eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
188 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ظاهراً ترجمه اش چنین باشد: - اگر حسين كشته شد، اين رويدادى شگفت انگيز نيست، چرا كه پدر گرانقدرش // بهتر و کریم تر از او بود [ولی در اين راه جان را در طبق اخلاص نهاد و به بارگاه دوست هديه كرد]. - اى مردم كوفه! شادی نکنید به اين سوگ سهمگينى كه // بر حسین وارد آمده است چراکه آنچه بر او وارد شده از هر مصیبتی بزرگ تر است؛ - او کشته ای است ملصق به ساحل فرات، جان من به فداى او// و بدانيد كه كيفر آن کس که او را به هلاک افکند، آتش شعله ‏ور دوزخ است. ضمناً کتاب منبع شعر را هم نیاورده: مُثیرُ الاحزان، 89 در «لهوف» هم آمده(ترجمه فهری، ص159)
در مورد «الاظهار فی مقام الاضمار»(تنبیه سوم تعریف مسند الیه بالاضمار) می توانید بعد از 4 غرضی که جواهر ذکر کرد، اغراض ذیل را هم اضافه کنید: 1. بیان عینیّت: مثلاً در آیه 7 احقاف آمده است: وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جاءَهُمْ هذا سِحْرٌ مُبينٌ علامه جوادی حفظه الله در درس می فرمودند اینکه به جای «للحقّ» نفرمود: «لَها» با آنکه جا داشت ضمیر بیاید به جهت بیان عینیت است: «آیاتُنا بیناتٍ» همان «الحقّ» است(الکاملُ فی الحقّیّة: ال استغراق صفات). 2. بیان علت مثلاً در آیه 38 کهف: ﴿اللهُ رَبِّي وَ لا اُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا﴾ ظاهر آن است که اگر می فرمود: «به» روشن نمی شد که ضمیر به «الله» باز می گردد یا «ربِّی». درست است که از باب «الاقرب فالاقرب» ظاهر در این می بود که به «ربّی» باز می گردد ولی «ربّی» را ذکر کرد هم به این جهت که به مرجع ضمیر تصریح کند تا شکی در آن نیاید و هم بیان «علت» کند. اگر شرک نمی ورزم به جهت این است که او «ربّ من» است. وقتی او ربّ است دیگر شریک چه معنا دارد؟
امروز در کلاس به عرض رسید که آیه 89 واقعه(فاَمّا ان کان من المقرّبین فروحٌ) دارای تقادیر خاصی است و اقوالی در آن است. به اجمال بیان شد که ظاهر آن است که «أمّا» و «إن» بر «فاء» رابطه در «فروحٌ» تنازع کرده اند. یا بگویید: یک فاء کفایت از هر دو فاء کرده. ذیلاً اقوالی که تحقیق شده را تقدیم می کنم: آیه واقعه، تقادیر خاصی دارد: 1. فاء رابطه(فروحٌ) بر سر جمله اسمیه آمده: فله روحٌ(به تقدیر خبر) یا به قول علامه جوادی حفظه الله «فَهم رَوحٌ»: اینها خودشان «رَوح و رَیحان و جنّت نعیم»(راحتی و رهایی از اندوه و باغ های نعمت) هستند. 2. اصل جمله چنین بوده: مهما یکن من شیءٍ فَـــإن کانَ المیِّتُ من المقرَّبین فله روحٌ. یعنی جواب شرط «مهما» خودش متشکل است از «ادات شرط+جمله شرط+جمله جواب» شبیه آیه 35 انعام که قبلاً گذشت: ان کانَ ... فإنِ استطعتَ ... فافعَل. بنابراین باید بر سر «إن» یک فاء رابطه بیاید چراکه «ادات شرط+شرط+جواب» نمی تواند شرط قرار گیرد. سپس این فاء غلطیده و رفته بر سر «فله روحٌ» تا بلافاصله بعد از «أمّا» فاء رابطه نیاید. ولی چون همین فاء بر سر «فله روحٌ» موجود بوده ما را از ذکر آن فاء بی نیاز کرده یا اینطور بگو: «اَمّا» و «إن» بر سر «فاء» رابطه تنازع کرده اند. 3. ولی التبیان، الجدول، درویش، التحریر گفته اند که «فله روح» جواب شرط «أمّا» است و جواب «إن» به قرینه لفظی در تقدیر است! به نظر می رسد قول صحیحی نیست چراکه جواب شرط «أمّا» کل ادات شرط و جمله شرط و جواب بعدش است. 4. البحر المحیط: در این آیه سه قول است: - سیبیویه و ابوحیان: دو شرط در کنار هم آمده اند، جواب را می دهیم به اولی(همان قول الجدول و ...) و شرط دومی مقدر است. - فارسی: جواب را می دهیم به دومی و شرط اولی مقدر است. - اخفش: این فاءِ جوابِ هر دو شرط است با هم(همان قول مختار ما). 5. روح المعانی: برخی گفته اند که «أمّا» همیشه باید بعدش در لفظ، یک اسم بیاید، لذا تقدیر آیه را چنین می دانند: فأمّا المتوفَّی إن کانَ ... . بعد آلوسی گفته: لزومی به چنین تقدیری نیست چراکه آن حالت(آمدن اسم بعد از امّا) حالت غالبی آن است. 6. کشاف، بیضاوی، ابی السعود، ...: ساکت.
بعون الله و ان شاء الله درس فردا دوشنبه 11 آذر 98 : اَن(بفتح همزه و سکون نون) تا ابتدای «الوجه الثانی» : فی تعریف المسند الیه بالاشارة(فصل ثالث) و بالموصولیّة(فصل رابع) حدوداً یک ماه به امتحانات باقی مانده حتماً عزیزان عنایت کنند که در این ایام هیچ چیز مهم تر از نیست چراکه حجم مطالب مطروحه در کلاس خواهد بود و بدون پیش مطالعه محتمل است که در کلاس از مطالب جا بمانید. اهتمام به پیش مطالعه فراموش نشود. از همه شما سپاسگزارم🌺
از امروز به لطف پروردگار بحث «أن»(به فتح همزه و سکون نون) آغاز شد. منابع این بحث: دسوقی، 1، 56 دمامینی، 1، 111 شمنّی، 1، 79 شرح الخطیب، 1، 159 مهدی الاریب، 1، 128 مغنی الاریب، 66 جنی الدانی، 215
پیش مطالعه (جواهر) برای فردا سه شنبه 12 آذر: تلاش شود که فصل رابع(تعریف مسند الیه به موصول بودن) و فصل خامس(تعریف به ال) تا سر «تنبیهان» پیش مطالعه شود. باز هم تأکید می شود که به جهت سرعت یافتن مباحث در کلاس نهایت تلاش خود را بکنید که با استفاده بهینه از زمان خود و بالاخص کم کردن حضور در فضای مجازی از خوب بهره مند باشید. وفقکم الله لمرضاته
۳۳ جلد فرهنگ جامع کریم کار ارزشمند موجود در و دارای نرم افزار با دانلود رایگان در ‏«» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.farhangQuran&ref=share چقدر حیف که معمولا طلاب عزیز ما یا این اثر را نمی شناسند یا برای تهیه موضوع در تبلیغ و منبر و ... کمتر از آن استفاده می کنند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ولادت با سعادت ابا الحجه حضرت امام حسن عسکری علیه آلاف التحیه و الثنا بر همه عاشقان امامت و ولایت فراوان مبارکباد. امشب یا فردا ایشان را با قرائت یا زیارت کنیم. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ ای دختر آفتاب ای خواهر ماه ای آنکه ستاره ها تو را خاطرخواه این ذره به درگاه تو آورده پناه یا فاطمه اشفعی لنا عند الله ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ رحلت جانسوز کریمه آل عبا شفیعه روز جزا بنت موسی اخت الرضا حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همه ریزه خواران سفره کرمش تعزیت باد. @masoumieh_qoran ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
منابع بحث جدید : منابع دسوقی، 1، 44 دمامینی، 1، 91 شمنّی، 1، 68 شرح الخطیب، 1، 125 مهدی الاریب، 1، 105 مغنی الاریب، 73 جنی الدانی، 207
امروز بیان شد که خوب بود در مغنی بحث می شد. در (نه مغنی الادیب) در ص77 چاپ 96 در انتهای بحث چنین آمده است: اختَلَفَ النُّحاةُ فی «إن» فی مثلِ «الحَریصُ و إن کَثُرَ مالُه بخیلٌ» فقیل: وُصلیَّةٌ أی لِمُجَرَّدِ الوَصل و الربطِ فلا جوابَ لها لا فی اللفظ و لا فی التقدیر، و الواوُ للحال؛ و المعنی «الحریصُ بخیلٌ و الحالُ أنّه کثرَ ماله». و قیل: شرطیةٌ حُذِفَ جوابُها لِوجودِ ما یَدُلُّ علیه، و الواوُ للعطفِ علی جملةٍ مقدّرةٍ أی: «إن لَم یَکثُر مالُه و إن کَثُرَ فَهُوَ بَخیلٌ».
پیرو مباحث امروز در کلاس مغنی درباره آیه ۳۲ سوره مبارکه نور👇