□○تا فکرشما مستقل نباشد،کشور شما مستقل نمی شود○□
□ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم که چی بودیم، ما در تاریخ چه بوده و چه هستیم، چه داریم، تا اینها را نفهمیم استقلال نمی توانیم پیدا بکنیم.تا فکرشما مستقل نباشد،کشور شما مستقل نمی شود. باید تصفیه بشود. این مغزهای پوسیده که #عاشق_آمریکا هستند و عاشق غرب هستند، باید تصفیه بشود.
□○ #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
صحیفه نور ، جلد ۱۰ ، صفحه ۷۷
بیانات امام خمینی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مدرسه عالی ترجمه مفیدی
مورخ: ۱۳۵۸/۰۸/۰۷○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بسمه تعالی□
#بهاریه
□«فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.» پس به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مُردنش زنده مىكند. چنين خدايى زندهكننده مردگان است و بر هر كارى تواناست. (روم/۵۰)
○غــیر بهـــار جهــان هست بهاری نهان
○ماه رخ و خوش دهان باده بده ساقیا
□مدار مِنطقة البروج و معدل النهار همدیگر را در دو نقطه قطع میکنند. خورشید بر مدار مِنطقة البروج در حرکت است و تقریبا هر روز یک درجه از آن را طی میکند و چون سال تمام شود ۳۶۵ روز طول میکشد چون این مدار دایره کامل نیست. وقتی آفتاب به این دو نقطه تقاطع برسد، شب و روز برابر میشود.
□اولین نقطه تقاطع اول حمل است که یکم فروردین و آغاز سال جدید شمسی است و از آن در علم هیئت به اعتدال ربیعی نام برده میشود و آن دیگری اعتدال خریفی است که اول میزان مصادف با یکم مهرماه است.
اول حمل اتمام زمستان و آغاز بهار و رویش گیاهان و خرمی هوا است که زمین بعد مردنش دوباره حیات نو میپذیرد و این نشانی است برای اهل خرد که در آثار صنع الهی و آیات ربانی تدبر نمایند تا به بهار جان برسند.
□این رویش و حرکت طبیعت چه ما آن را عید بگیریم و چه عیدش نخوانیم و جامه نو بر تن کنیم یا لباس مندرس بپوشیم، به کار خود مشغول است و هرگز در سنن الهی تبدل و تحول حاصل نمیشود. این بهار جهان، بهار طبیعت بیرون از ماست و چیزی که بیرون حقیقت آدمی است به کار او نمیآید مگر اینکه بیرون را در درونش پیاده کند.
بهار نهان که بهار جان آدمی است، چون فرا رسد بیشمار بهار طبیعت به خرمی و زیبایی او نمیرسد، چنین بهاری، بهاران آفرین است.
#السّلامُ_عَلی_رَبیع_الأنام_و_نضرة_الایام.
جان و روان آدمی به اندیشه ورزی و عبودیت بهاری میشود. آدمیان غالبا در پی "بهار تن" هستند تا "بهار من"!! و آنکه را بهار من نباشد از بهار تن او را چه طرفی حاصل آید؟ عاقل جان و روان تازه میخواهد تا هر آن او را بهار جهان باشد. چنین نیک مردی را هر روز عید است و هرشب لیله ی قدر!! وقتی جان انسان با معارف و اندیشه های نو حیات یابد او به حیات درون اش، بیرون را نیز تازه و نو خواهد دید؛ #ما_رَأیتُ_إلّا_جَمیلا همین بیان است.
□اما آنکه روانش در پس تن و خواسته های تن محجوب است مگر با لباس نو و تحویل سال و رسیدن خورشید به برج حمل، بهاری می شود. او هرجا که باشد به موت زمستانی مرده است و بر او نمرده به فتوای من نماز کنید!!!
○هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
○وارهد از حد و مکان بی حد واندازه شود
□چون به بی حدی رسیدی بهاری و عید داری و مبارکی و هرجا باشی آنجا را مبارک کنی، #وَجَعَلَنِي_مُبَارَكًا_أَيْنَ_مَا_كُنْتُ (مریم/۳۱).
□مگر نشنیدی خضر فرخ پی به هر جا قدم میگذاشت آنجا را سرسبز میکرد؟ این سبزی، سبزی و خرمی اندیشه و معرفت است.
☑️حضرت حجت سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف بهار مردمان و روشنایی روزگاران است. و انسان بهاری کسی است که متصل به ولایت عظمای او باشد و چنین اتصالی رخ نمیدهد مگر اینکه لباس تقوی که بکرترین لباس وجود است به تن کنی و خانه دل را با جاروی لا از غیر او بشویی و با موازین و اوامر او صله رحم کنی...
#ح_م
■●اینکه به مستحبّاتی چون غسل جمعه و نماز شب و زیاد سفارش نمیکنم، به خاطر عظمت و شرافت آنهاست و برای این است که آنها را سبک نشماری و برای تو عادی نشود. اصلاً مستحبّات را به خاطر بزرگیشان اختیاری کردهاند.
■●کارهای خیلی قیمتی را مستحب کردهاند. فعل مستحب، واجبات را بااعتبار میکند و زیبایی هم میآورد. خلق در جهنّمند؛ با واجبات از جهنّم بیرون میآیند و با مستحبّات به مدارج بهشت نایل میشوند.
#عارف_بالله_مرحوم_حاج_اسماعیل_دولابی
■●کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب●■
#دستورالعملها
@mohamad_hosein_tabatabaei
#محزون_که_شدی، #استغفار_کن......
□حاج محمد اسماعيل دولابی□
□هر جا که غصّه دار شدی، استغفار کن. استغفار امان انسان است. به این کاری نداشته باش که چرا محزون شده ای؛ اذیتت کرده اند؟ گناهی کرده ای؟ بعضی وجود خودشان را گناه میدانند. شما میگویی چرا من درست کار نمیکنم، او خودش را گناه میداند. محزون که شدی، #استغفار کن؛ چه غم خود را داشته باشی و چه غم مؤمنین را.
□استغفار غمها را از بین میبرد. همانطور که وقتی خطا میکنی، همه صدمه میخورند، مثلاً وقتی چند نفر کفران نعمت میکنند، به همه ضرر میرسد، #استغفار هم که میکنی، به همه ی ماسوای خودت نفع میرسانی.
□مصباح الهدی ص٢٦٧□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت اول
بخش اول
● ترجمه آیات
حكايت آنان كه اموال خويش را در راه خدا انفاق مى كنند حكايت دانه اى است كه هفت خوشه رويانيده كه در هر خوشه صد دانه باشد، و خدا براى هر كه بخواهد، دو برابر هم مى كند، كه خدا وسعت بخش و دانا است . (261)
كسانى كه اموال خويش را در راه خدا انفاق مى كنند و بعد اين انفاق خود را بامنت و يا اذيتى همراه نمى كنند پاداش آنان نزد پروردگارشان است ، نه ترسى دارند و نه غمى .(262)
سخن شايسته و پرده پوشى ، از صدقه اى كه اذيت در پى دارد بهتر است ، خدا بى نياز و بردبار است .(263)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، صدقه خويش را همانند آن كس كه مال خويش را با ريا به مردم انفاق مى كند، و به خدا و روز جزا ايمان ندارد، با منت و اذيت باطل نكنيد، كه حكايت وى حكايت سنگى سفت و صافى است كه خاكى روى آن نشسته باشد، و رگبارى بر آن باريده ، آن را صاف به جاى گذاشته باشد، رياكاران از آنچه كرده اند ثمرى نمى برند، و خدا گروه كافران را هدايت نمى كند.(264)
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 586
و حكايت آنان كه اموال خود را به طلب رضاى خدا و استوارى دادن به دلهاى خويش انفاق مى كنند، عمل شان مانند باغى است بر بالاى تپه اى ، كه رگبارى به آن رسد، و دو برابر ثمر داده باشد، و اگر رگبار نرسيده به جايش باران ملايمى رسيده ، خدا به آنچه مى كنيد بينااست .(265)
آيا در ميان شما كسى هست كه دوست داشته باشد براى او باغى باشد پر از درختان خرما و انگور و همه گونه ميوه در آن باشد، و نهرها در دامنه آن جارى باشد، سپس پيرى برسد، در حالى كه فرزندانى صغير دارد، آتشى به باغش بيفتد، و آن را بسوزاند؟ خدا اينطور آيه هاى خود را براى شما بيان مى كند، شايد كه بى انديشيد.(266)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از خوبيهاى آنچه بدست آورده ايد و آنچه برايتان از زمين بيرون آورده ايم انفاق كنيد، و پست آن را (كه خودتان نمى گيريد مگر با چشم پوشى ) براى انفاق منظور نكنيد، و بدانيد كه خدا بى نياز و ستوده است .(267)
شيطان به شما وعده تنگدستى مى دهد، و به بدكارى وا مى دارد، و خدا از جانب خود آمرزش و فزونى به شما وعده مى دهد، كه خدا وسعت بخش و دانا است .(268)
فرزانگى را به هر كه بخواهد مى دهد، و هر كه حكمت يافت ، خيرى فراوان يافت ، و به جز خردمندان كسى اندرز نگيرد. (269)
هر خرجى كرده ايد به هر نذرى ملتزم شده ايد خدا از آن آگاه است ، و ستمگران ياورانى ندارند. (270)
اگر صدقه ها را علنى دهيد خوب است ، و اگر هم پنهانى دهيد و به تنگ دستان بدهيد، البته برايتان بهتر است ، و گناهانتان را از بين مى برد، كه خدا از آنچه مى كنيد آگاه است .(271)
هدايت كردن با تو نيست ، بلكه خدا است كه هر كس را بخواهد هدايت مى كند، هر خواسته اى انفاق كنيد به نفع خود كرده ايد، انفاق جز براى رضاى خدا نكنيد، هر خيرى را كه انفاق كنيد (عين همان ) به شما مى رسد و ستم نمى بينيد.(272)
(صدقه از آن ) فقرائى است كه در راه خدا از كار مانده اند، و نمى توانند سفر كنند، اشخاص بى خبر آنان را بس كه مناعت دارند توانگر مى پندارند، تو آنان را با سيمايشان مى شناسى ، از مردم به اصرار گدائى نمى كنند، هر متاعى انفاق مى كنيد خدا به آن دانا است .(273)
كسانى كه اموال خويش را شب و روز نهان و آشكار انفاق مى كنند پاداششان نزد پروردگارشان است ، نه ترسى دارند و نه غمگين مى شوند.(274)
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش اول ● ترجمه آیات حكايت آنان كه اموال خويش را در راه خدا انفاق مى
آیات 274-261 بقره قسمت اول
بخش اول
● بيان آيات
سياق اين آيات از اين جهت كه همه درباره انفاق است ، و مضامين آنها به يكديگر ارتباط دارد اين را مى فهماند كه همه يك باره نازل شده ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 587
و اين آيات مؤمنين را تحريك و تشويق به انفاق در راه خدا مى كند، و نخست براى زياد شدن و بركت مالى كه انفاق مى كنند مثلى مى زند، كه يك درهم آن هفتصد درهم مى شود، و چه بسا كه خدا بيشترش هم مى كند، و سپس براى انفاق ريائى و غير خدائى مثلى مى آورد تا بفهماند كه چنين انفاقى بركت و بهره اى ندارد،
و در مرحله سوم مسلمانان را از انفاق با منت و اذيت نهى مى كند، زيرا كه منت و اذيت اثر آن را خنثى مى كند، و اجر عظيمش را حبط نموده و از بين مى برد سپس دستور مى دهد كه از مال پاكيزه خود انفاق كنند، نه اينكه از جهت بخل و تنگ نظرى هر مال ناپاك و دور انداختنى را در راه خدا بدهند، و آنگاه موردى را كه بايد مال در آن مورد انفاق شود ذكر مى كند كه عبارت است از فقرائى كه در راه خدا از هستى ساقط شده اند، و در آخر اجر عظيمى كه اين انفاق نزد خداى تعالى دارد بيان مى كند.
و سخن كوتاه اينكه : آيات مورد بحث ، مردم را دعوت به انفاق مى كند و در مرحله اول ، جهت اين دعوت و غرضى را كه در آن است بيان نموده و مى فرمايد: هدف از اين كار بايد خدا باشد نه مردم ، و در مرحله دوم صورت عمل و كيفيت آن را تبيين كرده كه بايد منت و اذيت به دنبال نداشته باشد، و در مرحله سوم وضع آن مال را بيان مى كند كه بايد طيب باشد نه خبيث ، و در مرحله چهارم مورد آن را كه بايد فقيرى باشد كه در راه خدا فقير شده و در مرحله پنجم اجر عظيمى كه در دنيا و آخرت دارد بيان نموده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●به علامه سلام کرد.
پاسخ شنید: «علیکمالسلام. آقازادۀ آقایی؟»
آقازادگی نداریم! فرزند، آری.
□●دستش را گرفت و با خودش برد بیرون.
_ به چه کاری مشغولی؟
_ درس میخوانم.
_ چه میخوانی؟
_ فلسفه، منطق، چند سالی خارج خواندم، مدتی ریاضیات و نجوم خواندم، مدتی هم عرفان نظری.
_ عجب! کمتر کسی اینها را میخواند. چیزی بهتو میگویم، خوب گوش کن.
_ بفرمایید.
_ نه! باید عمل کنی.
_ آقا! به چیزی که ندانم چیست که نمیتوانم عمل کنم.
□●با لطافتی خندید و ادامه داد:
گوش کن! میگویم، تمام کارهایت را بگذار کنار؛ و در خدمت این پیر باش. تو نمیشناسیاش. نمیگذارد که بشناسیاش. من از نجف میشناسمش، به فکر دنیای خودش نیست. همه کارهایت را رها کن و بیا خدمت او. هر چه میگوید یادداشت کن، ضبط کن و نوار بگیر، حتی کوچکترین حرفهایش را، حتی آنها را که بهنظرت ارزشی ندارد.
□●سالها از آن روز میگذرد؛ اما هنوز صدای علامه جعفری رحمهالله در گوش اوست. (بر اساس خاطرۀ حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت)
□●این بهشت، آن بهشت، ص١۵●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□○ #ای_نفس، زهد نه آرایش حیات دنیا و لذت آن بگذاشتنست و دشمن داشتن، و اصل حیات را پسندیدن و دوست داشتن، بلکه زهد تمام خشنود بودنست بمفارقت حیات دنیا، و شتاب نمودن بتحویل، پس #ای_نفس، ترک راحات دنیاوی زهد نیست با خشنودی بمقام در وی، بلکه زهد بحقیقت بمفارقت این حیات بود، و آسایش از تضاد و دشمنی و اختلاف و تیرگیش، و بدان مفارقت راضی بودن،
□○پس، ای نفس ،که آرزومند مرگ طبیعی باشی، و بدان خشنودی نمائی، و از سست شدن و پشیمانی نمودن از مرگ طبیعی پرهیز کنی، که سلامت تو در شوق مرگ طبیعی است و هلاکت از ترس و بیم از وی، که بمرگ طبیعی تو از تنگی بفراخی آئی، و از درویشی به توانگری، و از اندوه بشادمانی، و از بیم بأمن، و از بیماری بصحت، و از ظلمت بنور رسی.
□○پس اندوه مبر برآنکه لباس بدبختی و شرّ از تو برکشیده شود، و حُلّهٔ بقا و خیر لباس تو شود، با آنکه یقینی تو بدرستی این معنی، و عیانست نزد تو، همی بینی آن حال بذات یکتای تو.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#یقین □○یقین را چهار مرتبه است: □ #علمالیقین: و آن این است که انسان از دلائل مختلف به چیزی ایمان
#بزرگان_مافرموده_اند:
□○درجات و مراتب چهارگانه یقین حاصل نمیشود مگر به:
○دوام وضو
○و قلت اکل
○و ذکر قلبی و لسانی
○و سکوٺ
○و تفکر در ملکوت سموات و ارض
○و اداء سنن و فرائض
○و ترک ماسوای حق
○و تقلیل منام
○و اکل حلال
○و صدق گفتار
○و مراقبه
○و محاسبه
که تمام اینها مفاتیح معاینه و مشاهده ی حضرت حق هستند. فتبصر!
□○شرح رساله رابطه علم و دین
#استاد_صمدی_آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چرا سوره یاسین، قلب قرآن است؟
#حجت_الاسلام_صدیقی:
□●مرحوم علّامه، صاحب تفسیر المیزان که سلام خدا بر تربت پاک او و بر جسم طاهر او و بر روح عرشی او، بر المیزان و شاگردان او، بر آثار قلمی و تربیتی او باد، واقعاً «وَ سَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»، #علّامه_طباطبایی، جزء حجّتهای زمان ما بود و ناشناخته رفت. خداوند متعال او را برتر از بهشت قرار داده بود. قبل از اینکه او از دنیا برود، خداوند بهشت و بالاتر از بهشت را به او نشان داد.
□●این بزرگوار میگوید ما از استادمان که آیت الحق، مرحوم #آقا_میرزا_علی_قاضی_اعلی_الله_مقامه، آن اعجوبهی دهر، هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی و سیر و سلوکی، مرحوم آقای قاضی جزء اعجوبهها است. آقای طباطبایی میگویند: ما از ایشان پرسیدیم چرا سورهی یس #قلب_قرآن است؟
□●ایشان فرمودند: به خاطر این آیه اش: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ».
اینکه خدای متعال در این سوره برای عالم، ملکوتی را خبر داده است:«فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ»، تمام عوالم هستی، ظاهر و باطنی دارد، عالم مُلک، عالم ظاهر است امّا این عالم ظاهر، تحت اشراف عالم ملکوت است، باطن اشیاء، ملکوت است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●قصص سه گانه عجیب در سوره ی کهف●■
■عمده آن است که کتاب وجودی انسان درست ورق زده شود و با دقت خوانده گردد که من کیستم. لذا در بیتی حضرت مولی فرمود:
●بیا در کهف قرآن ای برادر
●ببین احوال انسان را سراسر
■سوره کهف قرآن کهف ولایت است و همه احوال انسان نیز در کهف ولایت قرار دارد.
●ازین گنجینه سر الهی
●بوسع خویش یابی هر چه خواهی
●در این سوره بود انواع عبرت
●برای آنکه باشد اهل خبرت
■قصص سه گانه عجیبی در این سوره ذکر شده است که در هیچ جای قرآن نیامده است:
۱- قصه اصحاب کهف و ذکر نام اصحاب رقیم.
۲- قصه موسی و دوست وی در رفتن به سوی مجمع بحرین یعنی عبدی از عباد الله
۳- قصه ذی القرنین.
■دو قصه اولی و سومی را در بیان قوت نفسانی و توجه روحانی جان آدمی سهمی بسزا است
و قصه دوم را در شرح سرائر وجودی انسان و شئون اطوار وی، و در رفتن بسوی ولی الله و خود را به وی سپردن و در رسیدن به اسرار سرنوشت انسانی دخلی بسزا است.
■چه اینکه در این سوره دعوت به اعتقاد حق، و عمل صالح، و نفی شریک، و برانگیختن بر تقوی و امور دیگر نیز مطرح است.
■●شرح دفتر دل
علامه حسن زاده ی آملی
شارح:استاد صمدی آملی حفظه الله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد علی صفایی حائری●□
□●در معاشرتها ، بايد از برخوردهاى بىحاصل و يا زيانبار كم كنى و به سازندگى و بازدهى بپردازى. در معاشرتها، سعى كن كه يا بهره بگيرى و بياموزى و يا بهره برسانى و تربيت كنى؛ خالى و بىبار حركت ننمايى.
□●سعى كن تا حالتها و حرفها و نگاههايت، دنيا و لذّتها و سرگرمىها را در دلها بزرگ نكند و آنها را از هدف و حركت باز ندارد. نمىگويم از زندگى دنيا بهره نگير و لذّت نبر؛ مىگويم در اين باتلاق فرو نرو و غرق نشو؛ سوار و مسلّط باش و سعى كن كه لذّتها و خوردنها و خوابيدنها و شادىها و رنجهاى تو، در برنامهى تو باشد و روى حساب و نقشه باشد تا همين كارهاى عادى، با اين انگيزه و هدف، باعث حركت و وسيلهى قرب تو باشد.
□● #نامه_های_بلوغ ص۱۳۲●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#چرا_دین_چیزی_جز_محبّت_نیست؟
□●علّامه آیت الله سیّدمحمّدحسین طباطبائی رضوان الله علیه●□
□دین که مجموعۀ معارف الهی و امور اخلاقی و احکام عملی است، با وجود گستردگی اش تنها به #اخلاص بر می گردد.
□و اخلاص این است که انسان ذات و صفات اخلاقی و رفتار خود را برای خداوند واحد قهّار قرار دهد.
□و اخلاص به این معنا ماحصلی جز #محبّت_خدا ندارد.
□●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۳ ص ۱۵۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●قصص سه گانه عجیب در سوره ی کهف●■ ■عمده آن است که کتاب وجودی انسان درست ورق زده شود و با دقت خواند
#دستورالعمل
■کهف شما ،کهف #ولایت_و_توحید است و برای آرمیدن و جزو اصحاب کهف توحید و ولایت شدن فرمودند سوره ی مبارکه ی کهف را بخوانید
■حال سوره مبارکه ی کهف را بخوانیدو با عکس آقا در مقابلتان اشک بگیرید ، ان شاالله در کهف ولایت قرآن در کهف ولایت آقا بیارمید ، که فرمودند :انسان قرآنی آنی است که لا یمسه الا المطهرون.
#یاعلی
■●شرح دروس معرفت نفس|جلسه ۱۶۲
استاد صمدی آملی حفظه الله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
#رُحاق_رضوى
□بسمه تعالی شانه□
□اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ...□
□○عالم بحر بی منتهای معانی است. بدون معنا عالم متوقف بلکه هیچ است بلکه فراتر از هیچ! چون هیچ هم دارای معنی است پس میتوان گفت فرض عالم بدون معنا، محال است. معنی بطن هر چیز است. این بطن بی منتهاست اعنی هیچ شیئی نیست مگر اینکه معنی دارد و معنی او معنی دارد تا منتهی شود به مقامی که منتهی المعانی یا مجمع المعانی است. یعنی موطنی که بحر جوشان بی حد معانی است و همه معانی معدنشان آنجاست.
○گفت المعنی هو الله شیخ دین
○بهر معنی های رب العالمین
□○«لَيْسَ وَرآءَ عُبّادانَ قَرْيَةٌ»، آنجا دریای بی منتهای معنی است که همه معانی را معنی است و همه معانی معنا بودنشان را از آن قبله معانی اخذ میکنند. اگر او جل جلاله و عظمت شانه نباشد همه چیز بی معنی میشود و اگر چیزی بی معنا شود هیچ میشود هرچند هیچ هم معنی دارد لذا بی معنائی در نظام وجود راه ندارد، یعنی نمیشود در عالم وجود بی معنی را یافت. شاید بشود گفت آن چیزهایی که صورت اند و دارای معنا هستند در مرتبه ظاهر و به حیث صرف ظاهر بودن فاقد معنی باشند اما چنین نیست بلکه همان ظاهر و قشر هم معنی است. معنی مصدر است و مصدور شأن مصدر بوده و در مصدر خود فانی است. صورت چنان فانی و مضمحل در معنی است که بدون او تحقق ندارد. پس هر چه هست معنی است و جز معنی در عالم نیست و نمیتواند باشد. نه تنها مفاهیم حاکی از معنی هستند بلکه هر چه هست حاکی از معناست. هر چند هر چیزی که هست مفهومی دارد اما ممکن است حقایقی در عالم باشند که در مفاهیم نگنجند اما همو هم معنی دارد لیکن معنای او چنان وسیع است که مفاهیم برای حکایت او ضیق اند.
□○ولی امر کسی است که حق را به جمیع معانی و معانی جمعی مسئلت میکند. او دارای همه معانی موجودات است؛ «الرّائی لِلحَقائِق کَما هي». البته امام خود معنی مطلق است لذا اگر نباشد موجودات معانی خود را نخواهند داشت. برخی گفتهاند او روح عالم است و بدون روح، عالمْ جسد بی روح خواهد بود. این مطلب کنایه از این است که بدون امام و انسانِ حقیقی، هیچ چیز معنی نخواهد داشت. او کسی است که خود به جمیع معانی خدا را میخواند پس دارای همه معانی است؛ «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا»
□○دیگر اینکه معانی را او میفهمد و درک میکند و بدون او هر چیزی نمیتواند معنای خودش را آشکار کند. تصور کنید حق تبارک و تعالی کل ماسوی الله را ایجاد کند اما این عالم بی حد و حصر انسان نداشته باشد، آیا معانی موجودات آشکار میشود؟ بلکه بدون انسان آیا اصلا خلقتی رخ میدهد؟ بدون انسان موجودات کالبد بی روح و خشکی هستند که هیچ اند. خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک... اشیاء ظهور معانی جمعی در سرّ و کمون غیبی انسان هستند که به او خلق شدهاند لذا او حق مخلوق به است و خلیفه حق در متن موجودات میباشد. پس امام همه معانی است و چون به او توجه کنی به همه معانی توجه کردهای هر چند درک کنه این معنی مطلق به سبب اطلاق اش میسور معانی جزئیه و حتی کلیه نیست، اما او نور آسمانها و زمین و نور هر شئ است یعنی او در هر معنائی هست اما هر معنائی معنای او نیست بلکه جلوه ای از اوست. هر معنی از او معنی گرفته است و صورتی از معنای جمعی اوست لذا هر معنی از او معنی دارد، اما در عین حال او فوق هر معنی است؛ نُّورٌ عَلَىٰ نُور... لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّة... . تعریف معنی بدیهی است و اثبات بردار نیست چون اثبات معنی مستلزم دور و تسلسل است اما در عین حال درک و تعریف کنه آن محال است.
☑️انسانیت انسان به اندازه بهره او از معانی عالم است. پس قرب به امام را در این معنی دریاب...
#ح_م
آیات 274-261 بقره قسمت اول
بخش دوم
● گفتارى پيرامون انفاق
يكى از بزرگترين امورى كه اسلام در يكى از دو ركن ((حقوق الناس )) و ((حقوق الله )) مورد اهتمام قرار داده و به طرق و انحاى گوناگون ، مردم را بدان وادار مى سازد، انفاق است پاره اى از انفاقات از قبيل زكات ، خمس ، كفارات مالى و اقسام فديه را واجب نموده و پاره اى از صدقات و امورى از قبيل وقف سكنى دادن مادام العمر كسى ، وصيت ها، بخشش ها و غير آن را مستحب نموده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei