eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
212 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۱۰) حجت‌الاسلام محمدرضا جوان آراسته:طلبه‌ها بواسطه‌ی لباسی که دارند می‌توانند اداره کننده‌ی معنوی متاطق اسیب‌دیده باشند مصطفی صالحی 🔹حضور روحانیون در مقام امدادرسان برای مردم دلگرمی می‌آورد. این دلگرمی، نگرانی و اضطراب آن‌ها را نسبت به چنین سؤال‌هایی کم و او را آرام می‌کند. بعد از این دوران وقتی که کار جدی تمام شد، وقتی کارهای جهادی قدری فروکش کرد، همچنان حضور روحانیون لازم است. منتها این بار برای کارهای تبلیغی و امید دادن و پاسخ دادن به سؤالات و تقویت این جنبه دینی در مردم. 🔹موقعیت‌شناسی و مخاطب شناسی برای هر طلبه‌ای در کار تبلیغی‌اش ضروری است. اساساً اینکه طلبه‌ها با لباس بیایند، یک نیاز روانی مردم منطقه را پاسخ می‌دهند. اینکه ببیند طلبه‌ها کنارشان هستند، طلبه‌هایی که حرف می‌زنند اگر جایی لازم باشد عمل هم می‌کنند. این برای مردم خوب است. برای حوزه هم خوب است. مردم دلگرم می‌شوند. حوزه هم اعتبار بیشتری پیدا می‌کند. در مواقع زیادی این اتفاق رخ می‌دهد که در چنین موقعیت‌هایی بعضی‌ها سردرگم‌اند. بعضی نیروهای جهادی و امدادی کاری انجام می‌دهند، ولی بهینه نیست. طلبه‌ها به‌واسطه لباسی که دارند می‌توانند مدیریت‌کننده حوادث طبیعی باشند. 🔹اساساً یک هنجاری در جامعه شکل‌ گرفته است. هنجاری مبتنی بر مشارکت اجتماعی در بلایای طبیعی. آن چیزی که برای حضور همه اقشار در چنین اتفاقاتی انگیزه است، همان هم انگیزه حضور طلبه‌ها است و نه یک دلیل خاص و ناشی از رسالت حوزوی یا دغدغه‌های دینی. این هنجار عمومی جامعه همه را به سمت خدمت‌رسانی از جمله طلبه‌ها سوق داده است. دعوت طلبه‌ها برای حضور در چنین موقعیت‌هایی و نشستن کنار مردم و کمک‌رسانی خودش یک درس بزرگ دارد. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18757 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ شبکه‌های اجتماعی حجت‌الاسلام رفیع‌پور در استوری اینستاگرام خود از سفر هر هفته‌ی استاد عندلیب همدانی به منطقه همدان و برنامه‌های تبلیغی و علمی ایشان گفته است... 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/یادداشت شفاهی ✔️دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب به روایت استاد مهدوی‌راد 🔸رهبر معظم انقلاب روز گذشته از نمایشگاه کتاب بازدید کردند. همچون سال‌های گذشته حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد در کنار سایر مسئولین ایشان را در این بازدید همراهی می کردند. از استاد درخواست کردیم روایت خود از این دیدار را برایمان بازگو کنند که با لطف ایشان این مطلب در قالب یادداشت شفاهی تقدیم می شود: 🔹برخی از کتاب‌ها را ورق زدند و مجموعه‌ای که ناشر، کتاب‌ها را تقریباً مورد توجه و قابل نشر، میان جیبی و رقعی تنظیم کرده بود که یکی از آن‌ها، کتاب شعری بود، آقا برداشتند و نگاه کردند. چون عکس شاعر روی جلد بود و از شاعران بلندآوازه‌ی ایران هست(احمد شاملو)، در صفحات مجازی انعکاس مختلفی پیدا کرده است. اما به نظر من خیلی طبیعی بود؛ به هرحال کتاب جلوی آقا بود و برداشتند. من در گفت‌وگوی دیگری هم گفتم، اگر بخواهیم خیلی دقیق صحبت کنیم و تسامح نکنیم ایشان بهترین کسی است که شعر را می‌شناسد و طبیعتاً شعر هم توجه ایشان را جلب می‌کند. 🔹کتاب‌های اخیر آقای شفیعی را «انتشارات سخن» نشر می‌دهد، اما قبلاً یک مجموعه‌ی زیادی را یک ناشر دیگر، چاپ کرده است که اخیراً همه را جلد یکسانی زده و بسیار به چشم می‌آید، این‌ها را کنار هم گذاشته بود و آقا یکی را برداشتند و بعد گفتند همه‌ی این‌ها متعلق به آقای شفیعی است؟ یعنی کمی اعجاب کردند، ناشر گفتند بله همه آثار آقای شفیعی است، و ایشان از آقای شفیعی کدکنی تجلیل کردند. 🔹کتاب «مستدرکات علم‌الرجال» مرحوم شیخ علی نمازی را دست گرفتند. من عرض کردم که از جهتی بسیار خوب است و بسیار از راویان مجهول با این کتاب از جهالت درآمدند و بسیار از راویان مهمل از اهمال خارج شدند. بعد ایشان تأمل کردند و فرمودند چطور زمانی که آقایان می‌گویند یک راوی مجهول است، به این معناست، یک توضیح فنی و مفصلی دادند که یعنی ایشان در این کتاب چه کار کردند که این اتفاق افتاده است؟ من هم خدمتشان عرض کردم در مشهد که خدمت شما بودیم نکته‌ای می‌فرمودید که به نظرم–هم در تاریخ تشیّع و هم در شناخت رجال- نکته‌ی بسیار کلیدی است و آن اینکه می‌فرمودید بین داوری‌های تاریخی ما با داوری‌های رجالی ما بسیار فاصله است؛ گاهی یک شخصیتی از شخصیت‌های صحابی در تاریخ بسیار مهم است؛ اما در رجال مبهم شده مثل «معلی‌بن خنیس» به هرحال شما حتی می‌فرمودید که زمانی که شخصیتی در تاریخ، روابط و اجتماعیاتش همه به نوعی مورد توجه قرار می‌گیرد، آن زمان معلوم می‌شود که این در همان مقطع هم خیلی اثر می‌گذارد، گفتند بله همینطور است، حالا آقای نمازی این کار را کرده است و با این کتاب این اتفاق می‌افتد؟ گفتم بله. مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18780 🔻🔻🔻 @mobahesat
پنج - نخل و نارنج.mp3
10.13M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت پنجم:«نخل و نارنج» تالیف:دکتر وحید یامین‌پور 💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ حوزویان و رسالت اجتماعی(۱۱) یادداشت وارده جامعه روحانیت، مجری و آموزگار دین در جامعه است 🔸«مباحثات» پرونده‌ای را با موضوع «مشارکت اجتماعی طلاب» به بهانه‌ سیل اخیر، دنبال می‌کند. چندی پیش مباحثات در مصاحبه‌ای اختصاصی دیدگاه‌های حجت‌الاسلام دکتر مهراب صادق‌نیا را در این زمینه منتشر کرد. متن حاضر پاسخ روح‌الله رضوی، محقق مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه به دیدگاه‌های ایشان می‌باشد، که در ادامه می‌خوانید. 🔹روحانیت، مجریان و آموزگاران دین در جامعه هستند، همان‌گونه که دین در همه عرصه‌ها حضور دارد، ایشان نیز ماهیت خود را در تمام عرصه‌ها حفظ می‌کنند. حضور روحانیان در حرکت‌های اجتماعی مهر تاییدی بر آن است و استنباط ریاکاری یا تلاش برای ارتقاء جایگاه صنفی یک قیاس باطل و تقلیل حیثیت روحانی بودن در حد اصناف مشاغل است و منادی خطر ریشه دواندن تفکر خزنده سکولار در ذهن برخی روحانیان است. 🔹در حرکت اخیر که روحانیان غیور با عمامه بر سر و بیل در دست در صف مقدم خدمت‌رسانی به سیل‌زده‌ها بودند، خاطرات دلنشین حضور در جبهه‌ها را تداعی می‌کردند که قطعا اینگونه کارها علاوه‌بر اجر اخروی موجبات تقویت ارتباط روحانیت و مردم را فراهم می‌کند. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/18777 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/یادداشت وارده 🔸در سوگ فرهنگ درون‌گفتمانی حوزه‌های علمیه 🔹در روزهای اخیر چند اتفاق جالب توجه در فضای حوزه علمیه رخ داد که از نگاهی متفاوت پیام مهمی دارد. – تعدادی از طلاب معترض به برنامه‌های مدیریتی حوزه علمیه اصفهان بازداشت شدند – در پی اعتراض برخی کانال‌های حوزوی به برنامه سخنرانی آیت‌الله اعرافی در یک نشست علمی، وی از حضور در این برنامه صرف‌نظر کرد – یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی در اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به نشست دوره‌ای اساتید – و به روایتی معمم شدن بدون مجوز و برخی رفتارها- از این مدرسه اخراج شد 🔹این سه اتفاق اگرچه شاید ماهیتی متفاوت داشته باشد، چراکه طرفین ماجرا از جهت سیاسی کاملا متفاوت یا متناقض از همدیگر هستند و در هریک جای آن دیگری نشسته‌اند اما یک اشتراک به چشم می‌خورد. آنچه که در این ماجرا ذهن بنده را درگیر کرده‌است عدم وجود و تحمل اصل مهم «گفت‌وگو» و «شنیدن نظر متفاوت و مخالف» است. به نظر می‌رسد متاسفانه هنوز فضای فکری حوزه‌های علمیه نمی‌تواند بین اندیشه و نظر و مسائل سیاسی تفکیک قائل شود. کسی که از نظر سیاسی موافق نظر یک طیف نباشد به صورت مطلق از طریق ابزارهای فشار مانند حمله‌ و ارعاب رسانه‌ای یا قدرت مدیریتی و دادگاهی کنار زده می‌شود. 🔹واقعا چرا نباید انتقاد یا گلایه – حتی نادرست- یک طلبه درباره عملکرد یک تشکل شنیده و تحمل شود؟ چرا مدیر حوزه‌های علمیه اجازه حضور در یک نشست علمی را نداشته باشد و نتیجه این شود که هنوز مدیر حوزه بلوغ کافی برای فهم و تصمیم‌گیری برای یک برنامه‌ی ساده را ندارد! و از همه بدتر طلاب معترض به امور مدیریتی با رفتارهای قضائی و حتی بازداشت مواجه شوند؟ همه‌ی اینها نتیجه‌ی کمرنگ شدن فرهنگ گفت‌وگو و تحمل نظر مخالف است. البته در این بین یکی با بهانه‌ی حفظ حوزه انقلابی و آن یکی در اصفهان با توجیه زیرسوال رفتن ارزش‌های انقلاب و به‌هم‌ریختن نظم حوزه اقدامات خود را توجیه می کنند. 🔹از همه مهمتر اینکه در یکی دوسال اخیر اتفاقاتی که ممکن بود به صورت موردی رخ دهد تبدیل به یک «رویه» می‌شود. چنانچه این اقدامات یک رویه‌ی مطلوب وموفق برای طیف‌های مختلف فکری و سیاسی قلمداد شود باید فاتحه‌ی آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه را خواند؛ فاتحه‌ی آنچه که دغدغه‌ی همه‌ی بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب است. از سوی دیگر زمانی هم که زمینه‌ی بیان نظرات مختلف پیش می‌آید فرهنگ رعایت آداب و هنجارهای حوزوی کمرنگ است. نمونه‌ی بارز آن سخنان به دور از شان حوزوی یک طلبه خطاب به اعضای شورای عالی حوزه در تریبون آزاد مدرسه فیضیه است که سخن در این باب مجال خود را می‌طلبد. 🔹وقتی از فرازی فراتر به جامعه بنگریم دانشگاه و حوزه‌های علمیه فرهیخته‌ترین بخش جامعه هستند. چنانچه در این بخش از جامعه تحمل شنیدن نظر مخالف و نقد آن نباشد و هرکس با هرابزاری که در توان دارد سعی در خارج کردن فیزیکی مخالف نماید دیگر از سایر بخش‌های جامعه که به گونه ای غیرنخبه و اصطلاحا عوام تلقی می‌شوند چه انتظاری می‌توان داشت؟ 🔹دیگر عجیب نیست که عده‌ای تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های معاند قرار بگیرند و در روز روشن روحانیون را مورد حمله قرار دهند. به هرحال گفت‌وگو جای خود را به استفاده از ابزار فیزیکی داده است؛ در حوزه‌ی علمیه به‌گونه‌ای و در کف جامعه گونه‌ای دیگر! مشاهده در سایت: http://mobahesat.ir/18787 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ 🔸چه کسی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه خواهد شد؟ 🔹پس از قطعی شدن انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب به عنوان نماینده ولی‌‌فقیه در امور حج و زیارت سوال‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره جایگزین وی در مسئولیت دبیرخانه شورای عالی حوزه مطرح شده‌ است. 🔹طبیعی است که اعضای این شوار باید از برجسته‌ترین اساتید و صاحب‌نظران حوزوی باشند تا در تصمیم‌گیری‌های کلان خود مصالح عالیه‌ حوزه را در نظر گیرند. انتخاب مدیر حوزه علمیه قم یکی دیگر از وظایف اصلی این شورا است. در این بین اهمیت مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه دو چندان است. چراکه از سوئی باید ادبیات و تعامل با بزرگان حوزه را به خوبی بداند و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی با اساتید و بدنه‌ی طلاب حوزه داشته باشد تا بتواند حلقه ‌واسطه‌ی موثری بین بدنه حوزه و اعضای شورای عالی باشد. 🔹خلاقیت، ابتکار و پشتکار جدی در ارائه‌ی طرح‌ها و پیگیری‌های مصوبات از بایسته‌های مسئول دبیرخانه است. در همه‌ی سازمان‌ها دبیر یک تشکیلات، به منزله‌ی موتور محرکه و چرخ دنده‌ی اصلی یک سیستم محسوب می‌شود و بی‌تحرکی یا انفعال او کل تشکیلات را دچار سستی و رخوت می‌کند. 🔹با این توصیفات به نظر می‌رسد هم‌اکنون شورای عالی حوزه در یک موقعیت حساس و طلائی قرار گرفته‌ است. انتخاب یک دبیر جوان با شرایطی که بیان شد می‌تواند پویائی خاصی به شورای عالی حوزه بخشد. از جمله امتیازات نیروی جوان، ارتباط او با بدنه‌ی حوزه و نزدیکی بیشتر طلاب سطح و حتی اساتید با این شوراست. همچنین اطلاع و اشراف بر مسایل حوزه به ویژه دیدگاه مدرسان و نیازهای طلاب، برخورداری از دانش و مهارت برنامه‌ریزی، ارتباط و تعامل با مدیران حوزوی و فهم درست از جایگاه سیاست‌گذارانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه لازمه‌ی یک دبیر موفق است. 🔹اگر از یک دبیر نسبتا جوان سخن می‌گوئیم، کاملا مسبوق به سابقه است. برای نمونه آیت‌الله حسینی بوشهری در سن ۴۲ سالگی به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شدند. سمتی که بسیار بالاتر از دبیری شورای عالی حوزه بود. اما بزرگان حوزه در آن زمان به ایشان اعتماد کرده و الحمدلله خیرات و برکات تصمیم خود را سال‌ها مشاهده کردند. جالب آنکه در آن زمان هنوز جوانگرائی به عنوان یک «مطالبه‌ی عمومی» در سطح جامعه بویژه فضای نخبگانی مطرح نبود و هنوز بیانیه «گام دوم» رهبری مبنی بر ضرورت توجه به جوانان در اداره امور کشور صادر نشده بود! 🔹هم‌اکنون گزینه‌های مختلفی با ویژگی‌های مناسب این جایگاه وجود دارد که علیرغم سن نسبتا جوان می‌توانند به خوبی این مسئولیت را برعهده گیرند و سال‌ها منشأ خدمات و برکات برای حوزه‌های علمیه باشند. 🔹باید دید آیا شورای عالی حوزه با انتخاب یک نیروی جوان انقلابی می‌تواند علاوه بر پاسخگوئی به مطالبات عمومی حوزویان، از این فرصت استثنائی استفاده کند یا اینکه همچنان مدیران با سابقه بیست یا سی‌سال از یک کرسی به کرسی دیگری منتقل خواهند شد. مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18801 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ تصویر آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه و امام جمعه قم در کنار مراجعین و منتظر نوبت پزشک 🔻🔻🔻 @mobahesat
دکتر سهیل اسعد در گفت‌وگو با مباحثات: ✔️ پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحت‌تر از اروپاست ✔️ هدف اصلی تبلیغ در خارج، تبدیل اسلام به یک گفتمان بین‌المللی است 🔸 سهیل (ادگاردو) اسعد طلبه‌ی آرژانتینیِ لبنانی‌تبار، از مبلغین معروف در کشورهای حوزه‌ی امریکای لاتین است که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیولی تسلط دارد. علاقه‌ی عجیبی به انقلاب اسلامی ایران و به‌ویژه شخص امام خمینی(ره) دارد و بی‌پروا دغدغه‌های ایدئولوژیکش را نیز بیان می‌کند. 🔹 اگر تاریخی به قضیه نگاه کنیم حوزه‌ی علمیه آمادگی مدیریت فرهنگی این جهان بزرگ را نداشته است. اصلاً برای این خلق نشده است که در سطح جهانی اسلام را ترویج و جهان را مسلمان کنیم. منش علما و سبک تبلیغ در حوزه، همه منطقه‌ای و داخلی بوده است؛ یعنی هیچ‌گاه علمای ما در تاریخ حوزه علمیه برای تبلیغ بین‌المللی تربیت نشده بودند. 🔹 با پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت تغییر کرد. هم بحث صدور انقلاب در سطح بین‌المللی مطرح شد، هم اسلام در دنیا شناخته شد و هم مسلمانان در دیگر کشورها بیدار شدند و خودشان درخواست کردند که برای ما عالم بفرستید و مسجد بسازید. 🔹 یک کشیش کاتولیک هرجای دنیا که بخواهد برود، به او ویزا می‌دهند، اقامت می‌دهند، پاسپورت می‌دهند، اجازه سکونت می‌دهند، پشتیبانی هم می‌کنند؛ اما هیچ‌یک از موارد گفته‌شده به یک شیخ شیعه ایرانی داده نمی‌شود. بله؛ آنها موفق‌تر هستند؛ اما نه ذاتاً. دنیا واقعا علیه ما است. 🔹 از منظومه‌ی فکری شیعه ایرانی و حزب‌اللهی، بحث اسرائیل، مقاومت و ارزش‌های اجتماعی را بردارید و بگویید فقط صبح تا شب قرآن بخواند، زیارت اربعین برود و دعا بخواند؛ به این شیعه پاسپورت انگلیسی می‌دهند! خیلی از شخصیت‌ها و آقازاده‌ها الان در لندن هستند و زندگی می‌کنند و مشکلی هم ندارند؛ چون کاری با مسائل اجتماعی و تمدنی ندارند. 🔹 کافر و مؤمن نمی‌توانند در یک جامعه حضور داشته باشند؛ تفکر الحادی و تفکر توحیدی با هم نمی‌سازند. ما ترکیب این دو تفکر را در تمدنمان نداریم. نمی‌توانیم بگوییم این بخش جامعه شیعه اسلام است و بخش دیگر شیعه امریکایی. آنها با دیگر تمدن‌ها این کار را کرده‌اند. الان هویت فرهنگی کشورها،‌ ترکیبی شده است. 🔹 چرا نتانیاهو در صد سخنرانی آخرش از ایران صحبت می‌کند؟ چرا همه دغدغه ترامپ حذف ایران است؟ چرا همه دنیا ایران را نشانه گرفته و تحریم می‌کند؟ آنها متوجه شده‌اند که ایران چه هست. اگر ایران ضعیف بود و مدل تمدنی نداشت که اینقدر جلب توجه نمی‌کرد. 🔹 این که می‌گویید کسی نمی‌خواهد بیاید ایران زندگی کند، مگر آنهایی که به اروپا و امریکا می‌روند به‌دنبال تمدن هستند؟ آنها دنبال رفاه هستند. خانه و ماشین و پاکیزگی خیابان‌های اروپا معیار تمدن نیست. 🔹 به‌لحاظ مخاطب‌شناسی پذیرش اسلام در امریکای لاتین راحت‌تر است؛ چون پیچیدگی فکری و فرهنگی اروپایی‌ها را ندارند؛ آدم‌های ساده‌ای هستند. در اروپا روابط اجتماعی بسیار پیچیده است. من سالی یک بار به شیلی می‌روم و رئیس جمهور شیلی در مراسم سخنرانی من شرکت می‌کند. متن کامل گفت‌وگو در سایت مباحثات👇 http://mobahesat.ir/18809 🔻🔻🔻 @mobahesat
شش - زن‌آقا.mp3
16.45M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت ششم:«زن‌آقا» تالیف:زهرا کاردانی 💥(نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat
به بهانه دیدار رهبرمعظم انقلاب با طلاب/ مروری اجمالی بر برخی از مسائل حوزه و روحانیت وحید فراهانی - دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد اخلاق کاربردی 🔹در این یادداشت تلاش می‌شود به ۹ مساله که به زعم نویسنده از مسائلی است که ممکن است در کش و قوس اصلی و فرعی شدن مطالب به فراموشی سپرده شود، تنها اشاراتی شود: ۱. تحول در حوزه امروزه بخشی از طلاب جوان معتقد به ایجاد امواج تحول‌خواهی از کف حوزه و حتی در مقاطعی تجمعات خیابانی برای رسیدن به مسیر تحول هستند و تحول را امری فوری تلقی می‌کنند. طی سال‌های گذشته تعارضات و چالش‌های متعددی از این ناحیه در حوزه به وجود آمده و با توجه به اینکه این روند با تابلوی رهبری و طرح بیانات رهبری انقلاب در حال پیش‌روی است، جلسه پیش‌رو می‌تواند زمینه مناسبی برای تبیین مفهوم تحول و سازوکارهای آن باشد. ۲. جریانات فکری به نظر می‌رسد یکی از مسائل مهم امروز حوزه، واگرایی در حوزه جریانات فکری حوزوی در سطوح مروجین و شارحین بوده و ایجاد یک فضای هم‌گرایی و تاکید بر نقاط مشترک در مقابل دشمن مشترک از الزامات امروز حوزه و روحانیت می‌باشد. ۳. مساله زنان ایجاد یک ارتباط ارگانیک بین خروجی‌های این بخش از حوزه‌های علمیه و زنان جامعه ایرانی برای تبیین مفهوم فوق یکی از الزامات و خنثی‌کننده بسیاری از تنش‌ها در خانواده‌های ایرانی می‌باشد. ۴. فضای مجازی علی‌رغم فعالیت‌های گسترده و مثبت طیف زیادی از طلاب به صورت انفرادی و تلاش‌های سازمانی معاونت تبلیغ و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، همچنان بخش زیادی از طلاب از این فضا بیگانه و آشنا با ظرفیت‌های بی‌بدیل این فضا برای تاثیرگذاری نیستند. از سوی دیگر، نبود نقشه جامعی از فعالیت‌های طلاب و نبود نظارت در این حوزه را می‌توان از جمله مسائل قلمداد کرد. ۵. ارتباط بدنه و حاکمیت حوزه اگر حاکمیت حوزه را مجموعه مراجع معظم تقلید، شورای عالی حوزه و مدیران حوزه علمیه بدانیم، یکی از مسائل سال‌های گذشته در سطح حوزه علمیه قم را می‌توان وجود تعارضاتی بین طیفی از بدنه طلاب و حاکمیت حوزه قلمداد کرد. این روند گرچه طی سال‌های گذشته کمی بهبود پیدا کرده، اما در بزنگاه‌های مختلف همچون انقلابی‌گری، تحول در حوزه و سایر چالش‌ها شاهد اظهارات و کنش‌های برخی از طلاب در مقابل حاکمیت حوزه هستیم. وجود سازوکار عملیاتی برای دیالوگ بین بدنه طلاب و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان می‌تواند این تنش‌ها را به حداقل و حتی تبدیل به یک فرصت نماید. ۶. سکولاریزم حوزوی سکولاریزم حوزوی از جمله هشدارهایی بوده که طی سال‌های گذشته همواره توسط رهبری انقلاب تذکر داده شده است. امروزه می‌توان آبشخور این جریان که گوهره آن کناره‌گیری طلاب از مسائل سیاسی و اجتماعی است را از دو جریان سنتی و روشنفکری حوزه دانست. جریان اول به صورت بومی قرن‌ها در حوزه حضور داشته و جریان دوم محصول ورود اندیشه‌های جدید در حوزه می‌باشد. اما مهمترین مساله نوع پرداختن به این آسیب است. این مفهوم ظرفیت بالایی برای ایجاد واگرایی و از بین بردن نقاط مشترک در حوزه دارد، چرا که حتی سکولارترین جریانات حوزوی از نسبت داده شدن آن به خود اباء دارند. بر این اساس ایجاد سازوکار علمی برای فهم سکولاریزم و مقابله فکری و نه شخصی با آن از الزامات انقلابی ماندن حوزه است. ۷. دروس اخلاق دروس اخلاق می‌توانند موتور محرکه حوزه‌های علمیه باشند، کما اینکه در گذشته بوده است، اما طی سال‌های گذشته با افول این دروس و ابهامات در خصوص برخی از اساتید اخلاق، این مساله حیاتی در حوزه‌های علمیه رو به افول رفته است. ۸.معیشت کاهش قدرت اقتصادی طلابی که تنها محل درآمدشان شهریه‌های مراجع بوده و گرانی فزاینده کالا، منجر به ورود طلاب به گونه‌های مختلف مشاغلی شده که برخی‌شان در شأن ایشان نیست و این مساله در صورت تداوم آن، بر حیات علمی و عملی طلاب اثرات مخربی خواهد داشت. طی چند دهه گذشته احیای موقوفات به عنوان راهکار اصلی صاحب‌نظران برای برون‌رفت از این فضا مطرح شده است. ۹. مهارت پیچیدگی‌های زندگی امروزی باعث شده که مهارت‌ها و شیوه‌های سنتی کارایی لازم را برای ارتباطات اجتماعی نداشته باشد و امروزه بخشی از تنش‌های به وجود آمده در حوزه ناکارآمدی و کاهش مقبولیت روحانیت به دلیل فقدان مهارت‌های لازم در مخاطب‌شناسی، آشنایی با اقتضائات و زمان‌شناسی می‌باشد. http://yon.ir/gFsi8 مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/18817 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ ماجرای اظهارات وزیر اطلاعات درباره گرایش به مسیحیت سید یاسر تقوی 🔸سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات روز پنج‌شنبه 12 اردیبهشت در «گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان» اظهاراتی پیرامون گرایش برخی از افراد جامعه به مسیحیت داشت، در ادامه گزارشی از واکنش‌های داخلی و خارجی به این اظهارات را می‌خوانید: 🔹وزیر اطلاعات افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می‌کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند، مثلا کارشان ساندویچ‌فروشی. که ناچار شدیم اینها را احضار کنیم. برخی از این افراد عنوان می‌کردند که «ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند». گفتند «ما می‌بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می‌کنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می‌گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود صفا و صمیمیت ایجاد کند». 🔹سید زین‌العابدین صفوی اکنون تریبون‌دارانِ مذهبی در ایران اختلاف چندانی با هم ندارند. همه آنها به حد کافی«یکسان‌سازی» و در یک سامانه گزینش، تربیت و رصد می‌شوند. اگر اختلافی هست میان واعظان و مردمی است که دیگر به این تریبون‌ها وقعی نمی‌نهند.این تریبون‌دارانِ متحدالشکل، مدت‌ها است که دیگر بر ضد یکدیگر سخن نمی‌گویند، بلکه متحد و یکپارچه بر ضد کسانی حرف می‌زنند که هیچ تریبونی ندارند. 🔹احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وزیر اطلاعات قطعا با اطلاعات قوی و مستدل سخن گفته است، اما اظهارات نباید دل شهروندان را خالی کند. اینطور نیست که ما تصور کنیم موجی از مسیحیت در کشور ترویج پیدا کرده، نباید تصور کرد اعتقادات جهان اسلام به خطر افتاده است. این مساله تغییر دین اکنون آنقدر اپیدمی و شایع نشده که تصور کنیم کشور را در برگرفته و ممکن است اعتقادات جهان اسلام را به خطر بیندازد. این افراد نادر هستند، اما نمی‌توان گفت که در آینده هم نادر هستند و آسیب‌رسان نخواهند بود. 🔹سایت «محبت نیوز» اعترافات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی چند مسئله اساسی را آشکار میکند؛ اختلاف عمیق و شکاف میان حوزویان، افزایش گرویدن شهروندان عادی به مسیحیت برای رسیدن به آرامش، ناتوانی حوزههای علمیه و مبلغان در مقابل گرویدن مردم به مسیحیت و در نهایت ورود وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی و قوه قضائیه و اطلاعات سپاه برای مقابله با مسیحیان که مؤید شکست نهادهای تبلیغاتی اسلامی است که با مخارج و بودجههای سنگین فقط جیب مردم را خالی میکنند و مفتخواران شاغل در آن از اقتصاد میمکند. 🔹سخن درباره مواجهه جامعه اسلامی با ادیان و مذاهب چالش آفرین است. سکوت حوزه علمیه قم در برابر حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی اجازه مصادره این مسأله را به اپوزیسیون داده و آن را به موضوعی سیاسی-امنیتی تبدیل می‌کند که می‌توان با احیای دیپلماسی حوزوی در این زمینه، تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کرد. ادامه مطلب در سایت مباحثات mobahesat.ir/18846 🔻🔻🔻 @mobahesat