eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○حَوِّل حالَنا إِلَی أَحسَنِ الحالِ○□ ⃣ □○... یَومَ لا یَنفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ(۸۸) إِلّا مَن أَتَی اللهَ بِقَلبٍ سَلِیمٍ(۸۹ | الشعراء)○□ □○تنها هنگامی این امکانات و نعمت ها نافع می شود که تو با قلب سالم به سوی خدا بیایی. و قلب سالم قلبی است که رشید است که رشد، علامت سلامت است. و رشد به وسعت و وسعت به احاطه می رسد. و دلی که احاطه داشته باشد صبور است و ثابت است. به ″بهترین احوال″ دست می یابد که در دعا می خواهی «حَوِّل حالَنا إِلَی أَحسَنِ الحالِ». □○″بهترین حال″، حال کسی است که می داند در هر حالتی چه بکند و در هر موقعیتی چگونه موضع بگیرد. ″بهترین حال″ حالت کسی است که در گرو حالت ها نیست. و وابسته به شرایط و موقعیت ها نیست. درس خودش را می شناسد و درس خودش را می آورد. □○درس هایی از انقلاب(قیام)، ص ۱۸۸○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □●سيمای حضرت مهدی ارواحنافداه●□ □●يكی از نكات جالبی كه در روايات شيعيان به چشم می خورد، ترسيم حضرت مهدی ارواحنافداه به شفّاف ترين شكل است. اين روايات چنان زيبا وارد جزئيات شده اند كه شايد يك نقّاش چيره دست يا كارشناس چهره نگاری بتواند از روی اين اوصاف طرحی كه تا حدود زيادی شبيه به سيمای آن حضرت باشد، رسم كند. □●بر اساس اين روايات عليه السّلام چهره ای زيبا و جذّاب، صورتی گرد و گلگون و پوستی گندمگون دارند. گونه های حضرت كم گوشت است و بر گونه راست ايشان يك خال مشكی خودنمايی می كند. همچنين آن حضرت دارای رويی گشاده و مهربان و پيشانی بلند ونورانی هستند كه آن چهره را جذّاب تر و دلرباتر مي كند. چهره ی نورانی حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه همانند نقره مي درخشد و جلال و شكوه و شرم و حيا در سيمای ايشان موج مي زند. □●چشمان حضرت مهدی عليه السّلام سياه رنگ و زيباست كه همچون گوهري درخشان، پيوسته برق مي زند؛ اين چشم ها به علّت شب زنده داري هاي فراوان، اندكي فرو رفته اند. ابروان حضرت كشيده و هلالي و به هم پيوسته است. حضرت بقيّية الله الاعظم ارواحنافداه نگاهي بسيار نافذ و عميق دارند و با يك نگاه به هر كس، او را منقلب مي سازند. دندان هاي ايشان همانند شانه منظّم است و دندان هاي جلو، فاصله دار و كاملاً برّاق است. بيني آن حضرت قلمي و كشيده است و كمي از وسط برآمدگي دارد. محاسن امام پرپشت و تابدار است و موهاي سر ايشان زيبا و بلند است كه بر روي شانه هايشان ريخته شده وموهاي مشكين آن حضرت آميخته به موهاي طلايي رنگ است. □●قامت حضرت وليّ عصر ارواحنافداه رشيد و متناسب است؛ نه كوتاه و نه بسيار بلند. مطابق روايات امام زمان عليه السّلام درست هم قدّ پيامبر اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم هستند؛ به طوري كه زره رسول خدا صلّي الله عليه وآله وسلّم براي ايشان كاملا ً مناسب و اندازه است. اين زره ميراث گرانقدري است كه در بين تمامي ائمّه عليهم السّلام دست به دست گشته است و در نهايت بر پيكر عليه السّلام پوشانده خواهد شد. حضرت مهدي عليه السّلام قوي هيكل و داراي دستاني بسيار نيرومند هستند كه مي توانند با يك حركت، درختان تنومند را از ريشه بركنند. پاهاي آن حضرت قوي ومحكم و داراي عضلاتي در هم پيچيده است. بر روي ران راست امام زمان عليه السّلام خال سياه رنگي است كه از علائم اختصاصي ايشان است. □●حضرت مهدی ارواحنافداه داراي سينه اي فراخ و گشاده اند و شانه هايشان داراي استخوان هاي درشت و قوي است. در پشت آن حضرت دوخال وجود دارد؛ يك خال گوشتي به رنگ پوست بدن و ديگري شبيه خال نبوّتي كه روي كتف پيامبراكرم صلّي الله عليه وآله و سلّم قرار داشت. صداي آن حضرت بسيار رسا و پرطنين است؛ به نحوي كه وقتي فرياد مي كشند، صخره ها در هم مي شكنند. عمر حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنافداه طولاني است؛ امّا سيمايشان جوان است و گذشت زمان گرد پيري بر چهره و پيكر آن حضرت ننشانده است و در زمان ظهور، به شكل جوانی با سنّ كمتر از چهل سال، نمايان مي شوند. □●از ديگر نشانه های عليه السّلام درهنگام ظهور، بر تن داشتن پيراهن ابراهيم خليل عليه السّلام و جامه ي اسماعيل ذبيح عليه السّلام و به پا داشتن كفش شيث پيامبر عليه السّلام است. آن حضرت پرچم رسول خدا صلّي الله عليه وآله وسلّم را به دست خواهند داشت كه از پارچه مخمل كرك دار و به شكل مربّعي است كه يك سنگ دروسطّ آن دوخته شده است. اين مختصري از اوصاف ظاهري و جمال دلرباي حضرت بقيّية الله الاعظم ارواحنافداه بود كه بر اساس روايات پيامبر و اهل بيت عليهم السّلام بيان شد. □● صفحه ١٢٣تا١٢٦●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○مراقبات روز آخر ماه رجب○□ □اوّل: غسل □دوّم: روزه □سوّم: نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحيد» سه مرتبه □سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ□ : □وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ□ . @mohamad_hosein_tabatabaei
□امام باقر علیه السلام فرمودند□ □هنگامى که در روز جمعه نماز عصر را خواندى ، بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة الله و برکاته . □همانا کسى که پس از نماز عصر این صلوات را بفرستد، خداوند صد هزار حسنه براى او نوشته ، صد هزار گناه او را پاک کرده ، به واسطه آن صد هزار حاجت او را برآورده نموده صد هزار درجه براى او مى نویسد. □ثواب الاعمال ، ص ۸۳ و ٢٣٩□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○زنبوردارها شبهای جمعه کنار کندو، کُندر دود میکنند تا زنبورها قوّت بگیرند و روز جمعه به نقاط دوردست پرواز کنند و شهد گل بیشتری همراه بیاورند. □○مؤمنین مثل زنبور عسلند و صلوات در سیر آنها مثل دود کندر است که به آنها قوّت میدهد. □عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی□ □○کتاب تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●علامه در المیزان می‌گوید: فضیلت آن چیزى است که خداى تعالى آن را فضیلت بداند، پس این که غربی ها میگویند آدمى باید اعتماد به نفس داشته باشد و بعضى از نویسندگان ما نیز دنبال آنان را گرفته اند؛ حرف درستى نیست؛ چون دین خدا چنین چیزى را به عنوان فضیلت نمیشناسد و آنچه را که خداى تعالى در قرآن کریمش فضیلت دانسته، اعتماد به خدا و افتخار به بندگى اوست. ■●قرآن میفرماید: «الَّذِینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» و نیز فرموده: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و باز فرموده: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و آیاتى دیگر. ■●آیت الله جوادی آملی که مدال شاگردی علامه طباطبایی(ره) را بر سینه دارد ضمن قبول و تایید نظر علامه در مورد به برخی آیات که علامه از آنها نام نبرد اشاره می کند و با استناد بر آنها نظر استاد خود را استحکام بیشتری می بخشد. مهم ترین آیه ای که ایشان به آن استدلال می کنند آیه زیر است: «قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» به مردم بگو که من نماز و تمامى عبادات و زندگیم و جمیع شؤون آن از قبیل اعمال و اوصاف و همچنین مرگم؛ خلاصه هر آنچه که در ظاهر مربوط به من است در واقع همه و همه از آنِ خداوند متعال است و من صاحب چیزی نیستم. ■●آیت الله جوادی با استناد به این آیه و مانند آن می فرماید: با این حساب دیگر چیزی برای بنده نمی ماند تا به آن اعتماد یا تکیه کند. ■●المیزان ج۴ ص۳۴۷ بیانات معظم له در درس تفسیر●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●(برگرفته از کتاب شریف سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●■ ■از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده «که این ماه ( ) ماهی است که عمل نیک انسان در آن، هفتاد برابر می‌گردد و بدی‌های انسان در آن می‌ریزد و گناهان آمرزیده گردد و اعمال نیک، مورد پذیرش قرار می‌گیرد» (اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۸۶۲). ■بنا بر روایات، هریک از شب‌های ماه شعبان، نماز مخصوصی دارد (ج۲، ص۸۵۸ و۸۷۴...). ■برای روز سوم، روزه و دعاهای مخصوصی بیان شده است (ج۲،ص ۸۷۶) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بدانكه اعمال ماه شریف بر دو قِسم است اعمال مشتركه و اعمال مختصه○□ □○منظور از اعمال مشترکه اعمالی است که در هر روز می شود انجام داد و منظور از اعمال مختصه اعمالیست که مخصوص روز خاصی است □○ : هر روز هفتاد مرتبه بگويد اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ □○ : هر روز هفتاد مرتبه بگويد : اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذي لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ الْحَيُّ الْقَيّوُمُ وَ اَتـُوبُ اِلَيْهِ و در بعضي روايات الْحَيُّ الْقَيُّومُ پيش از الرَّحْمنُ الرَّحيمُ است و عمل به هر دو خوبست و از روايات مستفاد مي شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هركه هر روز از اين ماه استغفار كند هفتاد مرتبه مثل آنست كه هفتاد هزار در ماههاي ديگر استغفار كند □○ : تصدّق كند(صدقه دادن)در اين ماه اگرچه به نصف دانه خرمايي باشد تا حق تعالي بدن او را برآتش جهنّم حرام  گرداند از حضرت صادق ( عليه السلام ) منقول است كه از آن جناب سؤال كردند از فضيلت روزه رجب فرمود چرا غافليد از روزه شعبان راوي عرض كرد يابن رَسول  الله چه ثواب دارد كسي كه يك روز از شعبان را روزه بدارد فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست عرض كرد يابن رسول  الله بهترين اعمال در اين ماه چيست فرمود تصدّق و استغفار هر كه تصدّق كند در ماه شعبان حق تعالي آن را تربيت كند همچنانكه يكي از شما شتر بچّه  اش را تربيت مي  كند تا آنكه در روز قيامت برسد به صاحبش در حالتي  كه بقدر كوه اُحُد شده باشد □○ : در تمام اين ماه هزار بار بگويد لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِيّاهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ كه ثواب بسيار دارد از جمله  آنكه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنويسند □○ : در هر پنجشنبه اين ماه دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحيد و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالي برآورد هرحاجتي  كه دارد از امر دين و دنياي خود و روزه  اش نيزفضيلت دارد و روايت شده كه در هر روزپنجشنبه ماه شعبان زينت مي  كنند آسمانها را پس ملائكه عرض مي  كنند خداوندا بيامرز روزه  داران اين روز را و دعاي ايشان را مستجاب گردان و در خبر نبوي است كه هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حقّ  تعالي بيست  حاجت ازحوائج دنيا وبيست  حاجت ازحاجتهاي آخرت او را برآورد □○ : دراين ماه صلوات بسيار فرستد □○ :در هر روز از شعبان در وقت زوال و در شب نيمه آن بخواند اين  صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين  العابدين ( عليه السلام ) را : اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ....این دعا در کتاب مفاتیح الجنان وجود دارد □○ : بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او ( عليهم السلام ) است كه در ماه شعبان مي  خواندند : اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْمَعْ دُعائي اِذا دَعَوْتُكَ...این دعا در کتاب مفاتیح الجنان وجود دارد @mohamad_hosein_tabatabaei
□○شب اوّل نمازهای بسيار در اقبال ذكر شده از جمله دوازده ركعت که در هر رکعت یک حمد و يازده مرتبه توحيد □○روزه اش فضيلت بسيار دارد و از حضرت صادق(عليه السلام) روايت است كه هر كه روزه بگيرد روز اوّل شعبان را واجب شود برای او بهشت و سيد بن طاوس ثواب بسياری نقل كرده از حضرت رسول(صلی الله عليه وآله) برای كسی كه سه روز اوّل اين ماه را روزه دارد و در شبهای آنها دو ركعت نماز كند در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد يازده مرتبه @mohamad_hosein_tabatabaei
□●در ساعات آخر ماه رجب با تمام لطافت‌ها و قشنگی‌هایش هستیم. ماهی که خدای متعال به دوستان و عباد خود عنایات بزرگی می‌کند. خوشا به حال کسانی که بهره‌های خوبی از این ماه بردند. □●ان شاءالله آن دوره سازندگی که قرار بود ماه رجب روی یک انسان مؤمن داشته باشد، روی همۀ ما ایجاد کرده باشد. □●و این مرحلۀ تخلیه و تهی شدن از آنچه غیرخدایی است را به برکت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در ماه رجب طی کرده باشیم. □●کعبه‌ دل‌مان به ید ولایت علوی از بت‌ها خالی شده باشد و جز محبّت خدا و خوبان خدا هیچ محبت و عشقی باقی نگذاشته باشد. □●امیدواریم اگر ته مانده‌ای هم باقی مانده باشد در این لحظه‌های آخر ماه رجب به برکت امیرالمؤمنین علیه السّلام، دلها را از نجاست محبّت دنیا خالی و پاک کند، مصفّا و مطهّر کند. . □●ان‌شاءالله وارد ماه شعبان که می‌شویم با قلبی تهی از همه زشتی‌ها وارد شویم. □●ماه رجب اگر ماه است، ماه شعبان ماه است، ماه تزئین است. ماه حلی بستن و است. ماه زیور بستن کعبه دل است. □●کعبه‌ای که از بت‌ها خالی شد باید با گلاب ناب شستشو داد تا عِطر گل محمدی در فضای این دل بپیچد. □●اخلاق پیامبر اکرم روح و جان انسان را معطّر کند و این عِطر همۀ وجود انسان را در بر گیرد. □●اميدواريم قلب ما در ماه شعبان به نور جمال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و به عِطر اخلاقیات و روحیات پاک ایشان منوّر و معطّر شود، ان‌شاءالله. □●استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ ● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلم
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش سوم2⃣ ● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلمين و ... علل و اهداف تأكيد شديد نسبت به انفاق است گذشت روزگار، درستى نظريه قرآن را كشف كرد، و ثابت نمود همانطور كه قرآن فرموده تا طبقه پائين جامعه ، از راه امداد و كمك به حد متوسط نزديك نگردند و طبقه مرفه از زياده روى و اسراف و تظاهر به جمال جلوگيرى نشده ، و به آن حد متوسط نزديك نشوند، بشر روى رستگارى نخواهد ديد، آرى همه ما تمدن غرب را ديديم ، كه چگونه داعيان آن ، بشر را به بى بندوبارى در لذات مادى و افراط در لذات حيوانى واداشتند و بلكه روشهاى جديدى از لذت گيرى و استيفاى هوس هاى نفسانى اختراع نمودند، و در كام گيرى خود و اشاعه اين تمدن در ديگران ، از به كار بردن هيچ نيروئى مضايقه ننمودند، و اين باعث شد كه ثروتها و لذات خالص زندگى مادى همه به طرف نيرومندان و توانگران سرازير شده و در دست اكثريت مردم جهان كه همان طبقات پائين جامعه ها مى باشند چيزى به جز محروميت نماند، و ديديم كه چگونه طبقه مرفه نيز به جان هم افتاده و يكديگر را خوردند تا نماند مگر اندكى ، و سعادت زندگى مادى مخصوص همان اندك گرديد، و حق حيات از اكثريت ، كه همان توده هاى مردم هستند سلب شد. و با در نظر گرفتن اينكه ثروت بى حساب وفقر زياد آثار سوئى در انسان پديد مى آورد، اين اختلاف طبقاتى تمامى رذائل اخلاقى را برانگيخت ، و هر طرف را به سوى مقتضاى خويش پيش راند، و نتيجه آن اين شد كه دو طائفه در مقابل يكديگر صف آرائى كنند و آتش فتنه و نزاع در بين آنان شعله ور شود، توانگر و فقير محروم و منعم ، واجد و فاقد همديگر را نابود كنند و جنگى بين المللى بپا شود، و زمينه براى كمونيسم فراهم گردد، و در نتيجه حقيقت و فضيلت به كلى از ميان بشر رخت بر بندد و ديگر بشر روزگارى خوش نبيند، و آرامش درونى و گوارائى زندگى از نوع بشر سلب شود، اين فساد عالم انسانى چيزى است كه ما امروزه خود به چشم مى بينيم ، و احساس مى كنيم كه بلاهائى سخت تر و رسوائى هائى بيشتر، آينده نوع بشر را تهديد مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □چه‌بسا افرادی که از کار و تحصیل نتیجه نگیرند، ولی از قضای حوایج اهل ایمان و و و به نتیجه بگیرند. □●در محضر بهجت، ج١، ص۲۸۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□علامه طباطبایی ره□ □کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می کند برای جنگ با خدا... ریختن آبروی مومن از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می برد @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ استاد فاطمی نيا○□ □○رجب و شعبان ماههای بزرگی می باشند. يكی از اولياي خدا ميفرمود : روايات دلالت ميكند كه رجب و شعبان مثل دوچشمه هستند كه مهمانان خدا قبل از ورود به ماه مبارك رمضان ، خود را در آن شست وشو بدهند و آماده ی مهمانی خدا شوند! □○اين ماه را مغتنم بدانيم ، زياد استغفار كنيم و تصميم بگيريم بر ترك معاصی ! ! @mohamad_hosein_tabatabaei
□●احادیث معتبری وارد شده است که آدم در زندگی میکرده است، نه بهشت اخروی ابدی که مقام همیشگی است و بدون انجام تکلیف و تکامل نمی توان وارد آن گشت. یعنی در جایگاهی با صفا و پر نعمت و آسایش که بدون مشقت و زحمت می توانست به زندگی خود ادامه بدهد. □●ممکن است گفته شود: چرا خداوند سبحان آدم را اولا در بهشت سکونت داد و سپس به زمین فرود آورد؟ برای پاسخ از این سوال همانگونه که در تفسیر خود بیان کرده‌اند، بایستی جریان داستان آدم را به این ترتیب توضیح داد. ۱:- آدم برای زندگی در روی زمین آفریده شده بود: اِنّی جاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلیفَةً ‌‌"من در روی زمین خلیفه ای قرار می ‌‌دهم". ۲:- خداوند برای نشان دادن شایستگی آدم به خلافت در روی زمین ‌‌[به فرشتگان] کلیه حقایق را به آدم تعلیم می نماید و دستور سجده به آدم را صادر می کند. ۳:- آدم را در بهشت سکونت می دهد و نخستین تکلیف را که نزدیک نشدن به آن درخت است، به آدم متوجه می سازد. □●آدم در این مرحله برای اولین بار با و اینکه بایستی آن را با آگاهی و اختیار انجام بدهد روبرو می گردد. □● : حسّاس ترین موقعیت آدم در بهشت در همین مرحله بوده است که موضوع تعهد و مسئولیت شروع می‌گردد. ۴:- مرحله مجازات تخلف از تکلیف که بوسیله مشاهده اعضای پنهان شده انجام می گیرد. ۵:- ورود به زمین که جایگاه تکاپو و تلاش و مشقت و رنج برای تکامل با احساس تکلیف و انجام آن می باشد. □●این مراحل پنجگانه که مسیر آدم را تا شروع خلافت در روی زمین تعیین می‌کند، مطابق حکمت بالغه الهی تنظیم شده است که آدم به مجرد گشودن چشم باین دنیا، با ناگواری‌ها و مشقت ها روبرو نشود، و مقداری از زمان را با محیط پیرامون خود که جایگاه پر رفاه و آسایش بوده است انس و الفت بگیرد. □●استاد علامه جعفری، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی: «شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ»●□ □خدمت به وحی و نبوت بهترین راه رسیدن به مقصد الهی است□ □●اگر كسی واقعاً در خدمت وحي و نبوّت بود اين شخص يك طريق مهيعه و راحت دارد، که نه بيراهه می‌رود نه راه كسی را مي‌بندد و اگر ـ خدای ناكرده ـ مشكلي داشت اين راه بسته می شود و اين راهِ بسته به مقصد نمی‌رسد همان كه فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾؛ شك و ترديد باعث عجز است، ولی اگر انسان وارد يك طريق مهيعه شد مرتب بدون مزاحمت به مقصد می‌رسد. □●اين دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهی خدای سبحان مبايعه می‌كند خريد و فروش می‌كند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعنی چه؟ □○ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما می‌شود دو؟! اين در حديث قدسی آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعنی خدای سبحان مهمان دلهای شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می‌پذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است. □○اين ماهی است كه شبش, روزش, سحرش, بين‌‌الطّلوعينش, صبحش, عصرش, ظهرش محفوف به رحمت است «شَعْبانُ الَّذی حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ» اگر چيزی را آدم بپيچد اين از هر طرف پوشيده و پيچيده رحمت است. در همين صلوات عندالزوال می‌خوانيم و وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) به ما آموخت اين ماه محفوف به رحمت است پيچيده است به رحمت؛ از هر طرف يك رحمت است صبحش رحمت, عصرش رحمت, ظهرش رحمت, سحرش رحمت ماه شعبان تقريباً نشانه بسط است گرچه ماه رجب ماه پربركت است آن با همراه است اين با همراه است؛ آثار رحمت در اين شهر هست. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●فایده « » چیست؟ (سوالی عجیب از مرجع بزرگ جهان اسلام)●■ ■●حدود سی سال پيش، به مناسبت وفات مرحوم آقا ميرزا عبدالهادی شيرازی، به عتبات مشرف شدم. خدمت رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلی كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ■●ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالی است؟» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» ■●گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقی و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر.» ... ايشان، ديگر اسم كسی را نبردند. ■●گفتم: آيا اين افراد را برنامه‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبی كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميیكنيد؟ فرمود: «نمیشود» گفتم: شما آقای را می‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادی را كه پاسخگوی نياز زمان باشند، تربيت می‌كند، به جای متخصص شدن در فقه و اصول ■●گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه (قربانی) كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولی، مانعی وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتی ما خواستيم يكی از همين افرادی را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقای محمدتقی جعفری بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخی از اين متقدّسين واقع شديم، به طوری كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار می‌برد!» @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ ■در زن، جلوه‌كردن‌ها و خودنمايى‌ها ريشه‌دار است. مى‌خواهد چشم‌ها را به خودش جلب كند و زبان‌ها را به دنبال خود بكشد. مواظب باش اسير چشم‌ها و زبان‌ها نشوى و سعى كن تا به گونه‌اى حركت كنى كه خلق خدا را گرفتار حالت‌ها و رفتارت نسازى و آن‌ها را اسير ننمايى؛ كه اگر كسى آلوده شد، اين آلودگى دامان تو را مى‌گيرد و تو را رها نمى‌سازد. ■ ؛ يعنى همين دقّت در برخورد، كه آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ كه اسير نشوى و اسير ننمايى. ، فقط‍‌ اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ كه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه راه است و ميدان حركت است و كلاس و كوره است؛ سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند و چشم‌ها و دل‌ها را نگه ندارند و در دنيا نمانند. ■● ص۱۳۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei