eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش ششم1⃣ ● در قرآن ، مراد از تعقل ادراك توأم با سلامت فطرت است ، نه تعقل تحت تأثير غرائز و اميال نفسانى و خداى عزوجل هم ، كلام خود را بر همين اساس ادا نموده و عقل را به نيروئى تعريف كرده كه انسان در دينش از آن بهره مند شود، و به وسيله آن راه را به سوى حقائق معارف و اعمال صالحه پيدا نموده و پيش بگيرد، پس اگر عقل انسان در چنين مجرائى قرار نگيرد، و قلمرو علمش به چهار ديوار خير و شرهاى دنيوى محدود گردد، ديگر عقل ناميده نمى شود، همچنانكه قرآن كريم از خود چنين انسانهائى حكايت مى كند كه در قيامت ميگويند: ((لو كنا نسمع او نعقل ما كنا فى اصحاب السعير)) اگر ما مى شنيديم و تعقل مى كرديم ديگر از دوزخيان نمى بوديم . و نيز فرموده : ((افلم يسيروا فى الارض فتكون لهم قلوب يعقلون بها، او آذان يسمعون بها فانها لا تعمى الابصار و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور)) چرا در زمين سير نكردند تا داراى دلهائى شوند كه با آن تعقل كنند، و يا گوش هائى كه با آن بشنوند؟ آخر تاريك شدن چشم سر، كورى نيست ، اين چشم دل است كه كور مى شود، دلهائى كه در سينه ها است . پس اين آيات همانطور كه ملاحظه گرديد كلمه عقل را در علمى استعمال كرده كه انسان خودش بدون كمك ديگران به آن دست يابد، و كلمه سمع را در علمى بكار برده كه انسان به كمك ديگران آن را به دست مى آورد، البته با سلامت فطرت در هر دو براى اينكه مى فرمايد آن عقل ، عقلى است كه با دل روشن توأم باشد نه با دل كور. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
از آیت‌الله بهجت قدس‌سره | زیاد مرتکب معاصی می‌شوم و هرچه تلاش می‌کنم، موفق نمی‌شوم. : بسمه‌تعالی، نقل شده از أحدالحُسَینَین (یعنی حسین خلیلی و نوری) که برای این مقصود، حمد و سوره، اهدا شود برای مدفونین از مؤمنین و مؤمنات در مشاهد ثمانیه مشرَّفه: «حرمین شریفین» (مکه و مدینه)، «نجف اشرف»، «کربلای مشرّفه»، و «الکاظمیةالمشرَّفه» و «سامراءالمشرّفه» و «المشهد الرضوی المشرَّف» و «قم المشرَّفه» و حمد و سوره برای مدفونین در سائر مشاهد مشرَّفه. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بلاهایی که از روی نادانی، خودمان بر سر خودمان می‌آوریم●■ ■●در این که هیچ کس دشمن خودش نیست و هر فردی دوست خودش می‌باشد تردیدی نیست، زیرا که حبّ ذات، غریزی انسان است. هر کوششی که انسان می‌کند به سود خود و به منظور تحصیل سعادت می‌کند، نه برای زیان و بدبختی. ●دشمن به دشمن آن نپسندد که بی‌خرد ●با نفس خود کند به مراد و هوای خویش ■●انسان اگر بشنود یک نفر خودش را عمدا از بام پرت کرد یا در آتش انداخت یا چاقو را برداشت بی‌جهت سر و صورت و اندام خودش را زخمی نمود، تعجب می‌کند و می‌گوید شخص عاقل این کارها را نمی‌کند، در صورتی که اگر درست و از روی بصیرت در روش زندگی که غالب مردم انتخاب کرده‌اند دقت کنیم می‌بینیم کارهایی می‌کنند و سخنانی می‌گویند که ضررش برای خودشان از چاقو خوردن و توی آتش رفتن بیشتر است اما نمی‌فهمند. □●استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۲ ص۳۶-۳۵●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●قرائت دعای جوشن کبیر در شب اول ماه رمضان طبق حدیث امیرالمومنین(علیه السلام)●□ | امیرالمؤمنین(علیه السلام): جبرائیل در‌ یکی از جنگ‌ها بر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: "....هر كس با نيّت خالص، دعای کبیر را در ماه رمضان بخواند، خداوند متعال، شب قدر را روزىِ او می‌كند و برايش هفتاد هزار فرشته می‌آفريند كه خدا را تسبيح می‌گويند و تقديس می‌كنند و پاداش آنان را براى او قرار می‌دهد. □●اى محمّد! هر كس اين دعا را بخواند، ميان او و خداى متعال، حجابى نمی‌ماند و از خداوند، چيزى درخواست نمی‌كند، مگر آن كه خدا آن را به وى عطا مى‌كند ... □●(مصباح کفعمی، ص۳۳۲ و مفاتیح الجنان، توضیحات پیش از متن دعای جوشن کبیر.)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید . □●مردان بزرگ که خدمت های بزرگ برای ملت های خود کرده اند اکثر ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بوده اند. □●صحیفه نور،جلد ۱۹،صفحه ۱۱ پیام امام خمینی(ره) به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی مورخ: ۱۳۶۳/۰۳/۰۷●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اصل رسیدن و وصول به حق از ناحیه خلق را سفر اول گویند. وقتی به حق رسید و رنگ و بویی از حق پیدا کرد، از از آن به بعد در اوصاف الهیه اعم جمالی و جلالی به مسافرت می پردازد با اوصاف و اسمای الهی حشر پیدا می کند تا مظهر آن اسم بشود. □○این ها اول سفر از خلق به حق می کنند که آثار وجودی را می بینند و پی به مؤثر و صاحب آثار می برند. این سفرها در مورد پیامبر و ایمه اطهار راه ندارد این مربوط به ضعیف العقول هاست نمی توانند حق را به واسطه حق بشناسند به واسطه آثار پی به او می برند. □○پیامبر در جواب سوال سایل که چگونه خدا را شناختی؟ حتی نمی گوید من خدا را به خدا شناختم می فرماید: من اشیا را با خدا شناختم چون سایل می پرسد به چه چیز خدا راشناختی؟ جواب مطابق سوال است: ما به واسطه آن مؤثر و حق، خدا را شناختیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال شب اوّل ماه مبارک رمضان●■ ■۱- استهلال: یعنى جستجوى هلال ماه و بعضى استهلال این ماه را واجب دانسته‌اند ■۲- خواندن دعاهای روئیت هلال (به مفاتیح الجنان مراجعه شود) ■۳- غسل؛ که هر کسی در شب اوّل ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده خارش بدن به او نرسد. و نیز غسل کند در نهر جاری و همچنین ۳۰ کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده با طهارت معنوى باشد. ■۴- زیارت امام حسین علیه السّلام که گناهانش ریخته شود و ثواب حجّاج و عمره‌گزاران آن سال را دریابد. ■۵- دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بخواند: ■سوره «حمد» و سوره «انعام» ■و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه می‌ترسد نگهداری کند. ■۶- بعد از نماز مغرب دست‌ها را بلند کند و بخواند دعای وارده از امام جواد علیه السّلام را: اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ .... ■۷- خواندن دعای دیگری از امام صادق عليه السّلام: ■اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ مُعَافَاةٍ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ. ■۸- خواندن دعایی از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم: ■اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا. ■۹- دعایی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در شب اوّل ماه رمضان می‌خواندند: ■الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبَارَکُ اللَّهُمَّ فَقَوِّنَا عَلَى صِیَامِنَا وَ قِیَامِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ فَلَا وَلَدَ لَکَ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ فَلَا شِبْهَ لَکَ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ فَلَا یُعِزُّکَ شَیْءٌ وَ أَنْتَ الْغَنِیُّ وَ أَنَا الْفَقِیرُ وَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الْغَفُورُ وَ أَنَا الْمُذْنِبُ وَ أَنْتَ الرَّحِیمُ وَ أَنَا الْمُخْطِئُ وَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْحَیُّ وَ أَنَا الْمَیِّتُ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی وَ تَرْحَمَنِی وَ تَجَاوَزَ عَنِّی إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. ■۱۰- خواندن دعای جوشن کبیر ■۱۱- خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه: ■الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَامِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ ......... ■۱۲- شروع کند به خواندن نمازهای مستحبّی (هزار رکعت) ■۱۳- خواندن دعای امام صادق علیه السلام که در شب آخر ماه شعبان هم خوانده شد. □اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَکَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ جُعِلَ .... ■۱۴- چون ماه رمضان شروع شود سزاوار است تکثیر تلاوت قرآن. ■برای اعمال بیشتر شب اول ماه رمضان و خواندن کامل دعاهای وارده به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۱) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند □قرآن کریم حرمتی که برای زمان نزول نازل شده است، برای محل نزول آن یعنی زمین آن بیان نکرد؛ صاحب جواهر و صاحب عروه در کتاب های خود آورده اند که در فضل روزه، همین بس که انسان شبیه فرشتگان می شود؛ سخن ازنخوردن و کم خوابیدن نیست، بلکه انسان به فرشته شبیه می شود. □این سخن به حدی لطیف و مقبول است که مرحوم صاحب جواهر در ابتدای کتاب خود این مطلب را بیان می کنند؛ سید صاحب عروه در بحث فضیلت صوم هم بیان می کند که انسان روزه دار شبیه فرشته است. □گاهی انسان تا یک دوره سطح و خارج کفایه بیان می کند فوری به سینه وجب می زند و می گوید در یک وجب سینه این همه علم وجود دارد، اما علم کجا بود که نصیب آن ها بشود؟ اگر انسان چندین دور هم خارج کفایه بگوید در بین راه است چون علم چیز دیگر است. □●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره ی ماه مبارک رمضان●□ □●انَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فَقالَ : «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ، □●روزى ، پیامبر خدا براى ما خطبه خواند و فرمود : □●«اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ □●شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، □●ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است . ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید □●وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ . □●و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید . نَفَس هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است . □●فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ . □●پس با نیّت هاى راست و دل هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛ □●چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند . @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره ی #اهمیت ماه مبارک رمضان●□ □●انَّ رَسولَ اللّه ِ صلى ا
□●خطبه ی پیامبر (صلی الله علیه وآله) درباره ی ماه مبارک رمضان●□ □●وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَةِ وعَطَشَهُ ،وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم ومَساکینِکُم ، ووَقِّروا کِبارَکُم ، وَارحَموا صِغارَکُم ، وصِلوا أرحامَکُم ، □●با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید ؛ □●به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید ؛ □●به بزرگان خود احترام ، و بر کوچک هایتان ترحّم ، و به بستگانتان نیکى کنید . @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز و روزهای که به جا میآوریم، معنایش این است که ما تو را میخواهیم. در راهی که تو ما را به سوی خودت بالا میبری، هر چه هم که به ما فشار وارد آید، باز هم تو را میخواهیم. □○تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○.. :○□ ○از سود و زيان گذر كه بايد گذرى ○از هر دو جهان گذر كه بايد گذرى ○خود را چه كنى كه رهزن تست خوديت ○از رهزن جان گذر كه بايد گذرى □○و چون آخر الامر فرد بسوى او برگشتن است ازهم اكنون بموت اختيارى فرد و مجرد شو كه تا از تعلق بعلائق و حبائل جسمانى رهايى نيابى ، بسر منزل مقصود نميرسى به هوش باش كه اين دار دار مقام نيست بلكه نشأه كسب و كار است ، □○و اين روزها و ماهها براى ما فراسخ و مراحل است و همه كه يك آن قرار نداريم و بسير سريع در راهيم و بازگشت همه بسوى خداى متعال است ، . @mohamad_hosein_tabatabaei
بر شما همراهان فهیم! با اون دلهای پاکتون همه رو در دعاهاتون یاد کنید ، ببخشیم تا بخشیده بشیم من الله التوفیق در ایام بندگی✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش ششم1⃣ ● در قرآن ، مراد از تعقل ادراك توأم با سلامت فطرت است ، نه ت
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش ششم2⃣ ● در قرآن ، مراد از تعقل ادراك توأم با سلامت فطرت است ، نه تعقل تحت تأثير غرائز و اميال نفسانى و نيز فرموده : ((ومن يرغب عن ملة ابراهيم الا من سفه نفسه )) و چه كسى از ملت ابراهيم كه دين فطرى است روى مى گرداند بجز كسی كه خود را سفيه و نادان كرده باشد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 376 در سابق هم گفتيم كه آيه شريفه ، به منزله عكس نقيض است ، براى آن حديثى كه مى فرمايد: ((العقل ما عبد به الرحمن ...)) عقل آن است كه به وسيله آن خداى رحمان پرستش شود... پس از همه آنچه تا اينجا گفتيم اين معنا روشن گرديد كه مراد از عقل در كلام خداى تعالى آن ادراكى است كه با سلامت فطرت براى انسان دست دهد، و اينجا است كه معناى جمله : ((كذلك يبين الله لكم آياته لعلكم تعقلون )) به خوبى روشن مى شود، چون در اين جمله بيان خدا مقدمه تماميت علم است ، و تماميت علم هم مقدمه عقل و وسيله اى به سوى آن است ، همچنان كه در جاى ديگر نيز فرموده : ((وتلك الامثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون )) همه اين مثل ها را براى انسان مى زنيم ، ولى وى آنها را تعقل نمى كند، مگر كسانی كه عالم باشند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○شیخ صدوق رحمه‌الله از امام رضا علیه‌السلام درباره فضائل ماه مبارک رمضان نقل می‌کند که حضرت فرمود: □○حسنات در ماه رمضان مقبول و گناهان آمرزیده است؛ □○هرکه در این ماه آیه‌ای از کتاب خداوند متعال قرائت کند، مانند کسی است که در دیگر ماه‌ها قرآن را ختم کرده؛ □○هر که در این ماه به روی برادر مومنش بخندد، او را در قیامت ملاقات نمی‌کند، مگر آنکه لبخند بر چهره دارد و او را به بهشت بشارت می‌دهد؛ □○هرکه مؤمنی را در این ماه یاری کند، خداوند او را بر عبور از پل صراط یاری کند، در روزی که قدم‌ها در آن بلرزد؛ □○هر که در این ماه خشمش را فروخورد، خداوند متعال در روز قیامت خشمش را از او برگیرد؛ □○هر که مظلومی را در این ماه یاری کند، خداوند متعال او را در دنیا در برابر تمام ستیزه‌جویانش یاری کند و در قیامت او را به هنگام حساب‌رسی یاری کند؛ □○ماه رمضان ماه برکت و ماه رحمت و ماه مغفرت و ماه توبه و پشیمانی است؛ هرکه در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در کدامین ماه آمرزیده شود؟! □○پس از خداوند بخواهید روزه شما را قبول کند و آن را آخرین ماه رمضانتان قرار ندهد و شما را در آن به طاعت موفق بدارد و از نافرمانی‌اش مصون گرداند؛ چه او بهترین درخواست شونده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●..حقیقت صوم برمی گردد به تجرد نفس. منتهی تجرد نفسی که نه به طور کلی از عالم طبیعت جدا شود برود، بلکه یک نحوی از ناحیۀ بدن با عالم ماده و طبیعت هم مرتبط باشد. □●و چون انسان برزخ بین این دو عالم است لذا اگر توجه او با عالم ظاهر بیشتر باشد از عالم باطن منصرف می شود , رابطۀ او با غیب کمتر می شود این باعث می شود نفس باید به آنچه که مربوط به ذات اوست و شکار کند از شکارهای ذاتی خودش منسلخ می شود. □●گزیده ایی از جلسات _اسرار_روزه استاد صمدی آملی حفظه الله●□(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال ماه مبارک رمضان●■ ■۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر که باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماری‌ها در تمام سال است. ■۲- کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام] ایمن شود. ■۳- دو رکعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد. ■۴- دو رکعت نماز کند: ■در رکعت اول حمد و سوره فتح ■در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند ■تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد. ■۵- بعد از طلوع فجر این دعا را بخواند: ■اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. ■۶- بخواند دعاى چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است. ■۷- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کرده‌اند که حضرت امام موسى کاظم علیه السّلام فرمود که: در ماه مبارک رمضان در اوّل سال یعنى روز اوّل ماه چنانچه علما فهمیده‌اند این دعا را بخوان و فرمود که هر که این دعا را از براى رضاى خدا و بى شائبه اغراض فاسده و ریا بخواند در آن سال به او نرسد فتنه و گمراهى و نه آفتى که ضرر رساند به دین او یا بدن او و حق تعالى او را حفظ کند از شر آنچه در آن سال واقع می‌شود از بلاها، و دعا این است: ■اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ ... (برای خواندن دعای کامل به مفاتیح ‌الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●□(۲) □مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند □سه طلبه، شاگرد مرحوم نائینی بودند، یکی علامه_امینی شد که الغدیر نوشت و شیعه و غدیر را زنده کرد، شاگرد دیگر شد که در قرآن و تفسیر کار کرد و دیگری شد، این شاگردان مرحوم نائینی در قرآن، عترت و فقه کار کردند؛ امروز کدام یک از ما حکیم مستمسک نویس شده و کدام یک از ما علامه امینی و علامه طباطبایی شده است؟ اگر حوزه ما توانست این سه شاگرد را در هر ۵۰ سال تربیت کند و این آثار را خلق کند کار بزرگی کرده است؛ شیخ اشراق بیان کرده است که علم، وقف نامه خاصی ندارد؛ و ما وقف نامه ای ندیدیم که علم برای زمان خاص و زمین مخصوص باشد، حال چرا ما استفاده نکنیم و به بالا نرویم، مردان بزرگ همیشه با تلاش و کوشش به دنبال علم آموزی بودند. □●همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei