■●آیتالله بهجت رحمهالله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک میخواستند، میفرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب #معراج_السعاده را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس میکنید».
■●حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به حضرت فاطمه صلواتاللّهعلیها فرمودند که «از برای زنان چه چیزی بهتر است؟». عرض کرد که «اینکه هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی هم او را نبیند». پس فاطمه را به سینه خود چسبانید.
■●... روزی حضرت پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند که «هر که اطاعت زن خود را کند، خدای ـ تعالی ـ او را سرنگون به جهنم اندازد». عرض کردند که «در چه چیز اطاعت کند؟». فرمودند: «در اینکه از شوهر خود خواهش کند که به حمامها و عروسیها و عیدگاهها و عزاها برود و جامه های نازک بپوشد و شوهر راضی شود و او را اذن دهد».
■●... و مخفی نماند که صفت غیرت اگرچه خوب و در نظر شرع و عقل مستحسن (نیکو) و مرغوب است، اما باید که به حد افراط نرسد و آدمی به نحوی نشود که بیسبب به اهل خود بدگمان [شود] و بر ایشان تنگ بگیرد و درصدد تجسّس باطن ایشان برآید.
■●(معراج السعادة، ص۲۲۱ و ۲۲۲ و ۲۲۳)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●وسوسه شیطان●□
#استاد_علی_صفایی_حائری:
□●شيطان به اندازهى ارزش نعمتها، در آنها وسوسه دارد و تو مىتوانى در هر كارى از مقدار وسوسهى شيطان، ارزش و اهميت آن را حدس بزنى؛ كه من تجربه كردهام و شاهد اين وسوسهها بودهام و ديدهام، چه بسيار كسانى كه از راه بازگشتند و نور چشم شيطان شدند.
□●و باز هم ديدهام كه پس از برگشت، حتّى در دنياىشان حاصلى به دست نياوردند و به جايى نرسيدند؛ «وَكانَ عاقِبَةُ أَمْرِها خُسْراً». (١)
□●خيال نكن كه اين وسوسهها و يا مزاحمتها، كمرنگ و محدود باشد؛ كه از شيطان و از نفس و از دوستان و از دشمنان مايه مىگيرد و همه براى جهنّم تو هيزم جمع مىكنند و تو بايد از خدا بخواهى كه از تمامى اين آتشها نجاتت بدهد، كه او بر آنچه بخواهد، تواناست؛ «فَعّالٌ لِما يُريد». (٢)
□●نامه های بلوغ، صفحه ۱۳●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد صمدی حفظه الله●■
■هر چه همت انسان، چه در امور دنیا و چه در امور آخرت از پراکندگی در آید و به وحدت میل پیدا کند، موفقیتش بیش تر است
■حتی در امور معنوی هم نباید انسان پراکندگی داشته باشد مثلا پراکندگی در مطالعه که امروز یک کتاب و فردا کتابی دیگر را مطالعه کند، شخص را گرفتار می کند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□تفسیر المیزان از آیات (۳و ۴) سوره توحید□
#بیان_اینکه:
#نزائيدن، زاده نشدن و #كفو نداشتن خدا #فرع بر #صمد بودن و يگانگى او در #ذات و #صفات و #افعال است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□۸ شوال□
□○ویرانی قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام○□
□○در این روز در سال ۱۳۴۳ (۱۳۴۴) هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. (۱)
□○علّت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه ی وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است. آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از :
□○قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام، قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله.
□○وهابیان در سال ۱۳۴۳ هـ در مکّه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطّلب علیه السلام، ابی طالب علیه السلام، خدیجه علیها السلام، و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.
□○در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند.
قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند.
□○در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند.
سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. (۲)
□۱. مستدرک سفینة البحار : ج ۶، ص ۶۶. و ... .
□۲. کشف الارتیاب : ص ۷۷. و ... .
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□
□لم یلد و لم یولد3⃣
□ولم یکن له کفوا احد4⃣
□و اين معناى از #كفو بودن در #غير آلهه مشركين نيز تصور دارد، نظير #استقلالى كه #بعضى براى موجودى از موجودات ممكن بپندارند، اين نيز #مصداقى است براى كفو بودن، چون #برگشت اين فرض نيز به اين است كه انسان بپندارد مثلا فلان #گياه خودش #مستقلا بيمارى ما را شفا مى دهد و در #بهبودى از بيماريمان احتياجى به خداى تعالى نداريم، با اينكه گياه مذكور از هر جهتى #محتاج به خداى تعالى است، و آيه مورد بحث اين را نيز #نفى مى كند.
□بيان اينكه #نزائيدن، زاده نشدن و #كفو نداشتن خدا #فرع بر صمد بودن و يگانگى او در #ذات و #صفات و افعال است. و صفات #سه گانه اى كه در اين سوره #نفى شده، يعنى #متولد شدن چيزى از خدا، و تولد خداى تعالى از #چيز ديگر، و داشتن كفو، هر چند ممكن است نفى آنها را #متفرع بر صفت #احديت خداى تعالى كرد، و به وجهى گفت #فرض احديت خداى تعالى كافى است در اينكه او هيچ يك از اين #سه صفت را نداشته باشد، و ليكن اين معنا #زودتر به نظر مى رسد كه #متفرع بر #صمديت خدا باشند.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□قدر سنین ابتدایی و جوانی را باید دانست
□و به مطالعه ی کتاب عالم نشست
□که تمام عالم کتاب الله است
□تمام حالات ما کتاب است
و آنچه مشهود ماست کتاب است
که باید این کتاب لایتناهی نظام هستی را فهمیده ورق بزنی
و به اسرار آن برسی که این کتاب تمام شدنی نیست
□و الحمدلله چشم، گوش، عقل، شعور و ادراک هم که تور شکار تو محسوب می شوند نیز در خدمت داری پس بیدار باش و هوشیار و در طلب زاد سرانجام، که؛ «الفرصة تمرّ مرَّ السحاب».
□و بدان که مطالعه ی کتاب فقط به این نیست که به کتاب خانه بروی و یا به حوزه و دانشگاه تا باسواد شوی:
●اگر بودی کمال اندر نویسایی و خوانایی
●چرا آن قبله ی کل نانویسا بود و ناخوانا
#یاعلی
#پیر_و_جوان
□●استاد_صمدی_آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش دوم1⃣ ●وضع زن در عرب و محیط زندگی اعراب (آن محيطى كه قرآن در آن نا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش دوم2⃣
●وضع زن در عرب و محیط زندگی اعراب
البته از بعضى خانواده هاى عرب اين رفتار هم سرزده ، كه به زنان و مخصوصا دختران خود در امر ازدواج استقلال داده ، و رعايت رضايت و انتخاب خود او را كرده باشند، كه اين رفتار از عرب ، شبيه همان عادتى است كه گفتيم در اشراف ايرانيان معمول بود، و خود يكى از آثار امتياز طبقاتى در جامعه است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 403
و به هر حال رفتارى كه عرب با زنان داشت ، تركيبى بود از رفتار اقوام متمدن و رفتار اقوام متوحش ، ندادن استقلال به زنان در حقوق ، و شركت ندادن آنان در امور اجتماعى از قبيل حكومت و جنگ و مساله ازدواج و اختيار دادن امر ازدواج به زنان اشراف را از ايران و روم گرفته بودند، و كشتن آنان و زنده به گور كردن و شكنجه دادن را از اقوام بربرى و وحشى اقتباس كرده بودند، پس محروميت زنان عرب از مزاياى زندگى مستند به تقديس و پرستش رئيس خانه نبود، بلكه از باب غلبه قوى و استخدام ضعيف بود.
و اما مساله ((پرستش )) در بين عرب اينچنين بود كه همه اقوام عرب (چه مردان و چه زنان ) بت مى پرستيدند، و عقائدى كه درباره بت داشتند شبيه همان عقائدى است كه صابئين در باره ستاره و ارباب انواع داشتند، چيزى كه هست بت هاى عرب بر حسب اختلافى كه قبائل در هواها و خواسته ها داشتند مختلف مى شد، ستارگان و ملائكه (كه به زعم ايشان دختران خدا هستند) را مى پرستيدند و از ملائكه و ستاره صورت هايى در ذهن ترسيم نموده و بر طبق آن صورتها، مجسمه هائى مى ساختند، كه يا از سنگ بود و يا از چوب ، و هواها و افكار مختلفشان به آنجا رسيد كه قبيله بنى حنيفه بطورى كه از ايشان نقل شده بتى از ((خرما))، ((كشك ))، ((روغن ))، ((آرد)) و... درست كرده و سالها آن را مى پرستيدند و آنگاه دچار قحطى شده و خداى خود را خوردند!.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش دوم2⃣ ●وضع زن در عرب و محیط زندگی اعراب البته از بعضى خانواده هاى
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش دوم3⃣
●وضع زن در عرب و محیط زندگی اعراب
شاعرى در اين زمينه چنين گفت :
اكلت حنيفة ربها
زمن التقحم و المجاعة
لم يحذروا من ربهم
سوء العواقب و التباعة
قبيله بنى حنيفه در قحطى و از گرسنگى پروردگار خود را خوردند ونه از پروردگار خود حذر كردند، و نه از سوء عاقبت اين كار پروا نمودند!!
و بسا مى شد كه مدتى سنگى را مى پرستيدند، اما آنگاه كه به سنگ زيبائى مى رسيدند سنگ اول را دور انداخته و دومى را براى خدائى بر مى گزيدند، و اگر چيزى پيدا نمى كردند براى پرستش مقدارى خاك جمع نموده و گوسفند شيردهى مى آوردند و شيرش را روى آن خاك مى دوشيدند، و از آن گل بتى مى ساختند و بلا فاصله به دور همان بت ، طواف مى كردند!
و زنان محروميت و تيره بختى هائى كه در اين جوامع داشتند در دل و فكر آنان ضعفى ايجاد كرد، و اين ضعف فكرى اوهام و خرافات عجيب و غريبى در مورد حوادث و وقايع مختلف در آنان پديد آورد، كه كتب تاريخى اين خرافات و اوهام را ضبط كرده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 404
و اين بود خلاصه اى از احوال زن در مجتمع انسانى در ادوار مختلف قبل از اسلام ، و در عصر ظهور اسلام.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(علیهم السلام) توسط وهابیون ملعون تسلیت باد●■
#آیتالله_بهجت_قدسسره:
■جاهلها گمان میکنند که با تخریبات قبور ائمه(علیهم السلام) میتوانند تشیّع را ریشهکن کنند. شیعه و سادات آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ دیدهاند و پس از تبدیل تخریبات به تعمیرات، بر قوّۀ ایمان ایشان در صورت و معنا افزوده شده است...
□○بیانیه محکومیت تخریب قبور ائمه، درس خارج فقه(حج)، ١٠ اسفند ١٣٨۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #مثل_چمران_بمیرید...●□
#امام_خمینی(ره) :
□●چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد، ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید، مثل این سربازهائی که در مرزها کشته می شوند بمیرید.
□● #امام_خمینی
صحیفه نور،جلد ۱۵،صفحه ۳۲●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری○□
#انتظار
#ريشههاى_انتظار1⃣
□○انتظار مىتواند در نابسامانىها ، در ظلم و جنگ ، در جهل و خدعه و در فقر و مسكنت ، ريشه داشته باشد.
□○آدمى مىتواند امن و صلح و عدل و قسط و آگاهى و حكمت و بىنيازى و غنا و آرامش و قرار قلبى را توقع داشته باشد و اگر در واقعيت موفق نشد به رؤيا، به تخيّل، به هنر، دل ببندد و يا در راه تحقق اينها قدم بردارد و كار كند و آماده شود كه انتظار درست، زمينه سازى مناسب است.
□○چه موفقيت تحقق بيابد و يا شكست روى بنمايد و يا درگيرى ادامه يابد كه انتظارِ به معناى آمادگى و تهيّؤ، ملازم با پيروزى و موفقيت نيست.
اين نابسامانىها يكى از اساسىترين ريشههاى انتظار عمومى است و عموم مردم بيشتر با اين نابسامانىها تحريك مىشوند و سر بر مىدارند.
□○تو می آیی ص۱۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□ □لم یلد و لم یولد3⃣ □ولم یکن له کفوا احد4⃣ □و اين معناى از #كفو بو
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□
□لم یلد و لم یولد3⃣
ولم یکن له کفوا احد4⃣
□اما اينكه #متولد نشدن چيزى از خدا فرع صمديت او است، #بيانش اين است كه ولادت كه خود نوعى #تجزى و قسمت #پيرى است به هر معنايى كه تفسير شود، بدون #تركيب تصور ندارد، كسى كه مى زايد و چيزى از او #جدا مى شود بايد خودش داراى #اجزايى باشد، و چيزى كه جزء دارد #محتاج به جزء #خويش است، چون بديهى است موجود #مركب از چند چيز وقتى آن موجود است كه آن چند جزء را داشته باشد، و خداى سبحان #صمد است هر محتاجى در حاجتش به او منتهى مى گردد، و چنين كسى #احتياج در او تصور ندارد.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■یکی از مواردی که بخصوص در اعمال حج از سوی وهابیان به وفور دیده میشود برخورد آنان با زیارت ائمه علیهم السّلام است، عقیده آنان در این رابطه چیست؟
■وهابیها رفتار ظاهری را ملاک عمل دانسته و برای نیّت اعتباری قائل نیستند. درحالیکه عمل عبادی بدون نیّتِ عبادت، عبادت تلقی نمیشود، چنانکه اگر عدهای توریست به دور کعبه برای دیدن این بنا بچرخند عمل عبادی انجام ندادهاند. در رابطه با سجده بر مهر نیز میتوان موارد مشابهی آورد،
■اولاً سجده کردن «بر» چیزی مثل مهر یا سجده کردن «برای» آن چیز متفاوت است.
■ثانیاً در قرآن خداوند به فرشتگان میفرماید: برای آدم سجده کنید. آیا ملائک که برای آدم سجده کردند شرک ورزیده و خدا آنها را امر به شرک فرمود؟!
■یقیناً ملائک در سجده برای آدم قصدشان عبادت آدم نبوده، بلکه اطاعت از خدای متعال بوده است. لذا سجده بر همه چیز اعم از مهر (خاک) یا قالی و موکت یا هر چیز دیگری که وهابیها سجده بر آن را جایز میدانند، عمل شرک آلودی نیست. البته سجده کردن برای غیر خدا در دین مبین اسلام حرام است و افعال حرام نظیر خوردن شراب، قتل نفس و... اگرچه گناه بزرگ محسوب میشود، اما فاعل به آن با وجود گناهکار بودن، مشرک نمیشود. بنا براین شیعه که بر خاک و نه برای خاک سجده میکند را به هیچ وجه نمیتوان مشرک تلقی کرد....
☑️خدای وهابیون، خدای مجسّم است
■●گفتگو با استاد مهدی طیّب
«روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸»●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□انحطاط هنگامی شروع می شود که فکر در رسوم و عادت ها اسیر می گردد، وابستگی های فکری خطرناک تر از وابستگی های دنیوی هستند، زیرا وابستگی های فکری، باب گفتگو را می بندد.
□دکتر ابراهیمی دینانی□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○انسان را قابليت و لياقتى است كه اگر نهال وجودش را به دست مربيان كامل و مكمل بسپارد،
□○و دستورالعمل باغبان دين و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شؤون زندگيش پياده كند.
□○آنچنان عروج وجودى و اشتداد روحى پيدا مى كند كه اگر در مقام تمثيل بخواهيم حقيقت آن را بازگو كنيم و نمايش دهيم، شجره طوبى الهى مى شود كه اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤتى اءكلها كل حين باذن ربها.
#شرح_دفتر_دل
□استاد صمدی آملى□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□ □لم یلد و لم یولد3⃣ ولم یکن له کفوا احد4⃣ □اما اينكه #متولد نشدن چ
□بیان آیات (۴) سوره توحید□
□و لم یکن له کفوا احد4⃣
#تفسیرالمیزان
□و اما اينكه #كفو نداشتنش متفرع بر #صمديت او است، #بيانش اين است كه كفو چه اينكه كفو در #ذات خداى تعالى فرض شود و چه كفو در #فعل او، وقتى تصور دارد كه كفو #فرضى در عملى كه در آن عمل كفو شده #مستقل در ذات خود و #بى نياز از خداى تعالى باشد، و گفتيم كه خداى تعالى #صمد است و صمد #على_الاطلاق هم هست، يعنى همان كفو فرضى در آن عمل كه كفو فرض شده #محتاج او است و بى نياز از او نيست، پس كفو هم نيست.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei