◾️خاطرهای از یک کشیش مستبصر!
#حضرت_آیتاللّٰه_بهجت_قدس_سره◾️
▪️آن نصرانی که در زمان ما کشیش بوده، گفت:
«کتابخانه سوریه دست من بود. عموم [مردم] به اذن من از این کتابخانه استفاده میکردند. یک اتاق خصوصی بود که کتابهای خصوصی در آن اتاق بود، هیچکس را به آن راه نمیدادیم.
فقط من خودم که رئیس آن کتابخانه بودم، اجازه داشتم که بروم؛ دیگران را اجازه نداشتم راه بدهم.
▪️[روزی] رفتم و تورات یا انجیلی را دیدم. دیدم روی یک اسمی، یک مومی گذاشتهاند، یک شَمعهای گذاشتهاند [که نوشته بود:] «بعد از من، این پیغمبر است». هر طور بود، سعی کردم، این شمعه را بردارم، بهطوری که زیرش هر چه هست، پاره نشود. خیلیخیلی زحمت کشیدم که این شمعه را بردارم.
▪️دیدم بله! همین حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است ـ که آنها در لغت خودشان، حالا لغت عِبری است، سریانی است، چه هست، میگویند: مُدمُد ـ این سبب شد از برای اینکه من، اختیار کردم دین اسلام را».
◾️درس خارج فقه، کتاب جهاد، اردیبهشت١٣٨۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️جامعیت معنای (غیرت)
#نکته_ای_از_درس_روز◾️
▪️( #غیرت )، معنایش این است که انسان از حریم خود تجاوز نکند، یک؛ و به دیگری اجازه ندهد که وارد حریم او بشود؛ دو. این دو وقتی محقق است که #هویت_شناسی بشود، سه. انسان باید تمام کوشش خودش را بکند که از محدوده خود خارج نشود. محدوده او کجاست؟ (نباید) هر چه دلش بخواهد، محدوده خودش بداند. خیلی سخت است انسان حدّ خودش را بشناسد. از حدّ خودش خارج بشود، مخالف غیرت است. دو: نگذارد کسی وارد خط و محدوده او بشود. آن هم چون باید خطش را بشناسد، بسیار سخت است.
در جریان غیرت، یک بیان نورانی #حضرت_امیر (سلام الله علیه) دارد که فرمود: (ما زنی غیور قطّ)*، هیچ آدم با غیرتی زنا نمی کند. از آن طرف اگر کسی مواظب حریم خودش نباشد، همه ما می گوئیم #بی_غیرت است؛ امّا اگر از این طرف کسی بیرون رفته، این را نمی گویند بی غیرت است؛ می گویند مثلاً #جسور است، #معصیت_کار است و مانند آن! ولی این در حقیقت غیرت دخیل است. این بیان نورانی حضرت در #نهج_البلاغه این است که: کسی که غیرت دارد، یعنی #غیر را طرد می کند. نه وارد حریم غیر می شود، نه غیر را وارد حریم خود می کند. این است که کمتر فضیلتی به اندازه غیرت است. این اگر از #عدالت دشوارتر نباشد، آسانتر نیست! برای اینکه فهم (فهم یعنی فهم) می خواهد.
کسی بخواهد #غیبت کند، غیرت ندارد؛ کسی بخواهد #تجاوز کند، غیرت ندارد؛ این حدیث جامعیت را بیان کرد. اگر کسی از آن طرف خدای ناکرده مواظب حریم خودش نباشد، این معنی #بی_غیرتی است و همه می دانند، امّا اگر کسی از این طرف خدای ناکرده وارد حریم دیگری بشود، ناموس دیگری را نگاه بکند، می گویند بی غیرت است. چرا، چون #غیر_زدایی نکرده است! غیبت هم همین طور است _ #آبرو_ریزی بالاخره _؛ دست در #جیب_مردم کردن هم همین طور است؛ حالا یا دست در جیب مردم کردن به صورت #اختلاس و #نجومی ، یا دست در جیب مردم از راه دیگر؛ تنها #جیب_بری نیست! این با غیرت سازگار نیست.
☑️نهج البلاغه / حکمت ۳۰۵
◾️درس خارج فقه
قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امروز کشور، به برکت #خون_شهداء طیّب و طاهر شده است. در کشوری که چند هزار #شهید پاک داد، جا برای نفوذ #بیگانه نیست. آفتاب و باران هر چه فراوان هم باشند، فقط آلودگی های ظاهری را پاک می کنند، امّا #استعمار را فقط (خون شهید) پاک می کند؛ لذا امام (رض) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است.
حیف است که #مردم این کشوری که پاک شده با خون شهید است، منتظر #یارانه و #سبد_معیشتی باشند.
◾️درس خارج تفسیر قرآن کریم
قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
📚 #حجاب_و_حقوق_زن در ترازوی اندیشه و ایمان(تألیف استاد طیب)📚
☑️اقتضای زیبایی جلوهگری است و کسی که خود را زیبا میداند، فطرتاً در صدد جلوهگری بر میآید. این امر فطری، اگر با دانایی و بصیرت تلفیق نشود، زن را که در آفرینش پیکر، بهرهی بیشتری از لطافت و جمال نصیبش گشته است، به سوی خودآرایی و خودنمایی در جامعه سوق میدهد و در پی آن، خسارات و آسیبهای مهلکی، ابتدا دامنگیر خود زن و سپس گریبانگیر مردها و نهایتاً جامعه خواهد شد.
👆این كتاب تلاشی است در جهت آشنايی با حكمتهای حجاب و حل معضلات و مشكلات ناشی از عدم مراعات شايستهی حجاب توسط برخی زنان در جامعهی ما.
#تألیفات_استاد_طیب
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امروز روزیه که به تمام دنیا نشان داده شد این سرزمین حتی شن کویرش هم لشکر خداست
✔️مکر و مکرالله والله خیرالماکرین
▪️ ۵ اردیبهشت سالروز طوفان شن طبس مبارک
▪️"جانی بت اوشانا" شهید آشوری دفاع مقدس است که حالا بعد از ۳۹ سال شناسایی شده
▪️پدر، مادر، برادر و خواهرش از دنیا رفته اند و اقوام نزدیکش هم مسلمان شده اند
▪️بدرقه این شهید وطن را باشکوه برگزار کنیم.
▪️یادمان باشد چه دسته گل هایی دسته دسته رفتنه اند تا یک وجب از این خاک نرود.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (علیه السل
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم
بخش ششم
● دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (علیه السلام ) در تمثيل او به آدم (علیه السلام )
پس از اين بيان به حسب حقيقت ، دو حجت و دليل باز مى شود كه تك تك آن دو براى نفى الوهيت عيسى (عليه السلام ) كافى است .
درحجت اول اينكه : عيسى مخلوق خدا است و خداى تعالى از كيفيت خلقت او آگهى دارد و جنابش هرگز در آگهى هايش به خطا نمى رود و او خبر داده كه عيسى (عليه السلام ) مخلوق من است ، هر چند كه پدر نداشته باشد و كسى كه به دست ديگرى خلق شده باشد ((عبد)) است نه ((رب )).
حجت دوم اينكه : در خلقت او چيزى زائد بر خلقت آدم نيست كه باعث شود شما او را معبود بخوانيد و اگر سنخ و كيفيت خلقت او مقتضى الوهيتش باشد، بايد اين اقتضا در آدم (عليه السلام ) نيز باشد با اينكه مسيحيان آدم را معبود نمى دانند، پس بايد در عيسى (عليه السلام ) نيز ندانند، چون مماثلت اين را اقتضا مى كند.
از آيه شريفه اين معنا برمى آيد كه خلقت عيسى (عليه السلام ) مانند خلقت آدم طبيعى و مادى است ، هر چند كه بر خلاف سنت جاريه الهى در نسلها بوده ، كه هر نسلى در تكون و پيدايش خود نيازمند به پدر است و نيز از ظاهر عبارت برمى آيد كه جمله : ((فيكون )) حكايت حال گذشته است ، پس ظاهر صيغه ((فيكون )) كه براى آينده است منظور نيست ، چون جريان گذشته را شرح مى دهد. و اين منافات ندارد با جمله : ((ثم قال له كن )) كه بر فوريت و عدم
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 334
تدريج دلالت مى كند، براى اينكه نسبت ها مختلف است ، همين موجودات عالم روى هم چه تدريجى الوجودها و چه غير آنها مخلوق خداى سبحان است و به امر او كه همان كلمه ((كن )) باشد موجود شده ، همچنان كه قرآن فرموده : ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ))، چيزى كه هست بسيارى از آنها وقتى با اسباب تدريجيش مقايسه شود تدريجى الوجود است ، اما اگر با قياس به خداى تعالى ملاحظه شود در آن لحاظ نه تدريج هست و نه مهلت ، همچنان كه باز قرآن كريم در جاى ديگر فرموده : ((و ما امرنا الا واحده كلمح بالبصر))، و ما ان شاء الله در محلى مناسب اين مطلب را توضيح خواهيم داد.
علاوه بر اين ، آن نكته عمده اى كه جمله : ((ثم قال له كن )) در مقام بيان آن است اين است كه خداى تعالى در خلقت هيچ موجودى احتياجى به اسباب ندارد، تا وضع موجودى كه مى خواهد خلق كند بر حسب اختلاف اسباب برايش مختلف شود، مثلا خلقت موجودى برايش ممكن و خلقت موجودى ديگر برايش محال باشد، يكى برايش آسان و ديگرى دشوار باشد، يكى برايش نزديك و ديگرى دور باشد، پس هر چه او اراده كند و بفرمايد: ((كن )) موجود مى شود، بدون اينكه احتياج به اسباب داشته باشد، اسبابى كه در حالت عادى در پديد آمدن يك موجود دخالت دارد.
الْحَقُّ مِن رَّبِّك فَلا تَكُن مِّنَ الْمُمْترِينَ
اين آيه مضمون آيه قبلى را با اينكه با كلمه ((ان )) و امثال آن تاكيد كرده بود مجددا تاكيد مى كند، نظير تاكيدى كه در اصل داستان و تفصيل آن نموده و فرمود: ((ذلك نتلوه عليك من الايات و الذكر الحكيم ...))، و در عين تاكيد خاطر خطير رسول گرامى خود را مسرت بخشيده ، جنابش را دلگرم مى كند، به اينكه آن جناب بر حق است و همين باعث مى شود كه در احتجاج هايش عليه كفار قاطعانه تر و شجاعانه تر اقدام كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یک توصیه برای تعقیبات نماز◾️
▪️سه صلوات به روح مطهّر حضرت خدیجه سلام الله علیها هدیه کنید و پس از آن حِرزِ منتسب به ایشان را بخوانید:
[[بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا حَىُّ یا قَیُّومُ بِرَحْمَتِکَ اَسْتَغیثُ فَاَغِثْنى وَلا تَکِلْنى اِلى نَفْسى طَرْفَهَ عَیْنِ اَبَداً وَ اَصْلِحْ لى شَاْنى کُلَّهُ]]
▪️به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است، اى زنده، اى پاینده، به رحمتت فریادرسى میطلبم، پس به فریادم برس و مرا هرگز چشم برهم نهادنى به خود وامگذار و همۀ کارهایم را اصلاح فرما.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در آیهی هفتاد و یکم سورهی توبه، اوّل ولایت و محبّت بین مؤمنین را و بعد امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکند. امر و نهی وقتی اثر میکند که محبّت برقرار باشد.
▪️عقرب و مار سمّی بهترند از کسی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر، به افراد نیش میزند و آنها را میآزارد و از خدا و اولیا و دین بیزار میکند.
▪️امر به معروف جایی مؤثّر است که طرف مقابل به تو مؤمن باشد و تو را قبول داشته و دوست داشته باشد. هر جا قرآن فرمود: مؤمنین را چنین و چنان بکن، مقصود مُؤمِنین بِکَ است، یعنی کسانی که به تو ایمان دارند.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امر_به_معروف_تربیت_و_اصلاح
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حکمتِ حجاب
▪️فارغ از استدلالهای عقلی و روایات در مسألۀ حجاب، برای محبوب شدن نزد خدای متعال و پیامبر و ائمه علیهم السّلام بهتر است باب سلیقه آنها لباس پوشید. پوشش مورد پسند آنها پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها و زنان اهل بیت علیهم السّلام است...
▪️حجاب مانع دیده شدن زن نیست، حجاب برای دیده شده زن است. شخصیّت اصلی زن، روحِ زن است. حقیقت انسانی به فهم، درک، معرفت و کمالات روحی اوست.
▪️بدن؛ مَرکَبِ انسان است نه خودِ انسان. خودِ انسان؛ اندیشهها، روحیّات، خلقیّات، معرفت، ایمان و کمالات انسانی است. بدن؛ مَرکَبِ انسان است.
▪️خدای متعال تدبیری اندیشیده است تا بدنِ زن که مَرکَبِ او و حجاب و مانعی برای دیده شدن شخصیّت انسانی اوست را بپوشاند تا شخصیّت اصلی زن در جامعه دیده شود و زن بهعنوان یک اندیشۀ بزرگ، روح متعالی و انسان صاحب کرامت دیده شود، نه یک پیکر محرّک....
◾️استاد مهدی طیّب ۸۵/۰۱/۲۸◾️
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_ماه
▪️از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است: « #شوّال نامیده شد زیرا گناهان مؤمنین در آن از بین می رود» در «اقبال» آمده است: ورود در ماه شوال مانند ورود در رجب است و قبلا بطور کامل گفتیم که چگونه باید در این ماه وارد شد. و اگر نمی توانی آنچه را گفتیم بکار بندی، باید مانند کسانی که احترام این ماه را قبول دارند وارد آن شوی. و همانگونه که کسی وارد شهر مکه و خانه خدا می شود و آن را بزرگ می دارد تو نیز باید با حرف و عمل این ماه را بزرگ بداری. زیرا این ماه حرام می باشد.
▪️بنابراین لازم است عقل و قلب تو این ماه را بزرگ دانسته و مواظب اعضای بدنت باشی که در صراط مستقیم سیر نمایند. و بنده هنگامی می تواند ادعا کند که تمام آداب بندگی را رعایت کرده است که تمامی کارهای او مطابق با رضایت مالکش باشد».
▪️این کلام طولانی را بخاطر فوایدی که در برداشت ذکر کردیم. ولی در این کلام این مطلب بود که شوال ماه حرام است و این خلاف مشهور است. بلکه از سخنان بعضی از بزرگان استفاده می شود که تا به حال کسی چنین چیزی نگفته است، زیرا در مقابل قول مشهور این قول را نقل کرده اند که ماههای حرام از دهه آخر «ذی الحجه» شروع و در دهم «ربیع الاخر» پایان می یابد. البته در «وسایل» روایتی نقل شده مبنی بر اینکه شوال از ماههای حرام بوده و محرّم ماه حرام نیست.
▪️احتمال بعیدی هم هست که عبارت سید این باشد: « #شوال_ماه_احرام_است». بهر صورت همینقدر که این ماه، ماه احرام برای زیارت خانه خدا می باشد بزرگداشت آن لازم است. زیرا حتما خصوصیتی داشته که از ماههای حج و وقت تشریع اعمال حج گردیده و زیارت خانه خدا در آن قرار گرفته است. و این، برای بنده ای که مراقب معامله با مولای خود می باشد مطلب مهمی است.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روزه های این ماه (شوال)
▪️در بعضی روایات #روزه شش روز بعد از عید وارد شده است. و در روایات دیگری آمده است که روزه سه روز بعد از این دو عید مطلوب نیست.
▪️بهمین جهت این #شش_روز، از #سه_روز_بعد_از_عید شروع می گردد.
▪️نیز روایت شده است که: «روزه ماه رمضان و شوال و هر چهارشنبه و پنجشنبه جانشین روزه روزگار بوده و کسی که این مقدار روزه بگیرد، وارد بهشت می شود».
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei