■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، #شب_نوزدهم در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثوم سلاماللهعلیها افطار میهمان بودند.
■●امّ کلثوم سلاماللهعلیها برای پذیراییِ حضرت، ظرف شیری و اندکی نمک طعام قرار داده بود و امیرالمؤمنین علیهالسّلام به دخترشان فرمودند:
عزیز دل من تا به حال کِی سابقه داشته است پدرت بر سر سفرهیی بنشیند که دو نوع خورش بر سر آن باشد؟! هم شیر قرار دادهای؛ هم نمک طعام؟!
■●و وقتی امّ کلثوم خم شد که نمک طعام را بردارند؛ امیرالمؤمنین فرمودند: نه عزیزم، ظرف شیر را بردار؛ و امیرالمؤمنین علیهالسّلام آن شب را با نان جوین و اندکی نمک افطار کردند و تا سحرگاهان به راز و نیازِ با خدا مشغول بودند.
■●هر از چند گاهی از اتاق بیرون میآمدند؛ سر به سوی آسمان میکردند و میفرمودند: نه به من دروغ گفته شده است و نه من دروغ میگویم؛ هنگام عملی شدن وعدهای که به من داده شده، فرا رسیده است.
■●هنگامی که دختر حضرت متوجّه آن صحبتها و حال منقلب امیرالمؤمنین علیهالسّلام شد و دید امیرالمؤمنین خود را برای رفتن به مسجد آماده میکنند؛ ملتمسانه از حضرت خواست که امشب به مسجد نروید! بگذارید شخص دیگری برود؛ حسن بن علی، برادر بزرگوارم را میفرستیم؛ دیگری را میفرستیم نماز صبح بگذارد. امّا امیرالمؤمنین علیهالسّلام نپذیرفتند.
#بنا_به_آنچه_نقل_شده_است، #فرمودند:
■●«أيَّ يَوْمَيَّ مِنَ الْمَوْتِ أفِرُّ»؛ کدام یک از دو روز، منِ علی از مرگ فرار کنم؟
■●«أ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أمْ يَوْمَ قُدِرَ»؛ روزی که در آن مرگ من مقدّر نشده است یا روزی که مقدّر شده است؟
■●«يَوْمَ ما قُدِّرَ لُمْ أخْشَى الرَّدَىٰ»؛ روزی که مرگ برای من مقدّر نیست، از چه بهراسم؟ ترسی وجود ندارد.
■●«وَ إذا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ الْحَذَرُ» (۱) و زمانی که مرگِ منِ علی در آن مقدّر شده است، حذر کردن و گریز در آن فایدهای ندارد.
■●لذا پیشنهاد دختر دلبندشان را نپذیرفتند. خود را برای رفتن آماده کردند.
#ادامه_دارد....
■در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱■
■●شیخ صدوق، توحید، ص ۳۷۵
#امیرالمومنین علیه السلام
#سيره_و_تاريخ●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، #شب_نوزدهم در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثو
■●وقتی امیرالمومنین علیه السلام به صحن آمدند، مرغابیهایی که امّ کلثوم سلاماللهعلیها در خانه داشت، شروع به صیحه زدن کردند و ملتمسانه دامن قبای امیرالمؤمنین علیهالسّلام را گرفتند. گویا به امیرالمؤمنین علیهالسّلام التماس میکردند که علی جان، به مسجد نرو.
■●وقتی امّ کلثوم سلاماللهعلیها آمد تا آنها را پراکنده کند؛ بنا به نقل، امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودند:
■●اینها صیحه زنندگانی هستند که بعد از آن گریههایی برپا خواهد شد و سفارش مرغابیها را به دخترشان کردند که خوب از آنها نگهداری کند. (۱)
■●وقتی حضرت خواستند از درِ خانه بیرون بیایند، شال کمرشان به قلاّب در گرفت و باز شد. گویا در خانه هم به حضرت علی علیهالسّلام التماس میکرد که علی جان نرو!
■●بنا به آنچه نقل شده است؛ امیرالمؤمنین علیهالسّلام در حالی که شال کمرش را محکم میکرد به خود خطاب میفرمود:
■●«اُشْـدُدْ حَیازیمَکَ لِلْـمَوتِ، فَـاِنَّ الْمَـوْتَ لاقِیـکا » (۲)؛
■●علی کمر خودت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به ملاقات تو آمده است.
#یاعلی
■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱●■
■ ۱. مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص۲۴۶
■۲.مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص ۲۷۸
#شب_نوزدهم
#امیرالمومنین_علیه_السلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بوے_سجادهخونین_ڪسے_مےآید
○ای ماه سر به مهر
○سر از سجده بر مدار!
○پشت سرت کسی ست
○که #شق_القمر کند...
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش اول1⃣
● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده
و در تهذيب از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: در تمامى اقسام نكاح ، وقتى شوهر مى ميرد بر زن واجب است كه چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، چه عقد دائم باشد و چه متعه و چه ملكيت ، و آن زن چه آزاد باشد و چه كنيز.
و در تفسير عياشى از محمد بن مسلم از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت : بحضورش عرضه داشتم : فدايت شوم چطور شد كه عده زن مطلقه ، سه حيض و يا سه ماه شد، و عده زن شوهر مرده چهار ماه و ده روز؟ فرمود: اما سه حيض مطلقه براى اين بود كه رحم وى از فرزند استبراء شود، و معلوم گردد كه از شوهرش حامله نيست ، چون درست است كه زن حامله هم ممكن است حيض ببيند، اما ممكن نيست سه ماه پشت سر هم حيض شود، و اگر حيض شود معلوم مى گردد كه حامله نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از اما
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش اول2⃣
● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده
و اما عده زن شوهر مرده ، از اين رو چهار ماه و ده روز شد كه : خداى تعالى يك جا به نفع زن حكم كرده ، و در جاى ديگر به نفع مرد، به ضرر زن حكم نموده است تا در مساله ايلاء رعايت عدالت شده باشد، كه شوهر به منظور اذيت و ضرر رساندن به زن سوگند مى خورد كه تا ابد با او نزديكى نكند، خداى تعالى به نفع زن ((ابد)) را محدود به چهار ماه كرده ، و فرموده : ((للذين يولون من نسائهم تربص اربعه اشهر))، در نتيجه هرگز براى هيچ مردى جائز نيست كه بيش از چهار ماه زن خود را معطل كند،
چون خداى تعالى كه خالق زنان است مى داند منتهى صبر زنان در دورى از مردان چهار ماه است ، و جاى ديگر به ضرر او حكم كرده ، چون به او دستور داده كه هر گاه شوهرش فوت كرد، چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، پس در عده وفات همان را از او گرفته كه در مساله ايلاء به او داده است ، و از شوهرش هم همان را در ايلاء گرفته كه در هنگام مرگش به او داده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 389
مولف : اين معنا از حضرت رضا و حضرت هادى (عليه السلام ) نيز به طرقى ديگر نقل شده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□○از #آیتالله_بهجت(ره) سؤال کردم که بالأخره #شب_قدر چه کار کنیم؟
□○ایشان آن شعر معروف را خواندند که:
○ای خواجه چو جویی زشب قدر نشانی
○هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی
□○ایشان واقعاً همینطور بودند و هر شب برنامههای عبادی و شبزندهداری داشتند؛ به همین خاطر شبهای دیگرشان تقریباً با شبهای قدرشان فرقی نمیکرد. البته در شبهای قدر به عبادتهای مخصوص همان شب هم میپرداختند.
□○بهنقل از یکی از اطرافیان ایشان○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●در شب قدر چه چیزی از خداوند متعال بخواهیم؟●■
■قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي قَالَ: الْعَافِيَةَ.
■به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: « #عافیت_را».
■مستدرك الوسائل،ج۷،ص۴۵۸■
☑️هر چه از خدا مى خواهيم در او عافيت را قيد كنيم.
■ #عافيت يعنى فلاح و رستگارى؛ ممكن است انسان طول عمر داشته باشد، امّا طول عمر براى او عافيت نباشد؛ مال زياد داشته باشد، آن مال زياد موجب گرفتارى و نكبت و ضيقِ معيشت و تاريكى دل او باشد، پس بنابراين عافيت نيست؛ ممكن است انسان جاه و جلال داشته باشد وليكن آن جاه و جلال او را به جهنّم بكشد، او عافيت نيست؛
■ #عافيت يعنى پاك شدن دل از امراض نفسانيّه، و زياد شدن يقين، و بالأخره درآن ساعتى كه انسان مى خواهد از دار دنيا برود با لبخند و تبسّم از دنيا برود، خوشحال از دنيا برود، قلبش گرفته نباشد، وِجهه اش رو به دنيا نباشد، رو به آخرت باشد و دنيا را فراموش كند.
■●متن سخنرانيهاى #علامه_طهرانى رضوان الله علیه●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۱)
□●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را نبازید. چرا خودتان را ضایع می کنید؟
عقل را به کار گیرید. شما اگر بخواهید خانه ای بسازید و یا پلی و سدّی احداث کنید، اول نقشه ای تهیه می کنید و سعی می کنید با کمترین خرج و به بهترین وجه، آن را بسازید و بهترین صورت را انتخاب می کنید. آخر کدام عاقل است که بهتر را نخواهد؟
☑️دخترم! خواهرم! مادر جان! این چادر از هر پوشش دیگر برایت بهتر است. زن، به غیر از چادر حجاب قرآنی ندارد.
□●حضور و مراقبت
مجلس بیستم| ص ۲۶۷
استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را ن
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۲)
□●نظر فقهی آقای ما که خود مجتهد است این است که چادر حال حجاب قرآنی و اسلامی است که لفظ «خُمر» و «جلباب» در دو سوره نور و احزاب بر آن گواهند.
□●بر فرض اگر مجتهدی بگوید چادر ضرورت ندارد، ما می پرسیم آیا مانتو بهتر است یا چادر؟ حال که چادر حجاب کامل تری است، چرا عقلتان بهتر را نمی خواهد؟
□●چرا در سدّ سازی، درخت پروری، گوسفند چرانی و غیره و غیره این قدر دقیق اند، اما در آدم سازی این قدر کوته نظر؟ چرا این قدر خودشان را پایین می کشند؟ چرا اجتماع ما بهتر را انتخاب نمی کند؟
□●حضور و مراقبت
مجلس بیستم| ص ۲۶۷
استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei