eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛ □الهی ! رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم ، تو از ما بگذر ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□امام صادق علیه السّلام فرمودند: هنگامى که پیامبر صلّى الله علیه و آله وسلّم را یاد کردند، زیاد بر او صلوات بفرستید. زیرا همانا کسى که یک بار بر پیامبر صلّى الله علیه و آله وسلّم صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات می‌فرستد و آفریده‌اى از آفریدگان خدا باقى نماند، مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش، بر او صلوات می‌فرستند. و جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند، کسى از این ثواب رو نمی‌گرداند. □ثواب الاعمال ، ص ٣٣١□ □○اگر صلوات را با اشاره و با لطافت از ته دل بفرستی، تا هفت آسمان بالا میرود، ولی اگر فقط از نظر صدای ظاهری بلند صلوات بفرستی، چندان بالا نمیرود. در سلام کردن هم همین قاعده حاکم است. □○کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست. ■●از اینجا به معنی "یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه" پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود. ■●هزار و یک کلمه علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🌹" ایهاالعشق "🌹 قلب و دلی که خلق برای حسین شد روز ازل اسیر ولای حسین شد بی مهر او نگشته به پا خیمه ای ز عشق این حکم واجبی ز خدای حسین شد فیض وجود ما ز مناجات هر شبش ما زنده ایم اگر ، با دعای حسین شد آغاز هر صلات به تکبیر سَبعه اش تعقیب هر نماز نوای حسین شد گر چه ز نام او دلِ هستی شکسته است مهرش ولی به هر دل شادی نشسته است ای قبله گاه جان تمامی انبیا ای از تبار حضرت حیدر خوش آمدی ای نور و هستی همه دنیا و ماسوا ای اشک و خنده ی لب مادر خوش آمدی ای کعبه ی وجود و دل و جان اولیا ای روشنی چشم برادر خوش آمدی دل برده ای ز قبل ولادت ز جان ما یعنی که عشق تو شده نام و نشان ما 🌹شَعبان... چِه ماهِ خوبیست برایِ نوکَرها🌹 @mohamad_hosein_tabatabaei
□روز بسيار مباركى است، شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده است: در اين روز حضرت حسين بن على عليهما السّلام متولّد شد، و در چنين روزى توقيع [دست نوشت] شريف به سوى قاسم بن علاء همدانى وكيل حضرت امام حسن عسگرى عليه السّلام بيرون آمد كه: مولایمان امام حسين عليه السّلام در روز پنجشنبه سوّم شعبان متولّد شد، پس آن روز را روزه بگير، و اين دعا را بخوان: □اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِي هَذَا الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلالِهِ وَ وِلادَتِهِ بَكَتْهُ السَّمَاءُ وَ مَنْ فِيهَا وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ عَلَيْهَا وَ لَمَّا يَطَأْ [يُطَأْ] لابَتَيْهَا قَتِيلِ الْعَبْرَةِ وَ سَيِّدِ الْأُسْرَةِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِي أَوْبَتِهِ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قَائِمِهِمْ وَ غَيْبَتِهِ حَتَّى يُدْرِكُوا الْأَوْتَارَ وَ يَثْأَرُوا الثَّارَ وَ يُرْضُوا الْجَبَّارَ وَ يَكُونُوا خَيْرَ أَنْصَارٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَعَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ اللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ إِلَيْكَ أَتَوَسَّلُ وَ أَسْأَلُ سُؤَالَ مُقْتَرِفٍ مُعْتَرِفٍ مُسِي ءٍ إِلَى نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فِي يَوْمِهِ وَ أَمْسِهِ يَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ إِلَى مَحَلِّ رَمْسِهِ، □اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ وَ بَوِّئْنَا مَعَهُ دَارَ الْكَرَامَةِ وَ مَحَلَّ الْإِقَامَةِ اللَّهُمَّ وَ كَمَا أَكْرَمْتَنَا بِمَعْرِفَتِهِ فَأَكْرِمْنَا بِزُلْفَتِهِ وَ ارْزُقْنَا مُرَافَقَتَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يُسَلِّمُ لِأَمْرِهِ وَ يُكْثِرُ الصَّلاةَ عَلَيْهِ عِنْدَ ذِكْرِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ أَوْصِيَائِهِ وَ أَهْلِ أَصْفِيَائِهِ الْمَمْدُودِينَ مِنْكَ بِالْعَدَدِ الاثْنَيْ عَشَرَ النُّجُومِ الزُّهَرِ وَ الْحُجَجِ عَلَى جَمِيعِ الْبَشَرِ اللَّهُمَّ وَ هَبْ لَنَا فِي هَذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ وَ أَنْجِحْ لَنَا فِيهِ كُلَّ طَلِبَةٍ كَمَا وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ عَاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. □اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِي الْمَكَانِ عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ شَدِيدُ الْمِحَالِ غَنِيٌّ عَنِ الْخَلائِقِ عَرِيضُ الْكِبْرِيَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِيبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاءِ قَرِيبٌ إِذَا دُعِيتَ مُحِيطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَيْكَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ أَدْعُوكَ مُحْتَاجا وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيرا وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خَائِفا وَ أَبْكِي إِلَيْكَ مَكْرُوبا وَ أَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفا وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كَافِيا احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا [بِالْحَقِ ] فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا وَ خَدَعُونَا وَ خَذَلُونَا وَ غَدَرُوا بِنَا وَ قَتَلُونَا وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وَلَدُ [وُلْدُ] حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الَّذِي اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسَالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْيِكَ فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجا وَ مَخْرَجا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. □ابن عيّاش گفت: از حسين بن على بن سفيان بزوفرى شنيدم، كه می‌گفت: امام صادق عليه السّلام اين دعا را در اين روز می‌خواندند و نيز فرمودند اين دعا از دعاهاى روز سوّم شعبان، روز ولادت امام حسين عليه السّلام است. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○میلاد با سعادت حضرت عشق، ارباب اباعبدالله الحسین، حضرت قمرة العشیره اباالفضل العباس و مولانا علی بن الحسین علیهم الصلوة و السلام مبارک و خجسته باد. @mohamad_hosein_tabatabaei  
□●به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل(علیه السلام)●□ □●عظمت حضرت عباس بن اميرالمومنين (علیه السلام) از عقول ما خارج است. □●امام معصوم(علیه السلام) در مورد ايشان می‌فرمايد: «رَحمَ الله عمَّنا عباس کان نافذ البَصیرة»: خداوند عمویمان عباس را رحمت کند که چشمانش نافذ بود." یعنی چشمان قمر بنی‌هاشم پرده ها را می‌شکافت. □●تاریخ صحیح می‌نویسد امام حسين(علیه السلام) خطاب به او فرمودند : «بِنَفسی أنت»: عباس! جانم به قربانت. الله اكبر از اين عظمت كه امام معصوم (علیه السلام) اين تعبير را در مورد كسي استفاده كند! □●يكی از فضائل حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اين است كه امام معصوم در مورد او فرمودند: "برای عباس نزد خداوند مقامی است كه جميع شهداء به آن غبطه ميخورند! " این یک فضیلت را ما نمی‌توانیم هضم کنیم، این همه شهید در اسلام بودند اما جميع آنها به مقام و منزلت قمر بنی هاشم غبطه ميخورند! □●شفاعت حضرت عباس ،باب الحوائج ، بسيار قوی است ، از ايشان ميخواهيم كه شفيع ما باشند و مشكلاتمان حل شود ان شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○میلاد حضرت اباالفضل العبّاس علیه السّلام○□ □○روز چهارم ماه شعبان المُعَظَّم سال بیست و ششم قمری روز میلاد اباالفضل العبّاس، فرزند رشید امیرالمؤمنین و برادر بزرگوار امام حسین علیهم السّلام است. □○چقدر زیبا و معنادار است که ایشان حتّیٰ در تولّد، بر برادر سبقت نَجُستند. مؤدّبانه گذاشتند ابتدا یاد، نام و میلاد برادر بزرگوارشان اباعبدالله الحسین علیه السّلام بزرگ داشته شود و در روز بعد، میلاد ایشان بزرگ داشته شود. □○وقتی فاطمۀ کِلابیه ، ملقّب به اُم‌البَنین، این بانوی سرشار از فضیلت، نور و معرفت، اباالفضل العبّاس علیه السّلام را که نخستین فرزندشان از امیرالمؤمنین علیه السّلام بود، به دنیا آوردند، قُنداقۀ ایشان را به دست امیرالمؤمنین علیه السّلام دادند. □○امیرالمؤمنین به گوش راست ایشان اذان گفتند؛ به گوش چپشان هم اقامه فرمودند؛ بعد شروع به نگریستن او کردند. □○دست‌های اباالفضل العبّاس را می‌بوسیدند و اشک می‌ریختند. طوری که مادر نگران شدند که نکند در اندام و پیکر فرزندی که از ایشان به دنیا آمده است، نُقصانی وجود دارد. □○وقتی از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال کردند؛ حضرت فرمودند: نه. ولی این دست‌ها روزی در نصرت و یاری برادرش حسین از پیکر جدا خواهد شد. گریۀ من به این خاطر است. □○سنّ اباالفضل العبّاس علیه السّلام در این عالم، بیش از حدود سی و پنج تا سی و هشت سال نبوده؛ شاید کمتر از این هم نبوده است. شواهدی بر این وجود دارد. حضرت اباالفضل علیه السّلام تقریباً بیست سال جوان تر از زینب کبریٰ علیها السّلام هستند. □○در جنگ صفّین اباالفضل العبّاس، در کنار حَسَنِین علیهما السّلام، از سرداران سپاه امیرالمؤمنین علیه السّلام و از رزمندگان دلیر این سپاه بودند. در این جنگ سنّ حضرت بین پانزده تا هفده سال بوده است. و هنگام شهادت امیرالمؤمنین علیه السّلام، هجده ساله بوده‌اند. □○اسم زیبای عبّاس را امیرالمؤمنین علیه السّلام بر حضرت نهادند؛ که به معنای شیر دِژَم و خشمگین بیشۀ شجاعت است. □○کنیۀ معروف ایشان، اباالفضل است به این علّت که از حضرت عبّاس دو پسر باقی ماند: یکی عُبِیدُالله و دیگری فضل. □○فضل فرزندی بسیار زیبارو و باکمال بود. هم کمالات معنوی و هم کمالات ظاهری داشت و به لحاظ او، به حضرت عبّاس، ابوالفضل گفته شده است. □○حضرت ابوالفضل علیه السّلام لقب‌های فراوانی دارند. یکی از القاب ایشان «ابوالقِربَه یا «اباالقِربَه» است. «قِربَه» در زبان عربی به معنای مشک آب است. برای این به ایشان «ابوالقِربَه» گفته می‌شود که سقّای دشت کربلا هستند. □○یکی دیگر از القاب حضرت، ساقی و سقّا است. کسانی که به کربلا مشرّف شده‌اند، دیده‌اند که از اسامی‌یی که دور صحن مطهّر حضرت ابوالفضل علیه السّلام، بالای درهای ورودی نوشته شده است «یا ساقِی عَطاشا کَربَلاء» است. □○از لقب‌های دیگر حضرت، قمر بنی‌هاشم است. زیبایی چهرۀ ظاهری و پیکر جسمانی حضرت ابوالفضل علیه السّلام از یک‌سو و درخشندگی شخصیت ابوالفضل‌ العبّاس ازسوی دیگر، مثل ماه می‌درخشید. شخصیت والای ابوالفضل سبب شد که به ایشان «قَمَرُ الهاشمیّین» یا قمر بنی‌هاشم می‌گفتند. □○از القاب دیگر حضرت بابُ الحَوائِج است. یعنی دری که از آن همۀ حاجت‌ها برمی‌آید. البتّه بابُ الحَوائِج معانی مختلفی دارد. ولی اوّلین معنا و ظاهری‌ ترین معنایش همین است؛ یعنی کسی که برای رسیدن به حاجات، باید از راه او وارد شد و از در حضرت عبّاس علیه السّلام می‌توان به نیازهای خود راه پیدا کرد...‌ □○استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۳/۲۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری (علیه السلام)○□ □○وارثان حسين در شعور و عاطفه و در تصميم و عمل متحّول شده‌اند و به حسين پيوند خورده‌اند و از علم و عشق و عبوديت و خلوص ، نشان گرفته‌اند. □○در واقع، ميراثى جز همين بصيرت و علم و عبوديتِ‌ تقوا و عبوديتِ‌ صلاح نيست. «العلماء ورثة الانبياء» ؛ عالم ميراث‌دار انبياء است. در واقع ارث عالم، همان علم و بصيرت و بينش اوست و همين بصيرت و عبوديت، او را بپا مى‌دارد تا پاسدار حق باشد و جلوگير از باطل و ظلم و فسق و لهو و لعب. □○اين‌گونه پايه‌هاى مبارزه و جهاد و شهادت شكل مى‌گيرد و ميراث عاشورا و كربلا به نزديكان و پيوندخورده‌ها مى‌رسد. □○وارثان عاشورا اين‌گونه با تحوّل در شعور به نورى رسيده‌اند كه راه‌ها و مقاصد را مشخص نموده و جهت را آشكار ساخته و به شورى رسيده‌اند و با عشقى عجين شده‌اند كه عشق‌هاى كوچك را مهار زده و تمامى آن‌ها را به راه محبوب بزرگ‌تر و عشق نيرومندتر كشانده است. □○وارثان عاشورا با اين نور و شور،به شجاعت و صراحت برخورد رسيده‌اند و در راه از هيچ نمى‌ترسند. □○ ص۲۵۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●همانطور که گاهی اوقات نور شدید، چشم ظاهر را میزند و دیگر آن چشم نمیتواند ببیند، نور هستی هم به خاطر شدّتش باطنها را زده است و چشمهای باطن نمیتواند ببیند. همانگونه که چشمی را که نمیبیند سرمه میکشند و قدرت دید پیدا میکند، با صلوات هم چشم دل باز و بینا میشود. ☑️سرمه ی ایمان، صلوات بر پیامبر و اهل بیتش علیهم السّلام است. ■●کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه●■ ■حضرت اباالفضل العبّاس علیه السلام را شاگردان ایشان (آیت الله قاضی قدّس سرّه) کعبۀ اولیاء می گفتند. ■مرحوم قاضی پس از سیر مدارج و معارج و التزام به سلوک و مجاهدۀ نفس و واردات قلبیّه و کشف بعضی از حجابهای نورانی، چندین سال گذشته بود و هنوز وحدتِ حضرت حق تعالی تجلّی ننموده بود و مرحوم قاضی به هر عملی که متوسّل می شد، این حجاب گشوده نمی شد. ■تا هنگامی که ایشان از نجف به کربلا برای زیارت تشرّف پیدا کرده و پس از عبور از خیابان عبّاسیّه و عبور از درِ صحن، در آن دالانی که میانِ در صحن و خود صحن است، شخص دیوانه ای به ایشان می گوید: ابوالفضل کعبۀ اولیاء است. ■مرحوم قاضی همینکه وارد رواق مطهّر می شود، حال توحید به او دست می دهد و تا ۱۰ دقیقه باقی می ماند؛ ■و سپس که به حرم سیّدالشهداء علیه السلام مشرّف می گردد، در حالتی که دستهای خود را به ضریح مقدّس گذاشته بود، آن حال قدری قوی تر دست می دهد و مدّت یک ساعت باقی می ماند. ■دیگر از آن به بعد مرتّباً و متاوباً و سپس متوالیاً حالت توحید برای ایشان بوده است. ■●«جنگ خطّی» شماره ۱۸ ص ۲۶۹ و ۲۷۰ با تلخیص●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
○نیست اهل بیت را رنگین‌تر از وی مصرعی ○گر بُوَد بر صدر نُه‌معصوم جای او بجاست @mohamad_hosein_tabatabaei
🌹الحمداللہ‌الذے‌خلق‌الحسین(علیه السلام)🌹 ○وحی نازل شده انگار، بر این دفتر من ○قلمم کاتب و گفتند که: «حا سین یا نون» ○شده تفسیر تمامی لغات این عشق ○«هو لیلا و تماماً همه از دم مجنون» ○من که باشم که بگویم سخن از حضرت عشق؟ ○واژه‌‌ها باید از آن عالم بالا برسد ○و توکلت علی الله، قلم، بسم الله ○قطره می‌گویم و ‌ای کاش به دریا برسد ○سفره‌ات پهن تر از وسعت عرش است، حسین ○پای نان و نمکت سیر و نمک گیر شدیم ○عمرمان پشت در خانۀ تو شد سپری ○طفلکی بیش نبودیم و همه پیر شدیم @mohamad_hosein_tabatabaei
○چشم هایش جلوه ی روزِ قیامت داشته است ○تا خدا هم رفته از بس قدّ و قامت داشته است ○آمده یک روز بعد از روزِ میلادِ حسین ○ماه بر خورشیدِ خود خیلی ارادت داشته است ○این قیاسِ چهره اش با ماه ، بی انصافی است ○ماه هم بر چهره ی ماهش حِسادت داشته است @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات274-261 بقره قسمت اول بخش چهارم ● از بين رفتن انفاق و شيوع ربا در بين مردم بزرگترين عامل فساد اجتماعى كنونى در جهان غرب است و نيز بزرگترين عامل اين فساد از طرفى از بين رفتن انفاق ، و از سوى ديگر شيوع ربا است كه به زودى به آيات آن خواهيم رسيد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 590 (ان شاء الله ) و خواهيم ديد كه خداى تعالى بعد از آيات مورد بحث در خلال هفت آيه پشت سرهم فظاعت و زشتى آن را بيان مى كند، و مى فرمايد: رواج آن ، فساد دنيا را به دنبال مى آورد، و اين خود يكى از پيشگوئيهاى قرآن كريم است ، كه در ايام نزول قرآن جنينى بود در رحم روزگار، و مادر روزگار اين جنين را در عهد ما زائيد، و ثمرات تلخش را بما چشانيد. و اگر بخواهيد اين گفته ما را تصديق كنيد در آيات سوره روم دقت فرمائيد آنجا كه خداوند مى فرمايد: ((فاقم وجهك للدين حنيفا - تا جمله يومئذ يصدعون )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 591 اين آيات نظائرى هم در سوره هاى هود، و يونس ، و اسراء، و انبياء، و غيره دارد كه در همين مقوله سخن گفته اند، و ان شاء الله به زودى بيانش ‍ خواهد آمد. و سخن كوتاه اينكه : علت تحريك و تشويق شديد و تاكيد بالغى كه در آيات مورد بحث درباره انفاق شده ، اينها بود كه از نظر خواننده محترم گذشت . مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ... منظور از ((سبيل الله ))، هر امرى است كه به رضايت خداى سبحان منتهى شود، و هر عملى كه براى حصول غرضى دينى انجام گيرد، براى اينكه كلمه ((سبيل الله )) در آيه شريفه مطلق آمده و قيدى ندارد، هر چندكه قبل از اين آيه ، آياتى قرار دارد كه در آن سخن از قتال در راه خدا رفته ، و در آياتى ديگر نيز اين كلمه مقارن با مساله جهاد آمده ، ليكن صرف اين مقارن بودن دليل نمى شود بر اينكه بگوئيم منظور از آيه ((فى سبيل الله )) تنها جهاد در راه خدا است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●از حرم حضرت امیر علیه‌السلام بیرون آمد، یک یا علی گفت و راه افتاد. تازه به نجف آمده بود. لحظۀ آخر که از حرم خارج می‌شد، رو به گنبد کرد و گفت: «مولا جان! یک زیبارو به ما نشان نمی‌دهی؟!» □●چپقش را چاق کرد و رفت به‌سوی بازار. نمی‌دانست کجا می‌رود، فقط می‌رفت... به مدرسۀ سید که رسید، رفت داخل؛ آنجا کاری نداشت، فقط رفت سرکی بکشد. مقابل یکی از حُجره‌ها نشست. درِ یکی از حُجره‌ها باز شد، جوانی بیرون آمد، او را به داخل دعوت کرد. □●همدیگر را نمی‌شناختند، اما بی‌اختیار هم را در آغوش گرفتند و گریه کردند! هیچ حرفی نزدند؛ بعد هیچ‌وقت همدیگر را ندیدند. سال‌ها بعد عکسی دید؛ صاحب عکس برایش آشنا بود؛ پرسید: «این کیست؟» گفتند: « » یاد آن روزِ مدرسۀ سید افتاد؛ آهی کشید و زیر لب گفت: «من آن روز از مولا یک چهرۀ زیبا خواسته بودم!» □●(بر اساس خاطرۀ حاج هادی ابهری؛ به‌نقل از مرحوم شیخ جواد کربلایی) ، ، ص١٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●خاطره استاد فاطمی نیا از اوج لطافت علامه●■ ■●من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می سوزد، یک کلمه می گویم: خانم ها، آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا (سلام الله علیها) قسم، اگر لطیف نباشید، چیزی گیرتان نمی آید، خودتان را معطل نکنید. هی روزی چند تا اوقات تلخی راه می اندازد، عصبانی می شود، از این طرف هم می خواهد بشود، زبده العارفین، عمده المکاشفین، یک بار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید. ■●آقای علامه طباطبایی (ره) سراسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش دعوا نکرده بود. زمانی که ما در قم بودیم این بچه های قم از هشت سالگی دوچرخه ٢٨ سوار می شدند، از بغل رکاب می زدند، یک بچه ای آمد، زد علامه را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه می گوییم، خیلی آدم خوبی باشیم یک چیزی می گوییم دیگر. این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه، گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمدلله، خداحافظ. ■●لطافت لازم است، تا لطافت حاصل نشده منتظر چیزی نباشی ها! ... @mohamad_hosein_tabatabaei
■●فیلسوف عرب یعقوب بن اسحاق کندی ,در رساله مینویسد: ارسطو نقل کرده است که در یونان پادشاهی بوده است اهل ریاضت و نفس ، این پادشاه برای مدت طولانی به حالی می افتد که گویی نه است و نه مدتی از خود بی خود می شده و سپس به خود می آمده و می گشته است. ■●پس چون به خود می آمد مردم را از و علوم خبر می داده ، وآنچه را که در انفس و سور و ملایکه می دیده ، بیان می نموده است مثلا خود را از میزان واین که چند سال خواهند بود و چه سالی خواهند مرد خبر می داده است. ■●چون زمانی می گذشت پیشگویی اش به حقیقت می پیوست او را در اموس پیشگویی کرد و وقوع آن را در یک سال بعد دانست همچنین از جاری شدن سیل در محلی دیگر خبر داده ، وقوع آن را دو سال بعد دانست ، چون مدت مذکور گذشت ، هر دو پیشگویی اش به وقوع پیوست. ■●ارسطو سبب سر زدن این امور از آن پادشاه را در این دانسته است که نفس او در از جسم بوده و حتی به جدایی و جزیی نیز دست یافته بوده است. حال اگر نفس به طور و از بدن جدا شود چگونه خواهد شد. ■●آیا توان نظاره ملکوت اعلی را نخواهد یافت. ■●داستانهای عارفانه در آثار علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●امام‌حسین(علیه السلام) شوق‌انگیزترین بخش دین ماست اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعتاً به گناه می‌افتد●□ □●بی‌تردید کربلا و عاشورای امام‌حسین(علیه السلام) شوق‌انگیزترین بخش دین ماست. هیچ بخش دیگری از دین این‌گونه نیست که بتواند در دل انسان‌ها، این‌قدر شوق ایجاد کند. □●گاهی می‌بینید که مردم در عاشورا بیشتر از شب‌های قدر، از خودشان مایه می‌گذارند. چون فعالیت‌ها در عاشورا، بیشتر از نوع شوق است نه خوف؛ مثل شب قدر نیست که از سرِ خوف بروند تا مبادا مقدراتشان خراب شود یا گناهانشان بخشیده نشود. البته خوف هم خوب است اما در مقابل شوق، کم می‌آورد! □●اگر شوق ما به نماز و سایر بخش‌های دین شبیه شوق ما به عزاداری و مجالس مربوط به امام‌حسین(علیه السلام) بشود واقعاً برنده خواهیم بود. □●اگر اشتیاق در وجود انسان نباشد، طبیعی است که انسان به گناه می‌افتد و زندگی‌اش خراب می‌شود. مردم برای چه گناه می‌کنند؟ برای اینکه یک‌ذره شوق گناه، آنها را سرِ حال بیاورد؛ همین! بالاخره انسان شوق خود را یک‌جایی باید مصرف کند؛ وقتی شوق خودش را صرف اباعبدالله(علیه السلام) نکرده باشد، آن را در گناه و سرگرمی‌های مبتذل صرف می‌کند. □●علیرضا پناهیان حسینیه ریحانه الحسین(علیه السلام) - ۹۳.۳.۱۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei