eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش سوم1⃣ ● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلم
آیات 274-261 بقره قسمت اول بخش سوم2⃣ ● تعديل ثروت ها، كم كردن فاصله طبقاتى ، ايجاد برادرى بين مسلمين و ... علل و اهداف تأكيد شديد نسبت به انفاق است گذشت روزگار، درستى نظريه قرآن را كشف كرد، و ثابت نمود همانطور كه قرآن فرموده تا طبقه پائين جامعه ، از راه امداد و كمك به حد متوسط نزديك نگردند و طبقه مرفه از زياده روى و اسراف و تظاهر به جمال جلوگيرى نشده ، و به آن حد متوسط نزديك نشوند، بشر روى رستگارى نخواهد ديد، آرى همه ما تمدن غرب را ديديم ، كه چگونه داعيان آن ، بشر را به بى بندوبارى در لذات مادى و افراط در لذات حيوانى واداشتند و بلكه روشهاى جديدى از لذت گيرى و استيفاى هوس هاى نفسانى اختراع نمودند، و در كام گيرى خود و اشاعه اين تمدن در ديگران ، از به كار بردن هيچ نيروئى مضايقه ننمودند، و اين باعث شد كه ثروتها و لذات خالص زندگى مادى همه به طرف نيرومندان و توانگران سرازير شده و در دست اكثريت مردم جهان كه همان طبقات پائين جامعه ها مى باشند چيزى به جز محروميت نماند، و ديديم كه چگونه طبقه مرفه نيز به جان هم افتاده و يكديگر را خوردند تا نماند مگر اندكى ، و سعادت زندگى مادى مخصوص همان اندك گرديد، و حق حيات از اكثريت ، كه همان توده هاى مردم هستند سلب شد. و با در نظر گرفتن اينكه ثروت بى حساب وفقر زياد آثار سوئى در انسان پديد مى آورد، اين اختلاف طبقاتى تمامى رذائل اخلاقى را برانگيخت ، و هر طرف را به سوى مقتضاى خويش پيش راند، و نتيجه آن اين شد كه دو طائفه در مقابل يكديگر صف آرائى كنند و آتش فتنه و نزاع در بين آنان شعله ور شود، توانگر و فقير محروم و منعم ، واجد و فاقد همديگر را نابود كنند و جنگى بين المللى بپا شود، و زمينه براى كمونيسم فراهم گردد، و در نتيجه حقيقت و فضيلت به كلى از ميان بشر رخت بر بندد و ديگر بشر روزگارى خوش نبيند، و آرامش درونى و گوارائى زندگى از نوع بشر سلب شود، اين فساد عالم انسانى چيزى است كه ما امروزه خود به چشم مى بينيم ، و احساس مى كنيم كه بلاهائى سخت تر و رسوائى هائى بيشتر، آينده نوع بشر را تهديد مى كند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □چه‌بسا افرادی که از کار و تحصیل نتیجه نگیرند، ولی از قضای حوایج اهل ایمان و و و به نتیجه بگیرند. □●در محضر بهجت، ج١، ص۲۸۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□علامه طباطبایی ره□ □کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می کند برای جنگ با خدا... ریختن آبروی مومن از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می برد @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ استاد فاطمی نيا○□ □○رجب و شعبان ماههای بزرگی می باشند. يكی از اولياي خدا ميفرمود : روايات دلالت ميكند كه رجب و شعبان مثل دوچشمه هستند كه مهمانان خدا قبل از ورود به ماه مبارك رمضان ، خود را در آن شست وشو بدهند و آماده ی مهمانی خدا شوند! □○اين ماه را مغتنم بدانيم ، زياد استغفار كنيم و تصميم بگيريم بر ترك معاصی ! ! @mohamad_hosein_tabatabaei
□●احادیث معتبری وارد شده است که آدم در زندگی میکرده است، نه بهشت اخروی ابدی که مقام همیشگی است و بدون انجام تکلیف و تکامل نمی توان وارد آن گشت. یعنی در جایگاهی با صفا و پر نعمت و آسایش که بدون مشقت و زحمت می توانست به زندگی خود ادامه بدهد. □●ممکن است گفته شود: چرا خداوند سبحان آدم را اولا در بهشت سکونت داد و سپس به زمین فرود آورد؟ برای پاسخ از این سوال همانگونه که در تفسیر خود بیان کرده‌اند، بایستی جریان داستان آدم را به این ترتیب توضیح داد. ۱:- آدم برای زندگی در روی زمین آفریده شده بود: اِنّی جاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلیفَةً ‌‌"من در روی زمین خلیفه ای قرار می ‌‌دهم". ۲:- خداوند برای نشان دادن شایستگی آدم به خلافت در روی زمین ‌‌[به فرشتگان] کلیه حقایق را به آدم تعلیم می نماید و دستور سجده به آدم را صادر می کند. ۳:- آدم را در بهشت سکونت می دهد و نخستین تکلیف را که نزدیک نشدن به آن درخت است، به آدم متوجه می سازد. □●آدم در این مرحله برای اولین بار با و اینکه بایستی آن را با آگاهی و اختیار انجام بدهد روبرو می گردد. □● : حسّاس ترین موقعیت آدم در بهشت در همین مرحله بوده است که موضوع تعهد و مسئولیت شروع می‌گردد. ۴:- مرحله مجازات تخلف از تکلیف که بوسیله مشاهده اعضای پنهان شده انجام می گیرد. ۵:- ورود به زمین که جایگاه تکاپو و تلاش و مشقت و رنج برای تکامل با احساس تکلیف و انجام آن می باشد. □●این مراحل پنجگانه که مسیر آدم را تا شروع خلافت در روی زمین تعیین می‌کند، مطابق حکمت بالغه الهی تنظیم شده است که آدم به مجرد گشودن چشم باین دنیا، با ناگواری‌ها و مشقت ها روبرو نشود، و مقداری از زمان را با محیط پیرامون خود که جایگاه پر رفاه و آسایش بوده است انس و الفت بگیرد. □●استاد علامه جعفری، تفسیر نهج البلاغه، جلد ٢●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی: «شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ»●□ □خدمت به وحی و نبوت بهترین راه رسیدن به مقصد الهی است□ □●اگر كسی واقعاً در خدمت وحي و نبوّت بود اين شخص يك طريق مهيعه و راحت دارد، که نه بيراهه می‌رود نه راه كسی را مي‌بندد و اگر ـ خدای ناكرده ـ مشكلي داشت اين راه بسته می شود و اين راهِ بسته به مقصد نمی‌رسد همان كه فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾؛ شك و ترديد باعث عجز است، ولی اگر انسان وارد يك طريق مهيعه شد مرتب بدون مزاحمت به مقصد می‌رسد. □●اين دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهی خدای سبحان مبايعه می‌كند خريد و فروش می‌كند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعنی چه؟ □○ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما می‌شود دو؟! اين در حديث قدسی آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعنی خدای سبحان مهمان دلهای شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می‌پذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است. □○اين ماهی است كه شبش, روزش, سحرش, بين‌‌الطّلوعينش, صبحش, عصرش, ظهرش محفوف به رحمت است «شَعْبانُ الَّذی حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ» اگر چيزی را آدم بپيچد اين از هر طرف پوشيده و پيچيده رحمت است. در همين صلوات عندالزوال می‌خوانيم و وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) به ما آموخت اين ماه محفوف به رحمت است پيچيده است به رحمت؛ از هر طرف يك رحمت است صبحش رحمت, عصرش رحمت, ظهرش رحمت, سحرش رحمت ماه شعبان تقريباً نشانه بسط است گرچه ماه رجب ماه پربركت است آن با همراه است اين با همراه است؛ آثار رحمت در اين شهر هست. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●فایده « » چیست؟ (سوالی عجیب از مرجع بزرگ جهان اسلام)●■ ■●حدود سی سال پيش، به مناسبت وفات مرحوم آقا ميرزا عبدالهادی شيرازی، به عتبات مشرف شدم. خدمت رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلی كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ■●ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالی است؟» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» ■●گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقی و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا مظفر.» ... ايشان، ديگر اسم كسی را نبردند. ■●گفتم: آيا اين افراد را برنامه‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبی كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميیكنيد؟ فرمود: «نمیشود» گفتم: شما آقای را می‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادی را كه پاسخگوی نياز زمان باشند، تربيت می‌كند، به جای متخصص شدن در فقه و اصول ■●گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه (قربانی) كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولی، مانعی وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتی ما خواستيم يكی از همين افرادی را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقای محمدتقی جعفری بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخی از اين متقدّسين واقع شديم، به طوری كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار می‌برد!» @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ ■در زن، جلوه‌كردن‌ها و خودنمايى‌ها ريشه‌دار است. مى‌خواهد چشم‌ها را به خودش جلب كند و زبان‌ها را به دنبال خود بكشد. مواظب باش اسير چشم‌ها و زبان‌ها نشوى و سعى كن تا به گونه‌اى حركت كنى كه خلق خدا را گرفتار حالت‌ها و رفتارت نسازى و آن‌ها را اسير ننمايى؛ كه اگر كسى آلوده شد، اين آلودگى دامان تو را مى‌گيرد و تو را رها نمى‌سازد. ■ ؛ يعنى همين دقّت در برخورد، كه آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ كه اسير نشوى و اسير ننمايى. ، فقط‍‌ اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ كه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه راه است و ميدان حركت است و كلاس و كوره است؛ سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند و چشم‌ها و دل‌ها را نگه ندارند و در دنيا نمانند. ■● ص۱۳۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا