eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکته_ناب □●اسم عزیز حق متعال اسم سنگینی است. مربوط به مرتبه واحدیت است. ●چو سلطــان عزت علم در ک
□●در داستان جناب یوسف پیامبر فرمود: جام و پیاله پادشاه در رحل  هر کسی باشد، او را مجازات خواهیم کرد. جَزَاؤُهُ مَن وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ (یوسف/۷۵). مجازات آن شخص که کَیل عزیز مصر نزد اوست چیست؟! گفتند که او را پیش خود نگه می‌داریم... □●حالا خوب رحلِ وجودِ خود را بگرد و ببین که این کَیل و پیاله‌ی یوسفِ مصرِ وجودِ تو کجاست؟! یوسفِ مصرِ وجود، است... جام و پیاله اش را در رحل و بار و بُنه ما گذاشته است. بار تو همین وجود تو است. اگر تو همراهی کنی و این کَیل را آشکار کنی، مجازات تو این است که تو را نزد خودش نگه می‌دارد... □●در وجود همه ما این کَیل هست. مگر نگفت که وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِی (حجر/۲۹). اجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ همه در وجودشان این کَیل را دارند. حقیقت تو مال شماست یا مال امام زمان است؟! متعلق به اوست لذا باید به صاحبش برگردانی. □●امام زمان علیه السلام این حقیقت را عمداً در درون تو قرار داده، دنیا تو را به خودش مشغول کرده و تو فکر می‌کنی که این کَیل مال خودت است! إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا (نساء/۵۸). باید این امانت را به اهلش برگردانی. می‌توانی هر کاری دلت خواست با خودت انجام بدهی؟! نه، شرع اجازه نداده است. چرا اجازه نمی‌دهد؟! چون تو مال خودت نیستی. اگر مال خودت بودی اجازه می‌داد خودت را بکشی یا هر گناهی بکنی. ☑️نفس تو پیاله و جام انسان کامل است. اجازه نداری هر جور که دلت خواست خرجش کنی. ☑️يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ! مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ... این دنیا و گناه ما را مَس کرده است. این پیاله که شما در رحل ما گذاشتی کج و معوج شده است... آقا جان عنایتی به این پیاله کن... ... @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش هفتم وَ لا تَنسوُا الْفَضلَ بَيْنَكُمْ... ● تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خود كلمه ((فضل )) مانند كلمه فضول به معناى زيادى است ، با اين تفاوت كه فضل به طوری كه گفته اند زيادى در مكارم و كارهاى ستوده است ، و فضول ، به معناى زيادى در نا ستوده است ، در اين جمله كلمه فضل آمده كه از نظر اخلاقى سزاوار است انسان در مجتمع حياتش آن را به كار گيرد، و افراد اجتماع در آن قلمرو با يكديگر زندگى و معاشرت كنند، و منظور اين بوده كه مردم را به سوى احسان و فضل به يكديگر تشويق كند، تا افراد به آسانى از حقوق خود صرف نظر كنند، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 369 و شوهر در مورد همسرش تسهيل و تخفيف قائل شود، و همسر او نيز نسبت به شوهرش سخت گيرى نكند و نكته اى كه در جمله :((ان الله بما تعملون بصير))، همان نكته اى است كه در ذيل آيه : ((و الوالدات يرضعن اولادهن )) بيان كرديم . حَفِظوا عَلى الصلَوَتِ وَ الصلَوةِ الْوُسطى وَ قُومُوا للَّهِ قَنِتِينَ حفظ هر چيز به معناى ضبط آن است ، ولى بيشتر در مورد حفظ معانى در نفس ، استعمال مى شود، و كلمه : ((وسطى )) مونث ((اوسط)) (ميانه تر) است ، و منظور از ((صلوة وسطى )) نمازى است كه در وسط نمازها قرار مى گيرد و از كلام خداى تعالى استفاده نمى شود كه منظور از آن چه نمازیست؟ تنها سنت است كه آن را تفسير مى كند و ان شاء الله به زودى رواياتش از نظر خواننده مى گذرد. و لام در جمله : ((قوموا لله ))، لام غايت است و قيام به هر امرى كنايه است از اشتغال به انجام آن و كلمه : ((قنوت )) به معناى خضوع در اطاعت است ، در جاى ديگر فرموده : ((كل له قانتون )) و نيز فرموده : ((و من يقنت منكن لله و لرسوله )) پس حاصل معناى آيه اين است كه بايد شما مردم متصف به اطاعت خدا و خضوع و خلوص براى او شويد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ : برای رفع سوءظن چه کنیم؟ : سوءظن به اعدی‌الأعداء (دشمن‌ترین دشمنان) که دشمن داخلی و نفس است، شاغل و مانع از سوءظن به غیر است. □●(به‌سوی محبوب، ص۶٩)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●يکی عادتش اين است که با انگشترش بازی می‌‌‌‌‌کند، ديگری عادتش اين است که با تسبيحش بازی می‌‌‌‌‌کند و سومی با ريشش بازی می‌‌‌‌‌کند. می‌‌‌‌‌پرسيم برای چه با ريشت بازی می‌‌‌‌‌کنی؟ می‌‌‌‌‌گويد الکی. اين «الکی» يعنی پوچ، بيهوده. اين قبيل کارها از همان قدم اول «برای» ندارد تا به قدم دوم برسد. ■●کاری است که فقط همان کار است و برای هيچ انجام شده است، کاری است غيرحکيمانه، غيرعاقلانه. اگر انسان کاری انجام دهد که اگر از او بپرسند برای چه چنين می‌‌‌‌‌کنی، «برای» نداشته باشد، اين کار را می‌‌‌‌‌گوييم پوچ، باطل. ■● آشنایی با قرآن، جلد۷، صفحه۱۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●ما یاد گرفته‌ایم فقط بهانه بیاوریم و غُر بزنیم که نمی‌گذارند کار کنیم یا جامعه منحرف شده و دیگر نمیشود کاری انجام داد و... . در حالی که هرچه مشکلات زیادتر شود، تکالیف بیشتر میشود. □●اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است، این نشان میدهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده‌ای. نباید مسأله را توجیه کنیم و بگوییم دیگران اقدام نکرده‌اند. که تو باید فرض کنی کسی جز تو در این عالم نیست. □●باید خود شروع کنی و هر مقدمه‌ای را که میخواهد، فراهم نمایی. وقتی اهداف دور را تکه‌تکه و ریز کنی، زود به آنها می‌رسی، ولی وقتی بخواهی قلمبه قلمبه کار کنی، اهداف نزدیک را هم از دست میدهی و محروم میشوی. □● اخبات، جلد۱، ليلة القدر - قم، چاپ: اول، ۱۳۸۱ ه.ش●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□محل غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء(آیت الله جوادی آملی) شبستان ، راهروی شماره هفت(۷) غرفه شماره نوزده(۱۹) ۱۲ لغایت ۲۲ اردیبهشت ۹۷
□● مى‌فرمود: گروهى، دسته جمعى توطئه كردند و روش عرفانى و الهى و توحيدى مرحوم آخوند (آيت‌الله العظمى ملاّحسينقلى همدانى) را به انتقاد گرفته و در يك عريضه‌اى به مرحوم آيت‌الله العظمى شربيانى نوشتند كه ملاّحسینقلى همدانى، روشى صوفيانه در پيش گرفته است. □●در آن هنگام مرحوم شربيانى رياست مسلمانان را داشته و ریيس مطلق وقت شمرده مى‌شد. ایشان نامه را مطالعه فرمود و زير نامه نوشت: «كاش خداوند مرا مثل آخوند صوفى قرار دهد». □●با اين جمله آن عالم بزرگ، كار تمام شد و دسيسه‌هاى آنان همه بر باد رفت. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد میخواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد. □●و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. |صفحه ۹۳ □●علامه حسن زاده آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●پاداش عبادات●■ ■چقدر نمازی که حمد خدایش را بکند لذیذ و پاک است، آیا این بابِ مزاج نیست؟ به هنگام نماز با صاحبش تماس می گیرد، آیا جا دارد که از بابت آن مزد بخواهد؟ آیا هیچ مزدی بهتر از نماز می شود تصور کرد؟ ■از الان تا پنجاه روز دیگر قرار می گذاریم که یک چیزی بنویسید که بتواند مزد نماز باشد و از خود نماز بهتر باشد. لابد مزد، باید بهتر از خودِ کار باشد... برای روزه هم همین طور. برای دست سر یتیم کشیدن چیزی را پیدا کن که از آن بهتر و مزد آن باشد... ■گفت پس چرا آدمی به هنگام عبادت کُره دارد؟ گفت چون نمی داند که چه کاره است. خیال می کند خداوند کار شاقی بر عهده اش گذاشته است. لذا با خُلق تنگ می رود و می دانید که خلق تنگ قرب نمی آورد.  ■●(طوبای محبت، برگرفته از سخنان عارف بالله مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی، جلد سه، صفحه ۱۶۱ و ۱۶۲)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○به راستی که ظلم بزرگی است، اگر بین دین الهی و فلسفه الهی جدایی افکنند. #علامه_طباطبایی □○(على و فلسفه الهى، ص۷)○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
! □هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می‌کند چنان‌که وقتی بچه به التهاب در می‌آید و گریه می‌کند معلوم است که چیزی می‌خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی‌شود □بسیاری از افراد این‌گونه مواقع که دلشان می‌گیرد سعی می‌کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند... □ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد. اما مطمئن باشید که هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد. در این حال، دل زمانی آرام می‌گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد □بدان‌که تمام برکات نیز در قبض است نه در تا به نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی‌گیرید... □پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است. ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد □نه این که با کارهای... پیش پا افتاده‌ای، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتی کند و خیال کند از غم در آمده است. □○(شرح دروس معرفت نفس، ج۲، ص۱۶۸)○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش هشتم1⃣ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُكْبَاناً ... ● نماز از واجباتى است كه در هيچ حالتى ساقط نمى شود اين جمله شرطيه ، عطف است بر جمله قبل و دلالت دارد بر شرطى كه حذف شده ، و معنايش اين است كه اگر نترسيديد محافظت بكنيد، و اما اگر ترسيديد اين محافظت را با مقدار امكانات خود تقدير كنيد، و به همان مقدار نماز بخوانيد، چه در حال پياده (كه ايستاده باشيد، يا در راه باشيد) و چه در حال سواره و كلمه ((رجال )) جمع رجل (مرد) نيست ، بلكه جمع راجل (پياده ) است ، و كلمه ((ركبان )) جمع راكب است ، و اين قسم نماز، همان نماز خوف است . حرف ((فا)) در جمله : ((فاذا امنتم )) فاى تفريع است ، و معناى جمله را چنين مى كند: حال كه گفتيم محافظت بر نمازها امرى است كه در هيچ شرايطى ساقط نمى شود، بلكه اگر ترسى در كارتان نبود و توانستيد نماز را حفظ كنيد واجب است بكنيد و اگر محافظت بر نماز برايتان دشوار شد هر قدر ممكن بود محافظت كنيد، پس بايد هر وقت آن ترس از بين رفت و دو - باره امنيت پيدا كرديد مجددا در محافظت نماز بكوشيد، و خدا را بياد آوريد)). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 370 حرف ((كاف )) در جمله ((كما علمكم ...)) كاف تشبيه است ، و جمله : ((ما لم تكونوا تعلمون )) از قبيل به كار بردن عام در مورد استعمال خاص است ، تا دلالت كند بر منت هاى بسيارى كه خدا از نعمت هاى بسيار و از تعليم بر مردم دارد وگرنه جاداشت بفرمايد: ((و چون امنيت يافتيد خدا را همانطور كه قبلا در مورد نماز خوف ، تعليمتان داد بياد آوريد، ولى اينطور نفرمود، بلكه تعليم را عموميت داد، و فرمود: خدا را همانطور كه چيزهائى به شما تعليم داد كه نمى دانستيد بياد بياوريد و اين تعبير براى آن بود كه بر امتنان بر همه نعمت ها و تعليم ها دلالت كند و بنابراين معناى آيه چنين مى شود پس خدا را آنچنان بياد آوريد كه ياد آوريتان مساوى و برابر با اين نعمت باشد، كه نماز در حال امن و در حال خوف و نيز همه شرايع دين رابه شما تعليم كرد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقل است که برخی دانشمندان اروپایی مقیم ایران(که گویا فارسی می فهمیدند و در علوم اجتماعی و فلسفه متخصص بودند) آوازه علمی حضرت علامه را شنیده و علاقه داشتند ایشان را زیارت کنند. در قم به دنبال نشانی ایشان، به کلاس درسی وارد می شوند و می بینند که آقایی بالای مجلس است و فلسفه درس می دهد. آنها هم نشستند و گوش کردند. □●استاد موضوعی را مطرح کردند و با براهینی آنرا اثبات نمودند و به شاگردان فرمودند: « پذیرفتید؟» همه پاسخ دادند: بله، فرمودند:« اشتباه کردید، چون اینطور نیست!» و دوباره برهان آوردند و اثبات مسئله را رد کردند و باز فرمودند:« پذیرفتید؟» همه پاسخ دادند: بله. باز فرمودند:« اشتباه کردید ...» و این موضوع را چند بار اثبات و هر اثبات را چند بار با براهین قوی رد کردند تا در نهایت پاسخ اصلی را دادند و درس به پایان رسید. □●آن دانشمندان پرسیدند: ایشان علامه طباطبایی بودند؟ شاگردان گفتند: خیر، ایشان تازه شاگرد فلسفه ایشان، علامه جعفری بودند! □●ناگفته هایی از علامه طباطبایی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■ #امام_خمینی؛ شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. □صحیفه نور،ج ۸ ص ۳۷۲□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■ #امام_خمینی؛ شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. ■صحیفه نور،ج ۸ ص ۳۷۲■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□استعداد انسانی خودتان را در مسیر الهی و قرآن و عترت،  به فعلیت انسانی برسید □انسان قرآنی بشوید،انسانی بشوید که همشکل حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه شریف بشوید □به زبان حرف زدن راحت است ، در مقام ظاهری بیان کردن راحت است اما آن نهادِ آدم و آن سِرِّ آدم با سِرِّ ولایت محشور باشد آن حساب دیگری دارد. □●بیانات استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل ○□ □○در عصبانیّت عبادت هم نکنید و نماز نخوانید که غضب، ملائکه را دور میکند. وقتی سرد و خنک شویم، جهنّم هم دور میشود. □○اجنّه خیلی قوی هستند. اَلغَضَبُ ضَربٌ مِن الجُنُونِ: غضب شعبهای از جنون است. لذا فرد در حال غضب نیروی فوقالعادهای پیدا میکند. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□نهمین مراسم یادبود عبد صالح خدا آیت‌الله بهجت قدس‌سره□ #قم_مسجد_اعظم □زمان: پنج شنبه، ۲۰اردیبهشت، پس از نماز مغرب و عشا□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□سکوت با تزکیه نفس برکت دارد :□ □بعضی خیلی ساکتند واین سکوت اگر از روی تزکیه نفس باشد خیلی برکت دارد، چون این سکوت دهن بستن است و دل را باز می کند و سِرّ آدم به حرف در می آید □برخلاف باز بودن دهن به خصوص که نعوذبالله اگر از روی هرزگی و یاوه گویی باشد چه در خوراکش و چه در گفتارش که روح او هم هرزه می شود، ☑️از همین رو فرمودند اول اندیشه وانگهی گفتار، چانه چنین آدمی را عقل می گرداند. | ج۱،ص۵۲۳ @mohamad_hosein_tabatabaei
: ■●اهل بیت (علیهم السلام) و دین سرمایه های اصلی ما هستند●■ ■آمریکا که امروز ادعای سلطه بر جهان را دارد فاقد تاریخ و فرهنگ ریشه دار است اما سرزمین ما سرزمین فارابی ها، بوعلی ها و ابوریحان هاست؛ ایران یک کشور فرهنگی به تمام معناست، این کشور نسخ خطی فراوانی داشت که به غارت رفت که اکنون بسیاری از آنها در کتابخانه های غرب است لذا مهمترین وظیفه شما حفظ این سرمایه ملی است. ■باید توجه داشته باشید که آنچه این کشور را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد «دین» است، پرچم سه رنگ کشور همواره برای ما محترم است اما این پرچم توان آن را ندارد که به تنهایی خود را حفظ کند، در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که پرچم یا حسین(علیه السلام) و یا زهرا(سلام الله علیها) هم خود و هم این پرچم سه رنگ را حفظ کرد لذا اهل بیت علیهم السلام و دین سرمایه های اصلی ما هستند که تمام سرمایه های دیگر در سایه آنها حفظ می شوند در نتیجه اولین وظیفه شما حفظ آثار تشیع است. ■●دیدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ۹۷/۲/۱۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□مؤسسه فرهنگی هنری الهی قمشه ای از تاریخ ۹۷/۲/۱۲ لغایت ۹۷/۲/۲۲ با شرکت در غرفه انتشارات سخن (سالن شبستان، راهرو ۳۱، غرفه ۳) در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، واقع در مصلای تهران، آثار صوتی و تصویری استاد حسین الهی قمشه ای را عرضه می کند. نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب دایر است.