□بسمه تبارک و تعالی و بحمده و صلی الله علی محمد و اله و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
□یا علی؛ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ...□
□شهادت كلمة الله التي بها تمِت الاُمور و دهرت الدهور، صاحب الأزليه الأوليه، معشوق ذات اقدس الهی، خطيب خطبة ألست بربكم، عزيزي كه بإسمه تكونت الكائنات و الأشياء، و هستی بخش با نام مقدس او هستی بخشی میكند، عزيزی كه قيوميت الهی مرتبهای از مراتب وجود اوست، او كه لايشغله شأن عن شأنٍ خداوند تعالی به او و در او معنا پيدا میكند و خطبه البيان و افتخار و تطنجيه و... هر آنچه فرمودند بيان مراتب و شئونات نازله خود به اندازه فهم مخاطبين بود.
□مولا و امیر مظلوم ماسوی، یعسوب الدین، رمح الله الأطول، نفس الله القائمة فیه بالسنن...، عین الله الناظرة، قلب الله الواعی، اُذن الله، ید الله الباسطة بالرحمة علی خلقه، لسان الله الناطقة، صراط المستقیم؛ الذی قال الله: «إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ».
□و قال الله تعالی لنبیه: «فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»
□و قوله تعالی لرسوله: «يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»
و قوله تعالی: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»،
«النَّبَإِ الْعَظِيمِ الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ»
سیّد الأنبیاء والمرسلین الذی بُعث الأنبیاء والمرسلین علی ولایته و ولایت ابن عمه محمد المصطفی. الذی ولایته رزق الله؛ لقوله تعالی «يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ»
رحمت الله التی قال الله تعالی: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ»
□ابوالیتامی، زوج الأرامل؛ ابو کل مؤمن و مؤمنة.
صلوة المؤمن، حیّ علی الصلاة، تأویل الصلاة فی قوله تعالی: لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا و...
أخو رسول الله و ابن عمه و سیف نقمته و عماد نصرته و بأسه و شدته؛ رحی جهنم الدائرة؛ و اضراسها الطاحنة، موتم البنین و البنات، قابض الأرواح، بأس الذی لا یردّه عن القوم المجرمین، مجدّل الأبطال و قاتل الفرسان و مبیر من کفر بالرحمن و صهر خیر الأنام؛ سیّد الأوصیاء و وصی خیر الأنبیاء، باب مدینة العلم و خازن علم رسول الله و وارثه،
الیا؛ بربی، أریّ، کبکر؛ بطریسا، جبتر، بثیر، حیتر، بوییء، بثریک، حیدرة، فریق، ظهیر، علی، صادق یقول الله عزوجل: ان الله مع الصادقین،
موذن فی الدنیا و الأخرة قوله تعالی: «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ»،
أذان لقوله تعالی: «وَ أَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ»،
محسن لقوله تعالی: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَالَّذينَ هُم مُحسِنونَ»،
ذوالقلب لقوله تعالی: «إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ»،
ذاکر لقوله تعالی: الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قیاما و قعودا و علی جنوبهم
اصحاب الأعراف لقوله تعالی: وعلی الأعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم
صهر لقوله تعالی: وهو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا وصهرا
الاُذن الواعیه لقوله تعالی: و تعیها اُذن واعیة
شجرة طوبی و سدرة المنتهی
اسم الله الرحمن الرحیم فی بسم الله الرحمن الرحیم
ذلک الکتاب الذی لاریب فیه و..............
علم الله؛ ذات الذوات، وجه الله، اسماء الله الحسنی، و کلمةالله العلیا؛ ابوالحسنین، زوج البتول، نفس الرسول؛ امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه؛
□بر يگانه وارث او، ولی دوران، كهف امان، خاتم الاوصياء، كلمة الله التامّة، عينالله الناظرة، يد الله الباسطة، لسان الله الناطقة، قلب الله الواعی، سفينة النجاة، عين الحياة، علم الهدي، نور ابصار الوري، صاحب الازلية الاولية، نور الله الذی یهتدی به المهتدون، وجه الله الذی الیه یتوجه الأولیاء ، امير و فرمانروای هستی، عزيزی از اولاد فاطمه سلام الله عليها كه مُلك، ملكوت، عظموت، جبروت، لاهوت، عالَم خلق و امر و كلمات و عقول و عالَم اسماء و صفات و معانی واله و حيران خال گونه اويند و با تسبيح و حمد الهی به گرد خال گونه او میچرخند، بقية الله الأعظم، حجة بن الحسن المهدی، تسليت باد.
□یا مرتضی علی مددی، ۱۰۰۱ اللهم عجل لولیک الفرج□
□اللهم العن الجبت و الطاغوت و اللات و العزی وا بنتیهما و محبیهما بعدد ما احاط به علمک و بعدد فضائل امیر المؤمنین علیه السلام.
۶ خرداد ۱۳۹۸
۶ خرداد ۱۳۹۸
□○دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان○□
□مَن قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
□شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
□«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»□
□وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
□○« استاد مهدی طیّب »○□
#منابع :
□۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
□۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
۷ خرداد ۱۳۹۸
□○اعمال شب بيست و سوّم ماه مبارک رمضان○□
□اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احاديث بسيار استفاده میشود كه شب قدر همين شب است. دعاها در آن اجابت میشود و تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر میگردد.
□براى اين شب، غير از اعمال مشترک شبهای قدر و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان، چند عمل ديگر است:
□۱- خواندن سوره «عنكبوت» و «روم»
□در روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمودند، خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود.
□۲- خواندن سوره «حم دخان»
□۳- هزار مرتبه خواندن سوره «قدر»
□۴- محمّد بن عيسى از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند:
□در شب بيست و سوّم ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود. و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد.
□بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله میگويى:
□اللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان و به جاى فلان بن فلان بگو: الحُجةِ بنِ الحَسَن صَلَواتک عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّاً و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً.
□و نیز دستهای خود را به سوى آسمان بردارد و بخوان:
□یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
□اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
□۵- بخواند:
□اللَّهمَّ امدُد لی فی عُمری وَ أَوسِع لی فی رِزقی وَ أَصِحَّ لی جِسمی وَ بَلِّغنی أَمَلی وَ إِن كُنتُ مِنَ الْأَشقِياءِ فَامحُني مِنَ الْأَشقِيَاءِ وَ اكتُبني مِنَ السُّعَداءِ فَانَّكَ قُلتَ في كِتابِكَ المُنزَلِ عَلَى نَبِيّكَ المُرسَلِ صَلَواتُكَ عَليهِ وَ آلِهِ يَمحُواللّهُ مَا يَشاءُ وَ يُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الكتاب.
□۶- بخواند:
□اللَّهُمَّ اجعل فِيما تَقضی وَ فيما تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمرِ الْمَحتُومِ وَ فيمَا تَفرُقُ مِنَ الْأَمرِ الْحَكيمِ فی لَيلَةِ الْقَدرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِی لايُرَدُّ وَ لايُبَدَّلُ أَنْ تَكتُبَنِی مِن حُجّاجِ بَيتِکَ الْحَرامِ فِي عامِی هذا المَبرُورِ حَجُّهُم الْمَشكُورِ سَعيُهُمْ الْمَغفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُكَفَّر عَنهُمْ سَيِّئَاتُهُم وَ اجعَلْ فِيمَا تَقضِی وَ تُقَدِّرُ أَن تُطيلَ عُمری وَ تُوَسِّعَ لِی فی رِزقی
□۷- بخواند:
□يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِكَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
□۸- بخواند:
□یَا رَبَّ لَیلَةِ القَدرِ وَ جَاعِلَها خَیرا مِن أَلفِ شَهرٍ وَ رَبَّ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ الجِبالِ وَ البِحارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنوَارِ وَ الْأَرضِ وَ السَّماءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اللّهُ یا رَحمانُ یا اللّهُ یا قَیُّومُ یا اللّهُ یا بَدیعُ یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ لَکَ الْأَسماءُ الحُسنى وَ الْأَمثالُ الْعُلیا وَ الْکِبرِیاءُ وَ الْآلاءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجعَلَ اسمی فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ وَ إِحسانی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لی یَقِینا تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إیمانا یُذهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَةً وَ فی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوبَةَ وَ التَّوفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحمَّدٍ عَلَیهِمُ السّلامُ
□۹- غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
۷ خرداد ۱۳۹۸
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□ما وظیفه داریم که در تعلیم، تعلّم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم، ما شبهای احیا قرآن بر سر میگذاریم، ولی در مقام عمل آیههای حجاب، غیبت، کذب، و آیاتِ «وَیلٌ لِلْمُطَفِفِینَ؛ وای بر کمفروشان!»( مطفّفین: ۱) و نیز «فَلاَ تَقُل لهُمَآ أُف؛ پس به پدر و مادر اُف نگو»،( اسراء: ۲۳) همچنین «وَ لاَ تَمْشِ فِی الأرْضِ مَرَحًا؛ و با ناز و تکبر در روی زمین راه مرو»( لقمان: ۱۸) و… را زیر پا میگذاریم و پامال میکنیم!
□●در محضر بهجت، ج۲، ص۲۹۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
۷ خرداد ۱۳۹۸
■●چرا بعضی از دعاهای ما مستجاب نیست؟!●■
■اینکه میبینید بعضی از ادعیه ما مستجاب نیست برای اینکه یک مقدار توجه ما نزد قدرتهای خود ما یا وابستگیهای ماست و بخشی از توجه ما به طرف الله است.
■کسی که هم به طبیب چشم دوخت، هم به دارو، هم به قدرت تحصیل دارو چشم دوخت، هم به قدرت پرستار، چنین انسانی وقتی میگوید «اللهم اشفنی» او با خدا بصورت نیمرخ سخن میگوید برای اینکه بخشی از توجهاش متوجه خداست و بخشی از توجهاش متوجه امکانات خودش میباشد لذا چنین دعایی، دعای خالص نیست.
■وقتی از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال میکنند چرا دعای ما مستجاب نیست فرمود: «لأنّکم تدعون مَن لا تَعرفون» زیرا شما کسی را میخوانید که نمیشناسید. بنابراین ما باید با تمام چهره و هویّت چیزی را از خدا بخواهیم؛
■اگر در نیایش و دعا میخواهیم با تمام چهره و هویّت بخواهیم و اگر در عبادت میگوییم ﴿إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ﴾ باید با تمام چهره به خدا عرض کنیم ﴿إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ﴾.
#رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
۷ خرداد ۱۳۹۸
آیات 274-261 بقره قسمت سوم
بخش پنجم
يُؤْتى الْحِكمَةَ مَن يَشاءُ
● معناى ((حكمت ))
كلمه ((ايتاء)) كه مصدر ((يوتى )) است به معناى عطا كردن است ، و كلمه ((حكمت )) به كسره ((حاء)) بر وزن ((فعلة )) است ، كه وزنى است مخصوص افاده نوع ، يعنى دلالت بر نوع معنائى مى كند كه در اين قالب در آمده پس حكمت به معناى نوعى احكام و اتقان و يا نوعى از امر محكم و متقن است ، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن نباشد، و اين كلمه بيشتر در معلومات عقلى و حق و صادق استعمال مى شود، و معنايش در اين موارد اين است كه بطلان و كذب به هيچ وجه در آن معنا راه ندارد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 607
و اين جمله دلالت دارد بر اينكه بيانى كه خدا در آن بيان حال انفاق و وضع همه علل و اسباب آن را و آثار صالح آن در زندگى حقيقى بشر را شرح داده ، خود يكى از مصاديق حكمت است .
پس حكمت عبارت است از قضاياى حقه اى كه مطابق با واقع باشد، يعنى به نحوى مشتمل بر سعادت بشر باشد، مثلا معارف حقه الهيه درباره مبدأ و معاد باشد، و يا اگر مشتمل بر معارفى از حقايق عالم طبيعى است معارفى باشد كه باز با سعادت انسان سروكار داشته باشد، مانند حقائق فطرى كه اساس تشريعات دينى را تشكيل مى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸
□●پس از آن همه اصرار[آیتالله بهجت]، قبول کرد برود حج؛ ولی به این شرط که کسی خبردار نشود.
از من پرسید: «خانوادهات راضی میشوند که با من بیایی؟»
گفته بودم: «از خدایشان است!»
موسم حج که رسید، تمام مقدمات کار آماده بود.
□●عدهای از سفر حج ایشان با خبر شدند.
حتماً سایر حجاج ایرانی نیز مطلع میشدند و کار دشوار میشد؛
آقا وقتی دیدند همه باخبرند، از سفر منصرف شدند و خواستند از میزبانان عذرخواهی کنم!
□●چند روز که گذشت، همسرم پرسید: «مگر نمیخواهید به حج بروید؟! همه که رفتند!!»
تعجب کردم! پرسیدم: «از چه حرف میزنی؟!»
گفت: یک روز آقا مرا صدا زدند و پرسیدند: «با این بندهزاده بخواهم بروم بهحج، شما راضی هستی؟»
من هاجوواج مانده بودم که چه جوابی بدهم؟! گفتم: «یعنی چه؟!»
فرمودند: «آخر ایشان نباشد، ادارۀ بچهها برای شما زحمت نیست؟»
با خود گفتم: «تا حالا اذن شوهر شرط بوده، آن وقت آقا اجازۀ مرا از همسرم گرفته است.»
□●(بر اساس خاطرۀ حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت)
#این_بهشت، #آن_بهشت، ص٢٨●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸
□○آیت الله فاطمی نیا از قول یکی از فرزانگان اهل علم می گوید:
«یک وقت، مرحوم استاد طباطبایی، با آن پایگاه رفیع علمی و فلسفی، با مشکلی فلسفی رو به رو شدند و کسی هم نبود که پاسخ ایشان را بداند. همان روزها، همراه خانواده، به یکی از آبادیهای کوچک اطراف تهران مسافرت می کنند.
□○در آن جا فرزندان خردسال استاد، از پدر درخواست توت می کنند؛ استاد هم با کمال سادگی و تواضع، کاسه ای به دست گرفته و برای خرید توت از خانه خارج می شوند. به وسط روستا که می رسند، جوانی در لباس اهل همان ده، ایشان را می بیند و بی مقدمه به علامه می گوید: آن مشکل فلسفی شما راه حلی دارد؛ بیایید به شما بگویم. و همان جا با چند جمله، اشکال علامه را حل می کند، اما استاد طباطبائی در آن لحظه غافل از این بودند که این جوان از کجا می داند؟ ایشان درگیر این سؤال است و اصلاً او کیست؟! و ...
□○به هر حال، جوان خداحافظی می کند و می رود. فردای آن روز، علامه به همان جا رفته و از بقالی می پرسند: «شما جوان با سوادی با این شکل و سیما دارید؛ او کجاست؟» بقال می گوید: «چنین کسی در این روستا نیست و اصلاً یک نفر هم در این جا الفبا نمی داند!!»
باری، روشن نشد که آن جوان که بود و از کجا بود و ...، اما آن عالم ادامه داد: «این از تواضع استاد بود که مشکلشان این گونه حل شد.»
@mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸
■● #سوال_مهم
لیله القدر واقعی کدام شب است؟●■
■بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟
■به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض.
■هزار و يك كلمه، ج ۶
علامه حسن زاده آملی■
@mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□از حضرت امیرالمؤمنین پرسیدند که: وجود چیست؟ آقا فرمودند: غیر از #وجود چیست؟ □و در جای دیگر از ایشا
#ادامه.....
#شرح_دروس_معرفت_نفس
□● #وجود همتا ندارد؛ وجود، همسنگ دیگری ندارد که بیاید در عرض وجود قرار بگیرد. #حق و وجود و حقیقت و واقعیت همه یک واقعیت اند. پس من این وسط کی هستم؟
□●ما در مشهوداتمان وقتی تحقیق می کنیم، می بینیم که همه در یک رتبه، از حقیقت وجود برخوردار نیستند. گرچه همه وجودند، همه هستند، اما هستی و وجودشان به یک منوال نیست. بلکه از آثار موجودات پی می بریم که #سعه وجودی آنها چه اندازه است که در حقیقت این تحقیقی که الآن می خواهیم شروع کنیم، چون #علم_فکری و #علم_ادراک_حواس پنجگانه به موجودات است، لذا از ناحیه ی آثارشان پی به ظرفیت وجودی شان می بریم؛ برخلاف #علم_شهودی که خود متن وجود به ادراک در می آید.
□●اینک گوییم که در #مشهودات خود کاوش می کنیم تا ببینیم #آثار_وجودی کدامیک از آنها بیشتر است؟
□●الآن این علم ما از ناحیه ی آثار موجودات به خود موجودات می رود که در حقیقت، از اثر پی به #موثر بردن است که از آن تعبیر به #علم_فکری می شود.
یعنی ما در این مسیر علمی خود هرگز به حقیقت موجودات شناخت علمی نمی یابیم. فقط داریم آثارشان را بررسی می کنیم و به اندازه آثارشان آنها را احساس و ادراک می کنیم که ظرفیت وجودشان چی هست که این مقدار اثر از این شیء منتشر می شود و #ظهور می یابد.
□●شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸
□○دستور خاص علامه طباطبایی به آیت الله بهاءالدینی○□
□آیت الله بهاءالدینی می فرمودند:
در عالم رویا، اهل حالی مرا گفت : بعد از هر نماز، ده مرتبه این ذکر را بگو : « اللّه الواحد ُ الفردُ الصَمَد ». ذکر را بر عارف کامل، راهبر مردان خدایی، علامه طباطبایی (ره) عرضه کردم، مرا فرمود تا بر آن مداومت کنم و به طور تأکید، دستور پانصد تا ششصد بار تکرار آن را فرمود.
□○سیری در آفاق، ص۱۸۰ و ۱۷۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
۹ خرداد ۱۳۹۸