eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
○ای ماه سر به مهر ○سر از سجده بر مدار! ○پشت سرت کسی ست ○که کند... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: در تمامى اقسام نكاح ، وقتى شوهر مى ميرد بر زن واجب است كه چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، چه عقد دائم باشد و چه متعه و چه ملكيت ، و آن زن چه آزاد باشد و چه كنيز. و در تفسير عياشى از محمد بن مسلم از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت : بحضورش عرضه داشتم : فدايت شوم چطور شد كه عده زن مطلقه ، سه حيض و يا سه ماه شد، و عده زن شوهر مرده چهار ماه و ده روز؟ فرمود: اما سه حيض مطلقه براى اين بود كه رحم وى از فرزند استبراء شود، و معلوم گردد كه از شوهرش حامله نيست ، چون درست است كه زن حامله هم ممكن است حيض ببيند، اما ممكن نيست سه ماه پشت سر هم حيض شود، و اگر حيض شود معلوم مى گردد كه حامله نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از اما
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول2⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و اما عده زن شوهر مرده ، از اين رو چهار ماه و ده روز شد كه : خداى تعالى يك جا به نفع زن حكم كرده ، و در جاى ديگر به نفع مرد، به ضرر زن حكم نموده است تا در مساله ايلاء رعايت عدالت شده باشد، كه شوهر به منظور اذيت و ضرر رساندن به زن سوگند مى خورد كه تا ابد با او نزديكى نكند، خداى تعالى به نفع زن ((ابد)) را محدود به چهار ماه كرده ، و فرموده : ((للذين يولون من نسائهم تربص اربعه اشهر))، در نتيجه هرگز براى هيچ مردى جائز نيست كه بيش از چهار ماه زن خود را معطل كند، چون خداى تعالى كه خالق زنان است مى داند منتهى صبر زنان در دورى از مردان چهار ماه است ، و جاى ديگر به ضرر او حكم كرده ، چون به او دستور داده كه هر گاه شوهرش فوت كرد، چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، پس در عده وفات همان را از او گرفته كه در مساله ايلاء به او داده است ، و از شوهرش هم همان را در ايلاء گرفته كه در هنگام مرگش به او داده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 389 مولف : اين معنا از حضرت رضا و حضرت هادى (عليه السلام ) نيز به طرقى ديگر نقل شده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○از (ره) سؤال کردم که بالأخره چه کار کنیم؟ □○ایشان آن شعر معروف را خواندند که: ○ای خواجه چو جویی زشب قدر نشانی ○هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی □○ایشان واقعاً همین‌طور بودند و هر شب برنامه‌های عبادی و شب‌زنده‌داری داشتند؛ به همین خاطر شب‌های دیگرشان تقریباً با شب‌های قدرشان فرقی نمی‌کرد. البته در شب‌های قدر به عبادت‌های مخصوص همان شب هم می‌پرداختند. □○به‌نقل از یکی از اطرافیان ایشان○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در شب قدر چه چیزی از خداوند متعال بخواهیم؟●■ ■قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي قَالَ: الْعَافِيَةَ. ■به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: « ». ■مستدرك الوسائل،ج۷،ص۴۵۸■ ☑️هر چه از خدا مى خواهيم در او عافيت را قيد كنيم. ■ يعنى فلاح و رستگارى؛ ممكن است انسان طول عمر داشته باشد، امّا طول عمر براى او عافيت نباشد؛ مال زياد داشته باشد، آن مال زياد موجب گرفتارى و نكبت و ضيقِ معيشت و تاريكى دل او باشد، پس بنابراين عافيت نيست؛ ممكن است انسان جاه و جلال داشته باشد وليكن آن جاه و جلال او را به جهنّم بكشد، او عافيت نيست؛ ■ يعنى پاك شدن دل از امراض نفسانيّه، و زياد شدن يقين، و بالأخره درآن ساعتى كه انسان مى خواهد از دار دنيا برود با لبخند و تبسّم از دنيا برود، خوشحال از دنيا برود، قلبش گرفته نباشد، وِجهه اش رو به دنيا نباشد، رو به آخرت باشد و دنيا را فراموش كند. ■●متن سخنرانيهاى رضوان الله علیه●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را نبازید. چرا خودتان را ضایع می کنید؟ عقل را به کار گیرید. شما اگر بخواهید خانه ای بسازید و یا پلی و سدّی احداث کنید، اول نقشه ای تهیه می کنید و سعی می کنید با کمترین خرج و به بهترین وجه، آن را بسازید و بهترین صورت را انتخاب می کنید. آخر کدام عاقل است که بهتر را نخواهد؟ ☑️دخترم! خواهرم! مادر جان! این چادر از هر پوشش دیگر برایت بهتر است. زن، به غیر از چادر حجاب قرآنی ندارد. □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را ن
□● ، حجاب قرآنی●□(۲) □●نظر فقهی آقای ما که خود مجتهد است این است که چادر حال حجاب قرآنی و اسلامی است که لفظ «خُمر» و «جلباب» در دو سوره نور و احزاب بر آن گواهند. □●بر فرض اگر مجتهدی بگوید چادر ضرورت ندارد، ما می پرسیم آیا مانتو بهتر است یا چادر؟ حال که چادر حجاب کامل تری است، چرا عقلتان بهتر را نمی خواهد؟ □●چرا در سدّ سازی، درخت پروری، گوسفند چرانی و غیره و غیره این قدر دقیق اند، اما در آدم سازی این قدر کوته نظر؟ چرا این قدر خودشان را پایین می کشند؟ چرا اجتماع ما بهتر را انتخاب نمی کند؟ □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّی مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلی اِلي خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً اِلَی الْحَقِّ الْمُبينِ. □خدایا در این روز بهره‌ام را از برکاتش وافر گردان، و راهم را به سوی خیراتش آسان ساز، و از حسنات مقبول آن محروم مساز، ای هدایت کننده به سوی حقّ آشکار. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّی
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □«اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّے من بَرَڪاتِهِ» خدایا ڪارے ڪن ڪہ از برڪات ماہ رمضان بهره‌ بسیار ببرم. □حال برڪات ماہ رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت ڪردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایے مانند ابوحمزہ از برڪات رمضان است. □ما در مفاتیح در دعایے می‌خوانیم ڪہ خدایا براے تاریڪے قبرم گریہ می‌ڪنم. خدایا براے تنگے لحدم گریہ می‌ڪنم. آخر زندگے انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم ڪہ شبانه‌روز، قبر ما ۵ ڪلمہ را صدا می‌ڪند. □قبر صبح بہ صبح می‌گوید: من خانہ تنهایے تو هستم، براے خودت انیسے پیدا ڪن با انجام ڪار خیر! قبر همچنین بہ ما می‌گوید ڪہ منم خانہ تاریڪے تو، یڪ چراغے براے خودت بفرست! می‌گوید: من خانہ پر از ڪرم و عقرب توام، زهرے بفرست تا ڪرم‌ها را بڪشد! □در گذشتہ شخصے بود بہ نام حاج سعید حق‌گو، می‌گفت: در قم جنازه‌اے را بردیم تا دفن ڪنیم، قبر پر از عقرب بود و هرچہ از آنها را می‌ڪشتیم باز هم در قبر می‌جوشیدند و در آخر خستہ شدیم و جنازہ را روے عقرب‌ها گذاشتیم و روے آن خاڪ ریختیم. □این صداهاے قبر را بشنویم و در فڪر مردن باشیم، ما آن‌چنان شیفتہ دنیا هستیم ڪہ بی‌هوش شده‌ایم و آدمے ڪہ بی‌هوش باشد،‌ هیچ نمی‌فهمد. از خدا بخواهیم ما را هوشیار ڪند. □خدایا ڪارے ڪن از برڪات ماہ رمضان استفادہ ڪنیم. برخے استفادہ نمی‌ڪنند و حتے براے سحر بلند نمی‌شوند. براے استفادہ از برڪات ماہ رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت ڪرد. حتے آنان‌ڪہ مسافر هستند و یا بہ علت بیمارے روزہ نمی‌گیرند، هم وقت سحر بیدار شوند و بهرہ ببرند. □بهرہ ماہ رمضان بهشت و بهره‌هاے معنوے است. بهره‌‌هایے ڪہ خدا می‌دهد، معنوی‌اند ڪہ باید براے رسیدن بہ آنها دعا ڪرد. □«وسَهّلْ سَبیلے الى خَیراتِهِ» خدایا راہ من بہ سمت خیراتش را آسان ڪن. □رمضان خیرات بسیارے دارد. آدم اگر بتواند افطارے دهد، خیرات ڪردہ است. اگر تمڪن مالے دارید، افطارے درست ڪنید و بہ فامیل خود بہ خصوص آنان‌ڪہ فقیر هستند، افطارے بدهید ڪہ از ڪارهاے ثواب است. □در مساجد حتے درخت توت می‌ڪاشتند تا ڪودڪان بہ هواے خوردن توت بہ مساجد بیایند؛ اما الآن ڪارے نمی‌ڪنند تا جوانان بہ مساجد روے بیاورند و مسجدها را بیشتر افراد مسن پر می‌ڪنند. □در ڪار خیر افراد فقیر آبرومند شناسایے ڪنید و بہ آنها ڪمڪ ڪنید. از احوال همسایه‌هایتان با خبر شوید و اگر مستحق بودند بہ آنها ڪمڪ ڪنید. اگر ڪسے خبر نداشتہ باشد و همسایه‌اش گرسنہ باشد مورد اعتراض قرار می‌گیرد و اگر باخبر باشد و ڪمڪ نڪند، ڪافر است. حدیث داریم ڪہ ڪسے اگر همسایه‌اش گرسنہ باشد، مسلمان نیست. □«ولاتَحْرِمْنے قَبولَ حَسَناتِهِ» خدایا من را از قبول حسنات محروم نڪن. □اگر دعاے ابوحمزہ نماز شب و دعاے سحر می‌خوانم و روزہ می‌گیرم، حسنات و ثواب اینها را بہ من بدہ و من را محروم نڪن. یعنے ڪارے نڪنم ڪہ آن حسنات از بین برود؛ چون آدم یڪ غیبت ڪند، حسنات ڪارے ڪہ ڪردہ از بین می‌رود. □اگر ڪسے غیبت دیگرے را بڪند، تا ۴۰ روز ثواب اعمال او در نامہ اعمال آن شخص (غیبت شونده) نوشتہ می‌شود و این حدیث است. غیبت ڪردن، دروغ گفتن، نگاہ ڪردن بہ نامحرم، گمان بد بہ ڪسے زدن باعث می‌شود ڪہ حسنات آدمے از بین برود. □خدا ما را بہ دین حق یعنے دین اسلام و مذهب شیعہ دوازده‌ امامے راهنمایے ڪردہ است و اینڪہ شیعہ مرتضے علے (علیه السلام) هستیم خیلے مهم است. خدایا این چند دعا را دربارہ ما مستجاب بفرما! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 #عارف_بالله_مرحوم_دولابی: ■[امام خمینی] پرنده ای [بود] که درهنگام سیر، بال او به کره زمین برخورد کرد و رفت و این انقلاب را به وجود آورد، و هیچ ننشست؛ اگر می نشست چه کار می کرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○ #طرح| وصیت امام: قدر این انقلاب ارزشمند را بدانید○□ □طرح: علیرضا ذاکری□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعاهاى شب‌هاى ماه رمضان●■ ■۱- دعایی كه شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه در دهه آخر ماه رمضان در هر شب بخوان: ■أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ. ■پناه می‌برم به عظمت ذات كريمت، از اينكه ماه رمضان از من سپرى شود، يا سپيده اين شب طلوع كند، و از سوى من نزد تو گناهى يا نتيجه‌ی كارى مانده باشد، كه مرا بر آن عذاب نمايى. ■۲- كفعمى در حاشيه «بلد الامين» نقل كرده كه امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهه آخر اين ماه پس از نمازهاى واجب و مستحب می‌خواندند: ■اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولا وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ ■خدايا از ما حقّ آنچه را كه از ماه رمضان گذشته ادا فرما، و كوتاهى ما را از عبادت در اين ماه بيامرز و ماه رمضان را از ما پذيرفته تحويل گير، و ما را از زياده‌روی‌هاى بر عليه خويشتن مؤاخذه مكن، و از رحمت شدگان قرار ده نه از محرومان. ■و فرموده: هر كه اين دعا را بخواند، خدا تقصيرى كه در گذشته از ماه رمضان از او سر زده بيامرزد، و او را در باقی‌مانده ماه از گناهان بازدارد. ■۳- سيّد ابن طاووس در كتاب «اقبال» از ابن ابى عمير از مرازم نقل كرده که امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهه آخر اين ماه مى‌خواندند: ■اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَعَظَّمْتَ حُرْمَةَ شَهْرِ رَمَضَانَ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ خَصَصْتَهُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ اللَّهُمَّ وَ هَذِهِ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ قَدِ انْقَضَتْ وَ لَيَالِيهِ قَدْ تَصَرَّمَتْ وَ قَدْ صِرْتُ يَا إِلَهِي مِنْهُ إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي وَ أَحْصَى لِعَدَدِهِ مِنَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ فَأَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ مَلائِكَتُكَ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ تُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ وَ أَنْ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ كَرَمِكَ وَ تَتَقَبَّلَ تَقَرُّبِي وَ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ تَمُنَّ عَلَيَّ [إِلَيَ ] بِالْأَمْنِ يَوْمَ الْخَوْفِ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَهِي وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِجَلالِكَ الْعَظِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيَالِيهِ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُؤَاخِذُنِي بِهِ أَوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّهَا مِنِّي لَمْ تَغْفِرْهَا لِي سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي أَسْأَلُكَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ إِذْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ،‌ إِنْ كُنْتَ رَضِيتَ عَنِّي فِي هَذَا الشَّهْرِ فَازْدَدْ عَنِّي رِضًا وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ رَضِيتَ عَنِّي فَمِنَ الْآنَ فَارْضَ عَنِّي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا اللَّهُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ ■يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ ■اى نرم كننده‌ی آهن براى داود علیه السّلام، ای بردارنده‌ی بدحالى و بلاهاى بزرگ از ايّوب علیه السّلام ، اى از بين برنده‌ی اندوه شديد يعقوب علیه السّلام، اى زايل كننده‌ی غم يوسف علیه السّلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان كه تو سزاوارى كه درود فرستى بر جمله آنان، و با من چنان كن كه تو شايسته‌ی آنى نه چنان كه من سزاوار آنم. @mohamad_hosein_tabatabaei
■امیرالمومنین علیه السلام در تاریکی شب، کوچه ‌پس‌ کوچه‌های کوفه را در پیش گرفتند. به مسجد وارد شدند. خفتگان را از خواب بیدار کردند. ابن ملجمِ ملعون با شمشیر زهرآگینی که زیر عبا داشت، در مسجد خوابیده بود. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام او را هم صدا کردند و فرمودند: به خدا سوگند، اگر بخواهم بگویم در زیر عبایت چه داری؛ می‌توانم بگویم. ■بعد حضرت اذان صبح را فرمودند و به نماز ایستادند و هنگامی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام سر به سجده نهادند، ابن ملجم شمشیر آخته را بلند کرد و هنگامی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام سر بلند می‌کردند؛ شمشیر را بر فرق حضرت فرود آورد. فرق حضرت شکافت؛ شمشیر ابن ملجم درست در محلّی خورد که سال‌ها قبل در یکی از جنگ‌ها مِرهَب با یک ضربت به فرق حضرت، شکافتگی‌یی در آن ایجاد کرده بود. فرق حضرت تا پایینِ پیشانی ایشان شکافت. خون از فرق مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فوّاره زد. محراب مسجدِ کوفه غرق خون شد و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حالی که با دست به امام مجتبیٰ علیه‌السّلام اشاره می‌کردند که جلو بیا و نماز را ادامه بده؛ خاک‌های محراب را روی محلّ فوران خون قرار می‌دادند که از فوران خون جلوگیری کند و این آیه‌ی قرآن را تلاوت می‌فرمودند: ■«مِنْها خَلَقْناكُمْ وَفِيها نُعِيدُكُمْ وَمِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً اُخْرىٰ » شما را از خاک آفریدیم؛ دوباره شما را به خاک برمی‌گردانیم و بار دیگر شما را از خاک برمی‌انگیزیم. ■و فرمودند: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ» به خدای کعبه، منِ علی فائز شدم. ■امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به محبوب خود رسیدند. از حجاب اشتغالِ به امور عالم کثرت نجات پیدا کردند و هم‌آغوشِ با معشوق ازلی ندای «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ» سر دادند. همزمان ندایی از آسمان برخاست؛ جبرئیل ندا داد و خبر شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را به همه‌‌ی عالم اعلام کرد. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۱) ■آیت الله : اگر به میراث عرفانی خودمان باز گردیم، بهترین وجه آن را در وجود حضرت امام خواهیم دید ■به تعبیر دیگر، آنچه را که امام دارا بود امری جدید، ابتکاری غیر مسبوق به سابقه نیست بلکه در راستای همان عرفان اصیل اسلامی است که خاستگاهش شرع مقدس اسلام و مروّجان و مدافعان آن افرادی مانند محی‌الدین بن عربی و صدر‌الدین قونوی و ... هستند. از این رو اگر ما به میراث عرفانی خودمان باز گردیم آن را به بهترین وجه، تازه، خالص و مجسم، در وجود حضرت امام (ره) می‌توانیم مشاهده کنیم. ■امام با تدریس عرفان و نوشتن آثار عرفانی قوی و بزرگداشت بزرگانی مثل ابن عربی و صدر المتالهین جان تازه ای به عرفان بخشید. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ●سهل تر ساده تر از قافیه ای باختی اش ●ننگ بادا به تو ای دهر که نشناختی اش □چه برایش به جز اندوه و ملال آوردی ●جان او را به لبش شصت و سه سال آوردی ●سهمش از خاک فقط کفش پر از پینه اوست ●در عرق ریز زمین جامه پشمینه اوست ●باغ می ساخت و در سایه آن باغ نبود ●یک نفس قافله اش در پی اطراق نبود ●درد باید که بفهمیم چه گفته ست علی ●که شبی با شکم سیر نخفته ست علی ●از سر سفره اسلام چه برداشت امیر ●نان دندان شکنی را که نمی خورد فقیر ●آه از آن شب آخر که علی غمگین بود ●سفره دخترش از شیر و نمک رنگین بود ●شب آخر که فلک، باد، زمین، دریا، ماه ●می شنیدند فقط از علی انّا لله ●باد برخاست و از دوش عبایش افتاد ●مهربان شد در و دیوار به پایش افتاد ●مرو از خانه، به فریاد جهان گوش مکن ●فقط امشب فقط امشب به اذان گوش مکن ●شب آخر، شب آخر، شب بی خوابی ها ●سینه زن در پی او دسته مرغابی ها ●از قدم های علی ارض و سما جا می ماند ●قدم از شوق چنان زد که عصا جا می ماند ●با توام ای شب شیون شده بیهوده مکوش ●او سراپا همه رفتن شده، بیهوده مکوش ●بی شک این لحظه کم از لحظه پیکارش نیست ●دست و پاگیر مشو، کوه جلودارش نیست ●زودتر می رسد از واقعه حتی مولا ●تا که بیدار کند قاتل خود را مولا ●تا به کی ای شب تاریک زمین در خوابی ●صبح برخاسته، بیدار شو ای اعرابی ●عرش محراب شد از فُزت و ربّ الکعبه ●کعبه بی تاب شد از فُزتُ و ربّ الکعبه ●آه از مردم بی درد، امان از دنیا ●نعمتِ داشتنت را بستان از دنیا ●می رود قصه ما سوی سرانجام آرام ●دفتر قصه ورق می خورد آرام آرام ■از کتاب( )■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش دوم ● رواياتى درباره آيه ((و لا حناح عليكم ان ...)) و موردى كه بر پرداخت نصف مهر بر مرد واجب مى شود و در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه ((و لا جناح عليكم ان طلقتم النساء...)) فرمود: هرگاه مرد قبل از وطى همسرش او را طلاق دهد نصف مهرش را بايد بدهد، و اگر همه را داده نصف آن را پس مى گيرد و اگر اصلا مهريه اى برايش معين نكرده به خوبى و خوشى و رعايت اينكه عمل پسنديده اى بايد انجام دهد چيزى به او بدهد، آنكه توانگر است به قدر توانش ، و آنهم كه فقير است به قدر توانائى خود، و چنين مطلقه اى عده ندارد، مى تواند در همان ساعت شوهر كند. و در كتاب كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه درباره مردى كه زنش را قبل از وطى طلاق داده فرموده است : بر عهده او است كه نصف مهرش را بدهد البته در صورتى كه مهرى برايش معين كرده باشد، و اگر معين نكرده ، بايد نصف مهريه اى را كه معمولا براى چنان زنى معين مى كنند بدهد (مهر المثل ). مولف : در اين روايت جمله متاع بمعروف در آيه شريفه تفسير شده است . و در كتاب كافى و تهذيب و تفسير عياشى و غير آنها از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) در تفسير جمله : ((الذى بيده عقده النكاح ))، رواياتى آمده كه فرمودند: منظور از ولى ، دختر و پسر است ، كه با ولايتى كه نسبت به آنان داشتند بين آن دو ازدواج برقرار كردند، با همان ولايت مى توانند از گرفتن نصف مهر صرف نظر كنند. مولف : روايات در اين باب بسيار است ، و در بعضى از روايات وارده ، از طرق اهل سنت و جماعت ، از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و على (عليه السلام ) آمده كه فرموده اند: تنها شوهر است كه اختيار نكاح به دست اوست . مترجم : در نتيجه ، و بنابراين روايات ، معناى آيه چنين مى شود كه چنين زنانى ، نصف مهر مى برند، مگر آنكه به شوهران ببخشند، و يا شوهر آن نصف ديگر را ببخشد و پس نگيرد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●به‌مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی قدس‌سره●■ ■شبی درِ خانه را زدند و ایشان[حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره] در حال مطالعه بودند؛ اصرار کردند که خودشان در را باز کنند. وقتی رفتند و زود برگشتند، دیدم ناراحتند و مشغول قدم‌زدن و فکر کردن هستند. پرسیدم چه کسی بود و چه شده، فرمودند: «ایشان را بردند.» منظورشان حضرت امام بود. به ایشان گفتم : «شاید شایعه است و کسی همین‌طوری به دم در آمده و یک چیزی گفته است. مگر کسی جرأت دارد؟» ■فرمودند: «از اطرافیان آقای خمینی بود و آمده بود و می‌گفت حال آقا بد است. او را به تهران می‌بریم. پیغام داده‌اند الآن در راهیم؛ ایشان خواسته‌اند دعا کنید.» فردای آن روز که ایشان از حرم برگشتند، دیگر حال ناراحتی دیشب را نداشتند و می‌فرمودند: «خدا خیلی رحم کرد و ده سال بر این مردم منت گذاشت.» بعداً فهمیدیم وقتی حضرت امام را به تهران بردند، حالشان دوباره بد شده است، به‌طوری‌که فکر می‌کنند از دنیا رفته‌اند؛ ولی دوباره حالشان خوب می‌شود. ■مرحوم والد در اواخر عمر شریفشان فرمودند: «آقای خمینی قبل از وفاتشان با من خداحافظی کردند، در چه حالی و چه جمالی. من پنج‌شنبه در مسجد نشسته بودم و مشغول تعقیبات نماز صبح بودم که ایشان با صورت خندان آمد و از جلوی من رد شد. چقدر زیبا و با جمال و... بود. معلوم بود از اعمال خودش راضی‌ است و پیش خدا مشکلی ندارد.» ■●به‌نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۱) ■آیت الله #استاد_حس
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۲) ■آیت ‌الله حسن رمضانی در پاسخ به این سؤال که امام خمینی (ره) چه تحولی را در حوزه عرفان اسلامی در مقایسه با قبل و بعد از انقلاب به وجود آوردند، گفتند: عرفان و درس‌ های عرفانی در حوزه‌ های قبل از انقلاب، در خفا برگزار می‌ شد و هیچ گاه به طور علنی از عرفان دفاع نمی‌ شد. ■امام(ره) با توجه به پایگاه شخصیتی عرفانی که داشتند در صحبت‌ ها، سخنرانی‌ ها و در مقام عمل، طوری عمل می‌ کرد و به گونه‌ ای سخن می‌ گفت که آنچه که کاملاً در خفا بود و مخفیانه از آن دفاع می ‌شد علنا در سخنرانی ‌ها و در درس‌ های عمومی خود مطرح می‌ کرد. ■ (ره) می‌ فرمودند ما در محضر اساتید خود، مباحث عرفانی را فرا می‌ گرفتیم، سفره را پهن می‌ کردیم، چند تکه نان هم در آن سفره بود و کتاب «تمهید القواعد» نیز در دست ما بود. اگر کسی می‌ آمد که از قبل، پیش‌ بینی نشده بود و ما با او آشنا نبودیم کتاب‌ ها را زیر سفره می‌ گذاشتیم و مشغول خوردن نان می‌ شدیم که یعنی اکنون جلسه، جلسه سفره است و ما مشغول خوردن غذا هستیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۲) ■آیت ‌الله حسن رمضا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●تحولی که امام در عرفان اسلامی ایجاد کرد●■(۳) ■قبل از امام(ره) این گونه کتاب «تمهید القواعد» را می‌خواندند. خود علامه طباطبایی نیز کتاب تمهید را مخفیانه به شاگردان بسیار معدود تدریس کردند اما اکنون تابلوی «تمهید القواعد»، آشکارا در همه جا نصب می ‌شود و بیان می‌ شود در فلان جا، فلان ساعت درس تمهید القواعد برگزار می‌ شود. شرح فصوص تدریس می شود، مصباح الانس تدریس می شود. اسفار تدریس می شود. ■این اوج و آن حضیض، به وضع قبلی عرفان و تحولی که توسط حضرت امام (ره) در آن فضا به وجود آمد باز می‌ گردد که با آمدن خودشان و با مطرح شدن افکارشان عنوان شد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ افْتَحْ لی فيهِ اَبْوابَ الْجِنانِ، وَاَغْلِقْ عَنّی فيهِ اَبْوابَ النّيرانِ، وَوَفِّقْنی فيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْانِ، يا مُنْزِلَ السَّكينَةِ فی قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ. □خدایا در این روز درهای بهشت‌هایت را به رویم باز کن، و درهای آتش دوزخ را به رویم ببند، و به تلاوت قرآن موفّقم بدار، ای فرو فرستنده‌ی آرامش در دل‌های اهل ایمان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ افْتَحْ لی فيهِ اَ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللهم افتح لے فیہ ابواب الجنان خدایا درهاے بهشت را بر روے من بگشاے □منظور این است ڪہ خداوند ما را از گناهانے ڪہ در طول عمر خویش انجام دادہ ایم پاڪ سازد و حسنات و ڪارهاے نیڪ ما را افزون سازد؛ چرا ڪہ تا انسان گنهڪار باشد و از خیرات و حسنات بہ دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامے دربهاے بهشت روے او گشودہ مے شود ڪہ هیچ گناهے بر او نباشد و اینڪہ مے گوییم درهاے بهشت را بر روے ما بگشاے، بہ این خاطر است ڪہ خداوند بہ ما عنایت فرماید تا طورے در دنیا زندگے ڪنیم ڪہ بتوانیم در آخرت از هر درے ڪہ خواستیم وارد بهشت شویم. □«اغلق عنے فیہ ابواب النیران» □خداوند عز و جل در قرآن ڪریم فرمود: «الم یعلموا انہ من یحاد اللہ و رسولا فان لہ نارجهنم خالدا فیها» (سورہ توبه/ آیہ ۶۴) یعنے «آیا نمے دانند ڪہ هر ڪس با خداوند و رسولش دشمنے نماید، آتش جهنم براے اوست ڪہ در آن جاودان خواهد ماند» □با توجہ بہ این آیہ شریفہ در مے یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند مے خواهیم ما را جزء ڪسانے قرار دهد ڪہ از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامے اش پیروے ڪنیم چرا ڪہ پیروے از خداوند و رسولش برابر با رستگارے در دنیا و آخرت و دورے از آتش دوزخ است. □و وفقنے فیہ لتلاوہ القرآن یا منزل السڪینہ فے قلوب المومنین و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما اے فرود آورندہ وقار و سڪینہ بر دل هاے اهل ایمان □از پیامبر اڪرم (صلی الله علیه وآله) توصیہ هایے در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول گرامے اسلام فرمودند: «نوروا بیوتڪم بتلاوہ القرآن اولا تتخذوها قبورا ڪما فعلت الیهود و النصارے، صلوا فے لڪنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا ڪثر فیہ تلاوہ القرآن ڪثر خیرہ و انسع اهلہ و اضاء لاهل السماء ڪما تصنئے نجوم السماء لاهل الدنیا» (اصول ڪافے، جلد۴) □یعنے «خانہ هاے خود را بہ تلاوت قرآن روشن ڪنید و آنها را گورستان نڪنید چنانچہ یهود و نصارا ڪردند، در ڪلیساها و عبادتگاہ هاے خود نماز ڪنند ولے خانہ هاے خویش را معطل گذاردہ اند (و در آنها عبادتے انجام ندهند) زیرا ڪہ هر گاہ در خانہ بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برڪتش زیاد شود» و اهل آن بہ وسعت رسند و آن خانہ براے اهل آسمان درخشندگے دارد چنانچہ ستارگان آسمان براے اهل زمین مے درخشند □و ما نیز مے دانیم ڪہ هر چیزے بهارے دارد و بهار قرآن ماہ مبارڪ رمضان است؛ □چنانچہ امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «لڪل شے ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» یعنے «هر چیزے بهارے دارد و بهار قرآن ما، ماہ مبارڪ رمضان است» □پس با اینحال ما نیز از خداوند در این روز مے خواهیم ڪہ بہ ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم ڪلام نورانیش را تلاوت ڪردہ و بہ آن جامہ عمل بپوشانیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 #علامه_طباطبایی (ره) □فیوضاتی که در شب قدر به شخص عنایت می شود ، در طول سال به تدریج داده می شود . چون تحمل دریافت یکمرتبه وجود ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □●حاج محمد اسماعيل دولابي●□ □●اوّلین بارقهی نهضت روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسهی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل میشد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس میداد، تماشا میکردم. آن روز کسبهی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانهی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبهها نشستند. □●آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمده‌اند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بی‌اجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کردهاید و اینجا آمدهاید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بی‌معناست. فرد دومی بی‌اجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بی‌معناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. ☑️بعد خطاب به طلبهها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همهی هم نمیگنجد و در همهی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما میخواهیم و را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود . □●(یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمیتواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.) □● ص ٤٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●اعمال شب بيست‌ و يكم ماه مبارک رمضان●■ ■فضيلت اين شب نورانى از شب نوزدهم بيشتر است و بايد اعمال اين شب را، از غسل و احياء و زيارت و نماز هفت «توحيد» و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبير و غير آنها را انجام دهد و در غسل و احياء و سعى در عبادت، در اين شب و شب بيست‌ و سوّم اصرار ورزد، در روايات به اين كه شب قدر يكى از اين دو شب می‌باشد، تأکید شده است. ■علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، از اين شب شروع كند به خواندن دعاهاى شب‌هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان و همینطور در این شب: : ■يا مُولِجَ اللَّيْلِ فِي النَّهَارِ وَ مُولِجَ النَّهَارِ فِي اللَّيْلِ وَ مُخْرِجَ الْحَيِّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ يَا رَازِقَ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا رَحِيمُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ. ■اى فرو برنده‌ شب در روز، و ای فرو برنده‌ روز در شب، و بيرون آورنده زنده از مرده، و بيرون آورنده مرده از زنده، اى روزى دهنده‌ی بی حساب به هر كه خواهى، اى خدا، اى مهربان، اى خدا اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى خدا، اى خدا، برای توست بهترین نام‌های نیک و والاترین نمونه‌هاى برتر و بزرگواری‌ها و نعمت‌ها، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى نام مرا را در اين شب در زمره‌ی سعادتمندان و روحم را با شهيدان، و نيكوكارى‌ام را در بلندترين مقام بهشت، و بدكارى‌ام را آمرزيده، و بر من يقينى بخشى كه با دلم همیشه همراه باشد، و ايمانى كه شک را از من بیرون کند و خشنودم نمايى به آنچه نصيبم كردى، و عطا کن به ما در دنيا حسنه و در آخرت حسنه، و از آتش سوزان حفظ فرما، و روزی کن مرا در اين شب ذكر و شكر و رغبت به سويت، و توبه و توفيق به آنچه توفیق دادی محمّد و خاندان محمّد را، که درود بر او و آنان. : ■اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ■خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آن چنان بردبارى روزى من گردان كه درِ نادانى را به روى من ببندد، و هدايتى كه رهيدن از هر گمراهى را به وسيله آن بر من منت نهى، و ثروتى كه درِ هر فقرى را به سبب آن بر من ببندى، و نيرويى كه به آن هرگونه ضعفى را از من برگيرى، و عزّتى كه مرا به آن از هر خوارى اكرام نمايى، و مرتبه بلندى كه مرا به آن از هر افتادنى بلند گردانى، و امنيتى كه به آن هر ترسى را از من دور سازى، و سلامت كاملى كه مرا به آن از هر بلايى بپوشانى، و دانشى كه به آن درِ هر يقينى را به رويم بگشايى، و يقينى كه به آن هر شكى را از من برطرف سازى، و دعايى كه به آن سفره‌ی اجابت را در امشب و در اين ساعت بگسترانى همين ساعت، همين ساعت، همين ساعت اى كريم، و ترسى كه به آن هرگونه رحمتى را برايم پخش كنی، و بازدارنده‌اى كه بين من و گناهانم پرده شود، تا به سبب آن نزد معصومين به درگاهت رستگار شوم، به حقّ مهربانی‌ات اى مهربان‌ترين مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei