○یامن اسمه دواء و ذکره شفاء
یامن یَجعل الشفاءَ فی ما یشاء من الاشیاء○
#یاعلی
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم بخش اول ● حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان و نيز فرمود:
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم
بخش دوم
● تكليف نكردن به آنچه كه در قدر و اختيار انسان نيست سنت خداوند در بين بندگان است
خواننده عزيز توجه فرمود كه تمام حق خدا بر بنده اين است كه سمع و طاعت داشته باشد، و معلوم است كه انسان تنها در پاسخ فرمانى مى گويد: (طاعة ) كه اعضاى جوارحش بتواند آن فرمان را انجام دهد، چون اطاعت به معناى مطاوعه است ، يعنى تأثر پذيرى قوا و اعضاى آدمى در اثر فرمان كسى كه به او امر مى كند و اما چيزى كه مطاوعه بردار نيست ، مثل اينكه مثلا به كسى امر كنند كه با چشم خود بشنود، و با گوش خود ببيند، و يادر آن واحد در چند مكان دور از هم حاضر شود، و يا براى بار دوم از پشت پدر عبور كرده ، در رحم مادر قرار گيرد، و دوباره از مادر متولد شود، چنين چيزى نه قابل اطاعت است ، و نه آمر حكيم تكليفى مولوى درباره آن صادر مى كند، پس اجابت نمودن فرمان خدا با سمع و طاعت ، تحقق نمى پذيرد، مگر در چهارچوب قدرت و اختيار انسان و اين افعال مقدور و اختيارى است كه انسان به وسيله آن براى خود نفع و يا ضرر كسب مى كند، پس كسب ، خود بهترين دليل است بر اينكه آنچه آدمى كسب كرده و متصف به آن شده ، وسع و طاقت آن را داشته است .
پس از آنچه گفتيم اين معنابه خوبى روشن شد كه جمله ((لا يكلف الله ... )) كلامى است مطابق با سنتى كه خداوند دربين بندگانش جارى ساخته ، و زبان همان سنت است ، و آن سنت اين است كه از مراحل ايمان آن مقدار را بر هر يك از بندگان خود تكليف كرده كه در خور فهم او باشد، و از اطاعت آن مقدارى را تكليف كرده كه در خور نيرو و توانائى بنده باشد، و نزد عقلا و صاحبان شعور نيز همين سنت و روش معمول و متداول است ، و نيز روشن گرديد كه معناى جمله نامبرده درست با كلامى كه در آيه قبل از رسول و مؤ منين حكايت كرد كه گفتند: ((سمعنا و اطعنا)) منطبق است ، نه چيزى از آن كم دارد و نه زياد.
و نيز معلوم شد كه مضمون جمله نامبرده يعنى ((لا يكلف الله نفسا...)) هم به آيه قبل از خود ارتباط دارد و هم به آيه بعد از خود.
اما نسبت به ما قبلش ، براى اينكه اين جمله مى فهماند خداى تعالى بندگان خود را به بيش از امكاناتشان در سمع و طاعت تكليف نمى كند پس سمع و طاعتى كه در آيه قبل ى بود همان وسع در اين آيه است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 685
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○در آستانۀ ماه شعبان○□
□در ساعات آخر ماه رجب با تمام لطافتها و قشنگیهایش هستیم. ماهی که خدای متعال به دوستان و عباد خود عنایات بزرگی میکند. خوشا به حال کسانی که بهرههای خوبی از این ماه بردند.
□ان شاءالله آن دوره سازندگی که قرار بود ماه رجب روی یک انسان مؤمن داشته باشد، روی همۀ ما ایجاد کرده باشد.
□و این مرحلۀ تخلیه و تهی شدن از آنچه غیرخدایی است را به برکت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در ماه رجب طی کرده باشیم.
□کعبه دلمان به ید ولایت علوی از بتها خالی شده باشد و جز محبّت خدا و خوبان خدا هیچ محبت و عشقی باقی نگذاشته باشد.
□امیدواریم اگر ته ماندهای هم باقی مانده باشد در این لحظههای آخر ماه رجب به برکت امیرالمؤمنین علیه السّلام، دلها را از نجاست محبّت دنیا خالی و پاک کند، مصفّا و مطهّر کند.
□انشاءالله وارد ماه شعبان که میشویم با قلبی تهی از همه زشتیها وارد شویم.
□ماه رجب اگر ماه تخلیه و تطهیر است، ماه شعبان ماه تهذیب است، ماه تزئین است. ماه حلی بستن و ماه تحلیه است. ماه زیور بستن کعبه دل است.
□کعبهای که از بتها خالی شد باید با گلاب ناب شستشو داد تا عِطر گل محمدی در فضای این دل بپیچد.
□اخلاق پیامبر اکرم روح و جان انسان را معطّر کند و این عِطر همۀ وجود انسان را در بر گیرد.
□اميدواريم قلب ما در ماه شعبان به نور جمال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و به عِطر اخلاقیات و روحیات پاک ایشان منوّر و معطّر شود، انشاءالله.
□○استاد مهدی طیّب○□
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
#استاد_علامه_حسن_زاده_آملی●□
□●اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد " #بهيمه" است.
□●و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد " #سبع" است.
□●و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد " #شيطان" است.
□●و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند " #ملك" است.
□●و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و فی اللّه گرايش دارد " #انسان" است.
□●ممدالهمم در شرح فصوص الحکم
علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□
□برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت:
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحید» یازده مرتبه
□از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاداش فراوانی برای این نماز روایت شده است.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در #ماه_رجب، فعل و در #ماه_شعبان، صفات ما خدایی و اصلاح می شود و در
#ماه_رمضان، وجود و قلب و ذات و هستی ما خدایی میشود.
□دراين سه ماه اهل سلوک کمربندها را سفت میبندند و خود را آماده یک تلاش فوقالعاده در جهت عبادت و بندگی حقّ متعال میکنند. خدا را شاکریم كه امسال هم این فرصت را به ما عنایت كرد. خدا میداند چه نعمت عظیمی است!
□به تعبیری #ماه_رجب، ماه ولایت ، ماه شعبان، ماه نبوّت و ماه رمضان، ماه توحید و شهر الله است. در ماه رجب که ماه میلاد امیرالمؤمنین عليه السلام است؛ با مدد از ولایت علوی، وجود خود را تخلیه و پاک میکنیم ، و در ماه شعبان كه پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند ماه من است، خود را به خُلق نبوی می آراييم و زینت میکنیم ، تا ماه مبارک رمضان برای ما، ماه دیدار و ملاقات حقّ متعال شود.
□اگر کسی اهل عمل و تشنه و طالب لقاء و وصال حضرت حق است و به رسیدن به مقصد قُصوای راه سلوک اِلَی الله امیدبسته است، « #بِسمِ الله».
□○استاد مهدی طيب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢○□
#ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات مشترک ماه شعبان○□
□۱- روزه
□۲- هر روز هفتاد مرتبه بگويد:
□أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ
□۳- هر روز هفتاد مرتبه بخواند:
□أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ.
□از روايات استفاده مىشود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماههاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد.
□۴- صدقه
□در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند.
□از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مىدهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد.
□۵- صلوات بر پیامبر
□۶- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد:
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
□معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مىكنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد.
□اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند.
□۷- صلوات شعبانیه
□در هر روز از شعبان در وقت زوال (اذان ظهر) و در شب نيمۀ آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را:
□اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَيْتِ الْوَحْىِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْفُلْكِ الْجارِيَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْكَهْفِ الْحَصينِ، وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبينَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَقُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبينَ الْأَبْرارِ الْأَخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَاَحْيَيْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، الَّذى كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِه وَسَلَّمَ، يَدْاَبُ فى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، فى لَياليهِ وَاَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى مَحَلِ حِمامِهِ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ، وَنَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ، اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً، وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً، حَتّى اَلْقاكَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ، وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْيارِ،
□۸- مناجات شعبانیه
□بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند:
□اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شرافت_این_ماه
□این ماه برای سالک إلی اللّه بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و برگزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او، بعد از پر شدن زمین از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نماید - که در جای خود بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و از مقام آن همین بس که ماه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و حضرتش صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری،
شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد».
کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید بکوشد که از دعوت شدگان این دعوت گردد. این جانشین و برادر او امیر المؤمنین علیه السّلام است که می فرماید:«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه،
از زمانی که ندای منادی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که برای روزه این ماه ندا می کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.» این درباره روزه این ماه بود، و می توان کمک به آن حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را از جهات دیگر مانند نماز، صدقه، مناجات و تمام کارهای خیر با روزه این ماه مقایسه نمود.
#المراقبات_میرزا_جواد_آقا_ملکی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ارزش_نعمت_مناجات
□بیشتر مردم قدر نعمت مناجات را نمی دانند. مناجات شامل معارف بالایی است که بجز اهلش که همان اولیای خدا هستند و از طریق کشف و شهود به آن رسیده اند، کسی از آن آگاهی ندارد. و رسیدن به این معارف از راه مکاشفه از بهترین نعمتهای آخرت است که قابل مقایسه با هیچکدام از نعمتهای دنیا نیست. امام صادق علیه السّلام در این فرمایش، ارزش این نعمت را این گونه بیان می کنند: «اگر مردم برتری شناخت خدا بر سایر نعمتها را می دانستند، به زیباییهای زندگی دنیا که در اختیار دشمنان ما گذاشته شده، چشم نمی دوختند، و دنیاشان نزد آنان کمتر از خاکی بود که روی آن راه می رفتند، در نعمت شناخت خدا قرار گرفته و مانند لذت کسی که همیشه در بهترین جاهای بهشت با دوستان خدا بسر می برد، از آن لذت می بردند...»
#المراقبات_میرزا_جواد_آقا_ملکی
@mohamad_hosein_tabatabaei
روز اول شعبان روز استثنائی است ، قابل توجه دوستان اهل مراقبه
□○ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩند○□
□ﺑﺪﺭﺳﺘﯿﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﻭﺟّﻞ ﭼﻮﻥ #روز_اول_ماه_شعبان ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺮﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖﻃﻮﺑﯽ ﺭﺍ، ﭘﺲ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻨﺎﺩﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺰّﻭﺟﻞّ ﺍﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺰﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ.
گوارای وجود طعم #بندگی_خدا
و نصیبتان معرفت الله
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حدیثی در فضیلت روز اوّل ماه شعبان●■
■چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا به باز شدن درهای بهشت امر میکند، پس باز میشوند و به درخت طوبی فرمان میدهد تا شاخههای خود را به دنیا نزدیک کند، آنگاه منادی پروردگار ندا سر میدهد:
■ای بندگان خدا، این شاخههای درخت طوبی است، پس به آن درآویزید که شما را بهسوی بهشت برافرازد و این شاخههای درخت زقّوم است، از آن دوری کنید تا شما را بهجانب دوزخ نبرد.
■رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: سوگند به آنکه مرا بهراستی مبعوث به رسالت نمود، هرکه در این روز دری از خیر و نیکی را فراگیرد، به تحقیق به شاخهای از شاخههای درخت طوبی در آویخته که او را بهسوی بهشت میکشاند و هرکه در امروز دری از شرّ و بدی را فراگیرد، به یقین به شاخهای از شاخههای زقّوم درآویخته که او را کشاننده بهسوی آتش است؛
■سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخهای از شاخههای طوبی است به این صورت بیان فرمودند:
■امروز هرکس برای خدا نماز مستحبی بجا آورد و هرکه در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا خویشاوندان، یا زن و شوهر بیگانهای صلح دهد و کسی که تخفیف دهد پریشانی را، از طلبی که از او دارد، یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد و کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنهای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده، پس آن را به صاحبش برگرداند؛
■و کسی که یتیمی را سرپرستی نماید و کسی که سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عِرض مؤمنی بازدارد و کسی که قرآن یا بخشی از آن را بخواند و کسی که خدا را یاد کند و نعمتهایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید و کسی که از بیماری عیادت کند؛
■و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی ورزد و آنکه پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت و هرکه جنازهای را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبتزدهای را تسلّی بخشد و هرکس در این روز چیزی از ابواب خیر را بجا آورد از آویختگان به درخت طوبی است.
■سپس فرمودند: سوگند به آنکه مرا بهراستی به رسالت برانگیخت: هرکس در این روز دری از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخهای از شاخههای درخت زقّوم درآویخته و آن شاخه کشاننده اوست بهسوی آتش، آنگاه اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخهای از شاخههای زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند:
■سوگند به آنکه مرا بهراستی به پیامبری فرستاد، هرکس در این روز نسبت به نماز واجب خود کوتاهی کند و آن را تباه نماید و هرکس فقیری درمانده نزد او آید که بدی حالش را میداند و بدون اینکه ضرری متوجه وی گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگری هم نیست که بهجای او، مشکل فقیر را حل کند، پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد؛
■و کسی که خطاکاری از او عذرخواهی کند، پس عذر او را نپذیرد، علاوه بر این بیش از اندازهای که بدی کرده، او را عقوبت نماید و کسی که جدایی اندازد میان شوهری با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا برادری با برادرش، یا خویشی با خویشش، یا میان دو همسایه، یا میان دو رفیق، یا دو خواهر و کسی که بر انسان تنگدستی سخت بگیرد، درحالیکه تنگدستی او را میداند، پس بر خشم و بلای او بیفزاید؛
■و کسی که مدیون باشد و آن دَین را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دَین او را باطل نماید و آنکه بر یتیمی جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کند و کسی که به آبرو و عِرض برادر مؤمنی هجوم بَرد و مردم را هم بر آن وا دارد....
@mohamad_hosein_tabatabaei