احکام نماز(۹۷)
احکام مقدمات نماز(۹۶)
احکام طهارت(۹۶)
احکام مطهـــرات(۵۲)
غایب شدن مسلمان
اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چیز را آب کشیده یا به واسطهٔ آن که مثلاً آن چیز در آب جاری افتاده، پاک شده است اجتناب از آن لازم نیست
💠مکارم:باید خود شخص بفهمد که نجس شده است
اگر انسان احتمال دهد که آن را آب کشیده پاک است، به شرط اینکه از چیزهایی باشد که طهارت در آن شرط است، مانند لباسی که با آن نماز می خواند و یا غذا و ظروف غذا.
💠سیستانی: اگر بدن یا لباس یا شیء دیگری مانند ظرف و فرش در اختیار مسلمان بالغ ـ یا نابالغ ممیّزی که طهارت و نجاست را تشخیص میدهد ـ باشد و نجس شود و آن مسلمان غایب گردد، چنانچه انسان احتمال عقلائی دهد که او آن چیز را آب کشیده است پاک میباشد، و این حکم در مورد بچه نابالغی که ممیّز نیست هم جاری میشود زیرا رسیدگی به امور این طفل مربوط به متولّی امر اوست. و در حکم غایب شدن تاریکی و کوری است بنابراین اگر بدن یا لباس مسلمان، نجس شود و فرد تطهیر آن را به جهت کوری یا تاریکی نبیند، چنانچه احتمال عقلایی دهد که او آن چیز را آب کشیده است حکم به پاکی آن شیء میشود.
💠صافی،وحید،شبیری:
اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، با شش شرط پاک است.
اول: یقین به نجاست حاصل شود و آنکه آن مسلمان چیزی را که بدن یا لباسش را نجس کرده نجس بداند ، پس اگر مثلاً لباسش با رطوبت به بدن کافر ملاقات کرده و آنرا نجس نداند بعد از غائب شدن او نمی شود آن لباس را پاک دانست.
دوم: آنکه بداند بدن یا لباسش به چیز نجس رسیده است.
سوم: آنکه انسان ببیند آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی است استعمال می کند، مثلاً ببیند با آن لباس نماز می خواند.
چهارم: آنکه احتمال برود که آن مسلمان بداند شرط کاری را که با آن چیز انجام می دهد پاکی است پس اگر مثلاً نداند که باید لباس نمازگزار پاک باشد و با لباسی که نجس شده نماز بخواند، نمی شود آن لباس را پاک دانست.(مسلمان از نجس شدن آن چیز خبر دار شده باشد)
پنجم: آنکه انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزی را که نجس شده آب کشیده است، پس اگر یقین داشته باشد که آب نکشیده، نباید آن چیز را پاک بداند؛ و نیز اگر نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاک دانستن آن چیز محلّ اشکال است.
ششم: آنکه آن مسلمان بالغ، یا ممیّز طهارت و نجاست باشد و غیر مبالی به نجاست و طهارت نباشد(لا ابالی و بی اهمیت نباشد)
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت
#وضو #غسل #تیمم #مطهرات #احکام_نماز
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام نماز(۹۸)
احکام مقدمات نماز(۹۷)
احکام طهارت(۹۷)
احکام مطهـــرات(۵۳)
پاک شدن چیز نجس به چند راه ثابت می شود:
اول: انسان خود یقین یا اطمینان کند یا طوری باشد که نوع مردم یقین یا اطمینان به پاک شدن پیدا می کنند و در جایی که نوع مردم اطمینان به طهارت نمی کنند اگر انسان بر خلاف متعارف اطمینان کند، کفایت نمی کند. و شخص وسواسی که بر خلاف معمول افراد در آب کشیدن چیز نجس به زودی اطمینان پیدا نمی کند لازم نیست خودش اطمینان کند؛ بلکه اگر معمول افراد اطمینان کنند کافی است.
دوم: دو مرد عادل خبر دهند؛ و قول یک نفر عادل کفایت نمی کند.
سوم: کسی که چیز نجس در اختیار اوست بگوید آن چیز پاک شده.
چهارم: مسلمانی چیز نجس را آب کشیده باشد، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه.
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بســـم الله الرحمن الرحیم
💠منــبر میلاد رسول الله(ص)💠
خرج رسول الله(صلی الله علیه و آله): فاذا فی المسجد مجلسان: مجلس یتفقهون و مجلس یدعون الله و یسألونه، فقال: کلا المجلسین الی خیر، اما هؤلاء فیدعون الله، و اما هؤلاء فیتعلمون و یفقهون الجاهل؛ هؤلاء افضل، بالتعلیم ارسلت؛ ثم قعد معهم.
«بحار الأنوار، ج1، ص 206
پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود: در یک مجلس درس و معارف دینی تعلیم میشد، و مجلس دیگر به دعا خواندن و از خدا مسئلت کردن میگذشت.
حضرت فرمود: هر دو مجلس فرجامی نیک دارند؛ در یکی خدا را می خوانند، و در دیگری میآموزند و مطالب را به نادانان یاد میدهند.
این مجلس (آموزشگران و دین آموزان) برترند؛ من برای تعلیم فرستاده شدهام.
سپس در کنار آنان نشست.
♦️هدف آمدن پیامبر اکرم(ص) آموزش است نه دعا و استغفار
اسن هدف چقدر در زندگی ما دیده می شود؟
چقدر برای این که بچه هایمان دیندار شوند خرج می کنیم؟
آنقدر که برای محرم و چای و لیوان و قند و غذای امام حسین(ع) و عزای حسین(ع) خرج می کنیم چقدر برای پیام حسین(ع) خرج می کنیم؟
این هدف چقدر در مساجد ما و مجموعه های فرهنگی ما دیده می شود؟
آیا فقط مسجد شده محل نماز و دعا و روضه و جشن؟
یا،باید مسجد محل معرفت باشد؟
♦️حاج آقا مسجد باید محل معرفت باشد
♦️فقط،در حد حرف است اما در عمل این را نشان نمی دهیم
أبی عبد الله(ع) قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): سَیَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ یُسَمَّوْنَ بِهِ وَ هُمْ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنْهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِیَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى...
از امام صادق(ع) از امیر مؤمنان علی(ع) روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «روزگارى بر مردم بیاید که از قرآن جز نشان یا نوشتهاى بجاى نماند، و از اسلام جز نامى نماند. مردم خود را مسلمان نامند در صورتى که دورتر از همهکس بدان باشند. مسجدهاى آنان در ظاهر آباد است، ولى در باطن از هدایت و حقیقت ویران...
اصول کافی، ج۸،ص۳۰۸
💠مسئول این امر چه کسی است؟
امام جماعت، هیئت امنا، مردم، پدر و مادر ها و...
باید قبل از این که بمیریم و در قیامت جواب دهیم که جوابی هم نداریم یک فکری بکنیم
این وضع مساجد ما نیست.
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ(توبه/۱۸)
کسی که مسجد را خراب کند ایمان ندارد
یکی بنای مسجد را با بیل و کلنگ خراب می کند
یکی مبنای مسجد را که هدایت و آموزش هست خراب می کند
اینها ایمان ندارند
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ(بقره/۱۱۴)
ان شاء الله مساجد ما کانون هدایت شوند
#اهل_بیت
#پیامبر_اکرم
#امام_صادق
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم
💠منــبر میلاد امام صادق(ع)💠
مُعلّى بن خُنيس - كه يكى از اصحاب امام جعفر صادق عليه السلام و از راويان حديث است - حكايت كند:
در شبى تاريك و بارانى امام صادق عليه السلام از منزل خارج شد و به سوى محلّه بنى ساعده روانه گشت ، من نيز به دنبال آن حضرت حركت كردم .
در بين راه ، چيزى از دست آن حضرت روى زمين افتاد، فرمود: خداوندا! آن را به ما باز گردان .
من جلو رفتم و سلام كردم ، حضرت پس از جواب سلام ، اظهار داشت : مُعلّى هستى ؟
عرض كردم : بلى ، فدايت شوم .
فرمود: در همين دور و بر دقّت كن و دستى روى زمين بكش ، اگر چيزى پيدا كردى ، آن را بردار و به من بده .
مُعلّى گويد: مقدارى تفحّص كردم و روى زمين را جستجو نمودم تا آن كه زنبيلى را يافتم كه داخل آن نان بود، آن را برداشتم و تحويل امام صادق عليه السلام دادم و عرض كردم : اى مولاى من ! اجازه بفرمائيد من آن را حمل كنم و همراه شما بياورم ؟
حضرت فرمود: خير، من خودم براى اين امر سزاوارترم ؛ وليكن اگر مايل باشى مى توانى با من همراهى كنى .
مُعلّى گفت : من نيز همراه امام صادق عليه السلام حركت كردم تا آن كه به محلّه بنى ساعده رسيديم ، افرادى را در آن جا ديدم كه خوابيده بودند.
حضرت به هر يك از آن افراد كه مى رسيد، يك قرص نان از درون زنبيل برداشته و كنار او مى گذاشت ؛ و به همين منوال تا آخرين نفر به هر كدام يك قرص نان داد؛ و سپس با هم برگشتيم .
در بين راه ، به حضرت عرض كردم : ياابن رسول اللّه ! آن ها كه متوجّه نشدند و شما را نشناختند؟!(ظاهرا آنها اهل سنت بودند)
فرمود: خير، اگر مى خواستم متوجّه شوند، بايد نمك هم برايشان مى آوردم ؛ و سپس افزود: خداوند امور همه چيزها را از جهت محاسبه ، در اختيار ملائكه قرار داده است مگر صدقه را، كه مستقيما خودش آن را تحويل مى گيرد و مورد محاسبه و پاداش قرار مى دهد.
پس از آن فرمود: پدرم امام محمّد باقر عليه السلام هرگاه صدقه اى به فقير مى داد، آن را در دست فقير مى گذاشت و دست خود را مى بوسيد؛ چون صدقه قبل از آن كه به دست سائل و فقير برسد، مورد توجّه خداوند قرار خواهد گرفت .
♦️در بین مستحبات کمک به فقیر کم نظیر است و پاداشی عجیب دارد.لذا در سیره ی تمام اهل بیت دیده می شود که خودشان مستقیما به امور فقرا رسیدگی می کردند.
خداوند متعال مقام بزرگی برای خدمت گزاران فقرا در نظر گرفته مخصوصا کمک به کسانی که قرض دارند و علاوه بر فشار مالی فشار روانی هم بر آنها وارد است.
به ترتیب از پدر و مادر،همسر و فرزندان،خواهر و برادر،ارحام،همسایه نزدیک،همسایه دور و در آخر سایر فقیران
فقیر هم فقط فقیر مادی نیست
گاهی فقر معنویت دارد.که ما وظیفه داریم دست او را بگیریم و به مجالس اهل بیت بیاوریم.او را با قرآن آشنا کنیم و راه پیش پایش بگذاریم.
بهترین مکان مسجد است.و آن دسته از افراد چه امام جماعت چه هیئت امنا و بسیجی و حتی نمازگزار که با رفتار بد یا مدیریت غلط باعث شود پای افراد به خصوص جوانان از مسجد بریده شود در قیامت کیفری بد در انتظارش هست.
و یکی از فقرایی که بدجور محتاج عنایت هستند امواتمان هستند که دستشان از دنیا کوتاه و گرفتار می باشند.
به فکر خودمان هم باشیم هم از لحاظ مادی هم معنوی دچار فقر نشویم
#اهل_بیت
#امام_صادق
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
May 11
سلام خدمت مبلغین عزیز
مدتی کانال به خاطر بیماری حقیر تعطیل بود
ان شاءالله فعالیت رو از امروز آغاز میکنیم
احکام نماز(۹۹)
احکام مقدمات نماز(۹۸)
احکام طهارت(۹۸)
احکام وضو(۱)
💠وضو عبارت است از:
📌شستن صورت(از جایی که مو رشد میکند تا پایین چانه(طول)
به اندازه مابین انگشت شصت و وسط(عرض))
📌شستن دست راست از آرنج تا نوک انگشتان
📌شستن دست چپ به همان کیفیت
📌مسح جلوی سر با تری مانده از آب وضو
📌مسح پای راست از نوک یکی از انگشتان تا برآمدگی پشت پا
📌مسح پای چپ به همان کیفیت
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام نماز(۱۰۰)
احکام مقدمات نماز(۹۹)
احکام طهارت(۹۹)
احکام وضو(۲)
در شستن صورت و دستها اگر مقداری از آنها را نشوید وضو باطل است و برای این که مطمئن شود تمام محدوده را شسته باید کمی اطراف آن را هم بشوید
برای آنکه یقین کند آرنج را کاملاً شسته باید مقداری بالاتر از آرنج را هم بشوید
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام نماز(۱۰۱)
احکام مقدمات نماز(۱۰۰)
احکام طهارت(۱۰۰)
احکام وضو(۳)
صورت و دستها را باید آنچنان شست که آب به پوست بدن برسد، و اگر موانعی وجود دارد باید برطرف کند، حتّی اگر احتمال مانع می دهد باید وارسی نماید.
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام نماز(۱۰۲)
احکام مقدمات نماز(۱۰۱)
احکام طهارت(۱۰۱)
احکام وضو(۴)
اگر پوست صورت از لای مو پیدا باشد باید آب را به پوست برساند و اگر پیدا نباشد شستن مو کافی است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست.
و اگر شک کند پوست معلوم است یا خیر باید آب را به پوست هم برساند
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام نماز(۱۰۳)
احکام مقدمات نماز(۱۰۲)
احکام طهارت(۱۰۲)
احکام وضو(۵)
کسی که پیش از شستن صورت دستهای خود را تا مچ شسته، در موقع وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوی او باطل است.
#احکام_نماز #مقدمات_نماز #طهارت #وضو #غسل #تیمم #مطهرات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
1) قال النبیّ ـ صلّى اللّه علیه و آله ـ :
یا علیّ، ترید ستّمائة ألف شاة أو ستمائة ألف دینار أو ستّمائة ألف کلمة؟
قال علی ـ علیه السلام ـ : یا رسول اللّه ستّمائة ألف کلمة.
فقال ـ صلّى اللّه علیه و آله ـ : اجمع ستمائة ألف کلمة فی ستّ کلمات:
یا علیّ، إذا رأیت الناس یشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت بإتمام الفرائض.
و إذا رأیت الناس یشتغلون بعمل الدّنیا فاشتغل أنت بعمل الآخرة.
و إذا رأیت الناس یشتغلون بعیوب الناس فاشتغل أنت بعیوب نفسک.
و إذا رأیت الناس یشتغلون بتزیین الدّنیا فاشتغل أنت بتزیین الآخرة.
و إذا رأیت الناس یشتغلون بکثرة العمل فاشتغل أنت بصفوة العمل.
و إذا رأیت الناس یتوسّلون بالخلق فتوسّل أنت بالخالق.[1][1]
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: اى على! آیا ششصد هزار گوسفند مىخواهى یا ششصد هزار دینار یا ششصد هزار کلمه؟
حضرت علی ـ علیه السلام ـ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار کلمه.
پیامبر فرمود: ششصد هزار کلمه را در شش کلمه جمع کن:
یا على! چون ببینى مردم به مستحبات پردازند، تو به واجبات بپرداز؛
چون دیدى دیگران به کار دنیا مشغولاند، تو کار آخرت را دریاب؛
هنگامى که مردم را مشغول عیبجویى دیگران بینى، تو در فکر عیوب خود باش؛
وقتى که دیدى همه سرگرم تزیین دنیا هستند، تو به زینت آخرت پرداز؛
زمانى که ببینى همت ها همه در زیادى عمل صرف مىشود، تو به اخلاص در عمل همت گمار؛
هر گاه بندگان به خلق متوسل شدند، تو دست توسل به جانب خدا دراز کن.
(2) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ :
کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَ أَعْیُنٍ عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَاتَتْ سَاهِرَةً فِی سَبِیلِ اللَّه. [2][2]
هر چشمى روز قیامت گریان است به جز سه چشم: چشمى که از ترس خدا گریسته و چشمى که از محرمات الهى دیده پوشى کرده و چشمى که در راه خدا شب زندهدار بوده است.
(3) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ :
لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ :
الْإِجْلَالُ لَهُ فِی عَیْنِهِ وَ الْوُدُّ لَهُ فِی صَدْرِهِ وَ الْمُوَاسَاةُ لَهُ فِی مَالِهِ وَ أَنْ یُحَرِّمَ لَهُ غِیبَتَهُ وَ أَنْ یَعُودَهُ فِی مَرَضِهِ وَ أَنْ یُشَیِّعَ جَنَازَتَهُ وَ أَنْ لَا یَقُولَ فِیهِ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَّا خَیْرا.[3][3]
مؤمن را بر مؤمن هفت حق از طرف خداى عز و جل واجب است:
در چشم خود والایش شمارد؛ در سینه دوستش دارد؛ در مال مساعدتش کند؛ بدگوئى او را حرام داند؛ در بیمارى عیادتش کند؛ تشییع جنازهاش نماید؛ پس از مرگ جز خیر او نگوید.
(4) کَانَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ـ علیه السلام ـ یَقُولُ:
مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَانِ:
أَخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ أَوْ عِلْماً مُسْتَظْرَفاً أَوْ آیَةً مُحْکَمَةً أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً أَوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى أَوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًىأَوْ یَتْرُکُ ذَنْباً خَشْیَةً أَوْ حَیَاء. [4][4]
هر کس پیوسته یا در وقت هر نماز به طرف مساجد روان باشد یکى از این هشت چیز را بهره خواهد بُرد:
برادرى که در راه خدا مورد استفاده او باشد، یا طرفه دانشى که از زبدههاى علم باشد، یا نشانه محکمى که در راه حقّ او را استوار سازد، یا رحمتى از طرف حقّ که در انتظار او بوده، یا کلمه و سخنى که او را از بدى باز دارد، یا شنیدن جملهاى که او را به راه خیر و نجات راهنمایى کند، یا گناهى را از ترس خدا ترک نماید، و یا آن که از سر شرم و حیا گناهى را ترک کند. (این فوائد همه در رفتن به مسجد است).
(5) جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ـ علیه السلام ـ فَقَالَ لَهُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِی بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ. فَقَالَ ـ علیه السلام ـ :
الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَ صِلَةُ مَنْ قَطَعَکَ وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَکَ وَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِک.[5][5]
1] . تحریر المواعظ العددیة، ص 431.( ترجمه: احمد جنتی) مشکینى، علی؛ تحریر المواعظ العددیة؛ الهادى - قم، هشتم، 1424ق.
[2] . الخصال، ج1، ص98.( ترجمه: سید احمد فهرى زنجانى) شیخ صدوق؛ الخصال؛ جامعه مدرسین ، قم، اول، 1362ش.
[3] . أمالی الصدوق، ص 32.(ترجمه: محمد باقر کمرهاى) شیخ صدوق؛ أمالی الصدوق؛ اعلمى - بیروت، پنجم، 1400ق.
[4] . من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 237.(ترجمه: مرحوم علی اکبر غفاری) شیخ صدوق؛ من لا یحضره الفقیه؛ جامعه مدرسین، قم، دوم، 1404 ق.
[5] . أمالی الصدوق، ص 281.( ترجمه:محمد باقر کمرهاى)
#حدیث
#احادیث_عددی
#احادیث_تبلیغی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20