کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هفتم ● پس به اين عنايت ، تحمل شهادت و اداى آن هر دو شهادت اس
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم
بخش اول
● توضيحى درباره رابطه بين عادل بودن خداى سبحان و شهادت او به وحدانيت خودش
توضيح اينكه : ما انسانها اگر عدالت را در شاهد، معتبر مى دانيم براى اين است كه شاهد همواره ملازم بر صراط مستقيم و صراط فطرت باشد، به دو سوى انحرافى ((افراط)) و ((تفريط)) منحرف نشود، و فعل خود را كه همان شهادت است در غير موضع به كار نبرد، و در نتيجه شهادتش خالى از دروغ و زور باشد، پس ملازم صدق بودن ، و بر طبق فطرت راه پيمودن باعث عدالت آدمى مى شود، پس خود نظام حاكم بر عالم و نظامى كه در بين اجزاى عالم است ، و همه فعل خدايند، محض عدالت است .
تكرار مى كنيم وقتى رفتار ما بر طبق نظام فطرت ، ما را عادل مى كند، خود نظام كه همان فعل خدا است عين عدالت است ، و اگر احيانا به حوادثى بر مى خوريم كه خوش آيند ما نيست ، و يا بر خلاف ميل و طمع ما است ، و به دنبالش اعتراض سر داده ، در مورد آن حادثه مناقشه مى كنيم ، حقيقتش اين است كه ما در اعتراض و مناقشه خود چيزهايى مى گوئيم كه از عقل ما تراوش مى كند، و يا غرائز ما متمايل به آن است ، و معلوم است كه حكم عقل ما، و تمايل غرائز ما نيز از نظام عالم گرفته شده ، ولى وقتى به بحث مى پردازيم ، و به سبب حادثه پى مى بريم ، شبهه ما زائل مى شود، و اگر نتوانيم به سبب حادثه پى ببريم ، حداقل به جهل خود پى مى بريم ، پس آنچه در دست ما است ((جهل به سبب )) است ، نه ((علم به نبود سبب ))، پس نظام جهان هستى (كه عين فعل خداى سبحان است )، عين عدالت است (دقت فرمائيد).
و اگر در اين ميان معبودى باشد كه جاى خدا را پر كند، و ما را در موردى از خدا بى نياز سازد، قطعا نظام عالم نمى توانست عادل به طور مطلق باشد، بلكه نظام هر اله بالنسبه به خودش ، و در دايره قضا و علمش عادل بود.
و كوتاه سخن اينكه خداى سبحان كه شاهدى است عادل ، شهادت مى دهد بر اينكه معبودى جز او نيست ، اين شهادت را همانطور كه گفتيم با فعل خودش كه همان نظام عالم است ادا مى كند، و به طورى كه از ظاهر آيه مورد بحث برمى آيد با قول خودش هم ادا كرده ، و فرموده : ((شهد اللّه انه لا اله الا هو)).
پس آيه مورد بحث در مشتمل بودنش بر، شهادت خدا بر يكتائى خود، نظير آيه شريفه زير است ، كه مى فرمايد: ((لكن اللّه يشهد بما انزل اليك ، انزله بعلمه ، و الملائكة يشهدون ، و كفى باللّه شهيدا.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اندیشیدن، لذت بخش است
▪️لذت اندیشیدن، از اندیشیدن به دست میآید. اندیشیدن خودکفا بوده و خودکفائی بدون مقام حضور، معنی معقول و محصل ندارد. اندیشیدن، برای «منِ اندیشنده» فعالیت دائمی است ولی این اندیشیدن، به یک اعتبار، از خفا به ظهور رسیدن است و به اعتبار دیگر از مقام حضور به حصول درآمدن است.
◾️ابن سینا در مورد اندیشیدن بر اعتبار دوم سخن میگوید. بسیاری از اندیشمندان دیگر برای اعتبار اول اهمیت قائل میشوند. البته تعدد اعتبار به یگانه بودن حقیقت لطمه وارد نمیآورد. اندیشیدن، همواره اندیشیدن است.
▪️کسانی که از «تسلّای فلسفه» سخن میگویند و میکوشند به #فلسفه نزدیک شوند، اندیشیدن را #لذت بخش میدانند. کسی که به تسلای فلسفه باور دارد، به وجود شرور و بدی یا باور ندارد یا آن را مغلوب خوبی میشناسد.
▪️تفکر عمیق فلسفی و ژرف اندیشی بسیار، با روند عادی زندگی چندان سازگار نیست. #فیلسوف ژرف اندیش، روند عادی زندگی را تحمل میکند و از خود بردباری نشان میدهد، ولی کسانی که به روند عادی #زندگی دل بستهاند و جز به آن سبک و اسلوب نمیاندیشند، به اندیشههای ژرف فلسفی خصومت میورزند و با فلاسفه به مخالفت بر میخیزند.
▪️آگاهی تاریخی نشان میدهد که شماری از فلاسفه به دست این گونه اشخاص کشته شدهاند و یا اینکه در تبعید و آواره شدن از خانه و کاشانه خود با سختیهای بسیار روبرو گشتهاند.
◾️متن: مقدمه کتاب «فلسفه چیست؟ یک پرسش فلسفی است» نوشته دکتر دینانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی◾️
▪️از غریب ترین ایام زندگی ما ایام #مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف میزنیم و عوامانه فكر میكنیم در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست میدهیم در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم میشمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است اینها جزء واجبات غیر ركنی است.
▪️در نماز یك واجب ركنی داریم، یك واجب غیر ركنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ #غدیر جزء واجبات ركنی #امامت است، #مباهله جزء واجبات ركنی #ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق میكند.
▪️در حالی که نه رسانهها از او نام میبرند و نه حوزهها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن میزنیم، آنها هم واجب هست، اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است، اما ركوع و سجود واجب ركنی است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سیّد بن طاووس در إقبال الأعمال عمل دیگری را هم برای روز بیست و چهارم ماه ذیالحجّه نقل کرده است. میگوید؛ روز بیست وچهارم روزه و غسل را مراعات کنید؛ آن روز یک لباس تمیز بپوشید؛ خودتان را معطّر کنید و از خانه بیرون بیایید. در خانه نمانید؛ بلکه به زیارتگاهی یا محلّ خلوتی، یا بالای کوهی، یا دشت سبزه زاری، جای خلوتی بروید. اگر به زیارتگاه رفتهاید، آنجا زیارت کنید. یا اگر جای خلوت دیگری هم بودید، زیارتی بخوانید.
▪️زیارت جامعه کبیره، بهترین زیارت است برای این که در آن روز خوانده شود. و بعد از آن، دو رکعت نماز و بعد هم هفتاد بار استغفار. و بعد از اینها بلند شوید و بر روی پاها بایستید؛ دستها را بلند کنید و نگاهتان را هم به سمت آسمان بدوزید و دعایی را نقل کرده است بخوانید. دعا با این عبارات شروع میشود؛ «اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فاطِرِ السَّماواتِ وَ اْلأرْضِ ...» .
#ماه_ذی_الحجه
#روز_مباهله
@mohamad_hosein_tabatabaei
ناگهان صومعه لرزید از آن دقّ الباب
اهل آبادی تثلیث پریدند از خواب
رجز مأذنهها لرزه به ناقوس انداخت
راهبان را همه در ورطۀ کابوس انداخت
قصۀ فتنه و نیرنگ و دغل پیوستهست
نان یک عده به گمراهی مردم بستهست
ننوشتند که باران نمی از این دریاست
یکی از خیل مریدان محمد، عیسی است
لاجرم چارهای انگار به جز جنگ نماند
قل تعالَوا... به رخ هیچ کسی رنگ نماند
به رجز نیست در این عرصه یقین شمشیر است
بر حذر باش که زنّار، گریبان گیر است
کارزارش تهی از نیزه و تیر و سپر است
بهراسید که این معرکه خونریزتر است
بانگ طوفانیِ القارعه طوفان آورد
آنچه در چنتۀ خود داشت به میدان آورد
با خود آورد به هنگامه عزیزانش را
بر سر دست گرفتهست نبی جانش را
عرش تا عرش ملائک همه زنجیره شدند
به صف آرایی آن پنج نفر خیره شدند
پنج تن، پنج تن از عطر خدا آکنده
آفتابان ازل تا به ابد تابنده
دفترم غرق نفسهای مسیحایی شد
گوش کن، گوش کن این قصه تماشایی شد
با طمانیۀ خود راه میآمد آرام
دست در دست یدالله میآمد آرام
دست در دست یدالله چه در سر دارد
حرفی انگار از این جنگ فراتر دارد
ایها الناس من از پاره ی تن میگویم
دارم از خویشتن خویش سخن میگویم
آنکه هر دم نفسم با نفسش مأنوس است
آنکه با ذات خدا «عزّوجل» ممسوس است
من علی هستم و احمد من و او خویشتنیم
او علی هست و محمد من و او خویشتنیم
نه فقط جسم علی روح محمد باشد
یک تنه لشکر انبوهِ محمد باشد
دیگر اصلا چه نیازیست به طوفان، به عذاب
زهرۀ معرکه را اخم علی میکند آب
الغرض مهر رسولانه ی او طوفان کرد
راهبان را به سر سفره ی خود مهمان کرد
مست از رایحۀ زلف رهایش گشتند
بادها گوش به فرمان عبایش گشتند
میرود قصۀ ما سوی سرانجام آرام
دفتر قصه ورق میخورد آرام آرام
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀۲۴ ذی الحجه، سالروز واقعهی عظیم الشأن #مباهله گرامی باد🍀
☑️از اعمال این روز بزرگ:
☘غسل
☘روزه
☘۲ رکعت نماز همانند نماز عید غدیر
☘خواندن دعای مباهله
☘زیارت جامعه کبیره
بارها گفت محمد که علی جان من است
هم به جان علی و نام محمد صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم بخش اول ● توضيحى درباره رابطه بين عادل بودن خداى سبحان و شهادت او ب
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم
بخش دوم
● وجه اينكه ملائكه و صاحبان علم هم در كنار خدا شهادت مى دهند
و اما اينكه در آيه مورد بحث فرموده : ((ملائكه هم شهادت مى دهند بر اينكه معبودى جز خدا نيست ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 179
توجيهش اين است كه خداى تعالى در آيات مكى كه قبل از اين آيات نازل شده ، خبر داده به اينكه فرشتگان ، بندگان محترم خدايند، و او را در آنچه دستور مى دهد نافرمانى نمى كنند، و هر چه مى كنند به امر او است او را تسبيح نموده و در تسبيح خود شهادت مى دهند به اينكه معبودى جز او نيست .
اينك آن آيات : ((بل عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون )) و ((الملائكه يسبحون بحمد ربهم )).
در آيه مورد بحث مى فرمايد: ((صاحبان علم شهادت مى دهند به اينكه جز او معبودى نيست ))، براى اينكه هر صاحب علمى از آيات آفاقى و انفسى خدا، يكتائى خدا را به يقين درك مى كند، زيرا اين آيات تمام مشاعرشان را پر مى كند، و در عقول آنان رسوخ مى نمايد.
از آنچه گفته شد چند نكته روشن گرديد:
اول اينكه : مراد از شهادت به طورى كه از ظاهر آيه شريفه بر مى آيد شهادت ((قولى )) است نه ((عملى ))، هر چند كه شهادت عملى خدا بر يكتائى و عدالتش نيز در جاى خود صحيح و حق است ، چون عالم وجود با نظام واحدش شهادت مى دهد بر اينكه معبودى واحد دارد، و با تمامى جزء جزء وجودش كه همان اعيان موجودات است شهادت مى دهد كه اگر معبودى غير از او بود نظامى چنين متصل و به هم پيوسته نمى داشت .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۲۶ ▪️اهل بیت علیهم السلام در اعلی ترین مرتبه ی سیر بشری، نور
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۲۷
▪️«وَ مٰا أَمْرُنٰا إِلاّٰ وٰاحِدَةٌ»(قمر/۵۰) از این امر واحد بر اساس روایت تعبیر کردیم به نور واحد. این نور واحد نورالانوار عالم وجود است. مبدأ و علت خلقت است. پیرامون «حُسِینٌ مِنّي» مطالبی عرض شد که به این نور واحد بر میگردد. چون تمامی مخلوقات عالم امکان از این نور واحد منشعب شدهاند. از جملهی این مخلوقات جسم، نفس، خیال و عقل مبارک امام حسین علیهالسلام است.
▪️عصمت نیز درجاتی دارد؛ یک عصمتی را انسان کامل مستقیم از ذات حق متعال دریافت کرده است، یک عصمتی هم از معصوم دریافت شده است. عصمت چهارده معصوم علیهمالسلام از حق متعال است اما عصمت حضرت علی اکبر، حضرت ابوالفضل العباس، حضرت فاطمه معصومه و حضرت زینب سلام الله علیهم اجمعین از معصوم است. در برخی از روایات داریم که معصوم به غیر معصومی میفرماید: «بِنَفْسي أنت»؛ جانم به فدای تو. قاعدهی عالم این است که دانی، فدای عالی بشود و معصوم وقتی سخن می گوید، سخنش از روی تعارف نیست. اگر معصوم مبتنی بر تعارف حرف بزند، بر عصمتش خلل و خدشه وارد میشود. هم فعل و هم قول معصوم حجت محض و مبتنی بر اتصال به وحی است. مراد از وحی بحث عام آن است. یعنی مبتنی بر اتصال به غیب نظام هستی است. چون معصوم عقل کل است، هر کاری که انجام می دهد از روی حکمت است. چرا در این جا، معصوم که بالاترین فرد عالم امکان است، میخواهد خودش را فدای دانی بکند؟
▪️این «بِنَفْسي أنتَ یا أخي» که اباعبدالله علیهالسلام خطاب به حضرت ابوالفضل علیهالسلام میفرمایند یا این که حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها میفرمایند: «فِداها أبُوها» یعنی چه؟
▪️انسان کامل دارای مراتب است. مرتبه ی اعلی او مرتبهی نور واحد است. به حیث این که او در مرتبهی نور واحد قرار دارد، تمام عالم فدای انسان کامل است. همهی مخلوقات نظام وجود حول محور او میچرخند و به طواف وجودی او در طواف هستند. و به حیثی که انسان کامل در مرتبهی عالم طبیعت است، میبیند که حضرت معصومه سلام الله علیها در مرتبهی عالم عقل کل هبوط دارد. از حضرت معصومه سلام الله علیها در غیاب حضرت موسی بن جعفر علیه السلام سوال میکنند. بی بی نظام هستی تمام سوالات این سائلین را جواب میدهند. در راه این افراد با حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برخورد میکنند. دوباره از حضرت سوالها را میپرسند. حضرت میفرمایند: «دخترم به شما چه جوابی داد؟» وقتی جواب را میگویند، امام میفرماید: «فداها ابوها». من هم میخواستم همان جوابها را بدهم. حضرت میبیند که دخترش به مرتبهی عصمت رسیده، صاحب مقام عقل کل است، علم را از مشکات امامت گرفته. فلذا حضرت در مرتبهی ظاهر میفرماید فداها ابوها. یعنی این مرتبهی دانی من فدای این مرتبهی عالی من. سخن اباعبدالله دربارهی حضرت عباس علیهالسلام نیز همین گونه است.
▪️در هر صورت ائمهی اطهار علیهم السلام نور واحد هستند. در این مقام نور واحد همگی اشتراک دارند. «کُلُّنا نُورٌ واحِدٌ». این نور واحد مبدا خلقت است. این نور واحد ازلی و ابدی است. حجت حق متعال است. تا خدا بوده و هست که تا و إلی بر نمیدارد، این نور واحد هم هست. قدیم است به قدم حق متعال. یا قدیم الاحسان به حق الحسین... از عالم هم این نور واحد برداشته شدنی نیست. این نور واحد در قالب مخلوقات ظهور دارد...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش نهم: ☑️مطرح کردن بیعت ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنّی قَدْبَیَّنْتُ لَکُمْ وَأَفْهَمْتُکُمْ، وَ ه
بخش دهم:
☑️حلال و حرام، واجبات و محرمات1⃣
▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ مِنْ شَعائرِالله، (فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِاعْتَمَرَ فَلاجُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما) الآیَة.
مَعاشِرَالنّاسِ، حُجُّواالْبَیْتَ، فَماوَرَدَهُ أَهْلُ بَیْتٍ إِلاَّ اسْتَغْنَوْا وَ أُبْشِروا، وَلاتَخَلَّفوا عَنْهُ إِلاّبَتَرُوا وَ افْتَقَرُوا.
مَعاشِرَالنّاسِ، ماوَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مُؤْمِنٌ إِلاَّغَفَرَالله لَهُ ماسَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلی وَقْتِهِ ذالِکَ، فَإِذا انْقَضَتْ حَجَّتُهُ اسْتَأْنَفَ عَمَلَهُ.
مَعاشِرَالنَّاسِ، الْحُجّاجُ مُعانُونَ وَ نَفَقاتُهُمْ مُخَلَّفَةٌ عَلَیْهِمْ وَالله لایُضیعُ أَجْرَالُْمحْسِنینَ.
مَعاشِرَالنّاسِ، حُجُّوا الْبَیْتَ بِکَمالِ الدّینِ وَالتَّفَقُّهِ، وَلاتَنْصَرِفُوا عَنِ الْمشَاهِدِإِلاّ بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلاعٍ.
مَعاشِرَالنّاسِ، أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ کَما أَمَرَکُمُ الله عَزَّوَجَلَّ، فَإِنْ طالَ عَلَیْکُمُ الْأَمَدُ فَقَصَّرْتُمْ أَوْنَسِیتُمْ فَعَلِی وَلِیُّکُمْ وَمُبَیِّنٌ لَکُمْ، الَّذی نَصَبَهُ الله عَزَّوَجَلَّ لَکُمْ بَعْدی أَمینَ خَلْقِهِ. إِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ، وَ هُوَ وَ مَنْ تَخْلُفُ مِنْ ذُرِّیَّتی یُخْبِرونَکُمْ بِماتَسْأَلوُنَ عَنْهُ وَیُبَیِّنُونَ لَکُمْ ما لاتَعْلَمُونَ.
▪️هان مردمان! همانا حج و عمره از شعائر و آداب و رسوم خدایی است. پس زائران خانه ی خدا و عمره کنندگان بر صفا و مروه بسیار طواف کنند.
هان مردمان! در خانه ی خدا حج گزارید؛ که هیچ خاندانی داخل آن نشد مگر بی نیاز شد و مژده گرفت، و کسی از آن روی برنگردانید مگر بی بهره و نیازمند گردید.
هان مردمان! مؤمنی در موقف (عرفات، مشعر، منا) نمانَد مگر این که خدا گناهان گذشته ی او را بیامرزد و بایسته است که پس از پایان اعمال حج [با پرونده ی پاک ] کار خود را از سر گیرد.
هان مردمان! حاجیان دستگیری شده اند و هزینه هی سفرشان جبران می شود و جایگزین آن به آنان خواهد رسید. و البته خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نخواهد کرد.
هان مردمان! خانه ی خدا را با دین کامل و دانش ژرفی آن دیدار کنید و از زیارتگاهها جز با توبه و بازایستادن [از گناهان ] برنگردید.
هان مردمان! نماز را به پا دارید و زکات بپردازید همان سان که خداوند عزّوجل امر فرموده. پس اگر زمان بر شما دراز شد و کوتاهی کردید یا از یاد بردید، علی صاحب اختیار و تبیین کننده ی بر شماست. خداوند عزّوجل او راپس از من امانتدار خویش در میان آفریدگانش نهاده. همانا او از من و من از اویم. و او و فرزندان من از جانشینان او، پرسش هی شما راپاسخ دهند و آن چه را نمی دانید به شما می آموزند.
▪️أَلا إِنَّ الْحَلالَ وَالْحَرامَ أَکْثَرُمِنْ أَنْ أُحصِیَهُما وَأُعَرِّفَهُما فَآمُرَ بِالْحَلالِ وَ اَنهَی عَنِ الْحَرامِ فی مَقامٍ واحِدٍ، فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَةَ مِنْکُمْ وَالصَّفْقَةَ لَکُمْ بِقَبُولِ ماجِئْتُ بِهِ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ فی عَلِی أمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالأَوْصِیاءِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذینَ هُمْ مِنِّی وَمِنْهُ إمامَةٌ فیهِمْ قائِمَةٌ، خاتِمُها الْمَهْدی إِلی یَوْمٍ یَلْقَی الله الَّذی یُقَدِّرُ وَ یَقْضی.
مَعاشِرَالنّاسِ، وَ کُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُکُمْ عَلَیْهِ وَکُلُّ حَرامٍ نَهَیْتُکُمْ عَنْهُ فَإِنِّی لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذالِکَ وَ لَمْ أُبَدِّلْ. أَلا فَاذْکُرُوا ذالِکَ وَاحْفَظُوهُ وَ تَواصَوْابِهِ، وَلا تُبَدِّلُوهُ وَلاتُغَیِّرُوهُ. أَلا وَ إِنِّی اُجَدِّدُالْقَوْلَ: أَلا فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَأْمُرُوا بِالْمَعْروفِ وَانْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ.
▪️هان! روا و ناروا بیش از آن است که من شمارش کنم و بشناسانم و در این جا یکباره به روا فرمان دهم و از ناروا بازدارم. از این روی مأمورم از شما بیعت بگیرم که دست در دست من نهید در مورد پذیرش آن چه از سوی خداوند آورده ام درباری علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او که آنان از من و اویند. و این امامت به وراثت پایدار است و فرجام امامان، مهدی است و استواری امامت تا روزی است که او با خداوند قدر و قضا دیدار کند.
هان مردمان! شما را به هرگونه روا و ناروا راهنمایی کردم و از آن هرگز برنمی گردم. بدانید و آگاه باشید! آن ها را یاد کنید و نگه دارید و یکدیگر را به آن توصیه نمایید و در آن [احکام خدا] دگرگونی راه ندهید. هشدار که دوباره می گویم: بیدار باشید! نماز را به پا دارید. و زکات بپردازید. و امر به معروف کنید و از منکر بازدارید.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در ایام جوانی شبی در بیابان راه میرفتم و با خود فکر میکردم این چیست که یک ساعت علی علی میگوییم و ساعت بعد، عمر عمر میگوییم و از پول دنیا حرف میزنیم. (عُمرِ دنیا یعنی عُمَر. یک یا علی که گفتی، عُمَر و عُمر دنیا و دنیا و جهنّم، همهاش رفت که رفت.) به خودم میگفتم مگر قدّ علی و عمر، یکی در خوبی و دیگری در بدی، هماندازه است که یک بار علی علی میگوییم و یک بار لعن به عُمَر میکنیم؟ به خودم گفتم آیا میشود ولو یک سر سوزن هم که هست، علی بلندتر باشد؟ گفتم خدایا میشود یک خرده هم که شده، علی بلندتر باشد؟ دیدم همهی پیغمبران گفتهاند علی بلندتر است. من عرض کردم خدایا من همان یک خورده را که عمر آنجا وجود ندارد، دوست دارم. آنجا صلواتی است که در مقابلش لعن نیست. اصلاً یاد غیر از علی را نمیکنی که لعنش کنی. این داغ را بر دل غیر میگذاری که حتّی با لعن کردن هم که شده، یادش کنی.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#اهل_بیت_علیهمالسلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نکاتی دربارۀ ماجرای مباهله
🍀اعتماد پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حقّانیت راه خود
🍀حسنین علیهماالسّلام پسران رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم
🍀برتری حضرت زهرا سلام الله علیها بر تمام زنان
🍀امیرالمؤمنین علی علیه السّلام؛ نَفس و عینِ خودِ رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم
🍀برتری امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ...
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
#مباهله
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روز نزول هَلْ أَتَى
🍀ماجرای انفاق خالصانه و مقامات بلند معنوی اهلبیت علیهمالسّلام
🍀هلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا
🍀ويُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
🍀إنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا
☑️مراقبات روز بیست و پنجم ماه ذیالحجّه
#امامت_و_ولایت
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیۀ ولایت
▪️ماجرای بخشیده شدن انگشتری توسط امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام در رکوع نماز
▪️إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□از فرجى که خداوند بعد از هر شدت ارزانى مىدارد نومید نشوید،
"انه لا ییاس من روح اللّه الا القوم الکافرون "
زیرا از رحمت خدا مأیوس نمى شوند مگر مردمى که کافرند، و به این معنا ایمان ندارند که خداوند توانا است تا هر غمى را زایل و هر بلایى را رفع کند.
□●ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۱،ص۲۲۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حاج محمداسماعیل دولابی
▪️حدیث کساء مربوط به قرب است. بهشت پایینتر از قرب است. با این حدیث قلوب شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام به قرب میرود و بر میگردد و با تکرار این حدیث آنقدر این رفت و برگشت تکرار میشود تا دیگر بر نگردد و برای همیشه در قرب باقی بماند.
☑️مصباح الهدی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️روز نزول هَلْ أَتَى 🍀ماجرای انفاق خالصانه و مقامات بلند معنوی اهلبیت علیهمالسّلام 🍀هلْ أَ
☑️روز بیست و پنجم ماه ذیالحجّه، روز نزول سوره هلأتىٰ است.
▪️بنا به برخی از روایات، روز مباهله هم روز بیست و پنجم بوده است و به تبع آن، نزول آیه ی تطهیر و ماجرای اصحاب کساء هم در همین روز واقع شده است.
▪️این دو روز ( بیست و چهارم و بیست و پنجم ذی الحجّه ) حاکی از مقام بلند ولایت و امامت و خلافت و کرامات و فضائل و مراتب بلند معنوی اهل بیت علیهمالسّلام است.
◾️در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۱۸ آبان ۹۱◾️
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت ششم بخش دوم ● وجه اينكه ملائكه و صاحبان علم هم در كنار خدا شهادت مى دهن
آیات 18-10 آل عمران، قسمت ششم
بخش سوم
● نقش و معناى ((قائما بالقسط)) در آيه شريفه
دوم اينكه : جمله : ((قائما بالقسط)) حال از فاعل ((شهد اللّه )) يعنى حال از ((اللّه )) است ، و عامل در اين حال هم جمله ((شهد)) است .
و به عبارتى روشن تر اينكه ((قيام خدا به قسط)) آن چيزى نيست كه خدا و ملائكه و اولوا العلم بر آن شهادت داده اند، بلكه چگونگى و حالت شهادت دادن خدا را مى رساند و معنايش اين است كه خدا در حالى كه قائم به قسط است شهادت مى دهد بر اينكه معبودى به جز او نيست ، و ملائكه و اولوا العلم هم همين شهادت را مى دهند، دليل ما بر اين معنا ظاهر آيه است كه بين جمله : ((لا اله الا هو)) و جمله : ((قائما بالقسط)) جدائى انداخته ، و بين دو جمله ، كلمات ((والملائكه و اولوا العلم )) را آورده ، و اگر مسأله قيام به قسطهم از اجزاى شهادت بود جا داشت كه بفرمايد، ((شهد اللّه انه لا اله الا هو، قائما بالقسط و الملائكه ...)).
از اينجا روشن مى شود اينكه جمعى از مفسرين در تفسير آيه ، شهادت را شهادت عملى ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 180
و قيام به قسط را هم جزء شهادت گرفته اند، اينان از دو جهت خطا رفته اند، خواننده مى تواند با مراجعه بدانچه گفته اند به اين اشكال متوجه شود.
و از اين اشكال بدتر، اشكال بر مفسرى است كه گفته : حمل شهادت ، بر شهادت قولى ، مستلزم آن است كه مسأله توحيد را مستند به ((نقل )) بدانيم نه ((عقل ))، آن وقت ناگزيريم براى اثبات حجت و اعتبار نقل ، مسأله وحى را اثبات كنيم ، زيرا اين شهادت را قرآن داده و تا اثبات نكنيم كه قرآن وحى است ، اين دليل نقلى اعتبار نمى يابد، و اين خود بيانى است دورى .
و به خاطر همين اشكال بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از شهادت دادن خدا يك معناى استعاره اى و ادعائى است ، به اين معنا كه ادعا شود تمامى آنچه خدا خلق كرده ، با وحدت حاجت و نظام متصل خود دلالت مى كند بر وحدت صانعش ، و اين دلالت خود نوعى سخن گفتن است ، و خدا با چنين نظامى به يكتائى خود شهادت مى دهد، و با همين ادعا ملائكه هم با اطاعتشان ، و اولوا العلم از افراد انسان هم با مشاهداتشان ، آيات و نشانه هاى يك تائى خدا را در حقيقت بر وحدانيت او شهادت مى دهند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش دهم: ☑️حلال و حرام، واجبات و محرمات1⃣ ▪️مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ مِنْ
بخش دهم:
☑️حلال و حرام، واجبات و محرمات2⃣
▪️أَلاوَإِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ وَمِنِّی. وَلا أَمْرَ بِمَعْروفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ إِلا َّمَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.
مَعاشِرَالنّاسِ، الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ، وَعَرَّفْتُکُمْ إِنَّهُمْ مِنِّی وَمِنْهُ، حَیْثُ یَقُولُ الله فی کِتابِهِ: (وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ). وَقُلْتُ: «لَنْ تَضِلُّوا ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما.
مَعاشِرَالنّاسِ، التَّقْوی، التَّقْوی، وَاحْذَرُوا السّاعَةَ کَما قالَ الله عَزَّوَجَلَّ: (إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَیءٌ عَظیمٌ). اُذْکُرُوا الْمَماتَ (وَالْمَعادَ) وَالْحِسابَ وَالْمَوازینَ وَالُْمحاسَبَةَ بَیْنَ یَدَی رَبِّ الْعالَمینَ وَالثَّوابَ وَالْعِقابَ. فَمَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ أُثیبَ عَلَیْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَیْسَ لَهُ فِی الجِنانِ نَصیبٌ.
▪️و بدانید که ریشه ی امر به معروف این است که به گفته ی من [درباره ی امامت ] برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من بازدارید؛ همانا سخن من فرمان خدا و من است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.
هان مردمان! قرآن بر شما روشن می کند که امامان پس از علی فرزندان اویند و من به شما شناساندم که آنان از او و از من اند. چرا که خداوند در کتاب خود می گوید: «امامت را فرمانی پایدار در نسل او قرار داد...» و من نیز گفته ام که: «مادام که به قرآن و امامان تمسک کنید، گمراه نخواهید شد.»
هان مردمان! تقوا را، تقوا را رعایت کرده از سختی رستخیز بهراسید همان گونه که خداوند عزّوجل فرمود: «البته زمین لرزه ی روز رستاخیز حادثه ی بزرگ است...»
مرگ، قیامت، و حساب و میزان و محاسبه ی در برابر پروردگار جهانیان و پاداش کیفر را یاد کنید. آن که نیکی آورد، پاداش گیرد. و آن که بدی کرد، بهره ی از بهشت نخواهد برد.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روز بیستوششم ماه ذیالحجّه:
مضروب شدن خلیفهی دوم◾️
▪️روز بیستوششم ماه ذیالحجّه در سال ۲۳ هجریقمری بنابه نقل منابع موثّق، چه از علما، مورّخین و سیرهنویسان اهلسنّت و چه بزرگانی از علمای شیعه، روزی است که خلیفهی دوم توسط فردی فیروزنام و ملقّب به ابولؤلؤ مضروب شد.
☑️تأمّلاتی درکشته شدن خلیفه دوم و سال روز آن‼️
▪️طبق بسیاری از منابع موثّق تاریخی شیعه و تواریخ اهل سنّت، خلیفه دوم، صبح روز بیست و ششم ماه ذی الحجه، به دست پیروز نهاوندی که غلامی ایرانی ملقّب به #ابولؤلؤ بود، در مسجد النّبی مورد ضربات خنجر قرار گرفت و همان روز یا چند روز بعد درگذشت.
▪️اغلب علمای متقدّم شیعه مثل شیخ مفید(ره)، بر اینکه تاریخ مرگ #عمر در ماه ذی الحجه است نه ربیع الاول، تأکید دارند. ابن ادریس حلّی(صاحب سرائر) درباره ی تاریخ نهم ربیع می گوید: هر کس بپندارد #عمر در تاریخ نهم ربیع کشته شده، به اجماع صاحبان کتب تاریخ، در اشتباه است و...."
◾️استاد مهدي طيب
تاريخ: ١٣ بهمن ٩٠◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️پنهان ز ديده ها و همه ديده ها از اوست
▪️از امير المؤ منين علي عليه السلام در چند موضع روايت شده است :
فتجلي سبحانه لهم في كتابه من غير اءن يكونوا راءوه بما اءريهم من قدرته ؛
پس خدای سبحان با ارائه قدرت خود در كتابش برای مردم تجلی كرده بدون آن كه او را ببينند .
#علامه_حسن_زاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️کلامی ازعلامه طباطبایی،استاد استاد:
«اهل مراقبه،مراقبه،مراقبه ومحاسبه باشید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دگرگونی های الهی در گرو دگرگونی های مردم
▪️خداوند سبحان مي فرمايد : ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما باءنفسهم ؛
☑️خدا چيزی را كه از آن مردمی است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند .
«««««
☑️سعی كن اول دل بگويد و آن گاه زبان .
ای من فدای آن كه دلش با زبان يكی است .
«««««
☑️بايد ديد كه آيا خليفه الله غائب است يا ما حاضر نيستيم و در حجابيم و اسم خود را بر سر آن شاهد هر جايى مى گذاريم
«««««
☑️هر كس كه حقيقت قرآن را در خود پياده كرده است راه مستقيم به سوی هر خير را پيموده است.و هر كس به هر اندازه كه واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است، و به انسان كامل تقرب جسته است.
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️لاك پشت از دور توجه به تخم خود مى كند و آن را براى وجود لاك پشتى مستعد مى گرداند آيا نفس كلى قدسى خليفه الله و ولى الله و حجه الله به خلق در حال غيبت از توجه نفس لاك پشت به تخم وى كمتر است؟!
#علامه_حسنزاده
@mohamad_hosein_tabatabaei