□○دعای روز سوم ماه مبارك رمضان○□
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِى فِیهِ مِنَ السَّفَاهَهِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِى نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ
□خدایا در این روز مرا هوش و بیداری در کار اطاعتت نصیب فرما
□و از سفاهت وجهالت وکارهای باطل دور گردان
□و از هر چیزی که در این روز نازل می فرمایی مرا نصیب بخش
□به حق جود و کرمت ای بخشنده ترین بخشندگان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز سوم ماه مبارك رمضان○□ □اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْن
#شرح_دعاے_روز_سوم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِے فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
خدایا در این ماہ رمضان روزے ڪن ڪہ من هوشیار بشوم و حافظہ پیدا ڪنم و از خواب غفلت بیدار بشوم! انسان اگر بیدار بشود خیلے لذت مےبرد، نوع انسان ها در غفلت هستند لذا در ماہ رمضان از خدا درخواست ڪنید ڪہ از خواب غفلت بیدار شویم.
#علت_ضعیفے_حافظہ
□یڪے از نعمتهاے بزرگ خدا ذهن است در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظہ مےڪنیم، اگر مےبینید حافظہ ضعیف است و حافظہ درست و حسابے نداریم علت آن گناہ است؛ بہ نامحرم ڪہ نگاہ ڪنے حافظہ مےرود.
○شَڪوتُ الے وَڪیعٍ سوَء حِفظے
○فَارشْدنے اِلے تَرِڪ المعاصے
○و ذلِڪَ اَن حَفِظَ العِلم فَضل
○وَ فَضل اللهُ لایوتے لِعاصے
□شخصے بہ دانشمندے مراجعہ مےڪند و مےگوید؛ من حافظہ ندارم آن دانشمند گفت: گناہ نڪن و علت آن را هم ذڪر ڪرد و گفت: علم یڪ نوع فضیلت و برترے است و خدا این برترے را بہ شخص گنهڪار نمےدهد لذا ڪسے ڪہ اهل گناہ است مجتهد و ملا نمےشود و اگر بخواهد ملا بشود و بہ درد مردم بخورد باید حافظہ داشتہ باشد و لازمہ آن ترڪ گناہ است.
□پس از خدا؛ حافظہ بخواهیم و ترڪ گناہ ڪنیم؛ این دعا را هم بعد از هر نماز بخوانید «سُبْحَانَ مَنْ لَا یَعْتَدِے عَلَے أَهْلِ مَمْلَڪَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِے فِے قَلْبِے نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً إِنَّڪَ عَلَے ڪُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ »ڪہ باعث تقویت حافظہ مےشود قرآن حفظ ڪنید؛ حافظہ زیاد مےشود ؛خواندن آیت الڪرسی حافظہ را زیاد مےڪند و ...
□وَ بَاعِدْنِے فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
خدایا در این روز مرا از ڪارهاے باطل و سفیهانہ دور گردان؛ غیبت نڪنم، دروغ نگویم و ... (سفاهت بہ معناے؛ ڪار بےخردانہ و بچگانہ است.)
□وَ اجْعَلْ لِے نَصِیباً مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ
خدایا هر ڪار خیرے ڪہ در ماہ رمضان نازل ڪردہ اے نصیبے از آن ڪار خیر بہ من برسان.
□شیطان چگونہ از ما دور مےشود
رسول خدا فرمود: آیا شما را خبر ندهم بہ امورے ڪہ اگر بہ آن امور عمل ڪنید شیطان از شما دور مےشود؛ مثل دور بودن مشرق از مغرب؟!
اصحاب گفتند: بلہ یا رسول الله
□حضرت فرمودند: روزہ بگیرید چرا ڪہ روزہ صورت شیطان را سیاہ مےڪند
□یڪے از ڪار هاے خیر روزه گرفتن است از خدا بخواهیم ڪہ در ماہ رمضان مریض نشویم و توفیق روزہ دارے داشتہ باشم، یڪے از ڪارهاے خیر دیگر صدقہ است؛ صدقہ دادن هم پشت شیطان را مےشڪند «و ڪَسْرَ ظَهرہ» و در ادامہ آمده است مواظبت بر عمل صالح؛ نماز شب و دوستے با خدا و استغفار ریشه شیطان را قطع مےڪند.
□وَ اجْعَلْ لِے نَصِیباً مِنْ ڪُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِڪَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین
خدایا هر خیرے ڪہ در ماہ رمضان نازل مےڪنے براے من نصیبے از آن خیر قرار بدہ بہ جود و بخشش خودت اے ڪسے ڪہ جود و بخششت از همہ بخشندگان بیشتر است.
□امام علے (علیہ السّلام) میفرماید: لایرجون احد منڪم إلا ربّہ ولایخافن إلا ذنبہ .{نهج البلاغہ حڪمت ۸۲}
هیچ یڪ از شما جز بہ پروردگار خود امید نبندد و جز از گناہ خود نترسد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●...«فأرسلنا إليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا» (سوره مريم، آيه ۱۷) خداوند ما و شما را توفيق دهد. اگر مقداری مواظب نفس باشيم و اگر قوه خيال را که سرمايه شيرين و گرانقدری است يک مقدار آن را تربيت کنيم و تعليمش بدهيم و در تحت آدابی خاص آن را داشته باشيم، اوائل در خواب و بعد در بيداری اشباح و اشکال و ارواح را میبينيم چنانچه به مريم نشان داده شد.
□●تحف العقول در اوائل حديثی از علی بن شعبه از حضرت رسول - صلی الله عليه و آله - نقل میکند که حضرت فرمود: «مؤمن وقتی ايمانش قوی شد خوابهايش کم میشود و بايد اين طور باشد». وقتی به درجات عالی رسيد ديگر چه حاجت که خواب ببيند، در بيداری مشاهده میکند. روايت خيلی شيرين و عرشی است. مؤمن وقتی ايمانش قوی شد رؤيايش کم میشود و در بيداری میبيند.
#صد_و_ده_اشاره/اشاره ی بیست و هشت
□●علامه حسن زاده ی آملی●□(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۱)
□●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست»
□●حضرت امیر علیه السلام در این جمله قصار، بعد از معرفی ارکان چهارگانه #ایمان و توضیح آنها، به این سوال پاسخ می دهند که « #کفر» چیست؟ حضرت می فرماید:
□●«الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى #التَّعَمُّقِ، وَ #التَّنَازُعِ، و #َالزَّيْغِ، و #َالشِّقَاقِ»؛ کفر نیز چهار پایه دارد، که اولین آنها « #تعمق» است و نتیجه آن این است که چنین انسانی هرگز به راه حق باز نمى گردد؛ «فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ».
□●انسان در محدوده معرفت دینی تا آنجا که محدوده «امکان» است هم راه دارد و هم وظیفه دارد که وارد شود اما در خصوص ذات خداوند که حقیقت نامتناهی بسیطِ محض است #حق_تعمق ندارد، آنجا منطقه ممنوعه است، ما مکلف به برهان هستیم و نه عرفان! مشاهده ذات الهی مقدور هیچ کس نیست و تعمق ممکن است معاذالله به الحاد منتهی شود.
□● #درس_اخلاق ۹۷/۰۲/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۱) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست» □●حضرت امیر علیه السلام
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۲)
□●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست
□●حضرت ادامه می دهند که #رکن_دوم_کفر، «نزاع و ستيز جویی» است، کسی که بر اثر جهل، بسيار به نزاع و ستيز برخيزد، نابينايى او نسبت به حق پايدار خواهد ماند؛ «وَمَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ» چنین شخصی دیگر قدرت تشخیص راه حق را از باطل ندارد.
□●حضرت #رکن_سوم_کفر را «گمراهی از راه حق» بیان می کنند؛ كسى كه از راه حق منحرف شود و به دنبال هوس ها برود خوبى در نظرش بدى و بدى در نظرش خوبى جلوه مى كند و گرفتار مستى این گمراهى مى شود؛ «وَمَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ، وَحَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ، وَسَكِرَ سُكْرَ الضَّلاَلَةِ».
□●حضرت در بیان #رکن_چهارم_از_کفر به «عناد و لجاج» اشاره می کند و می فرماید «وَمَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ، وَأَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ، وَضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ»؛ آن كس كه به #عناد و #لجاج بپردازد راه رسيدن به حق براى او ناهموار مى گردد و كارها بر او سخت و پيچيده مى شود و در تنگنايى كه خارج شدن از آن مشكل است گرفتار خواهد شد.
□● #درس_اخلاق ۹۷/۰۲/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○چون علم خداوند عالم را ایجاد نموده پس کل نظام هستی معلوم حق است. به تعبیر دیگر او علت و اینها معلول اویند، او فاعل، مصوّر، خالق، رازق است و اینها فعل، صورت، مخلوق، مرزوق اویند و همینطور اسماءالله دیگر در این بحث تجلّی می کند.
□○بنابر این تمام عالم، معلول حق است و این معلول بر اساس علم ذاتی پیاده شده و این علم حق هیچ نقصی هم ندارد و حق در پیاده کردن معلول هیچ غرض و مقصودی خارج از ذات خود هم نداشته و همه برگشتش به ذات خودش است که از این در فلسفه تعبیر به عنایت می گردد.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_پنجم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۲) □●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست □●حضرت ادامه می دهند که
□●«گناهکاران #بدهکاران_خدا هستند»●□(۳)
□●«ماه مبارک رمضان، اول سال عرفاست»
□●انسان در دنیا با اجتماع زندگی می کند و مشکلات خود را به کمک دیگران رفع می نماید اما در آخرت، گرچه زندگی جمعی هست اما زندگی اجتماعی نیست؛ یعنی هر کس در کنار سفره خود نشسته و مشکل خود را باید خود برطرف کند لذا هر کس بخواهد در آن دنیا راحت باشد باید سفره و مادبه خود را به همراه داشته باشد و توشه و زاد انسان بعد از مرگ چیزی جز #تقوا نیست.
□●راحله انسان در قیامت که می تواند با آن سریعتر طی مسیر می کند «محبت» است؛ تمام ما محب خدا هستیم چرا که همه هستی ما از خداست، اما تمام تلاش و کوشش ائمه علیهم السلام این است که ما از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسیم!
□●اگر کسی بخواهد از مرحله محب بودن به مرحله محبوب بودن برسد باید از «حبیب الله» پیروی کند لذا خداوند در قرآن به پیامبر(ص لی الله علیه وآله) فرمود از طرف من به مردم بگو از پیامبر من اطاعت کنید و در مدار محبت او حرکت نمایید.
#ادامه_دارد
#یاعلی
□● #درس_اخلاق ۹۷/۰۲/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei