eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 260-258 بقره قسمت دوم بخش چهارم ● گفتارى درباره اينكه احسان وسيله هدايت و ظلم باعث گمراهى است اين حقيقت كه در چند سطر قبل ذكر شد كه ظلم و فسق علت محروميت است ، حقيقتى است ثابت و قرآنى ، حقيقتى است كلى و استثنا ناپذير، كه قرآن با تعبيرات مختلف آن را ذكر فرموده ، و آن را زيربناى حقايق بسيارى از معارف خود قرار داده است ، حال بايد ديد با اينكه به حكم آيه : ((الذى اعطى كل شى ء خلقه ثم هدى ، خداى تعالى همه موجودات را به سوى كمال وجودشان هدايت كرده )) چه مى شود كه ستمكاران از اين هدايت محروم مى شوند، و ظلم گمراهشان مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 260-258 بقره قسمت دوم بخش چهارم ● گفتارى درباره اينكه احسان وسيله هدايت و ظلم باعث گمراهى است
آیات 260-258 بقره قسمت دوم بخش پنجم ●بیان دو مقدمه براى روشن شدن وجه محروميت ظالمين از هدايت الهى به سوى كمال براى روشن شدن اين مطلب بايد به دو مقدمه توجه كرد. 1 - آيه نامبرده دلالت دارد بر اينكه هر موجودى بعد از تماميت خلقتش با هدايتى از ناحيه خداى سبحان به سوى مقاصد وجودش و كمالات ذاتش هدايت شده است ، و اين هدايت تنها از اين مسير صورت گرفته كه بين هر موجود با ساير موجودات ارتباط برقرار است ، از آنها غير استفاده مى كند، و به آنها فايده مى رساند، از آنها اثر مى پذيرد، و در آنها اثر مى گذارد، با موجوداتى دست به دست هم مى دهد، و از موجوداتى جدا مى شود، به بعضى نزديك و از بعضى دور مى شود، چيزهائى را مى گيرد و امورى را رها مى كند، و از اين قبيل روابط مثبت و منفى . 2 - در امور تكوينى اشتباه و غلط نيست ، يعنى ممكن نيست موجودى در اثر بخشيدنش اشتباه كند، و يا در تشخيص هدف و غرض ، دچار اشتباه گردد، مثلا آتش كه كارش سوزاندن است ، ممكن نيست با هيزم خشك تماس بگيرد و آن را نسوزاند، و يا به جاى سوزاندن آن را خشك كند، و جسم داراى نمو همچون نباتات و حيوانات كه از جهت نموش رو به ضخامت حجم است ، ممكن نيست اشتباه نموده ، به جاى كلفتى نازك شود، و همچنين هر موجودى ديگر، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 545 و اين همان است كه آيه : ((ان ربى على صراط مستقيم )) به آن اشاره دارد، پس در نظام تكوين نه تخلف هست و نه اختلاف . لازمه اين دو مقدمه يعنى ((عموم هدايت )) و ((نبودن خطا در تكوين ))، اين است كه براى هر چيزى روابطى حقيقى با ديگر اشيا باشد، و نيز بين هر موجود و بين آثار و نتايج آن - كه آن موجود براى آن نتايج خلق شده - راهى و يا راههائى مخصوص باشد، بطوری كه اگر آن موجود آن راه و يا راهها را پيش بگيرد به هدفش كه همان داشتن آثار است مى رسد. ما هم اگر بخواهيم از آثار و نتايج آن موجود بهره مند شويم بايد آن را به همان راه بيندازيم ، مثلا يك دانه بادام وقتى درخت بادام مى شود، و استعداد درخت شدنش به فعليت مى رسد كه راهى را برويم كه منتهى به اين هدف مى شود، اسباب و شرايطى را كه خاص رسيدن به اين هدف است فراهم سازيم . و همچنين درخت بادام وقتى به ثمر مى رسد كه استعداد به ثمر رسيدن را داشته باشد و اين راه مخصوصش هم طى شود، پس چنين نيست كه هر سببى بتواند هر نتيجه اى بدهد همچنان كه خداى تعالى فرمود: ((و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه ، و الذى خبث لا يخرج الا نكدا)) عقل و حس خود ما نيز شاهد اين جريان است ، وگرنه قانون عليت عمومى ، مختل مى شود. بعد از بيان اين دو مقدمه روشن گرديد كه نظام صنع و ايجاد، هر چيزى را به هدف خاص هدايت مى كند، و به غير آن هدف سوق نمى دهد، و اين هدایت را هم از طريق مخصوص انجام مى دهد، و از غير آن راه هدايت نمى كند، ((صنع الله الذى اتقن كل شى ء)) آرى اين صنع خدا است كه هر چيزى را استوار و محكم كرد، پس هر سلسله از اين سلسله هاى وجودى كه لا يزال به سوى غايات و آثار خود روانند، اگر يك حلقه از آنها را فرضا مبدل به چيز ديگر كنيم ، قهرا اثر همه سلسله تغيير مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □○چقدر بین افراد تفاوت وجود دارد! همین امور ساده و آشکار مثل نماز، بعضی را به سماوات می‌رساند و برای عده‌ای هیچ خبری نیست، برای بعضی اعلی‌علیین است، و برای بعضی هیچ معلوم نیست که آیا این معجون شور است و یا شیرین؟! □○در محضر بهجت، ج۱، ص۲۸۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■● استاد علی صفایی حائری●■ ■●خستگى، لوس بازى،بى‌ادبى و افسردگى و دلمردگى هم از علامت‌هايى هستند كه نشان مى‌دهند، نيازى در ميان هست و يا روش تو اشتباه است. بايد تجديد نظر كرد و مشورت خواست. ■●قهر و تندى مكرر، جسارت مى‌آورد و حرمت‌ها را مى‌درد. پس از جذب و دلبستگى، قهر مى‌تواند اهرم مفيدى باشد بخصوص آنجا كه توضيح و تبيينى هم در كار آمده باشد و در هنگام مناسبى انجام شده باشد. ■●در لحظه‌اى كه همسر تو انگيزه‌ى درگيرى دارد و مقاومت نشان مى‌دهد، درگيرى را آغاز نكن. در جمع، در برابر چشم حامى و مدافع، درگيرى بى‌زمينه است و زير پاى تو سست است. يا بايد زياده روى كنى و يا شكست بخورى و زمين‌گير شوى. ■●روابط متکامل زن و مرد، صفحه ۲۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●■ ■غم، شب مؤمن است و غمهای بزرگ، لَیلَةُ‌القَدر شیعه است. ■شب برای سالک خیلی خوب و نافع است. هر وقت غمناک شدی، شب است. از شب و فقر و گرسنگی و مریضی و فرار نکن، دم هم نزن، که بهترین عبادت صوم و صمت است. دنیا شب است و قیامت روز و برزخ بینالطلّوعین است. دنیا لیل است. لَیلَةُ‌القَدرِ یعنی قدر لیل دنیا را دانستن و از آن بهره بردن. در آن صورت نزدیکیهای مَطلَعُ الفَجر ملائکه به عبد خدا نازل میشوند و به او سلام میکنند، چون محبّت خدا، بلکه خود خدا میخواهد در آن قلب پا بگذارد. ■هر وقت غصّهای آمد، بلافاصله سرت را به سجده بگذار که سبک میشوی؛ وَ مِنَ اللَّیلِ فَاسجُد. ■خودت که چراغ شدی، دیگر شبی نمیبینی. چند سال است که من شبی نمیبینم. ■●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف)○□ □○این موجودات مادی را که ما خیال می‌کنیم قدرت، علم و هیچ یک از کمالات را ندارند، این طور نیست. ما در حجاب هستیم که نمی‌توانیم ادراک کنیم. همین موجودات پائین هم که از انسان پائین‌ترند و از حیوان هم پائین‌ترند و موجودات ناقصی هستند، در آن‌ها هم همه‌ی آن کمالات منعکس است منتها به اندازه‌ی وجودی خودشان. حتی ادراک هم دارند؛ همان ادراکی که در انسان هست در آن‌ها هم هست. □○«وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ». (اسراء/۴۴) ﻭ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰی ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﻳﺶ ، ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺍﻭ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ، ﻭلی ﺷﻤﺎ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻰﻓﻬﻤﻴﺪ. □○بعضی از باب این که نمی‌دانستند می‌شود یک موجود ناقص هم ادراک داشته باشد، آن را حمل کرده بودند به این که این تسبیح تکوینی است و حال آن که آیه غیر این را می‌گوید. تسبیح تکوینی را ما می‌دانیم که یعنی این‌ها موجوداتی هستند و علتی هم دارند. خیر مسأله این نیست بلکه تسبیح می‌کنند. در روایات تسبیح بعضی از موجودات را هم ذکر کرده‌اند که چیست. در قضیه‌ی تسبیح آن سنگریزه‌ای که در دست رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بوده (آن‌ها) شنیدند که چه می‌گوید. تسبیحی است که گوش من و شما اجنبی از اوست. نطق است، حرف است، لغت است. اما نه به لغت ما و نه نطقش نطق ماست. اما ادراکی است. منتها ادراک به اندازه ی سعه ی وجودی خودش... □○ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●شرح احوال مفسر کبیر قران، صاحب کتاب شریف المیزان●□ □●علامه طباطبایی معتقد بودند که اسلام راستین در اروپا و امریکا نرفته است. زیرا تمام مستشرقینی که از آنجا برای تحقیق در اسلام به سرزمین های اسلامی آمده اند، همگی با اهل تسنن و در ممالک عامه نشین چه در افریقا و مصر و چه در سوریا و لبنان و حجاز و پاکستان و افغانستان رفت و امد داشته؛ و بطور کلی اسلام را از دریچه و دیدگاه عامه بدنیا معرفی کرده اند. و بر این اساس شیعه را یک فرقه منشعب از اسلام می دانند. و روی این زمینه ها شیعه در دنیا معرفی نشده است، در حالیکه شیعه فقط، تنها فرقه ایست که تجلی گاه اسلام راستین است؛ و تشیع؛ حقیقت پیروی از سنت رسول خدا که در ولایت متجلی است می باشد. □●شیعه یگانه فرقه ایست که بدنبال رسول خدا حرکت کرده؛ و قول و عملا اسلام را در خود تحقق بخشیده اند. چون مواضع نقد و تزییف و غش و تحریف، در تواریخ و کتب عامه زیاد است، و در آن کتب مطالبی به رسول خدا نسبت داده شده است که سزاوار مقام پیامبری نیست، و عصمت را نیز از ان حضرت نفی کرده اند، لذا اسلام با چهره واقعی خود در غرب تجلی ننموده و موجب گرایش انها بدین اسلام نشده است. ولیکن شیعه مطلب بخلاف است، سراسر کتب شیعه، رسول الله را معصوم و از خطا و گناه و لغزش ها مصون، و مطالب خلاف مقام پیامبری را ان حضرت نسبت نمی دهند. □●مهر تابان ص۷۳ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا