eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت سوم بخش ششم1⃣ ● بررسى و توضيح بعضى جملات روايت قمی مولف : اينكه در رواي
آیات 252-244 بقره قسمت سوم بخش ششم2⃣ ●بررسی و تو ضیح بعضی جملات روایت قمی پس لشگر طالوت دو طائفه شدند، يك عده آنهائى كه با مشت خود از آب نهر نوشيدند، و عده ديگر آنهایی كه ننوشيدند، همين كه در برابر لشگر جالوت قرار گرفتند، آنهائي كه آب نهر را نوشيده بودند گفتند: ((لا طاقة لنا اليوم بجالوت و جنوده )) و آنهائى كه از آن ننوشيدند گفتند: ((كم من فئه قليلة غلبت فئة كثيره باذن الله و الله مع الصابرين )). مولف : و اما اينكه باقى ماندگان با طالوت سيصد و سيزده نفر، و به عدد مجاهدين در جنگ بدر بودند، مطلبى است كه روايات بسيارى از طرق خاصه و عامه بر طبقش وارد شده ، و اما اينكه گويندگان ((لا طاقه لنا... )) آنهائى بوده اند كه مشتى آب نوشيدند و گويندگان ((كم من فئه قليلة غلبت فئه كثيرة ...)) آنهائى بوده اند كه اصلا آب ننوشيدند، ممكن است از نحوه استثناء در آيه (البته بنابر آن بيانى كه ما در معناى استثناء كرديم )كرد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 452 و در كافى به سند خود از احمد بن محمد از حسين بن سعيد ازفضالة بن ايوب از يحياى حلبى از عبد الله بن سليمان از امام باقر (عليه السلام ) روايت آمده ، كه در ذيل جمله ((ان آيه ملكه ... تحمله الملائكه )) فرموده : ملائكه آن را به صورت گاو حمل مى كردند. خواننده عزيز بايد توجه داشته باشد كه مبناى ما در اين كتاب بر اين بوده و بر اين است كه سند احاديث را بيندازيم ، چون وقتى مضمون حديثى موافق با كتاب خدا باشد احتياجى به ذكر سند آن نيست ، و اگر در خصوص حديث بالا سند را ذكر كرديم براى اين بود كه مضمون آن يعنى اينكه ملائكه به صورت گاو در آمده باشد را نمى توان با قرآن تطبيق كرد ناچار بايد سند آن ذكر شود تا اگر خواننده خواست بتواند به تراجم احوال راويان آن مراجعه نمايد، و ما در عين حال از ميان اينگونه احاديث ، آن احاديثى را مى آوريم كه سند آنها صحيح ، و يا حداقل مؤيد به قرائن صدق باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○بیان واقعه شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام توسط حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره○□ □○جائر(ابن ابی دؤاد) پیش خلیفه وقت آمد و گفت: «[چون] من نمک خلیفه را خورده ام، نباید بر خلیفه خیانت کنم. به شما می گویم [آیا شما] اقوال تمام علما را کنار گذاشتید و قول این اسود(کنایه توهین آمیز به امام جواد-علیه السلام-) را بر همه مقدم داشتید، و حال آنکه شَطری (بخشی) از این امت او را امام می دانند نه شما را؟» عمده [سخن او هم] این [قسمت] است. □○[خلیفه به او گفت]: راست می گویی؟ گفت: بله. [خلیفه] به قوم و خویش خود، ام الفضل -که از دربار ماهیانه داشت- سفارش کرد، که او را مسموم کنید.[ام الفضل] کارش را که کرد، گاهی به گریه می‌افتاد. [حضرت جواد فرمود]: چرا گریه می کنی؟! [بدان که خداوند] تو را به دردی مبتلا می‌کند که هیچ راهی برای معالجه‌اش نیست، [و لذا ام الفضل] تمام ثروتش را خرج کرد، [اما] خوب نشد. □○[ام‌الفضل] از امام جواد سلام‌الله‌علیه اولاد نداشت، [و حضرت] از [همسر دیگرش که از] اولاد عمار یاسر [بود] یک ذرّة (یعنی فرزند) داشت. بالاخره [ام‌الفضل] کاری کرد که امام آن شربت را میل فرمود.[امام جواد-علیه السلام-] به او گفت تو گریه می کنی؟ حالا او را کشتی چرا او را از بالای بام پایین انداختی و [جسم مبارک امام جواد-علیه السلام-] سه روز روی زمین ماند؟ □○خیال نکنید آن‌ها از جهنم آمده بودند و ما از بهشت، و این کارها از ما دور است! تمام این خیال‌ها سبب این کار می‌شود. □○حالا ما تحقیقا فهمیدیم به این‌که [آیت‌الله شیخ فضل‌الله] نوری را [استعمار]کشت برای‌اینکه چرا مشروطه نمی‌شوی؟ و آیت‌الله بهبهانی را بعد از یک سال کشت که چرا مشروطه شدی، چرا مطیع ما نمی‌شوی؟ مشروطه شدن مقدمیت دارد برای اینکه مستقل (مسلط) شود بر تمام این فلان (سرزمین و کشور). □○(درس خارج اصول، ١٣٨٨/٠٢/١۶)○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□سفارش علامه طباطبایی (ره) در مورد □ □ایشان سفارش أکید داشتند: ، ، . میفرمود: انسان باید در ساعات روز، آنچنان به خود دهد که بتواند همواره از شیطان و نفسانی خود محفوظ بماند. باید با خود چنین کند که امروز یکی از روزهای زندگی توست که سپری میشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□چرا در مورد زبانت دقت نداری و هر چه را می‌گویی؟ به چه دلیل گوش نازنین خود را باز می کنی و هر چه را می شنوی؟ مگر جان جنابعالی مزرعه ات نیست؟ □مگر حقیقت و نفس ناطقة تو بذر و مزرعة خدائی نیست؟ چرا موقع بذر افشانی این زمین بی دقتی می کنی؟ □اگر ما به همان مقدار که مواظب کِشت خود هستیم به فکر خودمان بودیم، از جان خود استفاده بسیاری می بردیم. چرا مواظب جانمان نیستیم در حالی که مارها و عقربها دارند آن را از بین می برند؟! □چرا آنها را مرزبانی نمی کنیم؟ چرا در این گونه امور فراموشــی داریم؟ مگــر تــاکنون نـدای «و لا تکونوا کالّذین نسواالله فانسیهم انفسهم» را نشنیده ایم؟! چرا اینقدر خود را فراموش کرده ایم؟ □●شرح مراتب طهارت علامه حسنزاده شارح:استاد صمدی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■دهه اوّل ماه ذی‌الحجّه همان ایّام معلومات است که خدای متعال در قران کریم، سوره حج به آن اشاره فرموده است: ■یذْكُرُوا اِسْمَ اَللّٰهِ فِی أَيّٰامٍ مَعْلُومٰاتٍ■ ■این دهه، دهه‌ی بسیار عظیمی است. از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمودند: عمل خیر و عبادت در پیشگاه خدا در هیچ ایّامی از سال، از این دهه محبوب‌تر نیست. این دهه مکمّل همان سی شبی است که خدا با حضرت موسی علیه‌السّلام قرار ملاقات گذاشت. ■ایّام بسیار گرانبهایی است، حوادث بزرگی هم در این ایّام رخ داده که به شرافت آن افزوده است. از گرامی‌ترین اوقات سال در پیشگاه الهی و مناسب‌ترین و ارزشمندترین اوقات برای بندگی حضرت حقّ و عبادت خدای متعال است. ■همانگونه که اشاره شد خدای متعال در سوره حج فرموده است: در ایّام معلومات ذاکر اسم الله باشید. در این دهه خیلی مراقب باشیم که با اشتغالات ظاهری و دنیوی لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشویم. ■در این دهه جا دارد تمام مراتب وجودی انسان؛ عقل انسان، دل انسان، روح انسان، بدن انسان، ذاکر خدا باشد و به شدّت از غفلت پرهیز کند. ذکر با عقل؛ این است که بیاندیشد در مورد الطاف الهی و نعم الهی؛ چه نعم مادّی و چه نعم معنوی، چه نعم ظاهری و چه نعم باطنی. ذکر با دل؛ رغبت کردن، میل کردن، پرکشیدن به سوی خدای متعال است. ذکر روح؛ احساس حضور در محضر الهی است که انسان این احساس حضور را در تمام لحظات با خود داشته باشد. ذکر بدن هم انجام طاعات و عبادات و فرمانبری از دستورات خدای متعال است. ■این چنین ذکری، ذکر تمام عیار است و آنگاه چنین عبد ذاکری مشمول آن بشارت خدای متعال می‌شود که فرمود : ■مرا یاد کنید من هم شما را یاد خواهم کرد. که این یاد یعنی، آن توجّه سرشار از لطف و عشق و محبّت الهی نسبت به این عبد. ان‌شاءالله این دلِ ذاکر را داشته باشیم. ■آیه‌ای که در نمازهای این ده شب می‌خوانیم: ■وَ واعَدْنا مُوسي ثَلاثينَ لَيْلَةً، وَ اَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً■ ■سخن از این می‌گوید که این ده شب؛ ده شب موعد و وعده‌گاه دیدار و ملاقات با خدای متعال است. خدا در این ده شب وعده‌ی دیدار و وصال داده است. ان‌شاءالله دل‌مان متوجّه حضرت حقّ باشد و آماده‌ی ورود به این دهه‌ی عظیم باشیم.... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○بمناسبت سالروز ازدواج اميــرالمومنين و مــادرِساداتـــ○□ □○علامه در الميزان، در تفسير آيــه إِخْـــواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ اين روايت را از كتاب البرهان مي آورند: و در تفسير برهان از حافظ، ابو نعيم از رجال سندش از ابی هريره روايت كرده كه گفت: علی بن ابی طالب (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پرسيد يا رسول اللَّه كداميك از ما در دل تو محبوبتريم؟ من يا فاطمه؟ فرمود: □○فاطمه محبوب تر است نزد من از تو، ولی تو گرانقدرتری از او، و گويا تو را و او را می بينم كه كنار حوضم مردم را از آن دور میكنی، و كنار آن حوض به عدد ستارگان آفتابه هايی هست، و تو و حسن و حسين و حمزه و جعفر در بهشتيد و چون برادرانی مقابل هم بر تختها قرار داريد، و تو و شيعيانت با من هستيد، آن گاه رسول خدا (صلی الله عبیه وآله) اين آيه را قرائت كردند:" إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ" و فرمودند: آن چنان در برابر هم هستيد كه به پشت سر يكديگر نمینگريد۱۱۲. ج٢ ص٣٤٨ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعای بعد از نماز صبح و قبل از غروب آفتاب دهه اوّل ماه ذی‌الحجّه●■ ■●دعایی که از صبح روز اول ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: ■●اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَی الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَی وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَی وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَی وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَی وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَی وَ عَلَی مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْنا إِلا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِبا إِلا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. ■●خدایا این روزها روزهایی است که بر سایر روزها برتری و شرافت دادی و به لطف و رحمتت مرا به آنها رساندی، برکاتت را بر ما فرو فرست و از نعمت‌هایت در این روزها بر ما وسعت ده. خدایا از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنی و بی‌نیازی و عمل در آنها به آنچه می‌پسندی و خشنود می‌شوی هدایت فرمایی، خدایا از تو درخواست می‌کنم، ای جایگاه هر شکوایه و ای شنوای هر راز و نیاز و ای حاضر در هر جمع و ای دانای هر نهان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و در این روزها بلا را از ما برگردانی و دعایمان را مستجاب گردانی و نیرویمان دهی و یاری‌مان نمایی و به آنچه ای پروردگار ما دوست داری و خشنود می‌شوی موّفقمان بداری و بر اموری که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودی توفیقمان دهی. خدایا از تو درخواست می‌کنم ای مهربانترین مهربانان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و خشنودی خود را در این روزها به ما ارزانی کنی، که به یقین تو شنوای دعایی و از خیری که در این ایّام از عالم بالا نازل می‌کنی، ما را محروم مساز و از گناهان ما را پاک ساز، ای دانای نهان‌ها و در این روزها خانه‌ی جاودان را بر ما واجب گردان. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و نه گناهی را برای ما باقی بگذار جز آنکه ببخشی و نه اندوهی جز آنکه برطرف کنی و نه بدهی جز آنکه بپردازی و نه غایبی جز آنکه به ما برسانی و نه حاجتی از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایی، به یقین تو بر هر چیز توانایی. خدایا ای دانای نهان، ای رحم کننده به اشک‌های روان، ای اجابت کننده‌ی دعاها، ای پروردگار زمین‌ها و آسمان‌ها، ای آنکه صداها بر او اشتباه نشود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از آتش و رسیدگان به بهشت، و از نجات یافتگان قرار ده به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان و درود خدا بر آقایمان محمّد و همه اهل بیت ایشان. @mohamad_hosein_tabatabaei