eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 اصطلاح کنایه 👤 🔻در معانی بیان اصطلاحی داریم به نام کنایه. اصطلاح کنایه به دو شکل تفسیر شده است: ۱- یک تفسیر از کنایه مربوط به مثال «زید کثیر الرماد» است. این مثال از قبیل مجاز در کلّ جمله است. ما یک مجاز در کلمه داریم که مثلاً کلمۀ اسد را در معنای رجل شجاع به کار می­‌بریم. اما یک موقع یک ترکیب را در ... . 📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث 👤 [در بحث سیره مستحدث که سیره عملی یا ارتکاز مورد نظر در زمان شارع نبوده و مستحدث می باشد.] شهید صدر فرموده‌اند: از عدم ردع کشف نمی‌شود که این سیره‌های مستحدثه مورد امضای شارع هستند بلکه اگر ظاهر یک خطابی این بود یعنی ظهور اطلاقی این بود که شارع بناء عقلاء را تا روز قیامت امضا کرده است در اینجا نیز باید آن را تقیید زد زیرا امضای شارع نسبت به بناء‌های عقلائیه به دو صورت ممکن است: صورت اول...... 📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ سید محمد باقر شفتی(ره) 🔸️ مراقبت و اهتمام زیادی به و شب‌زنده‌داری داشت و بسا که از خوف خداوند در دل شب در ضمن مناجات با خدا گریه کرده بود، جریان اشک چشم در اطراف چشم‌های او اثر کرده بود و هنگامی‌که به نماز برمی‌خاست لرزه در اعضا و اندامش می‌افتاد و اشک از چشم‌هایش سرازیر می‌گردید. 🔸️ در کتاب قصص العلماء می‌گوید: عبادت این بزرگوار به‌نحوی بود که از نصف شب تا به صبح به گریه و زاری و تضرع اشتغال داشته و در صحن کتابخانه‌اش مانند دیوانگان می‌گردید و دعا و مناجات می‌خواند و بر سر و سینه‌اش می‌زد تا صبح.. و همیشه مراقب بود که و ساده‌زیستی را از دست ندهد و در وضع خود تغییری به وجود نیاورد. 📚 فوائد رضویه ص۴۲۹، قصص العلما ص۱۳۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
جلسه 067= تاریخ 14021017.mp3
5.22M
🔰 💠 کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث 👤 📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3258 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 استهجان نداشتن حمل بر فرد نادر در بعض موارد 👤 در بحث عموم و خصوص من وجه یک بحثی هست که اگر ماده اجتماع را به یک خطاب بدهیم خطاب دیگر حمل بر فرد نادر می‌شود و استهجان دارد لذا دلیل مذکور اظهر و کالنص می‌شود. استاد فرمود اگر مولا برای فرد نادر خطاب کلی صادر کند قبیح است ولی اگر با قطع نظر از خطاب، فردِ نادر نیست بلکه به خاطر خطاب، فرد نادر شد این استهجان ندارد.... 📚درس خارج فقه، جلسه ۷۶، ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠ماهیت اجتهاد در شیعه 👤 🔻ماهیت تفکر شیعی که «علینا إلقاء الأصول و علیکم التفرع» باشد، ثابت است و در مذاق دستکاری نشده است. اما نسبت به روش های تفریع، اگر ادعا کنید که روش های تفریع هم باید ثابت باشد، پاسخ این است که پس اصلا نباید مدارس فقهیه داشته باشیم نه الآن نه زمان اهل بیت. همین الآن هم روش های تفریع آقای خوئی و جواهر فرق دارد. مدرسه نائینی و آقا ضیاء و مرحوم اصفهانی و آقا شیخ عبدالکریم و آقای بروجردی هر کدام روش هایی دارند که با هم من وجه هستند. کما این که در عصر اهل بیت هم همین گونه است. مثلا کوفیین و اهل ری و قمی ها را با هم مقایسه کنید تا ببینید روش هایشان فرق دارد اما ائمه علیهم السلام همه را تمجید می کنند. یعنی ائمه همانطور که زراره‌ی نقل گرا را تمجید می کنند و می گویند علیک بهذا الجالس، فضل بن شاذان عقل گرا را هم تمجید می کنند که امام می گوید من به اهل خراسان غبطه می خورم که می توانند در کنار فضل بن شاذان باشند و حرف های او را بگیرند. اصلا سبک ائمه این گونه است که دسته بندی های مختلف با اختلاف روش ها در شیعه باشد و گرنه کاری نداشت که ائمه بگویند همه این گونه عمل کنید. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۶۴، ۳۰ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3272 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت 👤 مشهور فقها ارتکاب گناه صغیره را مخلّ به عدالت نمی دانند اما در مقابل از جماعتی از قدما و متأخرین حکایت شده است که صغیره را مخلّ به عدالت می دانند. مرحوم ابن ادریس با توجه به مبنای خود در انکار اصل گناه صغیره، همۀ گناهان را مخلّ به عدالت دانسته است اما استاد قائنی دام ظله اولا اصل تقسیم گناهان به صغیره و کبیره را می پذیرند و در عین حال با توجه به مبنای خود در تعیین معنای عدالت، گناهان صغیره را مخلّ به عدالت می دانند. دلیل بر این مطلب، اصل عملی است به ضمیمۀ انکار و ردّ ادلۀ عدم اختلال. توضیح مطلب در ادامه خواهد آمد... . 📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa