▪️امام از هركس تمجيد نمايد، به لحاظ كمالات و معنويتى است كه در اوست، و اگر غير از اين باشد، با مقام عصمت امام سازگار نيست...
▪️بنابراين مقام و بزرگى اشخاص را مىتوان در نحوه رفتار و سخنان معصوم با آنها تشخيص داد...
▪️كلام حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) نسبت به على اکبر (علیه السلام) كه مىفرمايد: «أَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ» سخن كمى نيست.
▪️مگر نه اين است كه خداوند درباره رسول الله (صلی الله علیه واله) فرمود: «إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» (قلم: ۴) و آيا خُلق عظيم غير از اتّصاف به صفات الهى، چيز ديگرى است؟!
◾️ #آیتالله_سعادتپرور
(فروغ شهادت)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خلع و لبس در سیر و سلوک◾️
▪️خلع به معنی «جدا شدن» یا «جدا کردن» و لبس به معنی «پوشیدن» است. در اصطلاح اهل طریقت و معرفت، آن است که سالک از مرتبه ای از مراتب وجود خود جدا شود و به لباس و مرتبه ای بالاتر ملبس گردد، و برای کاملان برعکس آن نیز واقع می شود.
▪️در جریان سلوک یکی از مهم ترین نشانه های پیشرفت و ترقی سالک مراحل خلع و لبس به شمار می آید. از امیرالمؤمنین (علیه السلام) منقول است که در یک شب در هفتاد مکان وعده داشتند و در همه جا بودند و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: علی (علیه السلام) آن شب نزد من بود و جبرئیل نازل شد و گفت حق تعالی می فرماید: علی آن شب نزد ما بود.
◾️پاورقی و متن منهاج انوار المعرفة فی شرح مصباح الشریعه میرزا ابوالقاسم راز شیرازی ، صفحه ۸۸-۸۹◾️
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید:
دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس
که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست
#مولای_رومی_گوید:
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
▪️در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید:
حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ
اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد
▪️در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا.
علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
چارپایی بر او کتابی چند
آن تهی مغز را چه علم و خبر
که بر او هیزم است یا دفتر
▪️قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی.
علم رسمی سر بسر قیل است و قال
نه از آن کیفیتی حاصل نه حال
علم نبود غير علم عاشقی
ما بقی تلبیس ابلیس شقی
چند از این فقه و کلام بی اصول
مغز را خالی کن ای بوالفضول
صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف
از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف
▪️و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات.
▪️لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.
◾️مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹
#استاد_صمدی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘زندگینامه حضرت علی اکبر علیهالسلام☘
☘حضرتِ علی بن الحسین
(علی اکبر ) فرزند بزرگ امام حسین علیه السلام
در ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.
☘مادر بزرگوار وی؛ بانو لیلا ؛ دختر ابی مره است.
☘حضرت علی اکبر شبیه ترین مردم به پیامبر (صلی الله علیه واله) در خلقت و اخلاق و گفتار بود.
☘بانو لیلا برای امام حسین پسری آورد
☘رشید،
☘دلیر
☘زیبا،
☘شبیه ترین کس به رسول خدا ،
☘رویش روی رسول خدا،
☘و گفتگویش گفتگوی رسول خدا بود.
☘هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست،
☘تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرمود:
"هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم"؛
☘شجاعت، دلاوری، بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد.
☘در کربلا حدود ۲۵ سال داشت.
☘اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود.
☘مدفن او پایین پای اباعبد الله الحسین قرار دارد و به این خاطر ضریح امام شش گوشه است.
🍀الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج.
@mohamad_hosein_tabatabaei
✔️نقل است که:
▪️با هجوم موشها به شهر همدان،
که موجب شیوع بیماری طاعون در این شهر شده بود، پزشک حاذق "ابو علی سینا" به مردم دستور داد برای مقابله با موشها از مار استفاده کنند!
و بعدها نیز به پاس اینکار
در سر راه مارها
جام شرابی از انگور سیاه گذاشتند تا از آن بنوشند، زیرا زهر مارها را بیشتر و خطرناکتر میکرد!
▪️از آن پس مار نماد بهداشت
و نماد داروخانههای جهان شد،
لذا برخی داشتن و نگهداری مار را
نشانه سلامت میدانستند!
و به افرادی که زیاد دچار امراض میشدند، "بی مار" میگفتند!
▪️کلمهای که تا به امروز نیز پابرجاست،
و به همین عنوان استفاده میشود...
☑️غیبتی دارد که روزهایش بسیار میشود.....
▪️امام جواد عليه السّلام میفرمایند:
إِنَّ الْإِمٰامَ بَعْدِی ابْنِی عَلِیٌّ أَمْرُهُ أَمْرِی وَ قَوْلُهُ قَوْلِی وَ طٰاعَتُهُ طٰاعَتِی وَ الْإِمٰامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طٰاعَتُهُ طٰاعَةُ أَبِيهِ؛ ثُمَّ سَكَتَ. فَقُلْتُ: يا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ فَمَنِ الْإِمٰامُ بَعْدَ الْحَسَنِ؟ فَبَكىٰ بُكٰاءً شَدِيداً؛ ثُمَّ قٰالَ: إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقٰائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ. فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ لِمَ سُمِّيَ الْقٰائِمَ؟ قٰالَ: ِلأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدادِ أَكْثَرِ الْقٰائِلِينَ بِإِمٰامَتِهِ. فَقُلْتُ لَهُ: وَ لِمَ سُمِّیَ الْمُنْتَظَرَ؟ قٰالَ: لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيّامُهٰا وَ يَطُولُ أَمَدُها؛ فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتٰابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجٰاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقّٰاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ:
▪️امام بعد از من پسرم علی است. فرمان او فرمان من و سخن او سخن من و اطاعت از او اطاعت از من است. امام بعد از او پسرش حسن است. فرمان او فرمان پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت از او اطاعت از پدرش است. سپس حضرت سکوت کردند. من عرض کردم: ای فرزند رسولخدا! امام بعد از حسن کیست؟ حضرت بهشدّت گریستند؛ سپس فرمودند: پس از حسن پسرش #قائم بهحق و منتظَر است. به حضرتش عرض کردم: ای فرزند پیامبرخدا! به چه سبب قائم نامیده شده است؟ فرمودند: به این علّت که پس از مردن یادش و از دین خارج شدن اکثر کسانی که به امامتش قائلند، قیام میکند. به حضرتش عرض کردم: چرا #منتظَر نامیده شده است؟ فرمودند: چون غیبتی دارد که روزهایش بسیار میشود و زمانش بهدرازا میکشد؛ پس خالصان قیامش را انتظار میکشند و مردّدان منکر او میشوند و معاندان یاد او را به استهزاء میگیرند و در آن دوران کسانی که برای قیامش وقت تعیین میکنند، دروغ میگویند و شتابزدگان هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند.
◾️صدوق، كمال الدين و تمام النّعمة، ج ٢، ص ٣٧۸
#جان_جهان ص۱۴۹ و ۱۵۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
▪️بنا به نقل، امام مهدى عليه السلام فرمودند: خداوند بزرگ مخلوقات را بيهوده نيافريده و آنان را پوچ و بيهوده رها نكرده، بلكه آنان را با قدرت خود آفريد و براى آنان چشم و گوش و قلب و عقل قرار داد و سپس انبيائى كه بشارت دهنده و هشدار دهنده هستند به سوى آنان فرستاد كه آنان را به اطاعت از او فرمان مى دهند و از معصيت او نهى مى كنند و چيزهايى را كه در مورد پروردگارشان و دينشان نمى دانستند به
آنان شناساندند.
▪️: إنَّ اللّه َ تَعالى لَمْ يَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً ولا أهْمَلَهُمْ سُدىً، بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أسْماعاً وَ أبْصاراً وَ قُلُوباً وَ ألْباباً، ثُمَّ بَعَثَ اِلَيْهِمُ النَبيّينَ عليهم السلاممُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرينَ ،يأمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ، وَ يَنهُونَهُمْ عَنْ مَعْصيَتِهِ، وَ يُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أمْرِ خالِقِهِمْ وَ دِينِهِمْ.
✔️بحارالانوار، ج ٥٣، ص ١٥٣
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
☑️ما سه دسته منتظر داریم:
▪️۱- کسی که از دور زیاد یاد امام میکند و انتظار دیدار او را میکشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرمودهاند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است.
▪️۲- کسی که آثار و جای پا و جلوهای از امام را دیده است، که فرمودهاند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش میآورد.
▪️۳- اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری میشود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یکدیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام میفرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمانها هستند، زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کردهاند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمیکند.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش اوّل◾️
▪️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت، رفاه، اخلاق و فضیلت، از جنبههای فطری وجود آدمی است. از نظر روانشناختی انسان به جامعهی ایدهآل سرشار از ویژگیهای مزبور کشش درونی دارد و این از خواستههای فطری بشر به شمار میآید. اين خواستهی فطری به شكلهای گوناگون در فرهنگهاي مختلف ظهور نموده است. شاید هیچ قوم و تمدّنی را نتوان یافت جز آنکه آیندهی درخشانی را پیشاروی خود انتظار میکشد.
▪️انتظار ظهور یک منجی در آخرالزّمان در بسیاری از جوامع بشری و نیز در مکاتبی كه جنبهی دينی و معنوی هم ندارند، ديده میشود. به نمونههایی از این باور در جوامع بشری اشاره میکنیم.
▪️ايرانيان باستان معتقد بودند «گرزآسپه» كه در كابل زندگی میكند و صد هزار فرشته نگهبان اويند، روزی ظهور خواهد كرد و ادارهی امور جهان را در دست خواهد گرفت و جهان را اصلاح خواهد کرد. گروه ديگري از ايشان معتقد بودند «كيخسرو» پس از سامان دادن كشور، تاج خود را به پسرانش داد و به كوهستان رفت و در آنجا خوابيد و از دیدهها غايب شد تا روزی ظاهر شود و اهريمنان را نابود گرداند و از گيتی براند.
▪️نژاد اسلاو معتقدند فردی از مشرق زمين ظهور خواهد نمود و قبايل اسلاو را متّحد و آنها را بر همهی دنيا مسلّط خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اهالی صربستان معتقدند شخصی به نام «ماركو كرالوويچ» قيام خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️ساكنان جزيرهی انگلستان بر اين عقيدهاند كه «آرتور» (شاه آرتور) از جزيرهی آوالون ظهور میكند و نژاد ساكسون را بر همهی دنيا غالب میگرداند.
▪️اَسِنها معتقدند پيشوايی در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد و درهای ملكوت آسمان را به روی بشر خواهد گشود.
▪️اقوام سَلت بر این عقیدهاند كه پس از آشوبهای عظيمی كه در جهان رخ میدهد، شخصی به نام «بوريان بورويهم» ظهور خواهد کرد و حكومتی جهانی تشكيل خواهد داد.
▪️اقوام اسكانديناوی بر اين عقيدهاند كه شخصی به نام «اودين» با قدرتی الهی پس از جنگهای عظیم بشری ظهور میكند و بر جهانيان پيروز میشود.
▪️يونانيان بر اين باورند كه فردی به نام «كالويبرگ» ظهور خواهد كرد و نجات بخش جهان خواهد بود.
▪️اقوام اروپای مركزی معتقدند فردی به نام «بوخص» در آخرالزّمان ظهور خواهد كرد.
▪️اهالی چين معتقدند شخصی به نام «كِرِشنا»، منجی جهان خواهد بود.
▪️اهالی آمريكای مركزی بر اين باورند كه فردی به نام «كوتزلكول» پس از بروز حوادثی، در آخرالزّمان قيام خواهد كرد. او بر جهان چیره میشود و نجاتبخش جهان خواهد بود.
▪️مصريان باستان اعتقاد داشتند كه در آخرالزّمان سلطانی با نيروی غيبی ظهور میكند و بر جهان مسلّط میشود.
▪️نژاد ژرمن معتقدند فردی از آن نژاد قيام خواهد كرد و آنان را بر جهان حاكم خواهد کرد.
ادامه دارد....
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۱
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش اوّل◾️ ▪️اعتقاد به جامعهای سرشار از عدالت، آزادی، امنیّت،
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش دوّم◾️
▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور منجی در تمامی جوامع بشری وجود دارد. بر همین اساس در جامعهشناسی اصلی بهنام «فتوریزم» مطرح شده که دقیقاً به این حقیقت اشاره دارد.
▪️چنانکه ذکر شد ردّپای باور به آیندهای روشن برای جهان بشری در مکاتب مادّی و زائیدهی اندیشهی بشر نیز به چشم میخورد. در آثار بسياری از نويسندگان و انديشمندان به چنین آيندهای برای جوامع بشری تصريح شده است.
▪️افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی در قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد مسیح علیه السّلام در کتاب «جمهوریت» اندیشهی مدینهی فاضله را مطرح کرد.
▪️قدّیس آگوستین کشیش و متفکّر مسیحی در قرن چهارم یا پنجم میلادی با تألیف کتاب «شهر خدا» آرمانشهری آسمانی و بهشتی را در برابر شهرهای زمینی سرشار از بیعدالتی مطرح کرد.
▪️فارابی فیلسوف بزرگ ایرانی و شارح آثار افلاطون، در قرن نهم یا دهم میلادی جامعهی سعادتمندی را که بر طبق سنّت و قانون اداره میشود، مطرح ساخت.
▪️توماس مور صدراعظم و مشاور پادشاه انگلستان در قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی در کتابی که به نام «جزیرهی خیالی» نوشت، بحثی را تحت عنوان «اتوپیا» (جامعهی ایدهآل نهایی) مطرح نمود.
▪️ولتر فیلسوف فرانسوی «اِلدورادو» را مطرح کرد که همان جامعهی ایدهآل سرشار از عدالت و رفاه است.
▪️توماس كامپانلا، ریاضیدان و فیلسوف ایتالیایی در قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی در کتاب خود به نام «کشور آفتاب» جامعهی آرمانی و ایدهآلی را ترسیم نموده است که انسانیّت، فضیلت، نیکی و عدالت در آن حکومت میکند.
▪️ویکتور هوگو شاعر و نویسنده فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی در آثار خود نظریّهی حکومت جهانی را مطرح کرده است.
▪️جورج برنارد شاو اندیشمند و نویسندهی انگلیسی قرن نوزدهم و بیستم میلادی در آثارش انتظار ابرمردی را میکشد که صلح و عدالت و همزیستی را به ارمغان میآورد.
▪️برتولت برشت، نویسنده و نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس وتئوریسین معروف آلمانی، در قرن بیستم میلادی، در آثارش «جورجیا» را مطرح کرده که همان جامعهی ایدهآل مورد نظر او است.
▪️آلبرت انيشتين دانشمند و متفکّر شهیر معاصر میگويد: ملل جهان از هر نژاد و رنگی كه باشند، میتوانند و بايد در زير يك پرچم واحد بشری، در صلح و صفا و برابری و برادری زندگی كنند.
▪️برتراند راسل فيلسوف معاصر انگليسی مینويسد: اكنون از لحاظ فنّی مشكل بزرگي در راه يك امپراطوری جهانی وجود ندارد. ناچار يا بايد حكومت واحدی را قبول كنيم و يا آنكه به عهد بربريّت برگرديم و به نابودی نژاد انسانی راضی شويم. به اين معنا كه اگر بشر خواستار اين است كه جنگ عظيم جهانی سوّم رخ ندهد و منابع عظيم سلاحهای مرگباری که در اختیار ارتشهای فوق مدرن دنیاست، فعّال نشود و ريشهی بشريّت را از جا نكند و آثار تمدّن را محو ننمايد، تنها راهحل آن تشكيل حكومت واحد جهانی است. اين امر در جامعهی امروز كاملاً امكانپذير است. با وجود ابزارهاي ارتباطجمعي کنونی اگر مديريّت واحدی برقرار شود، ايجاد حكومت جهانی امری عادّی خواهد بود.
▪️امروزه تمامی مدّعيان فكر و انديشه در حلّ مشكلات جهان بشری به بنبست رسيدهاند و معتقدند كه بشر آخرين راهحلها را در اين زمينه تجربه میكند و تنها راه نجات از اين بحران عظيم، تشكيل حكومت واحد جهانی و نجات دنيا از رقابت قدرتهاست.
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب نیمۀ شعبان◾️
✔️ ۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است
✔️ ۲- شب زندهدارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دلها بميرند
✔️ ۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند:
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است
✔️ ۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ...
✔️ ۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده:
▪️أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ...
✔️ ۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب میخواندند:
اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ...
✔️۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده میشود
.
✔️ ۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است
✔️ ۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار:
▪️«سبحان الله»
▪️«الحمدلله»
▪️«الله اكبر»
▪️«لا اله الا الله»
تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد
✔️ ۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان:
▪️ركعت اوّل سورههای «حمد» و «كافرون»
▪️ركعت دوّم سورههای «حمد» و «توحيد»
و پس از سلام بگو:
▪️«سبحان الله» ۳۳ مرتبه
▪️«الحمدلله» ۳۳ مرتبه
▪️«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه
پس بگو:
▪️يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ...
آنگاه به سجده رفته و میگويى:
▪️«يا ربّ» ۲۰ مرتبه
▪️«يا الله» ۷ مرتبه
▪️«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه
▪️«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه
▪️«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه
▪️سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام
و از خدا حاجت خود را میخواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو میرساند
✔️ ۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده میشود
إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و ....
✔️ ۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كردهاند بخواند.
✔️۱۳- سجدهها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مىفرمود:
سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ
سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود:
أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً
سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود:
عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ
✔️ ۱۴- نماز جناب جعفر طيّار
✔️ ۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» صد مرتبه
و چون فارغ شدى بگو:
▪️اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ
☑️برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجیباوری در آراء و مکاتب بشری - بخش دوّم◾️ ▪️نمونههایی که اشاره شد، نشان میدهد انتظار ظهور من
◾️منجیباوری در مذاهب و مسالک معنوی غیرآسمانی◾️
▪️در مذاهب متعدّد هندی که کتابهای مقدّسشان منشأ آسمانی ندارد نیز جلوههای منجیباوری دیده میشود و پیروانشان در انتظار ظهور منجی به سر میبرند. ذیلاً به برخی از آنها اشاره میکنیم. بشارتهای این کتابها بسیار صریح و شگفت است.
▪️در كتاب «شاكمونی» كه از پيامبران هندوان است، میخوانيم:
پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سیّد خلایق دو جهان، کَشِن {در زبان هندی (سانسکریت) «کَشِن» نام پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم است} بزرگوار تمام شود و وی کسی باشد که بر کوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگان کارکنان او باشند و جنّ و انس در خدمت او شوند و از سودان که زیر خط استواست تا ارض تِسعین که زیر قطب شمالی است و ماوراء بحار را صاحب شود و دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد و نام او ايستاده (قائم) باشد و خداشناس باشد.
▪️در يكي ديگر از كتب مقدّس هنديان به نام «ديد» آمده است:
پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزّمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود آورد و همهکس را از مؤمن و کافر بشناسد و هرچه از خدا خواهد، برآید. {تعبیر «منصور» در مورد منجی آخرالزّمان همان است که در سخن امام محمّد باقرعلیه السّلام آمده است که فرمودند: اَلْقٰائِمُ مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ: قائم منصور به رُعب (که خداوند در دل دشمنانش میافکند) و مؤیَّد به نصرت (و یاری الهی) است.}
▪️در كتاب «اسک» هندوها آمده است:
دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزّمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حقّ و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نيايد. {این مطابق همان روایاتی است که میفرمایند پس از ظهور همهی ذخایر آسمان و زمین خود را بر حضرت مهدی علیه السّلام عرضه میکنند و آشکار میشوند.}
▪️در كتاب «پاتيكل» از پيامبران بزرگ هنديان آمده است:
چون مدّت روز تمام شود دنیای کهنه نو شود و زنده گردد و صاحب مُلک تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای جهان كه یکی ناموس آخرالزّمان و دیگری صدّیق اکبر، یعنی وصیّ بزرگتر وی که پَشَن {به زبان سانسكريت «پَشَن» نام حضرت علی علیه السّلام است} نام دارد و نام آن صاحبملک تازه، راهنما (هادی يا مهدی) است؛ به حقّ پادشاه شود و خلیفه ی رام{ به زبان سانسكريت «رام» بهمعنی خداست؛ خلیفهی رام یعنی خلیفةالله.} باشد و حکم براند و او را معجزهی بسیار باشد. هرکه بر او پناه برد و دین پدران او اختیار کند، سرخ روی باشد در نزد رام (نزد خدا آبرو دارد) و دولت او بسیار کشیده شود و عمر او از فرزندان ناموس اکبر بیشتر باشد (عمر طولانی امام زمان ارواحنافداه) و آخر دنیا به او تمام شود و از ساحل دریای محیط و جزایر سراندیب و قبر آدم و جبالالقمر تا شمال هیکل زهره تا سیفالبحر و اقیانوس را مسخّر گرداند و بتخانهی سومنات را خراب کند و جگرنات {به زبان سانسكريت «جگرنات» نام بتی است كه هندوها آن را مظهر خدا میدانند.} به فرمان او به سخن آید و به خاک افتد؛ پس آن را بشکند و به دریای اعظم اندازد و هر بتی كه در هرجا باشد، بشکند. {مطابق روایات اسلامی حضرت مهدیارواحنافداه ریشهی کفر را از جهان برمیکنند.}
▪️در كتاب «جوک» هنديان آمده است: سرانجام دنيا به كسي برمیگردد كه خدا را دوست دارد و از بندگان خاصّ او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.
▪️در کتاب «اوپانشاد» آمده است: «کالکی» مظهر دهم ویشنو، در انقضای کلّی یا عصر آهن سوار اسب سفیدی در حالیکه شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنبالهدار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را تماماً هلاک میسازد و خلقت را از نو تجدید و پاکی را رجعت خواهد داد.
▪️فرق و مذاهب گوناگون هندیان و پيروان آيين هندو منتظر آمدن «دهمين آواتار ويشنو» هستند. در كتب متعدّد ايشان نظير مهابهاراتا، پورانهها و ... بشارت ظهور دهمين آواتار ويشنو وجود دارد كه او خواهد آمد و دنيا را سرشار از عدل و داد خواهد نمود.
▪️در کتاب«ریک ودای» برهمانیها آمده است: ویشنو در میان مردم ظاهر میگردد... او از همهکس قویتر و نیرومندتر است... در یک دست (ویشنو) شمشیری بهمانند ستارهی دنبالهدار و در دست دیگر انگشتری درخشنده دارد. هنگام ظهور وی خورشید و ماه تاریک میشوند و زمین خواهد لرزید.
▪️پيروان آيين بودا نيز منتظر ظهور «بودای پنجم» هستند و معتقدند كه او با ظهور خود دنيا را سرشار از معنويّت و صلح و صفا و زیبایی میکند.
◾️جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#منجیباوری - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei