آیات274-261 بقره قسمت اول
بخش چهارم
● از بين رفتن انفاق و شيوع ربا در بين مردم بزرگترين عامل فساد اجتماعى كنونى در جهان غرب است
و نيز بزرگترين عامل اين فساد از طرفى از بين رفتن انفاق ، و از سوى ديگر شيوع ربا است كه به زودى به آيات آن خواهيم رسيد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 590
(ان شاء الله ) و خواهيم ديد كه خداى تعالى بعد از آيات مورد بحث در خلال هفت آيه پشت سرهم فظاعت و زشتى آن را بيان مى كند، و مى فرمايد: رواج آن ، فساد دنيا را به دنبال مى آورد، و اين خود يكى از پيشگوئيهاى قرآن كريم است ، كه در ايام نزول قرآن جنينى بود در رحم روزگار، و مادر روزگار اين جنين را در عهد ما زائيد، و ثمرات تلخش را بما چشانيد.
و اگر بخواهيد اين گفته ما را تصديق كنيد در آيات سوره روم دقت فرمائيد آنجا كه خداوند مى فرمايد: ((فاقم وجهك للدين حنيفا - تا جمله يومئذ يصدعون )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 591
اين آيات نظائرى هم در سوره هاى هود، و يونس ، و اسراء، و انبياء، و غيره دارد كه در همين مقوله سخن گفته اند، و ان شاء الله به زودى بيانش خواهد آمد.
و سخن كوتاه اينكه : علت تحريك و تشويق شديد و تاكيد بالغى كه در آيات مورد بحث درباره انفاق شده ، اينها بود كه از نظر خواننده محترم گذشت .
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ...
منظور از ((سبيل الله ))، هر امرى است كه به رضايت خداى سبحان منتهى شود، و هر عملى كه براى حصول غرضى دينى انجام گيرد، براى اينكه كلمه ((سبيل الله )) در آيه شريفه مطلق آمده و قيدى ندارد، هر چندكه قبل از اين آيه ، آياتى قرار دارد كه در آن سخن از قتال در راه خدا رفته ، و در آياتى ديگر نيز اين كلمه مقارن با مساله جهاد آمده ، ليكن صرف اين مقارن بودن دليل نمى شود بر اينكه بگوئيم منظور از آيه ((فى سبيل الله )) تنها جهاد در راه خدا است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●از حرم حضرت امیر علیهالسلام بیرون آمد، یک یا علی گفت و راه افتاد.
تازه به نجف آمده بود.
لحظۀ آخر که از حرم خارج میشد، رو به گنبد کرد و گفت: «مولا جان! یک زیبارو به ما نشان نمیدهی؟!»
□●چپقش را چاق کرد و رفت بهسوی بازار. نمیدانست کجا میرود، فقط میرفت...
به مدرسۀ سید که رسید، رفت داخل؛ آنجا کاری نداشت، فقط رفت سرکی بکشد.
مقابل یکی از حُجرهها نشست.
درِ یکی از حُجرهها باز شد، جوانی بیرون آمد، او را به داخل دعوت کرد.
□●همدیگر را نمیشناختند، اما بیاختیار هم را در آغوش گرفتند و گریه کردند!
هیچ حرفی نزدند؛ بعد هیچوقت همدیگر را ندیدند.
سالها بعد عکسی دید؛ صاحب عکس برایش آشنا بود؛
پرسید: «این کیست؟»
گفتند: « #آیتالله_بهجت»
یاد آن روزِ مدرسۀ سید افتاد؛
آهی کشید و زیر لب گفت: «من آن روز از مولا یک چهرۀ زیبا خواسته بودم!»
□●(بر اساس خاطرۀ حاج هادی ابهری؛ بهنقل از مرحوم شیخ جواد کربلایی)
#این_بهشت، #آن_بهشت، ص١٩●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●خاطره استاد فاطمی نیا از اوج لطافت علامه●■
■●من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می سوزد، یک کلمه می گویم: خانم ها، آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا (سلام الله علیها) قسم، اگر لطیف نباشید، چیزی گیرتان نمی آید، خودتان را معطل نکنید. هی روزی چند تا اوقات تلخی راه می اندازد، عصبانی می شود، از این طرف هم می خواهد بشود، زبده العارفین، عمده المکاشفین، یک بار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید.
■●آقای علامه طباطبایی (ره) سراسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش دعوا نکرده بود. زمانی که ما در قم بودیم این بچه های قم از هشت سالگی دوچرخه ٢٨ سوار می شدند، از بغل رکاب می زدند، یک بچه ای آمد، زد علامه را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه می گوییم، خیلی آدم خوبی باشیم یک چیزی می گوییم دیگر. این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه، گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمدلله، خداحافظ.
■●لطافت لازم است، تا لطافت حاصل نشده منتظر چیزی نباشی ها! ...
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نظاره_ملکوت_اعلی
■●فیلسوف عرب یعقوب بن اسحاق کندی ,در رساله #نفس مینویسد:
ارسطو نقل کرده است که در یونان پادشاهی بوده است اهل ریاضت و #مراقبه نفس ، این پادشاه برای مدت طولانی به حالی می افتد که گویی نه #زنده است و نه #مرده مدتی از خود بی خود می شده و سپس به خود می آمده و #هشیار می گشته است.
■●پس چون به خود می آمد مردم را از #فنون و علوم #غیبی خبر می داده ، وآنچه را که در انفس و سور و ملایکه می دیده ، بیان می نموده است مثلا #اهل_بیت خود را از میزان #عمرشان واین که چند سال خواهند بود و چه سالی خواهند مرد خبر می داده است.
■●چون زمانی می گذشت پیشگویی اش به حقیقت می پیوست او #خسوفی را در اموس پیشگویی کرد و وقوع آن را در یک سال بعد #حتمی دانست همچنین از جاری شدن سیل در محلی دیگر خبر داده ، وقوع آن را دو سال بعد دانست ، چون مدت مذکور گذشت ، هر دو پیشگویی اش به وقوع پیوست.
■●ارسطو سبب سر زدن این امور #خارق_العاده از آن پادشاه را در این دانسته است که نفس او در #شرف_جدایی از جسم بوده و حتی به جدایی و #انفصالی جزیی نیز دست یافته بوده است.
حال اگر نفس به طور #کلی و #حقیقی از بدن جدا شود چگونه خواهد شد.
■●آیا توان نظاره ملکوت اعلی را نخواهد یافت.
■●داستانهای عارفانه در آثار
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●امامحسین(علیه السلام) شوقانگیزترین بخش دین ماست
اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعتاً به گناه میافتد●□
□●بیتردید کربلا و عاشورای امامحسین(علیه السلام) شوقانگیزترین بخش دین ماست. هیچ بخش دیگری از دین اینگونه نیست که بتواند در دل انسانها، اینقدر شوق ایجاد کند.
□●گاهی میبینید که مردم در عاشورا بیشتر از شبهای قدر، از خودشان مایه میگذارند. چون فعالیتها در عاشورا، بیشتر از نوع شوق است نه خوف؛ مثل شب قدر نیست که از سرِ خوف بروند تا مبادا مقدراتشان خراب شود یا گناهانشان بخشیده نشود. البته خوف هم خوب است اما در مقابل شوق، کم میآورد!
□●اگر شوق ما به نماز و سایر بخشهای دین شبیه شوق ما به عزاداری و مجالس مربوط به امامحسین(علیه السلام) بشود واقعاً برنده خواهیم بود.
□●اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعی است که انسان به گناه میافتد و زندگیاش خراب میشود. مردم برای چه گناه میکنند؟ برای اینکه یکذره شوق گناه، آنها را سرِ حال بیاورد؛ همین! بالاخره انسان شوق خود را یکجایی باید مصرف کند؛ وقتی شوق خودش را صرف اباعبدالله(علیه السلام) نکرده باشد، آن را در گناه و سرگرمیهای مبتذل صرف میکند.
□●علیرضا پناهیان
حسینیه ریحانه الحسین(علیه السلام) - ۹۳.۳.۱۰●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○یاقمرالعالمین نور الله ابافاضل العباس○□
□○"عین" عباس عشق است که عین الحسین است و اوست سرچشمه و مبدا عشق و عشاق و "باء" او باب الله سید و سالار شهیدان و "الف" قامت عباس قائمه خیام حسینی است که به شهادت اش در خیمه انکسار واقع شد و حسین علیه السلام چون قاب قوسین گردید و فرمود ألْآنَ إنْکَسَرَ ظَهْري. "سین" عباس مبین انسان کامل است و هو الکامل به جمل ابجدی ۱۳۳ است که برابر اسم مبارک و دلربای عباس میباشد و "سین" سرالله و باطن "سین" ولایت تامه مولانا امیرالمؤمنین سلام الله علیه است که حضرتش فرمود انا باطن السین و انا سرّ السین و "سین" هویت حسینی است که سرش بر بالای نیزه رفت و حسین سین شد... و در کلمه شریفه عباس حرف آخر آمد تا آشکار شود که آغاز کار عباس عشق به حسین است و انجام کارش فنای مطلق در او و بقای ازلی به حسین بن علی علیهماالسلام.
#ح_م
□○میلاد امام سجاد علیهالسلام مبارک و فرخنده باد○□
□○حضرت سید الساجدین علی بن الحسین علیهما السلام را لقب زین العابدین نیز هست چه عبادت بدون #توجه و #توسل و اعتقاد به امام فاقد روح و معناست. عبادت که زینت نداشته باشد قالبی بیش نخواهد بود. وَ مَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً (أنفال/۳۵)
زینت تکوین و تشریع #انسان_کامل است. بدون امام که حقیقتش روح ساری در موجودات است عالم معنای خود را از دست می دهد.
□○حضرت سجاد علیه السلام را زینت عبادت کنندگان گفته اند تا آشکار شود اسلام منهای امامت #شرک_عظیم است و توحید به #موحد_کامل علنی میشود، پس إِنِّي أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
#ح_م
□●نکته ای معرفت آموز از علامه طباطبایی●□
□علامه حسینی طهرانی از شاگردان سلوکی و علمی علامه طباطبایی، در کتاب «لمعات الحسین» حدیثی را از حضرت امام حسین علیهالسلام نقل میکند و در قولی دیگر در تفسیر آن چنین به بیان علامه طباطبایی استشهاد میکند:
از جمله فرمودههای حضرت سید الشهداء أباعبدالله الحسین(علیه السلام) است که روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند:
أَیُّهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیَعْرِفُوهُ؛ فَإذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ، وَ استَغنَوا بعِبادَتهِ عَن عِبَادَة ما سِواهُ.
فَقالَ رَجلٌ: یابنَ رسولِ اللَهِ! مَا مَعرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقالَ: مَعرِفَة أَهلِ کُلِّ زَمَانٍ، إمامَهُ الَّذِى یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ.
«اى مردم! به درستی که خداوند خلق خود را نیافرید، مگر از براى آنکه به او معرفت و شناسایى پیدا کنند. پس زمانی که او را بشناسند، در مقام بندگى و عبودیت او بر مىآیند؛ و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مىشوند.
□در این حال مردى گفت: اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عز و جل چیست؟
حضرت فرمود: معرفت و شناخت اهل هر زمان، #امام خود را که واجب است از او اطاعت و پیروى کنند.»
□علامه طهرانی میگوید: روزی به استاد خود، علامه طباطبایی گفتم: چگونه میتوان به مغز و مراد این حدیث شریف حضرت سید الشهداء(علیه السلام) رسید؟
علامه طباطبایی پاسخ گفت:
تنها راه منحصر به فردِ وصول به معرفت امام علیهالسلام و ادراک مقام ولایت مطلقه #حضرات_معصومین_علیهمالسلام، عرفان است و بس!
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei