eitaa logo
مدافعان ظهور
395 دنبال‌کننده
10هزار عکس
3.6هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 🔸 جلسه اوّل - صبح روز اوّل ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) 🔸 ۸ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۱ تا آخر 🔸 در حال حاضر نیز بر اثر بی‌احتیاطی‌هایی که کردیم، دچار خطر تقطیع نسل شدیم. 🔹 متأسفانه زمینه‌ی ازدواج دخترها و پسرهایمان را فراهم نکردیم و به بهانه‌‌ی درس خواندن و مدرک گرفتن، ازدواجشان را به تأخیر انداختیم به طوری که برای دختر جوان خواستگار می‌آید امّا پدر و مادرش بدون اطلاع دختر و به بهانه درس خواندنش خواستگار را رد می‌کنند. 🔸 در بعضی موارد هم پدر و مادر مایل به ازدواج فرزندشان هستند امّا خود دختر و پسر، درس را بهانه می‌کنند و ازدواجشان را به تأخیر می‌اندازند. 🔹 با این افراط و تفریط‌ها متأسفانه سنّ ازدواج بالا رفت و جوانان، دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج ندارند و نتیجه‌ این امر، تقطیع نسل پاک شیعه شد. 🔸 از طرفی هم متأسفانه بیشتر ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شوند. یکی از دلایل آن نیز ازدواج در سنین بالاست. زیرا در سنین سی به بالا تقریباً شاکِله‌‌ی دختر و پسر شکل گرفته است لذا به راحتی نمی‌توانند در مقابل یکدیگر اِنقیاد داشته باشند و همدیگر را به راحتی بپذیرند و در مقابل دیگری سرِ تعظیم فرود آورند. 🔹 دختر و پسر در سنین پایین همچون درختچه و نهال تازه‌ای هستند که هَرس‌پذیرند و به راحتی می‌توانند خود را با شرایط گوناگون زندگی وفق دهند امّا وقتی سنّ آن‌ها به طرف سی سال و بالاتر می‌رود، مانند درخت سفت و سختی می‌شوند که به راحتی نمی‌توان آن‌ها را مستقیم و راست کرد چون شاکله و شخصیت آن‌ها شکل گرفته است. 🔸 پس در واقع دشمن در کربلا نسل‌کُشی و ذریّه‌کُشی کرد که عمق فاجعه بسیار سنگین بود. لذا امام رضا (ع) به جناب ریّان بن شبیب آن دستور را دادند و فرمودند هر کس روز اوّل محرّم روزه بگیرد و دعای حضرت زکریا را بخواند که "رَبِّ هَبْ لِی مِن لَدُنکَ ذُرِّیّةً طَيِّبَةً إنَّك سَميعُ الدّعاء"، خداوند به ایشان ذریّه‌ی طیّبه عنایت می‌فرماید. 🔹 عزیزانی که فرزند ندارند و یا مجدّداً نمی‌توانند فرزنددار شوند، اگر توانایی جسمی دارند سعی کنند روز اوّل محرّم را روزه بگیرند و دعای حضرت زکریا را بخوانند. ان‌‌شاءالله خداوند به ایشان فرزند و ذریّه‌‌‌ی طیّبه عطا بفرماید. 🔸 امام رضا (ع) در ادامه حدیث، به جناب ریّان بن شبیب فرمودند "ای پسر شبیب! محرّم، آن ماهی است که مردم جاهلیّت در گذشته، حرمت آن را نگاه می‌داشتند امّا این امّت (امّت رسول‌ الله) نه حرمت ماه را شناختند و نه حرمت پیغمبر خود را و در این ماه، ذریّه‌ او را کشتند." 🔹 این عبارت حضرت نشان می‌دهد فاجعه نسل‌کُشی در کربلا بسیار سنگین بود. این در حالی است که امام حسین (ع) هنگام جنگ با دشمن، نطفه‌ها را مشاهده می‌کردند و اگر می‌دیدند در نسل کسی، شیعه پدید می‌آید او را نمی‌کُشتند امّا دشمن که خیلی از آن‌ها مُنتسب به امیرالمؤمنین بودند و به عنوان شیعه‌‌ی ایشان به حساب می‌آمدند، نسل حضرت را قطع کردند. 🔸 در ادامه امام رضا (ع) فرمودند "در این ماه ذُریّه‌‌ی او را کشتند و زنان او را اسیر کردند و اثاث او را به تاراج بردند. خداوند هرگز آن‌ها را نیامرزد." 🔹 ای پسر شبیب! اگر برای چیزی گریه می‌کنی، برای حسین بن علی بن ابیطالب (علیهما السّلام) گریه کن چرا که او را مانند گوسفند ذبح کردند و هجده مرد از خاندان او با او کشته شدند که روی زمین، مانند آن‌ها نبود و هفت آسمان و زمین‌ها برای کشته شدن او گریستند و چهار هزار فرشته برای یاری او فرود آمدند و او را کشته یافتند و نزد قبر او آشفته‌ موی و گَردآلودند تا وقتی که قائم (عج) برخیزد و از یاران او باشند و شعار آنان "یا لثارات الحسین (ع)" است 🔸 "ای پسر شبیب! پدرم حدیث کرد از پدرش از جدّش که چون جدّ من حسین کشته شد، آسمان خون بارید با غباری سرخ رنگ" 🔹 "ای پسر شبیب! اگر بر حسین (ع) بگریی چندان که اشک تو بر دو گونه‌ات روان گردد، خدای تعالی هر گناهی که کرده باشی بیامرزد، خُرد یا بزرگ، اندک یا بسیار" 🔸 "ای پسر شبیب! اگر خشنود می‌کند تو را که خدای تعالی را ملاقات کنی در حالی که گناهی بر تو نباشد، حسین (ع) را زیارت کن" 🔹 "ای پسر شبیب! اگر خوشحال می‌کند تو را که در غرفه‌های ساخته در بهشت، همنشین پیغمبر خدا و خاندان او باشی، کُشندگان حسین (ع) را لعنت کن" 🔸 "ای پسر شبیب! اگر تو را مسرور می‌کند که ثواب تو مانند ثواب آن کسانی باشد که با حسین (ع) شهید شدند، هرگاه او را یاد می‌کنی، بگو یَا لَیتَنی کُنتُ مَعَهُم فَأفُوزَ فَوزاً عَظیماً" 🔹 "ای پسر شبیب! اگر خوشحال می‌کند تو را که در درجات بلند بهشت با ما باشی، برای اندوه ما اندوهناک باش و از فَرَح ما شادمان و بر تو باد دوستی ما که اگر مردی، سنگی را دوست بدارد، خدا او را در روز قیامت با آن سنگ محشور گرداند" والحمد لله رب العالمین
مدت حکومت حضرت مهدی علیه السّلام 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
مدت حکومت حضرت مهدی علیه السّلام 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/328066664
یکی از پرسشهای مهم این است که حضرت مهدی چه مدت پس از ظهور زندگی و حکومت می کند؟ آنچه مسلم است، باید به اندازه ای حکومت کند که پایه های ظلم و ستم گری ویران گردد و بر جای آن بنیاد عدل و داد استوار گردد. بدون تردید، این مسئله اساسی، زمان می طلبد و فرصت می خواهد، و بنا نیست که آن حضرت همه امور را براساس معجزه و روش غیر عادی به پیش ببرد؛ بنابراین عقل اقتضا می کند که آن حضرت مدتی طولانی حیات داشته باشد، تا بتواند در این دنیای گسترده، تحولی همه جانبه و فراگیر ایجاد کند و جهان را با اسلام و ارزشهای اسلامی آشنا سازد. اما این مدت چه اندازه به طول می انجامد، خیلی روشن نیست و روایات وارده از طریق خاصه و عامه گوناگون است: پنج، بیست، سی و چهل سال، در منابع اهل سنت وارد شده است (۱) و نوزده و اندی، بیست، سیصد و نه سال در منابع شیعی به ثبت رسیده است. (۲) از جمله، امام حسین علیه السلام فرمودند: «یملک المهدی تسعه عشر سنه و اشهرا؛ مهدی علیه السلام نوزده سال و چند ماه حکومت خواهد کرد.» (۳) البته این روایت با روایاتی که سیصد و نه سال را مدت حکومت دانسته اند، تنافی ندارد؛ چون هر دو مثبت هستند، و دو روایت مثبت با هم تنافی ندارند، مخصوصا که علامت حصر در این روایت به کار نرفته است، و ممکن است اشاره به دوران حساس حکومت آن حضرت باشد. چنان که مرحوم مجلسی روایات فوق را این گونه جمع نموده است که: اخبار مختلفی که درباره مدت حکومت آن حضرت وارد شده، برخی از آنها بر تمام مدت حکومت آن حضرت دلالت دارد، و برخی بر زمان استقرار و تثبیت دولت آن، و بعضی بر سالها و ماههایی که در نزد ما می باشد حمل می شود، و برخی بر سالها و ماههای طولانی.» (۴) از این گذشته روایاتی داریم که حکومت ائمه علیهم السلام را بعد از ظهور حضرت حجت تا قیامت، مستمر و ادامه دار می داند؛ از جمله امام هشتم علیه السلام یک روایت طولانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره اهل بیت علیهم السلام نقل نموده است که در ذیل آن از زبان خداوند متعال می خوانیم: «و لاطهرن الارض بآخرهم من اعدائی، و لاملکنه مشارق الارض و مغاربها و لاسخرن له الریاح، و لاذللن له السحاب الصعاب و لارقینه فی الاسباب، و لانصرنه بجندی، و لآمدنه بملائکتی، حتی تعلوا دعوتی و یجمع الخلق علی توحیدی ثم لادیمن ملکه، و لاداولن الایام بین اولیائی الی یوم القیامه(۵) و زمین را به وسیله آخرین آنها از دشمنانم پاک می کنم، و شرق و غرب زمین را در سیطره سلطنت او در می آورم، و بادها را در تسخیر او قرار داده، ابرهای سخت و سرکش را رام او گردانم، و او را بر اسباب مسلط نموده، با سربازانم او را یاری، و با ملائکه خود او را امداد می کنم، تا دعوت مرا برتری بخشد، و مردم را همه بر حکم توحید من گرد آورد، و سلطنت او را ادامه می دهم و روزگار را بین دوستان خود دست به دست می کنم (اشاره به مسئله رجعت) تا روز قیامت.» روایت فوق سخن از ادامه سلطنت آن حضرت و همچنین ائمه اطهار علیهم السلام تا روز قیامت و پایان دنیا دارد. بحث را با شعری از امام خمینی رحمه الله به پایان می بریم: بهار آمد که غم از جان برد غم در دل افزون شد//چه گویم کز غم آن سرو خندان جان و دل خون شد گروه عاشقان بستند محملها و وارستند//تو دانی حال ما واماندگان در این میان چون شد حجاب از چهره دلدار ما باد صبا بگرفت//چو من هر کس بر او یک دم نظر افکند مجنون شد گل از هجران بلبل، بلبل از دوری گل هر دم//بطرف گلستان هر یک بعشق خویش مفتون شد پ ن: ۱) ر. ک: سنن ابی داود، (دار احیاء السنه النبویه،) ج ۴، ص ۱۱۶. ۲) ابو علی طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی (بیروت، دار المعرفه) ، ص ۴۳۴؛ بحارالانوار (همان) ج ۵۲، ص ۲۸۰، ۲۹۹. ۳) فرهنگ سخنان امام حسین علیه السلام (همان) ص ۱۳۳؛ عقد الدرر، ص ۲۳۹. ۴) بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، (بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ چهارم) ج ۵۲، ص ۲۸۰. ۵)بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، ج ۵۲ ، ص ۳۱۲ . 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷امام مهدی شناسی 🍀امام مهدی و آینده ی زندگی برنامه ی های امام زمان ‌حکومت مستضعفان 🍁امام علی علیه السلام: ایشان (مستضعفان میراث بَرِ زمین)، خاندان پیامبرند، که خداوند پس از سختی ها، مهدی ایشان را برانگیزد، و به آنان عزّت بخشد و دشمنانشان را خوار سازد. 🍁از برنامه‌های اصلی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تشکیل دولت مستضعفان و محرومان است. 🍁مستضعفان کسانی اند که توسط زورمندان ضعیف نگهداشته شده اند و حقوق آنان پایمال شده است. 🍁در دوران ظهور هنگامی که ظالمان و زورمندان کنار گذاشته شدند، مانع راه مستضعفان برداشته می‌شود و همة کارها به دست افراد و طبقات محروم سپرده می‌شود. 🍁بنابراین تهیدستان هستند که بر جامعه حکومت می‌کنند و جامعه را اداره نمایند. دیگر از ستمگران و اشراف و حکومت‌های ظالم خبری نیست. 🍁این هدفِ تمام پیامبران و انسان‌های بزرگ بوده و اسلام نیز، چنین هدفی داشته است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان ما همه در راه رسیدن به چنین هدفی گام برداشته و سختی کشیده اند و حتی در این راه به شهادت رسیده اند. 🍁در طول تاریخ، همیشه ستمگران و ظالمان و جبّاران،... مردمان تهیدست و مستضعف را به بردگی می‌کشیدند و آنها را به کارهای سخت مجبور می‌کردند و حقوق و دسترنجشان را می‌خوردند. 🍁همیشه چنین افرادی وجود داشته اند. که دیگران را تحقیر می‌کردند و آزادی آنان را سلب می‌نمودند و مانع رشد و ترقی آن‌ها می‌گشتند، و از اجرای قانون و اصل عدالت مانع می‌گردیدند. 🍁در تمام این دوران انسان‌های بزرگ به کمک محرومان و تهیدستان می‌آمدند و با زورگویان و ظالمان به مبارزه می‌پرداختند، لیکن در هیچ دوره ای پیروزی همگانی و همه جایی پدید نیامد، و اگر در دورانی؛ حکومتی برای محرومان و زیردستان تشکیل شد، با نیرنگ، جنگ و خونریزی ستمگران و سلطه طلبان مواجه گردید و پس از مدّتی شکست خورد. 🍁امّا در دوران حاکمیت امام موعود علیه السلام آن انسان بزرگ تمام آیین پیامبران و امامان و مصلحان بشری را اجرا خواهد کرد. حکومت در دست مستضعفان قرار خواهد گرفت، و عدالت مطلق اجرا خواهد شد. دیگر ظالم و ستمگری وجود نخواهد داشت تا مظلوم و ستمدیده ای وجود داشته باشد؛ و زورگویی وجود ندارد که مردمان را به زیر سلطة خویش درآورد. 🍁 طبقات اجتماعی از بین خواهد رفت، همة افراد برادروار زندگی کرده و زندگی‌هایی نزدیک به هم خواهند داشت و همة افراد به فکر محرومان و مستضعفان خواهند بود و همة مردم به نیازهایشان خواهند رسید. 📚 امام_مهدی_و_آینده_زندگی ✍مهدی حکیمی https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به دل دارم شوق روی تورا عطر بوی تورا ای حبیب من... شده مجنون گوشه گیر غمت زار و پیر غمت ای طبیب من... خواننده: محمد حسین مهاجر مازندرانی🥀🍀⭐️
❣ ▫️ ! ای پناه قلب بی‌قرارم! باز هم مرا خریدی. باز هم شنیدی حرف‌هایی که نباید بر زبانم جاری می‌شد. باز هم دیدی بدی‌هایم را و اشک ریختی. قول داده بودم که دیگر دلیل گریه‌هایت نباشم، اما امان از عهد‌شکنی... امان از قول‌های تکراری. ▪️ با تمام بدی‌هایم دلم هر روز هوای شما را می‌کند و قلبم به شوق نگاه شما می‌تپد . ! شیعه هم مثل شما غریب است. ▫️ ما اسیر دنیاییم و شما گرفتار زندان غیبت. کاش زودتر فرجی شود و هر دو آزاد شویم. کاش بیایی و جهانی را نجات دهی از رنج و تنهایی. ما هر روز دعا می‌کنیم، کاش زودتر بیایی... 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
#آخرین_عروس #حضرت_نرجس_س_و_تولد_آخرین_موعود #قسمت 4⃣8⃣ هنوز #خدا با مهمان عزيزش سخن مى گويد. لحظا
5⃣8⃣ همه جهان به تو افتخار مى كند كه تو عزيزترين در نزد خدا هستى! گل خودت را بگير و او را با شيره جانت سيراب كن! نوزادش را براى اوّلين بار در آغوش مى گيرد. شيرين ترين لحظه براى يك مادر وقتى است كه براى اوّلين بار را در آغوش مى گيرد و مى خواهد به او شير بدهد. هيچ قلمى نمى تواند خوشحالى يك مادر را در آن لحظه روايت كند. فرزندش را مى بوسد و مى بويد، او را در آغوشش مى فشارد و به او شير مى دهد. هوا ديگر روشن شده است و هنوز (عج) در آغوش مادر است و مادر او را نوازش مى كند. در اين لحظه ها هر دوست دارد ساعت ها با فرزندش خلوت كند و هزاران بار فرزندش را ببوسد و ببويد. ببين كه نرجس چگونه با (عج) سخن مى گويد! او زلال ترين عشقِ مادرى را نثار فرزندش مى كند. ناگهان صداى درِ خانه به گوش مى رسد. رنگ از چهره مى پرد، گويا او ترسيده است. چه خبر است؟ صداى در بار ديگر به گوش مى رسد. خداى من! هر روز در همين وقت ها، اوّلين جاسوس زن مى آمد تا از خانه گزارشى براى خليفه ببرد. چه كند؟ در خانه را باز كند يا نه؟ اگر اين جاسوس بيايد و (عج) را ببيند چه خواهد شد؟ ... 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
توقیعات وروایات امام زمان(عج) عهد نشکنیم 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
توقیعات وروایات امام زمان(عج) عهد نشکنیم 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/
امام زمان(عج) “از عهد شکنی ها و پشت سر گذاشتن عهد و پیمانها با اطلاعیم” (احتجاج مرحوم طبرسی، ج ۲ ص۴۵۹) عهد و پیمان ما چیست؟؟؟ دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت با من راه نشین باده مستانه زدند آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه زدند جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع آتش آن است که در خرمن پروانه زدند کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند وفای به عهد و پیمان، نشان دهنده ی طبع والا و فضایل اخلاقی آدمی است. از انسان مسلمان انتظار می رود که اگر توان انجام کاری را ندارد، با عذرخواهی و پاسخ صریح، ناتوانی خود را اعلام کند تا درخواست کننده، تکلیف خود را بداند و با بهره گیری از وسایل دیگر، آن نیاز را برآورد. متأسفانه گاهی با افرادی روبه رو می شویم که وعده های بیهوده می دهند و چه بسا به دلیل از دست رفتن فرصت، سائل نیز به مطلوب خود نمی رسد. پیامبر گرامی اسلام، عهدشکنان را در شمار بی دینان شمرده است و می فرمایند: هر که پیمان نگاه ندارد، دین ندارد. (نهج الفصاحه ح۲۴۹۸) 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
1401.05.13-Panahian-Uni-Emam-Sadeq-Mokhtasat-Zaman-Ma-Va-Ayande-Zohur-07-Medium.mp3
27.33M
🔉 مختصات زمان ما و آینده‌ای که تا ظهور در پیش داریم (۷) 📅 جلسه هفتم | ‌۱۴۰۱/۵/۱۳ 🔻دانشگاه‌ امام صادق(ع) 🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🌐آیدی عضویت در کانال ایتا:👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️جلسه دوم - عصرِ روز اوّل ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت اول ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۶ 🔸 روز اوّل محرّم الحرام سال ۱۴۴۴ هجری قمری است. از خدای متعال می‌خواهیم که به ما توفیق دهد تا در این دو ماه محرّم و صفر، عزادار امام حسین (ع) باشیم و دل محزون داشته باشیم. 🔹 در این دو ماه سعی کنیم روحیه‌‌ی نشاط و شادی نداشته باشیم بلکه تا می‌توانیم محزون باشیم. 🔸 امام رضا (ع) به ابن شبیب فرمودند "یابن شبیب! اگر می‌خواهی در درجات عالیه بهشت با ما اهل‌بیت همراه باشی، در اندوه ما اندوهگین و در شادی ما شادمان باش" 🔹 لازمه‌‌ی این امر آن است که قلب و روح انسان آنچنان با اهل‌بیت مرتبط باشد که به محض اینکه برای آن بزرگواران، نشاطی پیش آمد، انسان نیز مسرور گردد و اگر حُزن و اندوهی نیز برایشان حادث شد، انسان هم اندوهگین شود. 🔸 در عصر غیبت نیز درست است که توفیق زیارت ظاهری حضرت بقیّةالله را نداریم و نمی‌توانیم با چشم مادّی طبیعی، ایشان را ببینیم امّا از آنجایی که ایشان امام و پیشرو ما هستند، با بدن عنصری در نشئه‌ی طبیعت حضور دارند و طبیعتاً هم در طول شبانه‌روز به علل گوناگون شاد یا محزون می‌گردند همانگونه که برای ما نیز مواردی پیش می‌آید که خوشحال یا ناراحت می‌شویم. 🔹 حال اگر ما ارتباط قلبی با حضرت بقیّةالله داشته باشیم و حقیقتاً دل ما با دل ایشان مرتبط باشد، به محض خوشحالی‌شان، خوشحال و در هنگام ناراحتی‌شان نیز ناراحت می‌گردیم هر چند که از جنبه‌ی ظاهری، علّت خوشحالی یا ناراحتی‌مان را ندانیم. 🔸 نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است آن است که وقتی برای انسان انصراف از نشئه‌ی طبیعت به ماوراء طبیعت از راه‌های گوناگونی همچون مکاشفات شهودیّه، مَنامات، غَشوه، إغماء، بیهوشی، هیپنوتیزم و... پیش می‌آید، او به راحتی می‌تواند خوشحالی یا ناراحتی افراد را ادراک کند در حالی که شاید چنین چیزی در نشئه‌ی طبیعت به راحتی امکان‌پذیر نباشد. 🔹 از آن جایی که تمامی کلمات وجودی و همچنین تمامی حالات ما در صفحه جان و نَفْسِ وَلَویِ حضرت بقیّةالله به صورت شهودی سَریان دارند و در نفس ناطقه ایشان سان می‌بینند، لذا تمامی حالات ما از قبیل شادی یا اندوه، در حضرت اثر می‌گذارند. 🔸 مثلاً جوانی که در اوج دوران جوانی و طغیان قوّه شهوت، خود را از گناه حفظ می‌کند، عفّت او در صفحه جان حضرت نقش می‌بندد و ایشان را مسرور می‌کند یا دختر جوانی که زمینه ازدواجش فراهم نشده است امّا در مقابل نامحرم، عفیفانه برخورد می‌کند، این رفتار قلب مقدّس حضرت بقیّةالله را شاد می‌سازد. 🔹 حال کسی که حقیقتاً ارتباط قلبی با وجود مقدّس حضرت داشته باشد، آن لحظه‌ای که ایشان مسرور می‌شوند، او نیز شاد می‌گردد. فرقی هم نمی‌کند که آن شخص در کجای عالم باشد و یا اصلاً حضرت را بشناسد یا نه، اسم ایشان را شنیده باشد یا نه و حتّی ممکن است به تعبیر ما شیعه هم نباشد. 🔸 آنچه که مهم است، طهارت نفسی و ذاتی اوست که جانش را با جان انسان کامل مرتبط می‌کند لذا از شادی ایشان، شاد و از حزنشان، محزون می‌گردد. 🔸 🔹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️جلسه دوم - عصرِ روز اوّل ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۶ تا دقیقه ۳۰ 🔸 یکی از اصحاب امام صادق (ع) به محضر مبارکشان مشرّف شد و به ایشان عرض کرد من گاهی ناراحت می‌شوم امّا هر چه فکر می‌کنم، علّت و سبب ناراحتی و اندوه خود را پیدا نمی‌کنم. 🔹 امام به او فرمودند چون شما شیعه‌ی ما هستی، قلب و جانت با تمامی شیعیان در سراسر عالم مرتبط است. شاید در همان لحظه‌ای که ناراحت می‌شوی، یکی از شیعیان ما در گوشه‌ای از عالم، دچار حادثه و ناراحتی شده باشد و یا مورد ظلم قرار گرفته باشد و چون قلبتان باهم مرتبط است، با ناراحتی او، تو هم ناراحت می‌شوی. 🔸 و یا گاهی می‌بینی خوشحالی امّا علّت آن را نمی‌دانی. چه بسا همان لحظه که خوشحال شدی، یکی از شیعیان ما نشاط انسانی پیدا کرده بود و چون قلبتان به همدیگر مرتبط بود، تو نیز با خوشحالی او خوشحال شدی. 🔹 اهل‌بیت علیهم السّلام از حضرت امیرالمؤمنین تا حضرت بقیّةالله، در طول تاریخ همواره در معرض ظلم و ستم ظالمین عصرشان قرار داشتند و هیچ‌گاه از ظلم و ستم دشمن در امان نبودند و سرِ آسوده نداشتند لذا همیشه در حزن و اندوه بسر می‌بردند. 🔸 امام زین العابدین (ع)، بعد از حادثه‌‌ی کربلا و شهادت پدر بزرگوارشان، ۳۴ سال زنده بودند امّا در طول این مدّت، هم در معرض ظلم بنی امیّه و هم در معرض تعدّی زبیریان قرار داشتند. سایر ائمه نیز هیچ‌گاه از آزار و اذیت‌های دشمن در امان نبودند. 🔹 با این حال این انسان‌های کامل نه تنها نسبت به شیعیانشان که قائل به امامت آن‌ها بودند، دلسوزی می‌کردند بلکه دلسوز دشمنان و مخالفین خود نیز بودند و هیچ‌گاه نسبت به آن‌ها عداوت و کینه نداشتند زیرا معصوم، مُنزّه و مُطهّر از هرگونه رذایل نفسانی از جمله کینه و حِقد و دشمنی است. 🔸 لذا امام حسین (ع) در کربلا بارها دشمنانشان را پند و نصیحت می‌کردند و به آن‌ها تذکر می‌دادند که مبادا دستتان را به خون ما اهل‌بیت آلوده کنید زیرا برای ابد گرفتار می‌شوید. 🔹 این، دلسوزی است. امام (ع) نمی‌خواهد‌ حتّی دشمنانش در چاهی بیفتند که دیگر راه نجاتی نداشته باشند بلکه به هر صورت هست می‌خواهد آن‌ها را از چاه بیرون بکشد امّا متأسفانه سیره‌ی بعضی از افراد به این صورت است که هرچه برایشان دلسوزی می‌کنید، لجاجت آن‌ها بیشتر می‌شود و حتّی حاضرند در آتشی که گرفتارش هستند، بسوزند امّا به هیچ‌وجه دستتان را نگیرند که بیرون بیایند بلکه بالاتر به شما آسیب هم می‌رسانند تا نتوانید نجاتشان دهید. 🔸 انسان کامل، مظهر بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم که تابلوی قرآن کریم است، می‌باشد. اگرچه سوره توبه، مُصدَّر به بسم الله الرحمن الرحیم نیست و با آن شروع نمی‌شود امّا باز خدای متعال، باء بسم الله را در ابتدای سوره توبه قرار داده و این سوره نیز با باء شروع شده است که "بَرَاءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِه..." 🔹 کسی که مظهر بسم الله الرحمن الرحیم و تمامی اَسمای حُسنای الهی است، همچون حق متعال دلسوز است و تنها دست دِهِش دارد نه دست گیرنده. او مَظهر "یا مَن هُوَ یُطعِمُ وَ لایُطعَم" است. کسی که اطعام می‌کند امّا اطعام نمی‌خواهد لذا هم رحمت عامّه دارد و هم رحمت خاصّه. 🔸 🔹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️جلسه دوم - عصرِ روز اوّل ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۰ تا دقیقه ۴۴ 🔸 یکی از اَسمای الهی، اسم شریف "سابِغُ النِّعَم" است یعنی حق متعال، نعمت‌هایش را سرازیر می‌کند و هر چه را که دارد، یکباره می‌ریزد. 🔹 اگر کسی، آبِ ظرفی را آهسته آهسته خالی کند، با این که ریزنده آب است، اما به او سابِغ نمی‌گویند بلکه سابغ، کسی است که تمامِ آبِ موجود در ظرف را یکباره خالی کند نه آهسته آهسته. 🔸 انسان کامل، مَظهَر اسم شریف سابغُ النِّعَمِ الهی است. و لذا زمانی که از معاویه سوال شد که علی را چه طور شناختی؟ گفت: علی، آن کسی است که اگر دو انبار کاه و طلا داشته باشد و بخواهد آن‌ها را ببخشد، ابتدا تمام انبار طلا را می‌بخشد بعد انبار کاه را چرا که هیچ تعلّقی ندارد. 🔹 هر اسمی از اسماءالله، مطلقاً، خزینه‌ای از خزائن الهی است و خزائنُ الله، غیرمتناهی و صَمد است و هرگز تمام نمی‌شود. و لذا عالَم هم تمام شدنی نیست و کُرات و کهکشان‌های آن، هرگز به شماره و عدد در نمی‌آیند. 🔸 به عبارت دیگر هر چه در عالَم پیش بروی، باز هم خبرهاست که به تعبیر حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره)، عالَم، علمِ انباشته‌‌ی روی هم است به گونه‌ای که اگر درون هر ذرّه آن را بشکافی، سراسر علم و آگاهی است. 🔹 حق متعال بر اساس اسم شریف سابغُ النِّعَمِ خود، این عالَمِ غیرمتناهی را به انسان بخشیده است اما ارزش وجودی انسان، آن‌چنان بالاست که نباید خود را به چیزی غیر از خدا بفروشد چرا که ارزشِ انسان، فقط خداست و هیچ چیزی، حتّی بهشت هم نمی‌تواند ارزشِ او باشد. 🔸 بر این اساس، ارزش و قیمتِ هر کسی، به مقدار همان چیزی است که خود را به او می‌فروشد. مثلاً اگر کسی، در اِزای انجامِ کاری، خود را به مقداری رشوه بفروشد، ارزشِ او به اندازه همان رشوه است و یا اگر کسی، برای زیارت جبرئیلِ خدا، ذکر بگوید و چهلّه بگیرد و امثال آن، در حقیقت، عمرش را و جان و روحش را به جبرئیل فروخت و ارزشِ او هم به همان اندازه است در حالی که به انسان فرمودند خودت را به هیچ چیز نفروش چرا که جز خدا، هیچ چیزی، ارزشِ تو را ندارد. 🔹 لذا زمانی که حضرت ابراهیم (ع) را در منجنیق قرار دادند تا در آتش برافروخته شده نمرودیان پرتاب کنند، حضرت جبرئیل بر ایشان ظاهر شد و فرمود: یا ابراهیم! آیا کمکی نمی‌خواهی و احتیاجی نداری؟ حضرت فرمودند: احتیاج دارم اما اِلَیکَ فَلا، به تو نه بلکه به پروردگارم محتاجم. این ماجرا، از جمله ابتلائات ابراهیمی بود که حضرت، به بهترین وجه از این امتحان بیرون آمدند. 🔸 🔹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️جلسه دوم - عصرِ روز اوّل ماه محرّم ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۴ تا آخر 🔸 جناب رسول الله (ص) در دوران زندگی خود، به مصیبتِ سنگینِ مرگِ فرزندانشان دچار شدند به گونه‌ای که تمامِ فرزندان حضرت، جوان‌مرگ شدند. پسران آقا، در سنین کودکی از دنیا رفتند و سه دختر ایشان هم بعد از ازدواج، از دنیا رفتند و تنها حضرت فاطمه (س)، برای حضرت باقی ماندند. 🔹 لذا بی بی جان فاطمه زهرا (س) و فرزندانِ ایشان، نزد جناب رسول الله (ص) بسیار عزیزند چه این که قرار است امامت و حقایقِ نبوّتِ جناب خاتم انبیاء، از طریق فرزندانِ حضرت زهرا (س) به آیندگان انتقال یابد. 🔸 از عایشه منقول است که روزی جناب رسول الله (ص) برای استراحت به اتاق او تشریف‌ بردند و فرمودند مواظب باشید تا کسی داخل نشود. لحظاتی بعد امام حسین (ع) که کودکی سه، چهار ساله بودند، ناگهان در را باز کردند و به داخل اتاق رفتند. عایشه هم که به دنبال ایشان وارد اتاق شد، دید که جناب رسول الله (ص)، حضرت را در آغوش دارند و گریه می‌کنند. زمانی که علّت را از ایشان جویا شد، آقا فرمودند می‌بینم که این نوه‌‌ی مرا در سرزمینی به نام کربلا می‌کُشند. 🔹 عایشه گفت: شما که مقرّب‌ترین فرد نزد پروردگار هستید از خدا بخواهید که این بلا را از فرزندتان دور کند. آقا فرمودند: به محضر حق متعال عرض کردم اما خداوند فرمود قضای ما بر این است که حسین در کربلا به شهادت برسد. ما هم تسلیم او هستیم. 🔸 هر کسی که دلش، مرتبط با جناب رسول الله (ص) بود، باید در همان لحظه‌ای که حضرت، ناراحت و غمگین بودند، او هم احساس ناراحتی می‌کرد هر چند که درون اتاق حضور نداشت و از وقایع آن مطّلع نبود. 🔹 همچون جنابِ اویسِ قرنیِ چوپان که آن‌چنان حُبّ پیغمبر در دلِ او جای گرفته است که وقتی دندان مبارکِ حضرت در جنگ اُحُد می‌شکند، او هم در همان لحظه، سنگی بر می‌دارد و همان دندان خود را می‌شکند با این که در یمن است و تا به حال جناب رسول الله (ص) را ندیده اما آن‌چنان رابطه قلبی با حضرت دارد که نمی‌تواند جایی که ایشان ناراحت‌اند، ناراحت نباشد. 🔸 زمانی که جنابِ اویس، برای زیارت پیغمبر به مدینه آمده بود، حضرت در جبهه بودند و در مدینه تشریف نداشتند و چون اویس به مادر پیرش تعهّد داده بود که زود برگردد، لذا بدون این که پیغمبر را زیارت کند، به یمن بازگشت اما آن‌چنان دلِ او با جناب رسول الله مرتبط است که وقتی حضرت وارد مدینه شدند، فرمودند بوی دوستی را استشمام می‌کنم. 🔹 ارتباط قلبیِ ما هم با اهل بیت (ع) و به خصوص حضرت بقیّةالله (عج) باید طوری باشد که شبانه‌روز، دل به سوی ایشان داشته باشیم به گونه‌ای که هر زمان ناراحت بودند، ما هم احساس ناراحتی کنیم و هر زمان که خوشحال بودند، ما هم خوشحال باشیم. 🔸 بلاشک حضرت بقیّةالله (عج)، از ابتدای محرّم تا پایان ماه صفر، در غم و اندوهند چه این که در کلّ سال، در غم و اندوه به سر می‌برند. و لذا ما هم از حق متعال بخواهیم که در این ماه، به جان و قلب ما عنایتی کند تا بتوانیم اشک بریزیم و بهره‌ای بگیریم. والحمدلله رب العالمین 🔸 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا