فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر بدون اینکه کسی بتواند متوجه شود مرتکب خطایی بشوید که منجر به مرگ کسی شود حاضرید به آن اعتراف کنید؟
🔻پاسخ دانشجویان رشته پزشکی به این سوال رو ببینید
کانال «دکترسلام»:
@Drsalaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: مردم با این حضورشون با خط امام بیعت کردند آن هم باآن عظمت و با گذشت بیش از ۳۰ سال از فوت امام، نشان دهنده آن است که امام زنده است.
کانال «دکترسلام»:
@Drsalaam
درس فردا دوشنبه 30 دی 98 :
مغنی: #عسی
ملاحظه استعمالات #عسی در #قرآن_کریم
به مباحث این باب کمک می کند.
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_قرآنی👇
استعمال «عسی» در قرآن: در 28 آیه 30 بار
216 بقره: عسی أن تکرهوا ... و عسی أن تحبّوا
246 بقره: هل عسیتم ... أن لا تقاتلوا
19 نساء: فعسی أن تکرهوا شیئاً
84 نساء: عسی اللهُ أن یَکُفَّ
99 نساء: فأولئک عسی اللهُ أن یَعفُوَ عنهم
52 مائده: فعسی اللهُ أن یأتی بالفتح
129 اعراف: عسی ربُّکم أن یُهلِکَ عدوَّکم
185 اعراف: و أن عسی أن یکونَ قد اقتربَ اجلُهم
18 توبه: فعسی اولئکَ أن یکونوا مِن المُهتدین
102 توبه: عسی اللهُ أن یتوبَ علیهم
21 یوسف: عسی أن یَنفعَنا
83 یوسف: عسی اللهُ أن یأتینی بهم جمیعا
8 اسرا: عسی ربُّکم أن یرحمَکم
51 اسرا: قل عسی أن یکونَ قریباً
79 اسرا: عسی أن یَیعَثَک ربُّک مقاماً محموداً
24 کهف: قل عسی أن یهدینِ ربّی
40 کهف: فعسی ربّی أن یأتینِ خیراً
48 مریم: عسی أن لا أکونَ بدعاءِ ربّی شقیّا
72 نمل: قل عسی أن یکونَ ردفَ لکم
9 قصص: عسی أن یَنفعَنا
22 قصص: قال عسی ربّی أن یهدیَنی
67 قصص: فعسی أن یکونَ من المفلحین
22 محمد: فهل عسیتم ... أن تُفسِدوا فی الارض
11 حجرات: عسی أن یکونوا خیراً منهم ... عسی أن یکُنَّ خیراً منهنّ
7 ممتحنه: عسی اللهُ أن یجعلَ بینکم
5 تحریم: عسی ربُّه ... أن یُبدِلَه
8 تحریم: عسی ربُّکم أن یُکفِّرَ عنکم
32 قلم: عسی ربُّنا أن یُبدِلَنا خیراً منها
سلام علیکم
کانالی است در "بله" با عنوان "انس با ثقلین"
چند روزی هست که هر روز ترتیل آموزشی یک صفحه قرآن کریم
در آن بارگزاری می شود
در حال حاضر ۳ مقام #بیات #صبا #حجاز
در ادمه راه مقامات بیشتر خواهد شد.
در صورت تمایل به تقویت ترتیل خوانی
عضو باشید
وفقکم الله👇
https://ble.im/atabat
امروز در کلاس #جواهر
بحثی در کتاب بود که «و لکم فی القصاصِ حیاةٌ»(179 بقره) بلیغ تر است از «القتلُ انفی للقتل».
مورد اولی که کتاب از قول المیزان ذکر کرد چنین بود:
فإنَّها بِالنِّسبةِ الی قولِهم هذا:
أ. أقلُّ حروفاً و أسهلُ في التلفظ.
در کلاس برای فهم این عبارت قدری به مشکل خوردیم.
امشب به «المیزان» و نیز «تبیان» مرحوم شیخ طوسی-اعلی الله مقامه» مراجعه شد و نکات ذیل به دست آمد:
اقل حروفا
البته این مقدار از لفظ آیه شریفه 16 حرف است ولی «القتل ...» 14 حرف است. ظاهراً مراد کتاب این است که با لحاظ تقدیر کلام(المقدر کالمذکور) که در بند «واو» ذکر شده، تعداد حروف آیه کمتر است.
نکته: البته جواهر جدید در اینجا طبق هامشی که خودش زده، قول المیزان را به جواهر قدیم افزوده ولی عبارت ایشان را تغییراتی داده که بعضاً ایجاد اشکالاتی کرده. مثلاً المیزان در اینجا سه قول از عرب جاهلی ذکر کرده که یکی از آنها 19 حرف[«قَتلُ البَعضِ إحياءٌ لِلجَميع»] و دیگری 20 حرف[«اَكثِرُوا القتلَ لِيَقِلَّ القَتلُ»] دارد و «القتلُ انفی للقتل» را هم گفته که 14 حرف دارد لذا وقتی می گوید: مزیت آیه شریفه بر این عبارات این است که حروف آیه کمتر است(16 حرف) ظاهراً مرادش یکی از این امور است:
1. مراد دو مورد دیگر است نه این مورد؛ یعنی آیه شریفه «فی الجمله» حروفش از موارد مشابه کمتر است.
2. مرادش این است که «لَکم فی القصاصِ حیاةٌ» 13 حرف است در تلفظ و استماع(چراکه یاء در «فی» و «همزه» در «القصاص» خوانده نمی شود) ولی «القتلُ انفی للقتل» 14 حرف است در نگارش و تلفظ و استماع. این نکته را می شود با کمک تفسیر «تبیان» مرحوم شیخ طوسی فهمید چراکه ایشان میان «فی القصاص حیاةٌ»[بدون لَکُم] و «القتل انفی للقتل» مقایسه کرده اند و نوشته اند:
و أما الإيجاز في العبارة، فان الذي هو نظير (القتل أنفى للقتل) قوله تعالى: «فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» و هو عشرة أحرف. و الأول أربعة عشر حرفاً.
البته المیزان «لکم» را هم داخل در مطالب خود می داند چراکه در ادامه خواهد گفت که یکی از مزایای این آیه بر «القتل انفی للقتل» و امثال آن این است که آیه شریفه می فرماید: من فقط منافع شما را لحاظ می کنم و به خاطر خود شما این قانون قصاص را وضع کرده ام(لَکم) حال آنکه در آن جملات دیگر چنین چیزی نیست.
اسهل فی التلفظ
این مورد را با کمک تفسیر تبیان مرحوم شیخ طوسی باید فهم کرد:
و أما الحسن بتأليف الحروف المتلائمة، فهو مُدرَكٌ بِالحسّ، و موجود باللفظ، فان الخروج من الفاء إلى اللام[فِی الــقصاصِ: فِل] أعدل من الخروج من اللام الى الهمزة[القتلُ اَنفَی: لُاَ]، لبعد الهمزة من اللام. و كذلك الخروج من الصاد الى الحاء[قصاصِ حَیاةٌ: صِحَـ] أعدل من الخروج من الألف الى اللام[اَنفَی لِلقَتلِ: آلِ].
در واقع ایشان می فرمایند که وقتی می خواهیم از کلمه ای به کلمه دیگر منتقل شویم، چنانچه حرف آخر کلمه قبل، تباعد مخرج داشته باشد با اولین حرف کلمه بعدی، تلفظ آن آسانتر است ولی اگر به هم نزدیک باشند تلفظ آن مشکل تر است.
در واقع اصل استقلال کلمات اقتضا می کند که در حین تلفظ هم به راحتی از هم تفکیک شوند که این امر در آیه مراعات شده ولی در «القتل انفی للقتل» نشده.
اقول: ملاحظه می شود که مباحث «مخارج حروف» که بحثی تجویدی است چقدر در مباحث بلاغی مؤثر است.
سلام بر دوستان عزیز
به مناسبت درس امروز مغنی
از همگان خواهشمندم یکبار خطبه 99 و 100 نهج البلاغه را لااقل در حد #ترجمه آن همین امروز بنگرید.
حشر شما با مولی علی علیه السلام
پیرو سؤال امروز آقای #خاکپور در کلاس جواهر
درباره آیه 28 قلم(قال اَوسَطُهم)
فرمایش ایشان صحیح است و «اوسط» به همان معنای «اعدل، افضل» است نه اینکه از نظر سنّ برادر وسط بوده باشد.
الميزان في تفسير القرآن، ج19، ص: 375
«قالَ أَوْسَطُهُمْ» أي أعدلهم طريقا و ذلك أنه ذكرهم بالحق و إن تبعهم في العمل و قيل:
المراد أوسطهم سنا و ليس بشيء
به مناسبت شعر ذیل که امروز در #جواهر بحث شد:
و أَعْلَـمُ عِلمَ اليومِ و الأمسِ قبلَه و لكننّي عَن عِلمِ ما في غَدٍ عَمٍ
نکته صرفی: عَمٍ: اسم منقوص است(اصلُه: عَمِیٌ) که در آیه 64 اعراف جمع آن به کار رفته(درباره قوم حضرت نوح ع): ﴿إنَّهم کانوا قومًا عَمِینَ﴾.
باسلام خدمت دوستان
امروز یکشنبه ۶بهمن
تدریس تعطیل است.
با پوزش از تاخیر در اعلام
💎 توصیه پدر آیت الله العظمی مظاهری به ایشان چه بود؟
🔻حضرت آیت الله مظاهری در جلسه درس اخلاق:
◽️بعضی افراد تحصیل علم میکنند، امّا از آن علم استفاده نمیکنند و علمشان را با خود به گور میبرند.
◽️خدا بیامرزد پدر من برای تحصیل علم و استفاده از علم به من سفارش میکرد و میگفت:
بعضی از علما نظیر یک خمرهاند که پر از باروت باشد، درب این خمره هم گذاشته شده باشد. این خمرۀ پر از باروت هیچ کاربردی ندارد.
امّا اگر مقدار کمی از آن باروت را سر یک تفنگ بگذارند، کار خودش را میکند. بعضی اوقات میبینیم راستی زحمت کشیده است، عالم است، راستی تسلط علمی دارد، امّا علم او کاربرد ندارد، وقتی بررسی کنیم، درمییابیم که تقیّد به ظواهر شرع در زندگی او نبوده است.
میبینیم که در زبانش غیبت بوده، تعییر و سرزنش بوده، میبینیم در زندگیش حسادت بوده، نمیتوانسته است هم کلاسی یا همکارش را ببیند.
بالاخره میبینیم در زندگیش نماز شب نبوده، نماز اول وقت نبوده و تقیّد به ظواهر شرع که زندگی را پربرکت میکند، در زندگی او نبوده و از این جهت، زندگیش، علمش و کارش برکت ندارد.
◽️ #برکت، از طرف خداست و یک امر تجربی است.
خدا برکت میدهد و اگر خدا برکت نداد، خود به خود بیبرکتی میآید. این بیبرکتی مربوط به خدا نیست.
زندگی بیبرکت تاریک است، وحشتناک است.
◽️ اگر بخواهیم عمرمان با برکت باشد، اگر بخواهیم عاقبت به خیر بشویم، اگر بخواهیم علممان مفید برای دیگران باشد، باید تقیّد به ظواهر شرع داشته باشیم.
◽️باید زبانمان، چشممان و گوشمان درب داشته باشد، دربان داشته باشد. باید دلمان درب داشته باشد تا وسوسهها، تخیّلها و توهّمها وارد آن نشود. برسد به آن جا که صفات رذیله در دل نباشد.
@HawzahNews
💠 لذا این جمله امام سجاد«س» خیلی جملۀ خوبی است.
خوب است ما هر روز این دعایی که امام سجاد«سلاماللهعلیه» یاد ما دادهاند را بخوانیم و بگوییم:
«فَإِذَا کَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ»
و معنای آن را به خود تلقین کنیم که
خدایا! اگر بناست عمر من چراگاه شیطان باشد، هر چه زودتر بمیرم بهتر است.
◽️ اگر کسی خودش هم اهل غیبت و تهمت و اهانت نباشد، ولی در جلسهای بنشیند و دیگران در مقابل او تهمت بزنند، نظیر تهمتهایی که در برخی رسانهها، روزنامهها و سایتها رواج دارد، را بشنود و دفاع نکند، گناه بزرگی مرتکب شده است.
توهین به مسلمان، توهین به علماء و بالاخره توهین به مردم، توهین به هریک از شیعیان، جنگ با خداست:
«مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَة»
بیشتر بخوانید:👇
http://hawzahnews.com/news/882188
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حاج قاسم از توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها
.
خطاب به مادران شهدا: وقتی شما مادرها نبودید و بچههایتان در خون دست و پا میزدند، حضرت زهرا (س) را دیدم...
@mmhozehh
ظاهرا اعلام شده که فردا پنجشنبه تعطیل است.
به جهت اینکه عقب افتادیم(بیماریهای حقیر)
فردا کلاس به این شرح برقرار است:
راس ۸ تا ۸:۴۰ مغنی
راس ۹ تا ۹:۴۰ مغنی
۱۰:۱۰ تا ۱۱ جواهر