■●از عهد شکر یکی از برکات ماه #رمضان برنمی آییم●■
#امام_خمینی (ره):
■●این ماه مبارک رمضان با آن همه برکاتی که دارد، ما نمیتوانیم از عهده شکر یکی اش برآییم ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال راتا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد، متأسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم.
■●این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم.
■● #امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۲۰،صفحه ۳
مورخ: ۱۳۶۵/۰۳/۱۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ و َقِيامِهِ وَ جَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ، وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفيقِكَ يا هادِیَ الْمُضِلّينَ.
□خدایا مرا در این روز بر روزه و شب زنده داریاش و دوری از لغزشها و گناهانش یاری کن، و ذکرت را همواره روزیام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ و َقِيامِهِ وَ جَنِّبْ
#شرح_دعاے_روز_هفتم
□●آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):●□
□«اَللّهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ وَقِيامِهِ» خدايا كمك كن در اين ماہ روزہ بگيريم و شب زندهداری كنيم.
□اگر خدا كمك كند، گرسنگی را نمیفهميم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزہ ثمالی و افتتاح را انجام می دهيم.
□گاهی افرادی غصہ میخورند كہ ماہ رمضان چگونہ روزہ بگيريم؟ خوب دعا كنيد و خدا كمكتان ميكند.
□«وَجَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ»
خدايا ماہ رمضان ما را از لغزش و گناہ حفظ كن.
□بدبختی است كہ آدم در ايام سال گناہ كند و ماہ رمضان هم بہ گناہ ادامہ دهد. در ماہ رمضان بايد تمام اعضا و جوارحمان روزہ باشد. اگر روزهای بگيريم كہ چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببيند، دروغ بگويد و غيبت بشنود، روزهمان «عام» میشود. اما بہ ما میگويند كہ روزہ خاص بگيريد، يعنی اعضا و جوارحت هم روزہ باشند.
□درنيتهايتان بگوييد: «خدايا؛ من روزہ میگيرم، اما روزہ خاص میگيرم» يعنی اعضا و جوارحتان هم روزہ باشد.
□حديث داريم؛ زمانیكہ روزہ میگيريد بايد گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزہ بگيرند. بايد اعضا و جوارحمان هم روزہ باشند تا اين روزہ در ما اثر بگذارد.
(البتہ يك روزہ ديگر هم داريم كہ روزہ خاص الخاص است. در اين روزہ، قلبمان در ماہ رمضان بہ غير خدا متوجہ نمی شود.)
□«وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ»
خدايا روزی كن كہ در ماہ رمضان ياد تو باشم.
□«ذكر»، هم ياد معنا میكند و هم معنای ذكر زبانی را میدهد. دائما بايد بہ ياد خدا باشم.
□حديث است كہ اگر حيوانات ذكر نگويند، اسير دام صياد میشوند. اين صداهايی كہ از حيوانات میشنويم، ذكرهايی است كہ توسط آنان بيان میشد.
حتی درخت و بيابان و كوہ و دشت هم ذكر میگويند.
□«بِتَوْفيقِكَ ياهادِی الْمُضِلّينَ»
اما بہ توفيق خودت ای راهنمای گمراهان.
ای خدايی كہ گمراهان را راهنمايی ميكنی، توفيق بدہ اين دعاهای روز هفتم دربارہ ما مستجاب شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■اَللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ
وَ أَعِنَّا فِی نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ
وَ فِی لَيْلِهِ عَلَى الصَّلاَةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ
■ای خداوند، ماه رمضان را از زمزمه عبادت ما پرساز و شب و روزش را به طاعات ما آراسته گردان.
ما را یاری ده که روزهایش را روزه بداریم
و شبهایش را به نماز و تضرع
■وَ الْخُشُوعِ لَكَ وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
حَتَّى لاَ يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ وَ لاَ لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ
■و خشوع و مذلت در پیشگاه تو به سحر رسانیم،
تا مباد که روزهایش به غفلت ما شهادت دهند و شبهایش به سهل انگاری ما.
#صحيفه_سجاديه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●"در صحیفۀ سجادیه در همان دعای چهل و چهارم این نام آمده است؛ این ماه #ماه_اسلام است. به فرمودۀ #امیرالمومنین: «الاسلام هو التّسلیم» اسلام آن تسلیم تمام عیار در برابر حضرت حق است.
□●این ماهی است که علاوه بر این که روزه دار روزه می دارد، با همۀ وجود #تسلیم در برابر خدا است. ارادۀ خود را فانی و مندک در ارادۀ الهی می کند در برابر خدا تسلیم مطلق است.
□●خود را به دست خدا می سپارد تا خدا آن گونه که مشیت الهی است با او رفتار بکند و او در برابر مشیت الهی هیچ پس نمی زند، میدان خالی نمی کند، شانه خالی نمی کند ؛ چه مشیت تکوینیۀ الهی، چه رخدادهایی که خدا در زندگی برای او پیش می آورد و چه در برابر مشیت تشریعیۀ الهی که اوامر و نواهی است که خدای متعال در قالب احکام دینی برای او صادر می کند.
□●هم تسلیم است در برابر آنچه خدا با او می کند، و هم تسلیم است در برابر آنچه خدا به او امر می کند و فرمان می دهد. پس #شهر_الاسلام هم نام دیگر این ماه است."
□●استاد مهدی طيب_ جلسه ١٣ مرداد ٩٠●□
#صحيفه_سجاديه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۳) □○در ادامه بخوانید: زبان قرآن، ویژه و منحصر بفرد است○□ □توجه به این مسئله خو
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۴)
□○در ادامه بخوانید: تفسیر و لله المشرق و المغرب
□مادامی که شما توجه نداشته باشید فکر نمی آید آدم بی توجه همیشه بی فکر هم هست. این فکر آنقدر بالا می رود که کلّمهم فی ذات عقولهم. بنابراین کلیم خداوند کسی است که با عقل و معرفت به آن جا رسیده است و عقلش را به کار انداخته و بالا رفته.
□مخاطب خداوند همواره عقل است چون عقل بالاترین موجود است و خداوند وقتی می خواهد صحبت کند با بالاترین موجود صحبت می کند یعنی با عالی ترین مرتبه انسانی صحبت می کند.
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
□فیلسوف و اندیشمند ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره ماندگار فلسفه ایران؛ دینانی را با عنوان «سرباز عقل» می شناسند. او با برنامه معرفت و نزدیک به چهل عنوان کتاب، نزد اهالی فرهنگ و اندیشه چهره شاخصی محسوب می شود.
و از متعلمان #علامه_ی_طباطبایی هستند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□افضل عبادات صوم و صمت است: اَوَّلُ العِبادَةِ الصَّمتُ وَ الصَّومُ. اَفضَلُ العِبادَةِ الصَّبرُ وَ الصَّمتُ وَ الاِنتِظارُ الفَرَجِ. یعنی هیچ چیز نخور، دم هم نزن. مؤمن یک عمر روزه است و دم هم بر نمیآورد.
□در روایت نبوی وارد شده است که بهترین عبادت دو چیز است؛ صوم و صمت. یعنی خواسته و نظریهای از خود نداشته باشی و هر تقدیری خداوند برای تو پیش آورده و بریده، راضی باشی و گله و شکایتی هم اصلاً نداشته باشی و سکوت نمایی.
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
#مصباح_الهدی
#تٱلیف_استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#توقیفیت_اسما
□●انسان باید کسب معارف کند تا درخت دانشش به بار بنشیند که راه تحصیل برای او باز است و به تعبیر خواجه طوسی، نفس انسانی طوری آفریده شده که تمام موجودات نظام هستی آمادگی این را دارند که معلوم وی قرار گیرند و اسرار خود را تحویل او دهند، منتها باید زانو بزند و تحصیل داشته باشد تا ببیند چه خبر است.
□●اسما توقیفی اند، وقوف می کنند که غیر عبور است. موجودات نظام هستی هر کدام در جای خود وقوف کرده اند، آرمیده اند، تکان نمی گیرند.
□●آب، خاک، هوا، باران و ... همه اسم اند که شناخت همین ها؛ یعنی تعلیم اسماءالله که آدم به بود، رمز، تعیش، آمد و شد، کیفیت تحقق و رشدشان تعلیم یابد و بداند هر موجودی در موطن خود وقوف کرده است.
□●قیامت هفت موقف به وزان مراتب هفت گانه ی نفس ناطقه دارد که شامل نفس، عقل، قلب، روح، سر، خفی و اخفا هست که اگر انسان در این هفت موقف بیارمد، او را به بهشت می برند.
#یاعلی
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_چهارم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش اول2⃣ رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از ادعاى آن زن مزينه اى
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش اول3⃣
مترجم : در اين روايت دو سؤال هست :
اول اينكه : چرا در روايت بالا به نقل سنن ابى داود قصه مربوط به پدر ركانه يعنى عبد يزيد بود، و در نقل الدر المنثور مربوط به خود ركانه آمده ؟ جواب اين سؤال اين است كه اولا من در الدر المنثور در تفسير آيه مورد بحث و آيه سوره طلاق چنين نقلى نيافتم ، و تنها همان روايت ابى داود آمده ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 381
و ثانيا اگر در جاى ديگر در الدر المنثور نقل شده علت اينكه قصه را مربوط به ركانه دانسته به احتمال قوى اين است كه وى بعد از نقل روايت قبلى گفته است : اين روايت صحيح نيست ، چون عبد يزيد اسلام را درك نكرده ، و قبل از اسلام فوت كرده بود.
سؤال دوم اين است كه : چطور الدر المنثور بعد از نقل حديث ، مسئله طلاق در پاكى را نتيجه آن دانسته ، و به آيه ((فطلقوهن لعدتهن ))، استشهاد كرده ؟ جوابش اين است كه به حكم روايات شيعه و سنى ، طلاق سنت كه آيه نامبرده ناظر به آن است ، آن طلاقى است كه شرائط صحت را داشته باشد و يكى از اين شرائط اين است که شوهر طلاق را در طهرى واقع سازد كه در آن پاكى با وى جماع نكرده باشد (پايان سخن مترجم ).
مولف : اين معنا در روايات ديگر نيز آمده ، و بحث در اينكه عمر به چه مجوزى سه طلاقه را در يك مجلس اجازه داده است ، نظير آن بحثى است كه در مسئله متعه حج گذشت .
بعضى از مفسرين و يا فقها در باره واقع نشدن سه طلاق در يك مجلس استدلال كرده اند به آيه الطلاق مرتان و گفته اند كه دو نوبت و سه نوبت طلاق بر طلاق در يك مجلس كه بگوئى : ((من تو را سه طلاقه كردم ))، صادق نيست ، همچنان كه همين صادق نبودن در مورد لعان (نفرين كردن ) مورد اتفاق همه است ، كه بايد هر يك از شوهر و زن چهار مرتبه خدا را شاهد بگيرند كه تفصيلش در سوره نور در جلد 29 اين كتاب خواهد آمد.
و در مجمع البيان در ذيل جمله ((او تسريح باحسان ))، گفته در اينكه منظور از آن چيست دو قول است ، يكى اينكه منظور، طلاق بار سوم است ، دوم اينكه منظور اين است كه زن در حال عده را به حال خود بگذارند تا از عده در آيد، نقل از سدى و ضحاك ، و اين معنا از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) نيز روايت شده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره
#سوال| فردی پس از خرید لوح فشرده (سی دی)، قفل نرم افزار کامپیوتری را شکسته و آن را تکثیر میکند که در نتیجه، موجب اضرار به فروشنده (شرکت تولیدکننده نرم افزار) میشود. از جهت تکلیفی و وضعی چه حکمی دارد؟
فردی که نرم افزار قفلشکسته را میخرد چه حکمی دارد؟
#جواب: کار او حرام است و ضامن آن ضرری است که به شرکت تولیدکننده زده است.
و فرد دیگری که نوار تکثیر شده را از خریدار اولی میخرد، او هم ضامن ضرر مالک اصلی است؛ زیرا در ضررهای بعدی با خریدار اولی اشتراک دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نامه ای از مرحوم آيت الله سيد اسماعيل اصفيائی (قدس سره)
(پدر بزرگوار حضرت #استاد_فاطمی_نيا)
كه در سفری در ماه مبارك رمضان برای خانواده شان نوشته بودند :●□
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
□○عمده مطلب كه از زمين و آسمان بزرگتر است، ماه مبارك رمضان است.
فرزندانم كه شنيده ام مريض هستيد ، هر سه از روزه اجتناب كنيد.
□○بيائيد يك روزه ای بگيريد كه بر همه واجب است، حتی بر مريض بستری و آن هم روزه گرفتن از حرام و گناه است كه در تمام عمر افطار ندارد ، ولو يكبار هم كه باشد ممنوع است.
□○و عوض دعاهای جوشن كبير و امثالش، سكوت از ياوه و بيهوده گفتن، بسيار عمل خوب و نتيجه ی عالی دارد و بدون آن ، نماز و دعاها خيلی فايده ندارد.
#سيد_اسماعيل
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دعاے_روز_هشتم
□●آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):●□
□«اَللّهُمَّ ارْزُقْنے فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ»
خدایا در ماہ رمضان مهرورزے نسبت بہ یتیمان را روزیام گردان.
□اگر قلب ما زنگ بزند، از چہ دوایے میتوان براے رفع آن استفادہ كرد. براے اینكار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا میدهد و میتوان با یتیمنوازے قلب را جلا داد.
□«وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ»
خدایا روزے كن كہ من اطعام طعام كنم و افطارے دهم.
□اطعام طعام مخصوصاً بہ فقرا و مستحقان از كارهاے بسیار نیكو است.
□«وَاِفْشآءَ السَّلامِ»
خدایا روزے كن با صداے بلند سلام كنم.
□برخے عارشان میشود كہ اول سلام كنند؛ اما هستند برخے كہ در سلام كردن با صداے بلند پیشدستے میكند. همچنین باید سلام را بہ درستے یعنے «سلامٌ علیكم» جواب داد و از بیان عبارتهاے دیگر مثل «سلام از ماست» جلوگیرے كنیم. همچنین سلام كردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.
□«وَصُحْبَةَ الْكِرامِ»
خدایا توفیق بدہ در ماہ رمضان با افراد كریم و عالم و دانا و متدین همنشین شوم. خدایا توفیق بدہ كہ با نیكان رفیق شوم.
□كارے كنید كہ رفیقتان یك درجہ از شما جلوتر باشد. یكے از رموز موفقیت من در زندگے اختیار كردن رفیق خوب بودہ است.
□«بِطَوْلِكَ» یعنے بہ حق انعامت.
□چقدر تو بہ ما نعمت دادے. بہ حق نعمتهایے كہ بہ ما دادے این دعاها را دربارہ ما مستجاب كن،
□«یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ»
اے كسے كہ پناہ آرزومندانے.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مهمان کردن میهمانان خداوند○□
□○پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: اََيُّها النّاسُ!
□○(هیچ کس اینجا خودش را محروم نداند. )
□○اَيُّها النّاسُ مَن فَطَّرَ مِنكُم صائِماً مُؤمِناً فِي هـٰذَا الشَّهرِ كانَ لَهُ بِذَلِكَ عِندَ اللهِ عِتقُ رَقبَته وَ مَغفِرَةٌ لِما مَضَى مِن ذُنُوبِهِ:
□○ای مردمان! هریک از شما که مؤمن روزه داری را در این ماه افطار دهد، در قِبال این کار، در نزد خدا ثواب آزاد کردن یک برده برایش ثبت می شود و از همه ی گناهانی که در گذشته ی عمرش انجام داده پاک و بخشیده می شود.
□○خداوند چه رحمت و غفرانی در این ماه گسترده است! این حرف ها را باور کنیم و به کار بریم.
□○فَقيلَ يا رَسُولَ اللهِ وَ لَيسَ كُلُّنا يَقدِرُ عَلىٰ ذٰلِكَ فَقالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ وَ سَلّم اِتَّقُوا النّارَ وَ لَو بِشِقِّ تَمرَةٍ:
□○عرض کردند: یا رسول الله همه ی ما این قدرت اقتصادی و توانایی را نداریم که به روزه داران #افطاری بدهیم.
□○پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله)فرمودند: ولو به بخشی از یک خرما، خود را از آتش دوزخ حفظ کنید. یک دانه خرمای کامل هم نه؛ تکّه ای از یک خرما!
□○یعنی دنبال افطاری های مجلّل و تشریفاتی و پرهزینه که بسیاری از مردم تواناییش را ندارند نروید. با قسمتی از یک دانه ی خرما هم می توانید خود را از آتش دوزخ حفظ کنید.
□○بعد فرمودند اگر خرما هم نداشته باشی، باز محروم نیستی:
□○اِتَّقُوا النّارَ وَ لَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ: ولو به یک جُرعه ی آب خود را از آتش دوزخ برهانید و آزاد کنید.
□○این در توان همه ی ما هست. یک لیوان آب به یک روزه دار بدهید. حتّی لازم نیست انسان درست لحظه ی افطار، این لیوان آب را به شخص روزهدار بدهد. اگر دو ساعت بعد از افطار هم تشنه شد؛ یک لیوان آب برایش بیاور و با اکرام و محبّت به میهمان خدا خودت را از آتش دوزخ رها کن.
□○در محضر استاد مهدی طیب ۸۳/۰۷/۲۳○□
#خطبه_ی_شعبانیه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●بحث حق و خلق باید در این جا معنای واقعی خودش را پیدا کند و توحید صمدی قرآنی در جان انسان بنشیند که به تعبیر حضرت آقا « جان به لب می آید، تا جام به لب برسد» باید گفت: این جام، جام ازل و ابد است. یک فروغ رخ ساقی است که بر جان ما می افتد و ان شاءالله نظام هستی و حق شکارمان می گردد.
■●محققین از جلوه گری حق به باعث تعبیر کرده اند. مانند دریا که یکی از اطوارش آرامش اوست.
■●اما هنگامی که جلوه گری آغاز کند، امواج خروشان را نشان می دهند. این خیزش و این بعثت دریا حق است.
■●لذا روی کلمه بعث در آن آیه شریفه « هو الذی بعث فی الامیین رسولا" منهم » خیلی دقیق شوید.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_شصت_و_سوم
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱)
#حکمت_روزه
■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه #طراوت و #خرمی و #شادابی غير ماه مبارك را از دست بدهيد؛ زيرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پی می برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می كشاند كه خداي سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به»[۱] روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا می دهم. اين تعبير فقط دربارهٴ روزه وارد شده است.
■اين كه خداوند فرمود: روزه مال من است، خصوصيتی را می رساند كه قابل ملاحظه و دقت است؛ گاهی انسان از سحر تا افطار امساك می كند؛ اين يك درجه روزه داری است؛ تلاشی است كه حداكثر در #قيامت نسوزد يا وارد #بهشت بشود؛
●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»).
●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵.
●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰.
●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰.
●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵.
#حکمت_عبادات
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱) #حکمت_روزه ■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲)
#حکمت_روزه
■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما به آن بهشت كه ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾[۳] راهش نمی دهند. يعنی روزه، ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه آن #لقا و #محبت خداست، اين حديث در انسان شوق ايجاد می كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی كند و تا تلاش نكند، نمی رسد. وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه دار را بر عهده گرفته است.
●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»).
●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵.
●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰.
●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰.
●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵.
#حکمت_عبادات
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei