eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○" غم عشق "○□ ○غمم غم بی و غمخوار دلم غم ○غمم همصحبت و همراز و همدم ○غمم نهله که مو تنها نشینم ○مریزا، بارک الله، مرحبا غم ○غم عشق که طاهر را بیابان پرور کرده است اژدهایی است که همه غم های دروغین و سحرآسای فرعونِ نفس را فرو می بلعد، یا شرابی است آنچنان تلخ که جمله تلخی های جهان را فرو می شوید یا دردی است چندان عظیم که همه دردها را به فراموشی می سپارد یا آتشی است که هفت دوزخ رنج و محنت را در خود می سوزاند یا طوفان عالمگیری است که همه اندیشه های جانفرسا و بافته های کارخانه عقل عافیت اندیش را در خود غرق می کند و آنگاه کشتی عاشق را آرام به ساحل امن می نشاند: ○غم عشق آمد و غم های دگر پاک ببرد ○سوزنی باید کز پای برآرد خاری ○بدین تعبیرات غم عشق یا درد عشق تنها غمخوار آدمی است که غمهای او را می خورد و محو می کند و تنها مونس و همراز و همدم است از آنکه بی غم عشق آدمی به خود اشتغال دارد و تنهاست و این تنهایی خود عین وحشت و اضطراب است. از این روست که طاهر و همه عارفان هزار آفرین و مرحبا بر غم عشق می فرستند که نمی گذارد دمی تنها مانند و به وحشت نفس و اضطراب عالم کثرت گرفتار آیند. ○این غم عزیز و الم لذیذ که عطّار برای نیل به آن دست به دعا برداشته و می گوید: ○ذرّه ای دردم ده ای درمان من ○زآنکه بی دردت بمیرد جان من □○برگرفته از پیشگفتار کتاب " ترانه های باباطاهر عریان " به قلم حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت چهارم بخش هفتم ● خرج كردن براى زن و فرزند صدقه است و يكى از راههاى خداست و در الدرالمنثور است كه عبد الرزاق (در كتاب المصنف ) از ايوب روايت كرده كه گفت : مردى از بالاى تلى مشرف به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) شد، (منظور اين است كه از جاى خطرناكى عبور مى كرد)، مردم گفتند: عجب مرد چابكى است ! اى كاش اين چابكى را در راه خدا صرف مى كرد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: مگر راه خدا منحصر در جنگيدن و كشته شدن است ؟ آنگاه فرمود: راه خدا بسيار است ، بيرون شدن از خانه و سفر كردن براى طلب رزق حلال و فراهم نمودن هزينه زندگى پدر و مادر، راه خدا است ، و نيز سفر كردن براى طلب رزق حلال جهت زن و فرزند راه خدا است ، و سفر كردن و طلب رزق براى به دست آوردن قوت خويشتن نيز راه خدا است ، بله كسى كه براى زيادتر كردن مال به سفر مى رود، او در راه شيطان است . و نيز در همان كتاب آمده كه ابن منذر و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) آمده كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از براء بن عازب پرسيد: كه اى براء، خرجى دادن به مادرت چگونه است ؟ و براء مردى بود كه به زن و فرزند خود از نظر خرجى گشايش مى داد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى خواست بداند آيا به مادرش ‍ هم گشايش مى دهد، و يا تنگ مى گيرد؟ براء عرضه داشت وضع بسيار خوبى دارد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: خرج كردن براى اهل و اولاد و خادم ، صدقه است ، بايد متوجه باشى كه با منت نهادن و اذيت كردن به آنان اجر اين صدقه را باطل نكنى . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●« توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام و صله رحم در فرمایشات آیت الله بهجت قدس سره »●■ ■ : مؤمن از نظر کمی چقدر باید توسل داشته باشد؟ آیا یک شیعه در هر روز باید به هر امامی توسل داشته باشد یا فقط به ولیّ عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف توسل داشته باشد؟ برنامه توسل باید چگونه باشد که استمرار داشته باشد؟ ■ : روایت است که هر روزی اختصاص دارد به امامی مخصوص و به بعضی از ائمه. انسان باید هر روزی، خودش را به صاحب آن روز پناهنده [کند]. ■ : هر روز یک امام اشکال ندارد؟ یعنی مثلاً [درروایت]سه‌شنبه‌ها متعلق به سه امام است. آیا ما می‌توانیم خودمان هر روز به ترتیب به یک امام توسل داشته باشیم؟ یا نه، آن کار که مأثور است [و در روایت ذکر شده] بهتر است؟ ■ : رعایت کردن مأثور، موافق احتیاط است. چون غیر مأثور را که خودش انشاء کند احتمال دارد که… ■ : انشاء نمی‌خواهم بکنم؛ همین‌طور امروز توسل به یک امام، فردا امام دیگر، همین‌که ارتباط داشته باشم؟ ■ : مانعی ندارد این‌ها، مگر اینکه عرض کردم، قصدش مخالفت با طریقه اهل‌بیت باشد[که دراینصورت جایز نیست]. ■ : وجوب صله رحم چند روز یک‌بار است؟ وجوبش درباره پدر و مادر چگونه است؟ ■ : همانکه همه این‌ها در ترک قطع، شریک هستند؛ اما قطع (رحم) مختلف است، یک دفعه انسان مثلاً هیچ با آنها ارتباط ندارد نه کتابت نه …. در حال اختیار، در حال اضطرار، این‌ها مختلف هستند. قطع [رحم] محرّم[و حرام] همان است که هیچ‌گونه ارتباطی نباشد و حال آنکه ممکن است کتابت بکند، ممکن است برای آن‌ها یک چیزی را اهداء بکند [هدیه دهد]. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نظر خاص علامه طباطبایی درباره ازدواج فرزندان آدم (علیه‌السلام)○□ □○پس از قتل هابيل به دست قابيل نسل انسان چگونه ادامه پيدا كرد؟ در صورتيكه حضرت آدم و حوا دارای فرزند دختری بودند، فلسفه ازدواج خواهر و برادر (بر مبنای نظر علامه طباطبایی) چه بوده است؟ ☑️پاسخ استاد محمد علی انصاری، مفسر و قرآن‌پژوه‌ معاصر □○« بايد توجه داشت كه حضرت هابيل و قابيل دو فرزند حضرت آدم بودند و ايشان فرزندان ديگری نيز داشتند مثل شيث، هبه الله. كسانی مانند مرحوم علامه طباطبائي در الميزان به صراحت می فرمايند كه خواهر و برادر با هم ازدواج كردند در توجيه اين مطلب می‌فرمايند آن خدايی كه در شريعت امروز می فرمايد اين كار حرام است، در شريعت آن روز به اضطرار و ضرورت تكثير نسل انسان‌ها فرمود ازدواج خواهر و برادرحلال است؛ در واقع علت اينكه ما امروز برای اين كار قبح قائل هسيتم قبح شرعی است كه البته تأييدات ديگر هم دارد. ايشان می‌فرمايند كه در آن روز شريعت مبسوطی نبود. بعدها به مرور زمان و توسعه‌ی فهم انسان‌ها و جوامع بشری، احكام شريعت هم توسعه پيدا كرد تا اينكه نوبت به شريعت پيامبر اسلام رسيد كه كامل‌ترين شريعت است مثلا خيلی چيزها بوده كه در شريعت حضرت موسی حلال بود ولي در اسلام حرام شده است. اين به خاطر همان انبساط شريعت‌هاست كه در طول زمان رخ می‌داده است. اما خيلی از بزرگان مقابل مرحوم علامه طباطبائی ايستادند و فرمايش ايشان را رد كردند و البته بسا اين گروه دوم رواياتی هم دارند كه مثلا وقتی در محضر اهل بيت (علیهم‌السلام) اين مطلب مطرح شد نپذيرفتند و فرمودند كه خداوند برای آنها همزادهايی را قرار داد و آنها با اين همزادها ازدواج كردند و ازدواجشان ازدواج فاميلی نبود.» □○درباره جملات پایانی پاسخ استاد انصاری، باید گفت ای کاش دیدگاه علامه به تمامه گزارش می‌شد چون آن بزرگْ‌مفسر،خودشان به این روایات توجه داشتند و اینگونه پاسخ دادند که آفرینش همزادهای (از جنس فرشته یا جن) که پاره‌ای از روایات ضعیف آمده، بر خلاف صریح قرآن است آنجا که درباره تکثیر نسل آدم (علیه‌السلام) می‌فرماید: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً» [یعنی از همین دو نفر (آدم و حوا) بشریت تکثیر شد نه از موجودات دیگر]. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □ #متکلمین کسانی هستند که در #علم_کلام بحث می کنند و علم کلام هم علمی است که د
است که گرداننده ی نظام است. بلکه عین است. متن نظام است. خود ِ عالم است. خود کلمات نظام هستی همه یکپارچه حقیقت اند؛ آنهم یک حقیقت. که همه، هستی است؛ که: « قل هو الله أحد» این الله ِ احد، همان خدایی است که « ألصمد » است؛ همه جا را پر کرده است. که: « قد ملأَ کُلُّ شَیءٍ نورُهُ » که همه چیز را نور او پر کرده است. و هیچ جای خالی نمانده است. □تعمّدی که در این درس هست اینست که: بین حقیقت و موجودات نظام عالم، قائل نشویم. بلکه موجودات را عین بدانیم و را هم عین کلمات وجودی بدانیم. □ما چون از خردسالی با این انس داریم از عالم لذتی نمی بریم. □اگر انسان به حقیقت، این دو کتاب تکوینی ( عالَم ) و کتاب تکوینی ( وجود خودش ) را به دقت مطالعه فرماید، به آنچه مورد اوست إن شاء الله می رسد. □اگر من و شما هم با همین عالَم، به همین مقدار ظاهری خو کنیم؛ و انس بگیریم؛ و به اسرار وجودی عالم و اسرار وجودی خودمان راه پیدا نکنیم؛ گویا به اینکه ما هم یک هستیم. □اگر من و شما که مُثبِت حقیقتیم؛ یعنی حقیقت را می کنیم؛ اگر به راه نیفتیم؛ و به اسرار وجودی عالم و به کلمات وجودی در نظام هستی خودمان آگاهی پیدا نکنیم؛ و آن لذت انسانی را نبریم؛ ما نیز یک قسمی از سوفسطی هستیم. لذا نتیجه ی بین حرف ما و آنها این می شود که آنها فقط منکرند و ما فقط مُثبِتیم. □آقا دارند بحث را به این مدار می کشانند که آقا اگر جنابعالی می خواهی را رد بفرمایی؛ راهش این است که شما هم از این عالم بهره ای داشته باشی و ببینیم شما از این عالم چه می خواهی؟ □○شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●همه مردم نسبت به يكديگر بايد به منزلهٴ چشم و گوش باشند●□ □●وجود مبارك رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: همان‌طوری كه از چشم‌ و گوش خود حمایت می‌كنید و همان‌طوری كه درباره چشم و گوش خود مسئول هستید یا مسئولیت دارید، همه مردم نسبت به یكدیگر باید به منزلهٴ چشم و گوش باشند. چقدر این بیان شیرین است! □●در سورهٴ مباركهٴ «اسراء» فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ﴾ انسان باید مواظب چشم، گوش، دلِ خود باشد، گوش و چشم و دل خود را كاملاً حفظ كند، مسئول است. □●همین بیان نورانی سورهٴ «اسراء» در بیان نورانی وجود مبارك پیامبر آمد، فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»همه ما موظّف هستیم كه یكدیگر را، چشم یكدیگر بدانیم، گوش یكدیگر بدانیم، قلب یكدیگر بدانیم، مردم به منزلهٴ چشم و گوش و قلب ما هستند، این بیان، بوسیدن ندارد؟ □●فرمود: همان‌طوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت می‌كنید، از مردم حمایت كنید، نگذارید این جوان معتاد شود، نگذارید در اثر بیكاری و كم‌شغلی به بیراهه برود، نگویید: «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، این بیان نورانی را امام باقر(علیه السلام) ردّ كرد، □●فرمود: «بَلِیةُ النَّاس عَلَینَا عَظِیمَة» فرمود: كار ما خیلی دشوار است، «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا» ما نمی‌توانیم بگویم، «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، فرمود: ما خیلی مسئول هستیم، ما هم شیعه اینها هستیم، با جان و دل اینها را پذیرفتیم، اینها را بالاتر از جان خود می‌دانیم، حرف‌های اینها را پذیرفتیم، □●فرمود: همان‌طوری كه از چشم خود حمایت می‌كنید، از جوان‌ها حمایت كنید، همان‌طوری كه از گوش خود مواظبت می‌كنید، از قلب خود مواظبت می‌كنید، از این جوان‌ها مواظبت كنید، نگذارید، اینها بیراهه بروند، كج‌راهه بروند، این فكر، فكر الهی نیست؟، این حرف، حرف آسمانی نیست؟! □● ۲۳-۰۳-۱۳۹۸●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ □○ ، غرقه در دریا، چه مشغول بود از ماهی گرفتن، و همچنین آرمیدهٔ در دنیا، اگر خبر دارد از بدی افتادنش درو، چه مشغول بود از ذخیرخای او ساختن! ای نفس، ترا در این جهان حس و حیات این رنج نه بس که از آلات خود و اضداد آن می‌یابی، که بلای دگر با آن ضمّ کنی و برمی‌داری، چون غرقه که خود را نتواند رهانید و سنگی گران بر دوش می‌نهد! @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله)○□ □از حضرت علامه در یکی از جلسات پنج‌شنبه یا جمعه سوال شد: ما که صلوات بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می‌فرستیم آیا درجه پیغمبر بالا می‌رود؟ □به این مضمون فرمودند: «نه، درجه صلوات‌فرستنده بالا می‌رود. مثَلش مثَل این است که شخصی باغ سیبی دارد، یک نفر باغبان یک سیب سرخ از آن باغ را می‌کَند و به صاحب باغ تقدیم می‌کند؛ این شخص مورد عنایتِ صاحب باغ می‌شود ولی بر ملک صاحب باغ افزوده نشده». □○اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا، ص۶۸○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" راه رستگاری "○□ ○دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ ○که رستگاری جاوید در کم آزاری است □مهم ترین پرسش همۀ آدمیان همین است که ما برای رسیدن به رستگاری چه باید بکنیم؟ 》و پاسخ مکرر حافظ این بوده است که رستگاری و رسیدن به بهشت جاوید در این است که تا حد امکان مایۀ آزار هیچ کس نباشیم و تا آنجا که توانیم مایۀ سرخوشی و دل خوشی همگان شویم؛ چنانکه در کلام حضرت رضا در بیان صفات خردمندان آمده است: ، یعنی مومن کسی است که مردم به خیرش امیدوارند و از شرّ او ایمنند. □○برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□ □○مؤمن در آخرالزّمان در دنیا غریب است و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: طوبىٰ لِلغُرَباءِ: خوشا به حال غریبها. چون غریبِ در دنیا قریبِ در آخرت است. غریبها به هم قریبند. حتّی در عقد اخوت روز عید غدیر، همه ی حقوق برادری را به یک‌دیگر میبخشند، جز اینکه تنها به بهشت نروند. □○محبّت و معرفت و ذکر خدا، آب است. مؤمن مثل ماهی است که همه ی وجودش از آب درست شده و در آب غوطه ور است، ولی دائم میگوید آب، آب. ماهی بزرگی در اقیانوسهاست به نام هیُّون. گاهی اوقات به خشکی میافتد. وقتی به خشکی افتاد، چند روز بالا و پایین میپرد تا جان بدهد. روز آخر پوستش شکاف برمیدارد و پوست میاندازد. از زیر پوست دو بال در میآورد و با آن بالها پرواز میکند و دوباره به اقیانوس بر میگردد. مؤمن هم مثل هَیّون است. وقتی به دنیا افتاد، آن‌قدر سجده میکند و سر برمیدارد تا بالأخره پوست بیندازد و بال در بیاورد و به جایگاه اوّل خود بازگردد. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام ○ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei