eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□بسمه تعالی شانه□ □اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ...□ □○عالم بحر بی منتهای معانی است. بدون معنا عالم متوقف بلکه هیچ است بلکه فراتر از هیچ! چون هیچ هم دارای معنی است پس می‌توان گفت فرض عالم بدون معنا، محال است. معنی بطن هر چیز است. این بطن بی منتهاست اعنی هیچ شیئی نیست مگر اینکه معنی دارد و معنی او معنی دارد تا منتهی شود به مقامی که منتهی المعانی یا مجمع المعانی است. یعنی موطنی که بحر جوشان بی حد معانی است و همه معانی معدنشان آنجاست. ○گفت المعنی هو الله شیخ دین ○بهر معنی های رب العالمین □○«لَيْسَ وَرآءَ عُبّادانَ قَرْيَةٌ»، آنجا دریای بی منتهای معنی است که همه معانی را معنی است و همه معانی معنا بودنشان را از آن قبله معانی اخذ می‌کنند. اگر او جل جلاله و عظمت شانه نباشد همه چیز بی معنی می‌شود و اگر چیزی بی معنا شود هیچ می‌شود هرچند هیچ هم معنی دارد لذا بی معنائی در نظام وجود راه ندارد، یعنی نمی‌شود در عالم وجود بی معنی را یافت. شاید بشود گفت آن چیزهایی که صورت اند و دارای معنا هستند در مرتبه ظاهر و به حیث صرف ظاهر بودن فاقد معنی باشند اما چنین نیست بلکه همان ظاهر و قشر هم معنی است. معنی مصدر است و مصدور شأن مصدر بوده و در مصدر خود فانی است. صورت چنان فانی و مضمحل در معنی است که بدون او تحقق ندارد. پس هر چه هست معنی است و جز معنی در عالم نیست و نمی‌تواند باشد. نه تنها مفاهیم حاکی از معنی هستند بلکه هر چه هست حاکی از معناست. هر چند هر چیزی که هست مفهومی دارد اما ممکن است حقایقی در عالم باشند که در مفاهیم نگنجند اما همو هم معنی دارد لیکن معنای او چنان وسیع است که مفاهیم برای حکایت او ضیق اند. □○ولی امر کسی است که حق را به جمیع معانی و معانی جمعی مسئلت می‌کند. او دارای همه معانی موجودات است؛ «الرّائی لِلحَقائِق کَما هي». البته امام خود معنی مطلق است لذا اگر نباشد موجودات معانی خود را نخواهند داشت. برخی گفته‌اند او روح عالم است و بدون روح، عالمْ جسد بی روح خواهد بود. این مطلب کنایه از این است که بدون امام و انسانِ حقیقی، هیچ چیز معنی نخواهد داشت. او کسی است که خود به جمیع معانی خدا را می‌خواند پس دارای همه معانی است؛ «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» □○دیگر اینکه معانی را او می‌فهمد و درک می‌کند و بدون او هر چیزی نمی‌تواند معنای خودش را آشکار کند. تصور کنید حق تبارک و تعالی کل ماسوی الله را ایجاد کند اما این عالم بی حد و حصر انسان نداشته باشد، آیا معانی موجودات آشکار می‌شود؟ بلکه بدون انسان آیا اصلا خلقتی رخ می‌دهد؟  بدون انسان موجودات کالبد بی روح و خشکی هستند که هیچ اند. خَلَقْتُ الْأَشْیآءَ لِأَجْلِک... اشیاء ظهور معانی جمعی در سرّ و کمون غیبی انسان هستند که به او خلق شده‌اند لذا او حق مخلوق به است و خلیفه حق در متن موجودات می‌باشد. پس امام همه معانی است و چون به او توجه کنی به همه معانی توجه کرده‌ای هر چند درک کنه این معنی مطلق به سبب اطلاق اش میسور معانی جزئیه و حتی کلیه نیست، اما او نور آسمانها و زمین و نور هر شئ است یعنی او در هر معنائی هست اما هر معنائی معنای او نیست بلکه جلوه ای از اوست. هر معنی از او معنی گرفته است و صورتی از معنای جمعی اوست لذا هر معنی از او معنی دارد، اما در عین حال او فوق هر معنی است؛ نُّورٌ عَلَىٰ نُور... لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّة... . تعریف معنی بدیهی است و اثبات بردار نیست چون اثبات معنی مستلزم دور و تسلسل است اما در عین حال درک و تعریف کنه آن محال است. ☑️انسانیت انسان به اندازه بهره او از معانی عالم است. پس قرب به امام را در این معنی دریاب...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش دوم ● گفتارى پيرامون انفاق يكى از بزرگترين امورى كه اسلام در يكى از دو ركن ((حقوق الناس )) و ((حقوق الله )) مورد اهتمام قرار داده و به طرق و انحاى گوناگون ، مردم را بدان وادار مى سازد، انفاق است پاره اى از انفاقات از قبيل زكات ، خمس ، كفارات مالى و اقسام فديه را واجب نموده و پاره اى از صدقات و امورى از قبيل وقف سكنى دادن مادام العمر كسى ، وصيت ها، بخشش ها و غير آن را مستحب نموده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حسابرسی سالیانه و پرداخت خمس! فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■●همچنین در زمان ما هم این اتفاق افتاده، تاجری بوده یک هفته در تجارت‌خانه‌اش را می‌بسته مشغول حساب بوده و نمیگذاشته چیزی وارد بشه به این تجارت خانه و چیزی هم خارج بشه از این تجارت خانه. همه اینها را که به حسابش می رسیده آن وقت خمس همین‌ها را که به حسابش رسیده بود می‌داد به مرجع تقلید خودش. ■●بعد خبر رسید که کشتی غرق شده، رفتند اونجا که محلی بود که کشتی به آنجا رسیده بود، دید تمام پنجاه کیسه شکر که مال‌التجاره او بوده همینطور برداشته‌اند یکی، دوتا، سه‌تا، چهارتا، کنار شط آن بالا چیده‌اند. کی چیده؟ چطور شده؟ معلوم نیست ... . @mohamad_hosein_tabatabaei
□○هدیه علامه طباطبایی به آیت الله ○□ □○پس از آمدن مرحوم آیت اللّه کشمیرى به ایران، مرحوم علامه طباطبایى به دیدن ایشان رفت و این نکته را به عنوان هدیه به ایشان بیان کرد: هر گاه به مشکلى برخوردید، به پشت بام رفته، دو رکعت نماز خوانده و به امام زمان علیه السلام هدیه نمایید. □○پس از نماز، رو به قبله، تلاش کنید خود را از افکار و پراکندگى و تشتت خالى کنید. در آن هنگام هر چه به ذهنتان رسید، اشاره و الهام و تلقینى است از حضرت ولى عصرعلیه السلام براى رفع مشکل. □○میناگردل، ص ۱۲۱ و ۱۲۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ □○ ، همی جوئی برادران و رفیقان را در جهان کون و فساد و تو دانسته‌ای که آن مطلوب محالست در این جهان، و آن حال در جهان روحانیان توان یافت، از یکتائی و پاکی وخالصی ذاتشان، اگر همی خواهی از آنجا طلب، و بآن محل انتقال کن تا بمراد رسی، □○و از عالم کون مطلب آنچه درو نیست، از آنکه ساکنان این عالم اسیرانند و بندگان، و از اسیر برادری نیاید، و بنده بر عهد نپاید. این معنی را بیقین دان و بدان کار کن و اعتقاد دار، ، و بدان که هر ناپاینده‌ای سرگشته است، و هر سر گشته‌ای هالک. □○پس بپرهیز از اندوختن آنچه اگر نیابیش سرگشته شوی و بهلاک رسی. ای نفس، چه سختست جدائی این دوستان، و ازان سخت‌تر دوست داشتنْ چیزی را که ازو جدائی بود بناچار. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●چرا علامه طباطبایی میهمان دعوت نمی‌کرد؟●□ □●آیت الله العظمی نوری همدانی، از شاگردان علامه می گوید: □●ایشان وقتی به قم‌ آمدند با اينكه فيلسوف معروف جهان اسلام، ‌محقّق نامی روزگار و يك استاد متبحّر مشهور تفسير و كلام و حكمت بودند، اما با يك عمامه بسيار كوچك از كرباس آبی رنگ و قبای ساده و بدون جوراب با لباس كمتر از حدّ معمول در كوچه ‌های قم‌ تردّد داشت و اگر كسی ایشان را نمی شناخت وی را يك طلبه عادی تصور می‌كرد. □●خانه او اجاره‌ای بود و به خاطر دارم چند بار خانه خود را عوض‌كرد و از خانه دیگر به خانه ‌ای منتقل شدند، منزلش بسيار كوچك و محقر بود حتّی نمی ‌توانستن از دوستان پذيرائی كند چون از نظر امكانات ‌بسيار محدود بود. □●گاهی به خاطر پرسيدن برخی سئوالات علمی مجبور بودم خدمت استاد در منزل شرفياب شوم؛ ‌ايشان در حالی كه جلو دَرِ منزل آمده، دو دست خود را بر دو طرف دَر گذاشته، سرشان را بيرون می ‌آوردند و به سؤال من گوش داده و پاسخ ‌می ‌گفتند. در اين هنگام اين سؤال برای من مطرح ‌شد؛ چرا استاد تعارف نمی‌کند منزل بروم. بعدها كه آشنائی من با ايشان بيشتر شد، متوجّه شدم منزل به اندازه‌ ای محدود و محقّر است كه ‌نمی ‌توانند از میهمان پذيرائی كنند. □●مدّتها زندگی ايشان از حّق التّاليف كتاب هايشان اداره می ‌شد و سال ها مبالغ‌ هنگفتی بدهکار بودند و حتی دامادشان آقای قدّوسی از اين ‌موضوع اطلاع نداشت‌. □●علامه با وجود كسالت قلبی و كسالت اعصاب و کهولت سن‌ّ فقط و فقط براي‌ِ حمايت از دين و نشر فرهنگ اسلام برای ملاقات و مصاحبه با مستشرق‌ فرانسوی (دكتر كُرْبَن‌ُ) هر دو هفته يك بار با زحمت و تحمل رنج فراوان به ‌تهران می ‌رفتند و اين رفت و آمد با ماشين عمومی مستلزم ‌رنج های فراوان بود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیت الله حاج شیخ محمّدحسین مظفّر رضوان الله علیه●■ ■●حضرت امام موسى كاظم عليه السّلام ايَّام امامتش را در ميان دو زندان سپرى نمود: زندان خانه اش كه بعيد از تماس با مردم از خوف بنى عباس بود، و زندان بنى عباس كه شديد الظُّلم و الظُّلمة بوده است. ■●اين محدوديّت و تنگنائى تا به جائى رسيده است كه چون راوى حديث بخواهد روايتى را به او نسبت و استناد دهد با نام صريح او نمى توانسته است إسناد دهد؛ ■●بلكه گاهى به كنيه او مثل ابوابراهيم، و ابوالحسن و گاهى با ألقاب او مثل عَبْدِ صَالِح، و يا عَالِم و أمثالها إسناد مى داده است. و گاهى با اشاره مثل گفتار راوى: عَنِ الرَّجُلِ «از آن مرد» به علّت آنكه چون تقيّه در ايّام حضرت شديد بوده است، نام مبارک حضرت بسيار اندک در حديث به ميان آمده است. ■●«امام شناسی» ج ۱۶-۱۷ ص ۱۹۹ از «تاریخ الشیعة»●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بعد از نماز مغرب دستها را بالا کن و هفت بار یا قاضِی ‌َالحَاجَاتِ بگو. بعد حاجتت را طلب کن که برآورده میشود. ولی بعد از هفت بار آیا حاجتی میماند؟ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی . ■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■ ■●کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● از حضرت علامه حسن زاده آملی●□ □برادرم، حرف اين و آن را ، دَم فرو بند و تماشا كن. و بگير. به فكر خود باش. □دست توسل به دامن خاتم اوصيا و اولياء حجةبن الحسن العسكری عليهماالسلام دراز كن كه گردنه های سهمگين درپيش داری و آن بزرگوار كاروان است. □از و بپرهيز. اهدناالصراط المستقيم گوی. از بگريز. خدای متعال پيامبر عليه السلام را در قرآن ستوده كه: □" انّه كانَ عبداً شكوراً"□ □امام بحق ناطق جعفربن محمدالصادق عليهماالسلام فرموده: نوح نبی عليه السلام در هر صبح و مساء بار اين دعا را ميخواند از اين رو ناميده شده است: □" اللّهم اِنّي اُشهِدَكَ اَنَّهُ ما اَصبَحَ و اَمسي بي مِن نعمةٍ و عافيةٍ في دينٍ اَو دنياً فَمِنكَ وَحدكَ لاشريك لك، لك الحمدُ و لك الشكرُ بها عليَّ حتّي تَرضي و بَعد الرِّضا "□ □سعی كن كه بگويد و آنگاه . ای من آنكه با يكی است. □●علامه حسن زاده آملی ١٣٤٩/٤/٣٠ هجری شمسی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●یکی از وقایعی که در روز بیست و چهارم ماه رجب در سال هفتم پس از هجرت رخ داد، ماجرای و فتح قلعه‌ی خِیبَر به‌دست علیه السلام است که واقعه‌ی بسیار عظیمی است. ظاهر واقعه بسیار درس‌آموز و تأمّل‌ برانگیز است و نقش فوق‌العاده عجیب امیرالمؤمنین علیه السلام را در آن نبرد نشان می‌دهد. □●امیرالمؤمنین علیه السلام با دست یدُاللّهی خودشان درِ قلعه‌ی یهود را که چهل پهلوان، فقط باز و بسته‌اش می‌کردند؛ از‌جا کَندند و در‌حالی‌که در میان خَندَقی که یهودیان دور قلعه حفر کرده بودند، کف پای علیه السلام روی زمین نبود و ایشان بین زمین و آسمان ایستاده بودند؛ آن در را پل قرار دادند و لشکریان اسلام با عبور از روی آن پل، از خندق عبور کردند؛ سپس حضرت آن در را به فرسنگ‌ها دورتر پرتاب کردند.چه نیرویی در علیه السلام ظهور کرد که چنین اتّفاقی به دست حضرت واقع شد؟! . □●در جنبه‌ی باطنی هم درِ قلعه‌ی خِیبَرِ نفس اَمّاره‌ی ما، که سپاه یهود باطنی ماست، جز به یَدِ ولایتیِ علیه السلام قابل کنده‌شدن نیست و قلعه‌ی نفس جز با استمداد از ولایت مولایمان امیرالمؤمنین علیه السلام قابل فتح و گشودن نیست. □●اگر کسی می‌خواهد بر یهود باطنی خود پیروز شود، باید از روح ولایت علوی استمداد جوید و به مدد آن بزرگوار، خصوصاً در این ماه که ماه میلاد علیه السلام است، به این فتح عظیم در باطن، که فَتحُ‌الفُتوح است، نائل شود. □●در محضر استاد مهدی طیب ۹۲/۰۳/۰۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رُحاق_رضوى □بسمه تعالی شانه□ □اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ
□بسمه تعالی شانه□ □أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ...□ □○امام مجاهد در اسم جامع الله است آنهم به نحوی که حق جهاد در الله را به نحو کامل و اتم ادا فرموده است. حق جهاد در هر اسمی تلبس و تحقق اتم به آن اسم است. جهاد اصغر قتال با دشمنان بیرونی است و جهاد اکبر قتال با دشمن درون! قتل و قمع اهواء نفسانی رفع مانع است تا سالک الی الله به جهاد اسماء الله برسد. تخلیه نفس از رذائل اخلاقی و تجلیه او با اعمال عبادی و معارف حقه الهی سبب می‌شود نفس مستعد دریافت صفات الهی شود و به قدر جهادش تشبه به اله عالم پیدا نماید. این مرتبه تحلیه نفس است به حلیت و زیور اسماء و صفات حسنای الهی. □○سالکان الی الله از انبیاء و مرسلین و اوصیاء ایشان بقدر استعداد و استدعایشان که محصول جهادشان است از این اسماء بهره می‌برند و با آنها قوم خودشان را هدایت می‌کنند و ایشان را به این مرتبه که فوز جهاد فی اسماء الله است دعوت می‌نمایند. سرّ دعوت به جهاد در تمام مشارب همین نکته است تا مجاهد به تحقق آن اسماء و صفات الهی که نبی شان متلبس شده است برسند؛ عیسی علیه السلام در اسم محیی و شافی جهاد کرد و به فوز اعظم تحقق رسید و موسی علیه السلام مجاهد در اسم شریف متکلم و... شد و به قول کن، دریا را شکافت و عصا را اژدها کرد. این جهاد، جهاد اعظم است و هرکس قدم در این وادی بگذارد و به فتح برسد قدرت خدایی پیدا می‌کند. □○اما امام و انسان کامل جامع کسی است که جهادش فی الله باشد یعنی جهد تام کند تا تمام اسماء الله را در خود متحقق سازد آنهم به نحو اتم تا حق جهاد در اسم الله استیفاء شود. فائز در این جهاد صیرورت به اسم الله پیدا می‌کند و خود مظهر الله می‌شود و صاحب فتح مبین و فتح قریب و فتح مطلق می‌گردد و فتح الفتوح می‌کند. حقیقتا جهاد فی الله که جهاد در تمام اسماء بی منتهای الهی است امر عظیم و سنگینی است، صعب مستصعب!! ○رخش باید تا تن رستم کشد ○پر دلی باید که بار غم کشد □○اسماء الله معانی اند و هر موجودی معنایش از اسماء و اعیان او بر او ساری می‌شود. امام جامع معانی است و به هر چیزی معنای آن چیز از امام فائض می‌گردد چون او مجاهد فی الله است. چنین انسانی عامل به کتاب است با تمام مراتبش. این «عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ» چه سخن عظیمی است! فهمش از حد عقول ابناء بشر خارج است. کتابِ الله کتاب جامع لاریبی است که در آن همه کمالات بی شمار الهی احصاء شده است. □○حضرت سیده نساء عالمیان فرمود ؛ «الحمد لله الذی لم یجعلنی جاحدة لشئ من کتابه و لا متحیرا فی شئ من امره»، یعنی اینکه حمد خدای را که در هیچ مرتبه از مراتب قرآن متوقف نماندم... بنگر عظمت سخن را که عقلها از آن حیران و فکرها از درک آن پریشان می‌شوند. چنین شخصی امین الله در ارض ممکنات می‌شود یعنی حق تبارک و تعالی همه ممکنات را به او می‌سپارد و او خلیفه خدا در ارض الله می‌شود. ارضِ الله متن قابلی اسم جامع است که فعلیات این قبله اعظم در آن آشکار می‌شود با تمام مراتب. □○پس تو ارض اسم جامع الله را همه موجودات عالم خلق از عقل کل تا هیولای اولیٰ بدان. وقتی امام مجاهد فی الله شد و حق جهاد را بجا آورد امین الله در ارض الله می‌شود. امین کسی است که بدو امانت می‌سپارند و او هرگز خیانت در امانت نمی‌کند. امانتِ الله ظهورات اوست که به امام سپرده شده است و او به وفق اراده الهی همه حقائق مندمج در اسم جامع را تا پایین ترین مراتب که طلوع اتم فجر است به اسم سلام ظهور می‌دهد. «اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِّنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ» البته او هم امین الله فی ارض الله است و هم امین فی سرّ الله؛ «الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ»، پس سرّ و علن وجود بدو سپرده شده است و امانت را او حمل می‌نماید؛ وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ... . □○شهادت زائر به اینکه امام مجاهد فی الله است ارتقاء فکر و روح زائر و توجه دادن او به مقام خلیفة اللهی امام است. و اینکه حقیقت زیارت مجاهده زائر در اسماء اللهی است که مزور جامع آنهاست، نحن والله الاسماء الحسنی... □○البته امام را فوق جهاد فی الله نیز هست که در آن موطن با همه لشکریان اسماء بی حد و حصرش ارباً ارباً می‌شود و رأس مبارکش به بالای نیزه او ادنی می‌رود و به مقام اطلاقی احدیت واصل می‌گردد...
○بعد عباس دگر آب سراب است سراب ○غیر آن اشک که در چشم رباب است رباب @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●حضرت علامه طباطبایی●■ ■سالک راه خدا در عین اشتغال به امور طبیعی «تجارت ، زراعت ، نکاح و ..» یک رشته ارتباطات و اتصالی با خدای خود دارد ، دریائی از شوق در دل او موج میزند ، آتشی از عشق و محبت درون او را می سوزاند ، غم و اندوه و هجران دل او را آب می کند؛ از این انقلاب درونی او جز خدا کسی خبر ندارد . ■●رسالۀ نفیس لبّ اللباب ، ص ۹۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانه‌های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملکات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم . □●یادداشت‌های استاد مطهری، ج ۶ ص ۱۳۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●عظمت مقام جناب ابوطالب علیه السلام●■ ■●لسان به حق ناطق امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند●■ ■…امیر مومنان علیه السلام , در صحن مسجد نشسته و مردم اطرافشان جمع بودند ؛ مردی بلند شد و پرسید: ای امیرالمومنین ! تو در مقام و مرتبه ای هستی که خداوند تو را در آن جایگاه قرار داده اما پدرت در آتش دوزخ شکنجه میشود!! : ■آرام باش ! خدای دهانت بشکند ! سوگند به آن کسی که محمد (صلی الله علیه و آله) را به حق مبعوث کرد ، اگر پدرم برای تمام گناهان روی زمین شفاعت کند خداوند شفاعت او را می پذیرد ، آیا پدرم در آتش معذب باشد و من که پسرش هستم تقسیم کننده بهشت و دوزخ باشم !؟ ■سوگند به آن کس که محمد(صلی الله علیه و آله) را به حق مبعوث کرد ! روز قیامت نور ابوطالب , نور تمام آفریدگان را تحت الشعاع قرار میدهد مگر نور پنج تن : نور محمد ، نور من ، نور فاطمه ، نور حسن ، نور حسین و نور امامان از فرزندان حسین (علیهم صلوات الله) ، آگاه باش! نور ابوطالب از نور ماست ، که خداوند آن را دو هزار سال پیش از آفرینش حضرت آدم (علیه السلام ) آفرید . ●مائة منقبة ،ص١٧٤ ●كنزالفوائد ، ص٨٠ ●احتجاج ٣٤١/١ ●الغدير ٣٨٧/٧ ●بحار ١١٠،٦٩/٣٥ ●الفضائل (شاذان) ، ص٧٢ ■●۲۶رجب سالروز وفات حضرت ابو طالب پدر علیه السلام وعموی باوفای پیامبر اکرم●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴رحلت شهادت گونه وجانسوز بزرگ موحّد قریش، مدافع بی مثال نبوت مصطفوی، والد ماجد ولایت مرتضوی، حضرت ابوطالب علیه السلام را خدمت بقیة الله الاعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم. ■حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام می فرماید: بر نگین انگشتری حضرت ابو طالب علیه السلام چنین حک شده بود: «رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّا، وَبِاِبْنِ اَخِی مُحَمَّدٍ نَبِیّا، وَبِابْنِی عَلِیٍّ لَهُ وَصِیّا؛ من خدای را به خداوندی، برادرزاده ام محمد را به پیامبری، و پسرم علی را به جانشینی او پسندیدم.» @mohamad_hosein_tabatabaei