□○ #عید_غدیر_مبارک
فرمایشات حضرت آیتالله بهجت قدسسره : «پیوند ناگسستنی قرآن و عترت»○□
□○هر چه ما به این دو ثقل -که قرآن و عترت باشد- نزدیک هستیم، به خدا نزدیکتریم؛ به هدف خلقتمان نزدیکتریم، [و در واقع] واصلیم.
نباید خیال کنیم ما میتوانیم دراینجا به افکار و آراء خود متکی باشیم. کسانی که به این ثقلین اعتماد ندارند، تمسک ندارند، از هدف خلقت خود دورند.
□○کسانی که بگویند ما قرآن را میخواهیم، [اما] عترت را نمیخواهیم، [در واقع] قرآن را نخواستهاند. [چراکه همان] قرآن میگوید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا».
الیوم؛ به چه چیزی اختصاص دارد که سبب اکمال است؟!!
چه چیزی سبب است برای اینکه [امروز] اسلام دین مرضی خدا باشد؟!!
اسلام همیشه دین مرضی خدا بوده، پس [مقصود این است که] امروز [روز] تکمیل و اکمال این دین است، تمام رضای خدا در این دو است.
□○اگر کسی هم بگوید؛ من عترت را میخواهم، [اما] قرآن را نمیخواهم، [در حقیقت] عترت را [هم]نخواسته است، عترت را [هم] ندارد.
عترت و قرآن شیءٌ واحد (یک چیز هستند).
این، شارح مجهولات آن برای ما است، آن [هم] شارع مجهولات این است.
[بنابراین] نمیتوانیم [از این دو] مستغنی شویم. کسی که بگوید کتاب خدا ما را بس است، یعنی بس است کتاب خدا از کتاب خدا، [آیا] چنینی چیزی میشود؟!!
اگر کسی بگوید نخیر، عترت کافی است، به قرآن کار نداریم، [در حقیقت] با عترت [هم] کار ندارد.
عترت، اول و آخرشان قرآن است. مرجع متشابهات قرآن عترت است، مرجع مجهولات عترت قرآن است؛ «ما خالَفَ کِتابَ اللهِ لَمْ نَقُلْه».
□○باید بدانیم که آن به آن [باید مراقب باشیم] که از عبودیت و تحصیل رضای خدا در اعتقاد و عمل، در شخصیاتمان، در اجتماعیاتمان، در نوعیاتمان غافل نشویم. در این کار مسامحه نکنیم. آنی که ما خود را از ثقلین دور کنیم، از خدا دور کردهایم.
□○پس قهرا [در نتیجه]باید بدانیم که باید متوسل به همین وسایل و مقربین باشیم؛ الاقرب فالاقرب؛ تا برسد به امام زمان صلوات الله علیه عجل الله فرجه، و عجل الله فرجنا بفرجه و جعلنا معه، الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المؤمنین علیّ بنابیطالب و الائمة من ذریته علیهم السلام.
□○گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره در روز عید غدیر - سال ١٣٨٠؛ مراسم رونمایی از ضریح مطهر حرم حضرت معصومه علیهاالسلام○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●علامه طباطبایی: اگر کسی واقعا از روی صدق و صفا، قدم در راه خدا نهد و از صمیم دل، هدایت خود را از او طلب نماید، موفق به هدایت خواهد شد...
□●ثمرات حیات، ص ۱۲۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 6⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«سَلَامٌ عَلَىٰ إِلْ يَاسِينَ» (صافات/۱۳۰)□ □فرات (کوفی) قال حدثن
#غدیریه 7⃣
□ولایت، تأویل قرآن□
□«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا» (فرقان/۵۴)□
□در روایت است که قال: نزلت فی النبی صلی الله علیه و آله و علی، زوج فاطمة علیا و هو ابن عمه و زوج ابنته کان نسبا و صهرا.
□ثعلبی که از مفسرین و مشاهیر روات عامّه و اهل سنت است روایت نموده که «این آیه در شأن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نازل شدهاست که حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله تزویج فرمود او را دختر خود حضرت فاطمه علیهاالسلام را. پس فرمود: اگر خلق نشده بود علی بن ابی طالب هر آینه نبود برای فاطمه همسری»
□«وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ» (طه/۸۲)□
□به روایات متواتره از فریقین، مراد از اهتدی، هدایت به ولایت اهلبیت علیهمالسلام است.
□فرات کوفی به سندش از ابی جعفر علیهما السلام روایت کرده است که: فی قول الله تعالی و انِی لغفارٌ لمن تاب و امن و عمل صالحا ثم اهتدی قال الی ولایتنا.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه 7⃣ □ولایت، تأویل قرآن□ □«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ
#غدیریه 8⃣
□ولایت، تأویل قرآن□
□«عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» (نباء/۱تا۳)□
□ولایت نباء عظیم است.
□در تفسیر کنز الدقائق از عیون الاخبار حدیث است که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فزمود: یا علی أنت حجةالله و أنت بابالله و أنت الطریق الی الله و أنت النباء العظیم و أنت الصراط المستقیم و أنت المثل الاعلی.
□«فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ» (نجم/۱۰)□
□«ما اوحی» حقیقت ولایت مرتضویه است.
□«لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى» (نجم/۱۸)□
□ولایت علوی آیت اکبر الهی است.
□«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» (صافات/۲۴)□
□«قال عن ولایة علی بن ابی طالب»
و آخر دعوانا ان الحمدلله و رب العالمین.
#ح_م
□○ولایت مطلقه○□
□ولایتی که به همه مخلوقات از قبیل جمادات، گیاهان، حیوانات، انسان و فرشتگان عرضه شد، ولایت مطلقی است که در رسول خدا، امیر المؤمنین و یازده جانشین آنهاست.
یکی از محققین در این باره می گوید: «این ولایت، باطن نبوت مطلق می باشد. و نبوت مطلق عبارتست از: آگاهی مخصوص پیامبر از استعداد همه موجودات و ماهیت و طبیعت آنها و اعطای حق هر کدام به آنها. حقی که آن موجود با زبان استعداد خود فطرتا آن را می خواهد.
□که صاحب چنین مقامی «خلیفه اعظم»، «قطب اقطاب»، «انسان بزرگ» و «آدم حقیقی» نامیده شده و از آن به «قلم بالاتر»، «عقل اول» و «روح اعظم» تعبیر می شود.
پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در این روایت «اولین چیزی که خدا آفرید نور من بود.
□من پیامبر بودم، در حالی که آدم هنوز در مرحله آب و گل بود.» به ولایت مطلق اشاره دارد. تمام درجات و مقامات پیامبران، اولیا و اوصیا به همین ولایت برگشته و این ولایت از فنای بنده در حق و بقای او بوسیله حق سرچشمه می گیرد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در این روایت نیز به همین ولایت اشاره می کند: «من و علی از یک نور هستیم.» و «خداوند دو هزار سال پیش از اینکه آفریده های خود را بیافریند روح من و علی بن ابی طالب را خلق کرد. علی را با هر پیامبری بصورت پنهانی فرستاد ولی با من بصورت آشکار.» امیر المؤمنین علیه السّلام نیز در این دو روایت به همین مطلب اشاره می کند: «من ولیّ بودم، در حالی که «آدم» هنوز در مرحله آب و گل بسر می برد.» و «من چهره خدا هستم، من پهلوی خدا هستم. من دست خدا هستم، من قلم اعلی هستم. من لوح محفوظ هستم... تا آخر کلام آن حضرت علیه السّلام در خطبه بیان و جاهای دیگر».
□منظور امام صادق علیه السّلام در این روایت نیز همین است: «سیمای انسانی بزرگترین حجت خدا بر خلق می باشد. کتابی است که آن را با دست خود نوشته و آینه تمام نمای موجودات و نسخه مختصری از لوح محفوظ می باشد. پلی است که بین بهشت و آتش کشیده شده است.» این ولایت در پیامبر و جانشین او می باشد. آنها آغازگر و پایان دهنده آن هستند. و بخاطر اهمیت زیاد آن است که برای بزرگداشت آن این همه ثواب برای آن قرار داده اند.
□از امام رضا علیه السّلام روایت شده است: «روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است. خداوند عز و جل در فردوس اعلی کاخی دارد که یک خشت آن از طلا و خشت دیگر آن از نقره است. و صد هزار گنبد از یاقوت سرخ و صد هزار چادر از یاقوت سبز در آن وجود دارد. خاک آن از مشک و عنبر است. چهار نهر در آن جریان دارد: نهری از می، نهری از آب، نهری از شیر و نهری از عسل. در اطراف آن درختانی از تمام میوه ها وجود دارد. بر روی آن پرندگانی با بدن مرواریدی و بالهای یاقوتی وجود دارد که با آوازهای مختلف نغمه سرایی می کنند.
□وقتی روز غدیر فرا رسید، همه اهل آسمان به این کاخ وارد شده خدا را تسبیح و تقدیس نموده و هر خدایی بجز او را انکار می کنند.
پرندگان یاد شده به پرواز در آمده، خود را در آن آب انداخته و خود را میان این مشک و عنبرها می غلتانند. وقتی فرشتگان جمع شدند، این پرندگان پرواز می کنند که در نتیجه آب و مشک و عنبری که به آنان چسبیده است بر فرشتگان فرو می ریزد. آنان در چنین روزی از نثار فاطمه - درود خدا بر او باد - به یکدیگر هدیه می دهند. در پایان روز به آنان ندا می کنند، به جایگهای خود برگردید که بخاطر بزرگداشت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و علی علیه السّلام تا چنین روزی در سال آینده از هر لغزش و خطایی ایمن شدید.
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
شکرالله ، شکرالله ، شکرالله
الحمدالله الذی جعلنی من اُمهً محمدصلی الله علیه وآله
و جعلنی من المتمسکین به ولایت مولانا امیرالمومنین علی بن ابیطالب و اولادهُ المعصومین علیهم السلام
□●عمامه بستن رسول خدا بر سر امیرالمؤمنین در روز عید غدیر●□
□علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□
□در روز عید غدیر رسول خدا صلّی الله علیه وآله بر سر أمیرالمؤمنین علیه السلام عمامه بستند و این به جهت انتصاب او به مقام خلافت و امامت بوده است.
□عمامه در عرب یک نوع لباس محترم و معظّمی بوده است که اشراف و بزرگان بر سر می نهادند و به منزلۀ تاجی بوده است که ملوک پارس بر سر می نهادند.
□و هرگاه عرب بخواهند کسی را به عنوان سیادت و پیشوائی تعیین کنند بر سر او عمامۀ حمراء می بندند.
□حمّوئی از علیّ بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است که: «رسول خدا صلّی الله علیه وآله در روز غدیر خم، بر سر من عمامه ای بست و کنار آن را بر دوش من انداخت و گفت: خداوند مرا در روز جنگ بدر و حنین به ملائکه ای که بدین شکل از عمامه معمَّم شده بودند تأیید کرد و نصرت نمود.»
□●«امام شناسی» ج ۹ منتخبی از ص ۲۸۴ تا ۲۸۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عید غدیر، باطن بعثت○□
□آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی قدّس سرّه:
□«یوم الغدیر و ما أدراک ما یوم الغدیر؟
□روز مبعث پیامبر صلّی الله علیه وآله به جهت بعثت آن حضرت شریفترینِ روزها است؛ و روز غدیر نسبت به آن به منزلۀ باطن نسبت به ظاهر و به منزلۀ روح نسبت به بدن انسان است.
□چرا که تمام خیر و سعادتی که در بعثت است، مشروط به ولایت امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان علیهم السلام بوده و غدیر روزِ این ولایت است.»
□○«المراقبات» ص ۳۷۷ با اندکی تلخیص○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#عیدی_غدیر
□بسمه تعالی شانه□
□حضرت ختمی مآب در روز اعظم غدیر در ابلاغ ولایت مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «غدیر را هر #حاضری به غائبان و هر #پدری به فرزندانش تا قیامت برساند»
□ #حاضر حامل ولایت است و هر حاضری به غائب ولایت را ابلاغ کند او را به #حضور میرساند و غائب آنی است که بهره ای از ولایت ندارد لذا حضور ندارد.
□ #پدر هم پدر نیست مگر به فرزندش ولایت را القاء کند. پیامبر صلی الله علیه و آله که پدر امت بود مامور به ابلاغ ولایت حضرت علی علیه السلام به همه فرزندانش شد که اگر ابلاغ نمیکرد همهی اعمالش حبط میشد و #حق_پدری را بجا نمی آورد، یعنی به همهی فرزندان گفت که شما را دو پدر است یکی پدر ظاهریتان که رسول است و دیگری پدر باطنیتان که ولی است؛ «انا و علی ابوا هذه الامة»... اينجا ابوت دو فرد دارد؛ یکی ابوت ظاهری و دیگری باطنی، نور وجود از صلب پدر باطنی به صلب پدر ظاهری میرسد تا او فیض بودن را به اولادش ابلاغ کند، مگر نشنیدی که میگویند نبوت برای اصلاح و احیای ظاهر است و ولایت اصلاح و احیای باطن!
□به همین وزان هر پدری راست ابلاغ ولایت به فرزند خود تا حق پدری بجا آید، چون پدر حقیقی علی علیه السلام است و اگر این را به فرزندت نگوئی در حق او پدری نکردی و کافر شدی یعنی پدر حقیقی او را پوشاندی و خودت را نمایاندی و حال اینکه پدر علی است و غیر او پدری نیست... به همین خاطر عیسای روح الله فرمود پدر من سماوی است و ابیکم السماوی و پدر شما هم سماوی است.
□پدر ارضی اگر پدر سماوی را معرفی کند در حق فرزند پدری کرده و اگر نگوید حق پدری را ضایع کرده است. امام رضا علیه السلام فرمود اگر آن صلوات مخصوص را که با «اَللّهُمَّ صَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مادامَتِ الصَّلواتُ» آغاز میشود و در ادامه میگوید «اَللّهُمَّ صَلِّی عَلی رُوحِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ فِی الاَرواحِ وَصَلِّی عَلی جَسَدِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فِی الاَجسادِ» الخ بر سر قبر پدر و مادرت بخوانی حقشان را بجا آوردی ناظر بدین معناست.
☑️حق پدر با #اتصال_فرزند_به_ولایت ادا میشود و اگر فرزند از ولایت دور بیفتد کفران نعمت کرده و عاق پدر میشود.
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ مولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی بن ابیطالبٍ وَ اولادِه المَعصُومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ□
سه شنبه عید سعید غدیر ۱۴۴۰ ه ق
#ح_م
آیات281-275 بقره قسمت چهارم
بخش اول
● فرق بين رباى انفرادى و رباى اجتماعى
حال با توجه به اين مطالب ، انسان در مى يابد كه محق ربا و ارباء صدقات در صورتى كه در يك فرد باشد با ربا و صدقات اجتماعى اختلاف دارند رباى انفرادى غالبا صاحبش را هلاك مى كند و تنها بيست درصد ممكن است به خاطر عوامل خاصى از شر آن خلاصى يابد و ساحت زندگيش به فنا و مذلت تهديد نشود ولى در رباى اجتماعى كه امروز در ميان ملل و دولتها رسميت يافته و بر اساس آن قوانين بانكى جعل شده بعضى از آثار سوء رباى فردى را ندارد چون جامعه به خاطر شيوع و رواج آن و متعارف شدنش از آن راضى است و هيچ به فكر خطرها و زيان هاى آن نمى افتد ولى در هر صورت آثار وضعى آن كه عبارت است از تجمع ثروت و تراكم آن از يك طرف و فقر و محروميت عمومى از طرفى ديگر،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 645
غير قابل اجتناب است همچنانكه مى بينيم اين جدائى و بيگانگى در بين دو طبقه از مردم دنيا پيدا شده ، يكى طبقه ثروتمند و يكى فقير و روز به روز اين اثر شوم كوبنده تر و ويرانگرتر خواهد شد هر چند كه ما شخصا اين ويرانگرى را پيش آمدى خيلى دور بپنداريم و يا حتى آن را از جهت طول مدت ملحق به عدم بدانيم اما از نظر اجتماعى و از ديدگاه يك جامعه شناس اين اثر شوم بسيار عاجل و زودرس است چون عمر اجتماع با عمر فرد تفاوت دارد و يك روز از نظر جامعه شناس برابر با يك عمر در نظر ساير افراد است ، روز اجتماع همان است كه قرآن كريم درباره اش فرموده : ((و تلك الايام نداولها بين الناس )).
منظور از اين روزگار همان عصر و قرن است كه در هر قرنى مردمى بر مردم ديگر غلبه مى كنند و طائفه اى كه روزگار به كامش بود به دست طائفه اى ديگر منكوب و حكومتى به دست حكومتى ديگر منقرض مى شود، امتى كه روى كار بود، بر كنار شده و امتى ديگر روى كار مى آيد و معلوم است كه سعادت انسان نبايد تنها از نظر فرد مورد عنايت قرار گيرد بلكه همانطور كه ما به سعادت فرد فرد علاقمنديم بايد به فكر سعادت نوع و جامعه خود نيز بوده باشيم .
همچنان كه مى بينيم قرآن كريم هيچ وقت از سرنوشت هيچ فردى سخن نمى گويد و درباره هيچ فردى پيشگوئى نمى كند هر چند كه به كلى در باره فرد ساكت نيست اما خود را كتابى معرفى مى كند كه خدا آن را براى سعادت نوع انسان نازل كرده ، و سعادت جنس بشر را در نظر گرفته چه بشر امروز و چه آينده و چه گذشته .
پس اينكه فرموده : ((يمحق الله الربوا و يربى الصدقات )) احوال ربا و صدقات و آثارى كه اين دو دارند (چه نوعى و چه فردى ) را بيان مى كند و مى فرمايد: محق ونابودى و ويرانگرى از لوازم جدائى ناپذير ربا است همچنان كه بركت و نمو دادن مال اثر لاينفك صدقه است پس ربا هر چند كه نامش ربا (زيادى ) است ليكن از بين رفتنى است و صدقه هر چند كه نامش را زيادى نگذاشته باشند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 646
زياد شدنى است و لذا وصف ربا را از ربا مى گيرد و به صدقه مى دهد و ربا را به وضعى كه ضد اسم او است توصيف مى كند و مى فرمايد: ((يمحق الله الربوا و يربى الصدقات )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei