eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وضو نور است و وضوی روی وضو، نُورٌ عَلی نُورٍ. زکات و خمس هم وضوی مال است که آن را پاک می‎کند. زکات بدن هم روزه است. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..نمی شود و راه ندارد آقا ، در اسلام کسی حکیم الهی ، عارف الهی و عارف مسلم باشد اما صاحب ولایت نباشد و در آستانهٔ ولایت سر فرود نیاورد و عتبه بوس ولایت نبوده باشد نمی شود ، چون واسطهٔ فیض ، ولایت است امکان ندارد ، عارف بی ولایت راه ندارد. ما واسطهٔ فیض جز ولایت نداریم نمی شود که انسان به مقامی برسد و ولایت نداشته باشد. هر حکیم الهی، هر فرد مؤمن و هر شخص مسلمان بدون ولایت به جایی نمی تواند برسد. مرحوم علامه طباطبایی رساله ای نگاشته است به نام شیعه در اسلام که شیعه از چه زمانی پدید آمده است ، بعد همانطوری که به برهان پیاده فرموده است اسلام یعنی شیعه ، شیعه یعنی اسلام. قرآن یعنی علی (علیه السلام) ، قرآن یعنی حسین (علیه السلام) ، قرآن یعنی بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، قرآن یعنی ولایت ، ولایت یعنی قرآن. اینها هیچ گاه از هم جدا نمی شوند و هیچ عارفی ، هیچ حکیم الهی و هیچ فرد مسلم و اهل قرآن نمی تواند به برهان دو دوتا ، چهارتا از برهان ولایت روگردان باشد ، بدون ولایت محال است که انسان به جایی برسد و این رشته سر دراز دارد. ◾️بیانات استاد علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
□ ○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها ○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعمال مشترک شب‌های قدر○□ □اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شب‌هاى قدر است. و اما اعمال مشترک: □۱- غسل □علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. □۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت: ○سوره «حمد» ۱ مرتبه ○سوره «توحيد» ۷ مرتبه □و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: ○« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ » □در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. □۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد: □«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» □خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام‌هاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى. . □۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید: □« اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ » □خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست. : ○«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه ○«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه ○«بعَلِیٍّ» ده مرتبه ○«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه ○«بالْحَسَنِ» ده مرتبه ○«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه ○«بعَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه ○«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ○«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ○«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه ○«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه ○«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ○«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ○«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ○«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه □پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد. □۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام. □در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر می‌شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى‌دهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. □۶- اين شب‌ها را احياء بدارد. □روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مى‌شود، هر چند به شمارۀ ستارگان آسمان و سنگينى كوه‌ها و پيمانۀ درياها باشد. □۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند. □۸- اين دعا را بخواند: □« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ » □این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شب‌ها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. □۹- دعاى جوشن كبير. □و علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده‌اند و چه آنان كه از دنيا رفته‌اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند. روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان●□ □اين شبِ با عظمت، آغاز شب‌هاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى‌شود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می‌گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می‌آيند و به محضر امام زمان ارواحنافداه مى‌رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. □علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از: □اوّل- گفتن صد مرتبه: ●« أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ »● □از خدا پروردگارم آمرزش مى‌طلبم و به سوى او باز می‌گردم □دوّم- گفتن صد مرتبه: ●« اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ »● □خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن □سوّم- بخواند این دعا را: □« يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْ‏ءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى‏ وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ‏، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ‏. » □اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمان‌هاى بلند و نه در زمين‌هاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد. □چهارم- اين دعا را بخواند: □« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. » □خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم می‌كنى و تقدير می‌نمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا می‌كنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانۀ محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدی‌هايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم می‌كنى و تقدير مى‌نمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزى‌ام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى. و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●امام صادق علیه السّلام فرمودند●■ ■هنگامى كه شخصی در غیاب برادر دينى خود، او را دعا كند، از عرش بر او ندا مى‌رسد كه: «صد هزار برابر آنچه براى برادر خود خواستى، براى تو قرار خواهد گرفت» و هنگامى كه براى خود دعا كند، فقط‍‌ به اندازه همان یک دعایش به او داده خواهد شد. بنابراين دعايى كه صد هزار برابر آن ضمانت شده، بهتر از یک دعا خواهد بود. ■إِذَا دَعَا الرَّجُلُ‏ لِأَخِيهِ‏ بِظَهْرِ الْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ كَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَيْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا يُدْرَى يُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا. (من لا يحضره الفقيه؛ ج‏ ۲ ؛ ص ۲۱۲) : ■دعای مؤمن براى مؤمن در غیاب او، بلا را از او دور می‌كند و روزی‌اش را زياد می‌گرداند. ■دُعَاءُ اَلْمُؤْمِنِ لِلْمُؤْمِنِ بِظَهْرِ اَلْغَيْبِ يَدْفَعُ عَنْهُ اَلْبَلاَءَ وَ يُدِرُّ عَلَيْهِ اَلرِّزْقَ. (مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ج ۱، ص۷۰۷) @mohamad_hosein_tabatabaei
□در اعمال شب قدر چنین آمده است که قرآن مجید را بگشاید و بگذارد مقابل و بگوید: اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ.... سپس در دستور دیگر می‌فرماید قرآن را بر سر بگذارد و بگوید: اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ... آنگاه ده مرتبه بگوید بک یا الله الخ ❗️مطلبی که باید رعایت شود دو چیز است: □۱- باید قرآن ۳۰ جزئی باشد یعنی قرآن کامل نه عم جزء و موبایل و امثالهم □۲- قرآن گشوده شود و صفحات آن رو به آسمان بر سر گذاشته شود نه بصورت وارونه و یا قرآن بسته شده. □ان شاء الله ادب حضور قرآن مد نظر باشد و قرآن را به سر و دل و جان کنیم که عمده همین است.
■بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ■ ■إّنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةالْقَدْرِ. وَ مٰا أَدْرٰاکَ مٰا لَیْلَةُ الْقَدْرِ. لَیْلَةُالْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلَ الْمَلآئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ. سَلٰامٌ هِیَ حَتّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ. ■خروج از آغوش محبوب ازلی و نزول از منزل عِنْدَنٰا (حِجر، ۲۱) به بیابان تاریک و غربت‌سرا و غفلت‌کدۀ دنیا، داستان غم‌انگیز هبوط انسان است؛ و نغمۀ إِنّٰا إِلَیْهِ رٰاجِعُون (بقره، ۱۵۶) بشارت صعود و مژدۀ بازگشت است به منزل یار و به آغوش دلدار. ■نزول، لَیْل است و دور شدن از یگانگی و بی‌رنگی و بیکرانگی و در دام تعیّن و حدّ و قدر و اندازه گرفتار آمدن؛ و صعود، یَوم است و از دام تعیّن و حدّ و اندازه و بیگانگی رهیدن و به یگانگی رسیدن. ■ما که از خَزٰائِن (حِجر، ۲۱) غیب بی‌تعیّنی و لاحدّی به قَدِر مَعْلُوم (حِجر، ۲۱) نازل شدیم؛ سزاوار است در این لَيْلَةٍ مُبٰارَکَةٍ (دخان، ۳) از خواب غفلت برخیزیم و در منتهای راه و اوج آسمان عروج، به نُور (نور، ۳۵) حق چشم بگشاییم و یک‌راست، در صِرٰاطِ مُسْتَقِیم (حمد، ۶) عبودیّت، به‌سوی آن روانه شویم و از خطرات مسیر، بیم به دل راه ندهیم؛ زیرا محبوب مژده داده است که تمام راه از لَيْلَةُ الْقَدْر (قدر، ۱) تا مَطْلَعُ الْفَجْر، سَلٰام (قدر، ۵) و امن است. ●«استاد مهدی طیّب»● @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول) ▪️امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است و هم لیلة القدر است؛ یکی از سه شبی است که به لیلة القدر بودن محتمل است. ▪️لیلة القدر، لیله‌ی پی بردن به قدر خویشتن و نیل به قدر انسانی است. لیلة القدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیه السلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است. ☑️چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیه السلام. ▪️امیرالمؤمنین علیه السلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شود مشاهده کرد. ▪️علی علیه السلام میزان الانسان است؛ میزان الکمال است و چقدر دنیای ما به لیلة القدری که لیله‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ و به شناخت آن حضرت محتاج است. ▪️لیلة القدر لیله‌ی انسان کامل است. لیلة القدر، لیله‌ی حجّت خداست. ‍ ▪️در دنیای امروز که تعریف انسان به خور و خواب و خشم و شهوت، به شکم‌چرانی و لذّت‌جویی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، به شهوت‌رانی و بی‌بند و باری‌های جنسی، و به خشونت و قهر و غلبه و تفوّق‌طلبی و سرکوب و از پا درآوردنِ رقبا و بر مسند قدرت نشستن محدود شده است؛ در دنیای امروز که تمامیت بشریت در شهوت و غضب خلاصه شده است؛ قد و قدر انسانیّت با شاخص شهوت و غضب سنجیده می‌شود؛انسان سعادتمند، انسان موفّق، انسان کامل در فرهنگ دنیای امروز، انسانی است که بهتر و بیشتر می‌خورد و می‌آشامد؛ بیشتر و بهتر از لذائذ جنسی بهره می‌برد و بیشتر و بهتر در مسند قدرت قرار می‌گیرد و برای نیل به شکم‌چرانی‌ها و شهوت‌رانی‌ها و ارضای جاه‌طلبی‌های خود، بهتر و بیشتر به پول و ثروت دسترسی دارد. در چنین دنیایی چقدر به میزان الانسان نیاز است! ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیب ١٩ مرداد ٩١◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول) ▪️امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنی
‍ ☑️راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت دوم) ▪️در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخص‌ها شناخته می‌شود؛ چقدر پول دارد؛ چه مقامی دارد؛ چه می‌خورد و می‌آشامد و چگونه ارضاء جنسی می‌شود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس، دنیایی که از خدا محوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است؛ نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است. ▪️لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموری‌ها و لذّت‌جویی‌های جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه‌ بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است. ▪️قبلا تمثیلی راجع به دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری می‌رود که همه‌ی مردم آن کوتوله‌اند؛ قدّشان به اندازه‌ی یک بند انگشت است. امّا چون همه‌ی مردم کوتوله‌اند، هیچ کس احساس کوتاه بودن نمی‌کند. وقتی به یکدیگر نگاه می‌کنند، می‌گویند ماشاءالله قدّ به این بلندی! ‌چه‌ عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه هم‌قدّند؛ همه کوتوله‌اند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی می‌برند کوتوله‌اند؟ چه وقت می‌فهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور  وارد آن شهر می‌شود. آنوقت معنای قدّ انسان را می‌فهمند و تازه پی‌ می‌برند که کوتوله‌اند. ▪️دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتوله‌های گالیور است و این کوتوله‌ها هیچ احساس کوتوله بودن هم نمی‌کنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی می‌کنند؛ احساس می‌کنند خیلی بزرگند. امّا کوتوله‌اند؛ در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیده‌اند. ▪️خور و خواب و خشم و شهوت، شَغَبست و جهل و ظلمت ▪️طیران مرغ دیدی؛ تو ز پای‌بند شهوت ▪️حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت ▪️ به در آی تا ببینی طیران آدمیّت   ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیب ۱۹ مرداد۹۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ▪️نکته ی دیگری که آن را هم می شود از لیلة القدر آموخت، این است؛ در لیلةالقدر از طرفی مقدّرات عالم رقم میخورد؛ یعنی رخدادهایی که قرار است در طی یک سال در عالم واقع شود؛ که مقدّرات تکوینی است، تعیین می‌شود؛ از طرف دیگر لیلة القدر، لیله ای است که قرآن فرمود: ▪️«إنّا أنْزَلْناهُ فِي‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ▪️«إنّا أنْزَلْناهُ فِي‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»  ▪️لیله ای است که در آن، قرآن کریم که کتاب تشریع است، بر قلب مقدّس پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم نازل شد. ▪️پس لیلة القدر، لیله ای است که هم مقدّرات تکوینی و هم مقدّرات تشریعی در آن رقم می‌خورد. این هماهنگی و انطباق تشریع و تکوین، درس بزرگی است که میشود از لیلة القدر آموخت. حرکت در عالم تکوین، تنها با نقشه ی راهنمای تشریع الهی به مقصد میرسد. اگر انسان بخواهد در عرصه ی تکوین و رخدادها و وقایع عالم شاهد موفّقیتها و دستاوردهای مثبتی باشد، میبایست از دستورالعمل و برنامه ی کاری یی که در کتاب تشریع مشخّص شده است الهام گیرد و تبعیّت کند. ◾️در محضر استاد مهدی طیب ۲۷ مرداد ۹۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شب قدر، شب پی بردن به قدر خویش و نیل به قدر انسانی ▪️خدا در پاسخ به ملائکه فرمود: من از جیزی در انسان خبر دارم که شما خبر ندارید. ▪️خدا گوهر و حقیقتی در وجود انسان قرار داد که بعد از آفرینش انسان به خود تبریک گفت... ▪️اگر انسان خویشتن را بشناسد و عظمتی که در وجود اوست را کشف کند، خود را به مطاع قلیل دنیا نخواهد فروخت... ▪️لیله‌القدر، لیلۀ شناخت عظمت خویشتن است و کسی که عظمت خود را شناخت در برابر ابتلائات، سختی‌ها، محرومیت‌ها و کاستی‌ها ابراز ضعف، ناتوانی و بی‌ظرفیتی نمی‌کند... ▪️لیله‌القدر. لیلۀ معرفت‌النفس است که انفع‌المعارف است... ۹۱/۰۵/۱۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
□نکاتی درباب استجابت دعا در شبهای قدر□ : □شب قدر، ابتدا بايد از گناهانمان استغفار كنيم وتصميم بر جبران بگيريم. □بعضی از گناهان مانع اجابت دعا ميشود. اما نكته اين است كه به هرحال خيلی از گناهان را انجام داده ایم و درحال حاضر نميتوانيم جبران كنيم! مثل اینکه الان برويم در فلان شهرستان و دلی را كه شكسته بوديم ، بدست آوريم ، يا بخواهيم دوسه سال نماز قضاء را به جا آوريم ، یا بخواهیم حق الناس هایی که به گردن داریم جبران کنیم. اینها را که فی المجلس نمیتوانیم انجام دهیم. پس چه بايد كرد؟! □در اين شرايط ميگويم به خدا عرض كنيد : "خدايا من با تو عهد ميبندم كه از اين مجلس كه بيرون رفتم در اولين فرصت ممكن اين قدم ها را بردارم و جبران گذشته كنم و تو هم به لطف و كرم بی انتهايت لطفی كن تا اين گناهان مانع اجابت دعای من نشود." □يقين بدانيد اين كار موثر است، خدا از دلها آگاه است ، خدا كريمتر از آن است كه بخواهد اينجا با من تسويه حساب كند! وقتی ميبيند بنده اش واقعا پشيمان است و الان دستش به جايی نميرسد، حتما مهلت جبران ميدهد. اصلا اگر همچون حالی داشته باشد و با تمام وجود از گذشته اش ناراحت باشد، قطعا خداوند كريم او را میبخشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□نکاتی درباب استجابت دعا در شبهای قدر□ #استاد_فاطمی_نیا: □شب قدر، ابتدا بايد از گناهانمان استغفار
□○[ نکاتی در مورد استجابت دعا/ بخش دوم] استاد فاطمی نیا○□ □معنای استجابت دعا برای مردم به صورت صحیح توضیح داده نشده است. بعضی اينطور تصور میکنند که استجابت فقط این است که همان چیزی را که دعا کرده ای به تو بدهند و الا دعایت مستجاب نشده و زحمتت به هدر رفته است! اين غلط است عزیزمن! استجابت دعا مختلف است. گاهي به اين صورت است كه همان را که خواسته ای ميدهند. دربعض موارد اگر حاجتت به صلاحت نباشد ، یا صلاح در تاخیر باشد ،دعایت ذخيره ی برزخت ميشود و در ظلمات برزخ یاریت میکند! عزيزان ظلمت برزخ بسیار عجيب وهولناک است. در آن ظلمت ، دعاهايی كه در دنيا به ظاهر مستجاب نشده است نور افشانی ميكند به حدی كه فرد ميگويد ای كاش مدام مشغول دعا بودم و هيچ كدام در دنيا مستجاب نميشد و ذخيره ی برزخم ميشد! گاهی گناهان انسان در عوض دعا بخشیده میشود. گاهي هم در ازای آن خواسته وحاجت ، از فرد و خانواده اش بلاها ، مرض ها و... دفع میشود! به هرحال مهم اين است که بدانیم از احادیث استفاده میشود كسی كه دعا كند دست خالی برنمیگردد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□علی علیه السّلام یعنی محبّت و محبّت یعنی علی علیه السّلام. یک ذرّه از محبّت علی علیه السّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون می‎کند و بهترین وسیله‎ی نجات شماست. مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است. اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو می‎کنند و چون عطر محبّت علی علیه السّلام را ندارد، آن را بر می‎گردانند و اجازه نمی‎دهند بالا برود. امّا اگر محبّت همراه نماز باشد، ملائکه‎ی هفت آسمان که آسمان به آسمان عمل را رسیدگی می‎کنند، آن را به بالا می‎فرستند. ○مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی○ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□استاد فاطمی نیا□ □ابن ابی الحديد تفسير زيبایی از ضربت بر فرق مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام آورده است. می گويد شخصيت اميرالمومنين مانند شيشه عطر بود ؛ دشمن ها خواستند شيشه را بشكنند ولی نمی دانستند كه اگر شيشه عطری را بشكنی تازه عطر آن بلند می شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ماه مبارک رمضان اسم الله است. رحمت رحیمیه‌ی حق متعال تجلی می کند. منتها خدا است دیگر... در این ماه، رحمت رحیمیه خدا رحمانی می‌شود. رحمت رحیمیه و سفره خاص خدا که باز و بسته نمی‌شود. ○بر ضیــافتخانه‌ فیــض نوالــت مـــنع نیــست ○در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته □خدا خیلی مهربان است. خیلی بندگانش را دوست دارد. لَو عَلِمَ المُدبِرونَ عنی کَیفَ اشتیاقی بِهِم لَماتوا شَوقاً. اگر این کسانی که به من پشت کرده‌اند بدانند که چه شوقی به آنها دارم می‌مُردند... شما اگر فرزندی داشته باشی، اگر خدایی نکرده یکی از بچه هایت اهل نباشد او را دوست نداری؟! شوق به بازگشتش نداری؟! بچه ای که نقاشی نه چندان زیبایی کشیده و برای شما آورده باشد اگر به او بگویی که نقاشی تو زشت است، او ناراحت می‌شود چون هنرش را دوست دارد. خدا هم هنرش را دوست دارد. به هر بهانه ای آنها را می‌خواند... تَعالَوا! تَعالَوا! سفره رجب را پهن می‌کند، سفره شعبان را پهن می‌کند. می‌گوید در سحر های رجب اگر چنین و چنان کنی شما را می‌بخشم! عده ای از رجب به سادگی می‌گذرند. در شعبان می‌گوید اگر اهل مناجات شعبانیه باشی چنین و چنان می‌کنم، عده ای باز هم جا می‌مانند و یا نمی‌آیند. اما در رمضان می‌گوید چه بخواهی چه نخواهی باید وارد مهمانی من شوی. حتی اگر بخوابی عبادت برایت می‌نویسند، حتی نفس کشیدن هم عبادت است یعنی رحمت رحیمیه حق متعال ناگهان رحمانی می‌شود. □حالا این مهمانی خدا شرایطی دارد. باید ادب را رعایت کرد. مگر ادب حضور خدا را به جا آوردن به این راحتی است؟! مهمانی خداست! غیبت نکن، دروغ نگو، گناه نکن،... اینها همگی سخت و دشوارند. چه کنیم که به ما نگویند مهمان بدی بود؟ هر چرتکه ای بیندازیم یک جای کار می‌لنگد و کار ما بسیار سخت است اما این صاحبخانه یک کُد دارد که به آن حساس است. ○لنگ و لوک و خفته شکل و بی ادب ○سـوی او می غیژ و او را میــطــلب □هرگونه هستی، برو و بگو صَلّی الله عَلیکَ یا اباعبدالله... دست و پای این میزبان شل می‌شود... این سخن برای تداعی معنی است و الا خدایا، شما منزه از دست و پا و شل شدن هستی.... گریه بر امام حسین علیه‌السلام غسل مؤمنین است. بر امام حسین که گریه کنی دلت پاک می‌شود. اگر بخواهی به مهمانی بروی غسل می‌کنی و لباس تمیز می‌پوشی، این مهمانی خدا هم غسل می‌خواهد. چه غسلی قشنگ تر از گریه بر اباعبدالله؟! این شبها با امام حسین محشور باشید، لحظه افطار و سحر با امام حسین محشور باشید...
☑️آموزه‌‌های لیله‌القدر برای دنیای امروز ◾️مقدّرات زمینیان در آسمان رقم می‌خورد. اَرزاق و آجال انسان‌ها را در لیله‌القدر معیّن می‌کنند. ◾️این عالم، عالم تصادف و رخدادهای بی‌علّت و حوادث بی‌حکمت نیست. عالمی نیست که دستخوش تلاطمات فاقدِ آگاهی و شعورِ جهان مرده و طبیعت فاقد شعور باشد. عالم تحت مدیریت و تدبیر خدای حکیم و علیم است. ◾️امور عالم مُقَدَّرِ الهی است. همۀ امور عالم به تقدیر و تدبیر و مشیت و ارادۀ حقّ متعال واقع می‌شود. ◾️گرچه در عالم همۀ امور مُقدَّرِ از جانب حق است؛ امّا زمینۀ مقدّرات را خود انسان فراهم می‌کند. پس انسان می‌تواند با تصحیح رفتارهای خود، زمینۀ مقدّرات شایسته‌تر و بهتری را برای خود فراهم کند. ◾️یکی از درس‌های بزرگ لیله‌القدر، درس مهدویّت و توجه به حجّت خدا و توجه به نقش ولیّ اعظم خدا در امور عالمِ تکوین و عالم تشریع است؛ نقش ارتباط قلبی داشتن با امام زمان علیه‌السّلام است. ◾️لیله‌القدر، لیله‌ای است که هم مقدّرات تکوینی و هم مقدّرات تشریعی در آن رقم می‌خورد. این هماهنگی و انطباق تشریع و تکوین، درس بزرگی است که می‌شود از لیله‌القدر آموخت. ۹۱/۰۵/۲۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اعمال مشترک شب‌های قدر○□ □اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد ان
■●اعمال شب بيست‌ و يكم ماه مبارک رمضان●■ ■فضيلت اين شب نورانى از شب نوزدهم بيشتر است و بايد اعمال اين شب را، از غسل و احياء و زيارت و نماز هفت «توحيد» و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبير و غير آنها را انجام دهد و در غسل و احياء و سعى در عبادت، در اين شب و شب بيست‌ و سوّم اصرار ورزد، در روايات به اين كه شب قدر يكى از اين دو شب می‌باشد، تأکید شده است. ■علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، از اين شب شروع كند به خواندن دعاهاى شب‌هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان و همینطور در این شب: ■ : ■يا مُولِجَ اللَّيْلِ فِي النَّهَارِ وَ مُولِجَ النَّهَارِ فِي اللَّيْلِ وَ مُخْرِجَ الْحَيِّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ يَا رَازِقَ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا رَحِيمُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ. ■اى فرو برندۀ شب در روز، و ای فرو برندۀ روز در شب، و بيرون آورندۀ زنده از مرده، و بيرون آورندۀ مرده از زنده، اى روزى دهندۀ بی حساب به هر كه خواهى، اى خدا، اى مهربان، اى خدا اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى خدا، اى خدا، برای توست بهترین نام‌های نیک و والاترین نمونه‌هاى برتر و بزرگواری‌ها و نعمت‌ها، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى نام مرا را در اين شب در زمرۀ سعادتمندان و روحم را با شهيدان، و نيكوكارى‌ام را در بلندترين مقام بهشت، و بدكارى‌ام را آمرزيده، و بر من يقينى بخشى كه با دلم همیشه همراه باشد، و ايمانى كه شک را از من بیرون کند و خشنودم نمايى به آنچه نصيبم كردى، و عطا کن به ما در دنيا حسنه و در آخرت حسنه، و از آتش سوزان حفظ فرما، و روزی کن مرا در اين شب ذكر و شكر و رغبت به سويت، و توبه و توفيق به آنچه توفیق دادی محمّد و خاندان محمّد را، که درود بر او و آنان. ■ : ■اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ■خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آن چنان بردبارى روزى من گردان كه درِ نادانى را به روى من ببندد، و هدايتى كه رهيدن از هر گمراهى را به وسيلۀ آن بر من منت نهى، و ثروتى كه درِ هر فقرى را به سبب آن بر من ببندى، و نيرويى كه به آن هرگونه ضعفى را از من برگيرى، و عزّتى كه مرا به آن از هر خوارى اكرام نمايى، و مرتبه بلندى كه مرا به آن از هر افتادنى بلند گردانى، و امنيتى كه به آن هر ترسى را از من دور سازى، و سلامت كاملى كه مرا به آن از هر بلايى بپوشانى، و دانشى كه به آن درِ هر يقينى را به رويم بگشايى، و يقينى كه به آن هر شكى را از من برطرف سازى، و دعايى كه به آن سفرۀ اجابت را در امشب و در اين ساعت بگسترانى همين ساعت، همين ساعت، همين ساعت اى كريم، و ترسى كه به آن هرگونه رحمتى را برايم پخش كنی، و بازدارنده‌اى كه بين من و گناهانم پرده شود، تا به سبب آن نزد معصومين به درگاهت رستگار شوم، به حقّ مهربانی‌ات اى مهربان‌ترين مهربانان. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعاهاى شب‌هاى دهۀ آخر ماه رمضان●■ ■۱- دعایی كه شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه در دهۀ آخر ماه رمضان در هر شب بخوان: ■أعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَيْهِ. ■پناه می‌برم به عظمت ذات كريمت، از اينكه ماه رمضان از من سپرى شود، يا سپيدۀ اين شب طلوع كند، و از سوى من نزد تو گناهى يا نتيجۀ كارى مانده باشد، كه مرا بر آن عذاب نمايى. ■۲- كفعمى در حاشيه «بلدالامين» نقل كرده كه امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهۀ آخر اين ماه پس از نمازهاى واجب و مستحب می‌خواندند: ■اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولا وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ ■خدايا از ما حقّ آنچه را كه از ماه رمضان گذشته ادا فرما و كوتاهى ما را از عبادت در اين ماه بيامرز و ماه رمضان را از ما پذيرفته تحويل گير، و ما را از زياده‌روی‌هاى بر عليه خويشتن مؤاخذه مكن، و از رحمت شدگان قرار ده نه از محرومان. ■و فرموده: هر كه اين دعا را بخواند، خدا تقصيرى كه در گذشته از ماه رمضان از او سر زده بيامرزد، و او را در باقی‌مانده ماه از گناهان بازدارد. ■۳- سيّد ابن طاووس در كتاب «اقبال» از ابن ابى عمير از مرازم نقل كرده که امام صادق عليه السّلام در هر شب از دهۀ آخر اين ماه مى‌خواندند: ■اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَعَظَّمْتَ حُرْمَةَ شَهْرِ رَمَضَانَ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ خَصَصْتَهُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ اللَّهُمَّ وَ هَذِهِ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ قَدِ انْقَضَتْ وَ لَيَالِيهِ قَدْ تَصَرَّمَتْ وَ قَدْ صِرْتُ يَا إِلَهِي مِنْهُ إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي وَ أَحْصَى لِعَدَدِهِ مِنَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ فَأَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ مَلائِكَتُكَ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ تُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ وَ أَنْ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ كَرَمِكَ وَ تَتَقَبَّلَ تَقَرُّبِي وَ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ تَمُنَّ عَلَيَّ [إِلَيَ ] بِالْأَمْنِ يَوْمَ الْخَوْفِ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَهِي وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِجَلالِكَ الْعَظِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيَالِيهِ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُؤَاخِذُنِي بِهِ أَوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّهَا مِنِّي لَمْ تَغْفِرْهَا لِي سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي أَسْأَلُكَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ إِذْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ،‌ إِنْ كُنْتَ رَضِيتَ عَنِّي فِي هَذَا الشَّهْرِ فَازْدَدْ عَنِّي رِضًا وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ رَضِيتَ عَنِّي فَمِنَ الْآنَ فَارْضَ عَنِّي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا اللَّهُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ ■يا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِی مَا أَنَا أَهْلُهُ ■اى نرم كنندۀ آهن براى داود علیه السّلام، ای بردارندۀ بدحالى و بلاهاى بزرگ از ايّوب علیه السّلام، اى از بين برندۀ اندوه شديد يعقوب علیه السّلام، اى زايل كنندۀ غم يوسف علیه السّلام، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، چنان كه تو سزاوارى كه درود فرستى بر جمله آنان، و با من چنان كن كه تو شايستۀ آنى نه چنان كه من سزاوار آنم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
○در ليالى قدر قرآن به دل كن ، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تَهَدَّمَتْ وَاللَّهِ‏ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى‏ وَ انْطَمَسَتْ وَاللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَاللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى... ◾️شهادت جانگداز حضرت امیرالمؤمنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام را به محضر نورانی حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه، تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□علی علیه السّلام یعنی محبّت و محبّت یعنی علی علیه السّلام. یک ذرّه از محبّت علی علیه السّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون می‎کند و بهترین وسیله‎ی نجات شماست. مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است. اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو می‎کنند و چون عطر محبّت علی علیه السّلام را ندارد، آن را بر می‎گردانند و اجازه نمی‎دهند بالا برود. امّا اگر محبّت همراه نماز باشد، ملائکه‎ی هفت آسمان که آسمان به آسمان عمل را رسیدگی می‎کنند، آن را به بالا می‎فرستند. ○مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی○ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر امام المتقین، حضرت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام●■ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام. @mohamad_hosein_tabatabaei