■●در فکرِ هم، یارِ هم، غمخوارِ هم باشیم●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●انبیا و ائمه علیهمالسلام نیامدهاند که بگویند مردم از دنیا هیچبهرهای نداشته باشند، بلکه آمدهاند طریقه دنیاداری با سعادت و عزت و… را هم به ما نشان بدهند.
■●انفاق، احسان، صداقت، دوستی و محبت و در فکر هم بودن یکی از راههای سعادت دنیوی ماست.
■●اگر در فکر هم، یار هم، غمخوار هم باشیم، در واقع در فکر خود هستیم و در نتیجه دنیای خود را هم نگهداری کردهایم. ...
■●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در كتاب #خصال از #على (علیه السلام) آمده كه در ضمن حديث #چه
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□در #كافى به سند خود از #محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: از عبد #صالح #موسى بن جعفر (علیه السلام) از #مفاد كلام خداى عزوجل پرسيدم كه می فرمايد: (الذين هم عن صلاتهم ساهون)، فرمود: كسى است كه حق نماز را #ضايع كند.
#مؤلف: و اين مضامين در رواياتى ديگر نيز آمده است.
□و در #الدرالمنثور است كه #ابن_جرير و ابن ابى حاتم و #بيهقى در كتاب #سنن خود، از #على بن ابيطالب روايت كرده اند:
كه در تفسير (الذين هم يراون) فرمود: يعنى با نماز خود #ريا مى كنند.
□و نيز در #همان كتاب آمده كه #ابونعيم و #ديلمى و #ابن عساكر از #ابوهريره نقل كرده اند كه گفت: #رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در #تفسير آيه و (يمنعون الماعون) فرمود: #ماعون همه آن چيزهايى است كه مردم به عنوان #كمك در بين خود #عاريه مى دهند و مى گيرند، از تبر گرفته تا ديگ و دلو و نظاير آن.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: از
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□در #كافى به سند خود از #ابوبصير از امام #صادق (علیه السلام) روايت آورده كه در #ضمن حديثى فرمود:
منظور از #ماعون در جمله (و يمنعون الماعون ) #قرضى است كه بدهى و #احسانى است كه بكنى، و #اثاث خانه اى است كه به #عاريه بدهى، #زكات هم يكى از #مصاديق ماعون است.
□ #مؤلف: در اين روايت ماعون به #زكات هم تفسير شده، و اين تفسير از طرق #اهل سنت نيز از #على (علیه السلام) روايت شده، نظير روايتى كه در #الدرالمنثور به اين عبارت آمده: (ماعون) #زكات_واجب است كه از آن #مضايقه مى كنند، و به #نماز خويش خودنمايى و #ريا مى كنند، و #مانع زكات خود مى شوند.(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #ابوبصير از امام #صادق (علیه السلام)
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□و در #الدرالمنثور است كه #ابن قانع از #على بن ابیطالب روايت كرده كه گفت: از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) شنيدم مى فرمود: مسلمان #برادر مسلمان است، وقتى با او #برخورد مى كند، سلامش مى گويد، و او سلام را به وجهى #بهتر به وى بر میگرداند، يعنى او بايد #سلام كند و اين بايد #عليك بگويد و بايد كه ماعون را از او #دريغ ندارد. پرسيدم يا رسول اللّه ماعون چيست؟ فرمود: از #سنگ گرفته تا آهن و از #آب گرفته تا هر چيز ديگر.
□ #مؤلف: رسول خدا در روايتى ديگر آهن را به #ديگ هاى مسين و #تبر آهنين، و سنگ را به ديگهاى سنگى #تفسير فرموده است.(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#در_پیشگاه_الهی_بگویید_چشم..
□نه عقل ما از عقل خاتم الانبیاء قویتر است و نه کشف ما از کشف اتم خاتم الانبیاء قویتر است.
□تمام عُلَما و دانشمندان عالم هم جمع بشوند
هرگز ابن سیناها
و محی الدین ها،
از اولین و آخرین هرگز به قیاس با صاحب عصمت در نمی آیند.
□ببینید صاحب عصمت چه جوری در پیشگاه الهی زانو زدند
و گفتند، #چــــــــــــشـم
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
○بالغ آنست که غرق دنیا نیست
○کودک آنست که فکر فردا نیست
□○کودک چون در اکنون است شاد است و فکر بازی و لذت بردن از آنست و فکر فردا را نمی کند اما کسی که به بلوغ فکری و عقلی می رسد در می یابد که غیر از این دنیا چیز دیگری هست و خود را غرق در دنیا نمی کند و میفهند خدا و آخرت و فرای این ماده را و فرجام شناس و آغاز شناس می گردد.
□○دکتر ابراهیمی دینانی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش سوّم○□ ۶- «و
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم○□
۷- «الْفَقْرُ فی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْغِنى»
□○اگر با رفتن راه خدا، فقر گریبانگیر او شد، دید اگر راه خدا را برود؛ فرمان خدا را ببرد؛ حلال و حرام را مراعات کند و رضایت الهی را در نظر بگیرد؛ ثروتهای انبوه به دستش نمیآید و فقیر میشود؛ این فقری که با رفتن راه خدا برایش پیش میآید؛ برای او محبوبتر و دوست داشتنیتر از ثروت سرشار است.
#ادامه_دارد....
□○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●مستحب است در آغاز نماز ابتدا سه تکبیر گفته شود و چهارمین تکبیر را شخص به قصد تکبیرةالاحرام بگوید.
□●نمازگزار با هر تکبیر، یکی از نفسهایش را کنار میاندازد و با توجّه به چهار نفس انسان، بعد از تکبیر چهارم چیزی از او باقی نمیماند و این خود خداست که از این پس نماز را میخواند و خود اوست که در نماز، حامد و مسبّح خود است و هم اوست که در نماز، خود را تعظیم و تکبیر و تهلیل مینماید.
□●همین طور مستحب است ابتدای نماز، شش تکبیر گفته شده و تکبیر هفتم به قصد تکبیرةالاحرام ادا شود. اگر نمازگزار چنین کند، با این هفت تکبیر، از هفت پردهی دل، یا هفت طبقهی آسمان عبور کرده و به جایی میرسد که جز خدا احدی نیست.
#یاعلی
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
نماز یکشنبه ی ماه ذی القعده فرصت خوبی برای توبه و بندگی
#و_بندگی_خدا_روزیتون✋
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش ششم
وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوت وَ جُنُودِهِ...
● استعاره از كنايه اى لطيف در: ((ربنا افرغ علينا صبرا))
كلمه ((بروز)) به معناى آشكار شدن است ، و به همين جهت بيرون شدن هماورد از لشگر دشمن و مبارزه طلب كردن او را ((براز)) مى گويند، و كلمه ((افراغ )) كه فعل امر ((افرغ ))، مشتق از آن است به معناى ريخته گرى است ، يعنى فلز آب شده اى را در قالب بريزند، و منظور از آن در اينجا اين است كه خداى تعالى صبر را در دل آنان و به قدر ظرفيت دلهايشان بريزد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 444
پس در حقيقت اين تعبير، استعاره از كنايه لطيفى است ، و همچنين تثبيت اقدام كنايه است از اينكه ايشان را در جهاد ثابت قدم كند تا فرار نكنند.
فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ
((هزم )) به معناى دفع كردن دشمن است .
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ...
همه مى دانند كه منظور از فساد زمين ، فساد سكنه زمين است ، يعنى فساد اجتماع انسانى ، البته اگر به دنبال فساد اجتماع ، خود كره زمين هم فاسد شود، اين فساد به تبع منظور آيه مى شود، نه بالذات ، و اين خود يكى از حقايق علمى است كه قرآن از آن پرده بردارى كرده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□شب بیستوپنجم[ماه ذیالقعده]، شب دحوالأرض است؛ شبی که رحمت خدا از آسمان فرود آمد. سپریکردن این شب به عبادت، سفارش شده است. (اقبالالاعمال، ج٢، ص٢١) سیّد، روایات گوناگونی در فضیلت روزه روز دحوالأرض نقل فرموده است. (ج٢، ص١٧و٢١) در روایتی از امام رضا علیهالسلام روزه این روز، برابر با روزه شصت سال دانسته شده است. این روز، دعای مخصوصی هم دارد. (ج٢، ص٢٢)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره قریش در تفسیرالمیزان□
□به نام خداوندى كه رحمت عامش شامل همه و رحمت خاصش از آن مومنين است.
□(خدا با اصحاب فيل چنين كرد) براى آنكه قريش با هم انس و الفت گيرند(۱)
□الفتى كه در سفرهاى زمستان و تابستان ثابت و بر قرار بماند(۲)
□پس (به شكرانه اين دوستى) بايد يگانه خداى كعبه را بپرستند(۳)
□كه به آنها هنگام گرسنگى طعام داد(۴)
□و از ترس و خطراتشان ايمن ساخت(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره قریش در تفسیر المیزان□
□اين سوره بر قريش #منت مى گذارد كه خداى تعالى با اين #دفاعى كه از مكه كرد شما را در #انظار، مورد احترام قرار داد تا بتوانيد با #امنيت_كامل بدون اينكه راهزنان #متعرض شما شوند كوچ تابستانى و زمستانى خود را به منظور #تجارت انجام دهيد.
□آنگاه دعوتشان مى كند به #توحيد و عبادت رب بيت.
□سوره قریش در مكه نازل شده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●چطور انسان متأثر نباشدازاشخاصی که قدرتمندی خودشان را در خون شهیدان ما می بینند؟ آنهایی که برای خودشان و برای قدرت خودشان خون شما جوانها را و شما معلول ها را وسیله قرار می دهند از فطرت انسانی خارجند،اینها حیواناتی هستند بصورت انسان.
□●صحیفه نور ، جلد ۱۳ ، صفحه ۲۲۳
بیانات حضرت امام خمینی(ره)در جمع گروهی از معلولین انقلاب اسلامی
مورخ: ۱۳۵۹/۱۰/۰۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم○□ ۷- «ا
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم○□
□۸- «و الذُّلُّ فِی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ»
□○اگر راه خدا را رفت، حرف حقّ را زد و چیزی را که خدا راضی بود، گفت و درپی آن، همه او را مذمّت کردند؛ طرد نمودند؛ به او تهمت زدند؛ او را خوار کردند؛ جایگاههای اجتماعیاش را از او گرفتند؛ سِمَتهایش را از او ستاندند؛ او را مورد توهین قرار دادند و از بلندگوهای مختلفی که در اختیارشان بود، برای تخریب شخصیت او و خوار کردن و ذلیل کردن او استفاده کردند، او که از رهگذر عمل به رضایت الهی چنین شرایطی برایش پیش آمده است، این شرایط خواری در راه رضایت خدا را به مراتب از عزّت به دست آمده از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا بیشتر دوست میدارد.
□○او میداند که اگر چاپلوسی فلان مقام را کنم؛ مدّاحی فلان شخصیت را کنم؛ خیلی برای من نافع است؛ شغلها و جایگاههای اجتماعی بلند به من میدهند؛ فردا مرا خطیب نماز جمعه میکنند؛ پس فردا مرا سخنران فلان برنامهی تلویزیونی میکنند؛ خیلی به من موقعیت میدهند؛ خیلی شرایط مطلوبی برایش فراهم میشود؛ امّا میداند راهی را میرود که رضایت دشمن خدا، شیطان و نفس در آن است؛ نه رضایت خدا. راه عزّت به دست آوردن بین اهل دنیا و راه چاپلوسی، تملّق، سرسپردگی و وابستگی به جناحها و شخصیتها را برای رسیدن به موقعیتهای بلند، بلد است. فکر نکنید او بلد نیست؛ امّا او خواری ناشی از رفتن راه خدا را به مراتب بیشتر دوست میدارد؛ تا عزّت، محبوبیت و مشهوریت از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا.
#ادامه_دارد....
□○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲○□
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●زیارت امام رضا علیه السلام از دور و نزدیک●□
□●۲۳ ماه ذیقعده، یکی از دو نقل #شهادت_امام_رضا علیه السلام در سال ۲۰۳ هـ ق است. یکی از نقل ها، آخر ماه صفر و نقل دوم همین ۲۳ ذیقعده است. البتّه ۲۳ ذیقعده روز زیارتی مخصوصه ی علیّبنموسیالرّضا علیه السلام است و تأکید شده که اهل مراقبه در آن روز چه از نزدیک و چه از دور حضرت را زیارت کنند. خود این تعبیر از نزدیک و از دور هم تعبیر قابل تأمّلی است.
□●گاهی نزدیکی و دوری به لحاظ مکانی است؛ یعنی عدّه ای توفیق پیدا می کنند به مشهد مشرّف می شوند و در حرم علیّبنموسی الرّضا علیه السلام عرض ادب و ارادت و سلام خودشان را تقدیم می کنند. بعضی هم موفّق نمیشوند و از شهرها و سرزمین های دیگر به محضر آن بزرگوار سلام می کنند. این یک معنای زیارت نزدیک و دور است؛ امّا معانی متعدّد دیگری هم دارد.
□●یکی دیگر از معانی آن، نزدیکی و دوری باطنی و معنوی است؛ یعنی چه کسی که خودش را نزدیک می بیند و چه کسی که خودش را خیلی دور می بیند، خیلی محروم و آلوده می بیند، او هم خود را از عرض ادب و سلام به محضر حضرت محروم نکند. گفت:
●بنازم به بزم محبّت که آنجا
●گدایی به شاهی مقابل نشیند
□●خود زیارت هم معانی مختلفی دارد؛ همین ادبِ تقدیمِ سلام به محضر امام معصوم را زیارت حضرت می گویند؛ ولی حقیقت زیارت چیز دیگری است. حقیقت زیارت، دیدن است.
□●اگر فرمودند زیارت علیّبن موسی الرّضا علیه السلام در این روز مؤکّد است، یعنی سعی کن خود حضرت را زیارت کنی؛ نه اینکه بروی مرقد حضرت را ببینی؛ خود حضرت را ببین! سعی کن حقیقت نورانی حضرت را در باطن خودت ملاقات کنی؛ ان شاءالله.
□●در محضر استاد مهدی طیب
#ماه_ذیالقعده
#امام_رضا_علیه_السلام●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●زیارت امام رضا علیه السلام از دور و نزدیک●□ □●۲۳ ماه ذیقعده، یکی از دو نقل #شهادت_امام_رضا علیه ا
□صلوات خاصه #امام_رضا عليه السلام□
□اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.□
■● #استاد_علی_صفایی_حائری:
بعضىها خيال مىكنند كه از رسول و از على بالاترند...●■
■بعضىها خيال مىكنند كه از رسول و از على بالاترند؛ چون آنها با عمل و بلاء همراه بودند و اينها مىخواهند با ادّعاى ولايت و محبّت، با علىهمراه باشند.
■راستى كه شيطان بىكار نمىنشيند و سماجت مىكند. آخر چگونه مىشود ريشهى عشق على ، عمل معاويه را و ميوهى او را بار بياورد. تو را گول نزنند، كه: معرفت و فكر؛ و محبّت و قلب؛ و عمل و تقوا، مركبهايى هستند كه با بلاى خدا و امتحان او همراه مىشوند و مىرسانند.
☑️اين راه را، حسين با سر رفته، تو چگونه مىخواهى با غرور و بىاعتنايى و با خور و خواب و ولنگارى به انجام برسانى؟
☑️خدايى كه، عشق مقدّس او حسين، با هر تنفس و دمزدن، فوارههاى خونش، از زير حلقههاى زرهش به آسمان سر مىكشيد، چگونه از من، كه نور چشم شيطان هستم و همراه فوارههاى عُجب و غرور، پذيرايى مىكند؟ و چگونه مرا به ضيافت خويش مىخواند؟
#یاعلی
■●نامه های بلوغ، صفحه ۳۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei