#استاد_فاطمی_نیا
□●به مناسبت رحلت حضرت ابوطالب(علیه السلام)●□
□●ما مسلمانان در اثر خدمات و قدمهاى راسخ چندين نفر در صدر اسلام ، مسلمان شديم و زحمات اينان موجب شد اسلام پيش برود.
□●يكى از اين شخصيت ها وجود باعظمت حضرت ابوطالب(علیه السلام) ، عموب پيامبر(صلی الله علیه وآله) ميباشد.
رحلت اين بزرگوار بر پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) بسيار سنگين بود و سال رحلت جناب ابوطالب و حضرت خديجه را عام الحزن (سال غم و غصه) ناميدند.
□●حضرت ابو طالب(علیه السلام) زحمات فراوانی برای اسلام كشيدند و همه مسلمانان مديون ايشان هستند. اگر امثال جناب ابوطالب و حضرت خديجه نبودند ، يك "لااله الّا الله" به ما نميرسيد.
ابن ابی الحدید مينويسد : "اگر جناب ابوطالب (علیه السلام) نبود، دین اسلام به کسی نمیرسید."
□●حضرت ابوطالب اینقدر باعظمت است که ائمّه (علیه السلام) از نسل او به وجود آمدند، امیرالمؤمنین پسر ایشان بود و بقیّهی امامان هم پسر او بودند.
□●حضرت ابوطالب (علیه السلام) از کبار شعراء ميباشند و در اشعار خود تماما از پيامبر حمايت ميكردند.
ايشان "لامیه" ای سروده اند که عالم بزرگ سنی ، ابن كثير ، با اينكه بسيار هم متعصب است در کتاب "البداية والنهایه" میگويد :"لامیه ابی طالب (علیه السلام) در دنیا نظیر ندارد!"
هم چنين مينويسد : "اشعار ابوطالب از معلّقات سبعه بالاتر است و كسی قدرت شعر او را ندارد!"
اما حيف كه به جهت بی لطفی و بی مهری عده ای ، ديوان ايشان مشهور نيست.
□●ما بايد هميشه به ياد اين بزرگان باشيم و شاكر زحماتی كه كشيده اند؛ هديه به وجود نورانی ايشان صلواتی عنايت فرماييد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عظمت مقام پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله)○□
#استاد_فاطمی_نيا
□○مقام سید انبیاء از عقول ما خارج است، مقام پیامبر اکرم بالاترين مقام ها ميباشد و خداوند بالاتر از ايشان شخصیتی نیافریده است.
□○مولایمان امام صادق (علیه السلام) می فرماید:
"کانت جبرئیل اذا نزل علی رسول الله استاذن منه و قعد بین یدیه كالعبد"
وقتی که جبرئیل بر پیامبر نازل می شد اجازه می گرفت و مثل بندگان در برابرش می نشست.
□○امام سجاد (علیه السلام) در دعای دوم صحیفه می فرماید:
«و الحمد لله الذی مَنَّ علینا بمحمد نبیه دون الامم الماضیه و القرون السالفه»
حمد مخصوص خدائی است که به وسیله پیامبر اکرم بر امت ما منت نهاده است.
□○بسيار بايد افتخار کنیم که امت این پيامبريم، همه ی انبياء باعظمت و عزیزند، اما پيامبر اسلام، آقای پیامبران و سید انبیاست.
□○"فاق النّبیّین فی خلق وفی خلق
ولم یدانوه فی علم ولا کرم "
پیامبر اکرم خَلقا و خُلقا بر تمام انبیاء
تفوق و برتری دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●برای دوستان اهل بیت علیهم السّلام همین افتخار بس است که زیر سایه ی محمّد و آل محمّدند. دوستان اهل بیت علیهم السّلام در دنیا چون خودشان مستقیماً نمیتوانستند از آفتاب توحید استفاده کنند، آفتاب توحید که بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام تابید و سایه ی آنها زیر پایشان افتاد، دوستان اهل بیت علیهم السّلام هم رفتند از سایه ی آنها استفاده کردند.
■●نجس و قذر بودن چیزی به خاطر آلودگیهای ظاهری و باطنی اشیاء است. ائمّهی اطهار علیهم السّلام به حکم آیه ی تطهیر، طهارت مطلقه داشته اند.
■●تمام انبیای سلف بالأخره در زندگی یک ترک اولی یا نقطهی ضعفی داشتند و تنها پیامبر ما و اهل بیت علیهم السّلام هستند که هیچ نقطهی ضعفی در زندگی نداشته اند. حتّی یک جا ندارد که به دشمنانشان هم کلام بیجایی گفته باشند.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#مراقبات_روز_مبعث □در روایتى از امام صادق علیه السّلام روز بیست و هفتم رجب که روز مبعث است به عنوا
□چهار روز پرفضیلت برای روزه□
□۱۷ ربیع الاوّل (میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله)
□۲۷ رجب (عید مبعث)
□۲۵ ذیالقعده ( روز دحوالارض)
□۱۸ ذیالحجّه (عید غدیر)
#مراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت اول
بخش سوم1⃣
● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلمين و ... علل و اهداف تأكيد شديد نسبت به انفاق است
و غرضش اين بوده كه بدين وسيله طبقات پائين را كه نمى توانند بدون كمك مالى از ناحيه ديگران حوائج زندگى خود را برآورند - مورد حمايت قرار داده تا سطح زندگيشان را بالا ببرند، تا افق زندگى طبقات مختلف را به هم نزديك ساخته و اختلاف ميان آنها را از جهت ثروت و نعمات مادى كم كند.
و ازسوى ديگر توانگران و طبقه مرفه جامعه را از تظاهر به ثروت يعنى از تجمل و آرايش مظاهر زندگى ، از خانه و لباس و ماشين و غيره نهى فرموده و از مخارجى كه در نظر عموم مردم غير معمولى است و طبقه متوسط جامعه تحمل ديدن آنگونه خرجها را ندارد (تحت عنوان ) نهى از اسراف و تبذير و امثال آن ، جلوگيرى نموده است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 588
و غرض از اينها ايجاد يك زندگى متوسطى است كه فاصله طبقاتى در آن فاحش و بيش از اندازه نباشد، تا در نتيجه ، ناموس وحدت و همبستگى زنده گشته ، خواستهاى متضاد و كينه هاى دل و انگيره هاى دشمنى بميرند، چون هدف قرآن اين است كه زندگى بشر را در شئون مختلفش نظام ببخشد، و طورى تربيتش دهد كه سعادت انسان را در دنيا و آخرت تضمين نمايد و بشر در سايه اين نظام در معارفى حق و خالى از خرافه زندگى كند، زندگى همه در جامعه اى باشد كه جو فضائل اخلاق حاكم بر آن باشد و در نتيجه در عيشى پاك از آنچه خدا ارزانيش داشته استفاده كند، و داده هاى خدا برايش نعمت باشد، نه عذاب و بلا، و در چنين جوى ، نواقص و مصائب مادى را برطرف كند.
و چنين چيزى حاصل نمى شود مگر در محيطى پاك كه زندگى نوع ، در پاكى و خوشى و صفا شبيه به هم باشد، و چنين محيطى هم درست نمى شود مگربه اصلاح حال نوع ، به اينكه حوائج زندگى تأمين گردد، و اين نيز بطور كامل حاصل نمى شود مگر به اصلاح جهات مالى و تعديل ثروت ها، و به كار انداختن اندوخته ها، وراه حصول اين مقصود، انفاق افراد - از اندوخته ها و مازاد آنچه با كد يمين و عرق جبين تحصيل كرده اند - مى باشد، چون مؤمنين همه برادر يكديگرند، و زمين و اموال زمين هم از آن يكى است ، و او خداى عزوجل است .
و اين خود حقيقتى است كه سيره و روش نبوى (كه بر صاحب آن سيره برترين تحيت و سلام باد) صحت و استقامت آن را در زمان استقرار حكومت پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) اثبات مى كند.
و اين همان نظامى است كه امير المؤمنين صلوات الله عليه از انحراف مردم از مجراى آن تاسف خورده و شكوه ها مى كرد، و از آن جمله مى فرمود: ((و قد اصبحتم فى زمن لا يزداد الخير فيه الا ادبارا، و لا الشر فيه الا اقبالا و لا الشيطان فى هلاك الناس الا طمعا، فهذا او ان قويت عدته ، و عمت مكيدته و امكنت فريسته ، اضرب بطرفك حيث شئت من الناس فهل تبصر الا فقيرا يكابد فقرا، او غنيا بدل نعمه الله كفرا، او بخيلا اتخذ البخل بحق الله وفرا، او متمردا كان باذنه عن سمع المواعظ وقرا؟)).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 589
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #صلوات_عاشقانه، #عبادت_محبانه
بهمناسبت فرارسیدن عید مبعث حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله○□
□○ #سوال: آقا ببخشید، برای حضور قلب دائمی؛ آدم همیشه خودش را در محضر خدا ببیند؛ در همه کارها؛ چه بکند؟
□○ #آیتالله_بهجت_قدسسره: اسباب محبت خدا را در خودش ایجاد کند، [به طوریکه] خودش را دوست دارد آدم؛ اما کسی که او را ایجاد کرده؛ او را دوست ندارد؟! بالاخره که باید کاری کند که دوستی خدا را در خودش زیاد بکند، بوسیله اذکار و آداب و اینها، کسی این غایت را در نظر داشته باشد؛ بخواهد دوستیش و محبتش زیادتر بشود، من خیال میکنم چیزی آسانتر از صلواتِ زیاد نیست، عاشقانه صلوات بفرستد، متوجه میشود که چطور محبتش زیاد میشود؛ خیلی [جهت تاکید].
□○اما به شرط عقیده که بفهمد که این [صلوات فرستادن] میکشد این را به سمت معشوق خودش و محبوب خودش.
و خدا میداند چه هست در این صلوات [مانند روایت:] «من صلی عَلَیَّ مرّة لم یَبقِ مِن ذُنوبِه ذَرّه».
□○... مقصود این است که از جمله آسانترین چیزها؛ شاید همین #صلوات باشد در اذکار. اما همین [روایت]: «النّظر الی الکعبه عبادَه»، این هم محبتآور است. [همچنین ادامه روایت]:«النظر الی المُصحَفِ عباده». #مصحف_عدیل خود حضرت حجت[امام زمان]، سلامالله علیه است، نظر به آن[قرآن]، #نظر_به_امام_زمان_است.
□○ببینید ما از چه چیزهای به این آسانی تغافل میکنیم و غفلت میکنیم.
[مثلا بعضی افراد سوال میکنند:] شما به ما یاد بده یک ختم خیلی سنگینی که در آن این چیزها باشد! [درجواب باید گفت:] بابا!! این ختمها چندجمله هست و نگاه کردن هست و این جور چیزها. [همچنین ادامه روایت به اینکه]: «النَظَر الی المُومِنِ عِباده، النَظَرّ الی العالِمِ عباده» همه اینها [تعبیر به عبادت] دارد، «النظر الی المصحف عباده و الی الکعبه عباده».
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیه نور را بخوان!
حجت الاسلام صدر الدین حائری○□
□○زمانی که در رژیم شاه در زندان بودم، قضیه ای پیش آمد که باعث نگرانی من و مانع از خواب و آرامشم شد.
□○ناگهان دیدم علامه طباطبایی(ره) حاضر شد و به من فرمود:
«دست روی قلب خود بگذار و آیه نور را بخوان».
□○من متوجه خود شدم و آیه نور را خواندم و دلم آرام گرفت و دیدم کسی آنجا نیست!
□○روزنه هایی از عالم غیب، ص۲۲۲○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #بعثت
استاد علی صفایی حائری●□
□آن سوى قرنها
در بطن تاريكىها
چراغى بارور شد.
آهسته
آهسته ... شعله كشيد
دريايى از نور آفريد.
دريا بزرگ شد
از ساحل سياهىها ساييد
و صخرههاى تاريكى را در دهان خود له كرد.
□دريا بزرگ شد
خورشيد آسمان بر آن تابيد
و ابر نور را به سرزمينهاى سياه روانه ساخت.
دريا بزرگ شد.
از مرز قرنها گذشت
به ساحل امروزها رسيد.
□اما «امروزها»
ابر نور را، در پشت آسمان محبوس كردهاند.
اما «امروزها»
با سدهاى بلند، دريا را محدود كردهاند.
چشمهها را بستهاند.
و رودها را با خون آلوده كردهاند.
«امروزها» خيال مىكنند
كه نور محبوس مىشود
كه دريا محدود مىشود.
كه تاريكى، نور را مىبرد.
□ #بىخبر!!
بىخبر!!
در بطن تاريكى،
#چراغها_بارور_مىشوند.
□●و با او با نگاه، فرياد مى كرديم، ص: ۸۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■عید است، تمام شهرشادند ولی...
نــوکـر،
نگران سفر ارباب است...
■" السَّلامُ عَلیْکَ يَا
" #حسَيْنَ_بْنَ_عَلِيٍّ_أَيُّهَاالشَّهِيد
●عیدمبعث شد ودیدم به دلم ولوله شد؛
●ديدم انگار که در ارض و سما زلزله شد...
■هاتفى ضجه زنان ناله برآورد که واى!
#راهی_کربوبلازینبویکقافلهشد...
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■عید است، تمام شهرشادند ولی... نــوکـر، نگران سفر ارباب است... ■" السَّلامُ عَلیْکَ يَا " #حسَيْنَ_
■●آغاز حرکت امام حسین علیه السّلام از مدینه به مکّه●■
■●در همچون امروزی #بیست_و_هشتم ماه رجب، اباعبدالله الحسین علیه السّلام از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند.
■●این قافلهای که امروز با چه شکوهی از مدینه حرکت میکند و مدّتی بعد با چه حالت انکساری دوباره به مدینه برمیگردد! از امروز با اباعبدالله الحسین علیه السّلام دلهای دلدادگان خود را همراه خود میبرند.
■●و ما هم به محضر اباعبدالله علیه السّلام دست نیاز دراز کنیم و از آن حضرت بخواهیم که یا اباعبدالله! ما را هم همراه قافلۀ خود ببر.
■●ما نمیخواهیم از غایبین باشیم؛ از کسانی باشیم که با توجیهات مختلف، رفاه و راحت و آسایش و سلامت را بر جانبازی در رکاب تو ترجیح دادند. ما را هم از یاران خودت بپذیر و در قافلۀ خود جای بده.
■●نگذار ما از کسانی باشیم که یا به بهای یک مَن جو، در لشکر عمر سعد قرار گرفتند و به روی شما شمشیر کشیدند؛ یا به وعدۀ اِمارت رِی، فرماندهی لشگر تهاجم علیه شما را به دست گرفتند. و یا اینکه با توجیههای به ظاهر شرعی، خود را از حضور در رکاب شما کنار کشیدند و شما را در صحنۀ کربلا تنها گذاشتند؛ در شرایطی که امکان آمدن و یاری شما را کاملًا داشتند. یا سرِ خودشان را به شئونات دنیوی گرم کردند و یا آن هنگامی که شما را در کربلا قطعه قطعه میکردند، با عبادتها و تقدّسهای تخدیری، مشغول طواف کعبه بودند.
■●نگذار در این مدینۀ دنیا باقی بمانیم. ما را همراه خودت به #کربلای_عشق ببر.
■●نگذار در #عقل ابن عبّاسی اسیر بمانیم. ما را #همراه_عشق_عبّاسی کن.
☑️ #این_قافله_از_امروز_به_راه_افتاد.....
□استاد مهدی طیّب□
#مناسبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●..نمی شود و راه ندارد آقا ، در اسلام کسی حکیم الهی ، عارف الهی و عارف مسلم باشد اما #صاحب_ولایت نباشد و در آستانهٔ ولایت سر فرود نیاورد و عتبه بوس ولایت نبوده باشد نمی شود ، چون واسطهٔ فیض ، #ولایت است امکان ندارد ، #عارف_بی_ولایت راه ندارد.
□●ما واسطهٔ فیض جز ولایت نداریم نمی شود که انسان به مقامی برسد و ولایت نداشته باشد. هر حکیم الهی، هر فرد مؤمن و هر شخص مسلمان بدون ولایت به جایی نمی تواند برسد.
□● #مرحوم_علامه_طباطبایی رساله ای نگاشته است به نام شیعه در اسلام که شیعه از چه زمانی پدید آمده است ، بعد همانطوری که به برهان پیاده فرموده است اسلام یعنی شیعه ، شیعه یعنی اسلام. #قرآن_یعنی_علی (علیه السلام) ، #قرآن_یعنی_حسین (علیه السلام) ، #قرآن_یعنی_بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، #قرآن_یعنی_ولایت ، #ولایت_یعنی_قرآن.
□●اینها هیچ گاه از هم جدا نمی شوند و هیچ عارفی ، هیچ حکیم الهی و هیچ فرد مسلم و اهل قرآن نمی تواند به برهان دو دوتا ، چهارتا از برهان ولایت روگردان باشد ، #بدون_ولایت محال است که انسان به جایی برسد و این رشته سر دراز دارد.
□●بیانات استاد علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei