□● #اینگونه_بود ...
آیتالله بهجت قدسسره●□
□یکسال و اندی از فوتش میگذشت
و هنوز نتوانسته بودیم سنگنشانی بر مزارش بگذاریم.
□ذهنم مشغول این بود که بر روی آن،
چه باید نوشت و چه کسی باید بنویسد؟
اما راه به جایی نبردم؛
با دوستان مشورت کردم. متنهایی را هم آوردند
یک نفر خوشنویس داوطلب شده بود که سنگ را بنویسد.
□سردرگمی من را که دید، گفت: «چه میخواهید بنویسید؟! چگونه معرفیاش کنید؟ مگر او را شناختهاید؟!»
حرفش حساب بود،
آنقدر که حساب و کتابهایم را به هم ریخت.
گفتم: «بالاخره جملهای باید نوشت»؛
گفت: «آن را بنویس که خودش مینوشت.»
□سنگ مزارش را آماده کردند،
عبارتی را نوشتیم که رضایت داد بر رسالهاش بنویسیم:
«اَلعَبد، محمدتقی بهجت»
سنگ را دیدم؛ تازه فهمیدم او زنده است.
خود، آنچه میخواست،
سنگ را هم همانگونه مدیریت کرد.
□●(این بهشت، آن بهشت، ص٩۵-٩۶؛ بر اساس خاطرۀ حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●■(۱)
#شهادت_در_راه_تهذیب_نفس
■محور ارزيابی كمالها در اسلام، همانا شهادت است كه ارج دانش انديشوران را با آن ارزيابی مینمايند، گرچه مِداد و مُركّب عالِم متعهّد كه بر صفحه زرين كتاب، رقم ميخورد، مايه صلاح دل و نجاح روح است، ليكن اگر در مسير حفظ ارزشهای #شهادت نباشد، هرگز با آن مقياس #سنجيده نخواهد شد، چه رسد به اينكه بر آن فزونی گيرد.
■از اينكه مركّب قلمانديشوران با شهادت در راه حقّ مقايسه شده است، معلوم میشود كه وظيفه يك #انديشور باهوش در صحنه #جهاد_اكبر، فقط يكی از دو چيز است؛
يا پيروزی بر هوا و سلطه بر اغراض نفسانی و غرايز حيوانی
يا شهادت در راه تهذيب و تسليم خواستههای اهريمن درون و بيرون نشدن و به دام اسارت هوس تن ندادن.
■●سروش هدايت جلد۱ -صفحه۷۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی●■(۱) #شهادت_در_راه_تهذیب_نفس ■محور ارزيابی كمالها در اسلام
■●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●■(۲)
#شهادت_در_راه_تهذیب_نفس
■اگر دانشمندی توان چيرگی بر دشمن درون را پيدا كرد و در ميدان #تهذيب روح بر نَفْس مُسَوّله و نَفْس اَمّاره فايق آمد، به فيض فوز عظيم نايل آمده است و اگر هم بر اميال باطل خود پيروز نشد، لااقل اسير آن هم قرار نگرفت و تا پايان عمر در جنگ با دشمن و گريز از او بسر برد و سرانجام بدون تسليم شدن رحلت كرد، همانند قَتيل در معركه نبردْ پاداش #شهيد را خواهد داشت.
■●سروش هدايت جلد۱ -صفحه۷۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات (۴) سوره توحید□ □و لم یکن له کفوا احد4⃣ #تفسیرالمیزان □و اما اينكه #كفو نداشتنش متفرع
□بیان آیات (۴) سوره توحید□
□و لم یکن له کفوا احد4⃣
□بنابر اين روشن شد كه #نفى در دو آيه، متفرع بر صمديت خداى تعالى است، و مال #صمديت خداى تعالى و #فروعات آن به اثبات #يگانگى خدا در #ذات و #صفات و #افعال او است، به اين معنا كه خداى تعالى در ذاتش #واحد است و چيزى #شبيه به او نيست، نه در ذاتش و نه در صفات و افعالش، پس ذات خداى تعالى به ذات خود او و براى ذات خود او است، بدون اينكه #مستند بغير خودش باشد و بدون اينكه محتاج #بغير باشد، به خلاف #غير خداى تعالى كه در ذات و صفات و افعال خود #محتاج خداى تعالايند، و او است كه به #مقتضا و #لياقت ساحت كبريايى و عظمتش موجودى را با صفات و افعال #معين خلق مى كند، پس حاصل مفاد سوره اين است كه، خداى تعالى را به صفت #احديت و #واحديت توصيف مى كند.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●راه درمان وسواس●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■خواهران و برادران، بسياری از شما دارای وساوس هستيد
تنها راه علاج وسواس عدم اعتناء وعدم تمرکز روی مساله ای است که درگیر آن شده اید.
■اين افكار كه به ذهنتان مي آید، رویش توقف نكنيد ، روی آنها متمرکز نشوید، ذهنتان را به موضوع دیگری مشغول کنید
■در وسواس ، شيطان سر نخ را به انسان میدهد، اگر سرنخ را گرفتید و کشیدید ، تا قيامت بايد این قرقره ی نخ را بكشيد که موجب مختل شدن زندگی خودتان و بقیه میشود!
■متاسفانه بعضی برای درمان اين وساوس به دعانويس ها و مدعيان دروغی مراجعه میکنند و آنها هم با دریافت مبالغ زیاد ، دستور العمل میدهند!
بدانید تمام اینها دروغ گو و دکان دار هستند!
علاج وسواس در عدم اعتناء است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علی_صفایی_حائری:
□○توزيع ثروت و نفى اختلاف طبقاتى○□
□○«وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ» ؛ ثروتهايمان را بايد از گرفتارىها آزاد كنيم؛ چون وقتى كه ثروت متورّم و جمع شد، گرفتارى و طبقات و اختلاف به وجود مىآورد، ذلت و بدبختى و هلاكت به وجود مىآورد. جامعهاى كه ثروتمند و فقير دارد، فقيرش خواه و ناخواه مريض و ضايع و فاسد مىشود و اين است كه اگر در جايى از اين جامعۀ مرتبط و هماهنگ فسادى به وجود آمد، فساد حبس نمىشود و سرايت مىكند.
من نمىتوانم در برج عاج خود محبوس بشوم و خلق در گرفتارىها فرو بروند؛ كه اين گرفتارى قطعاً به من هم سرايت مىكند.
□○در جامعهاى كه فقر و سرقت و زنا و فساد و بى شخصيتى آمد، اين فساد و ميكروب در من هم نفوذ مىكند و مرا هم ضايع مىكند. اين است كه ثروتهايم را بايد از تبعات و بدىهايى كه به دنبال آن هست، آزاد كنم و پاك كنم.
□○«وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ» : ثروت، نجاست و كثافت دارد و فساد به بار مىآورد، مگر آنجا كه حقوقى از آن بيرون برود و پاك شود.
□○بهار رويش ، صفحه ۸۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی_ره
□●مَثل انسان در شناخت خداوند مثل کسی است که دو دست خویش را به آب دریا نزدیک کند وبخواهد از آن تناول کند
□●او فقط می خواهد آب بنوشد و ابداً مقدار برای او مطرح نیست
□●الا اینکه بیشتر از اندازه دو دستش نمی تواند از دریا آب بدارد.
#یاعلی
□● مجموعه رسائل ص ۲۲۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei