□آیه(۲) سوره عصر در تفسیرالمیزان□
□راغب مى گويد: كلمه #خسر هم در مورد انسان استعمال مى شود، گفته میشود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار می رود مى گويند: تجارت فلانی خسران کرد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۲) سوره #عصر□
□مراد از كلمه ( #انسان) جنس انسان است. كلمه (خسر، خسران، خسار، خساره) #همه به معناى #نقص در #سرمايه است. و اگر در آيه مورد بحث كلمه (#خسر) بدون #الف و #لام آمده به منظور #بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در #خسرانى_عظيم است، #احتمال هم دارد به منظور #تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى #مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران #مالى و آبرويى، بلكه خسران در #ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده: (الَّذين خسروا انفسهم و اهليهم يَوم القيمة الا ذلك هو الخسران المُبین)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ●■۵ ●درس جامعیّت دین در واقعه ع
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ۶●■
●جامعیت مکتب عاشورا از نظر تیپ های الگو●
■در داستان عاشورا برای هر انسانی با هر مشخصاتی که شما بتوانید تصور کنید، یک الگو وجود دارد. یعنی شما در واقعهی عاشورا عالِم میبینید، بی سواد هم میبینید، غلام و برده میبینید، آقا و ارباب هم میبینید. طفل شیرخوار میبینید، کودک نه ساله، ده ساله، دوازده ساله، سیزده ساله، نوجوان و جوان هجده ساله، یک مرد کامل، یک پیرمرد، یک انسان کهنسال، زن، دختر، سفید، سیاه، از نژادهای مختلف هم میبینید، اصلاً خدای متعال خواسته یک الگو برای تمامیت بشر درست کند و این نمایشگاه زیبا و جذاب عاشورا را درست کرده است.
■هر کسی هستیم، در هر مقطعی از سنِّمان، در هر شکلی از زندگیِمان، با هر سطحی از دانش و علمِمان، هرگونهای که هستیم؛ در واقعهی عاشورا میتوانیم یک نمونه، یک الگو، یک اسوهی حسنه مشاهده کنیم و این همان جامعیّتِ این مکتب است که میتواند برای همهی انسانها درسآموز و الگو و الهام بخش باشد.
■جالب است در واقعهی عاشورا مسلمانهایی میبینید که از صحابهی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند، مسیحی زادهای هم میبینید که ۲۴ ساعت بیشتر بین مسلمان شدن و شهادتش فاصله نیست. انسانهای مقدّس و کسانی که از روز اول اسلام پایبند به ولایت بودند در سپاه اباعبدالله علیه السّلام حضور دارند. افراد عثمانی مذهبی که تا قبل از واقعه عاشورا پرچم خون خواهی عثمان را بلند میکردند و علیه اميرالمؤمنين و امام مجتبی علیهما السّلام موضعگیری داشتند و با آن عنایت خاصِّ حسینی علیه السّلام منقلب و زیر و رو شدند را هم میبینید، مثل زُهیرِ بن قین.
■زُهیرِ بن قین که آنگونه در صحنهی عاشورا عاشقانه حماسه آفرینی کرد، عثمانی مذهب بود و اصلاً فرار میکرد که با امام حسین علیه السّلام رو به رو نشود. هنگامی که امام علیه السّلام پیکی را به سوی او فرستادند، او مراقب بود که در مسیری که میآید با امام حسین علیه السّلام هم منزل نشود. یعنی اگر یک جایی امام حسین علیه السّلام بیتوته میکردند او از آنجا رد میشد که جای دیگر بیتوته کند. دست بر قضا در یکی از منزلها هم منزل شدند و در یک محل و یک منطقه اقامت کردند. امام حسین علیه السّلام پیکی را نزد او فرستاد، وقتی که آن پیک آمد و گفت پسر رسول خدا تو را دعوت کرده که به دیدارش بروی، اول سکوت کرد، پذیرا نبود. همسرش، آن زن فهمیده و بزرگوار، به او گفت که چه تردیدی میکنی؟! پسر رسول خدا تو را خواسته، دعوت او را اجابت کن.
■با همّت بزرگ این زن، زُهیر به دیدار اباعبدالله الحسین علیه السّلام رفت و با همان عنایت و همان نگاه عمیقی که امیدواریم حضرت یکی از همان نگاهها را هم به ما بیاندازند چگونه منقلب شد، که وقتی برگشت گفت دیگر تمام شد، من حسینی شدم.
■همهی تیپها را شما در داستان عاشورا میبینید، این نشان میدهد که مکتب عاشورا بر خلاف بقیه مکاتب و مدارس که میگویند شرایط ثبت نام این است و باید این مقدار تحصیلات داشته باشید، در این رشته تحصیل کرده باشید، تا این مقطع تحصیل کرده باشید تا شما را در این مدرسه، در این مؤسسه، در این دانشگاه ثبت نام کنیم و استفاده کنید، دانشگاه عاشورا، برای طفل ۶ ماهه شیر خوار الگو دارد، برای پیرهایی مثل حبیب بن مظاهر اسدی هم الگو دارد، برای همه الگو دارد. برای با سوادترین و دانشمندترین افراد کلاس دارد، برای درس نیاموختهترین افراد هم تعلیم و درس دارد.
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●قال تعالى لأيوب ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ يعنى ماء بارد و شراب لما كان عليه من إفراط حرارة الألم، فسكّنه اللّه ببرد الماء.
■●اللّه تعالى به ايوب فرمود: ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ
■●يعنى آب سرد و آشاميدنى است از آن جهت كه افراط حرارت الم بر ايوب چيره بوده است. پس خداوند آن را به سردى آب تسكين داده است.
■●اين ظاهر، عنوان باطن است كه زمين نفس را بايد به پاى رياضت و مجاهده زد تا آب حيات حقيقى از وى بجوشد و قلب را از امراض روحانى چنانكه بدن را از اسقام جسمانى شستشو دهد كه قابل فيض الهى گردد.
■●ممد الهمم در شرح فصوص الحكم
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#روز_هفتم_محرم:
■روز هفتم، با رسیدن نامه ی إبن زیاد، عمر سعد یک لشکر پانصد نفره را به حفاظت از شریعه فرات گمارد. و لذا روز هفتم، روز قطع آب است؛ و از این روز به بعد، مسأله #عطش خودش را نشان می دهد. تا آن روز دسترسی به آب، بالاخره وجود داشت؛ یعنی گاهی اوقات افرادی، چه أباالفضل العبّاس علیه السلام همراه با تعدادی، یا علی اکبر علیه السلام همراه با تعدادی، یا دیگران از یاران حضرت، اجازه می گرفتند و حمله می كردند؛ به #آب می زدند؛ و آب برمی داشتند و می امدند. ولی از #روز_هفتم، شرایط به شدّت سخت شد.
■گرچه از روز هفتم به بعد هم، این یورشها برده شد و آب آوردند. اینگونه نیست که از روز هفتم به بعد آب کلاًّ نرسیده باشد. ولی به شدّت سخت بود و به اهل بیت علیهم السلام کم آب رسید.
■●استاد مهدی طيب - جلسه ١٨ آذر ٨٩●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●مرحوم حاج ميرزا حسين نورى (اعلى اللَّه مقامه) استاد مرحوم حاج شيخ عباس قمى و ... بسيار مرد فوقالعادهاى بوده است، مُحدّث است، ولى در فن خودش فوقالعاده متبحّر است... از آن حافظههاى بسيار قوى بوده است و مرد با ذوقى هم بوده است و بسيار با شور، با حرارت، با ايمان. گو اينكه اين مرد بعضى از كتابها نوشت كه شأن او نبود و علماى وقت هم ملامتش كردند، ولى معمولا كتابهايش خوب است.
■●مخصوصاً كتابى در همين موضوع منبر نوشته است به نام « #لؤلؤ_و_مرجان». اين كتاب با اينكه كتاب كوچكى است، فوقالعاده كتاب خوبى است. در اين كتاب راجع به وظايف اهل منبر سخن گفته است. همه اين كتاب در دو فصل است ...
■●چنين كتابى شايد در دنيا وجود نداشته باشد. اين مردِ بزرگ، در همين كتاب خودش نمونههايى از دروغهايى كه به اين حادثه بزرگ، حادثه تاريخى كربلا، نسبت مىدهند ذكر كرده است. آنچه كه من عرض مىكنم غالباً يا همه آن همانهايى است كه مرحوم حاجى نورى هم از آنها ناله كرده است، و حتى اين مرد بزرگ صريحاً مىگويد:
■●امروز بايد عزاى حسين را گرفت، اما براى حسين در عصر ما يك عزاى جديدى است كه در گذشته نبوده است و آن عزاى جديد اين همه دروغهاست كه درباره حادثه كربلا گفته مىشود و احدى جلو اين دروغها را نمىگيرد. امروز بر اين مصيبت حسين بن على بايد گريست، نه بر آن شمشيرها و نيزههايى كه در آن روز بر پيكر شريفش وارد شد.
■●استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج ۱ ص ۶۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
●امشب دل زهـرای اطهر را شکستند
●در کـربلا بر روی مهمــان، آب بستند
●امشب شب بیتابی طفل رباب است
●اطــراف گهــواره صدای آب آب است
●پــــریده رنـگ از روی گـلهای مدینه
●از تشنگی خشکیده لبهای سکینـه
●ای زادهی امالبنین، بنمــــا نظــــاره
●گشته نفس در سینه طفلان شراره
●امشب حرم، جز خون دل، آبی ندارد
●طفل سه ساله، در بدن تابی ندارد
●لــب تشنـه، اولاد امیـرالمــؤمنیـن اســت
●ای اهل کوفه! شرط مهمانی چنین است؟!
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■سینه زدن خیلی قشنگ و نافع است. مواظب باش در طول سال چند دفعه سینه زدن را ترک نکنی. شخص وقتی سینه میزند، یا امام به درون جان آن سینهزن میرود و یا سینهزن به درون امام میرود. در همهی عمرت یک نوبت هم که شده پیراهنت را بیرون بیاور و لخت شو و نیم ساعت برای حضرت زهرا و برای امام حسین علیهما السّلام سینه بزن.
■هنگام عزاداری، انسان درِ دلش را باز میکند و امام حسین علیه السّلام داخل میشوند.
■سینه زدن برای امام حسین علیه السّلام بدن را سبک و تمیز و زیبا میکند. تا جایی که #عکس_خوبان_خدا در آن پیدا میشود.
#یاعلی
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei