eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
939 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کدام سکوت حکمت و کدام سکوت خیانت است؟ 🔹از امام رضا علیه السلام احادیث متعددی درباره سکوت کردن یا نکردن آمده است اما متأسفانه فقط تأکیدات آن امام رئوف درباره خوبی های «سکوت کردن» نقل و بازنشر می شود؛ خوب است بدرستی نگاه کنیم که سکوت کردن کی حکمت است و کی خیانت؟ 🔸ایران ما ایران امام رضاست و این افتخار برای ماست که میزبان حضرت رضا علیه السلام هستیم؛ اما بیش از آنکه به زیارت و گنبدطلا و کفترهای حرم بپردازیم و از الفاظ سلطان و شاه و ارباب برای ایشان استفاده کنیم باید بدانیم نگاه آن امام شهید درباره سبک زندگی و مدل حکمرانی و حکومت داری و روابط بین حاکمان با مردم و متقابل چگونه است و چگونه باید باشد. 🔹ما باید بدانیم که مهم تر از گنبدطلا و کفترای حرم و نقاره زنی که مکرر در مکرر در شعر شاعران تکرار و در تلویزیون به آن می پردازند امام مباحث مهم تری دارند و دستوراتی برای تمدن سازی، جامعه سازی، نهادهای اجتماعی، نهادهای اقتصادی و سیاسی، رفع طبقات اجتماعی و اقتصادی و دفاع از حقوق مظلومان دارند! اما هرکس در ایام ولادت یا شهادت حضرت، مراسمات مساجد را می بیند و تلویزیون را باز می کند همه اش از گنبد طلا و زیارت چندین میلیونی و پرواز کفترها و پنجره فولاد و ... گفته می شود! براستی کی قرار است از خود امام رضا و فرامین ایشان حرف بزنیم؟! کی قرار است ببینیم این جامعه و این مدل از حکمرانی چقدر به آرمان های علی بن موسی الرضا نزدیک است؟! 🔸یکی از موارد مهمی که حضرت رضا علیه السلام درباره آن تأکید داشته اند مسئله سکوت یا فریاد است؛ حضرت رضا(ع) از یک سکوت دفاع می کنند و در برابر یک سکوت هم موضع صریح می گیرند. آن سکوتی که ایشان از آن دفاع می کنند سکوت متفکرانه است؛ سکوتی که از روی حکمت است؛ سکوتی که به نفع جامعه اسلامی است؛ جایی که نباید حرف بی حساب زد؛ نباید شایعه پراکنی و خرافه پرستی و بدعت آوری کرد؛ جایی که نباید به قلب مظلوم و مستضعف، نیش و کنایه زد؛ جایی که نباید حق و جریان حق را تخریب و استهزاء کرد! نباید اصول را رها و به فروع و حواشی پرداخت! 🔹اما حضرت در جایی می فرمایند: «خداوند کسي را که خانه اش مورد تجاوز قرارگيرد و به دفاع برنخيز دشمن مي دارد.» 🔸خداوند متعال، هر فرد، گروه و مردمی را که حقوق شان پایمال می شود، کرامت شان زیر سؤال می رود، سرزمین و خانه شان مورد هجوم و حمله قرار می گیرند اما دفاعی نمی کنند، فریادی نمی زنند و در برابر ظالم و ستمکار و تجاوزگر مماشت می کنند، خداوند متعال اینها را دشمن می دارد! 🔹مرحوم شیخ کلینی، حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرده که در آن حضرت از قول رسول خدا(ص) فرموده است: «زمانی که امت من نسبت به امر به معروف و نهی از منکر سهل انگاری کنند و مسئولیت را به گردن یکدیگر اندازند و هر فردی منتظر این باشد که دیگری آن را انجام دهد، در این صورت باید منتظر عذاب الهی باشند و این کار آنها به منزله اعلام جنگ با خداست.» 🔸جامعه ای که عزت و کرامتش مورد ستم قرار بگیرد؛ آزادی و عدالت در آن قربانی شود؛ فاصله طبقاتی در آن نهادینه شود؛ عده ای قلیل بر عموم منابع ثروتش حاکمیت کند؛ انفالش را به بهانه خصوصی سازی به عده ای سرمایه دار واگذار کنند؛ این جامعه ولو مذهبی باشد ولو در ظاهر اهل زیارت و حج و نماز جماعت های باشکوه باشد؛ تردید نکنید جامعه ای ضددینی و ضدخداست! فرمود این جامعه دشمن خداست و با خداوند اعلام جنگ گرده است. 🔹چه در عرصه داخلی، چه در عرصه خارجی با بیگانگان؛ اگر روحیه اصلاح امور و مبارزه طلبی و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بمیرد و جامعه به یک جامعه مذهبی مناسکی اما مرفهین بی درد یا عافیت پرست تبدیل شود و اهل شجاعت نباشد و اهل ریسک نباشد و از حقوق و کرامت و عزت خودش دفاع نکند، این جامعه به ضدخودش تبدیل می شود. 🔸اینکه عده ای می گویند حرف حق را نزنید تا دشمن نداشته باشد، تا هزینه ندهید، تا زندانی نشوید، تا تحریم نشوید، به اسم وفاق و تنش زدایی و فرار از هزینه، سکوت اختیار کنید، اینها حرف امام رضا علیه السلام را نفهمیدند که این را اعلام جنگ با خدا می دانند! اسلام سازش کاری؛ اسلام بی تفاوتی؛ اسلام شخص محوری؛ اسلام عافیت پرستی؛ اسلام خودخواهی؛ اسلام ترسو و اسلام سیاه! به تعبیر رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی «اسلام مخدر جامعه»! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
20240904_200351.mp3
15.64M
«فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَک» ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 راهی که آقای بعنوان ریاست مجلس می‌رود همان راهی است که آقای ناطق‌نوری در سال ۷۶ و آقای علی لاریجانی درسال ۹۲ پیش رفتند و به نام میانه‌روی و اعتدال، چشم دیده‌بانی و نظارتی مجلس را کور کردند! 🔹سرانجام‌ کار، هضم خود آنها در جریان اصلاحات بود نه سودی برای ملت! اسم رمزِ حذف نقش نظارتی مجلس و تقسیم کیک قدرت بین برخی جریانات سیاسی است نه تلاشی برای اتحاد و انسجام ملی! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
📌شیخی که قطب‌نما داشت لیسانس فیزیک را که گرفت، موقعیت‌های شغلی به پیشوازش آمدند. یک فعال دانشجویی شاخص بسیجی را که مدرک دانشگاهی در دست داشت، در دولت احمدی‌نژاد حلوا حلوا می‌کردند. اما او سودای دیگری در سر داشت و رؤیای خاصی در ذهنش می‌پروراند. تصمیمش را گرفته بود و اینکه از میان ایل و تبارش اولین آدمی باشد که پا به حوزه‌ی علمیه می‌گذارد، پایش را سست و ته دلش را خالی نمی‌کرد. آرمانی که در جستجوی آن حاضر بود مسیر زندگی‌اش را کج کند، از درس و مشق طلبگی می‌گذشت. این شد که اهواز را به مقصد قم ترک کرد. رفت اما می‌دانست که برمی‌گردد. در چشم‌انداز زندگی‌اش دیده بود که زمین بازی‌اش باید در خوزستان باشد. رفت و چند سالی در قم تلمذ کرد و در قامت یک روحانی برگشت. برگشت تا دغدغه‌هایش را پی بگیرد. دغدغه‌هایی که آب و نانی نداشت، اما دردسر الی‌ماشاءالله! از آن طلبه‌هایش نبود که در پستوی حجره بماند و در انزوای رهبانیت، ضَرَبَ ضَرَبایش را جلو ببرد. در میان قرائت‌های هفتاد و دو ملتی از اسلام و مسلمانی، به اسلام ناب رهبری چنگ زده بود و خود را وکیل او می‌دانست؛ یک وکالت عام برای نفی اسلام خنثی و بی‌بخار. این فراز از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را از بر بود: «اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فروبسته مردم نگشود، برای امروز و فردای مردم، خشخاشی، ذره مثقالی، سود نداشت؛ تو هم از طرف ما وکیل، اگر چنین دینی را پیدا کردی، هر جا پیدا کردی، رَدّش کن، یک لحظه این دین را نپذیر. برای خاطر اینکه دین اگر از سوی خداست، این جوری نیست.» این فراز، شاه‌بیت و قطب‌نمای مسلمانی‌اش شده بود. هیچ چیز به اندازه‌ی بی‌عدالتی اجتماعی آزارش نمی‌داد و از هیچ چیز به اندازه‌ی سکوت در برابر ظلم و عافیت‌طلبی رنجور نمی‌شد. ماجرای اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه شاید اولین آزمون جدی‌اش بود تا نشان دهد اهل هزینه دادن برای تحقق عدالت است. کارگران، ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند و مالک نااهل کارخانه، بی‌اعتنا به معیشت کارگران، خر خودش را می‌راند. شیخ، دوستان طلبه‌اش را جمع کرد تا در جمع کارگران حاضر شوند و از آنها حمایت کنند. جماعت متحصن نماز ظهر را به او اقتدا کردند و تا السلام علیکم را گفت، تازه دردسرهای بزرگ سراغش آمدند. ویدیوی حضورش در جمع کارگران سر از شبکه‌های معاند درآورد و آن دختر موفرفری او را مزدور نظام نامید. از آن طرف مسئولین خوزستان از ظاهر شدن چند طلبه‌ی ناشناس در میان یک پرونده‌ی اجتماعی-اقتصادی که امنیتی هم شده بود، ناخرسند بودند. کلیپ شیخ دست به دست می‌چرخید و او در میان برخی هم‌لباس‌هایش باید نگاه‌های سنگین و پر از سؤال را تحمل می‌کرد و از چشم‌هاشان می‌خواند که طلبه را چه به این قرشمال‌بازی‌ها! خلاصه دوست و دشمن شروع به نکوهش و شماتتش کردند. اما شیخ، به درستیِ راهی که رفته و کاری که کرده بود، ایمان داشت. او به کمک دوستانش و بعضی مطالبه‌گران و عدالت‌خواهان و جریان دانشجویی حمایت از کارگران را ادامه دادند و پای وزر و وبالش ایستادند تا گره از کار فروبسته‌ی آنها باز شد و پرونده هفت‌تپه به نفع کارگران به سرانجام رسید. وقتی رهبری در دیدار رمضانی‌اش با دانشجویان، مهر تأییدی بر مطالبه‌ی آنها زد، جریان‌های شماتت‌گر رفوزه شدند. شیخ اما قطب‌نمایش از اول میزان بود و تکلیفش با خودش روشن. تکلیفش این بود که مطالبه‌ی عدالت را ادامه دهد و از هزینه‌هایش نترسد. از آن حلوا حلوا کردن‌ها دیگر خبری نبود و شیخ این‌بار خودش به پیشواز یک مسئولیت خطیر رفت و شد معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان. نه برای اینکه فقط بگوید «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت»؛ می‌خواست امر به معروف را اول برای حاکمان و صاحبان قدرت و مبارزه با باندهای زر و زور و تزویر اقامه کند. از آن کارهای پر دردسر و بی آب و نان. شیخ به حکم آن وکالت عام جنگیدن برای عدالت را انتخاب کرده بود تا مسلمان باشد؛ از جایگاه حقوقی‌اش در پرونده‌های زیادی از مفاسد ورود کرد و منشأ خیر شد. این اواخر از او شکایت شد. در پرونده‌ی میدان میوه و تره‌بار اهواز با اصحاب قدرت و ثروت درافتاده بود. شاکی خصوصی او را به دادگاه ویژه‌ی روحانیت کشاند. حالا ده روزی می‌شود که شیخ محسن در زندان است. شیخ می‌توانست معلم فیزیکی باشد و سر برج حقوقش را بگیرد و بچسبد به زندگی‌اش. یا در فلان دستگاه کار فرهنگی کند. اما می‌خواست خشخاشی و‌ ذره مثقالی برای امروز و فردای مردم سودمند باشد. امروز بعضی از آنها که در ضَرَبَ ضَرَبا گیر کرده‌اند، از گیر افتادن او خوشحالند و دوباره شماتتش می‌کنند که طلبه را چه به قرشمال‌بازی! اما شیخ محسن قطب‌نما دارد و دوباره برمی‌گردد و ادامه می‌دهد؛ آب‌دیده‌تر از قبل! ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
4_6014903923393957184.mp3
2.72M
زده شوخینه گله دل گله گرگی چه‌کنم... غزل ایل وحید آرامشیان
یکی از برکات حبس شیخ می‌تواند مسئله اصلاح اساسی دادگاه ویژه روحانیت کشور باشد. خیلی از طلاب و روحانیون عزیز در کشور در مواجهه با دادگاه ویژه، تجاربی کسب کردند و می‌دانند که از چه می‌گوییم. دادگاه‌های عمومی کشور هنوز نواقصی زیادی دارند اما همین دادسراها و دادگاه‌های عمومی، فرسخ‌ها با دادگاه ویژه فاصله دارند. شما در دادگاه عمومی براحتی میتونید هر وکیلی اختیار کنید، از اوراق پرونده، کپی بگیرید، احکام به شما ابلاغ می‌شود. بحث اصلاح ساختار دادگاه ویژه، یکی از فوری‌ترین مسائل مورد نیاز طلاب و روحانیون کشور است که بتوانند در فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و پیگیری حق و حقوق مردم و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت کنشگری داشته باشند. امیدوارم نمایندگان مجلس حتماً در بحث تدوین و تصویب طرح ماده واحده‌ اصلاح ساختار دادگاه ویژه اقدام جدی داشته باشند ان‌شاءالله. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
در روزهای آینده در نظر داریم نشست‌های رسانه‌ای درباره نقدوبررسی ساختار دادگاه ویژه روحانیت برگزار کنیم و پیشنهادات خودمون رو برای اصلاح دادگاه ویژه ارائه کنیم؛ ان‌شاءالله دوستان طلبه و روحانی؛ اگر تجاربی از پرونده‌های خودتون یا نزدیکان‌تون در دادگاه ویژه دارید به آیدی ما ارسال کنید. ارتباط مستقیم: @politicaladmin
یکی از عناوین اتهامی در آیین‌نامه داخلی دادگاه ویژه، اتهام "خلاف شان روحانیت" است. عزیزان کارشناس می‌دانند این عنوانِ کلی، اساساً ضابطه و ملاک و معیار دقیق و قابل اندازه‌گیری ندارد. بحث سلیقه در این عنوان خیلی تاثیر دارد. یعنی می‌شود خیلی از اقدامات طلاب را با همین عنوان، مجرمانه قلمداد کرد. برخی مصادیقش رو بعداً میگم که برخی طلاب با همین عنوان ولی با مصادیق عجیب، محکومیت گرفتن.
🔴 فوری/ نامه ۳۵ تشکل بسیج دانشجویی، عدالتخواه و طلبگی خطاب به مسئولین دادگاه ویژه روحانیت: 🔻 ریسمان مردمی عدالت را قیچی نکنید! 🔹 نامه جمعی از تشکل‌های عدالتخواه و بسیج دانشجویی وطلبگی سراسر کشور خطاب به رئیس و دادستان دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با دستگیری حجت‌الاسلام : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3