به خاطر اهمیت انتخابات ویژگی های نامزد اصلح از نظر علما را تقدیم میکنیم
هر روز یک مطلب
آیت الله مکارم
بدیهی است «انتخاب اصلح»،تعبیر سربسته ای است که به صورت یک «عنوان کلّی» قابل پیاده کردن نیست، بلکه، باید با یک تحلیل دقیق جزئیّات و شکل عملی آن را پیدا کرد. لذا انتخابات باید بر طبق علم و آگاهی انجام گیرد؛ زیرا مسأله انتخابات یک نوع ایجاد مسئولیت و وظیفه،برای انتخاب کننده به دنبال دارد، در حقیقت انتخابات اعطای مقام است، لذااین انتخاب وظائفی برای انتخاب کننده به دنبال دارد. با این تفاسیر انتخاب کنندگان باید مسائل مربوط به انتخابات و شرایط و ویژگی های انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری را در نظر بگیرند.
تعهد به اسلام؛ شاخصۀ کلیدی در انتخاب نامزد اصلح
در تبیین این مسأله باید به داستان انتخاب طالوت در قرآن اشاره کرد، طالوت، تنها فرمانده لشگر نبود بلکه زمامدار کشور هم بود، البته طالوت جوانی از یک قبیله گمنام بنی اسرائیل و از نظر مالی یک کشاورز ساده بود، لذا برخی انگیزه های غیر الهی، مانند نَسَب عالی و ثروت فراوان را ملاک انتخاب فرمانده و رهبر می دانستند؛. از اینجا مخالفت شروع شد، گروهی گفتند: «قالوا أنی یکون له الملک علینا و نحن أحق بالملک منه و لم یؤت سعه من المال؛ چگونه او بر ما حکومت داشته باشد با این که ما از او شایسته تریم، و او ثروت زیادی ندارد»ولی پیامبرشان در مورد انتخاب طالوت به آنان گفت؛ «إن الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم»؛طالوت» از همه شایسته تر است؛ چرا که خدا سهم بیش تری از علم و قدرت به او داده است».
این پاسخ محکم، ناآگاهان بنی اسرائیل را بیدار کرد و به آنها نشان داد که در معیارهای گزینش فرمانده، سخت در اشتباهند؛ شخصیت نیاکان، شهر و قبیله، ثروت و امکانات مادی، هرگز رمز پیروزی در میدان نبرد نیست؛ و در مسأله گزینش فرمانده یا مدیر نمی تواند نقش اصلی داشته باشد.
پایبندی به آرمان های انقلاب؛ مهمترین ویژگی کاندیدای اصلح
گفتنی است امروز فراموشی یاد و آرمان های شهدا از جمله آفات و تهدیدات فراروی انقلاب اسلامی است، لیکن ملت ایران لحظه ای ازآرمان های امام راحل عقب نشینی نکرده است بلکه مسئولان نظام باید قدرانقلاب و مردم را بدانند. لذا باید فرد اصلح و مومن به ریاست جمهوری انتخاب شود؛ تا در راه هدف و آرمان پاک و آمیخته با قهرمانی و فداکاری و شهامت از هیچ کوششی فروگذار نکند. از این رو باید نامزدی برای تصدی وکالت مردم قدم به قوه اجرایی بگذاردکه مورد اعتماد، امین و حافظ ناموس و کیان و آرمان های انقلاب باشد.
رعایت اخلاق و تقوای انتخاباتی، مولفۀ بنیادین در شناخت کاندیدای اصلح
یکی از مهم ترین چیزهایی که در سرنوشت اجتماع تأثیرگذار است، نظام ارزشی آن جامعه است. بی شک اگر در جامعه ای شخصیت در علم و تقوا و ایمان بود مردم هم به سوی آن ارزش های معنوی سوق پیدا می کنند.
با این اوصاف کاندیدای اصلح غیر از شرایط قانونی، شرایط و ویژگی خاص شرعی و دینی هم باید داشته باشدکه از جمله ویژگی های دینی، وجود تقوا درآن نامزد انتخاباتی است. «تقوا» در همه ابعاد و در مفهوم وسیعش، از جمله تقوا در برابر مخالفان، از جمله شاخصه های مهم اخلاق اسلامی است که در نتیجه تأثیر حسن اخلاق در جلب و جذب مردم غیر قابل انکار خواهد بود و نشان دهندۀ موفقیت یک مدیر متخلق به اخلاق الهی است، که در نهایت دلهای رمیده را در اطراف خود جمع و متحد می سازد، اتحادی که مایه پیشرفت و تکامل جامعه ها است. لذا مردم به کسانی که اهل تخریب و بی تقوایی هستند رای نمی دهند و آنها را نمی بخشند؛ زیرا سیاست منهای تقوا و پرهیزکاری و ایمان غیر قابل پذیرش است. در تبیین ضرورت بهره گیری از تقوا در عرصه های سیاست و…باید به کلام نورانی حضرت علی علیه السلام تمسک جست که مسیر سیاست خود را به وضوح ترسیم می کند و با صراحت می گوید ابزار سیاست من، تقوا و فرار به سوی خدا و قدم برداشتن در مسیری که او مشخص ساخته و انجام تکلیفی که او برای ما تعیین کرده است، می باشد. و یا آن حضرت خطاب به سیاست معاویه که مملو از دروغ و عوام فریبی و مکر و حیله بوده، اشاره می کند و می فرماید: «من از او به فنون این گونه سیاست ها آشناترم؛ اما تقوا و پرهیزگاری و ترس از خدا هرگز به من اجازه نمی دهد که این روش جنایت آلود را برگزینم» در واقع امام علیه السلام اشاره به این نکته مهم می کند که سیاست بر دو گونه است: سیاست بی قیدوشرط و آمیخته با انواع گناه و در یک کلمه سیاست شیطانی، و سیاست و تدبیر آمیخته با تقوا و پرهیزکاری. گونه اول هیچ حد و مرز اخلاقی و دینی و انسانی و وجدانی را به رسمیت نمی شناسد اما قسم دوم سیاستی است که در چهارچوب ارزشهای الهی و وجدانی و انسانی قرار دارد؛ و خطوط قرمزی برای خود قائل است که از آن فراتر نمی رود. با این اوصاف باید به کسی رای داده شود که اهل تقوا و از همه جهات مورد اطمینان باشد و اهل تخریب کردن دیگران و زد و بند نباشد.
امانت داری و فساد ستیزی؛ اصل انکار ناپذیر در انتخاب نامزد اصلح
ح
گفتنی است حقوق های نجومی، اختلاس و رانت خواری ها بلای جامعه شده است، حال آنکه اسلام تمام خطوطی را که منتهی به فساد مالی شود تحریم نموده است. می توان جریان مال و سرمایه را از نگاه دین به جریان خون در بدن تشبیه کرد که باید به صورت متوازن در سراسر بدن جریان داشته باشد به گونه ای که اگر خون در گوشه ای از بدن متراکم شود، باعث بیماری و فساد، و کم خونی در سایر قسمت ها می شود. تراکم سرمایه در دست طبقه ای خاص، موجب فقر و ناداری در طبقات دیگر است، این همان فساد مالی و اقتصادی است که اسلام به شدت از آن نهی کرده است. با این تفاسیر کاندیدای اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری باید امین، پاکدامن و پاک دست باشد.
کاندیدای اصلح و ضرورت تلاش برای سعادت گرایی دنیا و آخرت مردم
بی تردید همۀ تلاش انسان ها باید بر این مسأله متمرکز باشد که دنیا و آخرت خود را آباد کرده و سامان بخشند. در تبیین این مدعا باید گفت انسان و عقل و فهم او، توان وضع صحیح این قوانین و مقررات را به اعتقاد ما ندارد زیرا او موجودی است که به همان اندازه که امکان صلاح و فلاح دارد استعداد فساد و طغیان نیز دارد، «إن الإنسان لیطغی أن رآه استغنی» و ظلم و جهالت و حرص و طمع ورزی به اموال و حقوق دیگران و عدم قناعت به حق خویش را نیز داراست و با این وصف چگونه ممکن است دینی که هدایت انسان به سمت سعادت دنیا و آخرت هدف اوست تنظیم نظامات اجتماعی را به تنهایی به خود انسان بسپارد و بر همه دست آوردهای عقل و تجربیات او در زمینه ساخت و سامان زندگی اجتماعی صحه بگذارد؟! حال آنکه در دین مبین اسلام همه افراد نسبت به هم مسئول هستند و امر به معروف و نهی از منکر نیز به همین لحاظ قرار داده است. متاسفانه عده ای می گویند نباید در جامعه امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، ولی ما می گوییم عده ای از افراد جامعه نیازمند به راهنمایی هستند و اگر آنها را رها کنیم در حقیقت درهای جهنم را به رویشان باز گذاشته ایم. با این تفاسیر می گویم از جمله ویژگی های دینی کاندیدای اصلح این است که مدیر و مدبر باشد، آگاه باشد، خلاصه کسی باشد که هم دنیای مردم و هم دین مردم را حفظ کند. هم کشور را حفظ کند هم مکتب را حفظ کند.
اتکاء به رضایت الهی و اجتناب از حزب گرایی و باندبازی
بدیهی است حضور کاندیداها در انتخابات باید تنها برای جلب رضایت پروردگار باشد، نه برای ریا و خودنمایی، یا جلب آرای دیگران در انتخابات، یا تعریف و تمجید مردم، یا به قصد جمع کردن مرید و مشتری، و اموری از این قبیل، بلکه تنها و تنها به منظور جلب رضای الهی باشد. لذا مردم، آگاهانه وارد این عرصه سرنوشت ساز شوند تا کاندیداهای اصلح انتخاب شود.
مردم گرایی؛ شاخصۀ کلیدی کاندیدای اصلح
بی تردید مهمترین پشتوانه کار مدیران در پیشبرد اهداف بزرگ خود، حمایتهای مردمی و علاقه قلبی مردم به آنها است؛ و این پشتوانه در صورتی محفوظ می ماند که رابطه خود را با مردم از طرق مختلف مخصوصا از طریق تماس مستقیم حفظ کنند. لذا مدیر یک نهاد نباید رابطه خود را به کلی از مردم قطع کند و اخبار تنها از طریق مشاوران و مأموران اطلاعاتی که هم جائز الخطا هستند وهم امکان اعمال نظر شخصی درباره همه آنها همیشه وجود دارد به آنها برسد.
زیرا ارتباط مستقیم مسئولان با مردم، هم محبت او را در دلها زیاد می کند، و هم افکار عمومی را برای کمک به پیشبرد اهداف برای او بسیج می نماید، و هم اطلاعات واقعی دست اول را دراختیار او می گذارد. اصولا هیچ تکیه گاهی برای زمامداران، مدیران و فرماندهان مهمتر از تکیه گاه مردمی نیست که اگر باشد کارها به سهولت و سرعت پیش می رود و اگر نباشد تلاش ها کم اثر و بیهوده است. طریق به دست آوردن این پایگاه علاوه بر موارد مذکور، نیازمند دلسوزی و صداقت و خیرخواهی برای مردم است. کوتاه سخن این که، پشتوانه مردمی و حمایت توده های جمعیت مخلص، کیمیای عجیبی در مسأله زمامداری و مدیریت اجرایی یک جامعه است؛ و راه به دست آوردن این کیمیا آن است که انسان برای آنها خدمت و دلسوزی کند، صداقت به خرج دهد، و رابطه همیشگی داشته باشد. و به یقین آن کس که پایگاه مردمی محکم تر و بیشتری داشته باشد برگزیده می شود و چون همکاری و هم یاری عموم با او بیشتر است برای این منصب اصلح می باشد.
سخن آخر
در خاتمه باید گفت رییس جمهور باید کسی باشد که همه این مولفه ها را بتواند انجام دهد. شخصی که همه این مصادیق را داشته باشد انتخاب اصلح است. البته اینجانب نسبت به هیچ یک از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری اظهارنظر و توصیه ای نمی کنم، بلکه ما کلیات را بیان می کنیم و امیدواریم برای همه کسانی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند دستور العمل مفیدی باشد. لیکن توصیه ام به همه مردم عزیز حضور هر چه با شکوه تر در انتخابات پیش رو است و از آنها می خواهم به نامزدی که اصلح بودن آن شرعاً برایشان ثابت شده است رای دهند. امیدوارم خداوند به ما
ملت ایران توفیق دهد تا بیش از گذشته در صحنه انتخابات کاملا حاضر شویم و در انتخاب اصلح کوشا باشیم.
#انتخابات
#انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#مجلس
#کاندیدای_اصلح
به گزارش شفقنا، دیدگاه های آیت الله علوی بروجردی را به همین مناسبت می خوانیم:
شأن و مقام حضرت امالبنین صلواتاللهوسلامهعلیها
این ایام بر حسب بعضی از نقلها مصادف است با وفات شهادتگونهی حضرت امالبنین صلواتاللهوسلامهعلیها.
جناب امالبنین صلواتاللهعلیها شأن و مقامی نزد اهل بیت علیهمالسلام دارند؛ منقول است که زینب کبری سلاماللهعلیها خطاب مادر به امالبنین داشتهاند و هم خود ایشان و هم جناب امکلثوم سلاماللهعلیها دست امالبنین را میبوسیدند.
فروتنی و از خودگذشتگی حضرت امالبنین صلواتاللهوسلامهعلیها
شخصیت خانوادگی جناب امالبنین شخصیت شاخصی است و از قبیلهی معظّمی در عرب بود که به خانه امیرالمؤمنین صلواتاللهوسلامهعلیه آمد؛ پدر امالبنین نیز از شخصیتهای بسیار سنگین و وزین عرب هست و وقتی که فرستادهی امیرالمؤمنین آنجا رفت و امالبنین را خواستگاری کرد، تنها کلامی که از ایشان شنید عبارت از این بود که ما این قابلیت را نداریم که به اصطلاح صِهری مثل امیرالمؤمنین علیبنابیطالب علیه السلام داشته باشیم؛ اشکال فقط این بود و وقتی پدر به خود جناب امالبنین گفتند، او گفت این برای من خیلی سخت است از این جهت که من میخواهم در خانه علیبنابیطالب علیه السلام جایگزین فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بشوم؛ این امالبنین است.
قضایایی در طول مدتی که امالبنین در خانه امیرالمؤمنین صلواتاللهوسلامهعلیه بوده است، نقل شده که بسیار ارزشمند است؛ بزرگترین فرزند امالبنین هنگام شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام ، حضرت اباالفضل بوده که ظاهرا هفده سال سن داشتند؛ بقیه همه کوچکتر بودند؛ حداکثر هفده سال برای حضرت اباالفضل نوشتند؛ همچنین منقول است که امیرالمؤمنین علیه السلام ، اباالفضل را بیرون از کوفه میبردند و خودشان جنگآوری و حمله کردن به ایشان میآموختند.
ما این سابقه را از امالبنین داریم که وقتی فرزندانش به رشد میرسیدند این را به آنها القاء میکرد که شما با حسن علیه السلام و حسین علیه السلام و زینب کبری سلاماللهعلیها تفاوت دارید و مادر شما مقام کنیز نسبت به مادر اینها دارد؛ رعایت داشته باشید.
اسم ایشان فاطمه است نه امالبنین اما وقتی به خانه امیرالمؤمنین وارد شد و فاطمه صدایش میکردند، خودش نزد امیرالمؤمنین آمد و عرضه داشت که آقا شما وقتی نام فاطمه سلاماللهعلیها را صدا میکنید، دل فرزندان زهرا سلاماللهعلیها میلرزد؛ من خواهش میکنم اسم من را تغییر بدهید و «امالبنین» نامی است که امیرالمؤمنین به اعتبار فرزندان پسری که در آینده پیدا کرد بر ایشان گذاشتند.
امالبنین و کربلا
اوج زندگی امالبنین این است که چهار تا فرزند رشید و دلاور او در راه امام حسین علیهالسلام شهید شدند؛ امام حسین علیهالسلام از مدینه راه افتادند و به مکه رفتند؛ چند ماه در مکه اقامت داشتند و بعد هم مسافت مکّه تا کربلا را طی کردند و فرزندان امالبنین در طول این مدّت در خدمت امام حسین علیهالسلام بودند؛ وقتی اینها میخواستند خدمت امام حسین علیهالسلام به کربلا بروند با اینکه این سفر یک سفر طولانی و بیبازگشت بوده است اما در هیچ نقلی نداریم امالبنین اظهار کرده باشد که یکی از پسرانم بماند
و مواظب من باشد؛ بلکه آنچه نقل شده همه ترغیب به این است که برادرتان را تنها نگذارید.
بعد از این هم که مصیبت کربلا اتفاق میافتد و کاروان اسرا به مدینه برمیگردند، اهل بیت علیهمالسلام بیرون از مدینه چادر زده بودند؛ از اهل مدینه برای عرض تسلیت میآمدند که امالبنین هم همراه آنها آمد، چادری هم بود که خود زینب کبری سلام الله علیها و امکلثوم و هاشمیین در آن بودند و از بنیهاشمی که در مدینه بودند برای تسلیتگویی میآمدند؛ به زینب کبری سلام الله علیها خبر دادند که امالبنین آمده است اما بیرون از چادر نشسته و داخل نمیشود؛ زینب کبری آمدند امالبنین را بغل کردند و بوسیدند و گفتند مادر چرا داخل چادر نمیآیی؟ گفت من دیدم قوموخویشهای هاشمی شما آمدهاند به شما تسلیت بگویند، میخواهید به اصطلاح حرفهایتان را با یکدیگر بزنید و درد و دل کنید من قابلیت این را ندارم که در ردیف آنها بیایم و خدمت شما تسلیت بگویم؛ اینها هنر است و این ادب امالبنین است.
این قضیه معروف است و نقل صحیح دارد که در روضهها هم میخوانید وقتی بشیر آمد تا خبر بازگشت کاروان اسرا را برای مدینه بیاورد، امالبنین بر سر راه او بود و او هم امالبنین را می شناسد لذا راهش را کج کرد و رفت خبر را داد؛ وقتی هم برمیگشت دوباره سر راهش امالبنین واقع میشد و نمیخواست خبر مرگ فرزندان را به مادر بدهد بالاخره با لطایفالحیلی خبر شهادت آنها را داد؛ وقتی بشیر گفت پسرانت را کشتند یا عباس را کشتند، امالبنین گفت از بچههایم نمیپرسم از حسین چه خبر؟ اینها گفتنش آسان است.
بعد از این هم چهار صورت قبر درست کرده بود و در بقیع مینشست و گریه میکرد؛ آن هم گریه و ناله و زاری که حتی دل حاکم بیرحم مدینه را به درد میآورد که وقتی مروان عبور میکرد چشمانش از نالهی امالبنین پر از اشک میشد.
یک کلمه حرف در طول این مدت از امالبنین شنیده نشد که چرا مثلا فرزند آقا سیدالشهداء علیه السلام ، علیبنالحسین علیه السلام زنده باشد اما یک نفر از فرزندان من زنده نماند؛ یک کلمه از امثال این سخنان از امالبنین نداریم؛ بلکه همان شأنی که نسبت به آقا سیدالشهداء علیه السلام قائل بود نسبت به امام سجاد علیه السلام هم قائل بود؛ ادبش نسبت به امام سجاد علیه السلام همان ادب نسبت به امام حسین علیه السلام بود.
این حالات و روحیّات از این مادر فوقالعاده است؛ آن هم مادر داغدیدهای که نه یکی و دوتا بلکه چهار فرزند دلاور مثل اباالفضل العباس در کربلا از دست داده است؛ گاهی از حوادثی که در کربلا واقع شده است سوال میکرد؛ اما سوالهایش همیشه در این ارتباط بود که آیا عباس من در جایی کوتاهی نسبت به برادرش سیدالشهداء علیه السلام نکرده است؟ آیا جایی بوده که میتوانسته کمک کند و نکرده باشد؟! در این مقام بود.
توسل و الگوپذیری از حضرت امالبنین صلواتاللهوسلامهعلیها
لذا امالبنین زن جلیلالقدری است و به حق، شأنی و مقامی نزد شیعه دارد که این مقام تالیتلو بزرگان شیعه است؛ در بقیع بعد از مزار ائمه اطهار علیهمالسلام شلوغترین مزار در نزد شیعه قبر امالبنین است؛ چون این زن اینقدر نزد خدا مقام دارد که مردم به آنجا میروند و توسل به این بانو پیدا میکنند و توسلاتشان بسیار جواب میدهد؛ او واسطه میشود و حاجات مردم را میدهد؛ مقام بسیار شامخی دارد و چقدر خوب است که شخصیتهایی مثل امالبنین برای امثال ما در زندگی الگو باشند؛ این همه فداکاری و گذشت فوق جهات عاطفی و احساسی است؛ چون احساس مادر نسبت به فرزند معلوم است اما تمام احساسات و عواطف مادری امالبنین تحتالشعاع عقیده و ایمان واقع میشود؛ اینها نمونههای نادری است.
وفات شهادتگونه هم که میگوییم یعنی عمر امالبنین با این مصائبی که یکی دو تا هم نبود و زخم زبانهایی که شنید به انتها رسید؛ اما یادش برای همیشه در نزد اهل بیت علیهم السلام ماند؛ همه امامان ما نسبت به ایشان مقام احترام و تجلیل داشتند و لذا ما شیعیان هم در روز وفات ایشان درود و سلام و صلوات خداوند را نثار روح مطهرش میکنیم
منبع:پایگاه اینترنتی شفقنا
#حضرت_ام_البنین
@mobaleqin20
بدون ماه قدم می زنم سحر ها را
گرفته اند از این آسمان قمرها را
چقدر خاک سرش ریخته است معلوم است
رسانده است به خانم کسی خبرها را
نگاه کن سر پیری چه بی عصا مانده
گرفته اند از این پیر زن پسر ها را
چه مشکل است که از چهار تا پسرهایش
بیاورند برایش فقط سپرها را
نشسته است سر راه، روضه می خواند
که در بیاورد آه ...آه رهگذرها را
ندیده است اگر چه، ولی خبر دارد
سر عمود عوض کرده شکل سرها را
کنار آب دو تا دست بر روی یک دست
رسانده است به ما خانم این خبرها را
بشیر آمد و گفتی که از حسین بگو
ز عون دم زد و گفتی که از حسین بگو
ستاره بودی و یک دفعه آفتاب شدی
برای خانه مولا که انتخاب شدی
به خانه ی ولی لله اعظم آمدی و
دلیل عزت قوم بنی کلاب شدی
به جای این که شوی مدعی همسری اش
کنیز حلقه به گوش ابوتراب شدی
تنور خانه ی حیدر دوباره گرم شد و
برای چرخش دستاس انتخاب شدی
چهار تا پسر آورده ای برای علی
که جای فاطمه ام البنین خطاب شدی
دلت همیشه چنین شوهری دعا می کرد
تو مثل حضرت صدیقه مستجاب شدی
اگر چه ضرب غلافی به بازویت نگرفت
میان کوچه به دیوار زانویت نگرفت
تو را به قصد جسارت کسی اسیر نکرد
به چادر عربی تو خار گیر نکرد
تو را که فرق علی دیده ای و خون حسن
به غیر کرببلا هیچ چیز پیر نکرد
به احترام همان تکه بوریا دیگر
زمین خانه ی تو نیت حصیر نکرد
از آن زمان که شنیدی خزان گل ها را
هوای کوی تو باغ دل پذیر نکرد
چه خوب شد که نبودی و کربلا بینی
که دست دشمن دون رحم بر صغیر نکرد
به نعل تازه گرفتند تا بدن ها را
به ضرب دست و لگد می زدن زن ها را
علی اکبر لطیفیان
😔😔😔😔😔😔😔😔😔
#حضرت_ام_البنین
#روضه
#شعر
سلام دوستان همراه
ان شاء الله کانال به همت شما موضوعات زیر را ارسال می کند
💠شنبه ها⬅️احکام+روش بیان احکام
💠یکشنبه ها⬅️روش تبلیغ(سخنرانی،کلاسداری،بیان حدیث)
💠دوشنبه ها⬅️نکات قرآنی
💠سه شنبه ها⬅️منبرک تمثیلی
💠 چهارشنبه ها⬅️منبر ترحیم
💠پنجشنبه ها⬅️منبرک موضوعی(نماز،حدیث،اخلاق و...)
💠 جمعه ها⬅️منبرک مهدوی
✅☺️ در مناسبات مذهبی و ملی هم محتوای مناسب ارسال می شود
کانال ره توشه مبلغین
👇👇👇👇👇👇
@mobaleqin20
دانلود کتاب ۱۱۴ نکته در مورد نماز
نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
دانلود فایل pdf👇👇👇👇
http://download.ghbook.ir/downloads.php?id=148&file=148-fa-114nokte-darbareye-namaz.pdf&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
دانلود فایل اندروید👇👇👇👇👇
http://download.ghbook.ir/downloads.php?id=148&file=148-fa-114nokte-darbareye-namaz.apk&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
#نماز
#کتاب
#نرم_افزار
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم
💠اهمیت نماز
(نماز در همه ی ادیان وجود داشته است)
لقمان به فرزندش می گوید:«یا بنىّ اقم الصلوة و أمربالمعروف و انه عن المنكر»
قبل از حضرت محمد صلى الله علیه وآله در آئین حضرت عیسى هم نماز بوده كه قرآن از زبان او نقل می كند كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است: «واوصانى بالصلوة»[1] وقبل از او موسى بوده كه خداوند به او خطاب می كند: «اقم الصلوة لذكرى»[2] و قبل از موسى پدر زن او حضرت شعیب بوده كه نماز داشته است: «یا شعیب اصلاتك تأمرك»([3]و قبل از همه آنها ابراهیم بوده كه از خداوند براى خود و ذریّهاش توفیق اقامه نماز را می خواند: «ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذریّتى»[4] و این لقمان است كه به فرزندش می گوید: «یا بنىّ اقم الصلوة و أمربالمعروف و انه عن المنكر»[5] پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهى از منكر كن. جالب آن است كه معمولاً در كنار نماز سفارش به زكات می شود ولى از آنجا كه نوجوان معمولاً پول ندارد، در این آیه در كنار نماز به جاى زكات به امر به معروف ونهى ازمنكر سفارش شده است.
------------------------------------------------------
[1]مریم، 31.
[2] طه، 24.
[3] هود، 87.
[4]ابراهیم، 40.
[58]لقمان، 17.
#منبرک
#کوتاه
#نماز
#اهمیت_نماز
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
منبر میلاد حضرت زهرا(سلان الله علیها)
#حضرت_زهرا
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم
سرمایه ی محبت زهراست دین من
من دین خویش را به دو عالم نمی دهم
گر مهر و ماه را بنهد بر کفم قضا
یک ذره از محبت زهرا نمی دهم
الحمدلله رب العالمین که خداوند متعال محبت این بانوی بزرگ را در دل ما قرار داده است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سلمان فرمود: ای سلمان! محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان ترین آنها هنگام مرگ و ورود به قبر، هنگام سنجش اعمال و بر انگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است.
مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ یا سَلمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ اِبنتی رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ یا سلمانُ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُها وَ یَظْلِمُ بَعلَها وَ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُ ذُرِّیَّتَها.»
رسول خدا«صلی الله علیه و آله» به سلمان فرمود:
«ای سلمان! هر کس فاطمه دختر مرا دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد او در آتش است. ای سلمان! حبّ فاطمه علیها السلام» در صد جایگاه از مواطن سود می دهد. آسان ترین آن مواطن مرگ و قبر و میزان و صراط و محاسبه است. هر کس از او، دخترم راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی باشد و هر که بر او خشم کند من بر او خشم کنم و هر کس بر او خشم نمایم خدا بر او خشم کند. ای سلمان! وای بر کسی که به او و شوهرش ستم کند. وای به کسیکه به ذریه او ستم کند.
بحارالانوار، ج 27، ص116
💠از شما میپرسم آیا این محبت باید زبانی باشد یا باید مثل حضرت زهرا(سلام الله علیها) عمل کنیم؟؟؟
🔴 آیا حاضریم ۴۰روز مانند حضرت زهرا(س) درب خانهها را بزنیم و روشنگری کنیم؟
🔴 شاخص بلوغ انسان «اجتماعیشدن» و «حساسبودن نسبت به جامعه» است
🔰 علامت بلوغ یک انسان این است که بفهمد زندگیاش به حرکت جمع وابسته است و او هم نسبت به این حرکت جمعی، مسئولیت دارد. انسان نهتنها نسبت به جامعه، نباید منفعل باشد و نباید جامعهترس یا جامعهگریز باشد بلکه باید نسبت به جامعه، حساس باشد و احساس مسئولیت کند.
🔰 ما نسبت به جامعۀ خودمان خیلی باید حساس باشیم. متأسفانه در هیئتها و مساجد ما اصلاً این رسم نیست که بگویند: «الان نزدیک انتخابات است، بیایید چهل روز تا انتخابات، مثل حضرت زهرا(س) که روشنگری میکرد، برویم تکتک با افراد مختلف، صحبت کنیم و روشنگری کنیم.»
🔰 اگر شما بگویید: «یا حضرت زهرا! کاش ما آن زمان بودیم و شما را یاری میکردیم» خواهند فرمود: الآن هم مثل همان زمان است! شما ببینید من، در آن زمان چهکار کردم؟ شما هم همان کار را انجام بدهید... برخی از ما حتی اینقدر زحمت نمیکشیم که با موبایل خودمان با چهل نفر تماس بگیریم و گفتگو کنیم، یا در شبکههای اجتماعی، با افراد مختلف، گفتگو کنیم و روشنگری کنیم!
🔰 آیتالله شاهآبادی(ره)-استاد حضرت امام(ره)- میفرمود: راه چاره این است که هر کسی برود ده نفر را-به این راه- بیاورد (شذراتالمعارف/ ص۶۱ )
🔰 آیا شما تا بحال شده است که بهخاطر خدا بروید درِ یک خانهای را بزنید و آنها را به حق دعوت کنید و آنها نپذیرند یا مسخره کنند؟ یا بگویند «اصلاً چرا آمدی درِ خانۀ ما را زدهای؟» و شما دست خالی و بینتیجه برگردی؟ آیا تا حالا در این راه، حرف تلخ شنیدهاید؟
🔰 میدانید چقدر مادر ما فاطمۀ زهرا(س) رفت درِ خانهها را زد اما در را به روی حضرت بستند و ایشان دست خالی برگشت؟ اگر یک روز با شما اینطور برخورد کنند، آیا فردایش باز هم حاضر هستی درِ خانۀ دیگری را بزنی؟ اما فاطمۀ زهرا(س) بهاین راحتی، جامعۀ خود را رها نکرد و تا چهل روز دست از این کار برنداشت (اختصاص/۱۸۴)
#حضرت_زهرا
#انتخابات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
💢عنوان: #احکام
✅موضوع: 📨انتخابات📮
🌱سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
اِنَّ اللّه لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِاَنْفُسِهِمْ.
❌یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است که شرکت در انتخابات واجب است یا خیر و آیا رأی سفید کفایت از وظیفه می کند یا خیر❓❗️
✅در جواب عرض می شود
1⃣ یکی از گناهان تضعیف نظام اسلامی است به همین جهت در صورتی که شرکت نکردن در انتخابات منجر به تضعیف نظام اسلامی شود از لحاظ شرعی شرکت در انتخابات واجب می شود؛ بنابر این به نظر برخی مراجع تقلید(آیت الله مکارم، آیت الله فاضل) مانند امام خامنه ای شرکت در انتخابات جمهوری اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است و واجب عینی می باشد یعنی تمام افرادی که از جهت قانونی صلاحیت رای دادن دارند و شرعا هم مکلف می باشند، باید در انتخابات شرکت کنند. حتی به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنهای مرد نمی تواند همسرش را از شرکت در انتخابات منع کند.
2⃣ اما نسبت به انداختن رأی سفید و بی نام در انتخابات؛ چنانچه رأی سفید و بی نام هم نوعی تضعیف نظام جمهوری اسلامی محسوب شود، حرام است. مثل اینکه با انداختن رأی سفید فرد اصلح انتخاب نشود و فرد غیر اصلح روی کار بیاید و این اتفاق، ناکارآمدی و در پی آن نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد. ۱
⚜امید است با شرکت در انتخابات دشمنان اسلام ذلیل و مسلمانان و مستضعفین عالم سرافراز شوند به برکت صلواتی بر محمد وال محمد⚜
🌺🌺🌺
📚پی نوشت:
1⃣(سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژ ایام انتخابات؛ ؛ مکارم، سایت، استفتائات، انتخابات ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج1، ص: 431 س: 1625)
@beynossalateyn
💢عنوان: #اجتماعی
✅موضوع: 🔺ملاک های انتخاب اصلح از منظر قرآن مجید🔻
🌱سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1⃣ علم و آگاهی و تعهد و امانتداری:
« قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »
« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم » ۱
📣در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است .
روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند .
2⃣ قدرت و توانمندی:
« ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم »
« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است » ۲
📢در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است .
این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند ، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت .
⚜خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد⚜
✨✨✨
📚پی نوشتها:
1⃣( سوره یوسف, آیه 55)
2⃣( سوره بقره، آیه 247)
@beynossalateyn
هدایت شده از ره توشه مبلغین
شب اول.pdf
295.2K
اعمال ماه رجب
اعمال شب اول
#رجب
كانال ره توشه مبلغين
@mobaleqin20
روز اول تا دهم.pdf
324.5K
اعمال ماه رجب
اعمال روز اول تا دهم
#رجب
كانال ره توشه مبلغين
@mobaleqin20