◾️قال رسولالله صلی الله علیه و آله◾️
◾️«طُوبَى لِعَبْدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ النَّاسُ أُولَئِكَ مَصَابِیحُ الْهُدَى وَ يَنَابِیعُ الْعِلْمِ يَنْجَلِی عَنْهُمْ كُلُّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ لَيْسُوا بِالْمَذَايِیعِ الْبُذُرِ وَ لَا بِالْجُفَاةِ الْمُرَاءِینَ»
◾️«خوشا به حال بندهی گمنامی که خدا او را بشناسد و معروف مردم نباشد. چنین اشخاصی چراغ های هدایت و چشمه های دانشند؛ هر فتنه تاریکی به سبب وجود آنها بر طرف میشود. نه سخن پراکن و پخش کننده اسرارند و نه نابکار و ریاکار»
◾️الکافی، ج ۲، ص ۲۲۵◾️
#حدیث
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت آیتالله بهجت قدسسره▪️
▪️حديث ثقلين دلالت بر وجود امام زمان علیهالسلام دارد و از ادله صريحه اثبات امامت است؛ زيرا در بخشى از آن، آمده است:
«سَأَلْتُ اللّهَ أَنْ لا يُفَرِّقَ بَيْنَهُما حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ فَاسْتَجابَ لى؛ از خدا خواستهام كه بين آن دو (عترت و قرآن) جدايى نيندازد، تا اينكه در كنار حوض [كوثر] نزد من حاضر شوند، و خداوند اين دعاى مرا اجابت نمود»؛
☑️بنابراين، هر وقت قرآن دست اين امت باشد، اهلبيت علیهمالسلام نيز هست.
▪️در محضر بهجت، ج۳، ص۱۳۳▪️
▪️آقایی میگفت: جماعتی بودیم، آقا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف تشریف آوردند و امامت کردند، ولی حمد و سوره را حسابی ساده قرائت فرمودند.
▪️خدا میداند همین عبادتهای ساده و مختصر اگر از اهلش صادر شود چه اثرها دارد، ولی مفصّل آن از غیر اهلش بیاثر است.
▪️در محضر بهجت، ج١، ص١٠٨▪️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_حسن_زاده_آملی
#حاجت_به_کجابریم؟
▪️بعضی از کارها را که عرض کردم درست است که همه آن آقا انجام می دهد، آن بزرگوار، ولکن باید انتساب مذاهب داده شود.
چرا اسم نبریم، از استاد بزرگوار، آیت الله، علامه، محمد تقی آملی، اعلی الله مقامه شریف، وقتی به محضر مقدسش رفته بودم، سوالی پیش آوردم، سوالی کرده بودم.
جواب را آن بزرگوار تا به اینجا کشاند و فرمود: آقا صحبت ها راجع به آصف برخیا، که وزیر حضرت سلیمان بود، پیش آمده، که چرا جناب سلیمان گفت: چه کسی بتواند آن عرش را یعنی ان تخت را از سبا برای من به اینجا بیاورد
▪️آن عفریت جن گفت: پیش از آنکه از جایت برخیزی من میآورم
این کسی که صاحب علم بود، این علم یک نحوه علمی است که در مقام فکر، این اسما خودش حسابی دارد
اجازه دهید، حرف حرف بیاورد، حرامش نکنید.
یک وقت به صورت مبسوط مفصل در یک منبری به عرض برسانیم.
▪️به هر حال آصف برخیا اظهار داشت:
پیش از آنی که تو چشم برهم بزنی من میآورم و حاضر کرد در هر حال، جناب، وقتی راجع به این آیه صحبت به میان آمده، آن بزرگوار، در جوابم فرمود:
که درست است، جناب سلیمان، سلیمان است
ولی الله، آصف برخیا، وزیر اوست، نماینده اوست، اما همه کارها را هر کاری را هر کاری را، نباید آن آقا بکند
درست است که این کار را آقا می کند، کار آن آقاست اصلا هر کاری برای خود حسابی دارد
مثلاً: چه عرض کنم، گر چه مثل هم نمی خواهد، انهم برای بعضی از محافل مثل هاجسارت است
▪️فرضا ریاست یک ادارهای داشته باشم.
بنده مثلاً ریاست یه اداره ای داشته باشم. فرض کنید رییس شهربانی، درسته که من رئیس شهربانی هستم، درسته، که به یک قهوهخانه وارد بشوم برای مثلا یه تفتیش کاری
اما نخیر منِ رئیس شهربانی نباید وارد آن قهوهخانه شوم برای تفتیش کاری باید، برای تفتیش باید یک پاسبانی بفرستند.
مثلا" مثل من درست نبود ببخشید.
غرض این است که درسته که هر کسی در سطح یک مقام عالی قرار گرفته، اما همه کار برای او نیست و لو این که دستش میرسد
▪️بعد به من فرمود:
ایشان خیلی سخت حرف میزد، خیلی سخت حرف میزد، عجیب بود، آنقدر کتوم بود، آنقدر کتوم بود، یک صندوق نسوز.
ادم بخواهد به حرفش بیاورد، خیلی عجیب بود حرف نمیزد، خداوند درجاتش را عالی کند دیگه ان روز صحبت که کرد
گفت: آقا برای خودم پیش آمده، خدا رحمتش کند، فرمود :
برای خودم پیش آمده، من از امام هشتم خواستم حاجتم برآورده نشد. رفتم شاه عبدالعظیم امرحاجت کردم همان حاجت براورده شد.
اما این حاجت این مطلب مطلبی بود که من باید از جناب شاه عبدالعظیم بخواهم نه اینکه بروم از حضرت امام هشتم بخواهم
▪️اونی که از امام هشتم باید خواست، نه اینکه از امام هشتم بر نیاید، نه آنجا برآورده نشد، آمدم اینجا در خانه نوکرش برآورده شد، نه این که نتواند، مقام برای خود حسابی دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️گوهر اخلاص - ۱
▪️معنای نیّت
▪️تفاوت نیّت و تمایل
▪️پیکره و روح عمل
▪️اخلاص در عمل
فراق و وصل چه باشد، رضای دوست طلب
که حیف باشد از او، غیر از این تمنائی
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️گوهر اخلاص - ۱ ▪️معنای نیّت ▪️تفاوت نیّت و تمایل ▪️پیکره و روح عمل ▪️اخلاص در عمل فراق و وصل چه
☑️گوهر اخلاص - ۲
▪️ریا
▪️سمعه
▪️مسرور نشدن از عمل خود
▪️کوچک دانستن عمل خود
چگونه سر زخجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا بر نیامد از دستم
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️گوهر اخلاص - ۲ ▪️ریا ▪️سمعه ▪️مسرور نشدن از عمل خود ▪️کوچک دانستن عمل خود چگونه سر زخجالت برآورم
☑️گوهر اخلاص - ۳
▪️عمل خالص از دو نفر سر میزند:
۱- غنی مطلق
۲- فقیر مطلق
▪️اگر کسی به معرفت فقر خود و به محبّت ربّ خود راه پیدا کند، عملش خالص خواهد شد ...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️برای اهل علم و علما بهترین راه برای رسیدن به خدا، باور کردن و حاشیه نزدن و جدال نکردن است.
◾️معمولاً در مباحثههای علمی، نَفس دخالت میکند و کار به جدل میکشد.
◾️لا جِدالَ فِی الحَجِّ: در حج، جدال و بحث کردن جا ندارد. اَلحَجُّ قَصدٌ: حج یعنی قصد کردن (به سوی خدا). یعنی هر کس قصد دیدار خدا کند، حاجی است. همهی ما حاجی و قاصد کوی او هستیم و نباید در این راه جدال کنیم. کسی که قاصد به سوی خداست، حتّی بر سر مسائل مذهبی نباید به بحث و جدل با این و آن بپردازد، چه رسد به مسائل دنیوی. اُترُک المِراءَ وَ لَو کُنتَ مُحِقّاً: جدال و مراء را حتّی اگر حق با تو است، ترک کن.
▪️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت ششم بخش هشتم2⃣ ● توضيح مراد از ((تفسير به راءى )) با شرحى در مورد تفاوت
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش اول
((من قال فى القرآن بغير علم فليتبوا مقعده من النار)).
● تفسير به رأى موجب ناهماهنگى و تنافى آيات قرآن مى شود
بنابراين از همين جا اين معنا نيز روشن مى شود كه تفسير به رأى باعث ظهور تنافى در بين آيات قرآن مى شود.
چون ترتيب معنوى كه بين مفاهيم و معانى آنها موجود است به هم مى خورد و در نتيجه يك آيه قرآن در جائى غير از آنجا كه دارد واقع مى شود، و نيز يك كلمه آن در غير آنجائى كه دارد قرار مى گيرد، و لازمه اين آن است كه بعضى از آيات قرآن و يا بيشتر آن به معناى خلاف ظاهرش تأويل شود.
همانطور كه ديديم جبرى مسلكان آياتى را كه ظهور در اختيار انسانها دارد تأويل كردند، و در مقابل آنان مفوضه هم آياتى را كه ظهور در قدر و محدود بودن اختيار آدميان دارد تأويل نمودند.
اين كار منحصر در جبرى مذهبان ، و مفوضه نيست . بلكه غالب مذاهب اسلامى گرفتار تاءويل در آيات قرآنى شدند، و هر آيه اى را كه موافق با نظرشان نبود تأويل كردند، و اگر كسى از ايشان مى پرسيد: آخر آيه اى كه شما تأويلش كرديد ظهور در غير اين معنا دارد، در پاسخ مى گفتند كه قرائن عقلى هم براى خود قرينه اى است كه بايد به حكم آن از ظاهر يك كلام صرف نظر نموده و آن را بر معناى خلاف ظاهرش حمل كرد، و اين همان تأويل است كه قرآن از آن نام برده است .
سخن كوتاه اينكه تفسير به رأى باعث مى شود ترتيب آيات خدا از بين رفته و در هم و بر هم شود و هر يك منظور و مقصود آن ديگرى را نفى كند، و در نهايت مقصود هر دو از بين برود، چون به حكم خود قرآن در قرآن هيچ اختلافى نيست ، و اگر اختلافى در بين آيات پيدا شود تنها و تنها بخاطر اختلال نظم آنها، و در نتيجه اختلاف مقاصد آنها است .
و اين همان است كه در بعضى از روايات از آن به عبارت ضرب بعضى قرآن به بعض ديگر تعبير شده ، مانند روايات زير.
در كافى ، و در تفسير عياشى از امام صادق از پدر بزرگوارش (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود:
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 126
هيچ كس بعضى از قرآن را به بعضى ديگرش نمى زند مگر آنكه كافر مى شود.
در ((معانى )) و ((محاسن )) با اسناد، و در ((تفسير عياشى )) از حضرت صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه : هيچكس نيست كه بعض از قرآن را به بعض ديگر زند جز آنكه كافر شود.
صدوق (عليه الرحمه ) مى گويد: من از ابن الوليد از معناى اين حديث پرسيدم ، او گفت : زدن بعضى از قرآن به بعضى ديگر اين است كه وقتى از تو تفسير آيه اى را مى پرسند به تفسيرى كه مربوط به آيه اى ديگر است پاسخش گوئى .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ #اینگونه_بود ...
خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
◾️با امام خمینی(رحمةاللهعلیه) سَر و سِرّی داشتند.
یکبار من هم با امام به خانۀ آقای بهجت رفتم.
وارد که شدیم، آنها نشستند به صحبت.
امام نگاهی به من انداخت. خودم فهمیدم که باید بروم بیرون.
ساعتی توی کوچه قدم زدم تا صحبتشان تمام شود.
اینکه چه میگفتند و از کجا میگفتند را کسی نمیداند.
امام میفرمود: آقای بهجت قدرش نامعلوم است.
از آقای بهجت هم چند بار شنیدم که میفرمود: «من از آقای خمینی قدسسره مسائلی میدانم که نه میگویم و نه خواهم گفت. چیزهایی که گفتنی نیست...»
▪️به شیوه باران، ص۴۴▪️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀إنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ🍀
🍀میلاد با سعادت محبوبهی ذات، ام الائمه علیهم السلام، حضرت عصمت الله الکبری، خانم فاطمة الزهراء سلام الله علیها را به محضر ملکوتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، ارواح نورانی ائمه هدی علیهم السلام و تمامی شیعیان و محبین آلالله تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀عصمت باطن ولایت است لذا عصمت، لیلةالقدر و ولایت، یوم القیامة میباشد.
در روایات از حضرت عصمتالله الکبری و حجةالله علی الحجج فاطمه زهرا سلام الله علیها تعبیر به لیلةالقدر و از ائمهی اطهار علیهم السلام اعنی حضرت علی و یازده فرزند امامشان به یومالله و ایامالله و یومالقیامة شده است.
یوم ظرف ظهور هر شیء را گویند. یوم القیامة ظهور لیلةالقدر است. لیلةالقدر مقام جبروت و جمعی حقائق تفصیلی نظام هستی است که همهی حقائق عینی خارجی در آن مرتبه صورت علمی بسیط دارند و بلکه عین همند و در موطن ذاتی عین ذاتند.
ظهور این کنز مخفی را قیامت که یوم تبلی السرائر است میگویند از این رو از باطن ولایت که عصمت است یازده ولی اعظم که ایامالله هستند ظهور نمودند و آن حقیقت لیلةالقدر، مصداق اتم مقام بسیط و مجرد محض، حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد.
علی،نقطه آغاز وجود
ص ۳۷، نکته ۱۵
#ح_م
🍀حضرت زهرا سلام الله علیها تبلور تمامی خوبیها🍀
🍀مهمترین واقعۀ روز بیستم جمادی الثّانی، حادثۀ مسرّت بخش میلادِ دختِ بزرگوار پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، زهرای بَتول، کوثرالرسول است؛ که وجود او مظهرِ صفت رحمة لِلعالمینی پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ چون به موجب روایات، پسر، نعمت است و دختر، رحمت؛ بنابراین اگر درمورد پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم قرآن فرمود: «وَمآ اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَة لِّلْعالَمِینَ»، تبلور و تجلیِ تمامیّت رحمة للعالمینی پیغمبراکرم، در وجود مقدّسِ صدّیقۀ طاهره، فاطمه زهرا علیها السّلام است؛ بانوی بزرگواری که همانطور که در مناسبتهای مربوط به شهادت حضرت اشاره کردم، فهم بشری از رسیدن به آستانه درکِ بلندای شخصیّت آن بزرگوار قاصر و ناتوان است.
🍀حضرت زهرا علیها السّلام تبلور همۀ زیباییها، حُسنها و خوبیهاست؛ بلکه بالاتر؛ چنان که از پیغمبراکرم روایت شده است که فرمودند: «لَوْ کانَ الْحسْن شَخْصاً»، اگر خوبی و حُسن میخواست در قالب یک شخص متبلور شود؛ مجسّم شود، «لَکانَ فاطِمَة»، فاطمه بود. بعد فرمودند: «بَلْ هِیَ اَعْظَم»، بلکه فاطمه از آن هم عظیمتر است؛ از تبلور همۀ حُسنها و نیکیها هم عظیمتر است.
🍀«اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَیْر اَهْلِ الْارْضِ عنْصراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»، دخترِ من فاطمه، بهترینِ مردمِ روی زمین است؛ اعم از مرد و زن؛ تعبیر بسیار عظیمی است! در بین این مردان و زنان، اولیاءِ بزرگ خدا هم هستند؛ أنبیاءِ اولوالعزم هم هستند؛ فرمودند: «اِنَّ فاطِمَةَ اِبْنَتی خَیْر اَهْلِ الْارْضِ عنْصراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»، دخترم فاطمه، برترینِ مردمِ روی زمین، هم از نظر نژاد، عنصر، خمیر مایه و هم از نظر شرافت و هم از نظر کرامت و بزرگواری است. تبلورِ ایمان است؛ تجسّم تمامیّت ایمان است.
🍀همچنین در مورد آن بزرگوار روایت شده است که پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «اِنَّ اِبْنَتِی فاطِمَةَ مَلََا الله قَلْبَها وَ جَوَارِحَها اِيماناً وَ يَقِیناً»، دخترم فاطمه، خدای متعال همۀ جوارحِ او را و تمام قلبِ او و روح و جان او را از ایمان و یقین پرکرده است.
🍀یا به موجب یک روایت دیگر، شبیه این روایت:««اِيماناً اِلی مشاشِها»، تا مغز استخوان او را ایمان دربرگرفته است. تجسّم و تبلور ایمان و یقین است؛ تحقّقِ همۀ خوبیها و زیباییهاست.
«استاد مهدی طیّب۸۸/۰۳/۲۱»
@mohamad_hosein_tabatabaei