حاج قاسم
خطاب به علما و مراجع معظم:
سخنی کوتاه از یک سرباز ۴۰ساله در میدان، به علمای عظیمالشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی مراجع عظام تقلید؛ سربازتان از یک برج دیدهبانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن [که] شما در حوزهها استخوان خُرد کردهاید و زحمت کشیدهاید، از بین میرود. این دورهها با همه دورهها متفاوت است، این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقینمیماند.
حاج قاسم
خامنه ای عزیز را جان خود بدانید
خطاب به برادران و خواهران ایرانی:
برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنهای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواشیح "نیکو نام های پروردگار"
اجرای اسماء الحسنی مردمی، دقایقی قبل از اذان مغرب و عشا از شبکه نسیم
🌹🌹🌹نکته های تفسیری آیه جزء هفتم🌹🌹🌹
نکتهها:
1- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنیم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهیزیم. «لا تَسُبُّوا».
2- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنیم. لا تَسُبُّوا ... فَیسُبُّوا اللهَ.
3- با فحش و ناسزا، نمىتوان مردم را از مسیر غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا».
4- ناسزاگویى، عامل بروز دشمنى و كینه و ناسزا شنیدن است. لا تَسُبُّوا ... فَیسُبُّوا ... عَدْواً.
5- دشنام، نشانۀ نداشتن یا منطق است، یا ادب و یا صبر. (مسلمان با پرهیز از ناسزا، باید نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تَسُبُّوا».
6- هر كارى كه سبب توهین به مقدّسات شود، حرام است. «فَیسُبُّوا اللَه».
7- استفاده از حربۀ دشنام وناسزا، در نهى از منكر و تبلیغات و مناظرات ممنوع است. «لا تَسُبُّوا».
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم با موضوع مرتبط با آیه جزء هفتم🌹🌹🌹
نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهانخوار و جنایتکار، روزبهروز برجستهتر شد. در تمام این چهل سال، تسلیمناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشتۀ آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناختهشدۀ ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم بهشمار میرفته است. قدرتهای انحصارگر جهان که همواره حیات خود را در دستاندازی به استقلال دیگر کشورها و پایمال کردن منافع حیاتی آنها برای مقاصد شوم خود دانستهاند، در برابر ایران اسلامی و انقلابی، اعتراف به ناتوانی کردند. ملّت ایران در فضای حیاتبخش انقلاب توانست نخست دستنشاندۀ آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از آن هم تا امروز از سلطۀ دوبارۀ قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند.
🌹🌹🌹جهاد تبیین با موضوع مرتبط با آیه جزء هفتم🌹🌹🌹
تبیین:
1. همانگونه که هر مکتب و ملتی در بیان انزجار خویش شیوههایی دارد؛ اسلام نیز با توجه به مبانی خود برای هدایت انسان، در این مسئله طریق و مسائلی ارائه کرده است. از آنجا که شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر استکبار، مرگ بر صهیونیسم و... که در ظهور انقلاب اسلامی نقش مؤثری ایفاد کردهاند، مورد خدشۀ خنّاسان دین واقع شده است، ضرورت اقتضا میکند تا مبلغین گرامی در تبیین همین شعائر الهی اقدام کنند.
2. تولّی و تبرّی از فروع دین و آموزههای مورد اهتمام اسلام است. دو اصلی که پیامبران الهی در تمام مراحل زندگی بر آن پایبند بوده و در قرآن به کرّات از آن یاد شده است. در قرآن کریم، برائت لفظی با واژههای «لَعَنَ، تعس، قُتِلَ و...» بکار رفته است و لعن در مصادیق مختلفی همچون: کفر، ارتداد، دروغ بستن بر خدا و رسول، تجاوز (ظلم) و عصیان، اطاعت از استبداد، تحریف دین خدا و حقایق آسمانى، عهدشکنی یهود و غیره به کار رفته است که خداوند متعال، ملائکة الهی، انبیاء و مردم، با لعن این افراد از آنان تبرّی جستهاند. لُعِنَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا یعْتَدُونَ ؛ «از بنىاسرائیل آنان كه كافر شدند، به زبان داود و عیسى بن مریم لعنت شدند. لعنت شدنشان براى این بود كه [نسبت به فرمانهاى خدا و انبیاء] سرپیچى داشتند و همواره [از حدود الهى] تجاوز مىكردند».
3. شعار «مرگ بر آمریکا» سبب شد تا ملت ما بیدار شود و انگشت اتهام به سوی غرب بگیرد و زمینهساز انقلاب اسلامی و کشف لانۀ فساد دول غربی در ایران شود. امام خمینی میفرماید: «ما شعار مرگ بر آمریكا را در عمل جوانان پرشور، قهرمان و مسلمان در تسخیر لانۀ فساد و جاسوسى آمریكا تماشا كردهایم».
4. اگر در پارهاى از روایات وارد شده است كه پیامبر بعضى از بزرگان قریش را لعنت كرده و فرمودند: «اَللَّهُمَّ العَن فُلَاناً وَ فُلَاناً» و یا در قرآن كریم وارد شده كه فرموده است: لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ یا فرموده: فَقُتِلَ كَیفَ قَدَّرَ و یا فرموده: قُتِلَ الْإِنْسانُ و یا فرموده: أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ و امثال این كلمات، ناسزا و توهین نیست؛ بلكه نفرین است. بنابراین، از استعمال لعن، قتل و تعس در قرآن و نهی از سبّ، استفاده میشود که این واژگان متفاوتند و با توجه به آیات متعددی، استعمال لعن و مرگ خواستن، نه تنها مذموم نیست؛ بلکه مورد تأیید قرآن بوده، تنها سبّ مطرود قرآن است.
🌹🌹🌹ادامه جهاد تبیین با موضوع مرتبط با آیه جزء هفتم🌹🌹🌹
7. اگر تاریخ عملکرد کشورهای استعماری در ایران را تورق کنیم، کارنامۀ سیاه آنان، اوراق دفاتر را پر خواهد کرد. تجربۀ انقلاب اسلامی در افشاگریهای
عملکرد استعمار جهانی، به ویژه آمریکا و صهیونیسم، اعم از: حمایت از رژیم پهلوی، استفاده از سفارت برای جاسوسی، جنگ هشت ساله، فشارهای اقتصادی و سیاسی، تحریمهای 40 ساله و نیز بر هم زدن تمام قراردادهای بینالمللی (از جمله برجام)، اسلامهراسی و نیز ایجاد تفرقه در کشورهای اسلامی و ظهور داعش در این سالها و... همگی حاکی از کینهورزی آنان نسبت به ملت مسلمان ایران است. راهپیماییهای سالیانه که در زمانهای متعددی صورت میگیرند، مصداق و ذَكِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ؛ «و ایام الله را به آنها متذكر شو.» است که با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر صیهونیست، تفکر ظلمتگونۀ آنان را در اذهان جامعۀ مسلمین میپروراند.
🌹🌹🌹ادامه جهاد تبیین با موضوع مرتبط با آیه جزء هفتم🌹🌹🌹
5. از جمله شبهاتی که خواسته یا ناخواسته در اذهان جامعۀ مسلمین رسوخ کرده است، این است که آیا آرزوی هدایت برای یک ملت بهتر از آرزوی مرگ نیست؟ میگویند: دعا کردن برای دیگر ملتها، نه تنها برای شخص اثر مثبت دارد؛ بلکه یک نوع تبلیغ عملی برای جذب دیگر ملتها و گرایش آنان به اسلام خواهد بود. حال اگر مرگخواهی و سبّکردن را برای دیگران بخواهیم، نتیجه عکس آن خواهد بود. بنابراین، به جای ایجاد اختلاف و نیز تولید هرگونه اسلامهراسی، به احترام متقابل و دعا کردن به آنان اکتفا شود، دارای اثرات بیشتری خواهد بود. در پاسخ به این شبهه باید گفت: مرگخواهی دشمنان دین از دستورات قرآنی و روایی به شمار میورد. دعا وقتی اثربخش است که زمینههای هدایت فراهم باشد؛ اما اگر در مسیر هدایت نباشند و بر لجاجت خود اصرار داشته باشند و بر محو دین نقشهها میکشند، نه تنها سزاوار لعن؛ بلکه مستحق مرگ خواهی هستند. همان گونه که حضرت نوح پس از ناامیدی از هدایت ظالمین، به جای دعا دست به سوی آسمان بلند کرده، هلاکت قوم کافرین و ظالمین را درخواست میکند و عرضه میدارد: وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرینَ دَیاراً * إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ یضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا یلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً؛ «نوح گفت: پروردگارا! روی زمین احدی از كافران را زنده مگذار. * چرا كه اگر آنها را بگذاری بندگانت را گمراه میكنند، و جز نسلی فاجر و كافر به وجود نمیآورند»، آنچه که سبب انزجار خواهد بود، فحاشی و تندروی است که اسلام نیز از آن نهی فرموده است. البته در حق دشمنانی که امید هدایت میرود، باید دعا کرد تا در مسیر هدایت قرار گرفته، به سوی کمال ترقی یابند؛ اما سبّ در همۀ حالات منع شده است، حتی در زمان جنگ. به همین دلیل امیرالمؤمنین در جنگ صفین، زمانی که مشاهد کردند یکی از یاران وی در حال سبّ کردن به معاویه و یاران وی است، فرمودند: «إِنِّی أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِیاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَینِنَا وَ بَینِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى یعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ یرْعَوِی عَنِ الْغَیِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ؛ دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشید؛ ولى اگر در گفتارتان كردار آنان را وصف كنید و حالشان را بیان نمایید، به گفتار صواب نزدیكتر، و در مرتبة عذر رساتر است. بهتر است به جاى دشنام بگویید: خداوندا! ما و اینان را از ریخته شدن خونمان حفظ فرما و میان ما و آنها را اصلاح کن و آنان را از گمراهی به هدایت رهنمون باش تا کسانى که جاهلند، حق را بشناسند و آنها که گمراهند و بر دشمنى با حق اصرار میورزند، از آن دست بردارند و (به راه راست) بازگردند.» بنابراین شعار مرگ بر آمریکا برخواسته از متون دینی و فقط جنبه سیاسی ندارد.
6. گاهی اینگونه مطرح میکنند که اگر کسانی که در اسرائیل و آمریکا به دنیا میآیند و یا ملت آنها ببینند که کشوری برایشان آرزوی مرگ میکنند، چه حالتی به آنها دست میدهد؟ آیا بهتر نیست با بیانیه به سازمانها یا دولتها تنفر خود را ابراز کنیم؟پاسخ روشن است: اینجا مغلطه در تفاوت گذاشتن بین ملت و دولت یک کشور است. شعار مرگ بر آمریکا، برخاسته از متن دین، مختص به دولتمردانی است که در مقام سیتزهجویی، هتک و حذف اسلام و ایران و ملتهای مبارز علیه ظلم و استکبار هستند، در حالی که مردم آن کشور نسبت به عملکرد و حاکمان خود بیزاری میجویند و راهپیماییهای یک ملت علیه حاکمان ظلم، شاهدی از این امر است. امام خمینی میفرماید: «این ملتى كه الآن دارند فریاد مىزنند: مرگ بر آمریكا! مقصودشان كارتر است. ملت آمریكا كه به ما كارى نكرده. ملت آمریكا اگر بفهمد مطلب را، به حسب وجدان انسانىاش، با ما موافق است.» در جامعهای که رسانههای اینترنتی و شبکههای ماهوارهای با هزینههای زیاد و با ساخت فیلمهای هدفدار جنایتهای حاکمان کشور خود را کتمان کرده، حقایق را بر ملت خود پنهان میدارند، شعار مرگ بر آمریکا برای بیداری آن ملت از ظلمهای حاکمان خود است.
سی جزء سی آیۀ؛ جهاد تبیین (قسمت دوم).pdf
1.68M
#مقالات_ماهنامۀ_مبلغان
#شماره_287
#رمضانالمبارک
📚در ماهنامه مبلغان، میهمان ما باشید!👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناز نفس حاج محمود کریمی
نیمه شبی، تنهایی گوش بدید، گریه کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ڪــلامشهـــید
همیــن یه حــــرف برای ما ڪافـیه..
ما انجام تکلیف الهی را میخواهیم
هیچ چیز دیگر نمیخواهیم..
🌹 شهــید مهــدی زیــنالدیــن
#شبتون_شهدایی
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
#بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ
#السلامعلیڪیاسلطان
❣️از دسٺ رضا #ڪرببلا مےگیرم
✨ازخاڪ در #رضا شفا مےگیرم
❣️من هرچہ بخواهم زخداوند جهان
✨از #پنجره_فولاد رضا مےگیرم
#عشق یعنے :
ڪه دمے بشنوے از نام #رضا(علیهالسلام)
و دلت گریه ڪنان ، راهے #مشهد بشود...!
#توامامرضایمنی💚
#چهارشنبههای امام رضایی
🤚🏻سلااام اساتید گرانقدر ڪانال نشریات تبلیغے طاعات و عباداتتون قبول الله✨ چهار شنبه تون زیبا
🌤روزتون دوست داشتنی
امروز براتون شادمانی و
مهر و صفا و صمیمیت
و روزی پراز موفقیت
و خیر وبرکت آرزومندیم #الهی صبحتون پر از آرامش و آسایش الهی🍃
🌺 یک عارف بزرگوار میفرمود:
وقتی #دلتان گرفت
و گرفتار شدید ذکر «یارئوف» را زیاد بگویید
و با این ذکر به امام #رضا(علیهالسلام) متوسل شوید. "گویا خدا وقتی بخواهد برای این ذکر شما اثری بگذارد کارتان را به امام رضا(علیهالسلام) میسپارد! "
🔷 استادپناهیان
🤲💌 #خدایا
مراقبم باش
و نذار به جایی برسم که
بازگشتی ممکن نباشه.
#الهیبهامیدتو...🌱
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️طرف رفته خارج داره خونه شو با شمع گرم میکنه ولی وقتی زنگ میزنه ایران میگه من مدیر استار باکس شدم!!! یا تو پیج اینستاگرامش کلی فخر فروشی میکنه و ژست لاکچریبازی بخودش میگیره!
📍واقعا چرا دروغ؟ اگه موفقی راستشو بگو؛ اگه هم نیستی باز هم راستش رو بگو تا بقیه اشتباه تورو تکرار نکنن!
#غرب
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
هدایت شده از مبلّغان دینی ☘
بیان ناب؛ محتوای سخنرانی کوتاه.pdf
1.13M
#مقالات_ماهنامۀ_مبلغان
#شماره_287
#رمضانالمبارک
📚در ماهنامه مبلغان، میهمان ما باشید!👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
♨️انتقاد حسین شریعتمداری به تعلل و مماشات مسئولین در مقابل ولنگاران و هنجارشکنان❗️
🔻مسئولان نباید با تسامح در قبال هنجارشکنیها، حق مسلم توده های عظیم مردم مسلمان این مرز و بوم را به پای جماعتی اندک و کم شمار و قانونشکن قربانی کنند!
⚠️آنها به نمایندگی از سوی تودههای چند دهمیلیونی مردم بر کرسیهای مسئولیت تکیه زدهاند و باید حافظ ارزش های دینی و مجری قانون باشند.
🔻تعلل و مماشات مسئولین در مقابل این رخداد خسارت آفرین، قابل توجیه نیست و با اعتقادات دینی و ملی و شرح وظایفی که به عنوان مسئول بر عهده آنهاست همخوانی نداشته و به یک «نامعادله» شبیه است.
📝منبع: خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد؟
✅من ی انقلابی ام به هیچ کسی هم وابسته نیستم!
🙏در نشر معارف فرهنگی اسلامی سهیم باشیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺سفیر امین🌺🌿•✾•••┈┈•
✏️https://eitaa.com/safiramin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 یک نکته از یک جزء
🔻 #جزء_هفتم
💢 بصیرت
استاد راجی
🔰کانال نشـــــریاٺ تبلیـغے
https://eitaa.com/mobaleghan
با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، انجام اعمال صالح همچون تلاوت قرآن، پاداش بیشتری دارد و اکثر مساجد با قرائت یک جزء در هر روز، یکبار قرآنکریم را ختم میکنند، انتظار میرود که مبلغین گرامی در مباحث خود یک آیه از هر جزء را انتخاب و به تبیین و تفسیر آن همت گمارند.
آنچه در این نوشتار میآید به هدف گفتمانسازی جهاد تبیین است که از هر جزء قرآنکریم، یک آیه مرتبط با موضوع جهاد تبیین انتخاب شده است و نکاتی را که میتواند سوژه سخن و گفتگو در این ماه عزیز باشد را بیان میکند.
همچنین در ذیل هر یک از مباحث، بخشی از متن بیانیه گام دوم که مرتبط به موضوع است ذکر شده است؛ چراکه مقام معظم رهبری با موضوع «جهاد تبیین» بهنوعی بیانیه «گام دوم انقلاب» را قوام بخشیدند.
نکتهها:
1. «قسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر كسی را به خودش بدهند، نه دیگرى.
2. در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «رَبِّی»، عدالت «القسط»، عبادت «أَقِیمُوا»، جماعت «وُجُوهَكُمْ»، دعا «وَ ادْعُوهُ»، نیت و اخلاص «مُخْلِصِینَ لَهُ»، و حشر و قیامت «تَعُودُونَ».
3. انسان، مأمور به قسط است. «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» و كردار زشت، خارج از دائرۀ قسط است. لا یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ ... أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ.
4. پایبندى خالصانه به دین، زمینۀ گسترش قسط و عدل است. «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقِیمُوا وُجُوهَكُمْ».
5. جلوگیرى از تبعیض، در كنار عبادت مطرح است. «بِالْقِسْطِ وَ أَقِیمُوا».
6. تربیت صحیح، در نظامِ عادلانه است و قسط، از شئون ربوبیت الهى. «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ».
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم با موضوع مرتبط با آیه جزء هشتم🌹🌹🌹
نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بیهمتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بیعدالتی در این چهار دهه، با هیچ دورۀ دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتختنشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیّۀ زیرساختی و خدمترسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفّقترین حاکمیّتهای جهان در جابهجایی خدمت و ثروت از مرکز به همهجای کشور، و از مناطق مرفّهنشین شهرها به مناطق پاییندست آن بوده است. آمار بزرگ راهسازی و خانهسازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بیشک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنهای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت.
🌹🌹🌹جهاد تبیین با موضوع مرتبط با آیه جزء هشتم🌹🌹🌹
حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور متولد سال ۱۳۵۰ به بعد هستند و تقریباً هیچ تصور دقیقی از دوره پیش از انقلاب ندارند. و از طرفی ضعفهای نظام آموزشی و رسانهای موجب کماطلاعی بسیاری از جوانان کشور از گذشته ایران را رقم زده است. در چنین شرایطی تولید انبوهی از شبهات از سوی رسانههای ضدانقلاب و برخی عناصر داخلی آنها موجب تشکیک در نسل سوم و چهارم نسبت به برخی مسائل شده است. از جمله این مسائل موضوع عدالت و مقایسه آن در دوره قبل و پس از انقلاب است. درحالی که فساد و بیعدالتی نظام ستمشاهی حتی مورد اذعان خود کارگزاران آن رژیم بوده، برخی به دنبال القای مطالب خلاف واقع و به اشتباه انداختن جوانان دراین موضوع هستند. در این اینجا به چند نکته مهم در خصوص مقایسه وضعیت پیش و پس از انقلاب اسلامی در سرفصل عدالت میپردازیم:
1. از جمله بارزترین جلوههای ضدعدالت در کارنامه رژیم پهلوی، فقدان توسعه متوازن درکشور بود. حتی اگر ادعاهای برخی بزککنندگان چهره پهلوی را در خصوص توسعه دوره پهلوی و برخی دستاوردهای آن بپذیریم، یک نکته را آنها هم نمیتوانند انکار کنند که این توسعه تنها در برخی نقاط کشور از جمله چندشهر و به خصوص تهران رخ داده است. نمادهایی همچون فلان ورزشگاه یا فلان برج و یا هتل تنها در دسترس بخش محدودی از مردم کشور (آن هم از طبقات خاص) بود، بنابراین افتخار به چنین ساخت و سازهایی در حالی که بیشتر جمعیت کشور در فقدان امکانات اولیه همچون آب و برق به سر میبردند، چندان عاقلانه نیست.
2. از شاخصهایی که در مقایسه این دو دوره لازم به بررسی است، نابرابری و فاصله طبقاتی چه در حوزه ثروت و چه در حوزه دسترسی به امکانات است. در موضوع نابرابری درآمدی، شاخص «ضریب جینی» برای ارزیابی علمی محسوب میشود. در حالی که درسالهای قبل از انقلاب اسلامی شاخص ضریب جینی به عدد ۵۳/ ۰ هم میرسد که نشان از اوج گیری فاصله میان طبقه غنی و فقیر است در سالهای پس از انقلاب این عدد کاهش قابل ملاحظهای یافته، به گونهای که حتی در دورههایی که تکنوکراتها از آرمانهای انقلاب فاصله گرفتند نیز عدد ضریب جینی به مراتب کمتر است.
3. برخی این شبهه را مطرح میکنند که دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله پیشرفت مبتنی بر عدالت، نه دستاورد نظام سیاسی، بلکه دستاورد زمان است؛ به این معنا که اینها نتیجه طبیعی گذشت ۴۰ سال است و اگر رژیم پهلوی بر سر کار میماند همین روند را طی میکرد. در حالی که چنین نیست و اتفاقاً رژیم پهلوی تا آخرین روزی که بر سر کار بود روندی مغایر این مسیر را طی کرد. شاه تنها در مقطعی به سفارش امریکاییها اقدامات اصلاحی، آن هم تنها در برخی از مناطق کشور در دستور کار قرار داد و در مقابل، حجم عظیم درآمدهای سرشار نفتی را به مصارف دربار و ریختوپاشهای رژیم مصروف ساخت. اصولاً در قاموس توسعه پهلوی، مستضعفین جایگاهی نداشتند که قرار باشد روزی به آنها رسیدگی شود.