آیات242-228 بقره قسمت پنجم
بخش هشتم
● حكمت تحريم رجوع بعد از طلاق سوم
و در كتاب فقيه از حسن بن فضال روايت آمده است كه گفت : من از حضرت رضا (عليه السلام ) پرسيدم علت اين كه مرد بعد از طلاق سوم نمى تواند در عده رجوع كند، چيست ؟ فرمود: خداى عزوجل براى دو نوبت اجازه طلاق به مردان داده ، و فرموده : ((الطلاق مرتان فامساك بمعروف او تسريح باحسان ))، و منظور از تسريح ، طلاق سوم است ، كه بعد از آن ديگر نمى تواند با همسرش ازدواج كند، براى اينكه نافرمانى خدا را كرده ، چون خداى تعالى طلاق را دوست نمى دارد و اگر ازدواج با همسر مطلقه را بعد از طلاق سوم تحريم كرده ، علتش اين است كه نخواسته مردم امر طلاق را سبك بشمارند و با طلاقهاى پى درپى زنان را اذيت كنند...
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 379
مولف : مذهب ائمه اهل بيت (عليه السلام ) بطورى كه شيعه روايت كرده اين است كه طلاق با يك لفظ و يا در يك مجلس ، فقط يك طلاق است ، هر چند كه گفته باشد: ((طلقتك ثلاثا)) - من سه بار طلاقت دادم ، و اما اهل سنت و عامه رواياتشان مختلف است ، بعضى از آن روايات دلالت دارد بر اينكه سه طلاق به حساب مى آيد و چه بسا كه اهل سنت همين نظريه را از على و جعفر بن محمد (عليهما السلام ) هم روايت كرده اند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● #پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره●□
#سوال| به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟
#جواب: بسمهتعالی، شرط استجابت دعا، ترک معصیت است. «أَوفُوا بِعَهدی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»، [بقره:۴٠] «فَاذْکُرُونی أَذْکُرکُمْ»، [بقره:١۵٢] «أُدْعُونی أَستَجِبْ لَکُمْ» [مؤمن:۶٠].
□●گاهی مصلحت در غیر تعجیل است، و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن است. داعی خیال میکند مستجاب نشده است و اهل یقین میفهمند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۲)
□○در ادامه بخوانید: شکستن بت های ذهنی و انواع آن○□
□اما اینجا این پرسش پیش می آید که تفاوت ذکر با ورد در چیست؟ اینهایی که به زبان می گوییم ورد است یا ذکر است. خوب ما هم اوراد داریم و هم اذکار. ذکر به فکر نزدیکتر است ذکر این است که توجه باطنی به حقّ داشته باشید؛ اما ورد این است که به زبان بگویید البته بدون ورد، ذکر نیست اما اگر ورد فقط به زبان شد و به دل نشد، آن ورد محض است.
□ذکر، یادآوری و توجه با قلب است. اگر ورد با ذکر همراه باشد، و فکر هم باهاش همراه باشد؛ دیگر خیلی عالی است و یکی از بهترین عبادت هاست. و این همه در قرآن تاکید شده است که ذکر بگویید.
□آیات بسیار متعددی در این باب در قرآن کریم آمده و حتی در روایات که اهل ذکر باشید. ذکر خودش نوعی دعاست یعنی توجه به حق تعالی از فقیر مطلق به غنیّ مطلق. که این جز با تقاضا نمی شود و معنی ندارد {یا أیّهاالناس أنتم الفقراء الی الله والله غنیّ حمید} این فقرا، نه اینکه فقیرید؛ یعنی فقرید.
□بین #فقر_و_فقیر تفاوت است. فقیر کسی است که ذاتی است و به صفت فقر موصوف شده است اما ما ذات مستقل هم نداریم! اصلا ما در مقابل حقّ تعالی استقلالی نداریم. اصلا ذاتمان فقیر است. فقر محضیم. ربط محضیم و درسته که غنیّ صفت اوست اما صفتش عین ذاتش است. او غنای محض است و عالم و ما فقر محضیم حالا تقابل فقر محض با غنای محض چه نتیجه ای می دهد؟
تقاضا
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
#ادامه_دارد
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●گاهی انسان از سحر تا افطار امساك ميكند؛
اين يك درجه روزه داری است؛
تلاشی است كه حداكثر در قيامت نسوزد يا وارد بهشت بشود؛ بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾؛
■●اما به آن بهشت كه ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ راهش نميدهند.
يعنی روزه، ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه آن لقا و محبت خداست.
■●اين حديث در انسان شوق ايجاد ميكند تا عاشق شود.
■●انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نميكند و تا تلاش نكند، نميرسد.
■●وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه دار را بر عهده گرفته است.
■●#حکمت_عبادات
حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ، وَاجْعَلني فيهِ مِنْ اَوْلِيآئِكَ الْمُقَرَّبينَ، بِرَأْفَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
□خدایا قرار ده مرا از استغفار کنندگان، و از بندگان شایسته و فرمانبردار خود قرار بده، و از دوستان مقرّبت قرار ده، به حق رأفتت ای مهربان ترین مهربانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني
#شرح_دعاے_روز_پنجم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ»
خدايا من را در اين ماہ رمضان جزو مستغفرين قرار بدہ،
□برای استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. كسي كہ مال حرام خوردہ كہ با استغفار كارش درست نميشود. بايد برود و صاحبان مال را راضی كند.
□پس «خدايا مرا از مستغفرين قرار بدہ!» يعنی اينكہ واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال كنم. بہ گناهی كہ قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار كنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.
من گاهی همينطوری غصهام میگيرد، تسبيح را برمیدارم، استغفار میكنم و حالم خوب میشود.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ»
خدايا من را از بندگان شايستہ خودت قرار بدہ.
فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
□«وَاجْعَلْنِی فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ»
خدايا من را از دوستان نزديكت قرار بدہ.
□آيا خدا دوست نزديك دارد؟
بلہ، بندگانی هستند كہ آدم آنها را در بهشت هم پيدا نمیكند. خطاب میشود كہ خدايا اين دوست ما كجاست؟ ندا ميآيد كہ در حضور و بهشت خدا رفتہ است.
□بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، بهشت معمولی برای كسانی است كہ غذا و حوری ميیخواهند؛ اما آنها كہ خود خدا را ميیخواهند و عبادت را برای خود خدا كردند و نہ برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد میشوند. آيہ قرآن هم وجود دارد. «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهيم كہ در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدن جنتهای متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است.
□«بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
خدایا بہ مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب كن. ای خدايی كہ رحمت از همہ رحمها بيشتر است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد #قاسمبنالحسن علیه السلام○□
□○روز پنجم ماه مبارک رمضان، روز میلاد پسر بزرگوار و بزرگ امام مجتبیٰ، قاسم بن الحسن علیه السلام در سال چهل و هفتم بعد از هجرت است.
□○فرزند رشیدی که نایب مناب و قائم مقام امام مجتبیٰ علیه السلام در صحنه ی کربلا بودند و آن همه عظمت، کمال، معرفت، اخلاص و عشق از ایشان بروز کرد.
□○میلاد دُردانه ی امام مجتبیٰ علیه السلام را به محضر #بقیّة_الله_الاعظم ارواحنافداه و همه ی دوستداران این فرزند گرامی، تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
#استاد_مهدی_طیب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
□●اینکه امام معصوم علیه السلام قرآن ناطق است به چه معناست؟●□
□●چرا امام زمان عليه السّلام قرآن ناطق است؟ چون نفس ندارد چون به تمام معانى اين قرآن- هفتاد بطن- اشراف دارد. چون تمام اين مراتب قرآن در تمام عوالم وجود از نفس امام زمان نيرو مى گيرد و وجود دارد و حيات دارد و آن جنبه ربطى و تعلّقى بين ممكن و بين واجب، بين ماهيّت و بين ضرورت وجود، آن جنبه تعلّقى، نفس امام زمان عليه السّلام است●□
#شرح_حديث_عنوان_بصرى، جلسه۴۵
□●آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی●□
□●أميرالمؤمنين عليه أفضل صلوات المصلّين در جنگ صفّين كه معاويه با خدعه عمرو عاص قرآن ها را بر سر نيزه كرد فرمود: به اين قرآن توجّه نكنيد؛ آن را با نيزه و تير بيندازيد! منم قرآن ناطق: أنَا كِتَابُ اللَهِ النَّاطِقُ.
□●ولى مردم عوام، سطحى بين هستند. به متون و حقائق فكرشان نمى رسد. در ظاهر و صورت هر چه ببينند، همان را ملاك حقّانيّت مى شمرند. به فرمايش آن حضرت گوش فرا ندادند، و دورش را گرفتند و گفتند: فوراً تسليم حكم حَكَمَيْن بشو و قرآن را حَكَم كن، وگرنه اينك تو را زير ده هزار قبضه شمشير قطعه قطعه مى كنيم.
□●فرمود: يك ساعت به من مهلت دهيد كه الآن مالك أشتر است كه فتح كند و خود را به خيمه معاويه برساند. گفتند: ابداً مهلتى نيست.
□●#نور_ملكوت_قرآن، ج۳، ص۱۹۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei