eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️حکیمی ‎از محلّی عبور می‎کرد که استخوان‎های جمجمه‎ی سر زیادی در آن بود. به نوکرش گفت: یکی از آنها را بردار و ریگی در داخل سوراخ گوشش بینداز. سوراخ گوش مسدود بود و سنگ داخل نشد. به او گفت: این به درد نمی‎خورد، بینداز و جمجمه‎ی دیگری بردار و در گوشش ریگی بینداز. ریگ از یک سوراخ داخل شد و از سوراخ گوش دیگر بیرون افتاد. به نوکرش گفت: ا‌ین هم به درد نمی‎خورد، بینداز و یک جمجمه‌ی دیگر بردار و در گوشش ریگی بینداز. ریگ از سوراخ گوش داخل شد و بیرون نیامد. حکیم گفت: این به درد می‎خورد. آن را بردار ببریم. اشخاص هم در برابر سخنان حکمت آمیز به همین سه دسته تقسیم می‎شوند و تنها گروه سوم به درد می‌خورند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز روزهای پنج‌شنبه ماه شعبان◾️ ▪️در هر پنج‌شنبۀ ماه شعبان دو ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» صد مرتبه : ▪️صد مرتبه صلوات بفرستد ▪️تا حق تعالى هر حاجتى‏ كه در امر دين و دنيا دارد، روا كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀یازدهم شعبان میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام و روز جوان🍀 🍀چقدر شایسته و زیباست كه این روز را روز جوان نام نهاده‌اند. اميدواریم حضرت علی اكبر الگویی براى همه باشند، هم كسانی كه از نظر سنی جوان هستند و هم كسانی كه دل و روحشان جوان است. 🍀اهل دل، هرگز پير نمی‌شوند. شاید پيكرشان فرسوده، موهایشان سفيد و قدّشان خميده شود، امّا این به معنى پير شدن نيست و طراوت و شادابى جوانی هميشه در روح و جان آنهاست. 🍀میلاد دردانه ات مبارک ای سرفراز به نی نشسته🍀
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 18 - 10، سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول ● بیان آیات در سابق گفتيم : مسلمانان در روزهائ
آیات 18-10، آل عمران ، قسمت اول بخش دوم ⚫️ آهنگ و غرض کلی این آیات و ارتباط آنها با آیات قبل آیات قبل ، از آنجا که فرمود: (( هو الذی آنرا علیک الکتاب ان اللّه لا يخلف الميعاد)) اشاره اى بود به منافقين ، و آنهائى كه دلهايشان مبتلا به زيغ و انحراف بود، و مسلمانان را دعوت مى كرد به اينكه در آنچه از معارف دينى درك كرده اند ثبات قدم به خرج دهند. و در آنچه هم درك نكرده اند و بر ايشان مشتبه است ايمان و تسليم داشته باشند، هر چند كه كنه و حقيقت آن را نفهميده باشند، و خاطر نشان مى ساخت كه هر فتنه اى گريبان مسلمين را بگيرد و نظام سعادتشان را مختل سازد از ناحيه پيروى متشابهات ، و تأويل كردن آيات خدا است ، كه اگر چنين كنند دينى كه براى هدايت آنان نازل شده ، همان دين ، وسيله ضلالت و بدبختيشان مى شود، و اجتماعشان مبدل به افتراق شده و نظامشان مختل مى گردد. و اما در اين آيات به بيان حال مشركين و كفار پرداخته و مى فرمايد: بزودى شكست خواهند خورد و نمى توانند خداى را به ستوه بياورند، و در طغيان خود پيروز نمى شوند. آنگاه علت اين معنا را ذكر نموده و مى فرمايد: ((علت ضلالت آنان و مشتبه شدن امر بر ايشان اين است كه لذائذ دنيا در نظرشان جلوه كرده ، و چنين خيال كرده اند كه مال و اولادى كه نصيبشان شده مى تواند از خداى سبحان بى نيازشان سازد، و در اين پندارشان سخت اشتباه نمودند، زيرا خداى سبحان غالب بر امر خويش است ، و اگر مال و اولاد و نظائر اينها مى توانست كسى را ذره اى و لحظه اى بى نياز از خدا سازد، فرعونيان و امتهاى ستمگر صاحب شوكت و قدرت ، آنان را بى نياز مى ساخت ولى خدا گريبان آنان را به جرم گناهانشان بگرفت ، و هلاكشان كرد، اين ياغيان نيز همان سرنوشت را در پى خواهند داشت ، و بزودى گرفتار خواهند شد. پس بر مؤمنين واجب است كه از خدا بترسند، و از اينگونه لذائذ مادى پروا داشته باشند، تا به اين وسيله به سعادت دنيا و ثواب آخرت و رضوان پروردگارشان نائل آيند)). بنابراين بيان ، آيات مورد بحث همانطور كه از مضامينش پيداست متعرض حال كفار است ، همچنان كه آيات بعد از اين چند آيه ، متعرض ‍ حال اهل كتاب از يهود و نصارا است ، كه بزودى بيانش مى آيد ان شاء اللّه . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 139 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□این ماه برای سالک إلی اللّه بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و برگزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او، بعد از پر شدن زمین از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نماید - که در جای خود بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و از مقام آن همین بس که ماه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و حضرتش صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری، شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد». کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید بکوشد که از دعوت شدگان این دعوت گردد. این جانشین و برادر او امیر المؤمنین علیه السّلام است که می فرماید:«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه، از زمانی که ندای منادی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که برای روزه این ماه ندا می کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.» این درباره روزه این ماه بود، و می توان کمک به آن حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را از جهات دیگر مانند نماز، صدقه، مناجات و تمام کارهای خیر با روزه این ماه مقایسه نمود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اعمال شب نیمۀ شعبان●□ □۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است □۲- شب زنده‌دارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دل‌ها بميرند □۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند: ●السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ □و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است □۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است: ●اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ... □۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده: ●أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ... □۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب می‌خواندند: ●اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ... □۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده می‌شود . □۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است □۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار: ●«سبحان الله» ●«الحمدلله» ●«الله اكبر» ●«لا اله الا الله» □تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد □۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان: ●ركعت اوّل سوره‌های «حمد» و «كافرون» ●ركعت دوّم سوره‌های «حمد» و «توحيد» : ●«سبحان الله» ۳۳ مرتبه ●«الحمدلله» ۳۳ مرتبه ●«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه : ●يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ... : ●«يا ربّ» ۲۰ مرتبه ●«يا الله» ۷ مرتبه ●«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه ●«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه ●«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه ●سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام □و از خدا حاجت خود را می‌خواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو می‌رساند □۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده می‌شود ●إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و .... □۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كرده‌اند بخواند. □۱۳- سجده‌ها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مى‌فرمود: □سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ □سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود: □أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود: ●عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ □۱۴- نماز جناب جعفر طيّار □۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت: ●سوره «حمد» یک مرتبه ●سوره «توحيد» صد مرتبه : ●اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ □برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان○□ □۱- دعای بعد از نماز مغرب « برای محافظت در برابر وبا، طاعون و مرگ ناگهانی » □هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. □بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ□ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ □به نام خداوند بخشندۀ مهربان□ خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می‌برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. □لازم به ذکر است که در زمان پیامبر و ائمه علیهم السّلام، از هر بیماری مسری و فراگیری به طاعون و وبا تعبیر می‌شد. لذا بیماری ناشی از ویروس کرونا نیز از مصادیق این دعا می‌باشد. □○عنوان الکلام، محمّد باقر فشارکی تحفه الرضویه، محمّد رضی رضوی○□ □۲- قرائت سه بار سوره یس □هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره‌ ياسين را بخواند، ○مرتبه‌ اوّل به نيّت «طول عمر» ○مرتبه‌ دوّم به نيّت «توانگری» ○مرتبه‌ سوّم به نيّت «دفع بليّات» □و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند: □بسم الله الرحمن الرحيم□ اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شِقاوَتی و حِرمانی و اِقتارِ رِزقی و اثبتنی عِندك مَرزوقاً مُوَفَّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ و عندهُ امُّ الكتابِ. □در آن سال از آفات و فقر در امان می‌ماند و عمر او طولانی می‌گردد. □۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب □شیخ‌ طوسی‌ در «مصباح‌ المتهجّد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت‌ می‌کنند که از جمله‌ اعمالی‌ که‌ در شب‌ نیمۀ شعبان‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای‌ آورده‌ شود این است که: □بعد از نیمه‌ شب ده‌ رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت‌ : ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحید» ده مرتبه : □اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم □بار پروردگارا! سجده‌ کرد برای‌ تو سیاهی‌ من‌ و خیال‌ من‌ و سفیدی‌ من‌، ای‌ بزرگ‌ِ هر بزرگی‌! بیامرز بر من‌ گناه‌ مرا که‌ بزرگ‌ است‌، چون‌ نمی‌آمرزد آنرا غیر از تو. : □کسی‌ که‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد هفتاد و دو هزار گناه‌ از دیوان‌ گناهانش‌ محو می‌شود و به‌ اندازۀ آن‌ در دیوان‌ طاعاتش‌ نوشته‌ می‌شود و خدا از پدر و مادرش‌ هفتاد هزار گناه‌ می‌آمرزد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□شام روز چهاردهم شعبان، یعنی شب نیمه‌ی ماه شعبان، شب بسیار عظیم القدری است. این شب در عظمت، پهلو به پهلوی لیالی قدر می‌زند. به موجب روایاتی که از معصومین علیهم‌السّلام رسیده است، جزئیات مقدّرات عالم در رقم می‌خورد. کلّیات مقدّرات در لیلة ‌القدر و جزئیّاتش در شب نیمه‌ی شعبان تعیین می‌شود. □شب نیمه‌ی شعبان برجستگی و امتیازی نیز نسبت به دارد و آن این است که لیلة ‌القدر ناشناخته است و معلوم نیست کدام شب است. محتمل است شب نوزدهم، شب بیست و یکم، و با احتمال بیشتر، شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان باشد؛ ولی همه‌ی شب‌های سال احتمال لیلة ‌القدر بودن دارد. این در جنبه‌ی آفاقی است. □در جنبه‌ی انفسی که روشن است؛ هر کس در سیر خود در مقطعی به لیلة ‌القدر سیر باطنی خود می‌رسد و بعد از آن یوم ‌القیامه‌ی او برپا می‌شود و زمان آن برای هر کس متفاوت است. امّا شب نیمه‌ی شعبان، شب مشخصّی است و مثل در بین شب‌های سال گم نیست؛ لذا اهل مراقبه این شب را بسیار غنیمت می‌دانند. □شب بسیار بزرگی است. احیاء این شب و به عبادت و مناجات با خدای متعال پرداختنِ در آن، ارج و اجر بسیار عظیمی دارد. دعاهای خاصّ، سجده‌های خاصّ، نمازهای خاصّ و اعمال ویژه‌یی برای این شب از سوی معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین وارد شده است که برخی از آنها در کتاب «مفاتیح الجنان» که در دسترس همه‌ی عزیزان است؛ درج شده است. ان‌شاء‌الله از این شب و از اعمال برجسته‌ی آن، نهایت بهره را ببریم. در شب نیمه‌ی شعبان که دعا به اجابت بسیار نزدیک است؛ شایسته است در رأس دعاهای ما، طلب و ظهور امام عصر ارواحنافداه باشد که فرج آن حضرت مبدأ همه‌ی فتوحات و سعادات و همه‌ی فرج‌هاست. میلاد امام عصر ارواحنافداه در سحرگاه نیمه‌ی شعبان، نزدیکی‌های صبح، بر شرافت شب نیمه‌ی شعبان می‌افزاید. □○استاد مهدی طيب _ جلسه ٨ تير ٩١○□
□○روز نيمۀ شعبان○□ □روز ولادت باسعادت امام دوازدهم حضرت مهدی حجّة بن الحسن صاحب الزمان عجّل الله تعالى فرجه الشّریف است. □بسيار شایسته است كه شيعيان، در شب و روز نيمۀ شعبان، با تشكيل محافل و مجالس و برپایى سخنرانى‌ها، دربارۀ عظمت این روز و وجود مقدّس امام زمان عليه السلام و شرایط انتظار آن حضرت و دعا برای تعجيل در ظهورش و دفع شبهات دشمنان و ناآگاهان، آن را گرامى بدارند، ولى در همۀ این موارد از كارهای نامناسب وخلاف شرع بپرهيزند و عبادت را با گناه آلوده نسازند. □البتّه زیارت آن حضرت در این روز با استفاده از زیارات معتبر بسيار مناسب است. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️نماز ده رکعتی شب نیمۀ شعبان◾️ ▪️شیخ‌ طوسی‌ در «مصباح‌ المتهجّد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت‌ می‌کنند که از جمله‌ اعمالی‌ که‌ در شب‌ نیمۀ شعبان‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای‌ آورده‌ شود این است که: ▪️بعد از نیمه‌ شب ده‌ رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت‌ : ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه : ◾️اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم بار پروردگارا! سجده‌ کرد برای‌ تو سیاهی‌ من‌ و خیال‌ من‌ و سفیدی‌ من‌، ای‌ بزرگ‌ِ هر بزرگی‌! بیامرز بر من‌ گناه‌ مرا که‌ بزرگ‌ است‌، چون‌ نمی‌آمرزد آنرا غیر از تو. : ▪️کسی‌ که‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد هفتاد و دو هزار گناه‌ از دیوان‌ گناهانش‌ محو می‌شود و به‌ اندازۀ آن‌ در دیوان‌ طاعاتش‌ نوشته‌ می‌شود و خدا از پدر و مادرش‌ هفتاد هزار گناه‌ می‌آمرزد. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️ذکر سجده‌های شب نیمۀ شعبان◾️ ▪️سجده‌ها و دعاهایی از رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم برای شب نیمۀ شعبان روایت شده است، از جمله آنکه در سجده چنين مى‌فرمودند: ▪️سَجَدَ لَكَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِی هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِی يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِیَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ ▪️سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمودند: ▪️أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً ▪️سپس دو طرف صورت خود را بر خاک نهاده و فرمودند: ▪️عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️راه کسب اخلاص آیت الله جوادی آملی◾️ ▪️طلب علم فريضه و واجب است اما اخلاص چطور؟ اخلاص محصول حوزه و دانشگاه است يا اخلاص محصول است؟ اخلاص فراهم كردن، اراده فراهم كردن، جهاد نفس كردن اين با نيست ،پنجاه درصد به عهدهٴحوزه و دانشگاه است كه بفهميم چه چیزی حق و باطل است. ▪️قضيه را می گویند «عَقد» چون بين موضوع و محمول گِره خورده است كه «الف»، «باء» است اين می شود قضيه. پنجاه درصد ديگر مانده است و آن اين است كه عصارهٴ اين قضيه را به جانمان گِره ببنديم كه به آن می گویند عقيده اين می شود عقلِ عملي. ▪️عصاره اين علم را به جانمان گِره ببنديم كه بشويم معتقد وقتی معتقد شديم عمل راه اندازی می شود اين را می گویند مؤمن، ايمان كاملاً مرزش از علم جداست، علم راهش انديشه است و ايمان راهش انگيزه است. دو دستگاه كاملاً از هم جدا هستند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد سراسر نور و سرور قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان، مولانا حجة بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء مبارک و فرخنده باد @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀نکته‌ای لطیف شما را بگویم، گوش جان فرا دهید، وقتی حضرت زینب سلام الله علیها به مجلس ابن زیاد ملعون وارد شد، آن ملعون به حضرت زینب طعنه زد که کار خدا را در مورد حسین و خاندانش چگونه دیدی؟! ایشان فرمود: ما رأيت إلا جَمیلا... تفاسیر عرفانی فراوانی برای این جمله‌ی عرشی گفته شده اما لطافتی دیگر دارد اگر بگوییم، حضرت زینب سلام الله علیها امام زمان ارواحنا فداه را در کربلا زیارت کرد. کسی که امام زمان را ببیند، همه‌ی غمهایش زائل می‌شود. همه‌ی دردها و غصه‌های ما ناشی از این معنی است که از امام زمان روحی فداه غافل هستیم و آه! چه غفلت عظیمی... تو که یک گوشه‌ی چشمت غم عالَم ببرد حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد ملاقات با امام غم و غصه را از میان برمی‌دارد و غم عشق را جایگزین می‌کند، در کربلا چون غم مصائب عظمای روز عاشورا که اعظم مصائب است، بر قلب آل الله نشست حتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با قد خمیده وارد گودال شد، خدا جمال مجمع الجمال حضرت م ح م د بن العسکری روحی فداه را به آن حضرت نشان داد و قلب اقدس او آرام گرفت... حضرت زهرا عشق آفرین است اما او هم در کربلا بی‌قراری کرد. وقتی وارد گودال قتلگاه شد فرمود: بنی... قتلوك، ذبحوك، و من الماء منعوك... عشق را ذبح نمودند و آب را از عشق مضایقه کردند. حق متعال تمثال انور امام زمان سلام الله علیه را به نور آفرین عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشان داد و فرمود: «بهذا انتقم لهذا». این آقا کیست که آن مصیبت بزرگ به او تسلّی پیدا می‌کند؟ چنین معشوقه‌ای در شهر وآنگه دیدنش ممکن هر آن کز پای بنشیند به غایت بی‌بصر باشد 🍀کتاب ، ص ۳۱ و ۳۲🍀
🍀دعای فرج ( اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ ...) و سوره حمد هدیه به حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها مادر امام زمان ارواحنا فداه ⚘⚘⚘ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️⁣⁣تصدیق بدون تصور ▪️شما هرچه از خدا تصور کنی، ساخته ذهن شماست و خدا نیست. خدا به تصور در نمی‌آید. خدا هست و هیچ تصوری هم ندارم. این تصدیق بدون تصور است. ◾️دکتر ابراهیمی دینانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️خداوند خود را در آینه انسان کامل می‌بیند ▪️خداوند در خودخواهی لایتناهی است ▪️خودخواهی چرا برای خدا خوب است و برای ما بد؟ چون ما «خود» حقیقی نیستیم. یک خود قلابی درست می کنیم و عاشق اش می شویم. ای کاش بی «خود» می‌شدیم. خدا باید خودخواه باشد و خودخواهی الهی خیلی قشنگ است. ▪️خداوند خودش (که خود حقیقی است) می‌خواهد. اگر خودش را نمی‌خواست چه چیز دیگری باید می‌خواست؟ اصلا چیز دیگری بود که بخواهد و شایسته خواست حق تعالی باشد؟ ▪️اگر خودش را نمی‌خواست، خواستن نبود و اگر خواستن نبود، هیچی نبود. ما در پرتو خواستن حق، خود را، خودمان را می‌خواهیم. اگر بدانجا برسیم که من می‌خواهم چون خدا می‌خواهد خیلی قشنگ است. ☑️خداوند خود را در آینه انسان کامل می‌بیند ◾️دکتر ابراهیمی دینانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد قطب عالم امکان، محبوب دل عارفان و گمگشته کوی سالکان، حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه، بر شما مبارک باد و نصیبتان از برکات آن مضاعف باد. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و اتباعه و شیعته و محبیه. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10، آل عمران ، قسمت اول بخش دوم ⚫️ آهنگ و غرض کلی این آیات و ارتباط آنها با آیات قبل آیات
آیات 18-10، آل عمران ، قسمت اول بخش سوم ● ديدگاه انسان مادى به مال و اولاد إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنىَ عَنْهُمْ أَمْوَلُهُمْ وَ لا أَوْلَدُهُم مِّنَ اللَّهِ شيْئاً وقتى گفته مى شود: ((اغنى عنه ماله من فلان ))، معنايش اين است كه مالى كه در دست دارد او را از فلانى بى نياز كرده ، ديگر احتياجى به او ندارد. آدمى در آغاز خلقتش و از همان روزهايى كه پشت و روى دست خود را تشخيص مى دهد خود را محتاج موجودات خارج از وجود خود احساس مى كند. اين اولين علم فطرى انسان است به اينكه : محتاج صانع مدبرى است كه پديدش آورده و امورش را تدبير مى كند، ليكن وقتى كمى بزرگتر شد، و خود را در وسط اسباب زندگى محصور ديد، ابتدائى ترين حاجتى را كه احساس مى كند احتياج به كمال بدنى ، و رشد خويش است . احساس ‍ مى كند كه براى بقا و رشد بدنيش نيازمند به غذا و فرزند است و ساير كمالات حيوانى را در مرحله بعد مى شناسد و نفسش او را به آنها واقف مى سازد، و آن كمالات عبارت است از چيزهائى كه خيال ، آنها را در نظرش كمال معرفى مى كند، در حالى كه كمال نيست ، مانند: زخارف و ثروتهاى دنيا، لباس زيبا، خانه زيبا، زن زيبا، و... در اين هنگام است كه ((طلب غذا مبدل به طلب مال )) مى شود، چون به خيال او مال مشكل گشاى همه گرفتاريهاى زندگى است ، زيرا عادتا و غالبا به وسيله مال مشكلات حل مى شود، در نتيجه همين انسانى كه ضامن سعادت خود را غذا و فرزند مى دانست ، حالا اين ضمانت را در مال و اولاد مى داند، و تدريجا دل بر خواسته هاى نفسانى مى بندد، و همه هم و غم خود را صرف در اسباب مى كند، و در آخر، قلبش به كلى تسليم اسباب مى شود، و آنها را مستقل در سببيت مى پندارد، كه معلوم است وقتى چنين باورى در دل آمد ياد خدا از دل بيرون مى رود، و همين جهل باعث هلاكت او مى گردد، چرا كه اين جهل روى آيات خدا را مى پوشاند و صاحبش كافر و منكر آيات خدا شده ، امر بر او مشتبه مى شود؟ چون رب واقعى او، خدائى است كه بجز او معبودى نيست ، خدائى كه حى و قيوم است ، و موجودات در هيچ حالى از او بى نياز نيستند. و هيچ چيزى او را از خدا بى نياز نمى كند، ولى او رب خود را مال و اولاد مى داند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
«ایاک نعبد» است زمستان دعای باغ در نوبهار گوید «ایاک نستعین» «ایاک نعبد» آنکه به دریوزه آمدم بگشا درِ طرب مگذارم دگر حزین «ایاک نستعین» که ز پُری میوه‌ها اشکسته می‌شوم نگهم دار ای معین (دیوان شمس، غزل ۲۰۴۶) @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام صادق (علیه السلام): ▪️إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اِسْماً... مَنْفِيٌّ عَنْهُ اَلْأَقْطَارُ مُبَعَّدٌ عَنْهُ اَلْحُدُودُ... مُسْتَتِرٌ غَيْرُ مَسْتُورٍ فَجَعَلَهُ كَلِمَةً تَامَّةً عَلَى أَرْبَعَةِ أَجْزَاءٍ مَعاً لَيْسَ مِنْهَا وَاحِدٌ قَبْلَ اَلْآخَرِ فَأَظْهَرَ مِنْهَا ثَلاَثَةَ أَسْمَاءٍ لِفَاقَةِ اَلْخَلْقِ إِلَيْهَا وَ حَجَبَ مِنْهَا وَاحِداً وَ هُوَ اَلاِسْمُ اَلْمَكْنُونُ اَلْمَخْزُونُ. فَهَذِهِ اَلْأَسْمَاءُ اَلَّتِي ظَهَرَتْ فَالظَّاهِرُ هُوَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ سَخَّرَ سُبْحَانَهُ لِكُلِّ اِسْمٍ مِنْ هَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ أَرْبَعَةَ أَرْكَانٍ فَذَلِكَ اِثْنَا عَشَرَ رُكْناً ثُمَّ خَلَقَ لِكُلِّ رُكْنٍ مِنْهَا ثَلاَثِينَ اِسْماً... حَتَّى تَتِمَّ ثَلاَثَ مِائَةٍ وَ سِتِّينَ اِسْماً فَهِيَ نِسْبَةٌ لِهَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ اَلثَّلاَثَةِ وَ هَذِهِ اَلْأَسْمَاءُ اَلثَّلاَثَةُ أَرْكَانٌ وَ حَجَبَ اَلاِسْمَ اَلْوَاحِدَ اَلْمَكْنُونَ اَلْمَخْزُونَ بِهَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ اَلثَّلاَثَةِ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى «قُلِ اُدْعُوا اَللّٰهَ أَوِ اُدْعُوا اَلرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ». ▪️خداوند تبارک و تعالی اسمی آفرید... که هر مرزی از او نفی و هر حدّی از او دور شده... که نهان‌جویی است نانهان. سپس آن‌را کلمه‌ای تام بر چهار بخشِ هم‌گام قرار داد که هیچ‌یک بر دیگری پیشی ندارند. آن‌گاه سه بخش از آن‌را که مورد نیاز آفریدهاست، آشکار نمود و یکی را که پنهان و نهفته بود، در پرده نگاه داشت. ▪️اسم‌هایی که آشکار شدند «الله»، «تبارک» و «تعالی» بودند. و خداوند برای هریک از آن‌ها چهار ستون قرار داد که ۱۲ ستون شد. سپس برای هر ستونی ۳۰ اسم آفرید... تا این‌که ۳۶۰ اسم شدند که [همگی] نسبت[هایی] برای آن اسم‌های سه‌گانه‌اند. ▪️این اسم‌های سه‌گانه ستون‌ها هستند و اسم واحدِ پنهان و نهفته را به‌کمک آن‌ها در پرده داشت. ▪️این [نکته‌ها تفسیر] سخن خداست که می‌فرماید: «بگوید الله یا بخوانید الرحمن. هرچه را بخوانید اسمای حسنا برای اوست». ◾️(کلینی، الکافي، ج۱، ص۱۱۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀قیامت، قامت و حقیقت دل‌آرای انسان کامل است. موجودات در سیر نزولی و صعودیشان از همان مبدئی که نازل شدند به همان نقطه نیز برمی‌گردند. مبدأ و معاد در حرکت دایره‌ای یکی است. همه‌ی موجودات از نفس امام ظاهر شده‌اند و به این نفسِ نفیس نیز برمی‌گردند؛ تمام نزول و عروج مخلوقات در متن جان او رخ می دهد. 🍀کتاب «عطش معنا در کربلا»، ص ۴۴🍀
▪️روزی خدمت حضرت استاد علّامه (طباطبائی) قدّس الله سرّه عرض کردم: «گویا غالب آیات قرآن بحث خود را در وحدت وجود حضرت حق تعالی و مسألۀ توحیدِ وی پایه گذاری کرده است.» ▪️فرمودند: «غالب نیست؛ بلکه جمیع قرآن و سراسر آیات بر این اساس می باشد. قرآن بنیادش أصالة الحقّ و الوجود و توحید صِرف است و همۀ شؤون را بر آن اصل راهنما می باشد.» ▪️(الله شناسی، ج ۲، ص۲۵۰)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برزخ‌ها و مواقف قیامت، از عنایات خداوند بر بندگان است تا عاقبتِ ایشان به آتش ختم نشود؛ لذا پی در پی انسان‌ها را برای شفای بیماری‌های روحی، از دارالشفائی به دارالشفاء دیگر منتقل می‌نماید، و چنانچه با این داروها شفا نیافتند، لاجرم «داغ نهادن» آخرین درمان خواهد بود و گریزی از دخول در آتش نخواهد بود، البته در صورتی‌که هنوز امکان تصفیه‌شدن مانده باشد، و الاّ به‌ناچار در آتش ماندگار خواهد شد. پس آتش نسبت به مؤمنین گناهکار، لطف و عنایت، و راهی به سوی جوار قرب خداوندی است. ▪️(طلب و اراده، ص۱۵۵)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀صاحب الأمر، امرالله است🍀 ◾️«أَتَىٰ أَمْرُ الله فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ» (نحل/۱) أی ظهر صاحب الأمر في قلب عبد المؤمن تدریجاً. ◾️امرالله، صاحب الامر -حضرت قائم آل محمد صلی الله علیه و آله- است چنانچه علی بن مهزیار از حضرت صاحب علیه السلام روایت کرده که آن حضرت می‌فرمودند: «نحن أمر الله و جنوده». پس ولایت مطلقه‌ی الهیه، امر ذات غیب الغیوبی است کما قال امیرالمؤمنین علیه السلام في خطبة الإفتخار: «أنا صاحب الأمر الأعظم». امام مصداق علم مطلق خداست و عالم علم انباشته روی هم است. یعنی علم امام، علم لایتناهی است که در همه‌ی هستی سریان دارد. وعاء علم که مسانخ مظروف است، نفس ناطقه‌ی امام است که نَفَس رحمانی و کتاب مبین لاریبی است. ◾️حقیقت ظهور، فرج علم امام برای منتظر است که بدین فرج و تجلی، ینابیع حکمت که خیر کثیر است در قلب منتظر جاری می‌شود و منتظر حقیقی منتظر این نفحات دهریه و سرمدیه است. جان امام علم اوست لذا اصل، در ملاقات و حمل این حقیقت نوریه است نه صرف رؤیت جسم امام! چه بسیار کسانی که سالها در کنار جسم شریف امام زندگی کردند و سرانجام شهیدش کردند... ◾️علم، امام عمل است و نفس نفیس امام، علم و محبت خداست و ظهور آنکه تابع مُظهر خود است، عمل می‌باشد لذا عمل، ولایت است. «و ولایة الامام معرفة الحدود و الاحکام». از این رو حدود الهی -چه تشریعی و چه تکوینی- ولایت امام است. پس معنی ظهور خاصّه‌ی امام را در کشف معارف امام که اتصال با  حقیقت اوست دریاب. و انکشاف حقایق که حمل علم و روح ولوی امام است، تلطّف تکثّف و عروج ربانی روحانی است. و این تلطّف در قلب انسانی به اتصال به قلب امام است. علم چون مسانخ با نفس و بلکه همان است، حضور نفس است. و آنکه حاضر است، غایب نیست و از غیبت به در آمده است. و نفس حاضر نمی‌شود مگر به علم. و چون عمل، ولایت و ظهور، علم است، تمام اعمال حاضر، ولایت است ورنه غفلت، غیبت است و تمام اعمال غافل، غیبت می‌باشد! ◾️طالب تمثّل و رؤیت با مثال و صورت چه خیالیه و چه جسمانیه، تنزل حقیقت علم مجرد از موطن خود و تکثّف تلطّف است. و این خروج از حضور و ورود به حجاب و غیبت می‌باشد که «اهل الکرامات المحجوبون». ◾️حقیقت انتظار ظهور، معارف امام و عمل به تشریعیات منبعث از علم تکوینی لایتناهی اوست. ◾️تمام ماسوای ذات غیبی، علم امام و ظهور این علم در عین خارجی است لذا هم نور لاهوتی و انسان جبروتی است و هم اصل ملکوت و عالم ناسوتی. ◾️و این نور الأنوار لایتناهی بسیط که نور سموات و ارض است، دم به دم در تجلی است و جلوات او تازه به تازه و نو به نو است و به هرکس تدریجاً و براساس استعداد و استدعایش عطا می‌شود و از ذره تا دُره از اشراق نور او بهره‌مند است و موجودی نیست که از نور وجود او بی‌بهره باشد. پس چشم دل بگشای و امام را در همه‌ی آفاق و انفس شهود کن که‌او خود شاهد مشهود است. «اجسادکم فی الاجساد و ارواحکم فی الارواح». ▪️کی رفته‌ای ز دل که تمنا کنم تو را ▪️کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را ▪️غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور ▪️پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را ▪️با ضد هزار جلوه برون آمدی که من ▪️با صدهزار دیده تماشا کنم تو را 🍀کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۲۰۳ و ۲۰۴🍀 ❗️نکته ۷۸
▪️بعضی دريانوردان نزد معروف کرخی (دربان امام رضا) از طوفان و آشوب دريا شكايت كردند. ▪️معروف به آنان گفت: هرگاه دريا آشوب شد، او را بر سر معروف کرخی سوگند دهيد، آرام می‌شود! چنین كردند و چنان دیدند. ▪️امام رضا عليه السلام به معروف فرمود: اين مقام از كجا به‌دست آورده‌ای؟ عرض كرد: مولای من! سری كه عمری در آستانه ولايت شما فرود آمده است، او را در نزد خداوند اين قدر و منزلت نباشد؟! ▪️(مجموعه مقالات)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
دیر گاهی است که افتاده‌ام از خویش به دور... شاید این عید به دیدار خودم هم بروم... @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستان طبیعت بشری است. □ نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. بهار انسانیّت، پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آورند و نوروز بی معنا و مصداق است. □○برگرفته از مقاله استاد مهدی طيب درباره ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□سیزده عدد اسم شریف «احد» در جُمل ابجدی است و ولادت باهرالنور حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در سیزده ماه رجب المرجب در درون کعبه به حسب ظهور در عالم جسمانی و در صورت دل آرای شخصی علوی از مادر بزرگوارشان جناب فاطمه بنت اسد واقع شده است. این تطابق عددی بیان روح ولایت مطلقه و کلیه‌ی حضرت مولاست، اعنی آن یعسوب دین و امام العارفین، واصل به مقام احدیت است. ذات اش ثبوت قل هو الله احد است و هوی هویت غیبیه را مظهر بی حد!! ○هـوی هـو الله احــد هـــوی تـــسـت ○جــــلــــوه الله الصــمد روی تــسـت ○هوی همین است و دگر هوی نیسـت ○روی همـین است و دگـر روی نیست   □هر نیکبختی که رو به ولایت آن دُردانه و یگانه ادوار و اکوار کند، مبارک است و هر نگونبختی که از این مدار هستی و قطب آسیاب وجود روی گرداند، نحس!! او طبیعت کلی است و آن کس که بخواهد از قید و زندان شهر و خانه محدود دنیوی و وهمیِ خود، برهد باید به این طبیعت کلی، که صادر اول است، پناه ببرد و به سیاحت و سباحت در دشت و دمن و انهار و بحور او بپردازد. هر چند به قله وجودش کس را راه نیست و طرق مسدود است و طلب مردود، اما درِ این سیزده وجود، به روی مشتاقان و عاشقان درگه اش باز است و ندای لاهوتی و دعوت داعی در اسماع عاقلان طنین افکن، که «تَعَالوا إلی کَلِمَة»، تا از نزهتگاه جبروتی و مینوی ملکوتی اش بهره های وافی و کافی ببرند و جان و دلشان در این باغ و راغ ولوی فسحت و وسعت یابد، «طُوبی لَهُمْ وَ حسن مَآب». □این سیزده از همه عوالم و اماکن برتر و بالاتر است و محدود به هیچ حدی ولو حد اسمائی نیست، سیزدهی است که از هر چه جز ذات غیبی بدر است. چه زیبا سید والا مقام، شهریار شهیر شعر و ادب سروده است که: ○سيـزده را همه عـالم بـه در امروز از شهر ○من خود آن سيزدهم کز همه عالم به درم □نفس انسانی را این قابلیت است که سیزدهی باشد که از هر چه جز دیار یار بدر شود. فاغتنم!
نوعی جدایی است رسیدن به آرزو از بیمِ فصل، وصل آید و از شوقِ وصل، فصل