#امام_شناسی
□فقر اگر به غنا برسد غنا میشود لذا امام و انسان کامل غنی است. چرا؟ چون فقرش را به درگاه خدا برده است. دیدید که امام حسین در دعای عرفه چگونه با خدا سخن گفت؟ «اِذا تَمَّ الفَقر فَهُوَ الله». وقتی که انسان به فقر مطلق برسد غنی مطلق میشود، میفرماید الشیء اذا تجاوز عن حده انعکس علی ضده. اگر شیئی از حد خودش فراتر برود ضد خودش میشود لذا امام حسین علیه السلام مظهر تام اسماء و صفات حسنی الهی شد. اباعبدالله الحسین خدای مجسم شد. نمیگوییم انسان کامل همان خداست بلکه مظهر اتمّ خداست. اگر قرار باشد حق متعال خودش را در یک قالب و هیکلی در این عالم نشان بدهد، او میشود امام. از این رو از اباعبدالله تعبیر به ثارالله شده است کما اینکه از امیرالمؤمنین علیه السلام نیز به ثارالله تعبیر شده است؛ «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ». او خون خداست. او خون خداست یعنی چه؟ آیا بیاییم تأویل کنیم که او خون خداست یعنی فلان و کذا و... نه! خون انسان کامل خون خداست! همین دستان اباعبدالله ید الله است. همین چشمان مبارک ایشان عین الله است. اعضا و جوارح او ظهور حق متعال است.
#ح_م
□●السلام علیک یا سید الساجدین●□
□مرحوم علامه مجلسی زیارت شریفی را به نقل از مرحوم سید بن طاووس برای حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که خواندن این زیارت، به نیابت از مولایمان حضرت مهدی علیه السلام در روز میلاد حضرت سجّاد علیه السلام توصیه می شود:
□السَّلَامُ عَلَى زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، الْإِمَامِ الْمَرْضِيِّ وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْمَرْضِيِّينَ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
□اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى إِمَامِ الْعَدْلِ الْأَمِينِ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، إِمَامِ الْمُتَّقِينَ، وَ وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَصِيِّ الْوَصِيِّينَ، وَ خَازِنِ وَصَايَا الْمُرْسَلِينَ، وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ اللَّهِ الْعُلْيَا، وَ مَثَلِ اللَّهِ الْأَعْلَى وَ كَلِمَتِهِ الْوُثْقَى.
□اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اخْصُصْهُ بَيْنَ أَوْلِيَائِكَ مِنْ شَرَائِفِ صَلَوَاتِكَ وَ كَرَائِمِ تَحِيَّاتِكَ. فَقَدْ نَاصَحَ فِي عِبَادِكَ، وَ نَصَحَ فِي عِبَادَتِكَ وَ نَصَحَ فِي طَاعَتِكَ، وَ سَارَعَ فِي رِضْوَانِكَ، وَ انْتَصَبَ لِأَعْدَائِكَ، وَ بَشَّرَ أَوْلِيَاءَكَ بِالْعَظِيمِ مِنْ جَزَائِكَ، وَ عَبَدَكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ، وَ أَطَاعَكَ حَقَّ طَاعَتِكَ، وَ قَضَى مَا كَانَ عَلَيْهِ فِي دَوْلَتِهِ حَتَّى انْقَضَتْ دَوْلَتُهُ، وَ فَنِيَتْ مُدَّتُهُ، وَ أَزِفَتْ مَنِيَّتُهُ، وَ كَانَ رَءُوفاً بِشِيعَتِهِ، رَحِيماً بِرَعِيَّتِهِ، مَفْزَعاً لِأَهْلِ الْهُدَى، وَ مُنْقِذاً لَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الرَّدَى، وَ دَلِيلاً لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، وَ عِمَادَ الدِّينِ، وَ مَنَارَ الْمُسْلِمِينَ، وَ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْلِغْهُ مِنَّا، التَّحِيَّةَ وَ ارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُ التَّحِيَّةَ وَ السَّلَامَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
□●(بحار الأنوار، ج۱۰۲، ص۲۲۲-۲۲۳-)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
□بسمه تعالی شٱنه□
□حضرت سید الساجدین علی بن الحسین علیهما السلام را لقب زین العابدین نیز هست چه عبادت بدون #توجه و #توسل و اعتقاد به امام فاقد روح و معناست. عبادت که زینت نداشته باشد قالبی بیش نخواهد بود. وَ مَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً (أنفال/۳۵)
زینت تکوین و تشریع #انسان_کامل است. بدون امام که حقیقتش روح ساری در موجودات است عالم معنای خود را از دست می دهد.
□حضرت سجاد علیه السلام را زینت عبادت کنندگان گفته اند تا آشکار شود اسلام منهای امامت #شرک_عظیم است و توحید به #موحد_کامل علنی می_شود، پس إِنِّي أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
#ح_م
سلام علیکم همراهان فهیم
پست ها برای دیروز بود ، بدلیل مشکل ایتا ، فقط در تلگرام گذاشته شد ، الحمدالله مشکل ایتا گویا برطرف شد.✋
□○یاقمرالعالمین نور الله ابافاضل العباس○□
□"عین" عباس عشق است که عین الحسین است و اوست سرچشمه و مبدا عشق و عشاق و "باء" او باب الله سید و سالار شهیدان و "الف" قامت عباس قائمه خیام حسینی است که به شهادت اش در خیمه انکسار واقع شد و حسین علیه السلام چون قاب قوسین گردید و فرمود ألْآنَ إنْکَسَرَ ظَهْري. "سین" عباس مبین انسان کامل است و هو الکامل به جمل ابجدی ۱۳۳ است که برابر اسم مبارک و دلربای عباس میباشد و "سین" سرالله و باطن "سین" ولایت تامه مولانا امیرالمؤمنین سلام الله علیه است که حضرتش فرمود انا باطن السین و انا سرّ السین و "سین" هویت حسینی است که سرش بر بالای نیزه رفت و حسین سین شد... و در کلمه شریفه عباس حرف آخر آمد تا آشکار شود که آغاز کار عباس عشق به حسین است و انجام کارش فنای مطلق در او و بقای ازلی به حسین بن علی علیهماالسلام.
#ح_م
□○چقدر پيروان خوبی برای مكتب امام سجاد عليه السلام هستيم○□
□امام سجّاد علیه السلام به پسرشان امام محمّدباقر علیه السلام فرمودند:
○«افْعَلِ الْخَيْرَ اِلىٰ كُلِّ مَنْ طَلَبَهُ مِنْكَ»○
□هر کس از تو طلب و درخواستی کرد، تو به او خوبی و عطا کن؛ هرکس از تو خیری خواست، آن را برای او انجام بده.
○«فَاِنْ كانَ مِنْ اَهْلِهِ فَقَدْ اَصَبْتَ مَوْضِعَهُ»○
□اگر او واقعاً اهل آن بود و مستحق بود، عطای تو در جایگاه مناسب خودش قرار گرفت و کار به جا انجام شد؛ یعنی اگر شخص نیازمندی بود که واقعاً راست می گفت و تو هم این خدمت را به او کردی و نیاز او را برآورده نمودی، عطای تو درست، به جا و مناسب انجام شد و از طرف دیگر
○«وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ بِاَهْلٍ كُنْتَ اَنْتَ اَهْلَهُ»○
□اگر شخصی که درخواست و ابراز نیازی می کند اهل نبود، اهلیت نداشت و اصلاً دروغ می گفت؛ ولی اهلیت تو سر جای خود بود؛ تو سزاوار عطا، بخشش و کار خیر کردن بودی و آنچه را که شایسته و زیبنده ی تو بود، انجام دادی. تو ضرر نکردی. حتّی اگر او خلاف می گفت، اهلیت نداشت و سزاوار نبود، باز هم کار تو هدر نرفته است.
○«وَ اِنْ شَتَمَكَ رَجُلٌ عَنْ يَمِينِكَ ثُمَّ تَحَوَّلَ اِلىٰ يَسارِكَ وَ اعْتَذَرَ اِلَيْكَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ» (۱)○
□حضرت فرمودند: ای پسرم! اگر مردی سمت راست تو ایستاده بود؛ به تو دشنام داد و نسبت به تو هتّاکی کرد و آن شخص از سمت راست تو به سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذر او را بپذیر و کینه ی او را به دل نگیر. حتّی اگر فاصله این قدر کم بود، نگو که من تو را می شناسم؛ یادم که نرفته است و هنوز در خاطرم هست که تو با من چه کردی. نه؛ حتّی اگر هنگامی که سمت راستت بود، به تو هتّاکی کرد و سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذرخواهی او را قبول کن و عذر او را بپذیر.
□○در محضر استاد مهدی طیب ۸۹/۱۱/۰۳○□
□○ ۱. کلینی، کافی، ج ۸، ص ۱۵۳ و حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۲۹۴ و ابن شعبه حرّانی، تحف العقول، ص ۲۸۲○□
#امام_سجاد_علیه_السلام
#حديث
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○علامه طباطبایی(ره)○□
□وقت خواب، چهار - پنج دقیقهای در کارهایی که روز انجام دادهاید، فکر کرده و یکی یکی از نظر بگذرانید.
□هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته، شکر کنید و هر کدام، تخلف شده استغفار بکنید و این رویه را هر روز ادامه دهید.
□این روش اگر چه سخت و در ذائقه نفس تلخ میباشد، ولی کلید نجات و رستگاری است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#سیزده_بدر
□سیزده عدد اسم شریف «احد» در جُمل ابجدی است و ولادت باهرالنور حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در سیزده ماه رجب المرجب در درون کعبه به حسب ظهور در عالم جسمانی و در صورت دل آرای شخصی علوی از مادر بزرگوارشان جناب فاطمه بنت اسد واقع شده است. این تطابق عددی بیان روح ولایت مطلقه و کلیهی حضرت مولاست، اعنی آن یعسوب دین و امام العارفین، واصل به مقام احدیت است. ذات اش ثبوت قل هو الله احد است و هوی هویت غیبیه را مظهر بی حد!!
○هـوی هـو الله احــد هـــوی تـــسـت
○جــــلــــوه الله الصــمد روی تــسـت
○هوی همین است و دگر هوی نیسـت
○روی همـین است و دگـر روی نیست
□هر نیکبختی که رو به ولایت آن دُردانه و یگانه ادوار و اکوار کند، مبارک است و هر نگونبختی که از این مدار هستی و قطب آسیاب وجود روی گرداند، نحس!! او طبیعت کلی است و آن کس که بخواهد از قید و زندان شهر و خانه محدود دنیوی و وهمیِ خود، برهد باید به این طبیعت کلی، که صادر اول است، پناه ببرد و به سیاحت و سباحت در دشت و دمن و انهار و بحور او بپردازد. هر چند به قله وجودش کس را راه نیست و طرق مسدود است و طلب مردود، اما درِ این سیزده وجود، به روی مشتاقان و عاشقان درگه اش باز است و ندای لاهوتی و دعوت داعی در اسماع عاقلان طنین افکن، که «تَعَالوا إلی کَلِمَة»، تا از نزهتگاه جبروتی و مینوی ملکوتی اش بهره های وافی و کافی ببرند و جان و دلشان در این باغ و راغ ولوی فسحت و وسعت یابد، «طُوبی لَهُمْ وَ حسن مَآب».
□این سیزده از همه عوالم و اماکن برتر و بالاتر است و محدود به هیچ حدی ولو حد اسمائی نیست، سیزدهی است که از هر چه جز ذات غیبی بدر است. چه زیبا سید والا مقام، شهریار شهیر شعر و ادب سروده است که:
○سيـزده را همه عـالم بـه در امروز از شهر
○من خود آن سيزدهم کز همه عالم به درم
□نفس انسانی را این قابلیت است که سیزدهی باشد که از هر چه جز دیار یار بدر شود. فاغتنم!
#ح_م
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□خداوند به آدم علیه السّلام فرمود: همهی خیر را برای تو در چهار کلمه جمع کردهام، اوّل آنچه مال خداست، اینکه کسی جز او را ربّ و معبود نگیری. دوم آنچه مال خود انسان است که اعمالش است و نتایجش به خودش میرسد. سوم آنچه مال عبد و خداست، اینکه بنده دعا کند و خدا اجابت نماید. چهارم آنچه مال عبد و سایر عباد است، اینکه آنچه بر خود میپسندد، بر دیگران هم بپسندد .
□از حضرت علی علیه السّلام در علم کیمیاست که فرمود: آهن (جامد) را با فرّار بساز یعنی جسم را با روح که فرّار است و در قفس تن گرفتار، هماهنگ و همراه کن.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□ #جناب_ابو_حمزه_ی_ثمالی از مشایخ و زهاد اهل کوفه است، و این دعا را از محضر حضرت امام زین العابدین علیه السلام تلقی فرمود و ادراک کرد و این دعای امام زین العابدین علیه اسلام در شب های ماه رمضان، در حوالی وقت سحر بوده است، که بر طبق نقل شیخ در کتاب شریف 《مصباح》خود، حضرت، بیش تر شب را در نماز به سر می بردند، سپس در پایان نمازشان در هنگامه ی سحر این دعا را قرائت می فرمود(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □ #جناب_ابو_حمزه_ی_ثمالی از مشایخ و زهاد اهل کوفه است، و ا
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□این گونه از دعاها و نمازهایی که از سرشب ها اغاز و تا به سحر منتهی می شود، که شخص تقریبا کل شب را در مقام ذکر به سر میبرد، معمولا از دستور های سنگینی است که مربوط به کملین از اولیاءالله است، آنهایی که در مسیر کمل به سر میبرند، این دستور های سنگین را در مقام عمل پیاده می فرمایند.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei