eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 2⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّك
3⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (رعد/۷)□ □قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «أنا المنذر و علی الهادی من بعدی؛ یا علی، بك یهتدی المهتدون». □«قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» (رعد/۴۳)□ □در کتاب التفسیر عیاشی از ابی جعفر علیه السلام در خصوص آیه‌ی فوق روایت است که: «فقال: نزلت في علی بعد رسول الله صلی الله علیه و آله و في الائمة بعده و علی عنده علم الکتاب». ❗️□و بدان علم از سرچشمه‌ی علوی جریان دارد. □«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» (مریم/۹۶)□ □و فی الکافی عن الصادق علیه السلام: «ولایة امیرالمؤمنین علیه السلام هو الودو الذی قال الله تعالی». □«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» (فاتحة/۶)□ □در کتاب معانی الاخبار از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: «قال الصراط المستقیم امیرالمؤمنین».
(ره) : □ : «من أخلص لله أربعین صباحاً، فجّر الله ینابیع الحکمة من قبله علی لسانه» (هرکس چهل روز خود را برای خداوند خالص کند، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبان وی جاری و روان می‌کند.) را خواندم و تصمیم گرفتم بدان عمل کنم؛ پس از آن چله، هرگاه اندیشه و تصور گناهی به ذهنم می‌آمد، ناخودآگاه و بی فاصله از ذهنم می‌رفت... @mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بسم الله الرحمن الرحیم از حوادث بسیار مهم تاریخ اسلام، واقعه است○□ □داستان نصب أمير المؤمنين علىّ بن أبى طالب عليه السّلام در غدير خمّ به مقام ولايت كلّيّه كبراى إلهيّه، از داستانهاى بسيار مهمّ تاريخ اسلام است، و شايد واقعه اى با اين اهمّيّت و با اين خصوصيّاتى كه بيان خواهد شد، نداشته باشيم. □زيرا در حقيقت اين واقعه بيانگر بقاء رسالت پيامبر اكرم و دوام دوره ولايت إلهيّه آن حضرت در تجلّى گاه وجود مبارك أمير المؤمنين عليه السّلام بوده است. □غدير نمايشگر اتّحاد و پيوند رسالت به إمامت، و نبوّت به ولايت است... □غدير نمايشگاه علىّ منّى و أنا منه در برابر ديدگان جميع خلائق و همگى امّت، و إعلان و إعلام اين واقعيّت به جهانيان تا روز بازپسين است. □غدير محلّ ظهور حقائق مخفيّه، و بواطن مختفيه، و إرشاد و هدايت مردمان به اين راه است. □غدير صراط مستقيم و شاهراه أعلاى انسانيّت به مقام عرفان و ولايت كلّيّه حقّ است. □● ، ج۷، ص۱۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بسمه تعالی شانه□ □يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه.... چون فرمود بَلّغ، به جمیع اکوان من الازل الی الابد ابلاغ شد و ندای بلغ از جانب رب رسول ختمی که رب الارباب است ازلی و ابدی است و هرگز این ندا از عالم وجود منقطع نمی‌شود. چه بهره هر موجودی از خطاب ایجادیِ کُن بواسطه سریان این ابلاغ در متن وجود او محقق می‌شود. □یکی از اولیاء الهی حقیر را فرمود که در مکاشفتی دیدم چون جناب حق تبارک و تعالی به رسولش فرمود يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ، نوری از جانب ذات اقدس اش تجلی کرد و در اقطار هر موجودی نفوذ یافت و هر شیء به این نور شیئیت پیدا کرد. این نور فصل اخیر هر چیزی است و به اوست شیئیت هر شیء.   □مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ چیست که رسول خاتم از جانب ذات غیبی امر به ابلاغ آن پیدا می‌کند چندان که اگر ابلاغ نکند تو گویی هیچ رسالتش را انجام نداده است؟ □از جانب ولی علی الاطلاق عالم وجود جز ولایتش نازل نمی‌شود. هو الولی؛ هر ولیی به اندازه بهره اش از این ولایت الهی ولی الله است. لذا ولایت همه اولیاء مقید است مگر ولایت خاتم که ختم اولیاء است. لذا خطاب شد که مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ را ابلاغ کن. یعنی آنچه به جان عزیزت نازل شد را به تمامه ابلاغ کن. مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ و مَا أوحي إِلَيْكَ هم ابلاغ تشریعی دارد و هم ابلاغ تکوینی. اگر ابلاغ نکنی رسول نیستی، زیرا رسالت هر رسول به ابلاغ ولایتش بر می‌گردد. یا علی کُنتَ مَعَ الأنْبیاء سِرّاً وَ مَعی سِرّاً وَ جَهْراً. □چون حضرت خاتم در منزل سراح مطلق واقع شده ولایتش هم مطلق است از اینرو آنچه در سرّ سویدای اوست در جهر هم به تمامه در صورت ولایت علویه ظاهر گردید. و این ماه شب چهارده را می‌ماند. چون انبیاء دیگر مظهر اتم اسم جامع نبودند، جامع نبودند لذا ماه ولایتشان تمام نبود و شب اول بودند یا دوم یا سوم و هکذا. اما رسول جامع است، قمر ولایتش هم کامل. □لذا مامور به ابلاغ در یوم الغدیر شد تا دریای تکوین و تشریع بهم آید و متن واقع و ثبوتی که نفس الامر است در منظر عقول شهود گردد .غدیر برکه ایست که ثبات دارد فافهم. تشریع از متن تکوین بر می‌خیزد. بدان آن ولایت عظمای علوی که در غدیر ابلاغ شد و مردم به صدق که تصدیق واقع است دعوت شدند امر ازلی الهی است؛ کُنت وَلیّاً وَ آدم بَینَ الماءِ وَ الطّین. ○دل هر ذره را که بشکافی ○آفتابیش در میان بینی □ولایت عظمای الهی در هر چیزی از ذره تا مجره سریان دارد؛ إِنَّ إِسم عَلي مَکتُوبٌ عَلی کُلّ شَئ. دشمنان ولایتش چه بدانند و چه ندانند سر سفره این ولایت موجودند، بِوُجُودِهِ ثَبِتَت الأَرض وَ السَّماء. اگر اقرار کنند در شمار صادقین درآیند و اگر انکار کنند خطاب وَيْلٌ لِّلْمُكَذِّبِينَ را مشمول گردند که کذاب آن است که خود را تکذیب کند. مبالغه در کذب آنجاست که خود را تکذیب کنی!! منکر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام منکر خودش است پس گوی او را که كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ. چون آنکس که خود را انکار کند از طبیعت انسانی اش منسوخ شده است. ○هر روز زنده ام به ولای تو یاعلی ○فردا به روح پاک امامان گواه باش
آیات 281-275 بقره قسمت سوم بخش چهارم ● به اين جمله استناد كرده اند و اما جمله : ((و من عاد فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون )) به آن جهت كه كلمه عود در آن آمده در مقابل كلمه انتهاء كه در جمله سابق آمده بود دلالت مى كند بر اينكه مراد از كلمه عود معنائى است كه با عدم انتها جمع مى شود، در نتيجه معناى و من عاد... اين است كه هر كس كه از كار زشت خود دست بر ندارد چنين و چنان مى شود و اين ، ملازم است با اصرار بر گناه و نپذيرفتن حكم خدا كه آنهم كفر به خدا و يا ارتداد درونى است هر چند كه اين كفر وارتداد را به زبان نياورند زيرا وقتى كسى به گناه قبلى خود برگردد و دست از آن برندارد حتى به اين مقدار كه از آن پشيمان باشد چنين كسى در حقيقت تسليم حكم خدا نگشته و تا ابد رستگار نخواهد شد پس ترديدى كه در آيه شده و فرموده : كسى كه چنين كند چنان مى شود و كسى كه چنين كند چنان مى گردد در حقيقت مى خواهد بفرمايد كه : ترديد در تسليم حكم خدا شدن و سرپيچى از دستورات او و اصرار بر گناه ناشی از عدم تسلیم است که آن هم مستلزم خلود در آتش است. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 642 از اينجا پاسخ يك استدلال نابجا روشن مى گردد و آن استدلال معتزله است كه گفته اند: آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه هر كس گناه كبيره اى مرتكب شود در عذاب دوزخ جاودان خواهد بود علت نابجائى آن اين است كه هر چند آيه دلالت دارد بر اينكه مرتكب گناه كبيره بلكه هر كس ‍ كه گناه كند در عذاب مخلد است ، ليكن دلالت ش منحصر در ارتكاب گناه با انكار حكم خدا است و البته چنين كسى كه تسليم حكم خدا نيست مسلمان نيست و بايد هميشه در عذاب باشد. مفسرين در معناى جمله : (فله ما سلف ) و جمله (و امره الى الله ) و جمله : (و من عاد...) وجوهى از معانى و احتمالات ذكر كرده اند كه اساس همه آنها همان معنائى است كه مفسرين از آيه فهميده اند و در سابق نقل شد و چون اساس آن احتمال ها فاسد بود، فائده اى در نقل آن احتمالات نديديم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ «از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام نباید دست برداشت»○□ □حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره□ □چه ذکر فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد و چه ذکر مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد؛ همۀ این‌ها ادا‌ کردن اجر رسالت است؛ تثبیت‌کردن مردم بر «قرآن» است. چرا؟ برای‌ اینکه قرآن دارد: «إلاّ المَوَدَّة فِی القُرْبَی؛ [از شما برای رسالت پاداشی نمی‌خواهم] مگر مودت و دوستی نزدیکانم». □اگر کسی بگوید: ما قرآن را می‌خواهیم و می‌گیریم، [اما] به اهل‌بیت کاری نداریم، چه‌کار داریم به اهل‌بیت؟! «حَسْبُنَا کِتَابُ اللهِ؛ کتاب خدا ما را بس است». می‌گوییم: کتاب الهی که در آن «إلاّ المَوَدَّةَ فِی القُرْبَی» هست، آن را می‌گویی؟! آیا می‌شود آن‌ ‌‌وقت بگوییم کاری به اهل‌بیت علیهم‌السلام نداریم؟! کتاب‌الله که در آن آیۀ «اَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکُم و اَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی؛ دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم» [هست]، آن را می‌گویی؟! پس آیا می‌شود بدون اکمال و بدون ولایت اهل‌بیت؟! آن قرآنی را می‌گویید [که در آن آیۀ] «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاة وَ یُؤْتُونَ الزَّکاة وَ هُمْ راکِعُون؛ همانا ولیّ شما خدا و رسول او و کسانی هستند که نماز به پا می‌دارند و درحالی‌که در رکوع‌اند، زکات می‌دهند» [هست]؟! یا نه، در قرآن شما این آیه‌ها نیست؟! □پس باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین(مداحان) با عمل، به این‌ها بفهمانند که از محبت [اهل‌بیت علیهم‌السلام] نباید دست برداشت. همه‌چیز توی محبت است. □اگر ما خدا را دوست می‌داشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست می‌دارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی می‌شود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی می‌شود؟! قهراً کسی که گفته: «حَسْبُنَا کِتَابُ اللهِ»؛ نه وصیت و نه هیچ چیز دیگری لازم نیست، دروغ واضح و آشکار [گفته] است؛ مثل اینکه در روز بگوید حالا شب است یا در شب بگوید حالا روز است. □این مثل این است که بگویند: ما نصف قرآن را قبول داریم، نصف دیگرش را قبول نداریم. اگر بنا باشد بر تبعیض (پذیرش بخشی از دین و انکار بخشی دیگر)، اکثر مردم اصلاً خداپرست نیستند، اکثر مردم بت‌پرست‌اند. دین خدا تبعیضی نیست؛ یا باید همه‌اش را بگیری یا هیچ چیزش را نگیری. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آیه و اذ قال ابراهیم رب اجعل هذا البلد امنا و اجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام.(40)□ □زمانی كه ابراهیم
□آیه فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و الملائكة بعد ذلك ظهیر. (42)□ □البته خدا و جبرئیل و صالح مؤمنین یارى كننده او (پیغمبر صلى الله علیه و آله) هستند و فرشتگان پس از نصرت خدا پشتیبان اویند. مفسرین و علماى بزرگ اهل سنت نوشته‏اند كه پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود در آیه مزبور منظور از صالح المؤمنین على بن ابیطالب است. (43) ------------------------------------------------------------------ (42) سوره تحریم آیه 4 . (43) شواهد التنزیل، جلد 2، ص 255/ صواعق محرقه، ص 144. □ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آیه فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و الملائكة بعد ذلك ظهیر. (42)□ □البته خدا و جبرئی
□آیه لا یستوى اصحاب النار و اصحاب الجنة اصحاب الجنة هم الفائزون. (44)□ □یعنى دوزخیان با بهشتیان برابر نیستند اصحاب بهشت آنانند كه رستگار هستند. موفق بن احمد به سند خود از جابر روایت كرده است كه گفت ما در خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله بودیم كه على علیه السلام داخل شد رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود قسم به آن كه جان من در دست اوست كه این مرد و شیعه‏اش در روز قیامت رستگارانند. (45) ----------------------------------------------------------------------- (44) سوره حشر آیه 20. (45) كفایة الخصام، ص 422 . □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●يك بار كه خدمت علامه طباطبايی، قدّس سرّه، رسيده بودم می‌فرمودند: « اگر از زمان رسول خدا تا زمان ما، تمام تفسيرهای قرآن را جمع كنند و از من سوال كنند كه دانشمندان در طی اين هزار و پانصد سال با قرآن مجيد چه كرد‌ه‌اند، جواب می‌دهم كه همه ما فقط تا كنار دريا آمده‌ايم و از بيرون به دريا نگاه كرده‌ايم و هنوز نمی‌دانيم در اين دريا چه خبر است!.» □●عقل: كليد گنج سعادت، ص: ۱۲۴●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 3⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (رعد/۷)□ □قال ر
4⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ -الی- رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ» (نور/۳۷)□ □در تفسیر برهان از محمد بن الفضیل حدیث است که:  «قال سألت اباالحسن علیه السلام عن قول الله عزوجل في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ قال بیوت محمد رسول الله صلی الله علیه و آله ثم بیوت علی علیه السلام منها». □«يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ» (حدید/۱۳)□ □در تفسیر برهان از سعید بن جبیر حدیث شده است که قال سئل رسول الله صلی الله علیه و آله عن قول الله عزوجل فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ، فقال: «انا السور و علی الباب و لیس یؤتی السور الا من قبل الباب». □نور، نور محمد و آل محمد است و سور، حصن حصین است برای مؤمنان از عذاب الهی. و باب آن، باب مدینه‌ی علم اعنی ولایت حضرت علوی علیه السلام است که باطن این مدینه، رحمت خاصّه‌ی الهی است و ظاهر آن که خلاف باطن است، انکار ولایت ائمه که عذاب الهی است می‌باشد.
□○مگر ولایت را می‌شود بدون غدیر شناخت؟○□ □○در زیارت جامعه امام هادی(سلام الله علیه) اهل بیت عصمت و طهارت همانند ملائکه به کرامت موصوف شدند. در زیارت جامعه این ذوات قدسی عرض می‌کنیم: «عِبادٌ مُكْرَمُونَ ٭ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾،[۱] مسیر نزول قرآن را فرشتگان کِرام به عهده دارند ﴿بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ﴾، ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾[۲] یعنی این قرآن از مسیر کرامت آمده است. □○مهم‌ترین بیانی که ذات اقدس الهی درباره قرآن کریم دارد در سخنان نورانی امام هشتم علی بن موسی الرضا المرتضی(علیه و علی آبائه و ابنائه آلاف التحیة و الثناء) آمده که حضرت این معارف را بهره همه مخصوصاً ایرانی‌ها قرار داد. وجود مبارک امام رضا وقتی وارد ایران شد مکتب تشیع را به همراه خود آورد، ایشان وقتی وارد سرزمین خراسان شد سؤال کردند که مسئله مهم در اینجا چیست؟ عرض شد مسئله امامت و خلافت است. □حضرت فرمود اینها از خلافت و امامت چه خبری دارند؟ اینها چه می‌دانند امامت چیست؟ اینها چه می‌دانند خلافت چیست؟ آن سخنرانی نورانی را که مرحوم کلینی نقل کرد دیگران هم نقل کردند از وجود مبارک امام هشتم به ما رسیده است که حضرت فرمود: «اَلإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَینَ یوجَدُ مِثْلُ هَذَا»؛[۳] امام ستاره آسمان است، با دست کسی نمی‌تواند به آسمان دست‌درازی کند و ستاره را بگیرد یا مسح کند! مگر امامت را می‌شود شناخت؟ مگر ولایت را می‌شود بدون غدیر شناخت؟ مگر حقیقت امامت یک امر انتصابی است؟ از آن به بعد حضرت سعی کردند بحث‌های ولایت را به ما آموزش دهند. @mohamad_hosein_tabatabaei