کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت چهارم بخش ششم ● علت تقابل رضوان با شهوات انسانى در آيه شريفه از اين
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت چهارم
بخش هفتم
● چرا لذائذ اخروى مختص به مؤمن است
جاى اين سؤال در ذهن باز مى شود كه : چه فرقى است بين دنيا و آخرت كه لذائذ دنيوى مشترك ، و لذائذ اخروى مختص باشد؟ و يا بگو چه مصلحتى ايجاب كرده كه نعمت هاى اخروى مختص به مؤمن باشد؟ و چون جاى چنين سؤالى بوده ، در آخر آيه مورد بحث فرمود:
(و خدا به وضع بندگانش بصير است )، و معنايش اين است كه اين فرقى كه خداى تعالى بين مؤمن و كافر گذاشته بر اساس عبث و بيهوده كارى نبوده ، چون خدا بزرگتر از آن است كه كارى گزاف و بيهوده كند، بلكه در خود اين دو طايفه از مردم چيزى هست كه اين تفاوت را باعث شده ، و خدا بصير و بينا به بندگان خويش است و دليل اين تفاوت را مى داند، و آن عبارت است از وجود تقوا در مومن ، و نبود آن در كافر.
در آيه بعدى اين تقوا را به بيانى معرفى كرده كه با آيه مورد بحث متصل و مربوط باشد، و آن اين است كه فرموده : ((الذين يقولون ربنا...)) تا آخر دو آيه ، كه خلاصه اين معرفى چنين است كه مؤمنين فقر و حاجت خود را نزد پروردگارشان اظهار مى دارند، و خود را از او بى نياز نمى دانند، و نه تنها به زبان اظهار مى دارند، بلكه صدق گفتار خود را با عمل صالح خود اثبات مى كنند، به خلاف كفار كه خود را از پروردگار خود بى نياز مى پندارند و پيروى شهوات دنيا زندگى آخرت و عاقبت امرشان را از يادشان برده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۰- از اذکار عامّى که معصومین علیهم السّلام توصیه فرمودهاند، خصوصاً صلوات
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۱- سجدهى طولانى بار گناه را از دوش سالک بر مىدارد، غصّههاى دنیا را از قلب او زایل مىکند و راهبندانهاى مسیر سلوک را باز مىکند.
▪️لذا توصیه مىشود سالک در هر شبانه روز، بهویژه در دل شب، با توجّه، یک سجدهى طولانى، به نحوى که در اثر طول سجده، بدن احساس خستگى کند، انجام دهد.
▪️البتّه طول این سجده به تناسب توان و وضعیّت جسمى و روحى اشخاص متفاوت است. برخى از عارفان همچون اویس قرنى، تمام شب را تا به صبح در یک سجده به سر مىبردند. البتّه چنین سجده هایى براى افراد مبتدى نه امکانپذیر است و نه سودمند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۱- سجدهى طولانى بار گناه را از دوش سالک بر مىدارد، غصّههاى دنیا را از
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۲- سالک باید در هر شبانهروز زمانى را براى تفکّر اختصاص دهد و به اینکه خداوند با من چگونه رفتار نموده است و متقابلاً من در رابطه با حضرت حق چگونه عمل کردهام و نیز به هدف خلقت و زندگى خویش و اینکه بهعنوان یک بنده، چه وظایفى در رابطه با مولایش متوجّه اوست، بیندیشد.
▪️در مراحل بعد، مدّتى در مورد مرگ و نزدیک بودن و غیرمترقّبه از راه رسیدن اجل و منازل و عقبات پس از مرگ و ضرورت آمادگى براى مرگ و آنچه سبب راحتى جان دادن و سهولت عبور از منازل و عقبات پس از مرگ و درنهایت، نیل به سعادت جاودان مىشود، فکر کند. پس از این مرحله، نهایتاً در مورد حقیقت نفس خود تفکّر کند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۲۴ ▪️عالَم هم به حیث ظاهر و باطن وبه حیث جبروت،به انسان کامل تعلق
◾️ #حسین_منی_و_انا_من_حسین◾️
☑️قسمت ۲۵
▪️حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ یعنی دایرهی وجود، یعنی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. هم به حیث روح، هم به حیث نفس و هم به حیث جسم. جسم انسان کامل بسیار اهمیت دارد، دیدن جسم انسان کامل خیلی مهم است، خیلی توفیق میخواهد... خدا رزقمان کند که جمال دل آرای حضرت بقیة الله الاعظم روحی فداه را ببینیم که اگر او نگاهی به کسی کند، کارش را میسازد...
▪️آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
▪️آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند
▪️ایشان به وجود کمال میدهند، اگر یک نگاه رحیمی به کسی کنند کار تمام است؛ أُنظُر إلَینا نَظرَةً رَحیماً... وقتی حضرت زین العابدین علیهالسلام را به دربار یزید ملعون بردند، ایشان در انتها ۳ درخواست از یزید داشتند. فرمودند اول اینکه خیلی دوست دارم چهرهی پدرم، سید و مولای خود را ببینم... میخواهم از چهرهی امام حسین علیهالسلام زاد و توشه بردارم، وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها شهید شدند، امیرالمؤمنین، حسنین را صدا زد و گفت حسنم، حسینم! بیایید و از مادرتان توشه بگیرید، تَزَوَّدُوا بِاُمِّکُم...قربان شما بشوم آقا جان که به این جسم مبارک شما جسارت کردند... امام زین العابدین که امام کل است میخواهد از چهرهی زخم خوردهی او زاد برگیرد... آقا میفرماید میخواهم او را ببینم و با او وداع کنم. اهمیت جسم را ببینید! که یزید ملعون میگوید این کار را نمیکنم. شاید وجهش این باشد که اگر آقا چهرهی پدرشان را میدیدند طوری میشد... دیدید که با دیدن این سر، چه بر سر حضرت رقیه آمد...
▪️دومین چیزی که امام سجاد علیهالسلام مطرح میکند این است؛ هرچیز از مواریث که از ما گرفتهاید به ما پس بدهید....
#ح_م
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️
☑️قسمت 1⃣
▪️یکی از داستانهای قرآنی که #سیر_انفسی را به زیباییِ تمام تبیین میکند، داستان #حضرت_خضر و #موسی علیهماالسلام است. به اسم جناب خضر در قرآن اشارهای نشده است اما در روایات ما به اینکه ایشان حضرت خضر است تصریح شده است. در روایتی داریم که این داستانها از #مکاشفات و #تمثلات حضرت موسی بوده است اما نمیتوانیم بگوییم که این موارد در متن واقع اتفاق نیفتادهاند. در روایتی از حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله داریم که ایشان میفرماید خدا برادرم موسی را رحمت کند، اگر #صبر میکرد، صد واقعه از وقایع عمر او برایش متمثل میشد، یعنی این احتمال هست که حضرت موسی علیهالسلام در #سیر_باطنی و #معراج_انفسی خودش این وقایع را دیده است.
▪️در هر صورت، سیر، سیرِ انفسی است و در این سیر، خضر موضوعیت دارد. نمیشود انسان، بدون خضر سیر انفسی کند، هرچند #سیر_آفاقی هم خضر خود را میطلبد اما اینگونه نیست که ما در سیر آفاقی لابد نیاز به یک راهنما داشته باشیم اما در سیر انفسی و باطنی، خضر اصالت و موضوعیت دارد؛
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلـمـات است بـترس از خطر گمراهی
▪️و دیدهایم که خیلی ها که در این مسیر افتادهاند و استادی ندارد یا بهتر بگوییم، #استاد_راه_طی_کرده ندارند، معمولا یا #متوقف میشوند و یا دچار #انحرافات میشوند که بعضی از این انحرافات خیلی هم #خطرناک هستند...
▪️این داستان میخواهد به ما بگوید که اگر موسی هم باشی، در سیر باطنی خضر میخواهی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امام علی علیهالسلام فرمود: «كُنْتَ مَعَ الأنْبياءِ سِرّاً وَ مَعِیَ جَهراً» همهی انبیاء الهی خضر داشتهاند و خضرشان عبارت است از #ولایت. اصلا خضر یعنی ولایت. عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا همان #ولی_باطنی است. در اینجا قصد داریم ان شاء الله به برخی از بطون این داستان پی ببریم...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️ ☑️قسمت 1⃣ ▪️یکی از داستانهای قرآنی که #سیر_انفسی را به زیباییِ تم
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️
☑️قسمت 2⃣
▪️وقتی حضرت موسی علیهالسلام به جناب خضر رسید، «فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا» (کهف/۶۵) این رحمت که در این آیه آمده است، رحمت رحیمیه است که همان علم است؛ ما به او فهم باطنی و علم لدنی دادیم. البته همه علوم الهی لدنی هستند منتها برخی قدرت اخذ علم بدون واسطه از حق متعال را دارند و برخی چنین نیستند، برای کسب علم نیاز به معدات دارند
▪️الحق ان فاض من القدس الصور
▪️و انـــمــا اعــداده مـــن الـــفــکر
▪️موسی به جناب خضر گفت: میخواهم از شما تبعیت کنم تا از آن علم لدنی خود به من بدهید که من به رشد برسم. اینجا حرف معد که معلم است مطرح میشود. جناب خضر پاسخ داد: «قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷)؛ تو نمیتوانی مرا همراهی کنی... واقعا باطن بسیار سنگین و سخت است... اگر حقایق باطنی بخواهد نمود پیدا کند، خیلی ها متوقف میشوند. وقتی موسی که رسول است و مقام اولوالعزم دارد در مقابل سه واقعهای که حضرت خضر در باطن برای او پیش آورد نمیتواند صبر کند، خب حساب من و شما مشخص است! اگر به یک خضر باطنی برخورد کردید خیلی باید مراقب باشید. خضرهای راه گاهی رفتارهایی میکنند که به حیث ظاهر هم ممکن است خلاف شریعت باشد، میبینیم که ما نیز در مواردی نمیتوانیم صبر کنیم و به خطا میرویم.
▪️دلیل اینکه موسی نتوانست صبر کند این است که «وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا»، تا وقتی که علم و آگاهی نداری نمیتوانی صبر کنی. جناب موسی گفت: ان شاء الله صبر خواهم کرد و مخالفتی نمیکنم. نشانه صبر چیست؟ این است که هر اتفاقی که پیش میآید از من سوال نکن که «لَا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» (انبیاء/۲۳)موسی نیز پذیرفت. با هم سوار کشتی شدند. جناب خضر شروع به سوراخ کردن کشتی کرد! شما تصور کنید کسی در دریا دارد کشتی را سوراخ میکند! موسی گفت: «قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا...» تو میخواهی همه این اهل کشتی را هلاک کنی؟! این چه کاریست که تو انجام میدهی؟! و به حیث ظاهری هم درست میگوید! جناب خضر به او تشری میزند که آیا نگفتم که سخنی نگویی؟! و موسی از او عذر خواهی کرد. جلوتر که رفتند، خضر به سراغ پسربچهای رفت و او را سر برید! موسی برافروخت و گفت که ای جناب خضر! شما قتل نفس کردی! این کار دیگر خیلی زشت تر از کار اولت بود! باز خضر به او تشر زد! این بار موسی باز عذرخواهی کرد اما گفت اگر بار دیگر حرفی زدم دیگر با من صحبت نکن و من دیگر عذری ندارم و میتوانی دست از دوستی من برداری. این شرط گذاشتن برای خضر باطن خوب نیست. چرا شرط میگذاری؟! خب او داشت این وقایع را پیش میآورد تا قیامت باطنی شما را آشکار سازد.....
▪️رفتند و به روستایی رسیدند. گرسنه بودند و از اهل آنجا غذایی خواستند. موسی نیز این وقایع را دیده و لابد گرسنه و خسته است! حالا ایشان به دیوار خرابی میرسند و خضر میخواهد این دیوار را از نو و بدون اجر بسازند!! شما تصور کنید! موسی گفت که آخر اینها تکه ای نان هم به ما ندادهاند!! میخواهی دیوار را نیز درست کنی؟! خضر گفت: «هَٰذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِك»... حال تأویل این وقایع را به شما میگویم...
#ح_م
▪️امام صادق علیه السلام، در تفسیر آیۀ شریفۀ «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» میفرمایند: این شراب، شرابی است که وقتی آدم میخورد از چرک ماسوا پاک میشود.
▪️این شراب «لا الهٰ الَّا الله» است. و تنها آدم آنرا ادراک میکند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آنرا کشف کرد، لذا از غیر خدا غافل بود. هر وقت سراغ آن حضرت بروید، از الله صحبت میکند. همه ائمه(علیهم السلام) اینچنین بودند.
«ای با همه در حدیث و گوش همه کر
ای با همه در حضور و چشم همه کور»
#استاد_محمود_امامی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️ ☑️قسمت 2⃣ ▪️وقتی حضرت موسی علیهالسلام به جناب خضر رسید، «فَوَجَ
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️
☑️قسمت 3⃣
▪️و اما آن کشتی، «أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا» (کهف/۷۹). این کشتی برای مساکین است و در آن سوی دریا پادشاهی است که هر کشتی سالمی را غصب میکند، من این کشتی را معیوب کردم تا از غصب آن جلوگیری کنم. این تأویل جناب خضر است اما ببینیم که تفسیر انفسی مناسب حال ما پیرامون داستان این کشتی است چیست؟ این کشتی همین #کشتی_نفوس من و شما است که دارد در این #دریای_وجود سیر میکند و پادشاه ظالمی نیز هست که میخواهد ما را غصب کند و مترصد فرصتی است. این پادشاه ظالم، همان #عُجب است. در روایات داریم که پرسیدهاند آیا بالاتر از مطلقِ گناه داریم؟ فرمود بله، بالاتر از گناه عُجب است... عُجب هم غیر از تکبر است. #تکبر در #قیاس با نفر دیگر پیش میآید اما عُجب برای درون تو است، در درون خودت، خودت را #برتر میدانی. امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام میفرمایند: اگر در درون خودت، حقیقتاً و به معنای واقعی کلمه، شخص دیگری را از خودت بهتر و برتر ندانی، بویی از #ایمان نبردهای. حق متعال به جناب موسی گفت که برو و کسی را پیدا کن که از تو پایینتر باشد. او هرچه گشت نیافت تا این که به مردار بدبوی سگی رسید. با خود گفت اینکه دیگر مردار است و من از این یکی دیگر برترم تا اینکه گفت از کجا معلوم؟! که حق متعال گفت موسی! اگر خودت را از آن سگ مردار برتر میدانستی نبوت را از تو میگرفتم...
▪️لازم است که هر از چند گاهی، اولیاء خدا کشتی ما را سوراخ کنند تا این پادشاه ظالم ما را تصاحب نکنند. کسی که میخواهد در مسیر حق متعال حرکت کند، دچار #ابتلائات #خضرهای_باطنی میشود؛ مثلا او که چندی است نماز شب میخوانده و با خودش میگفته دیگر وقتش است که ملائکه را ببینم! ناگهان میبیند نماز صبحش قضا شده! این مسئله در بین دوستان مؤمن زیاد پیش میآید که مثلا با یک تعریف و تمجید یک ولی خدا یا مثلا دیدن یک خواب، شیطان ایمان ما را میدزدد. بلعم باعور مستجاب الدعا بوده است، خیلی از قتلهی امام حسین علیهالسلام برای خودشان کسی بودهاند... این که ولی باطنی بیاید و کشتی ما را سوراخ کند خیلی هم خوب است. یک دفعه میبینیم که بیمار شدهایم، این مریضی ها خیلی بیشتر از هزاران بار استغفرالله گفتن در تطهیر ما مؤثر است. یک نقصی در اموال ما پیش میآید... این ها خیلی خوب است.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام ◾️ ☑️قسمت 3⃣ ▪️و اما آن کشتی، «أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَ
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام◾️
☑️قسمت 4⃣
▪️وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا (کهف/۸۰)
▪️و اما آن غلام که او را کشتم؛ میگوید که این بچهی ناصالحی بود که پدر و مادر صالحی داشت. این غلام نشان از #عمل_ناصالح است. اگر #ولی_خدا سر آن عمل ناصالح ما را نبُرَد و قرار باشد که یک عمل ناصالح در #درون من و شما بماند، این میتواند تا ۷۰ نسل ایمان ما را بر باد بدهد... انسان بایستی با #استغفار و #توبه و با #توجه_به_خود (پس از نجات از دام عُجب) از عمل ناصالح خلاصی یابد. باید آن عمل ناصالح را #محو کنی، یکی از اسماء حق متعال که برای انسان رجا میآورد، «یَا مَاحِي السَّیِّئات» است. خدا گناهان را محو میکند. ای کسی که گناهان را محو میکنی! باید دست به دامان این اسم شویم تا گناهان ما محو شود... نفس ناطقه انسانی #مؤمن است؛ کُلّ مُولِدٍ یُولِدُ عَلي الفِطْرَة. نفس تو مؤمن است، #زکی و #پاک و #طاهر است، وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي اما عمل میآید و کار را خراب میکند. خراب کند چه میشود؟ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا... دچار #طغیان و #کفر میشود. ارادهی ولیّ خدا بر این است که مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات باشد. یکی از اسرار حضرت #اباعبدالله_الحسین علیهالسلام در کربلا همین است. ایشان این اسم یا مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات حق متعال را به اوج خودش رساند. کسی اگر به دستگاه #اباعبدالله_الحسین وارد شود به راحتی میتواند #سیّئات را به #حسنات تبدیل کند.
▪️در روایت داریم که از این پدر و مادر (که در این داستان قرآنی از آنان یاد شده)، هفتاد پیغمبر به دنیا آمد. چقدر این نکته لطیف است! وقتی که این عمل ناصالح در درون من و شما به توبه و استغفار پاک شود چنین برکاتی دارد حال آنکه اگر تصرف #انسان_کامل نباشد این توبه و استغفار نیز حاصل نمیشود! این که میگوییم بدون #توسل به #اهلبیت علیهمالسلام نمیشود یعنی همین. او باید بیاید و گناه ما را تطهیر کند. او نیاید نمیشود! به استغفرالله گفتن من و شما مسئله حل نمیشود، باید به در خانه امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهم السلام برویم! اگر او بیاید و این گناه را از باطن من و شما محو و ریشهکن کند، به جای آن گناه، هفتاد حسنه ظهور خواهد کرد. هفتاد عدد کُن است یعنی اینکه این هفتاد انتها ندارد!
▪️وقتی خدا توفیق عطا فرمود به محضر حضرت #علامه_حسنزاده_آملی حفظه الله تعالی شرف حضور یافتم، ایشان فرمود #انجام_واجبات و #ترک_محرمات این دو اصل #سلوک_الی_الله هستند اما مهمتر، ترک محرمات است. اگر گناه نکنی در آنسو هر کاری که کرده باشی به تعبیر قرآن صدبرابر میشود که از هر دانهی گندم صد دانه به عمل میآید ولی اگر انسان اجازه دهد که این فرزند ناصالح در درونش بماند، از این هفتاد پیغمبر دیگر خبری نیست... ما در اینجا داریم باطن خود را کنکاش میکنیم اما در عالَم ظاهر خیلی ها را دیدهایم که آدم های خیلی خوبی بودهاند اما فرزندانشان آنان را بیچاره کردهاند... الی ماشاء الله هم مصداق داریم، از دور و بر خودمان گرفته تا مقامات و شخصیت های برجسته... ما کاری به ظاهر نداریم اما میبینیم که این قضیه در ظاهر نیز صدق دارد و در درون ما نیز چنین است؛ #فرزند کنایه از #عمل است. اگر در خواب دیدید که بچهای دارید بدانید که عملتان را به شما نشان میدهند. حضرت ابراهیم دید که دارد سر پسرش را میبرد، نه اینکه برود و سر او را ببرد بلکه این عمل خودش است!
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام◾️ ☑️قسمت 4⃣ ▪️وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخ
◾️ #موسی_و_خضر_علیهماالسلام◾️
☑️قسمت 5⃣
▪️فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِّنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا (کهف/۸۱).
▪️خیلی خوب است که انسان بتواند #رذائل_اخلاقی را در درون خودش از بین ببرد. خیلی مهم است. به نظر من ما نباید وقت خود را صرف #مستحبات کنیم، بنده این را با تمام #اعتقاد و #یقینم میگویم، لازم نیست وقت خود را صرف خیلی از مستحبات کنیم، #انجام_واجبات کفایت میکند لکن بایستی عمر و وقت خود را صرف از بین بردن رذائل اخلاقی از درون خودمان کنیم. رذیلهی اخلاقی انسان را #بیچاره میکند. فرض کنید که دارید در اتوبان تهران به مشهد با سرعت حرکت میکنید، کافیست یک لحظه، فقط و فقط یک لحظه شما را خواب بگیرد و فرمان خودرو شما به سمت کویر سمنان منحرف شود... همین یک رذیله کافیست که سر از کویر یزد دربیاوری!! خاصیت رذیله این است... خیلی ها آدمهای خوبی هستند و خیلی هم زحمت میکشند اما یک رذیله و یک خُلق بد، همهی زحمات او را هَبَاءً مَّنثُورًا (چون غباری در آسمان) میکند.
▪️درباره حکایت #جدار نیز مبسوطاً در جلسات ماه محرم سخن گفتیم [در کانال قرار داده شده] که این جدار خودت هستی و آن #کنز نیز #نفس_ناطقه_انسانی توست که متعلق به حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و امیرالمؤمنین سلام الله علیه است که فرمود من و علی پدران این امت هستیم. اگر این دیوار تخریب شود شیطان این گنج را میرباید. این دیوار کنایه از #شریعت و #اخلاقیات است، اگر این دیوار محفوظ شود، آن گنج به صاحبش میرسد. حتما باید در کنار شریعت، اخلاق باشد و این دو #لازم و #ملزوم هم هستند.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۲- سالک باید در هر شبانهروز زمانى را براى تفکّر اختصاص دهد و به اینکه خ
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۳- در هر شبانه روز حدود ده دقیقه یا یک ربع با خدا خلوت کردن و همچون دوستى که به زیارت دوست خود مىرود، در محضر پروردگار نشستن و به زبانى بىتکلّف، با او راز دل گفتن و در قلب خویش پاسخها را دریافت کردن، تأثیر عجیبى در سیر معنوى سالک دارد.
▪️لذا سالک باید چنین قرار ملاقات پیوستهاى را با خداى خویش داشته باشد و در این فرصت، همانگونه که اشاره شد، به انجام عبادات، گفتن اذکار و خواندن ادعیه و مناجات نپردازد و صرفاً به قصد دیدار حضرت دوست و بهرهمندى از مجالست با محبوب و گفتوگوى صمیمى و بىپیرایه با او، با خداى خود خلوت کند.
▪️مداومت در این امر سبب مىشود بهتدریج چنین خلوتى تمام شبانهروز سالک را دربرگیرد؛ بهنحوى که سالک مشغول هر کار و حاضر در هر جمعى باشد، خلوتش با محبوب خدشهدار نشود و باقى و برقرار بماند.
▪️۳۴- انجام اعمال مستحب و مراقبات ویژهى ساعات هر روز، ایّام هفته، ماهها و روزهاى خاصّ سال، برکات خاصّى دارد که سالک براى طىّ منازل سلوک، بهشدّت به آنها نیازمند است. لذا سالک باید در حدّ ظرفیّت و توان جسمى و روحى خویش، با توجّه و حضور قلب و نیز اشتیاق و نشاط، از این اعمال و مراقبات بهره گیرد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اگر دنبال رفیق بیعیب بگردی، بیرفیق باقی میمانی. البته بد هم نیست، چون آنوقت خدا رفیقت میشود: یا رَفیقَ مَن لا رَفیقَ لَهُ: ای رفیق کسی که رفیقی ندارد.
▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
#رفیق_راه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش دوم: ☑️فرمان الهی برای مطلبی مهم2⃣ ▪️وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ)
بخش سوم:
☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام1⃣
▪️فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِکَ فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَ عَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَ عَلَی الْأَبْیَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ.
ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطیعوا وَانْقادوا لاَِمْرِ(الله) رَبِّکُمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاکُمْ وَإِلاهُکُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِیُهُ الُْمخاطِبُ لَکُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله رَبِّکُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ.
▪️هان مردمان! بدانید این آیه درباری اوست. ژرفی آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است.
[هشدار که] اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پیرو و باورکننده اش در مهر و شفقت است. هر آینه خداوند، او و شنوایان سخن او و پیروان راهش را آمرزیده است.
هان مردمان! آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام. پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید؛ چرا که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست؛ و پس از خداوند ولی شما، فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید. و پس از من به فرمان پروردگار، علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست. آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود. این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
☑️روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت چهارم بخش هفتم ● چرا لذائذ اخروى مختص به مؤمن است جاى اين سؤال در ذه
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش اول1⃣
● تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظ نسل او است ، در آخرت كه دار بقاء است ،چه حاجتى اين گونه لذائذ هست
يكى از لطيف ترين نكاتى كه از دو آيه مورد بحث ، يعنى آيه : ((ذلك متاع الحيوة الدنيا، و اللّه عنده حسن المآب ))، و آيه : ((قل ءانبئكم بخير من ذلكم ...))، و آياتى كه شبيه به اينها است ، نظير آيه : ((قل من حرم زينه اللّه التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق ؟ قل هى للذين آمنوا فى الحيوة الدنيا، خالصه يوم القيمه كذلك نفصل الايات لقوم يعلمون )) استفاده مى شود، پاسخ از اشكالى است كه بسيارى از دانشمندان بر ظاهر آيات راجع به توصيف نعمت هاى بهشت وارد دانسته اند.
و آن اشكال اين است كه : (تمامى لذائذ دنيوى براى بقا و حفظ نسل است ، و آخرت كه دار بقا است ، چه حاجت به اين گونه لذائذ دارد)؟ توضيح اينكه اگر در احوال وجود موجودات محسوس در اين عالم دقت كنيم ، هيچ شكى براى ما نمى ماند، در اينكه افعالى كه از اين موجودات سر مى زند، همه ناشى و فرع بر قوا و ادواتى است كه هر موجودى مجهز به آن است ، و بحث از اهداف و غايات هستى هم اين معنا را تأييد مى كند، و به ثبوت مى رساند كه هيچ چيز در عالم به طور اتفاق و يا گزاف و يا عبث خلق نشده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 169
يكى از موجودات اين عالم ، انسان است كه مى بينيم از سر تا پايش دستگاههائى دقيق و جهازى حيرت انگيز از دقت است ، با يك جهازش مسأله تغذيه او تامين مى شود، كه همه مى دانيم غذا خوردن آدمى بيهوده نيست ، بلكه براى پر كردن خلاى است كه در اثر تحليل بدن پديد مى آيد، ناگزير غذا مى خورد، تا باقى بماند.
يكى ديگر از آن جهازات ، جهاز تناسل است ، در مردان به شكلى و در زنان به شكلى ديگر، و هر يك قوائى فعاله دارند، قوائى كه هر يك مترتب بر ديگرى است ، و اين دو جنس مخالف با كشش و كوشش به يكديگر مى رسند. تا نوع بشر باقى بماند، در نباتات و حيوانات هم مسأله نظير وضعى است كه انسانها دارند.
از سوى ديگر مى بينيم عالم خلقت براى اينكه موجودات را به راهى كه مى خواهد بيندازد و آنها را مسخر خود كند، و مخصوصا در تسخير جانداران يعنى حيوان و انسان ، لذائذى در افعال آنها و قواى فعاله آنها قرار داده ، تا به خاطر رسيدن به آن لذائذ او را به سوى عمل روانه كند، و او خودش نمى داند چرا اين قدر براى خوردن و عمل زناشوئى مى دود، خيال مى كند هدف لذت بردن او است ، در حالى كه با اين لذت و اين گول زنك ، او را كوك كرده اند، تا خلقت به هدف خود كه بقاى شخص و نوع انسان است برسد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️راه اهلبیت علیهمالسلام، راه نجات و سعادت و امان و مایهی سلامت دارَین دنیا و آخرت است.
◾️در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۵◾️
▪️ما در اثر متابعت نکردن از ائمه اطهار علیهمالسلام از خیلی چیزهای دنیوی هم محروم شدهایم.
◾️در محضر بهجت ، ص۲۷۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نظریۀ شیعه در زمینۀ حکومت پس از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) و نقد و بررسی ادلۀ آن○□
□وضع حکم، مقرّرات و صدور دستور؛ محدود کردن آزادیهای فردی و تصرّف در حقوق اشخاص است و این تصرف صرفاً به شرط مالکیت، مجاز و مشروع میشود. چون خدا خالق و مالک انسان است و بر او ولایت دارد؛ میتواند امر و نهی کند. امر و نهی و ولایت الهی، در قالب احکام شرع و دین مشخص شده است. برخی از احکام، احکام اجتماعی است؛ مثل احکام نظامی، احکام اقتصادی،... اجرا شدن این احکام مستلزم وجود حکومت در جامعه میباشد. پس لازمۀ اجرای احکام الهی تشکیل حکومت است
□شخصی که در رأس حکومت قرار میگیرد، چون خالق و مالک مردم نیست. تصرّف او در حقوق فردی اشخاص وقتی مشروع میشود که خدایی که حقّ ولایت بر مردم دارد به آن شخص اذن دهد
□ولایت خدا بالذّات و بالاصالة است و ولایت کسی که با اجازه حکمرانی میکند، ولایت بالتّبع و بالنیابة. میخواهیم بدانیم آن بشری که خدا بعد از رسول الله به او اذن حکومت داد چه کسی بود؟
□شیعه به استناد عقل، آیات قرآن و احادیثی که خود اهل سنت نقل کردهاند معتقد است آن شخص علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.
#امامت_و_ولایت
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نظریۀ اهل سنّت در زمینۀ حکومت پس از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و نقد و بررسی ادّلۀ آن○□
□اهل سنّت ضرورت وجود حکومت مشروع را برای ادامۀ کار رسول خدا در امر سیاسی و رهبری جامعۀ اسلامی پذیرفتهاند. اما معتقد نیستند هیچ شکل معیّنی به عنوان نظام سیاسی و هیچ شخص معیّنی به عنوان رهبر و جانشین بعد از رسول الله تعیین شده باشد.
□معتقدند سلب عدالت موجب عزل از خلافت نمیشود
□خلافت را مقام زمینی، دنیایی و در شمار فروع احکام و فقه، میدانند
□معتقدند پیامبر و اسلام وارد بحث حکومت نشدند و مسئله به خود مردم محوّل شد (نظریۀ اهمال)
□عملکرد پیامبر در مورد مسئلۀ جانشینی از دو حال خارج نیست؛ یا چیزی نفرمودند یا فرمودند. اگر چیزی نفرموده باشند، از دو حال خارج نیست. یا اصلاً به فکر جانشینی و صحبت با مردم در این زمینه نبودند. یا قصد گفتن داشتند، ولی مرگ مهلت نداد. اگر چیزی فرموده باشند باز از دو حال خارج نیست. یا خود مردم را به انتخاب خلیفه سوق دادند، یا شخص معیّنی را به عنوان جانشین معرفی کردند. از این چهار حالت خارج نیست. حال این چهار احتمال را از نظر عقلی بررسی میکنیم. ببینیم عقل کدام را تأیید میکند
#امامت_و_ولایت
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۳- در هر شبانه روز حدود ده دقیقه یا یک ربع با خدا خلوت کردن و همچون دوست
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۵- در فراق محبوب ازلى، با تمام وجود سوختن و از مبتلا بودن به بُعد و اسیر بودن در حجابهاى ظلمانى و نورانى، غمین و محزون، و از غفلتها، کوتاهىها و معاصى خویش در پیشگاه خداوند شرمسار، و از مبتلا شدن به غضب و عذاب الهى نگران و ترسان بودن، و با چنین حالى، با خداى خود راز و نیاز پر سوز و گداز داشتن و از غم هجران و شرم قصور و عصیان و خوف و خشیت الهى، آه سوزان و اشک روان داشتن، از اقتضائات سلوک است.
▪️لذا خلوتهاى سالک با معبود و محبوب مطلق، نباید از این سوز و گدازها و اشک و آهها خالى باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۷
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۵- در فراق محبوب ازلى، با تمام وجود سوختن و از مبتلا بودن به بُعد و اسیر
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۶- سالک براى آماده شدن براى ترک دنیا و سفر آخرت، که ممکن است هر لحظه زمان آن برسد، باید بىدرنگ حقوق دیگران را ادا و رضایت آنها را جلب کند، عبادات از دست رفته را جبران کند، از جرائم خویش توبه و استغفار کند و براى خود وصیّت نامهاى بنویسد که در آن توصیههاى معنوى خود را به بازماندگان، بیان و دینهاى مادّیى را که بر عهده دارد و نظراتش را در مورد آنچه از ماترک مادّیش، شرعاً تابع نظر اوست، مشخّص کند و در صورت امکان، کفن و قبرى نیز براى خود تهیّه کند و اینگونه به تمام معنا آمادهى مرگ و سفر آخرت شود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۸
@mohamad_hosein_tabatabaei
□امیرالمؤمنین (علیه السلام) در صفات برجسته انسانی هرگز تردید و تاملی را روا ندیده است و زمام امور خویش را هرگز به دست نفس نسپرده است، او هدفی جز حق ندارد و به چیزی جز حق نخواهد رسید. و این نکته اساسی بود که موضع او را در هر مقطعی مشخص میساخت!
□○علامه طباطبایی، مجموعه رسائل، ج ۱، ص ۱۹۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#غدیریه1⃣
🍀ولایت، تأویل قرآن🍀
🍀ولایت مطلقهی علوی، تأویل قرآن است بلکه قرآن و ولایت که مصادیق اتمّ آن، اهلبیت پیامبر ختمی صلی الله و علیه و آله میباشد، یک حقیقت واحدهاند که هرگز از هم جدا نمیشوند، «لَنْ یَفْتَرِقا» در حدیث ثقلین مؤید این وحدت است که «لَنْ»، نفی ابد را میرساند لذا یک حقیقت واحده هستند که الی الأبد جدایی ندارند. قرآن تدوینی، شرح کتبی اطوار وجودی علوی است لذا تمام آیات آن مبین شئون ولایت کلیه است.
🍀انسان کامل، مظهر اسم جامع الله و محل تجمیع اسماء متقابله و متضاده و بالعرض است. این تقابل و تضاد در آیات قرآن و حتی آیات عینی تکوینی مشهود است اما همهی این متقابلات در مقام مجمل احدی و واحدی به وجود، واحد و عین هم هستند و هیچ تضاد و تقابلی بینشان نیست پس آیه به آیهی قرآن، علی علیه السلام است یعنی هم تعبیر قرآن و هم تأویل آن، صورت ولایت مطلقهی علوی است و بلکه قرآن با تمام کلمات و سطورش، ظهور نقطهی باء بسم الله است که حضرت علی وصی فرمود «أنا نقطة تحت باء بسم الله».
🍀در این سلسله از مطالب غدیریه، به برخی از آیات که در لسان روایات تأویل به ولایت حضرت علی و اهلبیت علیهم السلام شده است میپردازیم.
🍀«وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» (بقره/۲۰۷). در امالی شیخ [الطائفه] از علی بن الحسین علیهما السلام روایت آمده که در ذیل جملهی «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ...» فرموده: این جمله دربارهی علی علیه السلام نازل شده که در شب هجرت در بستر رسول خدا صلوات الله علیه و آله خوابید. علامه طباطبایی (ره) در المیزان میفرماید: روایت از طریق شیعه و سنی بسیار آمده که آیهی نام برده دربارهی شب فراش نازل شده که تفسیر برهان به پنج طریق آن را از ثعلبی و دیگران نقل کرده است.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام1⃣ ▪️فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (
بخش سوم:
☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام2⃣
▪️لاحَلالَ إِلاّ ما أَحَلَّهُ الله وَ رَسُولُهُ وَهُمْ، وَلاحَرامَ إِلاّ ما حَرَّمَهُ الله (عَلَیْکُمْ) وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ، وَالله عَزَّوَجَلَّ عَرَّفَنِی الْحَلالَ وَالْحَرامَ وَأَنَا أَفْضَیْتُ بِما عَلَّمَنی رَبِّی مِنْ کِتابِهِ وَحَلالِهِ وَ حَرامِهِ إِلَیْهِ.
مَعاشِرَالنّاسِ، علی (فَضِّلُوهُ). مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ (الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس: (وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ).
مَعاشِرَالنَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَلاتَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلاتَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایَتِهِ، فَهُوَالَّذی یَهدی إِلَی الْحَقِّ وَیَعْمَلُ بِهِ، وَیُزْهِقُ الْباطِلَ وَیَنْهی عَنْهُ، وَلاتَأْخُذُهُ فِی الله لَوْمَةُ لائِمٍ. أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِالله وَ رَسُولِهِ (لَمْ یَسْبِقْهُ إِلَی الْایمانِ بی أَحَدٌ)، وَالَّذی فَدی رَسُولَ الله بِنَفْسِهِ، وَالَّذی کانَ مَعَ رَسُولِ الله وَلا أَحَدَ یَعْبُدُالله مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَیْرُهُ.
(أَوَّلُ النّاسِ صَلاةً وَ أَوَّلُ مَنْ عَبَدَالله مَعی. أَمَرْتُهُ عَنِ الله أَنْ یَنامَ فی مَضْجَعی، فَفَعَلَ فادِیاً لی بِنَفْسِهِ).
▪️روا نیست، مگر آن چه خدا و رسول او و امامان روا دانند؛ و ناروا نیست مگر آن چه آنان ناروا دانند. خداوند عزوجل، هم روا و هم ناروا را برای من بیان فرموده و آن چه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته در اختیار علی نهاده ام.
هان مردمان! او را برتر بدانید. چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من نبشته و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران، علی، ضبط کرده ام. او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوری یاسین یاد کرده که: «و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم...»
هان مردمان! از علی رو برنتابید. و از امامتش نگریزید. و از سرپرستی اش رو برنگردانید. او [شما را] به درستی و راستی خوانده و [خود نیز] بدان عمل نماید. او نادرستی را نابود کند و از آن بازدارد. در راه خدا نکوهش نکوهش گران او را از کار باز ندارد. او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و کسی در ایمان، به او سبقت نجسته. و همو جان خود را فدای رسول الله نموده و با او همراه بوده است تنها اوست که همراه رسول خدا عبادت خداوند می کرد و جز او کسی چنین نبود.
اولین نمازگزار و پرستشگر خدا بههمراه من است. از سوی خداوند به او فرمان دادم تا [در شب هجرت] در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده، پذیرفت که جان خود را فدای من کند.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
#روایت
#شب_زیارتی_ارباب🚩
□قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : بی اُنذِرتُم وَ بِعَلیِّ بنِ أبی طالِبِ اهْتَدَیتُم... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّةِ؛
□پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : به وسیله من هشدار داده شدید و به وسیله علی علیه السلام هدایت مییابید و به وسیله حسن احسان میشوید و به وسیله حسین خوشبخت میگردید و بدون او بدبخت. بدانید که حسین دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام میکند.
□○مأة منقبة، ص ۲۲○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei