eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ▪️ضايعه‌ی عظيم ويران شدن بناي قبور ائمّه‌ی بقيع علیهم السلام، ضايعه‌ای است كه جراحت آن همچنان بر قلوب شيعيان عالم و هر کس كه داراي درك انساني است و به ارزش هاي انساني احترام مي‌گذارد، باقی است؛ ▪️چون شخصيت‌هاي ائمّه‌ي ما فقط محدود به قلمرو تشيّع نيست؛ هر مسلمان و حتّي هر غير مسلمان که آموزه‌هاي عميق اسلامي را، چه در قالب دعا كه ازجانب امام سجّاد علیه السلام ‌‌آمده است؛ چه علوم و معارف ديني یی كه از طرف امام باقر وامام صادق علیهم السلام به زبان كلاسيك بیان شده است و چه فضيلت هايي كه در امام مجتبی علیه السلام وجود دارد؛ از جمله بزرگواري ها، كرامت، حلم، سخاوت و عظمت ‌شخصيت انساني، ببيند، آنها را تجليل مي‌كند و به چنين شخصيت هايي علاقه‌مند مي‌‌شود؛ و وقتي مي بيند چنين جنايتي نسبت به قبور آنها روا داشته شده ‌است، قطعاً قلب او جريحه‌دار مي‌شود. ☑️بعید نیست اگر بگوییم جان مايه‌ي، ماجراي سفياني در عصر ظهور، همين جریان و فتنه ی وهّابیت و تکفیری است؛ چون اگر روايات عصر ظهور را بخوانيد، می‌بینید ياران سفياني كه رو در روي امام‌ عصرارواحنافداه هستند، دقيقاً همين روحيات تكفيريون و سلفي‌ها را دارند. ▪️اسم شخصی که در آخرالزّمان روبه روی امام عصرارواحنا فداه می ایستد و البتّه امام عصرارواحنا فداه او را از پا در مي‌آوردند و نابود مي‌كنند، هم سفياني است؛ يعني از بني‌اميّه ‌است. ▪️اميدواريم خدای متعال، با لطف خود اين فتنه را سركوب كند و دنيای اسلام را، چه جهان تشيّع و چه جهان تسنّن، از اين فتنه‌ی بزرگ نجات دهد. ◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۲۴مرداد ۹۲◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی و مؤسس قواعد الهیه و مجدد حکمت ما بعدالطبیعه، او اول کسی است که مبدأ و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد و خلل‌های شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلندپایه اوست. ◾️امام خمینی (ره) کشف الأسرار، صص ۳۶-۵۳◾️ 🍀روز بزرگداشت صدرالمتألهین ملاصدرای شیرازی گرامی باد🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عبادات است و دیگری راه محبّت. ▪️دو نوع راه وجود دارد؛ یکی راه‎های شوسه و آسفالته و دیگری راه‎های میان‎بُر. در راه‎های شوسه و آسفالته هم گاهی اوقات اشخاص تصادف می‎کنند و کشته می‎شوند. در راه‎های میان‎بر هم خطر مردن هست. راه میان‎بر گرچه خطرناک است، ولی خیلی سریع‎تر به مقصد می‎رسد. ▪️راه‎های عبادات، روزه، شب زنده‎داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راه‎های شوسه و آسفالته‎اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میان‎بر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد می‎رسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی‎رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه‎اش به ‎اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب می‎شود. راه محبّت راه میان‎بر است. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️دو راه وجود دارد که از آنها می‎توانیم خودمان را در بغل پدران حقیقیمان بیندازیم، یکی راه طاعات و عب
▪️این امّت به ریاضت احتیاج ندارد. اگر ریاضت لازم بود، پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ریاضت می‎کشیدند، ولی این کار را نکردند و زندگی عادی داشتند و ازدواج کردند و خانواده تشکیل دادند. ریاضت کشیدن خوب نیست. مثل آدم برو بین مردم، به بازار و عرصه‎ی کار وارد شو و کار کن، منتها با مردم خوب رفتار کن. شب هم که به خانه برگشتی، اگر خواستی، اعمال مستحبّی انجام بده. فرمان خدا را بردن و مطابق رضای خدا زندگی کردن، ریاضت بزرگی است؛ روی این ریاضت، ریاضت نکش و شاگردت را هم به ریاضت وادار مکن. شارع فرموده است وقتی گوسفند را ذبح کردید، دست و پایش را آزاد بگذارید تا دست و پا بزند و با بستن دست و پایش روی ریاضت ذبح شدن، ریاضت به او ندهید. ▪️کسانی که ریاضت می‎کشند، از این راه چند مکاشفه برایشان رخ می‎دهد، ولی بعد از آن با مردم بدخلقی می‎کنند. علاوه بر آن در رابطه با دنیا و معاصی، مثل گربه‎ای هستند که قشنگ و مؤدّب و آرام کنار حوض آب می‎نشیند، لکن یک‌باره جست می‎زند و ماهی را از داخل حوض می‎گیرد. ▪️اهل ریاضت از ریاضت‎های خداداد که معجزه است، به سوی ریاضت‎های خودساخته که سِحر است، فرار می‎کنند. اگر به راستی در پی ریاضت هستی، در عرصه‎ی زندگی‌ات با اخلاق شایسته و رفتار پسندیده عمل کن، نه اینکه مشکلاتی را که خداوند برای رشد دادن تو برایت آفریده است رها کنی و در گوشه‎ای سختی‎های تصنّعی بر خود تحمیل کنی. ▪️همین احکام ظاهریه در شرع و آنچه خداوند در زندگی برای فرد پیش می‎آورد، خودش ریاضت این امّت است. اهل ریاضت می‎خواهند با ریاضت‎های خودساخته، یک جوری از ریاضت‎های خداداد فرار کنند. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت غائب (عجل الله) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید! ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️‌ پریشان خاطری از چه؟ مگر با تو خدایت نیست؟ ▪️خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است: أَلَیسَ اللهُ بِکافٍ عَبدَهُ: آیا خداوند برای کفایت امور بنده‎اش بس نیست؟ یعنی ای بنده‎ی من، برای همه‎ی کسری و کمبود‎های دنیوی و اخروی‌ات من هستم. این سخن خدا چقدر انسان را راحت می‎کند و به او آرامش می‎بخشد؟ ▪️درمان افسردگی و اضطراب این است که انسان این حقیقت را باور کند و بداند که همه کاره خداست و از خدا جز خیر سر نمی‌زند .... ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️این امّت به ریاضت احتیاج ندارد. اگر ریاضت لازم بود، پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ریاضت می‎کشیدند،
▪️ما صیدیم و خدا و خوبان خدا صیادند. صید نمی‎تواند عقب صیاد برود، صیاد باید او را صید کند. خدا و اولیائش با یک تیر نگاه و یک جلوه‎ی جمالشان ما را شکار می‎کنند. بعد ما را که صید شدیم، رها می‎کنند و ما که شیرینی آن تیر را چشیده‎ایم، به دنبال صیاد می‎دویم. صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن مـزه دارد ▪️خوبان خدا مؤمنان را به تور می‎اندازند و به مقصد می‎رسانند. دشمنان را هم با تیر می‎زنند و دور می‎کنند. اشخاص برجسته هم با تار دنبال آنها می‎روند؛ یعنی با محبّت و رضا و شادی. ▪️خداوند عبادش را با تیر و تور و تار صید می‎کند؛ تیر برای فراری‎ها، تور برای متوسّطین و تار و آواز ملکوتی برای مقرّبین. ▪️إنَّ رَبَّکَ لَبِالمِرصادِ: هرآینه پروردگار تو در کمین‌گاه است. خداوند با تار و تور و تیر  شکار می‎کند. محمّد و آل محمّد علیهم السّلام تیراندازند، محبّتشان هم تور است، ذکرشان هم تار است. ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀همه‌ی موجودات در معیت امام در حال حرکت به سمت حق متعال هستند لذا جناب علامه دهدار در تفسیر خطبة البیان جمله‌ی بسیار سنگینی دارد. ایشان می‌فرماید: «نماز، اثر جامعیت انسان کامل است که در مؤمنین به صورت عبادت ظهور می‌کند». معنی این سخن این است که بدان نمازگزار تو نیستی... حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «أَنَا صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ، أَنَا حَیَّ عَلَى الصَّلَاةِ، أَنَا حَیَّ عَلَى الْفَلَاحِ، أَنَا حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ»؛ می‌فرماید من نماز هستم منتها نماز امام، نماز جامع است و این عبادت در هر کسی به شکلی ظهور می‌کند تا آن عبادت جامع تحقق پیدا کند. همه‌ی مخلوقات بری و بحری موحد هستند. حضرت سلیمان در پی جناب هدهد بود؛ «وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ» (نمل/۲۰). آنگاه که او را نیافت گفت: «لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطَانٍ مُّبِين» (نمل/۲۱)، اگر دلیلی بر غیبتش نداشته باشد سر او را خواهم برید. هدهد بازگشت و گفت: «وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ الله» (نمل/۲۴) و در ادامه در اندازه‌ی فهم خود از توحید، از آن قوم گلایه می‌کند و چنین می‌گوید که شیطان اینگونه آنان را گمراه کرده است «أَلَّا يَسْجُدُوا لِله الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نمل/۲۵) که برای خدایی که دانه را از زمین خارج می‌کند سجده نمی‌‌کنند! بله، سر و کار پرنده با دانه است و او نیز در اندازه‌ی خود موحد می‌باشد. هرچند از دانه‌ای که در آسمانهاست هم سخن گفته که قابل تأمل است. توحید فقط منحصر در فکر و فهم انسانها نیست بلکه در هر چیزی ساری است لذا فهم توحید بسیار سخت و سنگین است و ادراک کنهش محال!! طعم توحید هر کسی نچشد بار توحید هر خسی نکشد رخ باید تا تن رستم کشد پردلی باید که بار غم کشد 🍀در نظام توحید جایی برای غیر وجود ندارد... همه جا اوست، چه بخواهی چه نخواهی. فکر تو، قول تو، خیال تو همه و همه از اوست. هنگامی که در نماز مشغول نفی خواطر هستی در واقع چه کسی را نفی می‌کنی؟ می‌خواهی چه چیزی را از حضور خدا خالی کنی؟ آیا خواطر تو مستقل از حقند؟ 🍀خدا هم عاشق و هم معشوق است لذا غیور می‌باشد. او اجازه نمی‌دهد کسی عاشق غیر او شود. در همین عشق‌های مجازی نیز اینگونه است، اگر خانمی بفهمد آقایی که عاشق اوست به زن دیگری نیز دلبستگی دارد همان لحظه می‌شکند. جناب ملا احمد نراقی داستانی  زیبا در مثنوی طاقدیس نقل می‌کند که روزی عارفی از کویی می‌گذشت. متوجه گفتگوی زنی با شوهرش شد. آن زن خطاب به شوهرش می‌گفت: بگذرانم از تو گر نان ناریم تشنه و بی آب و نان بگذاریم هم اگر شبها نیاری روشنی هم اگر ندهی مرا پوشیدنی جمله اینها بگذرانم ای عزیز از تو اینها من نخواهم هیچ چیز لیک اگر بر من گزینی دیگری یا به رخسار دگر زن بنگری نگذرانم از تو هرگز این گناه نیکی از من دیگر ای شوهر مخواه 🍀آن عارف تا چنین شنید مدهوش شد و بر زمین افتاد. توحید اینگونه است. خدا نمی‌خواهد ما به غیر او دل ببندیم. دل به غیر خدا بستن ظلمی است که حق متعال از آن به ظلم بزرگ تعبیر کرده است و آن را نخواهد بخشید...
🍀روزی که باد... برگ‌های شقایق را سوی تو می‌آورد، او مدتهاست که پرپر شده است. 🍀مانند ستارگانی که سال‌ها پیش خاموش شده‌اند و نور آن‌ها اکنون به زمین می‌رسد. 🍀آزاد سازی خرمشهر یعنی حضور عقل و عشق ، بر شقایق های بیدار این سرزمین @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم بخش اول ● آيه شريفه ((قد كان لكم )) ناظر بر واقعه بدر است كه در آن
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم ● بيان وجوه و احتمالاتى كه درباره مرجع ضميرها در آيه شريفه گفته شده است و از ظاهر سياق چنين برمى آيد كه هر دو ضمير جمع ، در كلمه ((يرونهم ))و كلمه ((مثليهم )) به كلمه ((فئة )) در جمله ((فئة تقاتل )) بر مى گردد، و معنايش اين است كه گروه كافر مؤمنين را دو برابر مى ديدند، عدد مؤمنين را كه سيصد و سيزده نفر بود، ششصد و بيست و شش نفر مى ديدند. بعضى ها ممكن است احتمال دهند كه مرجع ضمير اول ، غير از مرجع ضمير دوم بوده ، و معنا چنين باشد. (كه كفار مؤمنين را دو برابر خودشان ديدند)، ولى اين احتمال ، احتمالى است كه از ظاهر الفاظ آيه به دور است . و چه بسا احتمال داده شود كه هر دو ضمير به فئة كافرة برگردد، و معنا چنين باشد كه ((كفار خود را دو برابر آنچه كه بودند ديدند))، اگر هزار نفر بودند خود را دو هزار نفر ديدند، و لازمه اين احتمال اين است كه در نسبت ، مؤمنين بسيار اندك به نظرشان برسد، يعنى اگر ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 146 جمعيت مؤمنين يك سوم جمعيت كفار بوده ، به نظر كفار يك ششم ايشان در آيند آنانكه اين احتمال را داده اند منظورشان اين است كه آيه مورد بحث با آيه 44 سوره انفال منطبق شود، چون در آنجا فرموده : ((اذ يريكموهم اذا التقيتم فى اعينكم قليلا و يقللكم فى اعينهم )) يعنى خدا كفار را در آن روز كه با آنها برخورديد، آنان را در چشم شما و شمارا در چشم ايشان اندك جلوه داد و اين آيه با آيه مورد بحث منافات دارد، چون ظاهرش اين است كه كفار مؤمنين را دو برابر خود مى ديدند، ناگزير بايد با تصرف در مرجع ضمائر، آيه را اينطور معنا كنيم كه كفار خود را دو برابر خود ديدند. بعضى از مفسرين از اين توجيه جواب داده اند كه تصرف در مرجع ضمائر باعث مى شود كه كلام خدا دستخوش اشتباه و ابهام شود، و ابهام و اشتباه لايق به كلام خدا كه بليغ ‌ترين كلمات است نيست . و اگر مى خواست چنين چيزى را بفهماند مى توانست بفرمايد: ((يرون انفسهم مثليهم خود را دو برابر آنچه بودند ديدند))، و يا عبارتى نظير اين را بياورد. و اما اينكه گفته شده است كه : ((براى رفع منافات بين دو آيه بايد دست به چنين توجيهى زد)). جوابش اين است كه : بين دو آيه منافاتى نيست ، چون وقتى منافات محقق مى شود كه هر دو آيه در يك مقام سخن گفته باشند، و هيچ دليلى بر اين نيست چون ممكن است خداى تعالى در ابتداء، برخورد، هر يك از دو طايفه را در نظر طايفه ديگر اندك جلوه داده باشد، تا دلهايشان محكم شده جراتشان زياد شود، و همين كه شمشير در يكديگر نهادند، و آتش جنگ در بينشان شعله ور شد، كفار مؤ منين را دو برابر آنچه بودند ببينند، و از ترس پا به فرار بگذارند، و شكست بخورند، و اين اختلاف ، نظير اختلافى است كه بين دو آيه : ((لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) و آيه : ((و قفوهم انهم مسئولون )) است ، كه اولى مى فرمايد انسانها از گناهانشان پرسش نمى شوند، و دومى مى فرمايد پرسش مى شوند. و اين آيات به خاطر اختلاف مقامى كه دارند با هم منافات ندارند. مفسرين درباره مرجع دو ضمير در ((يرون )) و ((مثليهم )) احتمالات ديگرى ذكر كرده اند، ولى همه آنها در اينكه خلاف ظاهر آيه هستند، مشتركند. و به همين جهت از ذكر آن احتمالات صرف نظر كرديم (و خدا دانا است ). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 147 وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصرِهِ مَن يَشاءُ إِنَّ فى ذَلِك لَعِبرَةً لاُولى الاَبْصرِ كلمه ((تأييد)) كه مصدر ((يويد)) است از ماده ((ايد)) است ، كه به معناى قوت است ، و مراد از كلمه ((ابصار)) به قولى همان چشم ظاهرى است ، چون در آيه شريفه سخن از تصرف در چشم ها بود، و به قول بعضى ديگر، مراد از آن ، بصيرت هاى قلبى است ، چون عبرت گرفتن كار بصيرت است ، نه كار چشم و به هر حال فرق چندانى ندارد، براى اينكه خداى تعالى در كلامش كسانى را كه از عبرت ها عبرت نمى گيرند كور ناميده است . و نيز فرموده وظيفه چشم اين است كه هم ببيند و هم حق را از باطل تميز دهد، و معلوم است كه در اين گونه تعبيرات ، ادعائى به كار رفته ، و آن اين است كه : دين حقى كه من شما انسانها را به سوى آن مى خوانم آنقدر ظاهر و روشن است كه گوئى محسوس و ملموس است ، به طورى كه چشم ظاهرى هم بايد آن را درك كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️این همه ابتلائات و گرفتاریهای ما در اثر ناشکری و کفران نعمتهای ما است. ◾️آیت الله العظمی بهجت (ره) ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei