☑️دعای «یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ...»
▪️دعای توحیدی عمیقی که هنگام مشکلات خوانده میشود.
▪️کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل تنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#هشتم_شوال
#سالروز_تخریب_بقیع
وارد شدن در وادی طور خدا سخت است
از پشت نرده دیدن آئینه ها سخت است
تنهایی ارباب های با وفا سخت است
گریه کنی اما بدون سر،صدا..،سخت است
گریه کنانش آستینی در دهن دارند
اینجا نگهبان هایشان دست بزن دارند
#بردیا_محمدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست!
◾️آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جرعه_وصال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی:
▪️مرحوم علامه طباطبایی قدس سره می فرمودند:
بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری که مرتاضان هندی انجام می دهند و بعضی قوایشان را نابود می کنند، این هنر نیست!!
هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین وعقل قرار گیرند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خیر_کثیر
▪️انسان کامل مبارک ترین حقیقت عالم وجود است لذا حق متعال خطاب به پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» (کوثر/۱) ای پیغمبر! ﻣﺎ ﺑﻪ شما کوثر عطا کردیم. کوثر همان ﺧﻴﺮ کثیر است. ما به شما برکت دادیم و شما به معنی الأتم مبارک شدی. اعطای کوثر به این معنی است که ما همهی اسماء خود و همهی خوبیهای خودمان را در سینهی پیغمبر قرار دادیم. این «الْكَوْثَرَ» همان «إِنَّا»ی در ابتدای آیه است و این دو، دو چیز جدا از هم نیستند. حق متعال میفرماید «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ» (احزاب/۷۲)، این امانتِ عرضه شده همان «إِنَّا» است؛ این امانت آنقدر عظیم است که آسمانها و زمین از حمل آن شانه خالی کردند؛ در واقع حق متعال خود و تمام اسماء خود را عرضه کرد. آن عرضه و امانت و «إِنَّا» همگی یک حقیقت هستند. حق متعال به پیغمبر خیر کثیر اعنی تمام نعم کمالیه و جمالیه و جلالیه خود را عطا فرمود. ای پیغمبر! حال که همه چیز را در وجود تو قرار دادیم، «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ»، باید همهی اینها را به سمت من برگردانی. «الصَّلاةُ مِعرَاجُ المُؤمِن» (کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶)، «فَصَلِّ» یعنی برگرد و توجه به حق متعال داشته باش. در سورهی هود خطاب به حضرت ختمی مرتبت میفرماید «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ» (هود/۱۱۲). پیغمبر صلی الله علیه و آله دربارهی این آیه چنین میفرماید که «شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ لِمَکانِ هذِهِ الآیَةِ» (علم الیقین، ج ۲، ص ۹۷۱). این سورهی هود مرا پیر کرد، در واقع این «وَ مَن تابَ مَعَکَ» مرا پیر کرد؛ خود جناب پیغمبر که استقامت دارد. در این آیه میبینیم که حق سبحانه خطاب به حضرت میفرماید نه تنها همانطور که به تو امر شده است استقامت کن بلکه همهی آنانی که با تو هستند را نیز با خود برگردان. تو انسان کامل هستی و امام جامع مأمومین خود است لذا تو باید همهی مأمومین خود اعنی همهی ظهورات عالم را که کوثر هستند، همانگونه که «بِكُمْ فَتَحَ اللهُ»، همانطور که همه را از تو ظهور داده و در سینهی تو قرار دادم، باید همهی اینها را به سمت خدا برگردانی. و چگونه باید آنها را به سمت خدا بازگردانی؟ «وَانْحَرْ»... عامه، این «وَانْحَرْ» را نحر کردن شتر معنی کردهاند که شتری قربانی کن اما جناب امین الاسلام طبرسی در مجمع البیان ذیل این آیهی مبارکه حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند که نزد شیعه، «وَانْحَرْ» به معنی قربانی کردن شتر نیست. از پیغمبر صلی الله علیه و آله پرسیده شد که آیا این «وَانْحَرْ» به معنای قربانی کردن شتر است؟ آن حضرت از ناحیهی جبرئیل فرمود که خیر، به این معناست که دستانت را در نماز در مواضع تکبیر تا محاذی گوش خود بالا بیاور و الله اکبر بگو یعنی تسلیم محض خدا شو... به همین خاطر در روایت داریم که زینت نماز همین الله اکبر گفتن و بالا آوردن دستان تا محاذی گوش است. «وَانْحَرْ» به این معناست که بایستی با تواضع به معنی واقعی کلمه به سمت خدا برگردی.
▪️همه باید خاضعانه به سمت خدا برگردند. «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/۳). آن کسی که در دایرهی تسلیم تو نیست ابتر است. «كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لَم يُذكَر «بِسمِ الله» فيهِ فَهُوَ أبتَرُ» (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام: ۲۵ /۷ ). کسی که داخل در ولایت تو نیست ابتر است. اینجا که بحث فرزند و اینها مطرح نیست. ای بسا کسی هزار فرزند داشته باشد و ابتر باشد. در جاهلیت چنین بود که میگفتند چون پیغمبر پسر ندارد ابتر است. اینگونه نیست بلکه «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»... در روایت است که پیغمبر صلی الله علیه و آله حضرت خدیجه سلام الله علیها را «ولود» خطاب میفرمود. ولود به معنای زنی است که اولاد بسیار میزاید حال آنکه ایشان تنها یک دختر به دنیا آورده است. سرّ این خطاب در اینجاست که حضرت فاطمهی زهرا همه است چون کوثر است و هر مولودی فیض ولادت را از او گرفته است و چون این فیض فاطمی نباشد هیچ ولادتی صورت نمی پذیرد.
▪️کسی که داخل در این بسم الله الرحمن الرحیم اعنی ولایت اهلبیت علیهم السلام نباشد ابتر است. همهی نظام هستی به قیادت حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه به سمت حق متعال در صیرورتند...
#ح_م
☑️رسيدن به جنت قرب
#حضرت_علامه_حسنزاده_املی
▪️در تمام شئون زندگى ما اگر بخواهيم سيره و برنامه و دستورالعملى كه به دست بياوريم ، به آن دستورالعمل ، خودمان را تربيت كنيم تا به كمال انسانى خودمان برسيم ، جز قرآن و جز منطق عترت ، در روى زمين و در زير اين آسمان كبود، ما دستورى نداريم ، منطقى نداريم و اينها انسان سازند. ما بايد به اين برنامه باشيم و آنها را سر مشق خودمان سازيم تا به كمال انسانى ، به سعادت ، به آن جنت ذات و وادخلى جنتى كه نهايت مرتبه بهشت است برسيم
و دوباره آن ، حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: آن جنتى است كه باغ و آب و است حرفها ندارد، اينها نيست ، جنت است ، جنت لقاء است ، جنت ذات است .
اگر بخواهد تا به آن جنت ، انسان برسد، بايد اين وسايط فيض الهى ، اين امام ، پيشوا، اين ائمه را، سر مشق خود قرار بدهد و به طرف آنها در امام شئون زندگى اش قدم بردارد، تا به سعادتش نائل بشود.
◾️منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انسان کاری مهم تر از خودسازی ندارد
و ساختن هر چیز متناسب با همان است؛
دیوار را سنگ و گل و انسان را علم و عمل
▪️انسان تا به لقاء الله نرسیده است، به کمال مطلوبش نایل نشده
بابا افضل را کلامی کامل در این باره است که:
عالم درختی است که ثمره ی او لقای خدای تعالی است
امّا نفس رهزن است و باید مراقب بود
▪️حکیمان گفته اند که اگر نفس رامشغول نداری اوتورامشغول میکند
▪️باید از وساوس او در حذر بود و در تربیتش به صفات الهی و اخلاق ربوبی کوشید که:
هر کس که هوای کوی دلبر دارد
از سر بنهد هر آن چه در سر دارد
ورنه به هزار چلّه ار بنشیند
سودش ندهد که نفس کافر دارد
▪️به سوی خدا برو
خدا جواد است و جود گدا می خواهد
و چون خود او می فرماید:و گدا را مران
وَ اَمَّا السَّآئِلَ فَلاَ تَنهَر»(سوره ی ضحی،آیه ی ۱۱)
▪️پس خود با سایل چگونه رفتار کند؟
عارف رومی چه خوش گفته که:
چنان که گدا عاشق کریم است
کریم هم عاشق گداست
☑️گدایی کن تا محتاج خلق نشوی
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مهم این است که ما خود را بشناسیم و بدانیم که چه گوهری هستیم،گوهری که تمام حقایق و عجائب موجود در عالم هستی را به نحو جمع در خود دارد و استخراج و کشف نمودن آنها محتاج به تحصیل علوم قرآنی اعنی فلسفه و عرفان همراه با تذکیه و تطهیر تمام سرائر انسانی است. هر کس بر سر سفره خویش نشسته و به همان اندازه مرزوق است. هر چه از بیرون می خواهیم در خود داریم، فقط باید نظری به اندرون خود کنیم و از جام جهان نمای نفس ناطقۀخود، طلب مجهولات نماییم ..
◾️استاد صمدی آملی-شرح مراتب طهارت جلد دوم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام بر تمام محبان اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین تسلیت باد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ضايعهی عظيم ويران شدن بناي قبور ائمّهی بقيع علیهم السلام، ضايعهای است كه جراحت آن همچنان بر قلوب شيعيان عالم و هر کس كه داراي درك انساني است و به ارزش هاي انساني احترام ميگذارد، باقی است؛
▪️چون شخصيتهاي ائمّهي ما فقط محدود به قلمرو تشيّع نيست؛ هر مسلمان و حتّي هر غير مسلمان که آموزههاي عميق اسلامي را، چه در قالب دعا كه ازجانب امام سجّاد علیه السلام آمده است؛ چه علوم و معارف ديني یی كه از طرف امام باقر وامام صادق علیهم السلام به زبان كلاسيك بیان شده است و چه فضيلت هايي كه در امام مجتبی علیه السلام وجود دارد؛ از جمله بزرگواري ها، كرامت، حلم، سخاوت و عظمت شخصيت انساني، ببيند، آنها را تجليل ميكند و به چنين شخصيت هايي علاقهمند ميشود؛ و وقتي مي بيند چنين جنايتي نسبت به قبور آنها روا داشته شده است، قطعاً قلب او جريحهدار ميشود.
☑️بعید نیست اگر بگوییم جان مايهي، ماجراي سفياني در عصر ظهور، همين جریان و فتنه ی وهّابیت و تکفیری است؛ چون اگر روايات عصر ظهور را بخوانيد، میبینید ياران سفياني كه رو در روي امام عصرارواحنافداه هستند، دقيقاً همين روحيات تكفيريون و سلفيها را دارند.
▪️اسم شخصی که در آخرالزّمان روبه روی امام عصرارواحنا فداه می ایستد و البتّه امام عصرارواحنا فداه او را از پا در ميآوردند و نابود ميكنند، هم سفياني است؛ يعني از بنياميّه است.
▪️اميدواريم خدای متعال، با لطف خود اين فتنه را سركوب كند و دنيای اسلام را، چه جهان تشيّع و چه جهان تسنّن، از اين فتنهی بزرگ نجات دهد.
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۲۴مرداد ۹۲◾️
#ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی و مؤسس قواعد الهیه و مجدد حکمت ما بعدالطبیعه، او اول کسی است که مبدأ و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد و خللهای شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلندپایه اوست.
◾️امام خمینی (ره)
کشف الأسرار، صص ۳۶-۵۳◾️
🍀روز بزرگداشت صدرالمتألهین ملاصدرای شیرازی گرامی باد🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دو راه وجود دارد که از آنها میتوانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عبادات است و دیگری راه محبّت.
▪️دو نوع راه وجود دارد؛ یکی راههای شوسه و آسفالته و دیگری راههای میانبُر. در راههای شوسه و آسفالته هم گاهی اوقات اشخاص تصادف میکنند و کشته میشوند. در راههای میانبر هم خطر مردن هست. راه میانبر گرچه خطرناک است، ولی خیلی سریعتر به مقصد میرسد.
▪️راههای عبادات، روزه، شب زندهداری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راههای شوسه و آسفالتهاند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمیرساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژهاش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است.
▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
#مسیر_سلوک_الی_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei