eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه○□ □○اگر تأثیر دارو و تأثیر میکرب را از علل طبیعیّه جدا کنیم، راه غلط پیموده ایم؛ و اگر تأثیر خدا را در آن دو انکار نمائیم، باز راه غلط پیموده ایم. □○امّا اگر گفتیم تأثیر دارو و میکرب از خداست، این منطق استوار است. □○«نور ملکوت قرآن» ج۲ ص ۳۹۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●کلام رهبر فقید انقلاب رضوان الله علیه دربارۀ کلمات عرفاء عظام●■ ■اگر خداى تبارک و تعالى از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالِمِ آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، براى چه كور كورانه آنها را تكفير و توهين كرديد، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آنكه سر خجلت به زير افكنيم. ■و البته اين عذر پذيرفته نيست كه «من پيش خود چنين گمان كردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست؛ ■خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزاى آن بحقيقت معلوم نشود. ■چيزى را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه يك كتاب يا شعر مثنوى مثلاً با عقل ناقص خود ادراک آن كنى! البته نخواهى از آن چيزى ادراک كرد- رَحِمَ اللّه امرَأً عرف قَدرَه و لَم يتعدًّ طَورَه ■●«شرح چهل حدیث» ص ۳۸۹●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی_ره آنچه مانع شناخت خداوند است و جهل نيست بلكه #غفلت است، و اين غفلت نيز دراثر مشغول شدن به امور بی ارزش دنياست. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۲) ■●ما تا سازماندهی نداشته باشیم هرگز به بیرون اثری بخشید. اینكه می‌بینید ما عالم بی‌عمل داریم، اینکه می‌بینید یك مطلب علمی صد درصد برای او حل شده است اما نمی‌كند این برای چیست؟ ■●علم كه شكوفاكننده وحی است این دستگاه بدن را خوب ترسیم می‌كند. ما از همین بیرون كه شروع كنیم وضع درونمان حل می‌شود. ■●ما از نظر بیرون یك چشم و گوش داریم و یك دست و پا، اینها اگر هماهنگ و سالم باشند چشم و گوش می‌فهمد و دست و پا برابر آن عمل می‌كند، یعنی فهم را چشم و گوش به عهده دارند و كار را دست و پا، اما اگر دست و پا ویلچری بود و چشم و گوش او سالم بود، این مار و عقرب را می‌بیند ولی قدرت فرار كردن ندارد، این عالم بی‌عمل مشكل علم ندارد، اما مگر علم كار می‌كند؟! این دست و پا مسئول عمل كردن است كه بسته است! ■●دیدار جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با آیت الله العظمی جوادی آملی●■ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۲) ■●ما
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۳) ■●اگر كسی علمی می‌فهمد و برابر آنچه فهمید عمل می‌كند این مثل كسی است كه دست و پای او سالم است و چشم و گوش او سالم است و مار و عقرب را می‌بیند و فرار می‌كند. ■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می‌میرانیم، نگفت هر كسی را مرگ می‌چشد، فرمود هر كسی، مرگ را می‌چشد! هر ذائقی مذوق را هضم می‌كند، ما مرگ را می‌میرانیم، ما هستیم كه هستیم. ■●اگر انسان بداند كه ابدی است و آن‌قدر مقتدر است كه مرگ را می‌میراند، نه بیراهه می‌رود نه راه كسی را می‌بندد. غرض این است كه امام كه به یكی از اصحابش فرمود شما اگر هستید باید فرهنگی داشته باشید این دستور مستقیم است به آن شاگرد و غیرمستقیم است به وارثان آن شاگرد. ■●دیدار جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با آیت الله العظمی جوادی آملی●■ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○عید بزرگ و اساسی وقتی است که عود به سوی خدا کنیم، آن روز خیلی قیمتی است و سیر به سوی قیامت است. □○روز عید یَومُ الجَمع، یَومٌ مَجمُوع، یَومُ الجُمُعَه و یَومَ یَجمَعُ الاَوَّلینَ وَ الآخِرین است. □○مرحوم حاج میرزا اسماعیل ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●اما بهشتِ  کثرات را عمومِ مردمِ اجتماع بدون استثناء تجربه می کنند و از نعم آن برخور دارند و لذا حضرت آدم وقتی در بهشت کثرات قرار گرفت از جانب حضرت پروردگار ندا شنید (وَ لا تَقرَبَا هذِهِ الشَّجَرَة) یعنی اگر می خواهی در این بهشت کثرات باقی بمانی نباید به این شجره ی طیبه ی طوبای توحید صمدی قرآنی نزدیک شوی که نزدیکی بدان همان و دوری و صعود از این بهشت کثرات همان. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●اما بهشتِ  کثرات را عمومِ مردمِ اجتماع بدون استثناء تجربه
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و در مقام لایقفی منزل دارد برای اوج به کمالات بی منتهای انسانی به بهشت کثرات پشت نمود و به درخت توحید صمدی نزدیک شد و به ذکر (سُبحَانَکَ إِنِّی کُنتَ مِنَ الظَّالِمِین) مترنّم گشت که خدایا من برای وصول به حقیقت تو خود را به سختی و ظلم بر هواها و تعلّقات جسمانی خویشتن افکندم، باشد که دستم را بگیری و مرا از هر چه حدود است بالا کشی و به خودت برسانی. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و د
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و اینچنین شد که آدم معلَّم به تمامی اسماء الله گشت و مسجود فرشتگان و ملائک ؛ پس خوب در این معنی تفکر نما و بدان که در متن هر قربی بُعدی نهفته است و هر صعودی نیز تنزّل و هبوط است بدین اصل تا بهتر به حقایقی که در این باب است واصل شوی. این حقیقت را مغتنم بشمار. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei