eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
450 عکس
22 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🔥 چرا خدا ترک کننده نماز را در دنیا عذاب نمی کند؟ 🔥 🌹 عنه عليه السلام: إنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُصَلّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُصَلّي مِن شيعَتِنا، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الصَّلاةِ لَهَلَكوا. وإنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُزَكّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُزَكّي، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الزَّكاةِ لَهَلَكوا. 🌹 امام صادق عليه السلام: خداوند به سبب شيعيان نمازگزار ما، [عذاب را] از شيعيان بی نماز ما دور مى كند و اگر همه نماز نمى خواندند، هلاک مى شدند، و خداوند به سبب شيعيان زكات دهنده ما، [عذاب را] از كسانى كه زكات نمى دهند، دور مى كند و اگر همه زكات نمى دادند، هلاک مى شدند. بحار الأنوار: ج 73 ص 382 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 🌹 آیا دوست داری در قیامت خدا از تو خشنود باشد یا خشمناک؟ 🌹 💠 رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: مَن تَرَكَ صَلاةً لَقِيَ اللَّهَ وهُوَ عَلَيهِ غَضبانُ. 💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس نمازى را نخواند، خداوند را خواهد ديد در حالى كه بر او خشمناک است. 📚 ری شهری؛ شناخت نامه نماز ؛ ج 2؛ حدیث 1042 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 🌹 اعمال خوب بی نماز حبط می شود 🌹 💠 عن زرارة: سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عز و جل: «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» (مائدة: 5) ، قالَ: تَركُ العَمَلِ‏ الَّذي أقَرَّ بِهِ، مِن ذلِكَ أن يَترُكَ الصَّلاةَ مِن غَيرِ سُقمٍ ولا شُغُلٍ. 💠 به نقل از زراره : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداى عز و جل پرسيدم: «هر كس به [اركان‏] ايمان كفر ورزد، بى گمان، عملش تباه است». فرمود: ترک كردن كارى كه بِدان اقرار دارد و از آن جمله است ترک نماز بى هيچ بيمارى و گرفتارى ‏اى». 📚 بحار الأنوار: ج 72 ص 97 (اعمال خوب بی نماز مثل صدقه و خوش اخلاقی و... ممکن است سبب تخفیف عذاب، طول عمر در دنیا و... شود ولی سبب ورود به بهشت نخواهد شد، مگر آن که قبل از وفات توبه کند یا در آخرت خدا از گناه بزرگِ ترک نماز او بگذرد) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 🌷 گناه به جهت غلبه شهوت یا بی حرمتی به دستور خداوند؟؟ 🌷 💙 الإمام الصادق عليه السلام- وقَد سُئِلَ: ما بالُ الزّاني لا تُسَمّيهِ كافِرًا، وتارِكُ الصَّلاةِ قَد سَمَّيتَهُ كافِرًا، ومَا الحُجَّةُ في ذلِكَ؟-: لأَنَّ الزّانيَ وما أشبَهَهُ إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ لِمَكانِ الشَّهوَةِ لِأَنَّها تَغلِبُهُ، و تارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلَّااستِخفافًا بِها، و ذلك لِأَنّكَ لا تَجِدُ الزّانِيَّ يَأتِي المَرأَةَ إلّاوهُوَ مُستَلِذٌّ لِإِتيانِهِ إيّاها قاصِداً إلَيها، وكُلُّ مَن تَرَكَ الصَّلاةَ قاصِداً لِتَركِها فَلَيسَ يَكونُ قَصدُهُ لِتَركِهَا اللَّذَّةَ، فَإِذا نُفِيَتِ اللَّذَّةُ وَقَعَ الاستِخفافُ، وإذا وَقَعَ الاستِخفافُ وَقَعَ الكُفرُ. 💚 امام صادق عليه السلام- در پاسخ اين پرسش: چگونه زناكار را كافر نمى ناميد و ترک كننده نماز را كافر مى ناميد؟ دليل آن چيست؟-: 💙 چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت، آن كار را انجام مى دهد و ترک كننده نماز، آن را فقط از روى سبک شمردنش ترک مى كند. دليلش آن است كه تو زناكارى را نمى يابى كه سراغ زنى برود، جز به قصد آن كه از آميزش با او لذّت ببرد؛ 🔥 ولى هر كس كه نماز را عامدانه ترک كند، قصدش از ترک آن، لذّت بردن نيست، و چون لذّت بردن نفى شود، سبک شمردن واقع مى شود، و چون سبک شمردن واقع شود، كفر واقع مى شود. 📚 بحار الأنوار: ج 82 ص 214 (منظور از کفر، کُفر اعتقادی نیست، بلکه کفر عملی است یعنی اعتقاد کافر را ندارد و ولی عملِ کافر که بی نمازی است را دارد. ترک نماز سبک شمردن و بی حرمتی به دستور خداست) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شيوه عددى‏ در اين شيوه مربى احكام، از عددهايى كه در احكام آمده است بر اساس نياز مخاطبان استفاده مى‏نمايد. از اين شيوه به چند گونه مى‏توان بهره گرفت مثال عدد 1 حج در طول عمر يك بار واجب است. خمس مال يك بار واجب است. نيت براى هر عبادتى يك بار واجب است. تكبيرةالاحرام در هر نماز يك بار است. عدد 2 آب دو گونه است: مضاف و مطلق. «1» غسل‏ها را دو گونه مى‏توان انجام داد: ترتيبى و ارتماسى. سجده در هر ركعت، دو تا است. نماز آيات، دو ركعت است. نماز جمعه، دو ركعت است و دو قنوت دارد. عدد 3 مجتهد را از سه راه مى‏توان شناخت. راه‏هاى ثابت شدن نجاست سه تا است. راه‏هاى شناخت اعلم سه تا است. ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست. زمين با سه شرط، ته كفش را پاك مى‏كند. واجب است ميت را سه غسل بدهند. ميت مسلمان را بايد با سه پارچه كه آنها را لنگ وپيراهن وسرتاسرى مى‏گويند، كفن كنند. مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد، سه تا است. سجده سهو براى سه چيز است. فطريه براى هر نفر، سه كيلو از غلات است. نشانه‏هاى بلوغ، سه چيز است. محمود اکبری شيوه هاى جذاب سازى احكام،ص140 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام خوردنی و نوشیدنی(12) احکام خرما و کشمش و مویز خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آنها حلال است صافي و نوري:احتياط مستحب این است که از آن اجتناب کنند مکارم:هرگاه مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش بیان حدیث(7) شيوه نكته‏ اى‏ يكى از شيوه‏هاى بيان حديث، شيوه نكته ‏اى است. در اين شيوه مى‏توان احاديث كاربردى را گزينش نمود، سپس نكته‏هايى را در توضيح احاديث برگزيده مطرح نمود. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: مثال 1 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: الغَضَبُ مِفتاحُ كلِّ شرّ «بحارالانوار، ج 73، ص 266.» خشم كليد همه بدى‏هاست. نكته ‏ها 1. غضب سپر دفاعى و ايمنى در برابر ديگران است. 2. بسيارى از مشكلات انسان‏ها در همين غضب است. 3. تصميم‏ها درحال غضب بى‏فايده است لذا بزرگان گفته‏اند در حين خشم نه تصميم، نه تنبيه، نه اقدام، زيرا در حين خشم تصميمات انسان براساس احساسات است. 4. گرچه غضب اختيارى نيست ولى مقدمات آن اختيارى است. 5. براى كنترل خشم مى‏توانيد مكان خود را تغيير دهيد. مثال 2 امام على عليه السلام فرمود: بِالكَلام ابيضتِّ الوُجوه و بالكَلامِ اسودَّت الوُجوه « بحارالانوار، ج 78، ص 55.» با سخن گفتن، انسان روسفيد و خوشبخت مى‏شود و با سخن گفتن انسان روسياه و بد بخت مى‏گردد. يعنى زبان، سرنوشت انسان را تعيين مى‏كند. نكته‏ها 1. آگاهانه سخن بگوييد؛ حضرت على عليه السلام فرمود: لا تَقُل ما لا تَعلم «نهج البلاغه، قصار 382.» چيزى را كه نمى‏دانى مگو. 2. سخن راست بگوييد؛ امام على عليه السلام سيماى پارسايان را اينگونه توصيف مى‏كند: ان نَطَقوا صدَقوا «نهج البلاغه، خطبه 193 همام.» اگر سخن بگويند راست مى‏گويند. 3. سخن حق بگوييد؛ حضرت على عليه السلام فرمود: قُولا بِالحق « همان، نامه 47.» پيوسته حق بگوييد. 4. سخن مفيد بگوييد؛ حضرت على عليه السلام فرمود: خَيرُ القَولِ ما نَفَع «بحارالانوار، ج 1، ص 219.» بهترين سخن سخنى است كه مفيد باشد. 5. زيبا بگوييد؛ حضرت على عليه السلام فرمود: اجمِلوا فى الخِطاب تَسْمَعوُ جَميلَ الجواب « فهرست غررالحكم، ص 436.» نيكو سخن بگوييد تا جواب نيكو بشنويد. . منابع پيشنهادى: كتب مشكات هدايت؛ انوار هدايت؛ مكارم خوبان؛ گفتار معصومين و 150 درس زندگى، آية الله مكارم، نشر مدرسه اميرالمؤمنين عليه السلام؛ 150 درس از نهج البلاغه، مركز تحقيقات شهيد محلاتى، نشر زمزم؛ 40 گام، على ذو علم، كانون انديشه جوان. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💠 چگونه اهل سیر و سلوک شوم و به مقامات عرفانی برسم؟ 💠 🌹 آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه : اگر کسی مقید باشد نماز را اول وقت بخواند، به جایی که باید برسد خواهد رسید. ✨ مرحوم استاد ما میرزا سید علی آقا قاضی می فرمودند: « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند» و یا فرمودند : « به صورت من تف بیندازد» ☀️ ترک معصیت در اعتقادات و عملیّات (ترک گناه در فکر و عمل) و نماز اول وقت کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه اگر چه هزار سال باشد. 📚 صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 42 و ص 108 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 🌸 نمازی را که بدون حضور قلب خوانده ام، می توانم دوباره بخوانم؟ 🌸 🌹 آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه : اگر کسی نماز بدون حضور قلب بخواند و بخواهد با حضور قلب اعاده کند، (دوباره بخواند) ممکن است بگوییم که این خلاف دستور است. خلاف سنت است. به جهت این که برای تکمیل نماز و جبران آن نافله (نماز های مستحبی) را قرار داده اند و تشریع شده است. ... 🌻 اگر کسی از ناحیه ی حضور قلب و این جور چیزها می خواهد در نماز ترقی داشته باشد، نوافلش را ادامه دهد. 📚 صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 45 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 🌻 راه جبران کمبود حضور قلب در نماز 🌻 🌸 تهذيب الأحكام عن أبي حمزة الثّماليّ: رَأَيتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام يُصَلّي فَسَقَطَ رِداهُ عَن مَنكِبَيهِ، قالَ: فَلَم يُسَوِّهِ حَتّى‏ فَرَغَ مِن صَلاتِهِ، قالَ: فَسَأَلتُهُ عَن ذلِكَ فَقالَ: وَيحَكَ! أتَدري بَينَ يَدَي مَن كُنتُ؟ إنَّ العَبدَ لا تُقبَلُ مِنهُ صَلاةٌ إلّاما أقبَلَ مِنها. فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! هَلَكنا. فَقالَ: كَلّا، إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يُتَمِّمُ ذلِكَ بِالنَّوافِلِ. 🌹 ابو حمزه ثُمالى: امام زين العابدين عليه السلام) را ديدم كه نماز مى ‏خوانْد و ردايش از شانه ‏هايش افتاد؛ ولى آن را صاف نكرد تا از نمازش فارغ شد. علّت را از ايشان جويا شدم. 🌺 فرمود: «واى بر تو! آيا مى ‏دانى جلوى چه كسى بودم؟ از نماز بنده، جز آنچه را به آن توجّه داشته، نمى ‏پذيرند». گفتم: فدايت شوم! هلاک شديم!(چون تمام نماز مان با حضور قلب نیست) فرمود: «هرگز! خداى متعال، [کمبود حضور قلبِ] آن نمازها را با نافله ‏ها (نماز مستحبی) كامل مى‏ كند». 📚 بحار الانوار؛ ج 46 ؛ ص 61 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
﷽؛ 💓 بیدار شدن برای نماز شب برایم سخت است، چه کنم؟ 💓 💛 آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه : در تعبّدیات کوه کندن از ما نخواسته اند، سخت ترینش نماز شب خواندن است که در حقیقت تعیین وقت خواب است نه اصل بی خوابی بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی. 💚 آیا می ترسی اگر بیدار شوی، دیگر خوابت نبرد و بمیری؟ اگر خواب بمانی در خواب هم ممکن است بمیری. 📚 صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 48 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20 @namazmt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شيوه لطيفه‏اى‏ در اين شيوه، ابتدا مربّى احكام، به تناسب، لطيفه‏اى مى‏گويد و سپس چند مسأله شرعى را مطرح مى‏نمايد. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود * ظريفى با كفش نماز مى‏خواند. دزدى كه در كمين او بود و مى‏خواست كفش او را بدزدد، آمد و گفت: اى مرد! با كفش، نماز روا نباشد. اعاده كن كه نماز ندارى. او گفت: اگر نماز ندارم، كفش كه دارم. حاشيه‏نويس: نمازگزار بايد كفش خود را از پا درآورد مگر در شرايط اضطرارى. * روزى در حضور ناصرالدين شاه ازانواع عبادت‏ها گفت‏وگو مى‏شد و هر كس از عبادت مورد علاقه خود سخن مى‏گفت. وقتى نوبت به كريم شيره‏اى رسيد، گفت: قربان! بنده روزه را بيشتر دوست دارم! ناصرالدين شاه پرسيد: چرا؟ گفت: براى اين كه روزه را مى‏توان خورد، ولى ديگر عبادت‏ها را نمى‏شود خورد. حاشيه نويس: اگر خوردن روزه واجب عمدى باشد، علاوه بر قضاى روزه بايد كفاره نيز بپردازد. * پيرمردى خواست پسرش را تنبيه كند. پسر از پيشش فرار كرد و به مسجد رفت. پيرمرد نزديك در مسجد آمد و سرش را در درون مسجد كرد و خطاب به پسرش گفت: پسرم! بيا بيرون، بعد از هفتاد سال پاى مرا به مسجد باز نكن. حاشيه‏نويس: نماز درمسجد به ويژه شركت در نماز جماعت، فضيلت و ثواب نماز را زياد مى‏كند. و مى‏توان به تناسب از آداب رفتن به مسجد و مراتب مساجد ياد نمود. * تاجرى براى تجارت به سفر مى‏رفت، به او گفته شد: آيا سودى هم از اين مسافرت‏ها به دست مى‏آورى؟ گفت: بلى، نمازهاى چهار ركعتى را نصفه مى‏خوانم. حاشيه‏نويس: البته به شرط اين‏كه سفرش حرام نباشد؛ زيرا سفر حرام موجب كوتاه شدن نماز نمى‏شود. * شخصى در گفتن تكبير وسواس داشت و برايش دل‏چسب نبود و چندين بار اللّه‏اكبر مى‏گفت. پس از آخرين بار كه موفق به تكبير گفتن شد و با خود گفت اين بار درست شد، يكى از حاضران گفت: نشد. شخص وسواس بلافاصله گفت: فلان فلان شده اين بار شده بود، تو نگذاشتى. حاشيه نويس: وسواس به دنبال آرامش خود است، نه اداى تكليف و از نظر مراجع تقليد وسواسى نبايد به وسوسه خود اعتنا كند. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احكام خوردنی و نوشیدنی(13) احکام گوشت هایی که از خارج وارد می شود گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد، ولي اگر بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، نجس مي باشد. نوری: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكي از اينها در دست مسلمان باشد،و بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و احتمال بدهند آن مسلمان رسيدگي كرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده است و نيز بداند مسلمان با آن معامله پاكي نموده، پاك است؛ ولي اگر بداند رسيدگي نكرده، نجس مي باشد. صافی: گوشت و پيه و چرمي كه در بازار اسلام از دست مسلمانان گرفته شود، پاك است. و اگر از دست كافر گرفته شود بنابراحتياط واجب بايد از آن اجتناب شود، مگر آنكه بدانيم از دست مسلمان گرفته، و اگر در بازار كفّار از دست كفّار بگيرند، نجس است مگر آنكه بدانيم از بلاد اسلام بوده، و اگر يكي از اينها در بازار كفّار در دست مسلمان باشد احتياط واجب اجتناب از آن است، مگر آن كه مسلمان با آن معاملهٔ طهارت كند و احتمال داده شود كه طهارت آن را به دست آورده، كه در اين صورت پاك است. سیستانی:گوشت و پيه و چرمي كه احتمال آن برود كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده پاك است، ولي اگر از دست كافر گرفته شود يا اينكه دست مسلماني باشدكه از كافر گرفته و رسيدگي نكرده كه از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، خوردن آن گوشت و پيه حرام است و نماز در آن چرم جايز است.. و اما آنچه از بازار مسلمانها يا از مسلماني گرفته شود و معلوم نباشد كه از كافر گرفته شده، يا اينكه احتمال آن برود كه تحقيق كرده،اگر چه از كافر گرفته باشد خوردن آن گوشت و پيه نيز جايز است، مشروط بر اينكه آن مسلمان در آن تصرّفي بكند كه مختصّ گوشت حلال است مانند اين كه براي خوردن بفروشد. خامنه ای:اگر احتمال میدهد که ذبح شرعی شده پاک است و اگر یقین به عدم تذکیه دارد نجس است شبیری:گوشت و پيه و چرمي كه احتمال برود از حيواني است كه به دستور شرع كشته اند در چهار صورت پاك است و خوردن گوشت و پیه جايز مي باشد: 1- از بازار مسلمانان تهيه شده باشد، اگر چه از دست كافر گرفته شده باشد. 2- از مكاني در سرزمين اسلام -يعني سرزميني كه مسلمانان بر آن حكومت مي كنند- تهيه شده باشد. که در اين دو صورت، اگر از بازار غير اسلامي يا سرزمين غير اسلامي وارد شده باشد، چنانچه احتمال برود كه در پاكي و نجسي آن تحقيق شده، پاك، و گرنه نجس است. همچنين در برخي از فرضهاي اين دو صورت تفصيلي وجود دارد كه در مسأله بعد خواهد آمد. 3- اگر كسي كه آن چيز در دست اوست به پاك بودن آن خبر دهد، با تفصيلي كه در مسأله بعد مي آيد. 4- اگر ببيند كه مسلمانان در آن چرم نماز مي خوانند. و در غير این چهار صورت، در حكم مردار است و تمام احکام مردارشامل آن مي شود، بنابراين نجس است و نماز خواندن در آن چرم جايز نيست و خوردن آن گوشت و پيه حرام است و خريد و فروش آن هم باطل است. وحید: گوشت و پیه و چرمی که از بازار مسلمین گرفته شود پاک است، و همچنین اگر در دست مسلمانی باشد که با آن معامله مذکی کنند، مگر اینکه آن مسلمان از کافر گرفته و تحقیق نکرده باشد که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه. مكارم: گوشتهايي كه در بازار مسلمانان فروخته مي شود، يا مسلماني براي انسان هديه مي آورد پاك وحلال است و تحقيق و تفحص درباره آن لازم نيست، ولي اگر بدانند آن مسلمان گوشتها را از كافر گرفته و رسيدگي لازم را نكرده، خوردن آن حرام است؛ اما چرمهايي كه از بلاد كفار مي آورند پاك است هر چند نمي توان با آن نماز خواند. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20