کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #برو_به_سوی_ولایت🍀 برو به سوی ولایت؛ به سوی حقیقت برو به سوی قرآن ؛ ب
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهری
همواره ایام ، به کام دلتان مبارک!
و خرسند از همراهی دوستانی فهیم و صاحب اندیشه چون شما!
بر مدار حق همیشه پایدار، و بندگی خدا روزیتون!
و بیاد همه ی دلیر مردان این سرزمین که پیدا و ناپیدا زیستند برای آسایش و آرامش من و تو ، بیاد همه ی شهیدان این سرزمین صلواتی هدیه کنیم.
بر مدار ولایت علی و اولاد طاهرینش علیهم السلام ان شاالله
#یاعلی✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش دوم ● مراد از ((زدن بعض از قرآن به بعض ديگر)) در روايتى كه از آ
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش سوم1⃣
● دور شدن از علم اوصياء رسول اللّه (صلی الله علیه و آله )، باعث روى آوردن به تفسير به رأى شد
براى اينكه اينان در اثر دور شدن از علم اوصيا، خودسرانه به تفسير قرآن پرداختند، و پاره ای از قرآن را به پاره اى ديگر زدند، به آيه اى كه نسخ شده تمسك كردند به خيال اينكه ناسخ است ، به آيه اى متشابه تمسك كردند، به گمان اينكه آيه اى محكم است ، به آيه اى كه مخصوص به موردى معين است براى اثبات مطلبى عام استدلال كردن ، به خيال اينكه آن آيه عام است ، و به اول يك آيه احتجاج كردند، و علت تأويل آن را رها نمودند، و هيچ توجهى به آغاز و انجام آيه ننموده ، موارد و مصادرش را نشناختند، چون نخواستند به اهل قرآن رجوع نمايند، در نتيجه هم گمراه شدند و هم گمراه كردند.
و شما (كه خداوند رحمتتان كند) متوجه باشيد، كسى كه از كتاب خدا ناسخ را از منسوخ ، و خاص را از عام ، و محكم را از متشابه ، و احكام جايز را از احكام حتمى ، و مكى را از مدنى ، تشخيص نمى دهد و از اسباب نزول آيات ، و كلمات و جملات مبهم قرآن و علمى كه در مسأله قضا و قدر در آن هست ، و آگاهى از آنچه بايد تقديم و يا تاخير داشت بى بهره است ، و آيات روشن را از عميق ، و ظاهر را از باطن ، و ابتدا را از انتها، و سؤال را از جواب ، و قطع را از وصل ، و مستثنا را از مستثنا منه ، تميز نمى دهد و آنچه صفت است براى حوادث گذشته ، از آنچه صفت براى بعد است فرق نمى گذارد، موكد را با مفصل ، و عزيمت را با رخصت ، و مواضع واجبات و احكام را مخلوط مى كند، حلال را به جاى حرام مى گيرد (حرامى كه ملحدين در آن هلاك شدند) ونمى داند فلان جمله مربوط به ما قبل و يا ما بعد است ، و يا ربطى به قبل و بعد ندارد، چنين كسى عالم به قرآن و اصلا اهل قرآن نيست .
و هر جا و هر وقت كسى را ديديد كه مدعى چنين معرفتى است بدانيد كه مدعى اى بى دليل و كاذبى حيله گر است ، كه مى خواهد بر خدا و رسولش افترا ببندد و مأواى او جهنم است كه بدترين سرانجام است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 128
در نهج البلاغه و احتجاج آمده كه امام امير المؤمنين على (عليه السلام ) فرمود: ((روزگارى خواهد آمد كه مردم در اثر مداخله بى جا در آيات قرآن ، و مراجعه نكردن به خاندان وحى كارشان به جائى مى رسد كه )) مسأله اى به يكى از قضات اسلام عرضه مى شود و در آن مساءله به راءى خود حكمى مى كند، و سپس عين همين مسأله در نوبتى ديگر به قاضى ديگر عرضه مى شود و اين قاضى حكمى بر خلاف حكم قاضى اول مى نمايد، آنگاه قضات در مورد آن مساءله اختلاف نموده ، و وقتى آن كسى كه اين قضات را به قضاوت نصب كرده همگى را احضار نموده ، رأى آنان را مى پرسد و با اينكه مى فهمد آراى آنها مختلف است ، همه آن آرا را تصويب مى كند، با اینكه يك خدا دارند، و پيامبرشان و كتابشان يكى است !.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🍀 #نکته_ناب
#علت_خلقت_انسان 🍀
🍀در بیان علت خلقت انسان، مباحث گوناگونی در میان حکما و عرفا مطرح شده است. با توجه به کریمهی «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات/۵۶)، عدهای قائل به این هستند که هدف از خلقت انسان، عبادت حق متعال میباشد. عدهای نیز معتقدند مراد از «لِيَعْبُدُون» همان «لِیَعرِفُون» است و معتقدند که هدف از خلقت انسان، شناخت حق متعال است. در این آیه هم از جن و هم از انس سخن به میان آمده است بنابراین نمیتوان قائل بود که هدف از خلقت انسان، تنها عبودیت است؛ علاوه بر انسان، هم اجنه و هم جماد و نبات و حیوان همگی در حال عبودیت هستند؛ «إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَٰنِ عَبْدًا» (مریم/۹۳). با مراجعه به آیات دیگر قرآن، میبینیم که حق متعال بالاتر از عبادت را نیز مطرح کرده است و گویی عبودیت مقدمهای برای نیل به مقصد بالاتری است و نمیتوان عبادت را تنها هدف از خلقت انسان دانست؛ حق متعال در آیه ۹۹ سوره حجر میفرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ». در آین آیه، عبودیت به منزلهی مقدمهای برای کسب یقین مطرح میشود که یقین نیز خود دارای مراتب است.
🍀رسیدن به مرتبهی یقین نیز نمیتواند هدف غایی از خلقت انسان باشد چرا که رسیدن به یقین نیز خود مقدمهای برای امری شریفتر است. حق متعال در بیان خلقت انسان خطاب به ملائکه میفرماید: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» (بقره/۳۰). این سخن در قرآن تنها دربارهی انسان مطرح شده است و هیچ یک از دیگر آحاد مخلوقات با انسان در این مورد مشترک نیستند. این آیه صراحتا مراد از خلقت انسان را جعل خلیفهی حق متعال در ارض اعنی ارض ممکنات بیان میکند و در ادامه میفرماید: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» (بقره/۳۱)؛ انسان تنها موجودی است که حق متعال تمام اسماء الله را به او عطا نموده است حال آنکه دیگر مخلوقات حد دارند و بنا به تصریح قرآن، هنگامی که حق تعالی از ملائکه میخواهد که این اسماء را که به آدم آموخته شده را انباء کنند، ملائکه به نقص خود معترف میشوند و میگویند؛ «سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا» (بقره/۳۲) لذا رسیدن به مقام خلیفةاللّهی، مقصد و مقصود حق متعال از خلقت انسان است.
🍀خداوند در ارض ممکنات خلیفه میخواهد؛ حق متعال در مقام غیبیهی خود هست و هیچ شکی در این نیست. او سبحانه و تعالی که در مقام هو الاول و الباطن است، میخواهد خود را در مقام هو الآخر و الظاهر نیز ببیند و از دیدن خود لذت ببرد لذا انسان را خلق کرد تا چنین باشد و چنین نیز هست... حق متعال به انسان کامل مینگرد و تمام کمالات ظهوری خودش را اعنی کمالات به شرط شیء خود و در واقع تمام اسماء ظهور یافتهی خود را مشاهده میکند وگرنه مقام غیبی او که در جای خود محفوظ است؛ او خداست و میخواهد تمام اسماء خود را که در غیب خودش به نحو اجمال موجود است به نحو تفصیل نیز مشاهده کند لذا مثال آیینه زده است و انسان کامل به منزلهی آیینهی تمامنمای کمالات خدا است و حق متعال دوست دارد کمالات خود را در این آینه مشاهده کند. میبینیم که اگر عالِمی کتابی بنویسد و کتاب خود را بخواند لذت میبرد یا اگر شخصی نقاشی بکشد و اثر خود را مشاهده کند چنین است و لذت میبرد.
🍀انسان کامل و امام که خلیفةالله است، به ویژگیهای مستخلفٌ عنه است و در واقع خدای ظهور یافته است...
اسدالله در وجود آمد
آنچه در پس پرده بود آمد
🍀پس پردهی ظهور یافته، امام و انسان کامل است و چه خوب است که بدانیم من و شما نیز در همین مسیر هستیم. نبوت ختمیت یافته است اما ولایت ختمیت ندارد. بحث خاتم به معنای مظهر اتم بحثی دیگر است؛ حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه خاتم الاوصیاء است یعنی هیچ کس به مقام او نمیرسد اما ولی از اسماء الله است و اسم الله نیز منقطع نمیشود و همیشه مظهر میخواهد. من و شما باید همیشه عبادت کنیم و به یقین برسیم، اینها به جای خود اما مهمتر این است که خدا میخواهد خودش را در ما ببیند و این به این معنی است که ما بایستی صفت او را ظهور دهیم و نفس ما جلوهگاه صفات او باشد...
👇👇👇👇
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🍀 #نکته_ناب #علت_خلقت_انسان 🍀 🍀در بیان علت خلقت انسان، مباحث گوناگونی در میان حکما و عرفا مطرح ش
👆👆👆👆
🍀چقدر خوب است که معنای بندگی کردن درست جا بیفتد. به هنگام خلقت انسان، ملائکه عرضه داشتند که «أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ» در حالی که «نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ؟» حق متعال در پاسخ فرمود «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بقره/۳۰). حق سبحانه به ملائکه فرمود که خشک مقدس نمیخواهد. ملائکه پیوسته در عبادت هستند؛ امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبهی اول نهج البلاغه از ملائکه سخن میگوید و میفرماید: «مِنْهُمْ سُجُود لا یَرْکَعُونَ، وَ رُکُوع لا یَنْتَصِبُونَ وَصافُّونَ لا یَتَزایَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لا یَسْأمُون» آنها پیوسته در همین حالاتند اما خدا فقط این را نمیخواهد. عبودیت در جایگاه خود خیلی هم خوب است اما حق متعال کسی را میخواهد که صفت او را داشته باشد. حق متعال میفرماید من بخیل نیستم، تو نیز بخیل نباش. من جوادم، تو نیز جواد باش. من چنینم، تو نیز اینگونه باش و در اسماء حسنای من جانشین من باش. اسماء من در عالم ظهور کرده است؛ در زمین و آسمان و ملائکه و... اما آنگونه که آینهی تو میتواند اسماء مرا نشان دهد هیچ چیز دیگری نمیتواند مرا نشان دهد؛ تو قدرتی داری که میتوانی خودت را صیقل بدهی، میتوانی آنقدر خود را جلا بدهی تا آیینهی صاف و خوشجلوهی جلوات من باشی لذا میبینیم که برخی از افراد واقعا اینگونهاند، آنقدر روی خود کار کرده و دلشان را جلا دادهاند که تا آنها را میبینی به یاد خدا میافتی. حضرت عیسی علیهالسلام فرمود نزد کسی بروید که شما را به یاد خدا بیندازد. انسان باید پیش افرادی برود که به علم او بیفزایند و او را به یاد آخرت بیندازند... کسی که دلش را جلا داده و صفت خدایی پیدا کرده است صفای خدایی دارد و بسیار زیباست؛ عبادتش زیباست، گریهاش زیباست، سحرش زیباست و خلاصه همه چیز او زیباست.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش سوم1⃣ ● دور شدن از علم اوصياء رسول اللّه (صلی الله علیه و آله )،
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش سوم2⃣
● دور شدن از علم اوصياء رسول اللّه (صلی الله علیه و آله )، باعث روی آوردن به تفسیر به رای شد
آيا خداى سبحان دستورشان داده به اينكه اختلاف كنند، و آيا در اين اختلاف خدا را اطاعت مى كنند؟ و يا خدا از آن نهيشان كرده ؟ و نافرمانى او مى كنند؟ و يا دين اسلام در هنگام نزولش ناقص بوده ؟ خدا، ايشان را به كمك طلبيده تا دين ناقص او را تكميل كنند؟ و يا شركاى خدايند و به خود اين حق را مى دهند كه هر چه بگويند، خدا به گفتار آنان رضايت دهد؟ و يا دين اسلام در هنگام نزولش كامل بوده ولى رسول اسلام در ابلاغ آن كوتاهى كرده است ؟ كدام يك از اين بهانه ها را مى توانند داشته باشند؟ با اينكه خداى سبحان مى فرمايد: ((ما فرطنا فى الكتاب من شى ء و فيه تبيان كل شى ء)) و نيز فرموده : كه آيات اين كتاب بعضى مصداق بعضى ديگر است ، و در آن هيچ اختلافى نيست ، ((و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافا كثيرا)) و نيز قرآن ظاهرى زيبا و معجره آسا، و باطنى عميق دارد، اعجوبه اى است كه عجائبش بشمار نمى آيد، و غرائبش تمام شدنى نيست ، و هيچ ظلمتى جز به وسيله آن برطرف نمى شود.
مؤلف : بطورى كه ملاحظه مى فرمائيد اين روايت صراحتا اعلام مى دارد كه هر نظريه دينى بايد منتهى به قرآن گردد، و اينكه فرمود: ((و فيه تبيان كل شى ء)) نقل به معناى آيه اى است از قرآن .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 129
و در الدرالمنثور است كه ابن سعد، و ابن الضريس ، (در كتاب فضائلش ) و ابن مردويه ، از عمرو بن شعيب ، از پدرش ، از جدش ، روايت آورده اند كه گفت : روزى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) با شدت خشم نزد مردمى رفت كه داشتند خودسرانه قرآن را تفسير مى كردند، فرمود: ((امتهاى قبل از شما هم بخاطر همين روشى كه شما پيش گرفته ايد گمراه شدند، آنها هم در اثر زدن بعضى از كتاب را به بعضى ديگر، هلاك شدند، خداى تعالى كتاب را نازل نكرده كه شمابه خاطر بعضى از آن بعضى ديگر را تكذيب كنيد، بلكه نازل كرد تا بعضى مصدق بعض ديگر باشد پس هر چه از قرآن فهميديد همان را بگوئيد، و هر چه را نفهميديد علمش را به عالمش واگذاريد)).
باز در همان كتاب از ((احمد)) بطريق ديگر از ((عمرو بن شعيب )) از پدرش ، از جدش روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) شنيد قومى در آيات قرآنى با يكديگر مجادله مى كنند، فرمود: ((كسانى كه پيش از شما بودند بواسطه همين گفتگوها هلاك شدند، زيرا پاره اى از کتاب الهی را به پاره ای دیگر زدند، کتاب خدا نازل شده که بعضی تصدیق بعض دیگر کند، شما به پاره ای از آن ، پاره دیگر را تکذیب نکنید، آنچه می دانید بگوئید ، و آنچه را که به آن جاهلید علمش را به دانایی واگذار کنید)).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#شرایط_استجابت_دعا
☑️جهت دعا این امور لازم است:
▪️۱. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارکوتعالی؛
▪️۲. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛
▪️۳. صلوات بر محمد و آلمحمد علیهمالسلام، که وسیله و واسطه فیض هستند؛
▪️۴. بکا و گریه، و اگر نشد تباکی، ولو خیلی مختصر.
▪️و بعد از اینها درخواست حاجت.
▪️که در این صورت، برآورده شدن حاجت برو و برگرد ندارد.
☑️البته اگر این مطالب در سجده باشد، مناسبتر است.
◾️در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۴۳◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#برو_به_سوی_ولایت🍀
◾️برو به سوی ولایت؛ به سوی حقیقت
برو به سوی قرآن ؛ به سوی دستور الهی
برو به سوی آن دستوری که همان دستور تو را بدین زیبایی آفریده است
آن دستوری که تو را این چنین خلق کرده است ؛گر چه یک دستور است ..
◾️اما نمی بینی قوای ظاهر و باطنت را !!
نمی بینی آن مال و جنودی که در تو به استبداع در کار هستند!!
نمی بینی از عالم ظاهر و نشئه ظاهر در دامن خاک آرمیده ای اما سِیر روحیتان چگونه است ؟!
هیچ نفرمودید تحصیل کمال چیست ؟
هیچ نفرمودید خواب چیست و بیداری چیست ؟
هیچ فکر نفرمودید غم چیست، اندوه چیست ؟
شادی چیست ، سرور چیست ؟
این حالات گوناگون برای ما پیش می آید چیست ؟
نفرمودید ما کیستیم و کجایی هستیم و به کجا می رویم؟
چه برای ما پیش خواهد آمد و چکاره ائیم ؟
چه کسی نطفه را بدین صورت[آفرید] خود نطفه از کجا جمع آوری شده؟ چه قدرتی چه کسی و از کیست ؟
جز این است که خدا دارد خدایی می کند .
جز این است که "هُوَالذّی یُصَوِرُکُم فِی الاَرحامِ کَیفَ یَشاء"
#به_راه_بیفتید....
هیزم تیره حریف نار شد
تیره گی رفت و همه انوار شد
حالا همگی نور شده ، در کامش نشسته !
حالا که چشیده دیگر هیچ چیز نمی تواند او را از آن مسیرش از آن لذتش منحرف کند و از او بگیرد!
◾️جناب اباعبدالله الحسین ارواحنافداه در دعای عرفه عرض می کند:
"الهی ماذا وَجَدَ مِن فَقَدَک و ما الَذّی فَقَدَ مِن وَجَدَک ؟"
"آنکس که تو را دارد چه ندارد و آنکس که تو را ندارد چه دارد "
دنیا گولتان نزند...زرق و برق دنیا گرفتارتان نکند .. وقتی نمانده!!
◾️ابد در پیش داریم
زبان ها ، دهان ها، نیّت ها، افکار، اعمال، خوراک ها، محفوظ و محدود که باید اینجا بگذاری و بگذری..
از تو می گیرند که آنها را نباید با خود ببری!
تو بالاتر از این حرفهایی.
اینها وسیله تعیّش تو برای چندصباح در اینجا هستند
اینها مادی هستند ، خارج از ذات تو هستند
ذات تو الهی است، جان تو حساب دیگری دارد ...
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در هر جا که ظلم کمتر است، برکات به آنجا روی میآورند.
◾️آه یک مظلوم در همه چیز اثر میگذارد و هر کس به اندازهی ایمان خود پایش به سنگ میخورد؛ چون مظلوم مورد توجّه خداست، ولو کافر باشد. لذا باید متصدّیان مواظب باشند که کسی بیگناه و مظلوم در زندانها نباشد.
◾️خدا نکند در یک مملکت به یک نفر ظلم شود، چون همهی افراد آن مملکت صدمه و خسارت میبینند. خدا حامی مظلوم است. خدا نکند آدم نسبت به مظلومهای خدایی، ظالم شود. اگر یکی مظلوم واقع شود، همه باید سهم بدهند. اگر آدم نسبت به نفس خودش ظلم کند و نفس را زندانی کند که شلوغکاری نکند، عیبی ندارد، ولی باید مواظب باشد به دیگری ظلم نکند و مظلومی را زندانی نکند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دو کتابی که سالک الی الله باید با آنها رفیق باشد:
۱- مفاتیحالجنان، حاوی توضیح پیکرۀ اعمال عبادی
۲- المراقبات، آیتالله میرزاجواد ملکی تبریزی، حاوی توضیح روح اعمال عبادی
در آستانۀ ماه رجب کتاب المراقبات را تهیه کنید و فرصت ماه رجب را مغتنم بشمارید.
#مراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان
جلوه و نماد سه مرحله از سلوک الی الله◾️
#ماه_رجب
ماه بسیار عظیمی است و در سیر و سلوک معنوی و عرفانی جایگاه بسیار بلندی دارد و بزرگان طریقت برای این ماه ارزش بسیار والایی قائل هستند.
سه ماه پی در پی؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جلوۀ سه مرحله از سلوک الی الله هستند.
ماه رجب بنا به برخی روایات ماه امیرالمؤمنین علیه السّلام است و از آن تعبیر به #ماهِ_تخلیه شده است.
تخلیۀ وجود و دل سالک الی الله از آنچه غیرخدایی و آنچه مورد پسند خدا نیست. از خلقیات ناشایست، روحیات نامطبوع، افکار و عقاید نادرست.
ماه پاک شدن دل مؤمن از همۀ بتها و همۀ تعلقات به ماسویالله است.
همانگونه که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در واقعۀ فتح مکه به امر رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم، پا بر شانه پیامبر نهادند و بالا رفتند و کعبهای را که بتکده بود و پر از بتهای گوناگون، با دست یداللّهی خودشان از وجود بتها پاک کردند، سالک الی الله در ماه رجب با استمداد از باطن ولایت علوی، کعبۀ دل خود را از همۀ بتها خالی کرده، پاک و جارو میکند. چرا که کعبۀ حقیقی دل مؤمن است، اَلقَلبُ حَرَمُ الله و کعبه یک ماکت از دل مؤمن است.
لذا ماه رجب را "ماه استغفار" هم گفتهاند و بر ذکر استغفار در این ماه تاکید بسیاری شده است و خود استغفار هم نوعی شستشو، تطهیر و پاک کردن است.
#ماه_شعبان
ماه پیامبر خاتم است. ماه شعبان را #ماهِ_تحلیه (زینت کردن) نامیدهاند.
ماهی که سالک الی الله با استمداد از باطن نبوّت ختمیه، کعبه و خانۀ دل خود را که در ماه رجب از آنچه غیر خدا بود خالی کرده است، با خُلق و خوی نیکوی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و روش و آداب و آئین ایشان زینت و زیور میبندد.
در پی این دو ماه، ماه رمضان فرا میرسد.
#ماه_رمضان
شهرالله و ماه خودِ خداست.
ماه رمضان، ماه تجلّی حضرت حق در کعبۀ دل مؤمن و به تعبیری #ماهِ_تجلیه است.
کعبهای که از بتها خالی شد، زیور و زینتی هم به آن تعلق گرفت حالا میشود خانۀ خدا.
کعبۀ دل مؤمن هم همینگونه است. سالک الی الله وقتی وجودش را از زشتیها، آلودگیها، پلیدیها و تعلّقات به ماسوی الله خالی کرد و وجود خود را با زیباییهای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم زینت داد، کعبۀ دلش میشود خانۀ خدا و کعبۀ حقیقی.
حضرت حق در دل چنین مؤمنی تجلی میکند و به لقاء الهی نائل میشود.
نِمود و نَمادِ این سه منزل بزرگ سلوک یعنی تخلیه، تحلیه، تجلیه در این سه ماه است، که در آستانۀ آن قرار گرفتهایم، امیدواریم که بتوانیم بهرۀ وافری از این ایّام ببریم...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀مراقبات شب اوّل ماه رجب🍀
◾️شب شريف و یکی از چهار شبی است که اختصاص به احیا گرفتن دارد و اعمال دیگری نیز وارد شده است:
◾️۱- چون هلال را ببيند بگويد:
«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»
و نيز از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه چون هلال رجب را میديدند میخواندند:
«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
◾️۲- غسل
چنانكه بعضى از علما فرمودهاند از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم مروى است كه: هر كه درک كند ماه رجب را و غسل كند در اوّل و وسط و آخر آن، بيرون آيد از گناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
◾️۳- زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام
◾️۴- بيست ركعت نماز
#در_هر_رکعت_بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۱ مرتبه
و بعد از هر دو ركعت سلام دهد.
تا محفوظ بماند خود و اهل و مال و اولادش و از عذاب قبر در پناه باشد و از صراط بی حساب مانند برق بگذرد.
◾️۵- دو ركعت نماز
#رکعت_اوّل
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره «توحيد» (سه مرتبه)
#رکعت_دوّم
▪️سوره «حمد»
▪️سوره «ألم نشرح»
▪️سوره توحيد»
▪️سوره «فلق»
▪️سوره «ناس»
و چون سلام نماز داد
▪️سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا الله
▪️سى مرتبه صلوات
تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
◾️۶- سى ركعت نماز
در هر رکعت:
▪️سوره حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره كافرون» ۱ مرتبه
▪️سوره توحيد» ۳ مرتبه
◾️۷- دعای امام جواد علیه السّلام
از امام جواد عليه السّلام روایت شده است كه فرمود: مستحب است كه اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از عشاء بخواند:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِی»
و سپس حاجت خود را از خدا بخواهد.
◾️۸- دعای امام کاظم علیه السّلام که پس از نماز شب در سجده خوانده میشود:
«لَكَ الْمَحْمَدَةُ إِنْ أَطَعْتُكَ وَ لَكَ الْحُجَّةُ إِنْ عَصَيْتُكَ... » (به مفاتیحالجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀نماز دو رکعتی هر شب ماه رجب🍀
◾️در تمام ماه رجب شصت رکعت نماز کند، به این طریق که در هر شب آن دو رکعت بجا آورد و بخواند در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «کافرون» سه مرتبه
▪️سوره «توحید» یک مرتبه
◾️و چون سلام دهد دستها را بلند کند و بگوید:
◾️لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ آلِهِ
◾️و دستها را به صورت خود بکشد.
◾️از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است کسی که این عمل را بجا آورد، حق تعالی دعای او را مستجاب گرداند و ثواب شصت حج و شصت عمره به او عطا فرماید.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei