□از فرجى که خداوند بعد از هر شدت ارزانى مىدارد نومید نشوید،
"انه لا ییاس من روح اللّه الا القوم الکافرون "
زیرا از رحمت خدا مأیوس نمى شوند مگر مردمى که کافرند، و به این معنا ایمان ندارند که خداوند توانا است تا هر غمى را زایل و هر بلایى را رفع کند.
□●ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۱،ص۲۲۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حاج محمداسماعیل دولابی
▪️حدیث کساء مربوط به قرب است. بهشت پایینتر از قرب است. با این حدیث قلوب شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام به قرب میرود و بر میگردد و با تکرار این حدیث آنقدر این رفت و برگشت تکرار میشود تا دیگر بر نگردد و برای همیشه در قرب باقی بماند.
☑️مصباح الهدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️روز نزول هَلْ أَتَى 🍀ماجرای انفاق خالصانه و مقامات بلند معنوی اهلبیت علیهمالسّلام 🍀هلْ أَ
☑️روز بیست و پنجم ماه ذیالحجّه، روز نزول سوره هلأتىٰ است.
▪️بنا به برخی از روایات، روز مباهله هم روز بیست و پنجم بوده است و به تبع آن، نزول آیه ی تطهیر و ماجرای اصحاب کساء هم در همین روز واقع شده است.
▪️این دو روز ( بیست و چهارم و بیست و پنجم ذی الحجّه ) حاکی از مقام بلند ولایت و امامت و خلافت و کرامات و فضائل و مراتب بلند معنوی اهل بیت علیهمالسّلام است.
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۱۸ آبان ۹۱◾️
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم بخش دوم ● وجه اينكه ملائكه و صاحبان علم هم در كنار خدا شهادت مى دهن
آیات 18-10 آل عمران، قسمت ششم
بخش سوم
● نقش و معناى ((قائما بالقسط)) در آيه شريفه
دوم اينكه : جمله : ((قائما بالقسط)) حال از فاعل ((شهد اللّه )) يعنى حال از ((اللّه )) است ، و عامل در اين حال هم جمله ((شهد)) است .
و به عبارتى روشن تر اينكه ((قيام خدا به قسط)) آن چيزى نيست كه خدا و ملائكه و اولوا العلم بر آن شهادت داده اند، بلكه چگونگى و حالت شهادت دادن خدا را مى رساند و معنايش اين است كه خدا در حالى كه قائم به قسط است شهادت مى دهد بر اينكه معبودى به جز او نيست ، و ملائكه و اولوا العلم هم همين شهادت را مى دهند، دليل ما بر اين معنا ظاهر آيه است كه بين جمله : ((لا اله الا هو)) و جمله : ((قائما بالقسط)) جدائى انداخته ، و بين دو جمله ، كلمات ((والملائكه و اولوا العلم )) را آورده ، و اگر مسأله قيام به قسطهم از اجزاى شهادت بود جا داشت كه بفرمايد، ((شهد اللّه انه لا اله الا هو، قائما بالقسط و الملائكه ...)).
از اينجا روشن مى شود اينكه جمعى از مفسرين در تفسير آيه ، شهادت را شهادت عملى ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 180
و قيام به قسط را هم جزء شهادت گرفته اند، اينان از دو جهت خطا رفته اند، خواننده مى تواند با مراجعه بدانچه گفته اند به اين اشكال متوجه شود.
و از اين اشكال بدتر، اشكال بر مفسرى است كه گفته : حمل شهادت ، بر شهادت قولى ، مستلزم آن است كه مسأله توحيد را مستند به ((نقل )) بدانيم نه ((عقل ))، آن وقت ناگزيريم براى اثبات حجت و اعتبار نقل ، مسأله وحى را اثبات كنيم ، زيرا اين شهادت را قرآن داده و تا اثبات نكنيم كه قرآن وحى است ، اين دليل نقلى اعتبار نمى يابد، و اين خود بيانى است دورى .
و به خاطر همين اشكال بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از شهادت دادن خدا يك معناى استعاره اى و ادعائى است ، به اين معنا كه ادعا شود تمامى آنچه خدا خلق كرده ، با وحدت حاجت و نظام متصل خود دلالت مى كند بر وحدت صانعش ، و اين دلالت خود نوعى سخن گفتن است ، و خدا با چنين نظامى به يكتائى خود شهادت مى دهد، و با همين ادعا ملائكه هم با اطاعتشان ، و اولوا العلم از افراد انسان هم با مشاهداتشان ، آيات و نشانه هاى يك تائى خدا را در حقيقت بر وحدانيت او شهادت مى دهند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش دهم: ☑️حلال و حرام، واجبات و محرمات1⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ مِنْ
بخش دهم:
☑️حلال و حرام، واجبات و محرمات2⃣
▪️أَلاوَإِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ وَمِنِّی. وَلا أَمْرَ بِمَعْروفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ إِلا َّمَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.
مَعاشِرَالنّاسِ، الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ، وَعَرَّفْتُکُمْ إِنَّهُمْ مِنِّی وَمِنْهُ، حَیْثُ یَقُولُ الله فی کِتابِهِ: (وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ). وَقُلْتُ: «لَنْ تَضِلُّوا ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما.
مَعاشِرَالنّاسِ، التَّقْوی، التَّقْوی، وَاحْذَرُوا السّاعَةَ کَما قالَ الله عَزَّوَجَلَّ: (إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَیءٌ عَظیمٌ). اُذْکُرُوا الْمَماتَ (وَالْمَعادَ) وَالْحِسابَ وَالْمَوازینَ وَالُْمحاسَبَةَ بَیْنَ یَدَی رَبِّ الْعالَمینَ وَالثَّوابَ وَالْعِقابَ. فَمَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ أُثیبَ عَلَیْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَیْسَ لَهُ فِی الجِنانِ نَصیبٌ.
▪️و بدانید که ریشه ی امر به معروف این است که به گفته ی من [درباره ی امامت ] برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من بازدارید؛ همانا سخن من فرمان خدا و من است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.
هان مردمان! قرآن بر شما روشن می کند که امامان پس از علی فرزندان اویند و من به شما شناساندم که آنان از او و از من اند. چرا که خداوند در کتاب خود می گوید: «امامت را فرمانی پایدار در نسل او قرار داد...» و من نیز گفته ام که: «مادام که به قرآن و امامان تمسک کنید، گمراه نخواهید شد.»
هان مردمان! تقوا را، تقوا را رعایت کرده از سختی رستخیز بهراسید همان گونه که خداوند عزّوجل فرمود: «البته زمین لرزه ی روز رستاخیز حادثه ی بزرگ است...»
مرگ، قیامت، و حساب و میزان و محاسبه ی در برابر پروردگار جهانیان و پاداش کیفر را یاد کنید. آن که نیکی آورد، پاداش گیرد. و آن که بدی کرد، بهره ی از بهشت نخواهد برد.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روز بیستوششم ماه ذیالحجّه:
مضروب شدن خلیفهی دوم◾️
▪️روز بیستوششم ماه ذیالحجّه در سال ۲۳ هجریقمری بنابه نقل منابع موثّق، چه از علما، مورّخین و سیرهنویسان اهلسنّت و چه بزرگانی از علمای شیعه، روزی است که خلیفهی دوم توسط فردی فیروزنام و ملقّب به ابولؤلؤ مضروب شد.
☑️تأمّلاتی درکشته شدن خلیفه دوم و سال روز آن‼️
▪️طبق بسیاری از منابع موثّق تاریخی شیعه و تواریخ اهل سنّت، خلیفه دوم، صبح روز بیست و ششم ماه ذی الحجه، به دست پیروز نهاوندی که غلامی ایرانی ملقّب به #ابولؤلؤ بود، در مسجد النّبی مورد ضربات خنجر قرار گرفت و همان روز یا چند روز بعد درگذشت.
▪️اغلب علمای متقدّم شیعه مثل شیخ مفید(ره)، بر اینکه تاریخ مرگ #عمر در ماه ذی الحجه است نه ربیع الاول، تأکید دارند. ابن ادریس حلّی(صاحب سرائر) درباره ی تاریخ نهم ربیع می گوید: هر کس بپندارد #عمر در تاریخ نهم ربیع کشته شده، به اجماع صاحبان کتب تاریخ، در اشتباه است و...."
◾️استاد مهدي طيب
تاريخ: ١٣ بهمن ٩٠◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️پنهان ز ديده ها و همه ديده ها از اوست
▪️از امير المؤ منين علي عليه السلام در چند موضع روايت شده است :
فتجلي سبحانه لهم في كتابه من غير اءن يكونوا راءوه بما اءريهم من قدرته ؛
پس خدای سبحان با ارائه قدرت خود در كتابش برای مردم تجلی كرده بدون آن كه او را ببينند .
#علامه_حسن_زاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️کلامی ازعلامه طباطبایی،استاد استاد:
«اهل مراقبه،مراقبه،مراقبه ومحاسبه باشید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دگرگونی های الهی در گرو دگرگونی های مردم
▪️خداوند سبحان مي فرمايد : ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما باءنفسهم ؛
☑️خدا چيزی را كه از آن مردمی است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند .
«««««
☑️سعی كن اول دل بگويد و آن گاه زبان .
ای من فدای آن كه دلش با زبان يكی است .
«««««
☑️بايد ديد كه آيا خليفه الله غائب است يا ما حاضر نيستيم و در حجابيم و اسم خود را بر سر آن شاهد هر جايى مى گذاريم
«««««
☑️هر كس كه حقيقت قرآن را در خود پياده كرده است راه مستقيم به سوی هر خير را پيموده است.و هر كس به هر اندازه كه واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است، و به انسان كامل تقرب جسته است.
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️لاك پشت از دور توجه به تخم خود مى كند و آن را براى وجود لاك پشتى مستعد مى گرداند آيا نفس كلى قدسى خليفه الله و ولى الله و حجه الله به خلق در حال غيبت از توجه نفس لاك پشت به تخم وى كمتر است؟!
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei