eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️انسان روز اهل مراقبت باشد و شب به حساب بنشيند برای مدتی برای كنترل نفس به زحمت می افتد ، اما نفس آهسته آهسته رام مي شود انسان بين نعمت های الهی و اعمال خودش مقايسه كنند و ببيند شبانه روز چه قدر از نعمت های الهی بهره ميبرد و به ازاء آنچه بهره بردند چقدر توانسته انجام وظيفه كند ، اين كار كم كم نفس را عادت ميدهد و اگر هم انسان به تعبيری يادش برود او خودش ، خودش را به حساب ميكشد . نفس چون مجرد است به هر چه رو آورد بدان خو ميكند ، لذا اگر انسان چند شبی تصميم بگيرد محاسبه انجام دهد و مراقبت شديد كند ، نفس آهسته آهسته به اين كار عادت ميكند و يادش می آيد كه ديشب چه تصميمی گرفته است . ☑️حضورومراقبت ، ص۲۰۱ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می‎شود. بعد عادت به عبادت منجر می‎شود. عبادت هم معرفت ایجاد می‎کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می‎آید و نهایتاً به ولایت منجر می‎شود. ▪️عادات و عبادات تفکّر لازم دارند، ولی ملکات تفکّر لازم ندارند. ملکات خوب از عادات و عبادات خوب بهتر است. ▪️کسانی که با ملکات کار می‎کنند، مثل ملائکه‎اند؛ چون تفقّه ندارند، رشد هم ندارند. ▪️ابتدا فرمان خدا را بردی، عادت ایجاد شد. وقتی از انجام این کار لذّت بردی، کارت عبادت شد. هنگامی‎ که این کار جزء ذاتت شد و دیگر لذّت هم نبردی، ملکه حاصل شد. عادات به عبادات و عبادات به ملکات منجر می‎شود. هر وقت به ملکات رسیدی، آدم شده‎ای، چون ملائکه به تو سجده کرده‎اند. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️علامه حسن زاده آملی ▪️اگر نفس قاهر بر بدن و طبيعت باشد، داراى وقار و سكينه ، و رفتارش موزون و سخنانش از روى حساب می‏گردد. ☑️شرح فارسی اسفار @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کسی کاسه ای از ابتلائات دارد که مطابق وجود و استعداد او است. و کاسه های اشخاص، از بلایا پر شده است؛ ولی خدا همه را دوست دارد. ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مقدمه کتاب اشارات شرح علامه حسن زاده آملی ▪️معرفت نفس بقول امیرالمومنین کلید فهم همه چیز حتی توحید هست ▪️کسی از امام صادق پرسید اون علمی که پیامبر بارها سفارش کردند برهمه واجبه یا فرمود اهل فارس اگر اون علم تو چین باشه میرن ویاد میگیرنش چیه ☑️حضرت فرمود @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برزخ دورانی است که یک شب خدا را می‎بینی و صابر و راضی و خشنود و شاکر و مطمئن هستی و یک شب خدا را نمی‎بینی و نگران و مضطرب و محزون و غصّه‎داری و جزع و فزع می‎کنی. وقتی گرفتار می‎شوی، هیچ روزنه‎ی خیری در تو نیست، چون اگر بود، غصّه‎دار نمی‎شدی و وقتی خوشحال می‎شوی، هیچ روزنه‎ی شرّی در تو نیست. همین که حالتت عوض می‎شود، نشان می‎دهد داری برزخت را طی می‎کنی و ان‎شاء‎الله عن‎قریب برزخت تمام می‎شود و از قیامت سر در می‎آوری. ▪️دنیا شب است، برزخ بین الطّلوعین است و قیامت روز است. دوستان اهل بیت علیهم السّلام، اوّل که به دنیا می‎آیند، در برزخند و در دنیا برزخ را طی می‎کنند. ▪️شاید مؤمنی نباشد که تمام فکر و ذکر او دنیا باشد. بالأخره بعضی وقت‎ها از دنیا غافل می‎شوند و توجّه و میل به آخرت پیدا می‎کنند و این به برکت ولایتی است که در دل مؤمن است. برای اکثر مؤمنین دنیا برزخ است، غم و غصّه‎ها، دردها و توجّه به دنیا برای او جهنّم، و نشستن با خوبان و یاد خدا و کارهای خیر برای او بهشت است. ▪️ظهور حجّت خدا قبل از قیامت، قطعی است. در سیر، قبل از تجلّی خدا تجلّی حجّت خدا واقع می‎شود. ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️آن گاه که به نماز می ایستیم و خداوند متعال را مخاطب خویش قرار می دهیم و میگوییم اهدنا اصراط المستقیم. هدایت بر همین معرفت نفس را از او طلب می کنیم ▪️آری هر شخصی صراط مستقیم خویش است واز طریق خود باید به اسرار وجودی عالم سفر کند ▪️انسان را چه می شود که به دنبال حیوانات وجمادات راه می افتد ، اما خودش را فراموش می کند؟! سالیانی خود را به زحمت می اندازد و کار می کند تا مثلا ً ماشینی بخرد و از اینجا خود را با فلان سرعت به فلان نقطه زمین برساند ، اما ماشین نفس خود را رها می کند وتوجهی به آن ندارد! در حالی که می توانست خود را تقویت کند وبا جان خویش در حقایق دار وجود سفرها کند که معراج نبی اکرم یکی از همین سفر های نفس ناطقه انسانی بوده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عبادات است و دیگری راه محبّت. ▪️دو نوع راه وجود دارد؛ یکی راه‎های شوسه و آسفالته و دیگری راه‎های میان‎بُر. در راه‎های شوسه و آسفالته هم گاهی اوقات اشخاص تصادف می‎کنند و کشته می‎شوند. در راه‎های میان‎بر هم خطر مردن هست. راه میان‎بر گرچه خطرناک است، ولی خیلی سریع‎تر به مقصد می‎رسد. ▪️راه‎های عبادات، روزه، شب زنده‎داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راه‎های شوسه و آسفالته‎اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میان‎بر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد می‎رسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی‎رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه‎اش به ‎اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب می‎شود. راه محبّت راه میان‎بر است. ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️خاندان آل الله علیهم السلام هستند. این که بگوییم میلاد آنها مبارک باشد سخن صحیحی نیست بلکه اینها خود مبارک هستند. «أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا» (نمل/۸)، آنکه در آتش و حول آن به سر می‌برد مبارک است. من و شما نیز باید مبارک باشیم؛ باید به دل آتش بزنیم و بسوزیم. آنگاه که سوختیم بالذات مبارک می‌شویم. یا باید چنین کنیم یا خود را پیرامون آتش قرار دهیم و به مبارکیِ آتش مبارک گردیم. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ» (مریم/۳۱) من ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻢ مبارکم. انسان باید اینگونه باشد. «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَات» (اعراف/۹۶). ﺍﮔﺮ مردم اهل ﺍیمان ﻭ تقوای الهی باشند، از درون آنها ظهور می‌یابد و خود آنها می‌شوند. برکت نیز از اسماء الله است. حق متعال تبارک و تعالی است. اسماء جلال خدا، تعالی و اسماء جمال خدا تبارک است لذا مبارک است؛ اصلا مبارک ترین حقیقت عالم وجود انسان کامل است و عالم از این مبارک‌تر به خود ندیده است.
☑️ورود مسلم بن عقیل به کوفه - پنجم ماه شوّال🚩 ▪️مسلم بن عقیل به امر امام حسین علیه السّلام در پانزدهم ماه رمضان از مکّه حرکت کرد. خود امام حسین علیه السّلام تا روز هشتم ماه ذی‌الحجّه در مکّه ماندند. امام در پانزدهم ماه رمضان به مسلم بن عقیل ماموریت دادند که به کوفه برود‌ ▪️او هم پانزدهم ماه رمضان از مکّه بیرون آمد و در پنجم ماه شوّال وارد کوفه شد که با آن استقبال عظیم مواجه شد و آن جمع عظیم به نمایندگی از امام حسین علیه السّلام با او بیعت کردند. امّا بعد که حکم ابن زیاد به فرمانداری کوفه رسید و خودش هم در کوفه مستقر شد، این مردم سست عهد و پیمان شکن که در طول تاریخ رویشان سیاه است، او را تنها گذاشتند.... @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دعای «یا مَن ‌تُحَلُّ ‌بِهِ ‌عُقَدُ ‌المَکَارِهِ...» ▪️دعای توحیدی عمیقی که هنگام مشکلات خوانده می‌شود. ▪️کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل تنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان. @mohamad_hosein_tabatabaei
وارد شدن در وادی طور خدا سخت است از پشت نرده دیدن آئینه ها سخت است تنهایی ارباب های با وفا سخت است گریه کنی اما بدون سر،صدا..،سخت است گریه کنانش آستینی در دهن دارند اینجا نگهبان هایشان دست بزن دارند @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
: ▪️مرحوم علامه طباطبایی قدس سره می فرمودند:  بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری که مرتاضان هندی انجام می دهند و بعضی قوایشان را نابود می کنند، این هنر نیست!!  هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین وعقل قرار گیرند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان کامل مبارک ترین حقیقت عالم وجود است لذا حق متعال خطاب به پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» (کوثر/۱) ای پیغمبر! ﻣﺎ ﺑﻪ شما کوثر عطا کردیم. کوثر همان ﺧﻴﺮ کثیر است. ما به شما برکت دادیم و شما به معنی الأتم مبارک شدی. اعطای کوثر به این معنی است که ما همه‌ی اسماء خود و همه‌ی خوبی‌های خودمان را در سینه‌ی پیغمبر قرار دادیم. این «الْكَوْثَرَ» همان «إِنَّا»ی در ابتدای آیه است و این دو، دو چیز جدا از هم نیستند. حق متعال می‌فرماید «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ» (احزاب/۷۲)، این امانتِ عرضه شده همان «إِنَّا» است؛ این امانت آنقدر عظیم است که آسمان‌ها و زمین از حمل آن شانه خالی کردند؛ در واقع حق متعال خود و تمام اسماء خود را عرضه کرد. آن عرضه و امانت و «إِنَّا» همگی یک حقیقت هستند. حق متعال به پیغمبر خیر کثیر اعنی تمام نعم کمالیه و جمالیه و جلالیه خود را عطا فرمود. ای پیغمبر! حال که همه چیز را در وجود تو قرار دادیم، «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ»، باید همه‌ی اینها را به سمت من برگردانی. «الصَّلاةُ مِعرَاجُ المُؤمِن» (کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶)، «فَصَلِّ» یعنی برگرد و توجه به حق متعال داشته باش. در سوره‌ی هود خطاب به حضرت ختمی مرتبت می‌فرماید «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ» (هود/۱۱۲). پیغمبر صلی الله علیه و آله درباره‌ی این آیه چنین می‌فرماید که «شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ لِمَکانِ هذِهِ الآیَةِ» (علم الیقین، ج ۲، ص ۹۷۱). این سوره‌ی هود مرا پیر کرد، در واقع این «وَ مَن تابَ مَعَکَ» مرا پیر کرد؛ خود جناب پیغمبر که استقامت دارد. در این آیه می‌بینیم که حق سبحانه خطاب به حضرت می‌فرماید نه تنها همانطور که به تو امر شده است استقامت کن بلکه همه‌ی آنانی که با تو هستند را نیز با خود برگردان. تو انسان کامل هستی و امام جامع مأمومین خود است لذا تو باید همه‌ی مأمومین خود اعنی همه‌ی ظهورات عالم را که کوثر هستند، همانگونه که «بِكُمْ فَتَحَ اللهُ»، همانطور که همه را از تو ظهور داده و در سینه‌ی تو قرار دادم، باید همه‌ی اینها را به سمت خدا برگردانی. و چگونه باید آنها را به سمت خدا بازگردانی؟ «وَانْحَرْ»... عامه، این «وَانْحَرْ» را نحر کردن شتر معنی کرده‌اند که شتری قربانی کن اما جناب امین الاسلام طبرسی در مجمع البیان ذیل این آیه‌ی مبارکه حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند که نزد شیعه، «وَانْحَرْ» به معنی قربانی کردن شتر نیست. از پیغمبر صلی الله علیه و آله پرسیده شد که آیا این «وَانْحَرْ» به معنای قربانی کردن شتر است؟ آن حضرت از ناحیه‌ی جبرئیل فرمود که خیر، به این معناست که دستانت را در نماز در مواضع تکبیر تا محاذی گوش خود بالا بیاور و الله اکبر بگو یعنی تسلیم محض خدا شو... به همین خاطر در روایت داریم که زینت نماز همین الله اکبر گفتن و بالا آوردن دستان تا محاذی گوش است. «وَانْحَرْ» به این معناست که بایستی با تواضع به معنی واقعی کلمه به سمت خدا برگردی. ▪️همه باید خاضعانه به سمت خدا برگردند. «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/۳). آن کسی که در دایره‌ی تسلیم تو نیست ابتر است. «كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لَم يُذكَر «بِسمِ الله» فيهِ فَهُوَ أبتَرُ» (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام: ۲۵ /۷ ). کسی که داخل در ولایت تو نیست ابتر است. اینجا که بحث فرزند و اینها مطرح نیست. ای بسا کسی هزار فرزند داشته باشد و ابتر باشد. در جاهلیت چنین بود که می‌گفتند چون پیغمبر پسر ندارد ابتر است. اینگونه نیست بلکه «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»... در روایت است که پیغمبر صلی الله علیه و آله حضرت خدیجه سلام الله علیها را «ولود» خطاب می‌فرمود. ولود به معنای زنی است که اولاد بسیار می‌زاید حال آنکه ایشان تنها یک دختر به دنیا آورده است. سرّ این خطاب در اینجاست که حضرت فاطمه‌ی زهرا همه است چون کوثر است و هر مولودی فیض ولادت را از او گرفته است و چون این فیض فاطمی نباشد هیچ ولادتی صورت نمی پذیرد. ▪️کسی که داخل در این بسم الله الرحمن الرحیم اعنی ولایت اهل‌بیت علیهم السلام نباشد ابتر است. همه‌ی نظام هستی به قیادت حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه به سمت حق متعال در صیرورتند...
☑️رسيدن به جنت قرب ▪️در تمام شئون زندگى ما اگر بخواهيم سيره و برنامه و دستورالعملى كه به دست بياوريم ، به آن دستورالعمل ، خودمان را تربيت كنيم تا به كمال انسانى خودمان برسيم ، جز قرآن و جز منطق عترت ، در روى زمين و در زير اين آسمان كبود، ما دستورى نداريم ، منطقى نداريم و اينها انسان سازند. ما بايد به اين برنامه باشيم و آنها را سر مشق خودمان سازيم تا به كمال انسانى ، به سعادت ، به آن جنت ذات و وادخلى جنتى كه نهايت مرتبه بهشت است برسيم و دوباره آن ، حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: آن جنتى است كه باغ و آب و است حرفها ندارد، اينها نيست ، جنت است ، جنت لقاء است ، جنت ذات است . اگر بخواهد تا به آن جنت ، انسان برسد، بايد اين وسايط فيض الهى ، اين امام ، پيشوا، اين ائمه را، سر مشق خود قرار بدهد و به طرف آنها در امام شئون زندگى اش قدم بردارد، تا به سعادتش نائل بشود. ◾️منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان کاری مهم تر از خودسازی ندارد و ساختن هر چیز متناسب با همان است؛ دیوار را سنگ و گل و انسان را علم و عمل ▪️انسان تا به لقاء الله نرسیده است، به کمال مطلوبش نایل نشده بابا افضل را کلامی کامل در این باره است که: عالم درختی است که ثمره ی او لقای خدای تعالی است امّا نفس رهزن است و باید مراقب بود ▪️حکیمان گفته اند که اگر نفس رامشغول نداری اوتورامشغول میکند ▪️باید از وساوس او در حذر بود و در تربیتش به صفات الهی و اخلاق ربوبی کوشید که: هر کس که هوای کوی دلبر دارد از سر بنهد هر آن چه در سر دارد ورنه به هزار چلّه ار بنشیند سودش ندهد که نفس کافر دارد ▪️به سوی خدا برو خدا جواد است و جود گدا می خواهد و چون خود او می فرماید:و گدا را مران وَ اَمَّا السَّآئِلَ فَلاَ تَنهَر»(سوره ی ضحی،آیه ی ۱۱) ▪️پس خود با سایل چگونه رفتار کند؟ عارف رومی چه خوش گفته که: چنان که گدا عاشق کریم است کریم هم عاشق گداست ☑️گدایی کن تا محتاج خلق نشوی @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مهم این است که ما خود را بشناسیم و بدانیم که چه گوهری هستیم،گوهری که تمام حقایق و عجائب موجود در عالم هستی را به نحو جمع در خود دارد و استخراج و کشف نمودن آنها محتاج به تحصیل علوم قرآنی اعنی فلسفه و عرفان همراه با تذکیه و تطهیر تمام سرائر انسانی است. هر کس بر سر سفره خویش نشسته و به همان اندازه مرزوق است. هر چه از بیرون می خواهیم در خود داریم، فقط باید نظری به اندرون خود کنیم و از جام جهان نمای نفس ناطقۀخود، طلب مجهولات نماییم .. ◾️استاد صمدی آملی-شرح مراتب طهارت جلد دوم◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام بر تمام محبان اهل‌بیت صلوات الله علیهم اجمعین تسلیت باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ▪️ضايعه‌ی عظيم ويران شدن بناي قبور ائمّه‌ی بقيع علیهم السلام، ضايعه‌ای است كه جراحت آن همچنان بر قلوب شيعيان عالم و هر کس كه داراي درك انساني است و به ارزش هاي انساني احترام مي‌گذارد، باقی است؛ ▪️چون شخصيت‌هاي ائمّه‌ي ما فقط محدود به قلمرو تشيّع نيست؛ هر مسلمان و حتّي هر غير مسلمان که آموزه‌هاي عميق اسلامي را، چه در قالب دعا كه ازجانب امام سجّاد علیه السلام ‌‌آمده است؛ چه علوم و معارف ديني یی كه از طرف امام باقر وامام صادق علیهم السلام به زبان كلاسيك بیان شده است و چه فضيلت هايي كه در امام مجتبی علیه السلام وجود دارد؛ از جمله بزرگواري ها، كرامت، حلم، سخاوت و عظمت ‌شخصيت انساني، ببيند، آنها را تجليل مي‌كند و به چنين شخصيت هايي علاقه‌مند مي‌‌شود؛ و وقتي مي بيند چنين جنايتي نسبت به قبور آنها روا داشته شده ‌است، قطعاً قلب او جريحه‌دار مي‌شود. ☑️بعید نیست اگر بگوییم جان مايه‌ي، ماجراي سفياني در عصر ظهور، همين جریان و فتنه ی وهّابیت و تکفیری است؛ چون اگر روايات عصر ظهور را بخوانيد، می‌بینید ياران سفياني كه رو در روي امام‌ عصرارواحنافداه هستند، دقيقاً همين روحيات تكفيريون و سلفي‌ها را دارند. ▪️اسم شخصی که در آخرالزّمان روبه روی امام عصرارواحنا فداه می ایستد و البتّه امام عصرارواحنا فداه او را از پا در مي‌آوردند و نابود مي‌كنند، هم سفياني است؛ يعني از بني‌اميّه ‌است. ▪️اميدواريم خدای متعال، با لطف خود اين فتنه را سركوب كند و دنيای اسلام را، چه جهان تشيّع و چه جهان تسنّن، از اين فتنه‌ی بزرگ نجات دهد. ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۲۴مرداد ۹۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی و مؤسس قواعد الهیه و مجدد حکمت ما بعدالطبیعه، او اول کسی است که مبدأ و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد و خلل‌های شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلندپایه اوست. ◾️امام خمینی (ره) کشف الأسرار، صص ۳۶-۵۳◾️ 🍀روز بزرگداشت صدرالمتألهین ملاصدرای شیرازی گرامی باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عبادات است و دیگری راه محبّت. ▪️دو نوع راه وجود دارد؛ یکی راه‎های شوسه و آسفالته و دیگری راه‎های میان‎بُر. در راه‎های شوسه و آسفالته هم گاهی اوقات اشخاص تصادف می‎کنند و کشته می‎شوند. در راه‎های میان‎بر هم خطر مردن هست. راه میان‎بر گرچه خطرناک است، ولی خیلی سریع‎تر به مقصد می‎رسد. ▪️راه‎های عبادات، روزه، شب زنده‎داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راه‎های شوسه و آسفالته‎اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میان‎بر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد می‎رسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی‎رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه‎اش به ‎اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب می‎شود. راه محبّت راه میان‎بر است. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عب
▪️این امّت به ریاضت احتیاج ندارد. اگر ریاضت لازم بود، پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ریاضت می‎کشیدند، ولی این کار را نکردند و زندگی عادی داشتند و ازدواج کردند و خانواده تشکیل دادند. ریاضت کشیدن خوب نیست. مثل آدم برو بین مردم، به بازار و عرصه‎ی کار وارد شو و کار کن، منتها با مردم خوب رفتار کن. شب هم که به خانه برگشتی، اگر خواستی، اعمال مستحبّی انجام بده. فرمان خدا را بردن و مطابق رضای خدا زندگی کردن، ریاضت بزرگی است؛ روی این ریاضت، ریاضت نکش و شاگردت را هم به ریاضت وادار مکن. شارع فرموده است وقتی گوسفند را ذبح کردید، دست و پایش را آزاد بگذارید تا دست و پا بزند و با بستن دست و پایش روی ریاضت ذبح شدن، ریاضت به او ندهید. ▪️کسانی که ریاضت می‎کشند، از این راه چند مکاشفه برایشان رخ می‎دهد، ولی بعد از آن با مردم بدخلقی می‎کنند. علاوه بر آن در رابطه با دنیا و معاصی، مثل گربه‎ای هستند که قشنگ و مؤدّب و آرام کنار حوض آب می‎نشیند، لکن یک‌باره جست می‎زند و ماهی را از داخل حوض می‎گیرد. ▪️اهل ریاضت از ریاضت‎های خداداد که معجزه است، به سوی ریاضت‎های خودساخته که سِحر است، فرار می‎کنند. اگر به راستی در پی ریاضت هستی، در عرصه‎ی زندگی‌ات با اخلاق شایسته و رفتار پسندیده عمل کن، نه اینکه مشکلاتی را که خداوند برای رشد دادن تو برایت آفریده است رها کنی و در گوشه‎ای سختی‎های تصنّعی بر خود تحمیل کنی. ▪️همین احکام ظاهریه در شرع و آنچه خداوند در زندگی برای فرد پیش می‎آورد، خودش ریاضت این امّت است. اهل ریاضت می‎خواهند با ریاضت‎های خودساخته، یک جوری از ریاضت‎های خداداد فرار کنند. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت غائب (عجل الله) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید! ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei