eitaa logo
مدافعان ظهور
384 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
75 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🍃🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷 🌷 💫✨ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق ✨ 🌺برابر با ۱۴۰۰/۰۲/۱۸🌺 💢جلسه ۴۲ « شرح رساله لقاءالله » 💢 ⭕️ جلسه سوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..) ♦️بخش اول♦️ 🔶 آقاجان (محبوب القلوب) در دستورات عملی که به افرادی می‌دادند، روی آیاتِ اواخر سوره فرقان (از آیه ۶۴ تا آخر سوره) که شرح "عبادالرحمن" است، خیلی اهتمام داشتند که در رساله لقاءالله، این آیات را مطرح فرمودند 🔷 "عبادالرحمن" کسانی هستند که قائل به شرک نمی‌شوند و قتل نفسی را انجام نمی‌دهند و زنا هم نمی‌کنند که برایشان گناهِ مضاعف و شدید نوشته می‌شود.... مگر اینکه توبه کنند و ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند که آن عمل صالح، آن گناهان را از بین ببرد که "یُبدّلُ اللهِ السّیّئاتِ بِالحَسنات" 🔶 در اینجا بحثی قابل طرح است: وقتی شخصی، فعلی را برای اول مرتبه انجام می‌دهد وصفی از آن فعل در فرد پدید می‌آید که این وصف، زائل شدنی ست، "حال" است اما اگر شخص، فعل را تکرار کند، البته با فاصله زمانیِ تقریبا کوتاه، وصفی که از آن فعل در شخص پدید می‌آید زائل شدنی نیست و ملکه می‌شود و جان به لب می‌آید تا وصف، زائل شود مگر توبه کند. 🔷 ملکه، حالتی را گویند که آن وصف، منشاء صدور فعل شود بدین معنا که اراده ی فرد، تحت تاثیر آن صفت قرار می‌گیرد و شخص به اصطلاح نمی‌تواند اراده کند ، آن فعل را انجام ندهد. 🔶 قرآن که علم تهذیب اخلاق را آورد برای این است که انسان‌ها اخلاق‌های بد را عوض کنند. پس معلوم است خویِ بد قابل تعویض است..... اگر وصفی، ملکه شد باید ضدّ آن را انجام دهد تا تبدّلی به وجود آید. 🔷 اگر دروغگویی ملکه شد ،باید ضدّ دروغگویی که راست گفتن است را انجام دهد و راستگویی را هم تکرار کند البته زحمت دارد اما، اگر تصمیم بگیرد می‌تواند انجام دهد و مواظبت کند تا راستگویی و صدق، با تکرار، ملکه شود و جای دروغگویی را بگیرد 🔶 صرف اینکه بگوید مثلا من دیگر دروغ نمی‌گویم، کافی نیست. باید صفت ضدّش را باتکرار انجام دهد چون آن بذر دروغگویی کاشته شده و تنها علاجش کاشتن بذر راستگویی ست.. 🔷 البته اینطور نیست که ریشه های آن صفتِ قبلی، کلا بخشکد و برود..... خشکاندن خیلی سخت است.....هرچه انسان زحمت بکشد کلاس برود، حج برود....آن تار موها به وقتش در می‌آید و دسته گُل به آب می‌دهد... که این اندازه را با غیر معصوم مُماشات (مدارا) می‌کنند. @modafeanzuhur
🌷🍃🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷 🌷 💫✨ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ ه.ق ✨ 💢جلسه ۴۲ « شرح رساله لقاءالله » 💢 ⭕️ جلسه سوم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..) ♦️بخش دوم♦️ 🔶 در بحث "یُبدّلُ السّیّئاتِ بِالحَسنات" فرمودند که شخص باید: ▪️توبه کند یعنی حتما باید ۱۸۰ درجه، مقابلش را انجام دهد، نه یک کمی اینطرف ، آنطرف کند، باید عمل به ضدّش کند ▪️ باید ایمانِ عملی بیاورد همانگونه که در هنگام گناه، کفر عملی داشت (نه کفر اعتقادی). ▪️ باید عمل صالح هم انجام بدهد. مثل نماز، روزه، صدقه 🔷 حالا خداوند گناهان این افراد را تبدیل به حسنه می‌کند. حلِّ این مسأله از جنبهء علمی مهم است. یعنی گناه، تبدّلِ جوهری می‌یابد به حسنه. 🔶 "ماحِیَ السّیّئات" یعنی نوعی محو کردن که آن گناه را تحت الشعاع قرار دهد. اما این آیه (فرقان_۷۱) نمی‌گوید که گناه، محو می‌شود بلکه می‌گوید تبدّل پیدا میکند..... یعنی آن بدیها تبدّل جوهری پیدا می‌کند به خوبی‌ها. ۲۰ سال دروغگویی تبدیل به ۲۰ سال راستگویی می‌شود. شرک تبدیل به اسلام می‌شود "سبحان الله"!!! 🔷 در رساله عملیه داریم که اسلام مطهِّر است اگر شخصی کافر بود و بعد توبه کرد و ایمان آورد و مسلمان شد، قتل مومنینی که انجام داده بود به قتل مشرکین تبدیل می‌شود..... زنا به عفت و احسان تبدیل می‌شود "سبحان الله"!!!! 🔶 اینها باید در بحث تجسّمِ اعمال و تَجَوهرِ اعمال بحث شود خدا رحمت کند صدرالمتالهین را که بحث حرکت جوهری را مطرح فرمود. 🔷 ( در قضیهء تبدیل ۴۰۰ درهم به ۴۰۰ دینار توسط پیامبر......) پیامبر (ص) فرمودند چون به زبانِ من جاری شد که در این کیسه، ۴۰۰ دینار است، خداوند تعالی تبدیلِ درهم به دینار کرد. ما می‌خواهیم اینها را حل کنیم که ریشه های این بحث، همه در "دروس معرفت نفس" است. 🔶 اینها مقامِ انشائیِ نفس ناطقه است. "صاحب الامر" اینطوری است.... "امر" مقامِ دفعی است، "کُن فیکون" است. ✨ آقاجانِ ما (محبوب القلوب) به لطف الهی بسوی این رتبه رفتند✨ والحمدلله رب العالمین @modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
400-2-19 Legha allah j44-Ebadorrahman j 5.mp3
15.28M
🌸 جلسه ۴۴ شرح « رساله لقاء الله » ❇️جلسه پنجم از شرح آیات آخر سوره فرقان ( وعباد الرحمن ...) 🔸 یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ✅روز ِ بیست و ششم ماه مبارک رمضان 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی @modafeanzuhur
1400-2-19 shabe bisto haftom=.mp3
14.41M
🌸مراسم شب قدر ِ ۲۷ ماه مبارک رمضان 🔸 یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی @modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیست‌وششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟 ✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨ 💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢 ⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..) قسمت اول⬇️⬇️ (از اول تا دقیقه ۲۰) 📗 والَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا (فرقان-۶۹) 📗 يضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا (فرقان-۷۰) 📗 إلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان-۷۱) ✴️ این قسمت از آیات دو بخش هست؛ ابن عباس می‌‌گوید: در عهد رسول(ص) تا دو سال فقط آیات ۷۰ و ۶۹ فرقان را قرائت می‌‌کردیم و بقیه‌‌ی آن نازل نشده بود. 🔴 بعد از دو سال آیه بعدی (۷۱) آمد. ابن عباس می‌‌گوید: تا قبل از این هیچگاه رسول الله را به این اندازه خندان و خوشحال ندیده بودیم. 🌺 روایت دارد که آقا در هنگام نزول آیه‌‌ی ۷۱ فرقان و آیه‌‌ی اول سوره‌ی فتح بسیار خوشحال بودند. ❇️ آن دو سالی که قسمت اول آیات آمده بود آقا خیلی در قبض و ناراحتی بودند. اینکه با اینهمه آشفتگی مردم چه خواهد شد؟ ✳️ وقتی قسمت دوم آیه نازل شد آقا خیلی خوشحال شدند. چون که از متن واقع خبر دارند؛ حق داشتند اینهمه خوشحال شوند. ✅ مثلاً کسی ۵۰ سال مشرک بعد حقیقتاً توبه و استغفار کند و شهادتین بگوید ایمان بیاورد و عمل شایسته بجا آورد سابقه بت‌‌‌‌پرستی به خداپرستی تبدیل میشود! خیلی حرف است. ✅ سالها گناه ،به ثواب تبدیل می‌‌‌شود و سیئآت تَبدُّل وجودی پیدا می‌کنند و بصورت حسنات در میایند! 🔴 مانند آن روایتی که چهارصد درهم، در دست رسول الله تبدیل به چهارصد دینار شد. 🔶 بحث نبوت، یکی از مهمترین این اصول است، بحثِ نبوت عامّه، که مربوط به همه‌‌ی انبیا می‌‌شود و نبوت خاصه که مربوط به جناب رسول الله است. ✴️ انسان قائل به مقام عصمت باشد. مقامِ عصمت صرفاً مقامِ حفظ نیست که معصوم از خطا حفظ شود. بلکه قدرت نفسِ ناطقه‌‌‌ی معصوم، مقام انشائی دارد، مقام امری دارد. صاحب امریّت است. ⬅️ اینها در غیر صاحب عصمت هم پیش می‌آید. تطیُّر(فال بد زدن، مقابل تفأل) از آن بحث های سنگین قرآنی است. اينکه می‌گویند فال بد نزن! 🔶 خیلی از چیزها براساسِ دایره‌‌ی مَحو و اِثبات و تَبدُّل سیئآت به حَسنات و تَبدُّل حَسنات به سیئآت پیش می‌آید. ❇️ تا اینکه در باب حَسَد، حسود وقتی نگاه می‌‌‌کند آن صفت رذیله‌ی حسد، از ناحیه چشم او به محسود(مورد حسد واقع شده) تیر می ‌‌زند و آن کمالی که در محسود هست از او گرفته می‌شود!! 🌺 رسول الله فرمود: حَسد شتر را در دیگ و انسان را در قبر می‌برد! ✅ در مورد انسان هم، گاه به جهت حسد ، یک جوان خوب، مُتخلِّق و مؤدب و زیبا و ... بیمار می‌‌شود و می‌میرد‌! 💢 پس مقام انشائی در نفوس خبیثه هم پیش می‌‌آید!! ✴️ لذا خداوند به رسول الله فرمود: به ما پناه بیاور؛ مِن شَرِّ الحَاسدِِ اِذَا حَسد (فلق-۵) زمانی که حاسِد دارد حَسد می‌‌ورزد، آن زمان به ما پناه بیاور. 🔴 مردم حسود و غیر حسود همه با هم زندگی می‌کنند‌. اما یک لحظه ای حسادتِ حسود گل می‌کند و چشم او به یک کمال و صفتی در فرد مقابل تیز می‌شود. 🔴 اینکه حسدِ حسود به چه چیز تعلق بگیرد (جمال، علم، دارائی ...) حسود، جوری هست که تا آن کمالی را که نسبت به آن حسد برده است، از محسود گرفته نشود، آرام نمی‌شود!! ⬅️ چکار کند؟ بیمار باید درمان شود. علم اخلاق راه درمان دارد. به معراج السعاده نگاه کنید. ✳️ سعدی در گلستان می‌‌گوید حسود به یکی از دو راه "شاید" درمان شود! 💢 یکی اینکه حسود بمیرد! حسد هم با او برود. 💢 راه دوم اینکه آن چیزی را که حسد حسود بدان تعلق گرفته، کمال، جمال، علم، آبرو ... آن صفت از محسود گرفته شود!! 🔶 دیگران این دو راه را پیشنهاد ندادند انگار می‌خواهند بگویند حسد حسود درمان شدنی نیست. ❇️ کمال را غالباً نمی‌‌شود از محسود گرفت‌ ائمه(ع) همه محسود واقع شدند. ✅ در اجتماع افراد رذل و پست و هرزه .... جایگاه دارند و راحت زندگی می‌کنند و حسود نسبت به آنها حسادت نمی‌‌کند. ✅ اما افراد پاک مورد حسد واقع می‌‌شوند. سبحان الله چقدر نفس خبیث هست!! (دقیقه ۲۰) @modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیست‌وششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟 ✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨ 💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢 ⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..) قسمت دوم⬇️⬇️ (از دقیقه ۲۰ تا ۳۵) ❇️ حسد یک وصفِ انشائی است. وقتی که حسد می‌‌ورزد. زمانی که وصف حسد در حسود به ظهور و تجلی درمی‌‌آید، خطرناک می‌‌شود و تیر می‌‌زند. ✅ اینها هم وصف انشائی دارند و باعث تبدُّل می‌‌شود. سلامتی به بیماری ، زیبایی به نقص تبدیل می‌‌شود. آنگاه حسود آرام می‌‌گیرد! سبحان‌‌الله!! ⬅️ پس اینجا هم نوعی تبدُّل هست. منتهی تبدل حسنات به سیئآت! ✅ حسد معمولاً از آدم های لاآبالی نیست‌. بلکه بیشتر کسانی که مسلمان و متدین و مسجدی .. از اینها برمی‌‌خیزد!! ⬅️ هرگز دزدی نسبت به دزد دیگر حسادت نمی‌کند! شرابخوارها، خلافکارها ... و گرنه باید خودشان همدیگر را از بین ببرند ولی همه با هم تعامُل دارند. 🔶 اما وقتی می‌‌آییم در دایره‌‌ی کسانی که به ظاهر خوب هستند، چه خبر هست!! ❇️ اگر کسی یک عمر اهل تقوا بود و حالا خدای ناکرده مشرک شد و از دین برگشت. توحید را منتفی کرد و لااله الاالله و پیامبر را قبول ندارد. 💢 کلاً از اعتقادات خود برگشت‌. در اینجا اعمال قبلی آنها اِحباط می‌‌شود. (اِحباط به ساقط و بی اثر ساختن طاعت ،با گناه و موازنه بین اعمال نیک و گناهان گفته می شود. ) 🔴 لذا بحثی به نام حَبطِ عمل داریم "یَحبَطَ اَعمالَهُم" خدای متعال اعمال آنان را حَبط می‌‌کند. ✅ اینکه آیا راستگویی‌‌های او تبدیل به دروغگویی و ازدواج او تبدیل به حرام می‌‌شود؟ خیر. اینگونه نیست. ✅ اما از آنطرف خیلی جالب است که فرد آنهمه گناه می‌‌کند، حالا توبه کرد وایمان آورد و کار شایسته انجام داد،(تَابَ و آمَنَ و عَمَلَ عَمَلَاً صَالِحَاً فرقان-۷۱) سیئآت او مُتبدِّل به حسنات می‌‌شود. ✴️ پس؛ در طرف حسنات به سوی سیئآت، اِحباط و از طرف سیئآت به سمت حسنات، اِبدال می‌‌شود. ⬅️ توبه و استغفار چقدر کار می‌‌رسد!! انسان دائماً اقرار و اعتراف به اشتباه خود بکند. 🔴 شخصی محضر مبارک امام صادق عرض می‌‌کند که چه می‌‌شود که دعاهای ما مستجاب نمی‌‌شود و خداوند به طلب ما جواب نمی‌‌دهد؟ ✴️ آقا فرمود: علت این است که وقتی شما چیزی را از خدا می‌‌خواهید، قبلِ آن اِقرار به گناهان خود نمی‌‌کنید. 🌺 اول به گناه و اشتباه خود اقرار و اعتراف بکنید. 🌺 بعد از خداوند برای گناهان خود طلب استغفار و بخشش بکنید. 🌺 بعد از آن بر محمّد(ص) و آل محمّد(صل الله علیه و آله و سلم) بفرستید. 🌺 آنگاه طلب و حاجت خود را از خدا بخواهید. (دقیقه ۳۰) ❇️ در دعای کمیل می‌خوانیم "اللهم اِنِّی اَسئلُکَ بِرحمتَکَ الّتی وسعَت کُلَ شئی و بِقوتکَ الّتی قَهرتَ بِها کلُّ شئی" خداوند عظمت تو فراگیر است قوت تو بر همه چیز غلبه دارد. ✅ یا در دعای سمات می‌خوانیم "اللّهمّ اِنّی اسئلکَ بِاسمَک العَظیمِ الاَعظمِ الاَعزِّ الاَجلِّ الاَکرم" بارالها اسم عظیم تو آنقدر اکرم است، اجلّ است که درهای آسمان با آن گشوده می‌شود‌ اَبواب قفل شده‌ی زمین با آن گشوده می‌شود ✅ "اللًهمَّ اِغفِر لِیَ الذّنوُبَ الَّتی تَهتِکَ العِصم. اَللّهُمّ اَغفِر لِیَ الذُّنُوبَ الّتی تُنزِلُ النِّقَم ...(دعای کمیل ) ✴️ در دعاها ابتدا باید طلب مغفرت کرد، چونکه این همه خطاها و اشتباهات از انسان سر زده ، بعد از آن درخواست خود را به خداوند متعال مطرح کنیم. 🔴 در دعای ابوحمزه ثمالی به خداوند عرض می‌کنیم بارالها! من بیچاره هستم، درمانده هستم ولی تو بی نیاز از عذاب من هستی. به کجا پناه ببرم؟ به کی پناه ببرم؟ خداوندا ! اعتراف می کنم که گناه کارم "اَناَ الّذی عَصیتُ....." ❇️ "اللّهُمَّ لَا اَجِدُ لِذنُوبی غافراً وَلا لِقَبائِحی ساتراً وَ لاَ لِشئِِ مِن عَملیَ القَبیحِ بِالحَسنِ مُبَدّلاً غَیرُک" ( دعای کمیل) خداوند غیر از تو نمی‌‌توانم کسی را پیدا کنم که گناهان مرا ببخشد هر کسی از گناهانم باخبر شود مرا رسوا خواهد کرد‌. بارالها کسی جز تو نیافتم که کار زشت مرا تبدیل به نیکی کند. 🔶 این مقامِ اِبدال است (تبدیل کردن سیئه به حسنه) خدایا تو و پیغمبر(ص) تو، به اِذن تو در مقام مبدّل است. (دقیقه ۳۵) @modafeanzuhur
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، شب بیست‌وششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟 ✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۱۸✨ 💢جلسه ۴۳« شرح رساله لقاءالله»💢 ⭕️ جلسه چهارم « شرح آیات آخر سوره فرقان » (و عبادالرّحمن..) قسمت سوم⬇️⬇️ (از دقیقه ۳۵ تا آخر) ✴️ پیامبر اکرم می‌تواند چهارصد درهم را تبدیل به چهارصد دینار کند. و به سائل هم فرمود مرا تکذیب نکن. آن فرد هم ظرفیت داشت و نعوذ بِاالله نگفت این کار تو ساحری و جادوگری‌ست. 🔶 اگر کسی بگوید( نعوذبالله ) به اشتباه بر زبان جناب رسول الله جاری شد. برای صاحب عصمت خطا و اشتباه راه ندارد. آنچه که به اذن الله باشد در آن خطا و اشتباه نیست. ❇️ عصمت یک قوّه‌ی ملکوتی، نفسانی و روحانی است که در جان شخص محقَّق می‌شود و او را از رذائل نفسانی حفظ می‌کند. یکی از رذائل نفسانی، خطا است که در صاحب عصمت راه ندارد. به همین دلیل جناب سید مرتضی کتاب تنزیه الانبیاء والائمه را نوشت . 🌺 آنچه که بر صفحه‌‌ی جان خاتم الانبیاء محقّق می‌‌شود، متن واقع است. حتی اگر سِبقه نداشته باشد و دفعتاً باشد، متن واقع با آن تنظیم می‌‌شود. 🔴 در علم اصول بحثی پیرامون صحت و یا عدم صحتِ احکام شرعیه توسط مجتهدین مطرح می‌شود. مجتهدین که بر اساس استباط، احکام را استخراج می‌‌کنند، دو حالت دارد: 1️⃣ یا حکمی را که بیان کرد، صحیح و مطابق با متنِ واقع است. 2️⃣ یا مطابق با متنِ واقع نیست. 💢 در اینصورت؛ در مورد اول دو اجر می‌‌گیرد: یک اجر برای زحمتِ استخراجِ حکم، و یک اجر به جهت دریافت صحیحِ حکم. 💢 اما در مورد دوم فقط اجرِ استخراج را به او می‌‌دهند ولی چون نتوانست دقیقاً منطبق با متنِ واقع، دریافت کند، اجر دوم را ندارد. ✴️ حال سوال اینجاست؛ که وقتی مجتهد، خلافِ واقع را می‌فهمد، می‌‌تواند خارج و واقعیّت را تغییر دهد؟ یعنی آیا مقام تبدُّل دارد؟ 💢 نخیر! برای غیر معصوم عمل تبدیل و تبدُّل راه ندارد. اما پاداش و اجر زحمت خود را می‌‌گیرد. ❇️ انسان کامل؛ مطابقِ متن واقع حرف می‌زند مگر اینکه در مقام تقیّه قرار بگیرد. یعنی یا برای او و همچنین شیعیانِ آنها خطر جانی و یا خطر مالی داشته باشد. ✅ همیشه اهل بیت در محاصره سنّی ها بودند در محاصره اوّلی ها و دومی ها و سومی ها و ابوسفیان ها بودند. لذا دستور به تقیّه می‌‌دادند. ✅ زیرا آنها تنازع با رسول الله و خاندان پاک آن حضرت را از شب ارتحال آقا شروع کردند بعد جریان را به سقیفه کشاندند این جریان در زمان تمام امامان معصوم وجود داشت تا به امروز که حضرت بقیةالله (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) رسید که به غیبت رفتند. 💢 امام عصر( عج) حتی از دست شیعیان هم سر آسوده ندارند و بین شیعیان نیز نمی‌‌توانند آنچه حق است، اظهار کنند. 🔴 یکی از برکات غیبت این است که شیعه به کار خود مشغول شد و سنّی هم به کار خود! ❇️ پس؛‌ اگر انسان کامل حکمی را صادر کند. مطابق متن واقع است. ولی نظرات مجتهدین حُجّیّت ظَنّیه دارد، نه حُجّیّت قَطعِیّه. 🔴 استاد علامه شعرانی (رحمةالله علیه) نظرشان این بود که اگر چنانچه انسان کامل حکم به تقیّه صادر می‌‌کردند برای حفظ جان شیعیان بود و خودشان به تقیّه عمل نمی‌‌کردند. 🔶 ولی بر اساس آنچه در جاهای دیگر مشاهده شد، ائمه علیهم السّلام نیز به تقیّه عمل می‌‌کردند. 💢 یکی از برکات بحث تبدُّل سیئات به حسنات این است که در اجتماع روحیه امید را ایجاد می‌‌کند. 🔶 زیرا بسیاری از افراد اجتماع گاهی نماز شان دچار وقفه بوده یا روزه نگرفتند. یا حج و زکات آنان به تأخیر افتاده است. 🌺 با این بحث؛ اگر ایمان بیاورند و توبه کنند و عمل صالح انجام بدهند در این صورت سیئات آنها نه تنها بخشیده می‌‌شود بلکه تبدیل به حسنات می‌‌شود. والحمدلله رب العالمین @modafeanzuhur
400-2-20 Lgha allah j 46- Ebadorrahman j7.mp3
11.53M
🌸 جلسه ۴۶ شرح « رساله لقاء الله » ❇️جلسه هفتم از شرح آیات آخر سوره فرقان ( وعباد الرحمن ...) 🔸 دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ✅شب ِ بیست و هشتم ماه مبارک رمضان 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی @modafeanzuhur
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان